צפון ודרום מונגוליה:
 לכל אלו שעדיין שמתלבטים אם לנסוע למונגוליה או לא, אין שאלה בכלל מונגוליה היא ארץ מדהימה ביופייה, והגיוון שיש לה מבחינת נופים הוא עצום, ממדבריות חול ענקיים, ועד אגמי מים מתוקים מהגדולים בעולם, והרים מושלגים, באמת שיש במונגוליה כל מה שאפשר לחלום עליו מבחינת נופים ואפילו מעבר לכך.
קצת על מונגוליה: במונגוליה יש בסך הכל 3 מיליון תושבים, שזה כלום בהתחשב בעובדה שהיא מחזיקה במקום ה-19 והמכובד בין מדינות העולם מבחינת גודל המדינה,לשם השוואה מונגוליה גדולה מישראל בערך פי 80.
2.5 מיליון תושבים נמצאים בעיר הבירה אולן באטר, ויתר חצי המיליון מתחלקים בכל רחבי מונגוליה, וגרים בעיקר באוהלים המונגוליים המסורתיים הנקראים גר. המונגוליים אשר גרים מחוץ לעיר בירה עובדים בעיקר בעסקי הבקר והצאן, וכמעט ואינם משתמשים בשום סוג של ציביליזציה, מה שהופך את הבילוי אצלם לחוויה בלתי נשכחת, ומאוד ייחודית, כיוון שכמעט ולא קיימים במזרח מקומות כפריים שמנותקים מהעולם החיצון ומהציביליזציה בכזאת רמה.
 האטרקציות המרכזיות במונגוליה הם: אגם חופסגול שנחשב לאגם מים מתוקים השני בגודלו בעולם.
ומדבר גובי שנחשב למדבר השני בגודלו בעולם, בנוסף יש את שבט הצ'טאן שהם רועי איילים והרבה מטיילים מגיעים עליהם בטיול סוסים שאורך כ-4 ימים. במערב מונגוליה תוכלו למצוא טרקים יפים, והרים מושלגים, אך לצערנו החודש וקצת שהיינו במונגוליה לא הספיק לנו כדי להגיע גם לשם ולכן קשה לי לתת יותר פרטים על המערב.

אפשר לראות את אוהלי הגר של הכפריים המונגוליים

למונגוליה הגענו ב-20 ביוני,בטיסה מישראל עם חברת טורקיש ארליינס. האופציה השנייה להגעה היא לטוס לסין ומשם לקחת רכבת מבייג'ינג ולהמשיך איתה עד מונגוליה, אופציה זאת זולה יותר בבערך 200-150 דולר לכיוון, ההבדל הגדול במחיר הוא בתנאי שאתה לוקח רכבת מבייג'ינג לארליאן, שזאת העיירת גבול בין סין למונגוליה ומשם לוקח אוטובוס עד לאולן באטר. נחתנו בשעה 10:00 בבוקר כאשר מחוץ לטרמינל מחכים עשרות נהגי מוניות לקחת אותך לכיוון העיר בירה. המלצה חשובה לכל המטיילים שחפצים בטיול של יותר מחודש במונגוליה, ישראלים מקבלים אוטומטית ויזה ל-30 יום, ואם רוצים לטייל מעבר לזמן הזה צריך להאריך את הויזה, משרד ההגירה המונגולי נמצא כשתי דקות מהשדה תעופה, ככה שההמלצה שלי היא ישר עם הנחיתה לסכם עם אחד מנהגי המוניות שהוא לוקח אותכם לimmigration office מחכה לכם עד שתסיימו עם כל הבירוקרטיה ואחר כך ממשיכים איתו לכיוון הגסטהאוס שבחרתם.

משרד ההגירה המונגולי, קשה לפספס אותו כ-2 ק"מ מהשדה תעופה.

להאריך את הויזה: עסק יחסית פשוט אבל לא זול במיוחד, צריך שתי תמונות פספורט,צילום של הדרכון ושל החתימה שקיבלתם בשדה תעופה, ובנוסף צריך לכתוב סיפור קצר למה אתם רוצים להעריך את שהותכם במונגוליה. אנחנו הערכנו בשבוע וזה עלה לנו 23,000 טוגריג שזה המטבע המונגולי שווה ערך באותה תקופה ל-17 דולר. במשרד ההגירה יש חדר אוכל עם אוכל טוב וזול, מומלץ למי שיורד מהטיסה רעב.

