המסלול

יום 1: טיסה תל-אביב-ורשה ורשה-קרקוב, זאקופנה

יום 2: זאקופנה

יום 3: זאקופנה –קרקוב

יום 4: קרקוב

יום 5: קרקוב-זליפה- פשמישל- שיניאווה

יום 6: שיניאווה- ליז'נסק -לאנצ'וט—שיניאווה

יום 7: שיניאווה -בלזץ –לובלין

יום 8 : לובלין - קז'ימייז' דולני-ורשה

יום 9: ורשה

יום 10: ורשה

יום 11: ורשה. טיסת לילה לתל אביב

פירוט

יום 1: טיסה תל-אביב-ורשה וטיסת המשך מיידית ורשה-קרקוב

השכרת רכב בקרקוב ונסיעה דרומה לעיירה זאקופנה הממוקמת למרגלות הרי הטטרה. 110 ק"מ. שעתיים !!!

אחר הצהרים שיטוט בעיר, הכרה עם הבתים שנבנו ב"סגנון זאקופנה" (אופיני בכל האזור של שפולי הרי הטטרה), הכנסיות העתיקות, בית הקברות הישן ובמיוחד שיטוט במדרחוב המרכזי ,רחוב קרופובקי-Krupówki street

לינה ב - Zakopane Pensjonat Szymaszkowa 1, שני לילות

הפנסיון: שודרגנו לחדר ענק עם נוף להרים. היינו האורחים היחידים. החדר, האירוח, המיקום, ארוחת הבוקר והמארח – כולם היו מושלמים. העיצוב של הפנסיון עצמו, חדר האוכל, חדר הסבה, הגן המטופח, החדר שקיבלנו היו בטוב טעם ובסטנדרטים גבוהים. בחדר היה קומקום, תה וקפה ומקרר. Wi-Fi עבד מצוין. יש חנייה במקום. ארוחת הבוקר עשירה ומגוונת כוללת גבינות שונות, ביצה, נקניקים, ירקות ופירות טריים, קפה הפוך ועוד ועוד. הפנסיון כולל 7 חדרים, נמצא במרחק של כ-15 דקות הליכה ממרכז זקופנה, מרחוב Krupowki. עם הגיענו, המארח Staszek Rzankowski, דובר אנגלית רהוטה, צייד אותנו במפות, המלצות, טיפים תיירותיים ופינוקים קטנים כדוגמה יין ועוגה בערב, לא חסך זמן להסביר ולספר על המקום. בפנסיון ובגינה יש אוספים, עבודות אמנות של המארח ואמנים אחרים. האירוח והמארח היו – מושלמים.

Pensjonat Szymaszkowa 1

יום 2: זאקופנה

מזג אויר סגרירי וגשום. תחזית למזג האויר הגשום לצערינו התממשה. מתוך ידיעה מוקדמת הצטיידנו בנעליים מותאמות לגשם, שכמיות גשם מניילון ומטריות. באין טעם לעלות להר הגבוה האפשרות הסבירה ביותר היתה הליכה Strazyska Valley, עד למפלים Siklawa waterfalls . שביל הליכה מסודר, עלייה קלה עד המפל, 40 דקות כל כיוון. חזרה לנקודת ההתחלה והמשך הליכה בשביל מסודר Droga Pod Reglami לכיוון מקפצת סקי בשולי העיר זקופנה.

ביקור במקפצת סקי ועלייה ברכבל עד לפסגת המקפצה. ארוחת צהרים של נקניקיה, כרוב מבושל ופרוסת לחם שחור (הכי טעים) בדוכני המזון ב”שוק למרגלות המקפצה”.

חזרה למרכז העיירה, ביקור ב"וילה אטמה" שהיתה בעבר ביתו של המלחין קרול שימנובסקי (1882-1937) מלחין ופסנתר פולני, והמשך שיטוט ב"שוק מתחת לגשר"

בתכנון מוקדם העלנו 4 אפשרויות בזקופנה של טיולים בטבע כשמזג אויר מתאים :

1. הר גובאלובקה – עלייה בקרונית חשמלית 1100 מ'. יציאה מ"שוק מתחת לגשר"
  2. רכבל ל Kasprowy wierch. יציאה קצת מחוץ למרכז זקופנה – Kuznice. שני שלבים לרכבל:
  • Myslenickie Turine -1325m
  • Kasprowy Wierch 1987m

