יצאנו לטיול 21 יום נטו ביפן ב 26 לספטמבר 2023 .הטיול תוכנן עם שני עוגנים - הפסטיבל בטאקאימה ב 9/10 והפסטיבל בניקו ב 16-17/10 . ההכנה היתה ארוכה,הטיול היה מגוון עם טבע,ערים ,מוזאונים,מקדשים . יפן השאירה עלינו רושם עז שונה ממקומות אחרים שטיילנו. היינו במקומות יפים לא פחות בעולם ובכל זאת החוויה ביפן היתה הרבה יותר מעצימה. כשניסינו לפצח את זה ,יש לנו תשובה אחת וזה קשור פשוט לעם הנפלא הזה , עם התרבות העמוקה , האדיבות, הנימוסים ,ואנשים שיוצאים מגדרם כדי לעזור בכל סיטואציה.

להלן כמה נקודות חשובות למטייל העצמאי , כדי להצליח ולהנות מטיול כ”כ מורכב:

• תכנון הטיול ליפן חייב להתבסס על קריאת חומרים רבים ,תשתיות הרכבת,סוגי הרכבות,תשלום בכרטיסי prepaid , אתרים וערים ,תרבות ,הסטוריה, אוכל ועוד. המלצתי לקרוא על כל אלה באתר המצוין japan guide כל דבר שתרצה תמצא שם. בנוסף חשוב לקרוא את סדרת הכתבות של גילי חסקין על יפן ובלוגים של מטיילים , יש רבים כאלו ברשת. ניתן בעזרת החומרים לגבש את מסלול הטיול . טיפים משלימים ניתן למצוא בקבוצות ייעודיות בפייסבוק .

• חשוב לבצע הזמנות מראש לחלק מהאתרים ביפן וכן לאוטובוסים מסוימים שיש להם ביקוש רב. ההזמנות שבצענו מראש מצוינות בבלוג

• הזמנת טיסות זמן רב מראש וכן מלונות יחסוך לכם כסף משמעותי. אנחנו הזמנו כמעט שנה מראש כמובן עם אפשרות ביטול.

• חובה להצטייד בכרטיס prepaid כשנוחתים ביפן. אנחנו קנינו את ICOCAמאחר ונחתנו באוסקה. כדאי להטעין סכום משמעותי בכרטיס מאחר והכרטיס מאד שימושי גם לתחבורה וגם לקניות בחנויות נוחות. המלצתי לטעון כ15000 ין לתקופה הנל.

• שליחת מזוודות ביפן ליעדים אחרים , עובדת מצוין. חוסכת את סחיבת המזוודות . טיילנו עם 2 טרולי שניתן היה לאחסן אותם בלוקר בתחנות הרכבת והמזוודות נשלחו ליעדים מרכזיים בטיול.

• מרכיב משמעותי בתרבות היפנית הiא הנימוסים והאדיבות. יש פוסטים רבים כולל סרטוני ווידאו מה חייבים להכיר לפני שמגיעים ליפן. העמידה בתורים לכל מקום כולל גם למדרגות נעות עמוסות חלק מהשיטה. חייבים לכבד את זה.

• התחבורה ביפן מדויקת מאד בזמנים וזה כולל רכבות ,אוטובוסים ומעבורות. ניתן לתכנן במדויק הגעה ליעדים שונים. השיטה ביפן ברכבות ובמטרו מתבססת על פלטפורמות משם יוצאות הרכבת. באפליקציות התחבורה תצוין תמיד , סוג הרכבת, הזמן והפלטפורמה .

• google maps אפליקציה מצוינת להתבסס עליה בתנועה בתחבורה ביפן. ישנם גם אפליקציות אחרות כמו navitime או japan transit planner , שניתן ליעזר בהם. מנסיוננו google maps נותן מענה מצוין ובהחלט ניתן להתבסס על האפליקציה.

יום 26/9 -  Tel Aviv =>Osaka

יוצאים עם טיסת chatty pacific שיוצאת בשעה 2 ווחצי  אחהצ להונגקונג עם טיסת המשך לאוסקה. כל הטיסות של החברה היו מצוינות – שירות נהדר  ומרווח רגלים גדול בין הכסאות.

