שלג לגולשי סקי וסנובורד

סקי בצרפת - שלג מצויין ואטרקציות נוספות בוואל טורנס

למחפשים סקי בצרפת - גובה האתר וכיסוי מלא של תותחי שלג מבטיחים לגולשים באתר ואל טורנס סקי מצויין, שיתאים גם למתחילים וגם למתקדמים. מלבד הסקי, תוכלו ליהנות בו מהיצע מגוון של פעילויות שכוללות תחרויות סקי, הופעות ג'אז וספורט אתגרי וגם מחיי לילה מהנים, שכוללים ריקוד על שולחנות והמון אלכוהול.
רונן וגלי
תמונה ראשית עבור: סקי בצרפת - שלג מצויין ואטרקציות נוספות בוואל טורנס

ארגון עצמאי של החופשה בואל טורנס

לאחר שתי חופשות סקי באיטליה, שאורגנו על ידי אחת מחברות התיירות בארץ, החלטנו לגוון השנה גם במיקום וגם באירגון. הבחירה נפלה על צרפת ומכיוון שלא מצאנו חבילה שמצאה חן בעינינו אצל סוכני הנסיעות (לא היינו מוכנים לוותר על סקי אין / אאוט אמיתי או על ההנאה של לרדת בפיג'מה וגרביים לארוחת הערב במלון), החלטנו לארגן את החופשה באופן עצמאי. לאחר סריקת מספר אתרי אינטרנט של אתרי הסקי בצרפת, האתר של ואל טורנס (Val Thorens) התגלה כידידותי ביותר למשתמש מבחינת הסיוע באירגון החופשה. בעזרתו ולאחר בחירת התאריכים בהתאם למגבלות אישיות ומחירי איזיג'ט, החופשה נקבעה לאמצע פברואר, בשיא חופשת בית הספר של הצרפתים, אשר בסופו של דבר לא ממש הפריעה.

ואל טורנס, צילום: גלי ורונןואל טורנס, צילום: גלי ורונן

מכיון שהתחלנו לארגן את החופשה כחצי שנה מראש הצלחנו להשיג כרטיסים זולים מספיק בחברת התעופה איזיג'ט לג'נבה, כך שכרטיסי הטיסה ולינה של שתי לילות בג'נבה יצאו זולים יותר באופן משמעותי מטיסה בלבד בחברות התעופה הישראליות או האירופאיות. בנוסף לכך, מכיון שמערכת הרכבות השויצרית והצרפתית אינן מחוברות כראוי (השמועה אומרת שהדבר קשור לרוחב המסילות), היה נוח יותר להגיע מנמל התעופה לאתר הסקי בעזרת האוטובוסים של חברת Altibus, אשר יצאו מנמל התעופה בג'נבה והגיעו לעיירה לאחר החלפת אוטובוס אחת באמצע הדרך ולקחו כ- 3.5 שעות סך הכל.

המלון הנבחר - La Marmotte והשכרת הציוד

העדפנו לישון במלון (נו, פיג'מה וגרביים...) ולאחר מספר תכתובות אי-מייל, בחרנו ב-La Marmotte, מלון משפחתי קטן וזול יחסית, בעל כ-25 חדרים בסך הכל, אשר שוכן על המסלולים ואשר הבטיח לדאוג במיוחד לאחת מחברי הקבוצה הסובלת מבעיית צמחונות. המלון היה נקי, שקט ומרווח. ארוחת הבוקר כללה מגוון לחמים, קרואסונים ועוגות, ביצים ופנקייק בהכנה עצמית, ארבעה סוגי דגני בוקר, יוגורטים, גבינות, נקניקים ושתיה קרה וחמה. ארוחת הערב כללה מרק סמיך, מנה ראשונה נוספת ובחירה בין בשר או דג בליווי תוספת כלשהי. החברה הצמחונית הופתעה לטובה כאשר מנת הבשר/דג הוחלפה מדי יום במנה אחרת שהוכנה במיוחד -; טופו, בורגול, קינואה וכו'. לקינוח, היה ניתן לבחור בין מנה משתנה לבין בחירת מנה מעגלה נושאת כל טוב: מגוון עוגות ופאי תוצרת בית, פירות, סלטים או מוס בטעמים שונים. החיסרון היחידי של המלון, וכנראה הסיבה שהוא מוגדר כשני כוכבים הוא היעדר מעלית והימצאות חדר ציוד הסקי (ממנו יש סקי אין / אאוט ישירות למסלולים) בקומה מינוס 2, כאשר הלובי מצוי בקומה הראשונה והחדרים נמצאים בקומה הראשונה והשניה. נו מילא, ראינו זאת כשחרור לשרירים בסוף היום.