בפסגה: מגדל מטאורולוגי, ירידה ל Cicha Valley Pass, תצפית להרי הטטרה הסלובנים

1. Strazyska Valley , שביל בעמק למפל Siklawa , עלייה מתונה, 40 דקות כל כיוון
  2. Morskie Oko Lake , יציאה מ- Łysa Polana מחוץ לעיר כ 3 שעות הליכה כל כיוון

יום 3: זאקופנה –קרקוב

נסיעה לכיוון צפון דרך Chocholowie, כפר המורכב כמעט אך ורק מבתי עץ אופיינים. ביקור במוזיאון Bafia Peasant Hut, בית אופיני שנבנה באמצע המאה 19. במוזיאון 3 חדרים של תצוגת פריטים והסברים (בפולנית) על החיים בתקופה ההיא .

הגעה לקרקוב. קבלת הדירה – Apartamenty Parkside Krakow , מקום הלינה ליומיים הקרובים. הדירה ממקומת ברחוב Kopernika , חמש דקות הליכה משער חומת העיר העתיקה, 500 מטרים מכיכר השוק המרכזי. מעוצבת, מודרנית , מעט צפופה. יש חניון מתחת לבית.

14:30 סיור רגלי עם Jewish Krakow FREE walking TOUR לרובע Kazimierz

קאז'מירז עיר עצמאית שנבנתה על ידי המלך קאז'מירז הגדול במאה ה- 14 מחוץ לקרקוב ונהפכה ל-"עיר היהודית ". במהלך מאות השנים הגיעו לקאז'מירז יהודים, פליטי רדיפות ומהגרים ממדינות אחרות. העיר התרחבה ובחסות השלטון האוסטרי במאה ה-19 חלה תנופת בנייה ושיקום משמעותיים. הכלכלה שגשגה והעיר התרחבה. החומות מימי הביניים של קז'ימיז' נהרסו, והעיר חוברה לקרקוב. במלחמת העולם השניה הוקם גטו קרקוב מעבר לנהר, באזור התעשייה פודגוז'ה , מוקף חומה ולתוכו נדחסו כ 20,000 יהודים.

בסיור שיצא מנקודת המפגש בעיר העתיקה מ- St Mary's church in the Main Market Square , שמענו על ההיסטוריה היהודית של העיר,צעדנו עד רובע Kazimierz . שם, עברנו בין היתר ליד שני בתי הכנסת: בית הכנסת הישן, בית הכנסת של הרמ"א שנוסד ב-1553 על ידי רבי משה איסרליש (רמ"א). עברנו במקום בו צולם קטע מהסרט "רשימות שינדלר", חצינו את הגשר על הויסלה לרובע Podgorze בו הוקם הגטו היהודי (מרץ 1941, חוסל מרץ 1943), עצרנו בכיכר זגודי- כיכר השילוחים למחנה ההשמדה. בכיכר אנדרטה לגטו - אנדרטת הכסאות. שמענו על תדיאוש פנקביץ' בעל בית המרקחת שחלונותיו פנו לכיכר וממנו צפה וראה את ההתרחשויות ואף העלה בכתב כעד ראיה של פשעי הנאצים ביהודים. סיום הסיור ליד מפעל שינדלר , שם סופר סיפור חייו של שינדלר, עברו (הנאצי), פועלו והמחלוקת לגבי דמותו. עם סיום הסיור נכנסנו עצמאית לביקור במוזיאון. במוזיאון תערוכה של קרקוב תחת הכיבוש הנאצי בשנים 1939-1945.

בערב: סיבוב רגלי עצמאי בעיר העתיקה .באותו ערב בכיכר השוק המרכזית נאום בחירות של Andrzej Duda יומיים לפני היבחרו לנשיא פולין והפגנת תמיכה רעשנית בו.

יום 4: קרקוב

ביקור במחנה הריכוז אושוויץ-בירקנאו. אושוויץ 1 ואושוויץ 2. תאמנו את הביקור מראש, דרך האתר האינטרנטי. הזמנו סיור General Tour של 3.5 שעות עם מדריכה מקומית. המוני אנשים באתר. בלאגן גדול בכניסה. הגענו חצי שעה לפני מועד הסיור אך נכנסו שעה לאחר מכן למרות הכרטיסים המוזמנים. הצטרפנו לסיור באנגלית שיצא שעה לאחר מכן. למרות העיכוב " הרווחנו" מדריכה מצוינת (שמה- דורותה) שליוותה אותנו למשך כל הסיור.