יום 27/9  - Osaka

נוחתים בשדה התעופה באוסקה בטרמינל 1. קונים כרטיסי ICOCA בקומה 2 ליד רציפי הרכבות. כדאי להכנס למפת הטרמינל באינטרנט מראש כדי לדעת איזה קווי אוטובוס יוצאים מהטרמינל ומאיזה תחנה. יורדים לקומת הכניסה לקחת את limousine bus  לNamba Station  ,חשוב לשמור את שוברי המזוודה כדי לקבל את המזוודות בתחנה הסופית. יוצאים  למלון רגלית ומחליטים לקחת מונית למלון שלנו cross hotel Osaka  -מלון שנשהה   בו שני לילות. מלון במיקום מצוין. יוצאים מהמלון לכיוון דרום לתעלת Dotombori במרחק קצר מאד מהמלון כ100 מטר. מסתובבים משני צידי התעלה , נכנסים למסעדה שנראית טובה אכן האוכל טעים  וחוזרים לכיוון המלון,די שפוכים לאחר כ24 שעות ללא שינה.

Dotombori canal
Dotombori Canal
Mido-Suji Street

יום 28/9  - Nara

לאחר ארוחת בוקר מצוינת במלון יוצאים לכיוון תחנת Namba   כ500 מטר מהמלון. הכוונה לנסוע לNara  .  חשוב להכנס לתחנה ע”פ המלצת  google maps מאחר והיא ענקית . כדאי גם לקחת את הקו Kintetsu-Nara   מאחר והתחנה שלו הקרובה ביותר לפארק.  לאחר ההגעה יוצאים ל Isui-en garden  גנה יפנית מדהימה ביופיה. ניתן גם לקבל הסבר באנגלית חנם ע”י מדריכה מקומית. ממשיכים למקדש Todai-Ji Temple – המקדש הבודהיסטי המפורסם עקב פסל הבודהה הענק שבו -בגובה 16  מטר. במקדש ישנו צנור היורד מגג המקדש ובתחתיתו מעבר צר , וע"פ האגדה ילדים שעוברים בחור מובטחת להם הארה , ואכן זוהי אטרקציה במקדש ,ראינו ילדים ונערים רבים שעושים זאת.  ממשיכים דרך  פארק האיילים למקדש המדהים Kasugs-Trisha Shrine   -הדרך עד ההגעה למקדש יפה מאד . במקדש יש מסלול מסודר של הליכה בין המזבחות כשלאורך המסלול ישנם פנסי רוח מוזהבים . המקדש השאיר עלינו רושם עז.  ליד המקדש בחניון אוטובוס הנוסע עד station nara . בתחנה בית קפה מצוין Ciao Presso  -עוצרים לקפה ועוגה ויוצאים עם הרכבת של  4   למלון .  מגיעים למלון להתרעננות ויוצאים לTeamlab Botanic Garden למופע האורקולי המדהים .   ההליכה בשבילי הפארק אורכת כשעה וחצי . מופע מדהים לא לפספס .חוזרים למלון דרך הרובע Hozenji Yokocho   עם הרחובות הצרים היפים  ומגיעים למקדש המיוחד Hozen-ji שבו ישנו טקס תפילה , שמרתק את כל המטיילים ברובע.  חוזרים לרחוב Dotombori למסעדה מאמש -היה טעים מאד .

Isui-en garden
Todai-Ji Temple
Teamlab Botanic Garden
Hozen-ji Temple in Hozenji Yokocho District

