אחרי שנים רבות של חלום לחזור לארץ הולדתי, לבקר במקומות המוכרים מהילדות ולחכור את ההיסטוריה המשפחתית יותר לעומק -; הוא סוף-סוף התגשם.
באוגוסט 2011 אני ושני ילדיי, צברים בני 16 ו-17, עשינו טיול שורשים בן שבועיים באוקראינה ומולדובה. הטיול יצא לפועל והשאיר בנו רצון לשוב לשם בזכות אדם נפלא -; ויקטור סירושנקו,בעלים של החברה "ניצחון טרוול" אשר עזר לי לתכנן את הטיול, ליווה אותנו לכל אורכו ודאג לכל פרט קטן.
זה יצא לפועל אחרי שנתיים של לבטים וחששות וניסיונות נואשים של קרוביי להניע אותי מהראיון לקחת את ילדיי למדינה זרה ולא הכי בטוחה בעולם, כהגדרתם. "איך את לא מפחדת לקחת ילדים שלא דוברים את השפה ונראים לגמרי לא מקומיים, למדינה שבה במקרה הטוב יגנבו לך את כל הכסף? .... ובמקרה הרע -; עדיף לא לחשוב כלל! ועוד לנסוע לבד, בלי גבר שיכול להגן עליך -; זו התאבדות!"
כשסיפרתי שמצאתי אדם, שיפגוש אותנו וילווה אותנו לאורך כל הטיול, שיארגן את הכל, ידאג להכל וגם יגן עלינו אם יהיה צורך -; צחקו לי בפנים. "ואם הוא בכלל לא יגיע לשדה תעופה, כפי שהבטיח? ואם יעזוב אותך באיזה מקום נידח ויברח? ואם... ואם... ואם...."
אז לקח לי שנתיים להתבשל ולבסוף התגברתי על הפחדים והחששות והחלטתי לשים את גורלי וגורל ילדיי בידי איש אחד -; ויקטור!
ואני מאוד שמחה שעשיתי זאת, כי היה לנו טיול מדהים ומלא ביטחון! בזכותו הצלחתי להגשים את החלום שלי וגם לילדיי הייתה חוויה בלתי נשכחת.
אחרי התכתבות עם ויקטור ועזרתו בתכנון המסלול -; יצאנו לדרך.
הטיול היה עמוס מאוד, מכוון שרציתי יחד עם ביקור במקומות הקשורים למשפחתי, להראות ולהכיר לילדיי את אוקראינה ומולדובה באופן כללי, עם הטבע המדהים, ארכיטקטורה המיוחדת ועורך חיים של האנשים, שכל כך שונה ממה שהם מכירים בארץ. בין המקומות בהם ביקרנו באוראינה היו: קייב, אומן, ויניצה, קופייגורוד, רודנסקויה, צ'רנובצי, קולומיה, ירמצ'ה, סוקיריאני , אודסה, סימפרופול, יאלטה ואלופקה.
בנוסף ראינו את מולדובה: קישינב, בריצ'אני, ברינזני, פפני, סטאריי אורהאי.
להספיק לראות כל כך הרבה מקומות בתקופת זמן מוגבלת לשבועיים התאפשר רק בזכות תכנון מדוקדק, כושר ארגון מעולה ויכולת הנהיגה הממושכת של ויקטור.
ויקטור פגש אותנו בשדה תעופה בקייב מיד עם נחיתתנו והיה צמוד אלינו לאורך כל התקופה, דאג לכל מחסורינו ופתר מיידית את כל בעיה או בקשה שלנו שצצה.
החלק הנכבד של הטיול היה ביקור בבתי עלמין, ואיתור קברים של אבות הקדמונים שלי וקרובי משפחה אחרים. חלק זה היה מורכב מאוד, אך יחד עם זה מסקרן ומרגש. ויקטור עזר לנו בהכל והרבה מעבר למה שהיה מצופה ממנו במסגרת תפקידו וההסכם ביננו. הוא עזר לאתר את הקברים, שזו הייתה משימה מאוד קשה ברוב המקרים, בגלל המצב המוזנח של בתי קברות. הוא מצא את האנשים הנכונים שיעזרו לנו למצוא ולנקות את הקברים ובמקומות בהם לא היו אנשים הללו חיפש יחד איתנו את המצבות, והצליח לאתר אותם בהצלחה רבה יותר מאיתנו. יחד איתנו הוא תלש וניקה עשביה וסרפדים, עזר בנכונות מפליאה, כאילו היה מדובר בקרובי משפחה שלו עצמו. אני לא מפסיקה להתפלא מהלב הרחב ורצון כן לעזור של האדם המדהים הזה!
