אולאאנגום - עפתי! - המלצות על טיולי תרמילאים

אולאאגנום, בירתו של מחוז אובס, היא לא חלק מהמסלול הסטנדרטי של המטיילים במונגוליה והיא גם אינה ערוכה ממש לקבל את פניהם של תיירים. ובכל זאת, מי שיעשה את המאמץ ויגיע לכאן יגלה חבל ארץ מרהיב ביופיו עם נופים שלא נופלים משום מקום אחר במונגוליה. אז אם אתם מהסוג שמחפש הרפתקאות, טיול צד לאולאאגנום הוא בדיוק בשבילכם!
נעם טיראן - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: אולאאנגום - עפתי! - המלצות על טיולי תרמילאים

מבוא

העיר אולאאנגום (Ulaangom) היא בירתו של מחוז אובס (Uvs), שנמצא בצפון-מערב המדינה, ונחשב לאיזור הקר ביותר במונגוליה (מה שמעיד על הרבה מאוד). זהו הגבול הגאוגרפי והאקלימי בין ערבותיה ומדבריותיה של מונגוליה לטונדרה הסיבירית הנפרשת הלאה מצפון, והוא מעניק אווירה שנעה על הקו הדק שבין קסומה למצמררת (תרתי משמע). אוכלוסיית העיר אולאאנגום מונה כ-30,000 תושבים, והיא נמצאת, בהכללה, מחוץ למסלול התיירים ה'סטנדרטי'. באולאאנגום עצמה אין אטרקציות או נקודות ציון מרשימות, ותשתית התיירות בעיר מצומצמת.

יחד עם זאת, מדובר במקום נחמד בסך הכל -; הרחובות, בייחוד הרחוב הראשי, רחבים ונקיים, ותוכלו למצוא כאן מענה לכל הצרכים הבסיסיים של מטיילים במה שעשוי להיראות (לעיניים מערביות) כסוף העולם. בנוסף, ובעצם במיוחד, זו הנקודה הטובה ביותר לצאת ממנה לסיורים ברחבי חבל אובס, שמתהדר ברכסי הרים מרהיבים ובאגמים מרשימים, שיוצרים נוף מגוון במיוחד. דוגמאות לכך הן אגם אובס (Uvs Nuur), הקרוב כ-20 ק"מ לאולאאנגום -; ים פנימי עצום בלב השממה, או ה'הרים התאומים' טורגן וחרחירה (Turgen Uul, Kharkhiraa Uul), שיוצרים פנוראמות אלפיניות עוצרות נשימה של קרח, כרי מרעה, ואגמים צלולים, שמעטים התיירים שזוכים ליהנות מהן.

שקיעה על נופי מערב מונגוליה. צילום: גיל קראוז

לישון ולאכול

לאורך השדרה המרכזית, הסלולה לגמרי (!), שנעה מצפון מערב לדרום מזרח, יש מספר מלונות ומסעדות, חלק מהם חולקים את אותה קורת גג. המחירים עבור חדר זול לרוב נעים בין 10,000 ל-20,000 טוגרוג לאדם ללילה, ובין 3,000 ל-5,000 טוגרוג לארוחה במסעדה. אל תבנו על מים חמים בחדרים באף אחד מהמלונות. האופציה הזולה ביותר היא, ככל הנראה, Bayalag Od Hotel, עם חדרים בסיסיים החל מ-10,000 טוגרוג, וארוחת בוקר שכלולה במחיר.

אטרקציות בעיר

מנזר דצ'ינרבג'אלין (Dechinravjaalin Khiid) -; ממוקם בקצה המזרחי של העיר, ליד שדה התעופה הישן. המנזר הוקם לפני כמעט 300 שנה, ובשיאו איכלס כ-2,000 נזירים. אחרי הטיהורים הסטאליניסטיים במונגוליה הוא ננטש וחזר לפעול רק ב-1990. כיום יש במנזר כמה עשרות נזירים, אבל הוא מעולם לא שוחזר במלואו ונשאר תזכורת מדוכדכת לעברו המפואר. הכניסה אל המקום חופשית והנזירים, ככל הנראה, ישמחו לפגוש מתעניינים.