לקח לנו שעתיים להסדיר שם את כל הבירוקרטיה אחרי זה באנו למקום עם חברים ועשינו את זה בחצי שעה, ולהפתעתנו הנהג עדיין חיכה לנו בחוץ, ולקח אותנו לגסטהאוס שבו עשינו בוקינג מראש שנקרא Mongolian steppe. הנסיעה ערכה כ-30 דקות בגלל הפקקים ושילמנו לנהג 20 דולר, על שעתיים שהוא חיכה לנו וחצי שעה נסיעה.
גסטהאוסים
מירב הגסטהאוסים נמצאים ממש על הרחוב הראשי ובמרחק קצר מהדיפרטמנט סטור שזה הקניון הגדול,שנמצא ממש על הפיס אווניו שזה הרחוב הראשי.
יש מספר גסטהאוסים שבכולם אפשר לישון וגם לעשות אחר כך את ארגון הטיול דרכם.
אני אפרט כאן על כל גסטהאוס בנפרד ועל המחירים.

לפניי שאתם נוחתים באולן באטר חשוב לסגור עם אחד הגסטהאוסים על לפחות יומיים של לינה, שיאפשרו לכם לארגן את הטיול שלכם בנחת.
הוספתי כאן את כל הגסטהאוסים שיצא לי לראות במהלך הסיבוב שעשינו באולן באטר, אני מקווה שזה יעזור למי שמתלבט באיזה גסטהאוס לבחור:
בנוסף דירגתי אותם מהטוב ביותר עד לגרוע ביותר לפי רמת החדרים ובעלי המקום,כדי להקל עליכם את הבחירה.

Khongor

הגסטהאוס המוצלח ביותר אך גם היקר ביותר,לינה עולה 10 דולר בדורם ו-30 דולר לחדר זוגי. הגסטהאוס מציע מטבח שאפשר לבשל בו, ומחשבים שמחוברים לאינטרנט מהיר.
קישור לאתר: תעשו העתק הדבק לתיבת טקסט של כתובת האינטרנט וזה יעביר אותכם ישר לאתר שלהם.

דירוג הגסטהאוס מבחינת רמה: מקום ראשון
 מבחינת רמה ושירות, הגסטהאוס נקי מאוד ויש עמדת מחשבים מאוד נוחה לשימוש ומטבח גדול ונוח לבישול .

Mongolian steppe

הגסטהאוס יחסית זול ובעלת הבית מסבירת פנים ועוזרת בכל מה שצריך, גם פה יש מטבח אך הוא יחסית קטן ולא כול כך נוח לבישול.המחיר לחדר זוגי ללילה 20 דולר. ולדורם 6 דולר לבנאדם ללילה. חשוב לשים לב שלגסטהאוס זה יש שלט ממש סימלי בכניסה אליו וממש קשה לזאת את הבניין בו הוא נמצא. שווה לקחת את המספר פלאפון של בעלת הגסטהאוס ולהתקשר אליה מהטלפון המקומי של הנהג מונית כדי שתסביר לו בדיוק לאן לקחת אותכם.

דירוג הגסטהאוס מבחינת רמה: מקום רביעי
 בגלל הצפיפות והמטבח הקטן.

Golden gobi

הגסטהאוס המפורסם ביותר וגם המבוקש ביותר במונגוליה, אומנם הגסטהאוס נקי ויש אחלה פינת ישיבה למטה אך הוא לא שונה בהרבה משאר המקומות מבחינת רמה. מחיר ללילה בדורם 7 דולר.

שימו לב:
שמעתי על לא מעט תלונות של ישראלים לגבי היחס שנותנת בעלת הגסטהאוס למי שמחליט לישון אצלה אך לוקח את הדיל של הטיול ממקום אחר.

דירוג הגסטהאוס מבחינת רמה: מקום שלישי
 בגלל העומס של המטיילים שנמצאים בו בכל שעות היום,בנוסף יש בו קומה תחתונה עם ספות ומחשבים שמעלה את הערך של הגסטהאוס.

Green steepe

בצמוד לגולדן גובי, שם תמצאו צוות נחמד מאוד של מונגוליות שעוזרות בכל מה שצריך, ומטבח נוח מאוד לבישול,אפילו הכנו שם חלות לשבת. מחיר לדורם של 8 אנשים 7 דולר לבנאדם.