יום ה29/9-   Himeji, Okayama

שולחים את המזוודות הגדולות למלון בקיוטו-(עלות 3000 ין) למזוודה ויוצאיםמהמלון  Cross hotelOsaka – מלון ברמה גבוהה  , מאד מרכזי ,חדר מרווח מרוהט היטב  וארוחת הבוקר  נהדרת עם מגוון גדול ואיכותי של אוכל.  נוסעים לטירת Himeji  -  טירה שהיא אתר מורשת עולמי .בתחנת אוסקה זו הפעם הראשונה שחווים את ההמולה מסביב והפעם הראשונה לרכישת כרטיסים לרכבת. מנסים להבין את הכיוונים לרכבת והיכן לקנות  במכונות , בחור יפני מנסה לעזור ומבקש שנלך אחריו , על אף הרצון לעזור נראה שהתקשורת באנגלית מקוטעת של הבחור לא עוזרת לנו , מחליטים להתמודד בכוחות עצמנו ואכן  המכונות ידידותיות מאד לקניית כרטיסים מאחר וניתן לבחור  תפריט באנגלית . הכרת תשתיות הרכבת מאד עוזרת בבחירת הכרטיסים . מחליטים לא לבחור Shinkansen    .על אף שבמכונת הכרטיסים נקנו כרטיסים ישירים לתחנת Himeji -נאלצנו להחליף רכבת , נושא שעכב אותנו כחצי שעה .בתחנת הרכבת הפקדנו בלוקרים את  מזוודות הטרולי    , לוקחים   מונית שמקצרת את טווח הנסיעה וההגעה לטירה – עלות 700 ין.  כבר מרחוק הטירה בולטת  ביופיה .הסיור בטירה עצמה כשעה , יש מפלסים רבים , בשלב מסוים נדרשים להוריד נעליים  כדי לשמור על רצפת העץ של הטירה. מתוך קומות הטירה נשקף נוף לכל הכיוונים.נדרש מאמץ שאינו קשה במיוחד.במפלס האחרון ישנו מזבח  שהיפנים נוהגים להתפלל . יורדים מהטירה, מתחנת הרכבת בוחרים לנסוע ברכבת קליע – Shinkansen   כדי לקצר את טווח הנסיעה  לאוקאימה ע”מ  להספיק לטייל  ב Korakuen garden  - גנים יפים מאד , שווה לשוטט בשבילי הפארק  ולהנות מנוף העצים, האגם,תעלות המים -מרשים מאד. בקצה הפארק בית קפה המשקיף לתעלת המים ,נהנים מבירה טובה אל מול נוף הגנים.  בחרנו לשהות במלון Okayama karakul hotel. המלון כ10 דקות הליכה  מתחנת  הרכבת.   החדר גדול ומרוהט היטב, אבל נדהמנו שפקידי הקבלה במלון  לא דוברים אנגלית . מחליטים לצאת למסעדת סושי , מאתרים מסעדה קרובה למלון すし屋の日の出 (שם המסעדה באינטרנט) עם המלצות טובות , במסעדה כ 9 מקומות. היה לקוח אחד במסעדה שעזר לנו מאד בתרגום מול בעל המסעדה שהוא גם השף בבחירת המנות. התפתחה שיחה עם הלקוח שהסתבר שלמד באורוגון ארהב ולכן דובר אנגלית.  הזמנו בירה מקומית ,סאקה ונתנו לשף להוציא מנות עפ המלצתו . היו מנות מדהימות של  סושי וכן טמפורה של ירקות -הכל היה ככ טרי ,טעים ועשוי מצוין-איכות גבוהה מאד של אוכל.   הערב הוא ערב סוכות וארוחת החג שלנו היתה מדהימה .