בערב, 18:00, Short old town Krakow FREE walking TOUR

שעה וחצי של סיור רגלי בעיר העתיקה של קרקוב: כיכר השוק המרכזית , אולם הבדים – סוקיננצינה ( Cloth Hall ), מגדל בית העירייה העתיק, כנסיית מריה הקדושה ושני מגדליה הלא זהים (כל מדריך ספר שתי אגדות על שני מגדליה של כנסיית מריה הקדושה. האגדה הראשונה, שעל פי המסורת, אחד השומרים במגדל ראה את צבא האויב מגיע מרחוק וביקש להתריע על כך בעזרת החצוצרה. אחד הצלפים מצבא האוייב ירה בו והרג אותו בעיצומה של התרועה. לכן נקטעת כל תרועה גם היום באמצע . והאגדה השניה שהצורך בשני מגדלי צריח ופעמונים לקתדראלה ,נולד בריב מטופש בין שני אחים נסיכים שבזמן שלטונם רבו וכול אחד מהנסיכים החליט להראות לשני את גדולתו,לכן נבנו שני המגדלים (עד מחציתם הם דומים) ומנוקדה זאת המגדלים שונים בצורתם ובגובהם אחד ממשנהו. גובהו של האחד שישים מטר והשני גובהו שבעים מטר. בראשו של המגדל הגבוה מתנוססים שמונה תרנים ותורן מרכזי שבראשו כתר מוזהב. אלא שבסיום הבנייה רבו האחים בגלל צורת הבניה והגובה של שני הצריחים ,על פי אגדות העיר קרקוב לקח האח הגדול את הסכין ורצח את אחיו ולאחר מכן התאבד,לקחו אנשי העיר ותלו את הסכין ,אותה ניתן לראותה מהכניסה לאולם הבדים בכיכר. אקט תליית הסכין בידי תושבי העיר, נותר לסמן לבני בליעל וגנבים , כי בסכין זאת ייסגר החשבון עמם באם יגנבו מהכנסייה או מאולם הבדים). עברנו במקום בו תלויה הסכין, דרך בנייני האוניברסיטה היאגלונית המשכנו ונכנסנו לחצר טירת ואוול והקתדרלה תוך תשומת לב לבליל סגנונות הבניה, החצר המקומרת (בסגנון רנסנס ותוספת סגנון פולני גותי -קומה שלישית) משם תצפית על פסל הדרקון, נהר הוויסלה ופרבריה המערביים של קרקוב.

ארוחת ערב של פירוגי (כיסונים) ב – Zapiecek Ekspres 24h. כתובת: Stare Sławkowska 32 . מסעדה פצפונת, מחירים נמוכים ו...טעים

יום 5: קרקוב-זליפה- פשמישל- שיניאווה

יום נסיעה ברכב:

קרקוב – זליפה ( Zalipie ) מרחק של 115 ק”מ , שעה וחצי

זליפה- פשמישל (Przemyśl) –מרחק של 200 ק"מ – כשעתיים וחצי

פשמישל– שיניאווה (Sieniawa) –מרחק 60 ק"מ כשעה

זליפה- בכפר זליפיה (Zalipie) ליד העיר טארנוב נוצרה אמנות מקומית של ציורי פרחים על קירותיהם החיצוניים והפנימיים של הבתים, על חפצים, ובעצם על כל דבר שאפשר לצייר עליו. לא ידוע בדיוק היכן ומתי החלה המסורת, ברור כי היא עתיקה למדי, כיוון שהנשים היו צובעות את כתמי הפיח שנוצרו כתוצאה מעשן ארובות התנורים. הכתמים עדיין היו נראים מבעד לצבע, מה שהפך לבעיה לפני חגים, ולכן הן החלו לצייר פרחים סביב הכתמים ולתת לבית מראה חגיגי. מקור ההשראה היה דוגמאות שהופיעו על עבודות רקמה אופייניות לאיזור. דוגמאות פרחים שנרקמו בעיקר על מטפחות ראש ועל מעילים קלים עברו מפרטי הלבוש הנשיים אל הבית כולו ואל המרחב הציבורי, והופיעו על כל פריט ופריט בכפר. ביתה של אחת האמניות הבולטות, Felicjia Curylo-פליציה צורילו - שנפטרה ב 1974 הפך למוזיאון. היא עסקה בעבודות העיטור מאז שהיתה ילדה, פיתחה אותן, העבירה את המסורת לנשים אחרות באיזור. (מתוך כתבה "פולין: כפר הבתים הרקומים”. רוני פרצ'ק. מסע אחר).