דירוג הגסטהאוס מבחינת רמה: מקום שני
מרווח ובעלות הבית עוזרות בכל מה שצריך,
 פחות טוב מ-khongor רק בגלל המקלחות והשרותים הקטנים שנמצאים במקום.

Ub goust house

הגסטהאוס היחיד שאני לא ממליץ עליו, ולא בגלל רמת החדרים אלא בגלל היחס של בעלי המקום שהיו לא סובלניים ולא נראו כאילו בא להם לעזור.המחירים גם פה דומים לשאר הגסטהאוסים.

דירוג הגסטהאוס מבחינת רמה: מקום שישי ואחרון, לא מומלץ
 בעלי הבית לא נחמדים בכלל ובגלל זה לא שווה להיכנס לשם.

Idres goust house

הגסטהאוס מרוחק כ-10 דקות הליכה מהמרכז ומהקניון אבל הוא נקי ומסודר ובעלת הבית נחמדה מאוד.במקום יש עמדת מחשבים והוא נמצא בסמוך לסופר קטן שאפשר לעשות בו קניות. המחירים גם פה דומים לשאר המקומות וגם כאן אפשרי להזמין וואן ולקבל ציוד לטיול במונגוליה.

דירוג הגסטהאוס מבחינת רמה: מקום חמישי
 בגלל המרחק מהרחוב הראשי.

אנחנו ישנו את הימים הראשונים שלנו כמו שכתבתי בmongolian steppe והיינו אני וחברה שלי בחדר זוגי שהיה צפוף מאוד וסמוך למטבח שזה היה החיסרון הגדול שלו, כיוון שבכל שעות היום נמצאים במטבח אנשים. אני ממליץ לישון בדורם ולא בחדר הזוגי בגסטהאוס זה. אחרי שעשינו סקר שוק בין כל הגסטהאוסים באזור,Mongolian steppe גם נתנו לנו את המחיר הנמוך ביותר שנכון לאותה תקופה ה-20 ביוני 2013 היה 70 דולר לוואן ליום, ועוד 450 דולר לדלק. כאשר אם נעבור את ה-2000 קילומטר של נסיעה נשלם אקסטרא על כל קילומטר. את הטיול לצפון תיכננו ל-17 יום כאשר הרצון הוא לחזור לחגוג את פסטיבל הנאדם בעיר הבירה שעליו הפרט בהמשך,וסיכמנו עם בעלת הגסטהאוס שנעשה גם טיול סוסים של 6 ימים במהלך ה-17 יום בצפון כאשר הרצון זה לראות את איילי הצפון אשר נמצאים באזור טסגנור. קיבלנו מהגסטהאוס כירת גז לבישול,אוהל,מזרונים,וכלי בישול, את כל שאר הדברים שהיינו צריכים קנינו בשוק שנקרא boomgor ,שעליו המליצה לנו בעלת הגסטהאוס, השוק נמצא כ-5 דקות נסיעה ממרכז העיר ונפתח בשעה 10 בבוקר.

מבחר הבשרים בשוק בומגור

יצאנו סך הכל 4 אנשים לטיול אני ביחד עם חברה שלי ועוד שתי חברים טובים מהבית. שמעתי על הרבה מטיילים שהולכים לעשות את הקניות בשוק השחור אבל שוק הבומגור קרוב יותר ומסודר יותר למיטב הבנתי. קנינו בכמויות גדולות אורז,פסטה,ביצים וירקות,וממתקים שיהיה מה לאכול בין לבין, שהספיקו לנו לרוב הזמן שטיילנו בצפון כאשר בכל עיירה שעצרנו בה הוספנו עוד מצרכים שנגמרו לנו. ברוב הארוחות שבישלנו לעצמנו חיינו על המאכל הלאומי של המונגולים, כבש על כל צורותיו. התחלנו את הטיול בנסיעה של 3 ימים לכיוון מורון שזאת העיר הגדולה הראשונה שיוצא לך לפגוש כאשר אתה עולה לכיוון הצפוני של מונגוליה,הנסיעה לקחה לנו שלושה ימים שבהם אנחנו ישנים באוהלים שהבאנו איתנו, אוהל אחד קנינו בארץ,ואת האוהל השני קיבלנו מהגסטהאוס שדרכו סגרנו את הדיל של הטיול, מיותר לציין שהאוהל הישראלי היה טוב בהרבה מהאוהל המונגולי והחזיק לנו בכל תנאי מזג האויר ולא נרטב פעם אחת בניגוד לחברו המונגולי. את המקומות לינה בחר הנהג בשבילנו, מה שאומר שבערך בשעה 5 בצהריים הוא סוטה מהכביש ליער באזור ושם מקימים את המאהל לאותו יום, כמו שאפשר לראות בתמונה. לדעתי זה אחד היתרונות הגדולים במונגוליה שאין לך אזורי לינה מסומנים ואתה פשוט יכול להחנות את הרכב להקים מאהל ולהתחיל לבשל את ארוחת הערב.בניגוד למשל למצב בניו זילנד וארצות נוספות