Himeji Castle
Korakuen garden

יום  30/9- Noshima island

הכוונה להגיע לאי האומנות נאושימה ובסוף היום להגיע להירושימה.  כדי לעשות את זה החלטנו לראות רק את שלושת המוזיאונים על גב ההר  ולצאת מוקדם בבוקר. ארוחת הבוקר במלון  טובה ,יוצאים לתחנת Okayama-Ekimae. ישנו אוטובוס uno express שיוצא ב8 ורבע ומגיע לתחנת Uno ב 9 . לוקחים את הferry של 9:22   כ20 דקות עד האי. ב10 לוקחים את האוטובוס, שמגיע לתחנה הסופית tsutsuji-So   . במרחק קצר מהתחנה נמצא  פסל הדלעת המפורסם של האומנית יאוי קוסמה שנמצא על משטח  מעל המים. מהתחנה הסופית ניתן לעלות בחינם עם שאטל   לשלושת המוזיאונים. מהנסיון שלנו ניתן לומר שכל ביקור במוזיאון אורך  כ45 דקות . חשוב שיהיה את מפת זמני השאטל כדי לתזמן את הנסיעות בין המוזיאונים. התחלנו עם מוזיאון  Bennese בסוף הביקור ניתן לשבת בבית הקפה במוזיאון  לאספרסו טוב. להמשך ניתן לקחת את השאטל למוזיאון Lee Uffan, אני מציע לרדת לחוף הים  בשביל הנמצא במורד הדרך  ולהמשיך  אתו צפונה ,השביל מוביל למוזיאון . ממול למוזיאון  נמצאת vallery gallery - גלריה נהדרת  עם  תערוכת מיצגים חיצוניים של יאיו קואסמה וכן  תפזורת של כדורי מתכת כסופים בבנין .  למוזיאון השלישי Chichu נדרש   להזמין כניסה מראש באתר האינטרנט .המוזיאון  נבנה  כמבוך  של בטון וחדרים מתחת לאדמה עם תערוכות מתחלפות. אנו נהנינו בעיקר  ממוזיאון  Bennese ו Vallery gallery. מנסיוננו אפשר לתזמן  שעה  ורבע לכל מוזיאון עם ההמתנה לשאטל בין המוזיאונים . בשעה 16 יוצאים ממוזיאון Chichu ומצליחים לתפוס את המעבורת של 16:30 .  חוזרים לOkayama  station  ולוקחים רכבת Shinkansan Nozomi כך שתוך 35 דקות מגיעים להירושימה -יקר אבל בסוף יום עמוס שווה כל אגורה. שימו לב שאם הזמנתם כרטיסים non reserved seats , יש לשבת בקרונות הייעודים לכך,הבנו זאת ממבקר ברכבת שהעיר לנו בנימוס רב על כך. מגיעים למלון  Hotel Granville  Hiroshima  . המלון מרשים מאד מחובר לתחנת הרכבת בגשר . בתחנת הרכבת ישנה קומת אוכל מצוינת עם מסעדות רבות , נכנסנו למסעדת בשרים הזמנו מנת בשר wagyu מצוינת יחד עם בירה נהדרת כיף גדול ליום עמוס.

Yayoi Kusama's pumpkin
Naoshima island
Vallery gallery
Lee Uffan Museum

יום 1/10 –  Hiroshima shukkeien Garden ,Miyajima

לאחר ארוחת בוקר טובה  יוצאים מהמלון לכיוון גני  Shukkein -הגנים נפתחים ב9 וכמובן ע״פ הדיוק היפני השער נפתח בדיוק בזמן. הגן אינו גדול , עם שביל מסודר שעובר בצורה מעגלית . הגן  מרהיב ביופיו . בשטח כ״כ קטן מצבור של צמחיה ,עצים  ,אגם ומים זורמים שמייצרים חיבור נהדר . הסיור בגן כשעה . חוזרים לתחנת הירושימה כדי לקחת  tram לתחנת Miyajimaguchi  ומשם ferry לאי Miyajima . בירידה מהשיט במרחק של כ700 מטר נמצא ה Floating Tori  - עקב הגאות   השער שקוע במים  -מראה נהדר .  גם המקדש  Itsukushima , שנתמך ע״י כלונסאות עץ שקוע במים. תור ארוך לביקור  במקדש וללכת על משטחי העץ מסביב-מרשים ומיוחד. בסוף המקדש החתמנו את ספר הביקורים שלנו במקדשים. מול המקדש ישנה פגודה שניתן לטפס אליה במדרגות תלולות לתצפית קרובה על העיר, אם יורדים מהצד השני של המדרגות ניתן ללכת במסדרון במפלס עליון של  בתי הכפר – יפה מאד.  ממשיכים לכיוון הרכבל , להר  Misen . לפני העליה הקשה ניתן לקחת שאטל עד הכניסה לרכבל. הרכבל מוביל לתצפית מרהיבה על האיים מסביב . ישנם  שבילים שעולים עד לפסגת ההר - כשעתיים הליכה  מאתגרת , הרכבל נסגר בשעה 4 ולכן נדרש להגיע מוקדם יותר כדי לבצע זאת. נדרשו כשעתיים לעליה ,תצפית וירידה מן ההר.   בדרך חזרה עוצרים לקפה טוב , והשפל בעיצומו כך שגם  הטורי  הצף והמקדש לא שקועים במים.  ניתן ללכת רגלית עד הטורי ,רבים עושים זאת כדי להצטלם . בדרך למעבורת קונים ממתקי מוצ'י מכל מיני סוגים - אהבנו במיוחד את אלו עם הקרם בפנים. בערב חוזרים  לקומת האוכל בתחנת הירושימה ,לערב נוסף במסעדת  בשר הוואגיו מאמש – היה  מצוין  כמצופה.