מלבד שוטטות (עם הרכב) בכפר בקרנו במוזיאון Zalipie museum וב – Dom Malarek , בית Malarek. זהו מרכז יצירה במרכז קהילתי, הממשיך ומטפח את מסורת ציורי הפרחים. נתן לצפות בציורים בתוך המרכז, לבקר בחדר בו צובעים על נייר, עץ וקרמיקה חפצי נוי שונים אותם נתן לקנות.

מזליפה נסיעה של שעתיים וחצי לפשמישל (Przemysl) הממוקמת בדרום-מזרח פולין קרוב לגבול עם אוקראינה. זהו שער הכניסה מאוקראינה לפולין ורואים הרבה מכוניות עם לוחול זיהוי אוקאיניות. לעיר היסטוריה יהודית רבה, היתה כאן קהילה יהודית גדולה שנוסדה לפני 500 שנים. כיום זו עיר גדולה יחסית בת קרוב ל-100000 תושבים. העיר יושבת על נהר San . פשמישל הייתה בריבונות אוסטרו-הונגריה לפני מלחמת העולם הראשונה וכעיר גבול המקום הפך למבצר ענק כחלק ממערך ההגנה באזור. במלחמת העולם השניה הוקם כאן גטו גדול. חלק גדול מיהודי הגטו נלקח לגבעות המיוערות מדרום לעיר ושם נטבחו.

אך בעיר זו מטרתינו שונה- ביקור אצל זושה, המטפלת הפולנייה של אימי שאותה לא ראינו יותר מ 10 שנים. המפגש היה מאוד מרגש. הצטרף אלינו למפגש אחיין צעיר, דובר אנגלית, שלאחר מכן טייל איתנו בעיר.

מקום הלינה Pałac Sieniawa

יום 6: שיניאווה- ליז'נסק (Leżajsk) -לאנצ'וט-- שיניאווה

ליז'נסק – עיר הולדתו של שאול/שמואל, אבא של בעלי. ליז'נסק שוכנת בדרום מזרח פולין, בגדה המערבית של נהר הסן.

קצת היסטוריה: עם חלוקת פולין הראשונה ב-1772 עברה העיר לשלטון האימפריה האוסטרית. בין שתי מלחמות העולם צורפה לפולין כחלק ממחוז לבוב. ב-1939 נכבשה על ידי הגרמנים, וב-1945 אחרי הסדרי הגבול בין פולין לברית המועצות נכללה בפולין. ערב מלחמת העולם השנייה חיו בה כ-6,000 תושבים, כמעט מחציתם יהודים מסוף המאה ה-18 ליז'נסק היתה מקום מושבו של של ר' אלימלך ובתקופתו הפכה העיר למרכז רוחני יהודי. קברו הפך למקום עלייה לרגל. הקבר, בתוך אהל , נמצא במתחם בית הקברות היהודי.

בספטמבר 1939 נכבשה העיר על ידי הגרמנים אחרי ששרפו את בית הכנסת והחרימו את רכוש היהודים, עודדו הגרמנים את יהודי העיר לעבור את הנהר לכוון השטח שבשליטת הרוסים. על גופם של העוברים נעשה חיפוש וכל חפץ בעל ערך הוחרם. אלו שלא רצו לעזוב הוכנסו לגטו, אליו הובאו גם יהודים מכפרי הסביבה. הגרמנים הוציאו מהגטו קבוצות יהודים אל בית הקברות היהודי או ליער הסמוך, בו נחפרו בורות וירו בהם. חלק מהיהודים, בעיקר המבוגרים והילדים מתו ברעב ובמחלות. ב- 1942 הובילו את רוב הנותרים למקום אחר‏ בו הרגו את כולם. בתום המלחמה לא נשאר יהודי חי בעיר ורק מיעוט מאלו שברחו אל מעבר לנהר הסן ניצלו.