האוהל השמאלי בתמונה זה האוהל שקנינו בארץ, חשוב לקנות אוהל נמוך יחסית שיהיה עמיד גם נגד הרוחות החזקות שיש בלילות הקרים של מונגוליה.

הנהג שאותו קיבלנו לא דיבר מילה באנגלית אבל הצלחנו לתקשר איתו מצויין ועדות לקח היה שביום השלישי של הטיול, הגענו למורון והיינו אמורים למצוא שם גסטהאוס לישון בתוך העיר, הנהג שלנו התחיל לעבור בסמטאות הצרות של העיר,וכשכבר חשבנו שהוא התברבר עצרנו פתאום ליד בית נחמד באמצע הכפר,הנהג שלנו ששמו היה אמרה, עצר פתאום והצביע לנו על שתי הילדים שעמדו בסמוך לשער של הבית ואחרי כמה הסברים הבנו שהחמודים הקטנים הם הילדים שלו והוא מזמין אותנו לישון ולאכול אצלו.

הבית של הנהג שלנו במורון, כשעתיים נסיעה מחופסגול

כמובן שהתרגשנו מההזמנה ויותר מזה מההזדמנות לראות איך חיים המונגולים מחוץ לעיר בירה, האירוח שקיבלנו היה מעבר לכל מה שביקשנו ואכלנו שם גם ארוחת ערב וגם בוקר,ויצאנו ביום שלמחרת לכיוון חופסגול, האגם מים המתוקים השני בגודלו בעולם.

קשת בדרך לאגם הלבן,עוד נגיע לשם.

שקיעה באגם חופסגול

העיר הגדולה שנמצאת בסמוך לחופסגול נקראת חטגל ובמפתיע אפילו יש כביש שמחבר בין מורון לחטגל מה שאי אפשר להגיד על רוב הדרכים בצפון ודרום מונגוליה,כבישים יש בעיקר בקרבת העיר בירה ובמקומות המתויירים.

העיירה חטגל הסמוכה לחופסגול במבט מלמעלה

בחטגל גם סגרנו את הטיול סוסים שלנו, בהתחלה הציעו לנו מחיר מופרך אך אחרי שעה של התמקחויות סגרנו על 6 ימי טיול סוסים ועוד יום אימונים ב-15 אלף טוגריג לסוס, או 10 דולר בתרגום חופשי,
 היום אימונים היה בחינם כאשר לקחנו בסך הכל 8 סוסים,סוס לכל רוכב,2 סוסי משא לאוכל ולציוד שלנו,ו-2 סוסים למדריכים שיצאו איתנו.

תצפית בגובה 2500 מטר בסופו של היום ה-6 בטיול הסוסים

לצערנו הדרכים לטסגנור שזה הכפר ממנו מתחילים את הטיול לכיוון איילי הצפון היו חסומות לדברי המקומיים,אבל אי אפשר לדעת אם באמת כך הדבר או שהם רק רצו שנעשה אצלם את הטיול. החלטנו לעשות 6 ימים מסביב לאגם חופסגול המדהים ביופיו. הטיול היה עוצר נשימה, כאשר במהלך כל ימי הטיול לא ראינו אפילו בנאדם אחד,ישנו באוהלים בישלנו לעצמנו בעיקר פסטה ואורז,והשתמשנו במים המתוקים של האגם לשתייה ולבישול,אין צורך בטיהור של המים. סיימנו את ששת ימי טיול הסוסים כואבים אך מרוצים מאוד, והנהג שלנו חיכה לנו בנקודה שבה עזבנו אותו עם כיכר לחם טרי,וחשוב מזה עם כבש טרי שכול כך התגעגענו אליו במהלך הטיול סוסים.

