מסלול טיול בדרום איטליה

דרום איטליה הוא אזור מלא קסם. המטיילים שם ימצאו מפרצונים מזמינים, עיירות ציוריות ערים עתיקות, מבנים בארוקיים מרשימים ותצפיות לעבר הים הכחול. הנה מסלול טיול מקסים בדרום איטליה. רוב הטיול היה בחבל Fuglia ומקצתו בבסיליקטה, קלבריה ובאיזור היותר מתויר וידוע שהוא איזור נאפולי בחבל קמפניה.

מסלול טיול בדרום איטליה - תמונת קאבר

בכתבה זו:

חבל Fuglia

חצי האי גרגנו - הדורבן של איטליה. איזור נופש בעיקרו עם כמה נופי מפרצים שמזכירים את יוון. נסענו בכביש הפתלתל מסביבו. בחצי מהדרך אין אפשרות לראות את הנופים כי נוסעים בתוך יער ובחצי כן רואים נופים יפהפיים. המעבר על הכביש בשירטון שעוקף את הלגונה הצפונית מיותר, כי לא רואים לא את הלגונה ולא את הים. אפשר לעלות לעיירה מונטה סן אנג`לו. האתר הדתי בה לא מאוד מרשים, אך הדרך אליה פתלתלה ויפה אז אפשר בסוף לרדת למערה, לראות ולחזור לנסוע למטה.

העיירה Trani - באנו בגלל הקתדרלה הנורמנית ונשארנו בגלל העיר העתיקה. הקתדרלה לא מאוד מרשימה אבל יש בה מוטיבים של פסלי פילים שאני לא זוכר מקתדרלות אחרות. בכל אופן, Trani נחמדה ואפשר לסייר קצת באיזור הנמל היפה ובסימטאות העיר העתיקה. בכל הפירסומים שקראנו לפני הנסיעה כולל מאמר ב-1001 טיפים פה באתר, נכתב של- Trani עבר יהודי שלא נשאר ממנו זכר. אז החידוש הוא שנישאר גם נשאר, בדמותו של בית הכנסת סקולה נובה שעדיין פעיל ומשרת קהילה של 50 איש שעדיין קיימת במקום. פגשנו במקרה את אחד מראשי הקהילה בשם אברהם שפתח לנו את בית הכנסת, סיפר על ההיסטוריה של הקהילה וגם נתן לנו מספר טלפון למקרה ואיזה ישראלי ירצה ליצור איתו קשר כשהוא מבקר שם, אז מי שרוצה שיפנה אלי ויקבל.

טירת Castel Del Monte - טירה מתומנת, מאוד ייחודית בצורתה, שבנה פרידריך השני. שווה לראות את הטירה מבחוץ אבל אין כלום מיוחד מבפנים. בכל אופן, מחיר הכניסה הוא 3 יורו.

בארי - אין הרבה אתרים בבארי אבל היא עיר יפהפיה ונעים מאוד לשהות בה. מומלץ להגיע לאיזור הנמל ואף לטייל בסימטאות העיר העתיקה הנחמדה. אפשר לבקר בכנסיית סאן ניקולה. אנחנו לא התרשמנו ממנה במיוחד.

העיירה Pulignano a mare - מדרום לבארי. שווה להגיע לשם כדי לראות את מראות הצוקים עליהם בנויים בתי העיירה. יש גם עיר עתיקה עם סימטאות ובכלל נחמד ושמח שם. אנו הגענו בערב הפסחא והייתה חגיגה גדולה. ידענו שיש במקום גלידריה מומלצת מאוד לפי כתבה באתר ואכן מצאנו אותה והגלידה היתה טעימה באופן מיוחד. היא נקראת Super Mago Del Gelo ונמצאת בכיכר גריבלדי.