סיפורו של שאול/שמואל מפורט בספר " ליז'נסק. ספר זכרון לקדושי ליז'נסק שנספו בשואת הנאצים. עמוד 49/510

במשך הבוקר הסתובבנו בעיר, עברנו לפי המפה במקומות בו היה ביתו של שמואל, בית הכנסת, בית הקברות (הסבתא קבורה שם ויש מצבה קיימת), נהר הסאן (נסיעה של 10 דקות), בית הספר היסודי .

בקרנו במוזיאון העירוני Starościńskiego Manor Complex - Museum of Leżajsk שממוקם בבנין בו היה בית הספר התיכון. במוזיאון תערוכה היסטורית של העיר והאזור. ממחישה את ההיסטוריה, המסורת, התרבות וחיי היום-היום. במיוחד היה לנו מעניין התעוד לפני ובזמן מלחמת העולם השנייה. גם העולם היהודי מוצג. חלק מהתערוכה הקבועה של המוזיאון משקפת מסורת של תעשיית עץ וצעצועי עץ ואגף נוסף מהמוזיאון מוקדש לתעשיית הבירה של מבשלת Leżajsk (בסוף יש טעימות).

בשיחה עם מנהל המוזיאון (היסטוריון בהכשרתו), סיפרנו את סיפורו של שמואל. המנהל, יליד המקום, הכיר את שם המשפחה ומיהר להביא לנו ספר לציון מאה שנים של בית ספר התיכון 1913-2013. כל עמוד בספר מוקדש לתמונת מחזור של מסיימי התיכון. בהתרגשות רבה מצאנו גם את תמונתו של שמואל משנת 1935-6. מכיוון שהיינו מבקרים יחידים, המנהל ליווה אותנו למשך כל הסיור !

מוזיאון Leżajsk

לפנות ערב נסיעה ללאנצ'וט וסיבוב סביב הגן של הארמון. הארמון, שכבר היה סגור בשעה שהגענו , אך נתן היה להיכנס לגנים. מצאנו גם את בית הכנסת של לאנצוט.

לאחר טיול קצר בגני הארמון, ארוחת ערב בלאנצוט, חזרה לשיניאווה

יום 7: שיניאווה -בלזץ -לובלין

בבוקר עברנו שוב דרך ליז'נסק , בקרנו בבית הקברות ובאוהל של הרבי אלימלך ומשם נסענו כשעה וחצי מזרחה לבלזץ. ביקור במחנה השמדה בלזץ שהינו פחות מוכר ופחות "מתויר". המקום מרוחק, נמצא בדרום מזרח מחוז לובלין ליד הגבול עם אוקראינה ונדרש לסטות ממסלול טיול שגרתי.מחנה השמדה זה פעל במשך 9 חודשים בלבד ובתקופה קצרה זו הומתו בו כ-450,000 יהודים מלובלין, לבוב וגליציה המזרחית. ההמתות בוצעו מייד עם הגעת הרכבות, בשיטטיות, ביעילות, בשקט, באמצעות גז. הגווית נקברו בתוך בורות גדולים. עם הפסקת ההמתות במחנה, נשרפו הגופות, המחנה נהרס, השטח יושר וניטעה עליו צמחיה. המחנה כולו השתרע על שטח מלבני קטן כ 270 מ' כל צלע. אין רישום או תיעוד של הניספים למעט יחידים שהצליחו לברוח.

אנדרטת הזכרון המרשימה משתרעת על השטח המרכזי של המחנה, ממש על בורות הקבורה. כשנכנסים לאתר –"האנדרטה" נפרשת לנגד העיניים. במעין תחושה של "חורבה". דממה מסביב. מעט מבקרים. זהו שטח עצום המוגבה בהדרגה, קבר האחים הגדול בעולם, מכוסה אבני אפרות בזלת משולבות בכבלי ברזל. שביל מרכזי מוביל לחלל פתוח עם קירות בטון גבוהים, במקום שבו היו תאי הגז. בקיר הפנימי משני צידי הכניסה חקוקים רק שמות פרטיים של יהודים כסמל לאי ידיעת השמות המלאים של הניספים. היציאה משני עברי רחבת ההנצחה במדרגות העולות לחלק הגבוה של המחנה. משם שביל שמקיף את אתר הבורות ולאורכו מצוינים שמות הקהילות של הניספים. האנדרטה תוכננה בידי אמנים פולנים, ונחנכה בשנת 2005.