תצפית על אגם חופסגול, ביומו השלישי של טיול הסוסים.

משם חזרנו למורון,ושוב הנהג שלנו לקח אותנו אליו הביתה ואירח אותנו כיד המלך באמצעים שיש לו. ממורון המשכנו לאגם הלבן,מה שלקח לנו 12 שעות של נסיעה מפרכת בדרכים עקלקלות עשינו יומיים באגם כאשר לצערנו שתי ימי הגשם שפקדו אותנו במהלך הטיול היו בימים אלו. האגם הלבן פחות מרשים מחופסגול אבל את זה אפשר להגיד על כל אגם שראינו בהמשך ה-6 חודשי טיול לאחר מונגוליה.

האגם הלבן, 12 שעות נסיעה ממורון

מהאגם הלבן המשכנו לכיוון המעיינות החמים המופרסמים שנקראים hot spring, אני לתומי חשבתי שמדובר במעיינות חמים שנמצאים בטבע ללא הפרעה של יד אנושית, אך לאכזבתי גילינו במקום ריזורטים שמיועדים לעשירים בלבד,ואומנם אחרי שאתה לא מתקלח כמעט במהלך הטיול, המקלחת שם נראית מפנקת במיוחד אך לא מספיק טובה כדי להיפרד מ-30 דולר לאדם במיוחד שלפנייך עוד טיול שלם. התרחקנו כמה מאות מטרים מהריזורטים המפוארים ושם מצאנו גרים,שזה האוהל של הכפריים המונגולים שבנוי בצורה עגולה כאשר באמצע יש ארובה שמחממת את החלל, מצאנו מקום במחיר סביר בהרבה של 7 דולר לבנאדם. הלכנו לישון וקמנו בבוקר למעיינות החמים, לכל ריזורט יש מעיין חם כזה,כאשר צריך לשלם 10 דולר בשביל הזכות לטבול בו ולהתקלח אחרי זה במקלחות המפנקות של המקום. הנביעה עצמה היא בחום של 100 מעלות כך שגם אם נפשכה חופצת להיכנס למעיינות המקוריים זה לא אפשרי, מה שכן אפשר ללכת לכיוון הנביעה ולראות את המקום.

הריזורטים והגרים שמקיפים את המעיינות החמים, הגרים שבתמונה עולים 30$ ללילה לאדם.

מהמעיינות החמים נסענו לליטל גובי,שאני אישית ממליץ לאנשים שממשיכים למדבר גובי לוותר עליו,כיוון שאין למה ללכת לראות חיקויים כאשר אתם זוכים לראות את המקור. מהליטל גובי המשכנו חזרה לאולן באטר,והגענו יום לפניי פסטיבל הנאדם שהתרחש בעיר יום העצמאות של המונגולים לאכזבתנו גילינו שפסטיבל הנאדם לא מרשים כמו שחשבנו וחוץ מחגיגות קטנות בכיכר המרכזית של העיר לא היה לפסטיבל הרבה מה להציע. תחרויות הסוסים המפורסמות והאבקות מתרחשים באצטדיון סגור שאליו צריכים לקנות כרטיס מראש, הפסטיבל התאפיין בעיקר במקומיים מחופשים על שלל תחפושותיהם של ההעדה המונגולית, ובקצת זיקוקים,אבל התברר שבניגוד לישראלים המונגולים לא יודעים לחגוג את יום העצמאות כמו שצריך או לפחות לא רוצים לחגוג אותו.

ליטל גובי כ-6 שעות נסיעה מאולן באטר

בסוף פסטיבל הנאדם התחלנו לתכנן את הטיול לצפון כאשר כל הסוכניות מציאות לעשות טיול של 8-9 ימים כאשר הדיונות המדהימות של גובי הם מרכז הטיול ושם לנים במשך יומיים. לקחנו ג'יפ דרך הסוכנות של khongor ב-80 דולר בגלל שהתקופה הייתה שיא העונה. קיבלנו מהם אוהל,וכלי בישול הרבה יותר ממה שהיינו צריכים. שווה לסגור את הטיול לפניי פסטיבל הנאדם שמתרחש בשיא העונה כי רוב המקומות כבר תפוסים,וכמעט לאף אחד לא היה ג'יפ להציע לנו באותה תקופת זמן. כמו שכתבתי הטיול לגובי היה סך הכל 8 ימים, בטיול לגובי ישנו בעיקר בגרים שזה האוהל המונגולי המפורסם, בגלל תנאי מזג אויר של רוח חזקה שלא אפשרו לפתוח אוהלים ולישון בהם בצורה נוחה.

