חזרנו מטיול של שבועיים וחצי באלסקה, המסלול שטיילנו בו הוא פחות או יותר המסלול הסטנדרטי שמופיע במקומות אחרים ולכן אנסה להתרכז באינפורמציה וטיפים נוספים מעבר למידע שכבר קיים באתר, אפרט פחות לגבי מקומות לינה, מסעדות ומחירים מכיוון שזה מידע שלרוב קל למצוא.

רקע – אנחנו זוג בגילאי 50+, אוהבים נופים, טבע ופעילויות בחוץ כולל מסלולי הליכה עד 10-15 ק"מ, מקומות הלינה המועדפים שלנו הם בד"כ B&B קטנים ומשפחתיים.

תכנון הטיול נעשה באופן עצמאי, התחלתי לתכנן כ3 חודשים מראש וחלק גדול ממקומות הלינה כבר היו תפוסים, קשה להעריך את השפעת השנה האחרונה (קורונה) אבל כנראה שמקומות רבים עדיין סגורים, פגשנו הרבה תיירים, כולם תיירות פנים מארה"ב.

טיפים כלליים:

אני מעדיף לבצע הזמנות מוקדמות של מקומות לינה ואטרקציות, הפעם זה בהחלט הוכיח את עצמו כי מקומות לא מעטים הפכו להיות מלאים, יחד עם זאת כדאי להשאיר גמישות מסוימת לטובת ימי גשם שעלולים לשבש תכניות.

תקשורת – בכל המקומות בהם התאכסנו היה WIFI, בנוסף רכשנו כרטיסי סים מקומי של חברת GCI (חברה מקומית שאמור להיות לה את הכיסוי הטוב ביותר), בדיעבד ניתן לחסוך זמן ולרכוש בדואר כרטיסי סים של AT&T שיש להם הסכם נדידה עם GCI או של Verizon שגם להם כיסוי טוב.

בפועל יש תקשורת נתונים בערים ובעיירות אבל לאורך רוב הכבישים בין הערים יש שיחות בלבד במקרה הטוב.

נהיגה – הניווט קל, אין הרבה כבישים, נעזרנו בעיקר בGoogle Maps שנתן הערכות זמנים מדויקות, הדלק זול יחסית, אין כבישי אגרה, בחלק מהמקומות נדרש תשלום (לא גבוה) על חנייה.

תחזית מז"א – האפליקציה של Weather Underground הייתה מדוייקת למדי, כולל תחזית טובה ע"פ שעות.

יתושים – בהחלט נוכחים, בעיקר באזורים של צמחיה אבל אין מקום לפאניקה, לבוש ארוך ומעט חומר דוחה יתושים מספיקים למזעור המטרד.

תכנית הטיול:

• Seward ושמורת Kenai – ארבעה ימים

•  Homer – יומיים

• Girdwood, Anchorage – יומיים

רכב – באתרים הגדולים (Rentalcars, EconomyCarRentals) היו אפס רכבים באנקורג' או שהמחירים היו גבוהים מאוד.

כפי שכבר הוזכר – צריך לשים לב לנושא הביטוח, בחלק מהמקומות הביטוח המוצע הוא עבור תושבי ארה"ב בלבד.

בסוף שכרנו דרך חברת Happy Tours (www.happytoursusa.com), חברה אמריקאית שנותנת שרותי השכרת רכב בכל ארה"ב, המחיר היה נמוך משמעותית מהצעות אחרות וכלל את כל הביטוחים (כולל ביטול השתתפות עצמית) ונהג נוסף, חברת השכרת הרכב הייתה National שנתנו שרות טוב וגם שידרגו אותנו ברמת הרכב.

דנאלי – כפי שהוזכר, ניתן להיכנס עם הרכב השכור עד 15 מייל מפתח השמורה, מעבר לזה צריך לנסוע באוטובוס של השמורה.

מומלץ להזמין את האוטובוס מראש, ראינו אנשים שהגיעו בלי הזמנה ולא היה להם מקום.

אנחנו לקחנו את הסיור בTransit-Bus עד ל Eielson visitor center, אורך הנסיעה הלוך וחזור כ8 שעות, היה מצוין וראינו הרבה חיות.

בנוסף הלכנו שני מסלולים קצרים (2-3 שעות) באזור הקרוב לכניסה: Savage river loop ו- Horseshoe lake, שניהם מסלולים קלים ומומלצים בעיקר השני שמקיף אגם שבו יש סכר מרשים של בונים.