בעיירות קופייגורוד ורודנסקויה אני חיפשתי מידע אודות לתקופה של מלחמת העולם השניה , בה סבתא שלי וסבא מצד אבי היו בגטאות בעיירות אלו. האמת, לא ציפיתי שאמצא משהו , מכוון שלא היה בידי מידע קונקרטי שיכל לעזור.
בזכות נסיונו העשיר בליווי של טיולי שורשים, ויקטור ידע בדיוק מה הדרך הנכונה לגשת למשימה מסוג זה. למשל, בקופייגורוד הוא מצא את המורה להיסטוריה של בית הספר המקומי, שידע לספר לנו על אותה התקופה ועל הגטו שהיה ביער הסמוך . הוא ידע לתקשר עם המקומיים, לנסוע בדרכים לא דרכים ולהביא אותנו אל הגטו ועל אנדרטה בתוך היער.
מסיפורים של סבתא שלי אני ידעתי שבכפר קושרינצי הסמוך לגטו הייתה אישה בשם נטלקה, שעזרה לסבתי ולאמא שלה לשרוד בגטו. סבתא שלי, אז בת 16 הייתה בורחת בלילות מהגטו, מגיעה לביתה של נטלקה וחוזרת עם אוכל, שעזר להן לשרוד בחורף תחת כיפת השמיים ביער.
ידעתי, שעם המידע הדליל הזה אין סיכוי למצוא את המשפחה של נטלקה, אחרי יותר מ-70 שנה. אבל ויקטור תמך בי בראיון לנסות וכך הגענו לקושרינצי. ומה רבה הייתה ההפתעה כשהצלחנו לאתר אישה אוקראינית בשם אנה אסאפטובה שיחד עם דודתה המנוחה נטלקה מליבנצ'וק עזרה לסבתא שלי ואמה לשרוד בגטו קופייגורוד.
הפגישה הייתה כל כך מרגשת והשאירה בנו חותם לכל החיים. קשה לי לתאר במילים את כל ההתרגשות שעברה בי מההפתעה בלאתר את אנה, לשמוע את הסיפור על איך שהיא ודודתה החביאו בביתן יהודים ועזרו לאחרים שהיו כלואים בגטו ובנוסף גם לגלות ששתיהן קיבלו תואר חסידות אומות העולם. מצמררת המחשבה שאילו לא הנשים האמיצות הללו, שסיכנו את חייהן, ככל הנראה סבתא שלי לא הייתה שורדת, ואז לא אני ולא ילדיי לא היינו חיים היום.
גם אילו הטיול היה מכיל רק את החוויה הזו - דיינו, הוא כבר היה מצדיק את עצמו. אבל זאת רק דוגמא אחת מתוך מגוון חוויות שעברנו בטיול הזה. אם אי-פעם ארצה לתאר בכתב את כל החוויות מהטיול -; נראה שייצא לי ספר....
מבחינת מגורים -; סיכמנו מראש עם ויקטור, שהוא דואג לנו ללינה בכל המקומות לפי המסלול למעט עיר הולדתי צ'רנובצי, שם חברה שלי הבטיחה לדאוג לנו למקום לינה בדירה מושכרת. כל מקומות הלינה שהיו באחראיותו של ויקטור - אורגנו עבורינו בדיוק לפי התכנון, אך לפי חוקי מרפי, כשהגענו לצ'רנובצי, התברר לי שסידור עם הדירה השתבש והמקום שאורגן עבורנו ע"י חברתי -; זה חדר במעונות סטודנטים של מכללה לרפואה. אחרי לילה ראשון הבנתי, שזה לא המקום בו אני רוצה להישאר עוד 4 לילות. ביקשתי מויקטור עזרה וכבר באותו יום אודות למאמצים שלו ושל אליונה (מהצוות שלו) היה מאורגן לנו חדר מעולה לשלושה אנשים בבית מלון 'בוקובינה'.