את הציוד שכרנו מחנות בשם Ski Technic אשר מצויה גם כן על המסלולים ובקרבה למלון. בהתייעצות בדואר אלקטרוני עם החנות, בחרנו בחבילות Silver וניתנה לנו הנחה נוספת על זו הקיימת בהזמנה מקוונת. בזמן מדידת המגפיים התקשיתי במציאת זוג מתאים מספיק ולכן הוצאו לי אחר כבוד זוג מגפיים חדשים מהניילונים, אשר היו מיועדים למכירה.

בית הספר לסקי ומידע על המסלולים

את היום התחלנו בשעה 09:15 בהדרכה של בית הספר לסקי הצרפתי ESF, אשר נמשכה כמעט שלוש שעות. כאן העיבה קצת הנוכחות הגבוהה של הצרפתים באתר בכך, שלמרות שנרשמנו לקבוצות דוברות אנגלית, הן כללו אחוז גבוה של דוברי צרפתית והמדריכים בחרו לספק הסברים בשתי השפות במקביל וכתוצאה מכך בוזבז זמן שיעור יקר.

בתור גולשים בעלי שלושה שבועות של וותק, הסתפקנו בסקי-פס המצומצם לואל טורנס ולא הרחבנו אותו לשלושת העמקים, אולם היה ברור שלגולשים מנוסים יותר האתר המצומצם, אשר מורכב בעיקרו ממסלולים כחולים ואדומים ביחס דומה, לא יספיק. מלבד זאת, יש באתר מספר פסגות גבוהות מ-3,000 מטר, מהן נשקף נוף מדהים וסקי פארק המחולק לארבע רמות, כאשר הירוקה מתאימה גם לגולשים מתחילים. אל המסלולים ניתן להגיע בעיקר ברכבלים לא מכוסים או במגוון רב של גונדולות. טי-בארים יש רק בעליה לפארק ומלבד זאת יש מספר מנהרות מסוע וטי-באר חינמיים אשר מעלות גולשים לאיזורי המלונות והדרכות הסקי. למרות חופשת בתי הספר הצרפתים ושיא העונה, לא הורגש כלל עומס על הרכבלים, אשר בחלקם הופעלו שני תורים על מנת להקטין את הלחץ ובמרבית המקומות גם לא הורגש עומס על המסלולים הרחבים.

פרט מעניין הוא ההבדל בין כמות גולשי הסקי לגולשי הסנובורד -; בתקופה בה אנחנו היינו באתר, 90% מהגולשים גלשו על מגלשי סקי. ההבדל היה כל כך בולט, שממש ביצענו מספר מדגמים בגונדולות השונות וספרנו את אלו לעומת אלו. אנחנו לא יודעים אם הדבר אופייני לאתר או שזוהי תוצאת לוואי של חופשת בתי הספר הצרפתיים.

כמעט בכל שבוע יש מגוון אירועים יומיים ושבועיים ללא תשלום. אנחנו נהנינו מצפיה בתחרות קפיצות סקי פריסטייל (FrostGun), הופעת קונצרט ג'אז בעיירה, יום של קפיצות מרמפה למזרן פעלולים ללא תשלום, תצוגת תכלית לילית של מדריכי ESF עם זרקורים ועוד.