סכר הבונים בHorseshoe Lake בדנאלי

פאלמר – בהחלט מקום מומלץ למי שיש לו זמן ואוהב לטייל.

הטיול שעשינו הוא נסיעה של כשעה מפאלמר למכרה זהב נטוש שנקרא Independence mine, במקום מספר מבנים שהשתמרו כולל תצוגות שונות.

ממגרש החנייה יוצא מסלול הליכה נחמד של כשעתיים לאגם בשם Gold cord lake האגם היה קפוא כשהגענו והנוף מדהים, המסלול כולל עלייה וירידה בשביל נוח.

האגם הקפוא מעל Independence Mine ליד פאלמר

קרוב למכרה מתפצלת דרך עפר נוחה (עבירה לכל רכב) אל Hatcher-Pass – מעבר הרים בנוף יפיפה, באזור הדרך יש עוד מספר מסלולים רגליים באורכים ודרגות קושי שונות.

קניקוט – אנחנו הגענו בטיסה מ-Chitina שאותה הזמנו מראש, שהינו שלושה ימים במלון Kennicott Glacier Lodge, המלון מציע לינה וארוחת בוקר או פנסיון מלא, האופציה השנייה מומלצת מכיוון שאין הרבה מקומות לאכול באזור והאוכל במלון מעולה.

בקניקוט לקחנו את סיור של יום מלא (8 שעות) על הקרחון, מיוחד ומומלץ, בנוסף לקחנו סיור של כשעתיים במפעל ששימש לעיבוד נחושת שסביבו למעשה הוקם המקום, מדובר במבנה היסטורי גדול ומרשים שהשתמר בצורה טובה כולל המכונות ההיסטוריות שבו, ניתן להיכנס אליו רק במסגרת הסיור שאורכו כשעתיים.

על ה Root-Glacier ליד קניקוט

בנוסף יש עוד מספר מבנים היסטוריים מעניינים שהשתמרו במקום ובתוכם תצוגות שונות, סיור עצמאי מעניין של כשעה-שעתיים.

ביום הבא לקחנו טיסה של שעה וחצי מעל השמורה דרך חברת Wrangell Mountain Air (שגם מפעילה את הטיסות פנימה והחוצה), הטיסה היא למעשה טיול באוויר מעל הרים, קרחונים, אגמים ושדה קרח ענק, מקומות שלא ניתן לראות כמעט בשום דרך אחרת, חוויה מדהימה.

מפל עננים מעל שדה קרח, נוף מהטיסה

סה"כ היינו במקום יומיים וחצי ולא השתעממנו לרגע, לא הספקנו להגיע לMcCarthy שנמצאת בקרבת מקום ולכן קשה להגיד אם עדיף לשהות שם במקום בקניקוט.

מבנה התחנה (Mill) בקניקוט

וולדז – הדרך לוולדז מדהימה בנופים שלה, זה נכון כמעט לכל הדרכים שנסענו בהן אבל את זו אהבנו במיוחד, תכננו זמן לעצירות.. יש מספר מסלולי הליכה בקרבת הדרך.

וולדז עצמה לא מרשימה במיוחד, יש בה נמל נחמד ולא הרבה יותר. בוולדז לקחנו שייט קיאקים לקרחון קולומביה, עיקר החוויה היא השייט בקיאק בין גושי קרח ענקיים בקרבת הקרחון שגולש לים, מספר טיפים בנושא:

נכון למועד הנסיעה שלנו היו שתי חברות שמפעילות את השייט, אין הבדל משמעותי בין החברות.

מקבלים במקום לבוש מלא למיגון מרטיבות ושקים אטומים לציוד, צריך להביא לבוש חם ולא הרבה יותר, החתירה לא קשה במיוחד ולא נדרש ניסיון קודם.

השייט עצמו משתנה מיום ליום – יש ימים שבהם יש הרבה קרח ולא ניתן להגיע לקרחון הגדול ואז שטים לקרחון הקטן יותר, בכל מקרה מתקרבים עד כק"מ מהקרחון, זה עדיין נראה קרוב מאוד והחוויה מדהימה.

מוולדז לקחנו את המעבורת לWhittier, בתכנון לשים לב (כמו שכבר נכתב כאן) שהמעבורת לא יוצאת כל יום אלא רק כ3 פעמים בשבוע, לתכנן בהתאם (כמובן להזמין מראש), משך השייט כ6 שעות.

