עפתי לתרמילאים

פוקט - אטרקציות מרכזיות

פוקט, האי הגדול ביותר בתאילנד, ממוקם בים אנדמן במרחק של כ-885 ק"מ דרומית לבנגקוק. פוקט הוא מקום נופש פופולארי בתאילנד ומציע אטרקציות שונות, מקדשים מרתקים וחופים מדהימים. בכתבה הבאה המלצות למקומות המעניינים שמחים לכם באי
מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: פוקט - אטרקציות מרכזיות

היכרות עם פוקט

תוך פחות מעשור הפך האי פוקט (Phuket) מגן עדן היפי ליעד תיירותי פופולארי מאוד. אך למרות הכל, פוקט הוא עדיין יעד יוצא דופן לחופשה. אין הרבה מקומות בעולם שבשטח כה קטן מכילים מספר כה רב של חופים מעולים. תחילה בנו לאורך חוף Patong בתי מלון רבים ויוקרתיים ובהדרגתיות התפשטו לכל רחבי האי והגיעו אפילו למפרצים המבודדים ביותר.

ההשוואה בין פוקט לקו סמוי היא בלתי נמנעת. החופים אמנם יפהפיים בשני האיים, אך בפוקט יש הרבה יותר חופים מבקו סמוי, והוא גם מפותח יותר. בנוסף, האי פוקט מציע מגוון היסטורי וגיאוגרפי עשיר יותר מאשר קו סמוי, וכן בכל הנוגע לתנאי צלילה בתאילנד, לפוקט יש תנאים יוצאים מן הכלל, כמו גם פארק לאומי עם יער גשם עבות, מספר מפלים, כפרי צוענים ומספר רב של חופים שוממים שכף רגל מערבית כמעט ולא דרכה בהם. רוב שטחה של פוקט לא נפגע מהתיירות ההמונית. רוב התיירים מעדיפים להישאר בחופים הגדולים וכמעט ולא מגיעים אל המפרצים המבודדים היפים והבתוליים שבאי, הנמצאים במרחק של כעשר דקות נסיעה באופנוע מחוף Patong ומחוף Kata-Karon הפופולאריים.

התושבים בפוקט נחמדים וידידותיים, מזג האוויר נהדר, הנופים מרהיבים והאטרקציות התרבותיות יכולות לספק תעסוקה למספר שבועות. פוקט ממוקמת קרוב לקו המשווה ולכן הטמפרטורות די קבועות במהלך השנה. מזג האוויר חם ויבש בחודשים נובמבר עד מאי וגשום מיוני עד אוקטובר. הגשמים מתחילים בתחילת הקיץ ומתחזקים בספטמבר ובאוקטובר. בחודשים אלה ניתן לברוח מהסופות אל קו סמוי הנמצא בחוף המזרחי.

המקדשים בפוקט

המרכז התיירותי הראשי בעיר נמצא בדרך Rasda וניתן למצוא בו סוגים רבים ומגוונים של מסעדות ושל שירותים לתיירים. Pu Jao הוא מקדש סיני שנבנה לכבודו של Kuan Yin, אל הרחמים, הממוקם קרוב למרכז Rasda. בחדר המרכזי מוצגים מקלות במבוק ופלסטיק מסורתיים ששימשו מגידי עתידות ולאבחון מחלות. המבקרים יכולים לשקשק את המקלות, לקרוא את המספר ולבחור את המזל המתאים למספר מקופסאות שנמצאות בחדר הסמוך. במקדש יש חדר נוסף שמלא בעשרות פסלונים קטנים של האלים השונים. מקדש סיני נוסף ואף מרשים יותר הוא מקדש Jui Tui, שמוקדש ל-Kiu Won In, אל צמחוני שלכבודו מתקיים מדי שנה הפסטיבל הצמחוני. בהיכל המרכזי יש פסלים של אלים סינים וחניתות מחודדות שהשתמשו בהן בטקסים תאילנדים מסורתיים. גג הבניין צבוע באדום ומעוטר בדרקונים מפורצלן, דלתות המקדש מגולפות בצורתם של האלים התאילנדים האכזריים. בחדר קטן בצדו הימני של המקדש יש שישה פסלים בגודל אדם של אלים תאילנדים. אתר אינטרנט: www.phuket.com/temples

מקדש Samjao Sam San נבנה בשנת 1853 ומוקדש ל-Tien Sang Sung Moo, אל הים והקדוש המגן של המלחים הסינים. במקדש נערכים טקסים כדי לברך ספינות חדשות שיוצאות אל הים, ולהבטיח את ביטחון הצוותים שלהן. במקדש יש פגודה יפה בעלת חמש קומות. צפונית למקדש על דרך Satool נמצאים בתים עתיקים ישנים שנבנו בסגנון סיני - פורטוגזי, והם מעניקים לעיר קסם ואווירה יחודיים. אחד הבתים היפים ביותר ממוקם על דרך Deebuk, למרבה המזל רוב העיטורים שמעטרים את קירות הבית שוחזרו על ידי אנשים פרטיים שהעריכו את היופי הנדיר של הבית. על דרך Yaowaraj נמצאים מבנים מיוחדים נוספים.