הגמלים הייחודיים למדבר גובי בעלי שתי הדבשות.
המקומיים מציעים גרים במחירים של 3-4 דולר ללילה לבנאדם ולכן זה מאוד נוח וזול. אם אני הייתי צריך להמליץ הייתי אומר שעדיף דווקא לעשות את מערב מונגוליה ללחוצים בזמן, אומנם הדיונות של מדבר גובי זה מקום מדהים ופלא טבע שחייבים לראות,אבל הדרך לדיונות עורכת 3 ימים לכל כיוון ובסך הכל המראות והאתרים אותם יוצא לך לראות בדרך לא מרשימים,ולכן לדעתי עדיף לעשות את אזור מערב ומרכז מונגוליה למרות שלא הייתי שם.
 בדרך לגובי ובחזרה ממנו, יש כמה מקומות נחמדים ששווה לעבור בהם, יש את הצוקים הבוערים שזה צוקים בצבע אדום חזק,ויש טיול של 2 ק"מ הליכה לכל כיוון בתוך קניון שזורם נחל בתוכו וזה גם מקום יפה ששווה לעבור בו.

בתמונה הצוקים הבוערים בדרך לגובי, או בחזרה ממנו תלוי במסלול שבחרתם
המכתש הגדול בדרך לגובי

שקיעה במדבר גובי

אך כמו שכבר כתבתי למעט הדיונות של גובי שאליהם מגיעים ביום השלישי והייתי ממליץ לעשות שם שתי לילות, אין יותר מידי דברים לספר. ולכן הייתי ממליץ לחפש חלופות אחרות. כמובן שאם יש לכם זמן אז בהחלט שווה לכלול גם את גובי בטיול ולו רק בשביל הדיונות שמגיעות לגובה של 200-300 מטר ומשתרעות על שטחים עצומים.

תמונות מהדיונות של גובי IMG_4843.JPG

בסופו של דבר מונגוליה באמת ארץ מדהימה עם נופים מרהיבים ושטחים עצומים של ירוק ואין סוף מרעים ומראות עוצרי נשימה. ואני ממליץ לכל אחד שעוד מתלבט, להגיע למונגוליה זאת ארץ מדהימה ששווה את ההשקעה הכספית ואת הנסיעה הארוכה.

המלצות כלליות לטיול:
תחבורה:
 הגסטהאוסים שדרכם עושים את הטיולים מציעים בדרך כלל כמה סוגי רכבים, הייתי ממליץ לקחת וואן שבתוכו יש מקום ל-7 אנשים. גם אם אתם 4-5 אנשים עדיף לקחת וואן מהסיבה הפשוטה שהוא גם זול יותר ובהרבה יותר נוח ומרווח. יש הרבה אנשים שלא אוהבים לשבת כל היום בתוך הוואן ומחליטים לעשות את הטיול בתחבורה ציבורית וטרמפים מה שמוזיל בעשרות אחוזים את הטיול, אך גם פוגע בניידות ובאפשרות לתכנן את מסלולך בצורה טובה.

וואן מונגולי מתאים ל7 אנשים+ נהג, בנוסף יש באגז' גדול מאחורה לכל הציוד

הג'יפ ששכרנו מהגסטהאוס של khongor מתאים ל4 אנשים+ נהג, הבאגז' קטן מאוד

גסטהאוסים:
 אם הייתי צריך לבחור בין כל הגסטהאוסים, הייתי ממליץ על הגרין סטפ בגלל אנשי הצוות הנחמדים שעובדים במקום והדורם המרווח. יש לזכור שזה שרותים ומקלחות משותפים. מי שרוצה להתפנק טיפה יותר שיעשה בוקינג ב-khongor טיפה יקר יותר אבל התנאים ברמה גבוהה. אוכל:
הייתי ממליץ לקנות פסטה, ואורז בכמויות גדולות כבר בהתחלה שיספיק לכל הזמן שאתם צריכים, עדיף שיהיה יותר מאשר שיחסר לכם. חשוב לקנות גם שימורים, טונה,חומוס,פטריות,רסק עגבניות, כדי להכניס קצת טעם לבישולים.