Shukkeien Garden
Floating tori in high tide
Floating tori in low tide
Itsukushima Shrine
Misen Mountain

יום 2/10- Hiroshima Peace Park, kyoto

יוצאים מוקדם מהמלון בהירושימה שהיה מצוין ,  לכיוון פארק השלום.  מפקידים את המזוודות בלוקר בתחנה . לוקחים את ה tram בחזית התחנה  המרכזית ויורדים ב Atomic Bomb Dom -המבנה ששרד את הפצצה האטומית .  כבר בקריאת השלטים מול המבנה מבינים את גודל האסון -מאתיים אלף הרוגים והרס רב . חוצים את הכביש ומגיעים לפארק, בקרנו את האנדרטה להנצחת הילדים שנהרגו בהפגזה. ליד האנדרטה תלמידים מאוסטרליה שהביאו זר של  1000 עגורים מניירות צבעוניים , מסתבר שזה מנהג להביא זרים מהסוג הזה לאנדרטה מאחר והעגור מסמל את השלום. ממשיכים לבקר בפארק באנדרטאות השונות .  ממשיכים ל Peace Memorial Museum שהוא אתר חובה כדי לראות את כל העדויות לאסון. המוזיאון מאד מטלטל מציג מוצגים וסיפורים של  חיי התושבים לפני ואחרי ההפצצה .סהכ הביקור כשעתיים וחצי כשמתוכם כשעה ורבע הביקור במוזיאון. חוזרים לHiroshima Station ועולים על רכבת Nozomi Shinkansen   לקיוטו ללא החלפת רכבות באוסקה שקורה  ברכבות שאינם Nozomi . מגיעים למלון Cross Hotel Kyoto   ויוצאים לטייל ב Nishiki Market , הרבה דוכני אוכל והמולה ,ממש כיף. אוכלים  yakitori – שיפודי עוף , מאד טעים .  חוזרים למלון ונחים  לקראת הטיול הלילי החינמי שהוזמן בחברת Kyoto Localized Tours .  בנקודת היציאה לסיור קשה להאמין, אבל פוגשים חבדניק עם סוכה קטנה , לולב ואתרוג שמציע לישראלים לנענע כמצוות חג הסוכות , אורנה מתנדבת ועושה זאת במקצועיות . הסיור עובר דרך רובע Gion  עם הסברים על בתי התה , הגיישות  והסבר מעמיק על הכשרתם.  סיור מעניין מאד. הבסיס הכלכלי של הסיור הוא מתן טיפ למדריכה  בסוף הסיור .  יוצאים למסעדה בקרבת המלון שאתרנו מבעוד מועד  Hayakusai Beef Noodles  - אוכל מעולה וזול.