מקדש Mongkol Nimit ממוקם על דרך Deebuk, מבקרים ברי מזל יתקבלו במקום על ידי מר Tim Punyaputho החביב, שאוהב להצטלם עם תיירים ליד פסלו של בודהה. יתכן כי בניין העירייה של פוקט, הסמוך למקדש, שנבנה לפני כשבעים שנים, יראה לכם מוכר, הבניין "כיכב" בסרט "The Killing Fields" בתור בניין השגרירות הצרפתית. הטיפוס על גבעת Khao Rang הוא קצת קשה, אבל בסופו נשקף נופם הנהדר של פוקט והסביבה. בפסגה ניתן ליהנות מארוחה טובה במסעדת Kao Rang ובקפה Tung Ka.

החופים שמחכים לכם בפוקט

החופים הטובים ביותר בפוקט ממוקמים בצד המערבי של האי, והם שונים מאוד אחד מהשני ברקע הגיאוגרפי וברמת ההתפתחות שלהם, אך כולם מציעים חולות נפלאים, מים חמימים ומגוון אינסופי של פעילויות ספורט ימי. החופים הפופולאריים ביותר בפוקט הם Patong ,Karon ו-Kata.

חוף Patong המשתרע על פני ארבעה ק"מ הוא החוף הכי שוקק חיים באי, ה"פטיה" של פוקט. למרות שרבים מתארים את פטונג כמקום מפותח מדי, המוני, מזוהם ויקר (והכל נכון), פטונג הוא רצועת חוף מדהימה המציעה מגוון של פעילויות ספורט ימי במהלך היום וחיי לילה סוערים בבארים המקומיים, בדיסקוטקים, בחדרי המסג' ובמועדוני הלילה. הרושם מהחוף תלוי בציפיות מפוקט, אם מחפשים מסיבות ובילויים אז פוקט היא יעד מצוין ואם מחפשים שקט ובידוד כדאי לפנות לחוף אחר. בפטונג יש את כל השירותים ההכרחיים: בנקים, משטרה, דואר, שירותי טלפון בינלאומיים, סוכנויות נסיעות, סוכנויות להשכרת רכב וחנויות לציוד צלילה. אפשרויות הלינה בפטונג מגוונים מאוד ומתאימים לכל כיס. אתר אינטרנט: www.phuket.com

חוף פופולארי נוסף בפוקט הוא חוף Karon, שנשאר יפה למרות הנטייה המתגברת לבניית מלונות, מועדוני לילה ופאבים. חוף קרון נראה הרבה פחות עמוס מפטונג, אך אין הרבה מה לעשות בו חוץ מלגלוש, לאכול את הלובסטרים הנהדרים של פוקט ולרבוץ על החוף. אתר אינטרנט: www.phuket.com/island/beaches

בקצה הצפוני של החוף שוכנת לגונה אידיאלית, וניתן לצפות ממנה בדייגים שחוזרים עם סלים עמוסים בדגים מהאוקיינוס. גם בחוף קרון יש מגוון אפשרויות לינה המתאימות לכל כיס. חוף פופולארי נוסף בפוקט הוא חוף Kata שמתחלק לשניים Kata Yai בצפון ו-Kata Noi בדרום. Kata Noi היה בעבר אזור ההיפים של פוקט עד שהקלאב מד נפתח בשנת 1978. כיום, בשני החלקים בתי מלון מפוארים ומסעדות יקרות. Kata Yai נשלט כמעט לחלוטין ע"י הקלאב מד, למרות שיש לציבור גישה לחוף דרך כביש נפרד. Kata Noi הוא מפרץ נוח עם חולות לבנים ושפע של בונגלוסים לא יקרים. בפינה הצפון מערבית של פוקט מוסתר לו חוף Nai Yang שמוקף ע"י הפארק הלאומי של Nai Yang וידוע כמקום הקינון השנתי של צבי הים. חולות החוף טובים והחוף די נטוש במשך השבוע, כשבסופי שבוע מציפות אותו משפחות תאילנדיות. אתר אינטרנט: www.phuket.com/island/beaches

