שלג לגולשי סקי וסנובורד

אמיר ב - Avoriaz - צרפת

Avoriaz היא עיירת סקי מקסימה, ממוקמת במרכז מרחבי סקי עצומים (650 ק"מ), יש בה מסלולים מגוונים לכל רמות הגלישה, וכן- גם לאפרה סקי אין מה להתבייש. זוהי עיירה נטולת רכבים. יש להגיע עם הרכב לכניסה לעיירה, לפרוק את המטלטלין, שאותם מעבירים למקום המגורים בעזרת ``מונית`` מקומית בצורת מזחלת הרתומה לסוס. את הרכב יש להחנות במגרש חניה המרוחק כ-300 מטר מהכניסה. 76 יורו לחניה מקורה, 40 יורו לחניה לא מקורה למשך שבוע.
אמיר קפלן
תמונה ראשית עבור: אמיר ב - Avoriaz - צרפת
© S. Lerendu - Avoriaz Tourisme

הגעה ותנועה בעיירה

אתר הסקי:
 Avoriaz היא עיירת סקי מקסימה, ממוקמת במרכז מרחבי סקי עצומים (650 ק"מ), יש בה מסלולים מגוונים לכל רמות הגלישה, וכן- גם לאפרה סקי אין מה להתבייש. תחבורה: טיסה סדירה של Swiss, נחיתה בג`נבה בסביבות 12:00 + עיכוב של כשעה בהגעת הציוד (המגלשים פספסו את הקונקשן בציריך). Swiss זה לא מה שהיה פעם, היום הם יותר דומים לאלאיטליה. בניגוד אליהם ובאופן מפתיע החזרה היתה בטיסה של אלעל, והצוות המעולה שהיה במטוס גרם לנו לרדת ממנו בחיוך ובסיפוק (אני לא בטוח שלא חלמתי את זה, באלעל!).

לפי מסורת ארוכת שנים קיבלנו באוטיורופ UPGRADE לג`יפ ניסן X-TRAIL דיזל חדש (4 ק"מ), ויצאנו לדרך. המרחק מג`נבה הוא כ-100 ק"מ אך בשבת הנסיעה עלולה לארוך כ-3 שעות עקב תנועה ערה של גולשים. המסלול המומלץ הוא דרך כביש A41 עד Cluses (יציאה 18) ומשם לפי השילוט ל-Morzine וממנה
ל-Avoriaz.

Avoriaz היא עיירה נטולת רכבים. יש להגיע עם הרכב לכניסה לעיירה, לפרוק את המטלטלין, שאותם מעבירים למקום המגורים בעזרת "מונית" מקומית בצורת מזחלת הרתומה לסוס. את הרכב יש להחנות במגרש חניה המרוחק כ-300 מטר מהכניסה. 76 יורו לחניה מקורה, 40 יורו לחניה לא מקורה למשך שבוע. יש שמירה 24 שעות בחניה. אנחנו בחרנו בלא מקורה. טיפ: מגרש החניה די גדול וקשה למצוא את הרכב אחרי שבוע (במיוחד אם ירד שלג). לכן, תמצאו סימן בולט וממנו תספרו את מספר השורות ומספר הרכבים בשורה עד הרכב שלכם. מחיר ה"מונית" תלוי במרחק ובמספר המזוודות (בממוצע 10 יורו). יש אפשרות לקבל (בחינם) מעין "כף" פלסטיק ענקית כדי להעביר את הציוד לבד.

לגבי מגורים: הדירה ששכרנו נמצאת בבניין שנקרא Fontaines Blanches Les באזור Festival, שהוא "מרכז העניינים" בעיירה. בדירה חדר שינה עם מיטה זוגית, סלון עם 2 ספות שיכולות לשמש כמיטות, פינת אוכל עם שולחן לארבעה אנשים, מטבח מצוייד היטב (כולל מדיח), חדר אמבטיה עם אמבטיה, שירותים נפרדים ומרפסת קטנה לנוף גדול. יש בחדר טלפון, טלוויזיה ורדיו. קומה שלישית עם מעלית. המחיר בשבוע של ה-12 למרץ היה 560 יורו. 30 יורו נוספים עבור סדינים ומגבות לזוג. היינו רק 2 אנשים אך הדירה מתאימה ל-4 ובהחלט מומלצת. ניתן לשכור דירה זו או דומות לה בסוכנות Selectis.

בבניין יש כחמש חניות סקי והשכרת ציוד, מספר מסעדות ובארים ומאפיה מדהימה! (פתוחה 24 שעות). ממול לבניין נמצאות הקופות לקניית הסקיפאס ומרכז התיירות. המרחק לסופר הקרוב הוא כ-100 מטר. כל ה"רחובות" באתר הם מסלולי סקי, פשוט יוצאים מפתח הבניין, שמים את המגלשים וגולשים. השיפוע מתון מאוד בתוך העיירה ולעיתים צריך לדווש קצת. ושוב שיהיה ברור - יש סקי IN\OUT מכל מבנה בעיירה!