מערת Grotte Di castellana - מערת נטיפים מרשימה אם עושים את הסיור הארוך. אם עושים את הקצר לא רואים משהוא שונה ממערות נטיפים אחרות פרט לגודל העצום. בסיור הארוך הולכים כקילומטר וחצי לכל כיוון ובסיום הפומפון בדמותו של האולם המכונה המערה הלבנה ומי שרואה אותו מבין למה. משהוא באמת מיוחד. הסיור הארוך לוקח כשעתיים והוא מודרך לעיתים גם בשפה האנגלית אבל בעיקר הם המראות. סיור ארוך יוצא כל שעה מ-9.00 עד 18.00 אבל בצהריים יש הפסקה.

ארץ הטרולים - מיד כשמגיעים לכאן מבחינים בכך ממראה בתי הטרולי המיוחדים לחבל. בירת ארץ הטרולים היא אלברובלו ובה יש ריכוז גבוה של בתים כאלה, ממש שתי שכונות של טרולים. המקום מאוד ממוסחר אבל נעים ונחמד. אם מגיעים בערב אפשר גם לישון בטרולי. בכל אופן, בחלק מבתי הטרולי יש חנויות ואפשר להיכנס ולראות מבפנים. חלק מהטרולים מודרניים ובלי מוט מרכזית כפי שהיה נהוג פעם וחלקם הם אוסף של גגות טרולים השייכים למבנה אחד.

ברינדיזי - עיר נמל אפורה אבל לא מדכאת. אם עוברים בסביבה שווה להגיע לשם לאיזור הנמל ולסייר קצת. אפשר לראות שם את העמוד שציין את תחילת הדרך הרומית שבן זוגו נמצא ב- Lecce.

Lecce - עיר הפנינה של החבל לדעתי. ריכוז יפהפה ומעניין של ארכיטקטורת בארוק עם עתיקות רומיות. למעשה יש 3 ריכוזים כאלה שגם הם נמצאים במרחק הליכה. אחד ליד האמפיתיאטרון הרומי. אחד ליד כנסיית Santa Croce (כנסיית הצלב) ואחד ליד בניין הסמינריון. פשוט חגיגה לעיניים וגם בדרך בין האיזורים הללו יש עוד מבנים בארוקיים יפהפיים. חגיגה לחובבי ארכיטקטורה. העיר מקסימה ונעימה גם לשהיה נוספת. את Lecce צריך לראות פעם אחת בלילה ופעם אחת ביום וזאת עקב כך שבלילה כל האתרים הנ"ל מוארים ואפילו יותר יפים מאשר ביום אלא שכמובן ביום אפשר לראות יותר פרטים. מומלץ להתחיל את הסיור בכיכר אורונצו שלידה אמפיתיאטרון רומי ענק, ה-Sedile ששימש אולם מועצת העיר במאה ה-16 וכן העמוד הרומי, בן זוגו של העמוד מברינדיזי. שני רחובות צפונה נמצאת כנסית סנטה קרוצ`ה שהיא פאר אדריכלות הבארוק וצמוד אליה ארמון המושל. מדרום מערב לכיכר אורונצו ישנה כיכר הקתדרלה שסביבה ישנם כנסיה, ארמון הבישוף, בניין הסמינריון ומגדל הפעמונים הגבוה. לאורך רחוב Corso Vittorio Emanuele I והמשכו - Via Libertini ישנם מבנים יפהפיים נוספים כמו כנסית סנט איירן, והבסיליקה של סנט ג`ובני בטיסטה.

Otranto - נמצאת מדרום מזרח ל- Lecce על חוף הים. הסיבה היחידה לעצור שם היא הקתדרלה שבה ריצפת פסיפס יחודית וכן דבר לא מובן והוא שבקירות הקפלה יש המון גולגלות ועצמות (שרואים דרך זכוכית). לא הצלחתי לקבל הסבר לתופעה המוכרת ממנזרים בלבד. ליד אוטרנטו יש נקודה שנקראת Capo Otranto עליה נכתב שאפשר לראות ממנה את קורפו. מלכתחילה הדבר נראה לנו תמוה ואכן לא דובים ולא קורפו. רחוק מדי.