Atomic Bomb Dom
Peace Memorial park
Kyoto night tour - Yasaka Shrine

ייום 3/9 –  Kodaiji Temple, Yasmin-Kompira-gu Shrine  Higashiyama District

יוצאים מהמלון  לכיוון Kodaiji Temple  ,המקדש  בודהיסטי  . מקדש יפה עם Rock Garden, משטח של אבני זיףזיף קטנות מסורקות כמו גלים מדמה את האוקינוס. הטיול. בגן מוביל לפסגת גבעה שממנה יורדים בשביל במבוקים נהדר . ממשיכים לYasmin-Kompira-gu Shrine ,מקדש שינטו  מאד מעניין , למעשה הר ברכות שבתחתיתו מעבר צר ,אם חייך טובים עבור מקדימה אחורה ,אחרת עבור מאחור קדימה כדי לבצע אתחול לתקופה טובה. רבים עושים זאת ובסוף מדביקים מדבקה עם משאלה על הר המשאלות.  גם אנחנו עברנו כמובן מקדימה אחורה. ממשיכים  למקדש הכי מפורסם ויפה ברובע Kiyomizudrera Temple  כדי להגיע אליו  מטפסים ברחוב Sanneizaka   רחוב עם הרבה חנויות  משני הצדדים, הדרך בעליה מאתגרת עד הכניסה למקדש ומשם כמובן מדרגות. במקדש ישנם  בחורות יפניות רבות עם הלבוש המסורתי קימונו . המקדש ענק טובל בפארק  -מרשים מאד.  ביציאה ישנם מפלוני מים  שהמקומיים שותים מהם ,ע"פ המסורת לכל אחד מהם ברכה ייעודית אחרת. השעה היא 13 ולכן מחליטים לנסוע לNijo Castle -הטירה היא אתר מורשת עולמית מתקופת הEdo .  ניתן להכנס  לארמון  ישנו מסלול מסודר של חדרי ההתכנסויות של השוגון. הציורים המקוריים  נלקחו לשמירה ואת הקירות מעטרים ציורים  מחודשים של המקור.  ישנם הסברים רבים לאורך המסלול.  ביציאה המסלול מתמשך לגנים ובהמשך לחצר השניה בטירה. הסיור בטירה, בארמון והגנים  ,מרשים ויפה מאד   חוזרים עם המטרו לקרבת המלון , נתקלים  ב Smart Coffee ,בית קפה מעולה שמגיש פנקייקים נהדרים   עם סירופ מייפל מדהים-טעים מאד.

Kodaiji Temple
Yasmin-Kompira-gu Shrine
Kiyomizudrera Temple
Nijo Castle

יום 4/9 – Kinkakuji temple,Ryoanji temple, Ginkakuji temple,Fushimi Inari Shrine

יציאה בשעה 8 בבוקר ע״מ להגיע ל Kinkakuji temple-מקדש הזהב, בשעה מוקדמת עקב כמות האנשים המבקרים במקדש. חצי שעה עם אוטובוס 205  ואנחנו בשערי המקדש . השער נפתח בשעה 9  בבוקר ואכן כמות המבקרים ענקית בשעה זו. כיאה לדיוק היפני השערים נפתחים בדיוק ב9 . יש השתקפויות נהדרות של המקדש והעצים באגם ,מראה נהדר ,כולם כמובן מצלמים. ממשיכים להסתובב בגנים , כ40 דקות סיור בסה"כ.  ממשיכים לכיוון מקדש Ryoanji  עם קו 59. המרחק קצר .  מקדש זן שהאטרקציה המרכזית בו הוא Rock Garden כ12 סלעים במשטח אבני זיףזיף לבנות , הרגשה של אזור שקט ואלגנטי במראה- לא ראינו כזה. יושבים מהופנטים למראה כ 15 דקות מנסים לפענח את הצורות של הסלעים , יש שרואים בסלעים tiger  שחוצה עם גוריו ים  כך לפחות בשילוט.   ממשיכים לסייר בגן, ויוצאים לכיוון Ginkakuji temple -מקדש הכסף. כמובן שבכל מקדש שיש עמדת החתמה , מחתימים את ספר המבקרים שלנו. חוזרים עם קו 59 ואחר כך קו 204   לנסיעה ארוכה של כמעט 40 דקות למקדש הכסף.  להערכתי המקדש הכי מיוחד בסיור מאחר והגן שלו  מדהים. צמחי הירוקת על האדמה מייצרים משטחים ירוקים נהדרים יחד עם העצים והאגמון -יפה מאד. ממקדש הכסף נכנסים לדרך הפילוסופים , היופי של הדרך הוא בפריחת הדובדבן באביב, והשלכת כשצבע העלים משתנים  - עדיין לא קורה ולכן החלטנו לעשות חלק מהדרך ולנסוע למקדש Fushimi Inari -מגיעים למקדש בשעה 2 ,המוני מבקרים , ההליכה עד לכניסה לשערי הטורי, מאד ממוסחרת עם חנוית רבות . המסלול בתוך שערי הטורי שנתרמו ע״י אנשים למקדש . הדרך מענינת  ,יפה ואפילו כיפית. ההליכה עד פסגת ההר שעה, כך שהלוך וחזור כשעתיים , מאחר וזמננו קצר הולכים כ500 מטר וחוזרים. נראה שזו חוויה לעשות את כל המסלול – נשאיר לפעם הבאה. מהמקדש  חוזרים לכיוון המלון ומבקרים שוב ב Smart Coffee – קרפים ,קפה ומיץ-הכל איכותי וברמה גבוהה מאד.  הזמנו  זמן רב מראש כרטיסים למופע GEAR , מופע   נהדר -לא לפספס . המופע אורך כשעה וחצי ללא  הפסקה ומסתיים ב8 וחצי.