מוזיאון -; גם באולאאנגום, כמו בכל מחוז עם כבוד עצמי במדינה יש מוזיאון ובו המוצגים הרגילים המתארים את חיי הבר באיזור לצד חפצי אמנות בודהיסטיים ומסורתיים. המוזיאון נמצא על השדרה הראשית, כ-500 מ' צפונית מערבית לבית העירייה. בררו על תעריפים, שעות כניסה וימי פעילות במקום.

אטרקציות קרובות

הרי חרחירה וטורגן (Kharkhiraa Uul, Turgen Uul) -; כ-50 ק"מ בערך מאולאאנגום, נמצאים ההרים חרחירה (3,987 מ') ו-טורגן (4,037) המכוסים שלג. ביניהם זורם נהר חרחירה שמנקז את מי הקרחונים של הפסגות. האיזור מעולה לטרקים, ומנוקד בבריכות אלפיניות, בחורשות של עצי מחטים, ובכרי מרעה ירוקים, לצד נופיהן של פסגות ההרים. השטח המבודד הזה מהווה סביבת גידול מצוינת למגוון רחב של בעלי חיים, ביניהם גם נמרי השלג הכמעט מיתולוגיים. הבידוד תורם רבות לקסם ולאווירה המיוחדת של המקום, וגם בשיא העונה סביר להניח שלא תתקלו כאן בבני אדם, למעט מספר מצומצם של נוודים מקומיים שמגיעים לפה בעונה החמה עם עדריהם. עקב הבידוד חשוב להדגיש שיש לוודא שאתם עצמאיים לחלוטין לפני שתצאו לטרק באיזור. הביאו אתכם ציוד בישול, אוכל ואספקה, ערכת עזרה ראשונה ועזרי ניווט טובים, כמו מפות ו-GPS.
 ישנן מספר חברות במערב מונגוליה (באולגי, למשל) שמסוגלות לספק מדריכים או בהמות משא לטיול באיזור. בכל מקרה, כדאי להיעזר בגר המידע לתיירים באולאאנגום. הדרך הנוחה ביותר עבור מטיילים עצמאית לגשת להרים, היא דרך הכפר טריאלאן (Tarialan), השוכן למרגלות חרחירה, מרחק כ-30 ק"מ מאולאאנגום, ואליו יוצאים ג'יפים מהעיר מדי יום כאשר הם מלאים, לרוב בשעות הבוקר. הנסיעה אמור לקחת כשעה.

אגם אובס (Uvs Nuur) -; למרות גודלו העצום של האגם, 80 ק"מ רוחבו, ו-80 ק"מ אורכו, עומקו הממוצע הוא רק 6 מ'. הוא מלוח במיוחד -; בערך פי 5 ממי ים, ועל כן מעטים מיני בעלי החיים שחיים בסביבותיו או בתוכו (אם כי קיימים, למשל, למעלה מ-20 מיני דגים באגם, רובם המוחלט אינו ראוי למאכל אדם). האגם הענק מעניק פנוראמה מיוחדת במינה של הרים, מים ומדבר. עשרות רבות של מיני ציפורים תועדו בסביבותיו של האגם, לצד כ-40 מיני יונקים, ביניהם נמר השלג, כבשי בר ויעלים.
 אגן אובס, בו נמצא האגם, נתחם מצפון על ידי הרי טאנו-אולה (Tannu-Ola) בסיביר, וממערב על ידי הרי האלטאי המונגוליים. קרקעיתו של האגן היא במקרים רבים ביצה, או ביצה למחצה, מה שהופך את ההתניידות בסביבתו למורכבת, ובו בזמן גם רוויה ביתושים. יחד עם זאת, האגם נמצא במרחק של 20 ק"מ בסך הכל מאולאאנגום וייתכן ותוכלו למצוא נהג שיסכים לקחת אתכם לתצפית. ברחבי האגם יש מעט מאוד מקומות יישוב. וודאו שאתם מסוגלים לתמוך את עצמכם לפני שתסעו אליו, ואל תבנו על טיולים רגליים, וודאי שללא מדריך מקצועי ומעטפת לוגיסטית מתאימה.