באתר קיים מוזיאון חדש (משנת 2004) המתעד את מחנה ההשמדה, מימצאים שנמצאו בו וחיי העולם היהודי באיזור. הכניסה ללא תשלום. הכתוביות גם בעברית. אחת המשימות היא חיפוש שמות הניספים והנצחתם בבלזץ' . זאת ניתן לעשות במילוי פרטי הקורבן בשאלון "לכל קורבן יש שם" “EVERY VICTIM HAS ITS NAME”

לפני מספר שנים גם אני מלאתי שאלון דרך האתר האינטרנטי של המוזיאון לגבי סבא שלי שככל הנראה ניספה במחנה זה . בביקורי הנוכחי במוזיאון אנשי הצוות אישרו את דפי העד וביקשו תמונות מהמשפחה שחיה בגליציה המזרחית. וכך כבר נעשה.

הגעה ללובלין , למקום הלינה Hotel Grodzka שנמצא בלב ליבו של העיר העתיקה ההיסטורית.

שיטוט בעיר העתיקה, ברחובות הצרים, ה"רינק" ושער קראקוב. נפגשנו באקראי עם אמנית-ציירת, Krystyna Glowniak, בעלת גלריה בעיר העתיקה. האמנית הזמינה אותנו להכנס לגלריה והסבירה ארוכות על האמנות שלה, הציורים, הקשר למורשת היהדות . הכרנו גם את בעלה, פרופסור לפרמקולוגיה באונברסיטת לובלין. במשך שעה ארוכה בילינו בגלריה ורק הרעב הכריע אותנו ללכת למסעדת הפירוגי – הסמוכה.

הציירת Krystyna Glowniak

לינה ב- Lublin Hotel Grodzka 20

מלון מקסים של 3 כוכבים, מעוצב בטוב טעם, מודרני שנפתח רק לפני כשנה. מבנה המלון הוא בניין ששופץ ויש בו רק 15 חדרי אירוח. החדר שהזמנו "סופריור זוגי" היה ענק, מיטה גדולה ונוחה, חדר רחצה נקי ומרווח, פינת קפה ותה, מיזוג אויר, טלוויזיה עם מסך שטוח ומעלית. הכל נקי ומצוחצח. צוות המלון צעיר, דובר אנגלית ומאיר פנים. ארוחת הבוקר עשירה, מגוונת וטעימה. חדר האוכל משרת משעות הצהרים את מסעדת הטאפס של המלון. למלון יש גם חנייה למכוניות. עם הזמנת החדר נאמר לנו שלא ניתן להזמין חנייה. אך כשהגענו התשובה היתה חיובית. יש לשלם תוספת תשלום עבור החנייה אך סכום התשלום נמוך. הכניסה לחנייה מעט בעייתית. מערכת ניווט הובילה אותה לכתובת המלון ומצאנו עצמנו נוסעים באמצע המדרחוב של העיר העתיקה. אחרי מספר נסיונות והכוונה של צוות המלון הגענו לפתח החנייה דרך סמטאות העוקפות את המלון מאחוריו.