סוארד וקינאי – בדרך לסוארד שהינו במלון בקתות מקסים בשם Summit Lake Lodge, צמוד לכביש ועל שפת אגם מקסים, הם נותנים סירות קייאק וקאנו לשימוש חופשי באגם, במקום יש גם מסעדה מצויינת.

ביום הבא לקחנו ראפטינג בקניון 6-Mile לייד העיירה Hope, העיירה עצמה היא עיירה נחמדה מתקופת הבהלה לזהב ושווה סיבוב קצר בין הבתים שחלקם בני יותר מ100 שנים וביקור במוזיאון הפתוח הכולל מספר מבנים היסטוריים.

לגבי הראפטינג – יש מספר מפעילים במקום, אנחנו לקחנו דרך Chugach Outdoor center, מדובר במסלול די אקסטרימי כאשר שני החלקים הראשונים שלו כוללים מפלים בדרגה 4 והשלישי בדרגה 5, אפשר להירשם לשני החלקים הראשונים ובסיומם להחליט אם רוצים להמשיך לשלישי.

החברה מספקת חליפות יבשות שלובשים מעל הבגדים ושומרים את הגוף חם ויבש במקרה של נפילה למים.

כדאי לציין שהחוויה כוללת גם "תרגול" של היסחפות בנהר שמבוצע לפני השייט לטובת התמודדות במקרה של נפילה מהסירה, זה נשמע כמו בדיחה אבל זה תרגול שהם מעבירים לכל המשתתפים במסגרתו נכנסים למים עם החליפות (ללא סירה), נסחפים בזרם חזק כ200 מטר ואז מטפסים לסירה שמחכה שם... למי שמפספס את הסירה זורקים חבל ומקווים לטוב.

החוויה הזו מאוד פרסונלית – מהנה עבור חלק ועל סף טראומטית עבור אחרים, בסוף כולם בקבוצה שלנו נכנסו ויצאו מהמים וגם המשיכו לשייט אבל בהחלט צריך לבוא לחלק הזה מוכנים נפשית.

סוארד – בסוארד לקחנו שייט לשמורת עם חברת Kenai Fjords, מדובר בשייט די תיירותי ויחד עם זאת מהנה.

מבחינת בע"ח ימיים – השייט עובר במספר מקומות קבועים בהם מובטח לראות אריות ים, תוכי ים ולוטרות, בע"ח אחרים כמו לווייתנים הם עניין של מזל, אבל לנו היו מספר מפגשים כך שזה כנראה די נפוץ.

אריות ים - מהשייט בסוארד

בנוסף השייט עובר בנופים יפיפיים כולל קרחון שגולש לים, נופים שרק עבורם כדאי לקחת את השייט.

טיפים – להגיע מוקדם כדי לתפוס מקום ישיבה טוב, להביא ביגוד חם כי הספינה שטה מהר והרוח על הסיפון קרה מאוד.

עוד בסוארד טיילנו בשני מסלולי הליכה –

Lowell Point – הליכה קלה של כ2.5 ק"מ בכל כיוון בסופה מגיעים לנהר שנשפך לים בחוף נחמד, מומלץ בשעת השפל.

Exit Glacier – כנראה אחד המסלולים המטויילים ביותר באלסקה, כשעה בכל כיוון, בקצה המסלול מגיעים לתצפית על הקרחון, מסלול לא קשה אבל כולל עלייה וירידה, מאותו מקום יוצא גם מסלול ארוך בהרבה (יום הליכה) לשדה הקרח שמעל הקרחון.

בדרך להומר הלכנו במסלול נוסף בשם Carter Lake, המסלול כולל טיפוס של כשעה (300 מטר גובה) בתוך יער, בסוף הטיפוס מגיעים לעמק מישורי ולאגם קטן ובהמשך לאגם גדול יותר, מסלול פסטורלי ויפה, החזרה באותה דרך, סה"כ כ12 ק"מ.

הומר – עיירה קטנה על שפת מפרץ, הנוף של ההרים המושלגים מעבר למפרץ הוא מהיפים שראינו בטיול.

המקום כולל לשון יבשה צרה וארוכה הנמשכת את תוך המפרץ ונקראת Homer Spit, אזור עמוס במסעדות, חברות המציעות אטרקציות וחנויות מזכרות.

בין השאר הומר ממתגת את עצמה כעיר של אמנים מקומיים, יש במקום כ20 גלריות המציגות עבודות של אמנים ונעות ברמה שבין חנות מזכרות משודרגת לבין גלריית אומנות רצינית, ניתן לקבל מפה של הגלריות ברבות מהחנויות, נושאי העבודות לרוב קשורים לנוף ולחומרים המקומיים כולל עבודות מגולפות משנהב של סוס ים (שכנראה לא חוקי לייבא לארץ).