אגם אצ'יט (Achit Nuur) -; האגם שנמצא כ-20 ק"מ מדרום לדרך בין אולאאנגום לאולגי, הוא אגם המים המתוקים הגדול במחוז, ומהיפים בו, אם לא היפה ביותר. האגם מוקף ממזרח על ידי הרי חרחירה וטורגן וממזרח על ידי רכס סילקמין (למידע נוסף ראו עמוד אולגי ב'עפתי!'), והוא מעניק למבקרים בו מחזות מרהיבים של פסגות מושלגות ומים צלולים. האגם מומלץ לביקור בייחוד לקראת סוף הקיץ (ספטמבר-אוקטובר), כאשר השמים צלולים במיוחד, השלג נערם על הפסגות והיתושים המציפים אותו בשיא הקיץ מתחילים להיעלם. ניתן לשלב ביקור באגם עם טרק באיזור ההרים חרחירה וטורגן, אבל יש לדאוג לעצמכם לדרך חזרה ממנו, כמו גם לציוד ואספקה מתאימים. אופציה נוספת היא עצירה לשעה-שעתיים, או אפילו ללילה, לגדות האגם במידה ואתם נעים על הדרך שבין אולגי לאולאאנגום.

אגמים נוספים -; מחוז אובס מנוקד בעשרות אם לא במאות אגמים, שמספקים ניגודיות סוריאליסטית מעט לפניו הצחיחים בדרך כלל. בין האגמים הבולטים תמצאו את אגם חיארגאס (Khyargas Nuur) המלוח, שנמצא מדרום לאולאאנגום ומהווה מקלט הכרחי לציפורים, ואת אגם אורג (Uureg Nuur) היפהפה ששוכן בין ההרים, בגובה של כמעט 1,500 מ' מעל פני הים, על הגבול הצפוני עם רוסיה, ונמצא ממש על הדרך שבין אולגי לאולאאנגום (מקום מעולה לחנייה, כמובן). בקשו מידע מסוכנויות הטיולים באולגי, או מגר המידע עבור תיירים שבאולאאנגום.

קניות ושווקים

באולאאנגום יש מספר מכולות וחנויות להצטייד בהן באספקה, כמו גם שוק, צפונית מזרחית לבניין העירייה. בקשו הכוונה מהמקומיים.

תחבורה

אוטובוס -; אוטובוס מאולאאנבאטר יוצא מתחנת 'דרגון' לאולאאנגום ברוב ימות השבוע. משך הנסיעה סביב 50 שעות, בהנחה ושום דבר אינו משתבש. בררו על מחירים וזמני יציאה ספציפיים בסוכנויות הטיולים או במקום. לדרך חזרה יוצאים אוטובוסים מתחנת האוטובוסים שמצפון לבניין העירייה. היעזרו בתושבים בכדי לקבל הוראות מדוייקות.

וואנים וג'יפים שירות -; יוצאים מהרחבה שליד השוק, בעיקר לחובד כאשר הם מלאים. הנסיעה לחובד צפויה לארוך בין 7 ל-10 שעות. ייתכן ותמצאו גם כלי רכב שיוצאים לאולגי, אולם אלו שכיחים פחות ואיטיים הרבה יותר (הנסיעה עשויה לארוך גם יומיים). גם כאן מומלץ בחום לשקול לשכור רכב עבור קבוצה מצומצמת של אנשים במקום להידחס בכלי הרכב המקרטעים במשך פרק זמן מכובד, גם אם הדבר כרוך בעלויות גבוהות יותר. בנוסף, מספר ג'יפים יוצאים על בסיס יומי ליעדים במחוז, ביניהם הכפר טריאלאן, שהינו נקודת המוצא הטובה ביותר עבור מטיילים עצמאית בהרים חרחירה וטורגן.

מטוס -; גם באולאאנגום ישנו שדה תעופה, המקושר לאולאנבאטר. חברת Eznis מוציאה בתקופת הקיץ טיסות על הקו, 3 פעמים בשבוע. המחיר החל מ-250$. לפרטים נוספים בררו עם סוכנויות הטיולים, צרו קשר עם החברה או בקרו באתר האינטרנט שלה -; www.eznisairways.com/

אין תחבורה ציבורית ברחבי אולאאנגום וניתן להתנייד ברחבי העיירה באופן רגלי ללא בעיה.