הכפר S.Cesarea Terme - מדרום לאוטרנטו. לא היווה כלל יעד תיירותי עבורנו וחשבנו רק לעבור דרכו, אבל דווקא במקום הלא צפוי ציפתה לנו ההפתעה של הטיול. עצרנו את הרכב כדי לצפות על איזה מבנה מעניין ולפתע ממיננו ראינו ולא האמנו: מסעדה איטלקית שעל קירותיה כתובות גדולות בעברית כמו ``פועלי אגודת ישראל`` ו - ``לעבודה ולעליה ולהגנה`` ומעל שתי הדלתות של המסעדה כתובות ``מזכירות`` ו- ``חדר אוכל``. בנוסף היה שלט זיכרון בעברית לזכר 6 המיליונים שנירצחו בשואה. לאחר שהתאוששנו מהאשליה שאנחנו בקיבוץ ניסינו לברר במה דברים אמורים. היה קצת קשה עקב קשיי שפה אבל לבסוף התברר שבבית הנ``ל הסתתרו בין השנים 1944 ל-1946 יהודים מפולין שהעפילו אחר כך בדרך הים לארץ ישראל היות והאיזור היה בשליטת בעלות הברית ולא בשליטה נאצית. בעלי המקום האיטלקיים הנוכחיים פשוט קנו את הבית ב-1990 והפכו אותו למסעדה אך החליטו לשמר את ההיסטוריה שלו. בתוך המסעדה יש פלקט גדול ובו מכתבים ותמונות מהתקופה ההיא שנשלחו אליהם מאדם ששהה שם בשנים ההם בהיותו נער וחזר לבקר ב-2001. למי שנמצא באיזור לא קשה למצוא את הבית. פשוט נכנסים לעיירה מצפון לדרום ודי קרוב להתחלה בצד ימין בולטות הכתובות בעברית. לאחר חזרתנו לארץ יצרנו קשר עם האדם ששהה שם והוא סיפר לנו את הסיפור המלא. התברר לנו שלמעשה הכתובות הנ"ל כוסו בטיח ברבות הימים עקב שיפוצים במקום אבל הבעלים הנוכחיים כשקנו את הבית שייפו את הטיח לצורך הפיכת המקום למסעדה ואז גילו את הכתובות הישנות והבינו שיש פה משהו בעל ערך היסטורי והחליטו לשמר את זה. בכלל, הדרך מאוטרנטו עד ל-Capo S. Maria Di Leuca בקצה השפיץ של העקב היא האיזור השני בו יש נוף יפה בחבל Fuglia. הנסיעה כולה על גבי משטח סלעי קצת גבוה והנופים קצת מזכירים את חופי אנגליה.

Capo S Maria Di Leuca - כפר נחמד בקצה השפיץ. מעליו יש מגדלור ענק שהוא הנקודה הדרומית ביותר וממנו ניתן לצפות תצפית יפה בעיקר על... הכפר:) חזרנו צפונה צמודים לים עד Taranto - בדיעבד אני יכול להגיד שאם לא באים לשחות בים הצלול אז זה מיותר כי אין נופים מיוחדים לראות, פרט אולי לאיזה שעה סיור סביב העיר העתיקה של גליפולי שהיא מין חצי אי שעוברים אליו בגשר צר. עדיף לחזור צפונה בדרך המהירה ביותר.

Taranto - האכזבה של הטיול. ממש קיבלתי דיכאון מהעיר הזאת. העיר העתיקה על האי בין הימה הקטנה לגדולה די מגעילה ומאכזבת. פשוט לא היה חשק להישאר שם. על הטיילת של טרנטו נאמר שהיא הכי יפה באירופה ואכן היא היתה הדבר היפה היחיד בעיר אבל להגיד שהיא היפה באירופה זו הגזמה פראית. ברחנו משם מהר. בכל אופן, אם כבר נמצאים בטיילת כדאי להסתכל מצידה הימני לכיוון הים, שם ישנם פסלים מעניינים על הסלעים.