Hotel Grodzka 20- Lublin

יום 8 : לובלין - קז'ימייז' דולני-ורשה

בבוקר, ביקור במרכז "שער גרודצקה – תיאטרון NN". זהו מרכז תרבות מקומי, שעיקר עיסוקו שימור, תיעוד ושחזור המורשת היהודית של יהודי לובלין. מיקומו - בשער גרודצקה שבעיר העתיקה. השער היה קרוי גם "השער היהודי" ושימש לפני מלחמת העולם השנייה מעבר (או חוצץ) בין החלק היהודי של העיר לחלק הנוצרי. החלק היהודי הושמד במלחמה. בתחילת שנות ה-90 השער הפך למשכנו של תיאטרון NN . בתחילתה של הפעילות איש ממקימי התיאטרון (הפולנים) לא ידע דבר על אודות העיר היהודית. המפגש עם השער ותולדותיו שינה את חייהם ודרך פעולתם: הם החלו לאסוף תצלומים, להקליט זכרונות, לחפש מידע בארכיונים ולתעד. עם השנים הפך השער להיות מוזיאון/ארכיון בו נשמר מידע על כל בית יהודי. בשנת 2012 נמצא בעליית גג אוסף של מאות תצלומים (נגטיבים) של יהודים מהשנים 1914-1939 ולהם מנסים עכשו לחפש זהות. הכל מסודר בקלסרים קלסרים המפזורים ברחבי התאטרון. אלפי קלסרים. בחלק הראשון של התערוכה ישנו ניסיון לשחזר, את העיר היהודית משנת 1939 שחדלה מלהתקיים, בהמשך סיפור השמדתם של יהודי לובלין ובסוף חדר המוקדש לחסידי אומות העולם מלובלין. למרכז פעילויות רבות. בין היתר: סדנאות חינוכיות לנוער פולני וישראלי, יום זכרון לחיסול הגטו, ואותנו הרשים במיוחד פרויקט "מכתבים להניו" . הניו ז'יטומירסקי – ילד יהודי שחי בלובלין לפני מלחמת העולם השנייה וסיים את חייו הקצרים במהלך המלחמה. תמונתו האחרונה בחייו מוצגת במוזיאון ומהווה סמל לילדים שנרצחו בשואה. נתן לבקר בימים שני עד שישי, בשעות מסוימות. יש הדרכה באנגלית והתשלום - 12 זלוטי. פרטים בקישור המצורף. ביום שביקרנו היתה פעילות כלשהיא במרכז ולא נדרשנו לתשלום. המדריך שליווה אותנו בסיור הסביר בפרטי פרטים על המוזיאון, המוצגים, אנשי המוזיאון והפרויקטים שלהם. הכל בסבלנות אין קץ ועוד היינו שני אורחים יחידים. מרשים, עוצמתי. חובה לבקר.

בשעות הצהרים נסיעה לכיוון ורשה דרך קאז'מירז דולני, הממוקמת לגדות הנהר ויסטולה . מסוף המאה ה-19 נודעה העיירה בשם "עיירת האומנים". אומנים רבים ובעיקר ציירים , שמרביתם היו יהודים, הגיעו להתישב בעיירה וליצור בה. מכייון שהמשיך לרדת גשם (מזה שבוע) לקחנו קרונית תיירים מכוסה בניילון עבה .ושוב היינו יחידים במסע. בנסיעה, עם הסבר באנגלית דרך רמקול, עברנו לאורך הכביש המקביל לויסלה תוך כדי תצפית על מבנים עתיקים והיסטורים, הגענו עד בית הקברות היהודי שנמצא בתוך יער וכיום אנדרטה הבנויה משרידי מצבות (הנהג עצר לנו לכמה דקות), והמשכנו דרך סמטאות צרות ודרך ביתו המיוחד של האריכטקט הפולני Stefan Kuryłowicz שנהרג בתאונת מטוס. אל בית הכנסת היהודי ואל ככר העיר הגענו בהליכה ברחובות העיירה. בככר העיר בה רכוז של בתי קפה, מסעדות וחנויות למזכרות נכנסנו לאחת המסעדות ואכלנו ארוחת צהרים הטובה ביותר (לא זוכרים את שם המסעדה, תמונה מצורפת. בכיכר המרכזית).

נסיעה של שעתיים עד ורשה. החזרת הרכב השכור

לינה ב – Genius Apartments, Ul. Bagno 2

הפעם עברנו חוויה לא נעימה. עם הגיענו לדירה המוזמנת חודשיים מראש הסתבר שהיתה תפוסה. בלית ברירה עקב שעה מאוחרת ואי יכולת להזמין אפילו חדר אחד בכל מלונות ורשה (באותו ערב התקיימה אליפות אירופה בכדורגל בעיר), קבלנו דירה אחרת בבעלות בעל הנכס. אבל… הדירה היתה ריקה מרהיטים, מזרון על הרצפה, מים ושרותים פעלו, ו.. ללא חשמל. בעל הבית אילתר חוט חשמל מהמסדרון הציבורי. לאחר משא ומתן לא נחמד הוסכם ששלושת ימי השהייה יהיו ללא תשלום. למחרת הועברנו לדירה יותר גדולה, עיצוב מודרני, משודרגת ומסודרת. ועוד לציין, שארוחת הבוקר היא במסעדת "Mercato " מאחורי הבנין. הארוחה נחמדה אבל ביום שבת וראשון המסעדה נפתחת רק ב-10 בבוקר! מיקום הדירה במרחק 20 דקות הליכה מהמרכז העתיק. הסביבה בטוחה ונעימה.