מזג אויר

מחוז אובס חווה אקלים צחיח קר מאוד, כשלמעשה, הוא נחשב למחוז הקר ביותר במונגוליה. כל שם תואר שניתן לאקלים במדינה מקבל משנה תוקף בבואנו להתייחס לאיזור הזה. החורף ארוך, קר וקשה, והקיץ קצר וחם. הטמפרטורות יכולות לנוע אל מתחת לקור בלתי נתפס כמעט של 50 מעלות מתחת לאפס ואל מעל ל-45 (מעליו). כמות המשקעים הממוצעת כאן היא 130 מ"מ בשנה -; כמעט חצי מהממוצע במונגוליה, ונמוך יותר מהממוצע בתימן או בעיראק, לשם השוואה. בקיץ נחילי יתושים מתקבצים סביב האגמים, אבל בעונות המעבר הם מפנים את מקומם אט-אט למגוון עצום של עופות נודדים.

נופי מונגוליה הפראיים. צילום: עם טיראן

המלצת זהב

כדאי מאוד לשקול להגיע לאולאאנגום עם סוכנות טיולים, מדריך או לפחות נהג. העיר לא מורגלת בתיירים, וההתמצאות בה ובסביבה עשויה להיות בעייתית. הדבר אמור בייחוד לגבי טיולים רגליים באיזור, לדוגמה טרק באיזור הרי חרחירה וטורגן. נסו לדאוג לעצמכם לכל הפחות להסעה מאורגנת עד לתחילת המסלול שתבחרו וכן מנקודת הסיום שלו.

נותני שירותים

לשכת תיירות -; בעיר ישנו (או אמור להיות, נכון לזמן כתיבת שורות אלה) 'גר מידע' לטובת התיירים בעיר, שפתוח לעתים בעונת הקיץ. חפשו על השדרה הראשית, דרומית לבניין העירייה.

חברות טיולים -; רוב חברות הטיולים שמתמחות באיזור מקורן באולגי. יש מספר בעלי עסקים גם בחובד. אלו יהיו, ככל הנראה, מקור המידע הטוב ביותר עבורכם.

השכרת רכב -; ייתכן ותצליחו למצוא נהג ורכב שייקחו אתכם בנסיעה פרטית להיכן שתחפצו ברחבת הג'יפים שליד השוק.

כסף -; על השדרה הראשית של העיר אמורים להימצא כמה כספומטים. ליתר ביטחון עדיף להגיע עם מספיק מזומן מראש.

מה הכי לא כדאי בעיר

אל תגיעו לאולאאנגום בלי תכנון ומטרה מוגדרת, אלא אם אתם מוכנים לספוג חוסר נוחות (עבור הרפתקה ייחודית, למשל). מחוז אובס הוא אמנם יפהפה, אבל הסביבה אינה 'ידידותית למשתמש' במיוחד. חשוב שתיערכו, בין אם בנכונות למעט כאב ראש לוגיסטי, ובין אם דרך סוכנות טיולים שתקל עליכם מאוד, אבל תהיה אופציה יקרה יותר, מן הסתם.

בטיחות ואזהרות

כלבת -; גם ברחבי מחוז אובס תוכלו לראות כלבים משוטטים סביב מקומות יישוב, או מצונפים בקור מחוץ לגרים. זכרו את כלל האצבע במונגוליה -; עדיף להימנע ממגע עם כלבים, גם כאלו שנראים לא מזיקים.

אלכוהול -; אם הייתם גרים במקום כמו אולאאנגום, רוב הסיכויים שגם אתם הייתם צריכים מעט אלכוהול מדי פעם. פועל יוצא מכך הוא שישנה אפשרות סבירה שתפגשו שיכורים ברחובות העיר. לרוב מדובר בתופעה לא מזיקה, אבל עדיף להימנע ממגע עם טיפוסים מפוקפקים ולהשתמש בשיקול הדעת שלכם, גם במידה ומזמינים אתכם להרים כוסית.

יתושים -; האגמים במחוז הם אטרקציה מרכזית, אבל רובם שורצי יתושים בתקופת הקיץ. קחו הרבה חומר דוחה יתושים אתכם וקחו בחשבון את האפשרות שחוויית הטיול עלולה להיפגע מעט.