Kinkaku temple
Ryoan temple
Ginkaku temple
Fushimi Inari temple

יום 5/9 -Arashiyama district Togetsukyo bridge ,Tenryuji Temple ,Bamboo Groves, Adashino Temple

נוסעים  לאזור Arashiyama , משלבים בין רכבות JR   ו metro.  צריך לשים לב  שהמעבר מתבצע ביציאה החוצה מקווי המטרו וכניסה לקווי ה JR בשניהם כמובן ניתן להשתמש בכרטיס ICOCA .  מגיעים לתחנת הרכבת JR Saga Arashiyama  . הולכים לכיוון הגשר Togetsukyo המראה מהגשר יפה  , העצים ביערות מעל הנהר עדיין לא שינו את צבעם ,כנראה שצריך להיות מרהיב  כשהעצים משנים את צבעם לצבעי אדום וצהוב. על אף שאנו באוקטובר זה עדיין לא קרה.  ממשיכים למקדש Tenryuji   , הגנים הסובבים את המקדש יפים נחשבים לאתר מורשת עולמי .  יוצאים מהיציאה הצפונית ל Bamboo forest  , היער כמובן מלא במטיילים  , שמקשה לצלם תמונות איכותיות אבל ידענו שבאתר הבא  במקדש Adashino Nenbutsuji  שנגיע  אליו יש דרך במבוקים  ריקה מאדם.  הנגישות למקדש בתחבורה הרבה פחות טובה . למעשה יש קו אוטובוס אחד מס 94  שיוצא מתחנת  Nonomiya פעם בשעה לתחנת Torilmoto . אופציה אחרת לקחת מונית.  המקדש מאד מעניין ומיוחד. המקדש הווה מקום לטקסי קבורה.  ליתומים ללא משפחה הוקמה למעשה מצבה בדמות אבן קטנה ברחבי השטח. במאה ה18 נאספו כל האבנים ורוכזו במרכז המקדש – המראה  מרשים ומענין. בכניסה לחצר המצבות פעמון גדול, נכחנו בטקס בו יפני צלצל בפעמון  מספר פעמים ובכל פעם המתין לסוף הצלצול כדקה, היה נשמע כטקס בו הוא מזכיר כל אחד מקרובי משפחתו. בסוף הדרך  ישנה דרך קצרה של עצי במבוקים ,אין אנשים אפשר לצלם בנחת . אחהצ נשבה רוח חזקה שגרמה לצמרות עצי הבמבוק לחבוט אחד בשני ולהשמיע רעש מדהים . חוזרים למרכז קיוטו , וכמובן לבית הקפה Smart coffee ,   קניות אחרונות בקיוטו, התארגנות במלון ויציאה לאכול  ב food hall   ליד תחנת הרכבת Kawaramachi .