ישראלים רבים פוקדים מדי שנה את חופיה הקסומים ושטופי השמש של מקסיקו. שמש, ים בצבעים משכרים, אווירת חופש אולטימטיבית וספרדית מתגלגלת הם רק חלק קטן מההנאות אותן מציעה המדינה לתייר.

זוהי הזדמנות נדירה עבורנו הישראלים, לקחת פסק זמן מהמצב המטורף בארצנו ולא לחשוב על כלום, ומהי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת אם לא אננס טרי חתוך לטבעות זהובות, לצד אגוז קוקוס ומוחיטו מרענן על שפת הים כדי להשכיח את כל הדאגות והצרות- אפילו אם רק לכמה ימים.

מבין אזורי התיירות הרבים והמגוונים ברחבי המדינה הענקית, "חצי האי יוקטן", בחלקה המזרחי של המדינה, הוא משאת נפשם של תיירים רבים. ערים כמו "קנקון", "פלאיה דל כארמן" ו"טולום" הן כיום שם נרדף לחופשה פרועה, מסיבות, אווירה תוססת ומקומות שכל אחד חייב לבקר בהם לכל הפחות ללילה אחד.

אולם, מבין כל התיירים הפוקדים את חצי האי המתוייר לעייפה, מעטים הם אלו המגלים את קסמו האמיתי של חצי האי, ואת פנינות התיירות האמיתיות אותן הוא טומן בחובו. או למעשה, תחתיו.

באזור היערות שבין פלאיה לטולום, הרחק מעיני התייר הממוצע שוכן עולם נסתר ומרתק. עולם קסום ומסקרן, עשיר ומפותל של מערכת מערות ומנהרות תת-קרקעיות של מים מתוקים ומלוחים הנמשכת לאורך מאות קילומטרים, שחלקן מתחברות האחת לשנייה וחלקן כלל אינו מופה.

המערות והמנהרות הללו נקראות "סנוטס". פרוש המילה "סנוטה" בשפתם של בני המאיה הוא "באר", ובחלקן השתמשו לפולחנים דתיים.

למעשה, הסנוטה נוצרת כתוצאה מקריסת אבן הגיר שבאה במגע עם מי הגשמים המתוקים שחלחלו לאקוויפר. השכבה הפנימית של הסלע קורסת בשלבים, עד שלבסוף נפער בור(בלען) בפני השטח. במקרים מסוימים, הבלען שנוצר מחובר למערכת מנהרות שמגיעה מפנים היבשת ועד לאוקיינוס האטלנטי.

“הפיט”- חלל הכניסה הענק ומערת הנטיפים.

הסנוטות מכילות שתי שכבות מים:

השכבה העליונה- מי גשמים מתוקים וצלולים המחלחלים דרך הסלע אל האקוויפר, והשכבה התחתונה- מי ים מלוחים המגיעים מהאוקיינוס דרך המנהרות. בנקודת החיבור בין שתי השכבות הללו נוצרת תופעה ייחודית ומדהימה הנקראת "הלוקלינה" הנובעת משינוי חד בריכוז המלחים בין השכבות. בפועל ,לצולל בסנוטה, הדבר מתורגם לטשטוש מדהים ותחושת חמימות קלה הנמשכים מספר שניות.

“הפיט”- משלבת את כל התופעות יחד בצלילה אחת

הסנוטות בהן אני צללתי(הידועות והפופולריות ביותר) הן: "דוס אוחוס", "הפיט" , "אנחליטה", "וטמפל אוף דום" ולכל אחת מהן דברים המייחדים רק אותה. כל אחת מהן מזמינה את הצולל בה לגלות מעט מן החבוי מתחת לפני השטח. ניתן לראות מערכת מסועפת של מנהרות צרות, מערות נטיפים מדהימות, חללים עצומים של מים צלולים ביותר המספקים תחושת ריחוף בחלל, שכבת ערפל חלבי וסמיך ויער של עצים מתים על קרקעית המערה. את כל אלו ועוד הרבה יותר מכך ניתן למצוא בצלילה בסנוטס.