מחפשים חוף נטוש ומבודד? חוף Nai Ton ודאי ימצא חן בעיניכם. אמנם בחוף לא תמצאו מלונות, מסעדות, ברים ואופנועי מים, אבל כן תמצאו שקט ושלווה - ובשפע. זהו פשוט מקום מושלם להירגע תחת שמשיה על החוף ולבהות במים המנצנצים. במפרץ Bang Tao, המתפרש על פני ארבעה ק"מ, צולמו סצנות רבות בסרט "The Killing Fields". במשך זמן רב המפרץ היה נטוש ומנותק מהמסחריות של שאר החופים בצד המערבי. כיום, בחלק הדרומי של המפרץ ניתן למצוא בונגלוסים זולים, ובחלק הצפוני מלונות מפוארים שמיועדים לתיירים העשירים יותר.

חוף Surin, הנקרא גם מפרץ Pansea, הוא למעשה רצף של כמה מפרצים קטנים וחופים פרטיים. בעונה הגשומה השוחים בים צריכים להיזהר ממערבולות. אתר אינטרנט: www.phuket.com/island/beaches

חוף Kamala נמצא על מפרץ ציורי דמוי חצי ירח ויש בו חולות נהדרים וכפר דייגים תאילנדי ידידותי. אתר אינטרנט: www.phuket.com/island/beaches

חוף Nai Harn נמצא בלגונה הציורית ביותר בפוקט, ומוקף בגבעות העמוסות עצי קוקוס ושיחים אקזוטיים. לפני מספר שנים היה החוף מעוזם של התרמילאים וההיפים עד שנת 1985, שבה נפתח באי מועדון היכטות היוקרתי. למרות השינויים הדרסטיים וההתפתחות של האזור, עדיין נפלא לשחות במימי הלגונה, חוץ מבעונת המונסונים בה הרחצה בים מסוכנת. החופים הדרומיים והמזרחיים היו היעד המקורי של התיירים מכל העולם. למרבה הצער כיום החופים הפכו לבוציים, לא אטרקטיביים ואין בהם את הפאר והיופי של פטונג וקרון. למרות זאת אם מעדיפים להתבודד אז חוף Rawai יהיה יעד אידיאלי. בחוף יש מסעדות טובות, אפשרויות צלילה ולגונות טרופיות. אתר אינטרנט: www.phuket.com/island/beaches

איך מעבירים את הימים בפוקט? בקלות!

המבקרים בפוקט בדרך כלל מבלים את הימים הראשונים ברביצה על החוף ועבודה מסיבית על קו השיזוף, אך כדי לגלות את יופיו של האי כדאי להשכיר אופנוע או מכונית ולנסוע אל המחוזות המבודדים יותר. נחוץ יום שלם כדי לבקר בחצי הצפוני של האי ובחופים המזרחיים. ביום נוסף אפשר לבקר בבירה של פוקט ובחופים הדרומיים. רוב הסיורים באי מתחילים מפטונג, קרון או קטה, שלושת החופים הפופולאריים ביותר באי. העיר Thalang (או Ban Thalang) הייתה ההתיישבות הראשונה בפנאנג וזירת הקרב המפורסם בין שתי הנשים התאילנדיות והפולשים הבורמזים.

מקדש Pra Na Sang ממוקם קרוב מאוד ל-Thalang. המקדש הוא בן מאתיים שנים. בחצר הפנימית של המקדש ניצב בודהה בסגנון סוקוטאי, על הקירות הפנימיים של המקדש מצויירים ציורי קיר שמתארים את נפילת איוטיה ואת קרב הפילים המפורסם של המלך נרוסן, וכן ציורים של ארבעת התעשיות המרכזיות של פוקט: כסף, גומי, דייג ואננסים. במשך שנים מיוחסים לנזירי המקדש כוחות המגנים מפני כוחות השחור.

במקדש נמצא ה-Lai Tong הארוך ביותר בתאילנד, כתב יד דתי בצורת אקורדיון המכוסה במפות של אוצרות עתיקים. מקדש Pra Thong נמצא כקילומטר מצפון ל-Thalang. במרכז המקדש שוכב אחד מפסלי בודהה המוזרים ביותר, שנעטף בפלסטרים במהלך הפלישה הבורמזית לאי. על תקרת המקדש תלויים עשרות דמויות קטנות, ושמונה פסלי בודהה שכל אחד מהם מוקדש ליום אחר בשבוע בתוספת של היום הבודהיסטי הקדוש הנקרא Palaelai.