יום 9: ורשה

10:30 סיור של Old Town Warsaw FREE Walking TOUR. יציאה מעמוד סיגיסמונד בכיכר העיר העתיקה

קישור לסיור http://freewalkingtour.com/warsaw/tours/free/old-town-warsaw/

עם סיום סיור - שיטוט עצמי בשער הברביקן וחומות העיר בצד הצפוני של העיר העתיקה. על גבי החומה - יש תערוכת צילומים מהעבר.

15:30 סיור של FREE Walking TOUR- Jewish Warsaw

קישור לסיור http://freewalkingtour.com/warsaw/tours/free/jewish-warsaw/

עברנו דרך המקום בו היה בית הכנסת הגדול (היום המגדל הכחול), בקרנו באזור הגטו ומקומות ציון כמו: Keret House, האנדרטה לזכר נופלי הבונקר במילה 18, כיכר השילוחים, רחוב זמנהוף והאנדרטה לזכר מורדי גטו ורשה. ראינו חלק מאבני זיכרון שחורות, המוקדשות לנספים היהודים בשואת יהודי פולין. שמענו את סיפורו של חסיד אומות עולם- ד"ר יאן קַרְסְקי לוחם מחתרת פולני בזמן מלחמת העולם השנייה, אשר נשלח לספר לבעלות הברית המערביות על המחתרת הפולנית ועל השמדת היהודים בשואה בשנת 1942 אך לא האמינו לו .

יום 10: ורשה

בבוקר- ביקור בבית הכנסת נוז'יק (5 דקות הליכה מהדירה) ומשם נסיעה בתחבורה ציבורית לבית העלמין היהודי.

12:00 –סיור של Alternative WarsaW Free Walking TOUR ברובע Praga, בגדה המערבית של נהר הויסלה. פעם שכונה של פשע ועוני היום נהפכה לטרנדית. פראגה שרדה את הפגזות הגרמנים כמעט ללא הרס. בקרנו גם בבנין בו היתה המזקקה הורשאית שהוקמה בפראגה ה-1897. עד לא מזמן שמש כתיאטרון.

קישור לסיור http://freewalkingtour.com/warsaw/tours/free/alternative-warsaw/

צהרים ב Bar Mleczny- בפרגה

אחר הצהרים פגישה מתואמת מראש ב Jewish Historical Institute – הארכיון ההיסטורי היהודי בחיפוש אחר שורשים

בערב – ביקור בגן על גג ספריית אוניברסיטת ורשה. הספריה עצמה בעלת מבנה ארכיטקטוני מרשים אך האטרקציה הינו הגן הבוטני שעל גגה. הגן, שנפתח ביוני 2002 כולל שני מפלסים, בריכת דגים ומזרקה, גשרים, פינות ישיבה, מסלולי הליכה נחמדים, צמחיה עניפה ומרשימה, פסלי גרניט ופינות תצפית אל נהר הוויסלה והעיר. בקיץ פתוח 8 a.m. – 8 p. m., ללא תשלום

בשעות הערב המאוחרות הופעת רחוב של קבוצת נגנים וזמרים ברחובProzna , בשכונה בה ממוקמת הדירה.

וסיור לילה של הקפת ארמון התרבות והמדע (עוד 3 ק"מ של צעידה)

יום 11: ורשה

בוקר מוקדם – ביקור במקומות בהם גרו בורשה הוריו של בעלי

12:00 –סיור של Communist Warsaw FREE Waking TOUR . סיור בחלק אחר של העיר. סגנון האריטכטוני של עידן הקומוניסטים, אפור, מכוער עם אלמנטים של אומנית רוסית. יציאה מככר Charelle De Gaulle

קישור לסיור:

אחר הצהרים סיור מודרך, מוזמן מראש, במוזיאון היהודי החדש "המוזיאון לתולדות יהודי פולין"