“דוס אוחוס”- צלילה במנהרות צרות

לחובבי הצלילה שביניכם, חוויית הצלילה בסנוטס היא ייחודית ומרגשת ואסור לכם להחמיץ אותה בגלל שיקולים כלכליים. אמנם, מחירו של יום צלילות הוא אינו זול (באזור 140$ לשתי צלילות באתרים שונים כולל ציוד צלילה והסעה), אך ההרגשה והתחושה כשאתה בתוך המערכת המופלאה הזאת, אינה ניתנת לתיאור, ובהחלט שווה את המחיר.

צלילה במערות הינה שונה מצלילה במים פתוחים, ולכן אסור להקל ראש בדבר. על מנת לצלול במערות מומלץ להיות בעלי שני כוכבי צלילה לכל הפחות, וכמו כן יש לצאת לצלילות רק עם מדריכים מורשים שעברו תהליך הסמכה ארוך ולא עם כל מי שמציג עצמו כמדריך צלילה מן המניין. אני יכול להמליץ על ויקי, מדריכה בריטית נחמדה ומקצועיות ביותר המתגוררת בטולום, ברשותה מועדון Infinity2Divers והיא דוברת אנגלית וספרדית.

“טמפל אוף דום”- חוויה מעולם אחר.

דרכי ההגעה לסנוטס הינן פשוטות. ישנם אוטובוסים שיוצאים מהתחנה המרכזית של קנקון וכמו כן מהתחנה המרכזית של פלאיה, ועוצרים בטולום. הסינוטס עצמן ממוקמות באזור היער הטרופי שבין פלאיה לטולום ומרחק הנסיעה אליהן ברכב הוא כמחצית השעה(הגעה עם המדריך). מומלץ לסגור על המחירים מראש ולברר איזה ציוד מקבלים מהמדריכים כדי שלא תהיו מופתעים לפני שתרדו לצלול. חשוב להביא הרבה מים(למרות שסגרתם עם המדריך), פנקס צלילה(כמובן) ומי שברשותו מצלמה לתעד את הנופים מתחת למים מומלץ!

בנוסף, אי-אפשר להכניס את המילים "מקסיקו" ו"צלילה" באותו המשפט מבלי להזכיר את האי האקזוטי "קוזומל". האי, שוכן מול העיר "פלאיה דל כארמן" וניתן להגיע אליו בעזרת מעבורת היוצאת מהמעגן שבעיר הממוקם ברחוב 0 בהפלגה קצרה.

קוזומל, ידוע באתרי הצלילה הרבים והיפים שבו ומציע טבע ימי עשיר ומגוון. ניתן לצלול בין שוניות אלמוגים יפיפיות ולצד צבי ענק, לובסטרים מפלצתיים, מיני דגים ולעיתים אף כרישים. הצלילות בקוזומל מתבצעות מסירות בסיורים מאורגנים ומספקות חוויה הן למתחילים והן לצוללים מנוסים. מחיר יום צלילה זול בהרבה מצלילה בסנוטס והוא משתנה בין מועדוני הצלילה (באזור 80$ ליום צלילה). מועדון הצלילה- "Blue Magic" הינו מועדון בבעלות בחור ישראלי בשם יובל והוא נח מאוד ומזמין. ניתן לבצע במועדון קורסי צלילה של ארגון Padi, צלילות היכרות וצלילות חווייתיות.

בעקבות תיירות הצלילה הענפה והצוללים הרבים המבקרים באי, ניכר כי מצבן של השוניות אינו מזהיר כבעבר וניתן להסיק כי בעבר הן היו מרשימות הרבה יותר. עם זאת, הראות המדהימה מתחת למים ומגוון בעלי החיים שעדין מסתובבים בין השוניות, מספקים חווית צלילה מיוחדת ומהנה.

צב ים בקוזומל

אז למי מכם שמתכנן חופשה חלומית במקסיקו באזור חצי האי יוקטאן ומבקש לקחת פסק זמן, המלצה שלי, בין כל המסיבות והמוחיטוס על שפת החוף, עשו לעצמכם טובה ענקית ורדו אל מתחת למים. היו מעט שונים מכולם, אל תלכו בתלם ומבטיח לכם שלא תצטערו!