מכיון שלא ירד שלג יותר מחודש טרם הגעתנו לאתר ובשל ריכוז גבוה של שבועות שמשיים ודיווחי גולשים על איכות שלג נמוכה בצרפת באותה תקופה, דאגנו במקצת, אולם שמחנו לגלות שלא הייתה שום בעיה, ומלבד איזורי קרחות קטנים באוף פיסט ומספר נקודות מצומצם בו השלג היה קרחי, השלג היה במצב מצויין, אולי בשל גובה האתר וכיסוי תותחי השלג המלא.

מומלצים בעיקר המסלולים Col, Christine ו- Col de Laudzin היורדים מהפסגות הגבוהות ובמזג אויר בהיר ניתן לראות מהם נוף עוצר נשימה, הכולל את פסגות איטליה וצרפת. חלק מהמסלולים תלולים במקצת, אולם רחבים דיים, וניתן לראות מהם את המשך הדרך, כך שניתן לצבור מהירות ללא חשש. כדאי גם להגיע לאיזור Plan de Leau הנמוך יותר, וליהנות מיופיו הסלעי והשלג העמוק מחוץ למסלולים, בעיקר בימים מעוננים, בהם הפסגות מצויות בערפל. הופתענו קצת מדירוג המסלולים אשר מקל יחסית לאתרים האיטלקים אליהם התרגלנו, כך שבפועל הם היו קשים יותר לעומת הצפי ורק ביום השלישי העזנו לבדוק את המסלולים האדומים. לא הגענו כלל למסלולים השחורים באתר, אשר חלקם נראו מאיימים מדי במבט מהרכבל.

סקי בואל טורנס, צילום: גלי ורונןסקי בואל טורנס, צילום: גלי ורונן

פעילויות נוספות באתר ואפרה סקי

באתר יש מגוון אטרקציות נוספות בתשלום, כגון נסיעה במכוניות ראלי על מסלול קרח, אשר את מנועיהן המגרגרים ניתן לשמוע ממרחק, רכיבה על אופני הרים רגילות, תחת מיגון כבד, על השלג, מסלול מזחלות אתגרי באורך של כ-7 ק"מ וקפיצה מרמפה למזרון פעלולנים. כמו כן, קיים בעיירה מתחם סגור ענק, המכיל מרכז ספורט גדול, מגוון חנויות, מסעדות וסופרמרקט שמשתרע על פני חלק נכבד מהעיירה, כך שניתן לחסוך את ההליכה בחוץ, בקור, ולחצות מרחק נכבד תחת קורת גג מחוממת. בנוסף, בימי שלישי וחמישי קיים שוק דוכנים פתוח באיזור Peclet, בו מוכרים הכל, החל מביגוד ואביזרים ועד גבינות, נקניקים ושוקולד מסוגים שונים, מהם יש גם טעימות רבות.

אמנם קיימים מספר מועדונים בעיירה עצמה וחיי הלילה בהם מתחילים מאוחר יחסית, אבל עיקר האפרה סקי מרוכז במספר מסעדות על ההר. שניים מהמועדונים הפופולאריים ביותר הם "360", הצופה על אתר קפיצות הפריסטייל ונהנה מתפוסה מלאה ומוזיקה מקפיצה בימי תחרויות ומקום נוסף, המצוי מתחת לרכבל Plain Sud. מקום זה מתמלא כבר בשעות אחר הצהריים במאות רבות של גולשים. אלה רוקדים ומשתוללים על השולחנות בנעלי סקי, לצלילי DJ מתחלפים המנגנים ב-Live, תחת השפעת אלכוהול, שחלק לא קטן ממנו מוצא עצמו נשפך על גופן של גולשות דניות, שמוטב שהיו עוברות בדיקת נשיפה לפני שעלו על המגלשיים בחזרה לעיירה...

סרטון סקי מהחופשה:

דיווח זה מתמודד בתחרות דיווחי גולשים 2011, בה הפרס הראשון: חופשת סקי בסלה רונדה עם הופעה של ברי סחרוף - במתנה! השתתפו גם אתם - כל הפרטים בפנים >>