יש דרך בשם Skyline Drive העולה לחלק העליון של העיירה וכוללת תצפיות יפות (כחצי שעה), למי שיש מעט יותר זמן מומלץ לנסוע עוד כחצי שעה מעבר לעיירה לעבר הכפר Razdolna, מדובר בכפר שבו קהילה רוסית מסורתית (בעלת סיפור מעניין), הדרך עצמה היא דרך נוף מהיפות שיש וכוללת תצפיות מרהיבות אל הקרחונים שמעבר למפרץ.

למעוניינים בטיולים רגליים – האזור המומלץ הוא שמורת Kechamak Bay הנמצאת בצד השני של המפרץ, הדרך להגיע לשם היא באמצעות Water Taxi – שרות של סירות מהירות, יש מספר גדול של מפעילים באזורהSpit המפעילים סירות למסלולים השונים בשעות קבועות, רצוי להירשם יום מראש, משך השייט כחצי שעה, עלות כ85 דולר לאדם.

המסלול שעשינו נקרא Glacier Lake והוא כנראה אחד המומלצים והפופולריים (בצדק), הוא כולל הליכה של כ12 ק"מ, ברובה מישורית, ניתן להגיע לנהר שמעליו מעבורת כבל (מעין רכבל ידני, חביב(, לקראת סוף המסלול יוצאים מתוך הצמחייה ומגלים מראה של אגם שמצידו הרחוק גולש אליו קרחון וליד החוף צפים עשרות גושי קרח ענקיים שחלקם בגודל של משאית, מיוחד ויפה.

Glacier Lake

המשך המסלול מטפס מעל אוכף מיוער וגולש אל שפת הים לאיסוף ע"י הסירה בשעה שנקבעה מראש, ניתן לקצר את המסלול משמעותית ולרדת בנקודת התחלה שהיא גם נקודת האיסוף ואז המסלול הוא הליכה לאגם ובחזרה (ובצורתו הזו הוא נקרא Saddle Trail).

התאכסנו בהומר בB&B קטן בשם Juneberry Lodge, מקום מקסים בבית של זוג חביב ביותר כולל ארוחות בוקר בלתי נשכחות על המרפסת מול הנוף.

בנסיעה אל או מהומר ניתן לסטות מהדרך הראשית לדרך מקבילה בשם Skilak Lake Road, הדרך עוברת בין מספר אגמים, מקום יפה לעצירה קצרה וגם אמורים להיות שם דובים (לא ראינו).

בנוסף עצרנו במקום צמוד לכביש שנקרא Russian River, המקום פופולרי ביותר לדיג סלמון וניתן לראות לאורך הנהר עשרות אנשים עסוקים בדייג.

מבחינתנו האטרקציה העיקרית שם הייתה מסלול של כ4 ק"מ לכל כיוון, בקצה המסלול מגיעים למרפסת תצפית מעל המפל שבו ניתן לראות את דגי הסלמון קופצים במעלה המפלים.

סלמון מרחף מעל המפל ב Russian River

גירדווד – עיירת סקי חביבה במרחק של כ35 דקות נסיעה מאנקורג', במקום יש רכבל שניתן לעלות בו לתצפית יפה וכן מספר מסלולי הליכה באורכים שונים.

הכביש לאנקורג' עובר לאורך המפרץ והוא כביש נוף יפה, לאורכו יש מספר נקודות עצירה בהן ראינו גם עיזי הרים בקרבת הכביש.

במפרץ עצמו יש תופעה ייחודית של גל גאות – גל גבוה שמגיע עם תחילת הגאות, למי שמעוניין יש פרוט באתרhttps://www.visitgirdwood.com/explore/turnagain-bore-tide כולל קישור לטבלת זמנים של התופעה.

לייד גירדווד יש מכרה זהב ישן בשם Crow Creek Mine, כולל מספר מבנים שהפנים שלהם משוחזר וכולל ציוד וריהוט עתיקים, מקום נחמד לביקור של כשעה.

אנקורג' – אין הרבה מה להגיד על העיר, המוזיאון (Anchorage Museum) סביר ומתאים למי שצריך להעביר זמן בעיר, כולל תצוגות אומנות וגם תצוגות מתרבויות שונות באלסקה.