במהלך הימים יש המון חנויות בדרך שבהם הייתי ממליץ לקנות כבש לאוהבי הבשר, זול ב70% מאשר בארץ ומספק את המנה הבשרית שאוהבי הבשר זקוקים לה במהלך היום.

מבחינת האוכל המקומי יש להם 3 מאכלים עיקריים:
חוצ'ו:בצק שעבר טבילה עמוקה בשמן רותח,ובתוכו תמצאו בשר כבש.
בוץ':כיסוני בצק מאודים, שבתוכם תמצאו כבש מעורב עם בצל בדרך כלל.
צ'ונג:פסטה אל דנטה, שמוגשת לרוב עם כבש מעליה.

הצ'ונג היא גם המנה הטעימה ביותר על פי רוב החברה שטיילתי איתם.

החוצ'ו המונגולי לא לבעלי קיבה חלשה
בישול וכלים:
צריך לשים לב שהדיל שאתם עושים עם הגסטהאוס, כולל בתוכו גם כירת גז לבישול ולפחות סיר אחד ומחבת, אחרת צריך לקנות את זה בשוק וזה מייקר את העלויות.
 הכירות גז שהגסטהאוסים מספקים מצריכות מכלי גז שעולים בערך 1200-1300 טוגרוג לאחד ומספיקים ליום בישול אחד, כמובן שאם אתם מתכננים לבשל ארוחה חמה גם בצהריים וגם בערב יש לקנות יותר. עדיף לקנות כמה בלוני גז אקסטרא כדי לא להיתקע בלי.
אוהל וגרים:

אנחנו קנינו אוהל ב-למטייל שנקרא casa 2 האוהל שימש אותנו בצורה טובה בכל מונגוליה ועמד בכל הסופות והגשמים שפקדו אותנו במהלך הטיול, לעומתו כמו שכבר כתבתי מקבילו המונגולי שגם היה מצויד במרפסת, נרטב בדפנות האוהל בכל פעם שהיה גשם חזק.

במקרה של יום גשום הייתי מציע לעצור באחד הגרים של המקומיים ולבקש מהם לישון בגר שלהם, הם בדרך כלל לוקחים לא יותר מ3-4 דולר ולפעמים אפילו פחות. כסף:
הכסף המונגולי הוא באלפים וארוחה יכולה לעלות גם 20,000 טוגריג.

שערי ההמרה בתקופתי היו 1450 לכל $ היום השער עלה ועומד על 1650 לכל $.

כדי להבין את המחירים ארוחה מחוץ לעיר בירה יכולה להסתכם ב-100-300 טוגריג שזה חצי שקל בערך. בתוך העיר בירה יש המון מקומות והמחירים תלויים במסעדה שבה בחרת לאכול.

בתקופתי במונגוליה שקל היה שווה-400 טוגריג

היום שקל שווה 470 טוגריג. דלק:
תמיד תבקשו בדיל שהגסטהאוס מארגן לכם שצריכת הדלק תהיה על חשבונכם ולא שהגסטהאוס יקבע מחיר לכל הטיול, לרוב זה יוצא זול בהרבה מאשר לקבוע מחיר מהתחלה.

מחיר לליטר דלק לוואנים שבהם עושים את הטיול הוא בערך 1450-1650 טוגריג תלוי איפה אתה נמצא, בדרום המחירים יקרים יותר בגלל חוסר הזמינות של תחנות הדלק. פרטנרים לטיול:
 פה הייתי ממליץ לבדוק טוב טוב, מי סוג האנשים שאיתם אתם יוצאים לטיול, במקרה של חברים טובים מהביץ כמובן שאין בעיה, אך רבים מהמטיילים מחפשים פרטנרים נוספים כדי למלא את הוואן ולחסוך עלויות, ושמעתי על הרבה מקרים שבחירת פרטנר מוטעת גרמה לכל הטיול להיות הרבה פחות מהנה. ככה שתקפידו לבחור את האנשים איתם אתם רוצים לבלות 24 שעות במשך חודש בקפידה.
אשמח לשמוע שאלות ודברים לא ברורים שעלו לכם מהקריאה של הבלוג.