כל המקומות בהם ישנו היו ממש ברמה טובה. במיוחד אני רוצה לציין את מלון FLOWERS בקישינב -; החדרים היו מדהימים וגם רמת השירות עלתה מעל לכל הציפיות. כמו כן המלון בויניצה היה ממש מעולה, אך לצערי אני לא בטוחה שזכרתי טוב את שמו. אם אני לא טועה -; זה היה STATUS- מלון בוטיק קטן ומצויין.
בכל המקומות בהם רצינו לעשות טיול מודרך, חיכו לנו מדריכים מקצועיים. במיוחד אני רוצה להודות ללולה- מדריכתנו בקייב, לאלקס בצ'רנובצי, לוולאד באודסה. אודות להם טיול בערים הללו היה מעניין, לא גדוש במידע משעמם ומיותר ומתאים לצעירים, שלא מכירים כלל את האזור. לולה ואלקס דברו עברית רהוטה, מה שעשה את התקשורת עם ילדיי לקלה וטובה יותר. ויקטור הצליח להתאים את המדריכים הנכונים עבורנו, כך שההדרכות היו לא רק מעניינות, אלא גם מאוד כייפיות. הוא ידע להרגיש את הרצונות והתחושות שלנו ולהתאים את הטיול לפי זה. למשל, בקישינב, ילדיי לא ממש התחברו למדריך המקומי והוא די שיעמם אותם, אז ויקטור קלט את זה ובמיידית דאג לתחלופה ושינוי בתוכנית, כך שהם יצאו מהיום הזה שמחים ומרוצים. כמו כן רציתי להגיד תודה מיוחדת לאליונה מצ'רנובצי, על העזרה, הליווי וסתם כך, כי היא אשה נפלאה עם לב טוב!
גם מבחינת האטרקציות -; כל המקומות בהם רצינו לבקר -; ביקרנו. במהלך הטיול ויקטור הציע לנו להחליף חלק מהאתרים שהיו מתוכננים במסלול לאתרים אחרים שיותר יתאימו לילדיי ויעניינו אותם, מה שהתברר כהחלטה מאוד מוצלחת.
כמו כן כדאי אולי לציין שרכב בו נסענו היה ממוזג, מאוד מרווח ונוח, כך ששעות רבות שהעברנו בנסיעות ומעברים לא הכבידו עלינו.
מבחינת האטרקציות שכדאי לבקר ולראות, הייתי מאוד ממליצה על:
  • טיפוס על פסל "אמא -; מולדת" בקייב -; פסל הגבוה יותר מפסל החירוט בארה"ב.
  • פארק סופייבקה באומן -; פארק יפיפה ורחב ידיים עם אגמים, פסלים, מזרקות וטבע יפיפה.
  • מערה אדומה בחצי-האי קרים -; מערה יפה לטיול רגלי וגם למי שאוהב אקסטרים -; יש אפשרות צלילה ב"סיפונים" -; אזורים מוצפים של המערה
  • אקווטוריה -; מופע של חיות ים (דולפינים, כלפי ים, לוויטנים וכו') באלופקה שבחצי-האי קרים
  • ביקור בסטאריי אורהאי (STARIY ORHEY) שמולדובה עם ארוחת צהריים מולדובנית אוטנטית בבית כפרי.
לאורך כל הטיול הרגשנו יחס חם, דואג, מתחשב ואכפתי, ארגון מעולה, הקשבה והבנה של הצרכים שלנו, גמישות ויכולת פתרון בעיות ותחושת ביטחון מלא. חוץ מזה , ויקטור אדם מאוד מעניין ואינטליגנטי שכיף לנהל איתו שיחות, לשמוע לעצותיו, לטייל ולהעביר בכיף ובצחוקים שעות ארוכות של נסיעה.
שוב המון תודה לויקטור ולכל הצוות של "ניצחון טרוול" על הטיול המופלא והגשמת החלום!
לקבלת פרטים נוספים ויצירת קשר עם ויקטור מומלץ לבקר באתר של החברה :
בברכה,
ליליה.

נ.ב. אני רוצה להבהיר שאני לא הכרתי את ויקטור לפני הטיול, והגעתי אליו דרך האתר, ולכן המחמאות שלי לאיש הזה הן לא ניסיון פרסום 'זול',רצון 'למכור' או מניעים נסתרים אחרים, אלא תודה אמיתית על החוויה המרגשת.