מסלולי הסקי

Avoriaz ממוקמת במרכז איזור הסקי Soleil Du Portes, שמכיל כ-650 ק"מ של מסלולי סקי. חלק ממסלולים אלו נמצאים די רחוק ומצריכים נסיעה בסקי בס, רכבת או הליכה לא קצרה ברגל. פרט ליום אחד שטרחנו ונסענו בסקי בס למורזין, רק כדי להיווכח שזו טעות וחבל על בזבוז הזמן, נשארנו במסלולים המקושרים לאבוריאז "עם מגלשים על הרגלים". אמנם זה מקטין את איזור הסקי לכ-400 ק"מ אך זה מספיק טוב לשבוע סקי.

רוב המעליות מהירות ומודרניות אך ללא מגיני רוח (פרט לאלו שעולות מ-Paradis Grand ב-Champery, שיש בהן מגיני רוח). באזור בין Champoussin ל-Morgins (לא Morzine, מבלבל קצת) יש רוב מוחלט למעליות גרירה (BARS-T). משהו קצת מעצבן ששמתי אליו לב הוא, שכל המעליות המקשרות בין עמקים שונים הן מיושנות יחסית לאלו שלא ניתן בעזרתם לעבור לעמק אחר, כאילו יש יד מתכננת שמעדיפה שהגולשים ישארו באותו איזור ולא "ינדדו" לעמקים שכנים.

מסלולים מומלצים: לגולשים מתקדמים ומעלה מסלולים שחורים (37-40) באיזור Combe Du Machon (במיוחד לחובבי מוגולס), שלג מצויין גם בימים חמים ונוף מדהים. לטוס בשוס אחד את מסלול 9, ארוך מאוד, בחלק הנמוך יש עליות כך שאם אין מספיק מהירות צריך לדווש, הרבה מקפצות מאולתרות לצידי המסלול. מסלולים 34 ו-29 מתאימים גם למתחילים (רחבים מאוד), השלג מצויין גם בימים חמים כי הם מוסתרים ברוב היום מהשמש, משקיפים מלמעלה על אבוריאז, מקום אידיאלי לצילומים. הסנואו-פארק ב-Crosetes והמסלול האדום שלידו גם מומלצים. למתחילים מומלצים מסלולים 1-6 (Morazine Express). למתחילים ממש ולילדים (שבוע ראשון) יש מסלולים ירוקים (44-47) ממש בתוך העיירה ו-BAR-T קליל שעובד עד שעה מאוחרת.

בתוספת של 3 יורו תקבלו סקיפאס אלקטרוני - מאוד נוח. ניתן לקבל מפה עם המלצות למסלולים לפי רמת גלישה והזמן שלוקח לגלוש אותם. באתר יש שילוט ברור שעוזר לעקוב אחר המסלולים. למתחילים שרוצים לעבור לכיוון שוויץ עדיף לעבור דרך Mossette. לסיכום, פרט לחולשה מסויימת בקישוריות, אתר מצויין, מערכת מעליות יעילה, אין כמעט תורים והמסלולים מגוונים ומתוחזקים היטב.

אוכל:
 אנחנו עשינו קניות בדרך ב-Cluses (להערכתי המחירים זולים בכ-30% מהמחירים באתר). כדאי להביא תיק גדול כדי שיהיה נוח להעביר את הקניות לדירה ולא להסחב עם שקיות נילון. השלמות כמו בגטים טריים, קרואסונים, חלב וכל מה ששכחנו קנינו באתר. סך הכל הוצאות לאוכל לשניים היו כ-200 יורו, לתפריט שכלל סטייק פילה, קרפצ`יו (מגיע חתוך באריזה), הרבה פירות ים מכל הסוגים, גבינות (מהמסריחות) ונקניקים מעולים. כ-100 יורו נוספים עלתה הבירה ששתינו במסעדות ההרים ובדיסקוטק בערב. בדרך כלל בצהריים היינו יושבים במסעדת הרים, מזמינים רק שתיה ואוכלים סנדביצ`ים שהכנו (כלומר אשתי הכינה) בבוקר. למי שרוצה לאכול בחוץ לא יחסרו מסעדות טובות לאורך המסלולים או באבוריאז עצמה.

אפרה סקי:
 אבוריאז היא עיירה יפהפיה ותוססת גם בלילה, ומציעה שפע של אפשרויות בילוי (בהנחה שאתם לא תקועים באיזה קלאב...). בארים, מסעדות, מרכז ספא, באולינג ודיסקוטקים. הרחובות מוארים ואנשים מסתובבים עד השעות הקטנות של הלילה. אני ממליץ במיוחד על באר-דיסקוטק בשם Shooters, שנמצא ב-Place Du Snow ברובע Festival. על כוס בירה תשלמו 3 יורו, הריקודים מתחילים בסביבות 20:00 ונמשכים עד 2:00 אחר חצות. ב-Fontaines Blanches Les יש מאפיה מדהימה שפתוחה 24 שעות ומציעה באגטים מכל הסוגים, לחמים, פיצות, פשטידות, קרואסונים ועוגות.

שורה תחתונה:
 מנסיון עבר של כ-15 שבועות סקי בצרפת איטליה ואוסטריה: זהו אתר מומלץ ביותר, מתאים לכוווווולם, ילדים ומבוגרים, מתחילים ומתקדמים, מבחינת הסקי וגם אחריו. המלצה חמה: מצאו דירה באיזור Festival (ושוב - אל תתקעו בקלאב!).