במרחק של ארבעה ק"מ מזרחית ל-Thalang בפארק הלאומי Khao Prapa Tao ניתן לראות את אחד המחזות המרהיבים ביותר בפוקט, יער גשם אמיתי. בדרך כלל קשה לבקר ביערות גשם בדרום מזרח אסיה מכיוון שרובם מבודדים ולא ניתן להגיע אליהם ללא טרקים מפרכים ונסיעות ארוכות באוטובוסים. פארק Prapa ממוקם בקצהו של מטע גומי, ולא כדאי לפספס אותו. הפארק נוצר בשנת 1978 כדי לשמר זנים מקומיים של צמחיה שגדלים רק בפוקט. הפארק הוא גם ביתם של מינים שונים של ציפורים. בכניסה לפארק יש עמדה של שומר היערות, מפה של הדרך אל מפלי Ton Sai הסמוכים ושורה של בונגלוסים להשכרה.

לחוף Nai Ton מגיעים אם נוסעים מהפארק בכיוון צפון-מערב. בחוף בתי קפה פשוטים, בתים פרטיים שניתן ללון בהם וכסאות שיזוף רבים לחובבי השמש. רצועת החוף של Nai Yang היא רצועת חוף צרה הנמצאת תחת פיקוח של הפארק הימי הלאומי Nai Yang. החוף מציע מסעדות רבות, גלישת רוח, אופנועי ים ורכיבה על פילים. מקומות לינה ניתן למצוא באזור מרכז המבקרים של Nai Yang בקצה הצפוני של החוף. מצפון לחוף וסמוך לשדה התעופה נמצא חוף Mai Khao תאילנד, הנטוש לחלוטין.

הכביש שמקביל לחוף עובר דרך מספר כפרים תאילנדים ודרך כרמי ענבים. מפרץ Po משמש מוקד יציאה לחוות הפנינים Naga Noi הנמצאת על אי Naka Noi. סוכנויות רבות בפוקט מציעות סיורים לחווה שניתן לצפות בה בתהליך עיבוד הפנינים. על ההצטלבות בין כביש 4027 לכביש 402 נמצאת אנדרטה לזכרן של שתי האחיות שהגנו על פוקט מפני הפולשים הבורמזים.

במרחק של כמאה מטרים ממזרח לאנדרטה נמצא המוזיאון הלאומי של Thalang עם תצוגות על ההיסטוריה המקומית, התעשייה והאווירה של פוקט וכן פסל יקר ערך מהמאה התשיעית שהתגלה בסביבות Takua Pa. המוזיאון פתוח בימים שלישי עד שבת בין השעות 9:00-16:00. אתר אינטרנט: www.phuket.com

איים בקרבת פוקט: מחוץ לרצועת החוף הדרום מזרחית של פוקט ממוקמים מספר איים בעלי חופים נהדרים ומי קריסטל המצוינים לשחייה ולצלילה. בכל האיים יש מקומות נופש שהמחירים בהם ממוצעים. סירות יוצאות אל האיים מחוף Rawai מהרציף במפרץ Chalong ומ-Ban Makham ליד הרציף הישן של פוקט.

במרחק של כמה ק"מ מ-Chalong נמצא האי הכי הגדול Ko Lon שקל מאוד להגיע אליו. כפר הדייגים הקטן Ban Ko Lon ממוקם בחוף הצפוני של האי. סירות היוצאות מ-Rawai או מ-Chalong מגיעות אל האי לאחר שייט של 15 דקות. האי היפה Ko Hae נמצא במרחק של כחצי שעה של שייט מ-Chalong. האי נקרא גם אי האלמוגים בשל שוניות האלמוגים המדהימות שמקיפות אותו. למרות שרוב שוניות האלמוגים שבסביבת פוקט נהרסו כתוצאה מזיהום, האלמוגים שמקיפים את Ko Hae איכשהו שרדו. באי יש גם חופים נהדרים ומפרצים מבודדים.

Ko Maiton הוא אי מדהים נוסף שממוקם במרחק של כשעה שייט ממזרח ל-Chalong. האי מאשש את ההנחה שככל שמתרחקים מפוקט החופים והעולם התת ימי יפים וטובים יותר. קבוצת איים קטנה היא Ko Taphao Yai, שנמצאת במרחק של כעשר דקות שייט מ-Ban Makham.

נוסעים לטיול תרמילאים בפוקט? כל מה שחובה לדעת על פוקט באתר "עפתי" »