חבלי בסיליקטה, קלבריה וקמפניה

חבל בסיליקטה - הסיבה להגיע לשם היא העיר Matera או ליתר דיוק הסאסי של Matera. זה איזור של בתים עתיקים צפופים הבנויים בחלקם לתוך הסלעים. לפעמים רק הפרונט בנוי והיתר זה מערה טבעית. זה מבוך אדיר של בתים וכנסיות ורק עם מדריך אפשר להגיע לכול המקומות. אנחנו לא רצינו לעשות מחקר אז שוטטנו ככל שנשאונו רגלינו לפי החושים. אשתי קיבלה דיכאון מהמקום (יש להודות שהוא קצת מדכא) ולכן עזבנו לאחר שיטוט של שעתיים שלוש. עוד בחבל בסיליקטה נמצא הכפר ריוולו לא רחוק מהאוטוסטרדה מקוסנזה לנאפולי ששווה תצפית מבחוץ.

חבל קלבריה - הסיור ב-Fuglia לא הותיר די זמן כדי לראות ממש את קלבריה אז החלטנו בכל זאת לטעום וירדנו דרומה לסיור קצר בצפון הרי הסילה. את האספרומונטה ויתרת הסילה השארנו לפעם אחרת. עשינו מסלול מ- Rossano ל- Cosenza. מסלול יפה עם הרבה כבישים מפותלים אבל לא היתה בו איזה יחודיות. יכול להיות שראינו כבר הרבה בחיים ובגלל זה לא יצאנו מגידרנו. בכל זאת, אגם Cesite הכחול היפהפה היה שווה את כל ההתפתלויות. אני מדגיש שהאמור לעיל לא מתייחס לכל הרי הסילה והמסלול ניבחר בגלל היותו הצפוני ביותר ולא היפה ביותר. יש גם מיעוט כפרים במסלול הנ``ל.

חבל קמפניה - דרך אמאלפי - כמובן אין מה להוסיף לגבי יופיה. נציין רק שבכפר רוולו מבין שתי הוילות רופולו וצ`ימברונה אהבנו יותר את הראשונה. שתיהן שוות אבל אם אין זמן, עדיפה רופולו. לא חובה לקנות קרמיקה בכפר הקרמיקה Vietry sure mare. יש חנות קרמיקה גדולה ומוצלחת בכפר רוולו קרוב לכיכר המרכזית.

סורנטו - מקום טוב ומקסים ללינת לילה ושיטוט בוקר (וגם המקום הראשון שהייתי בו אי פעם בחיים לפני כך וכך שנים:).

הר הווזוב - הגענו ברכב. טיפסנו ברגל עוד 20 דקות וסובבנו את הלוע ויאללה למטה לנסיעה לרומא והביתה.

עוד טיפ קטן לגבי אתר שקרוב לאוטוסטרדה מרומא לנאפולי והוא מנזר מונטהקסינו. ובכן לא רק היסטוריה יש למקום, אלא גם מנזר מרשים מאוד וממנו תצפית יפהפיה על כל האיזור, היות והוא ממוקם על הר גבוה (לא פלא שהגרמנים הפכו אותו למפקדה:). עולים אליו מהכפר קסינו.

באופן כללי, מחירי מלונות די יקרים בצד המזרחי של Fuglia בשל העובדה שאין מבחר גדול. בצד המערבי של הדרום היו יותר B&B והמחיר ירד ל-55$. דווקא בדרך אמאלפי (כפר מיורי) היה מלון טוב שהיה הזול ביותר בטיול - 46 יורו וכלל גם ארוחת בוקר וחנייה. אבד לי כרטיס הביקור שלו אבל כשנכנסים לכפר מכיוון סלרנו פונים בכביש הראשון ימינה ונוסעים כ- 200 מטר, הוא נמצא בצד ימין. בממוצע עלה מלון קרוב ל-70 יורו. בחלק מהמלונות ארוחת הבוקר כללה רק קפה וקרואסון. המסעדות מאוד יקרות. ארוחה לא מי יודע מה לזוג יכולה להסתכם ב- 50 יורו. אנחנו מהר מאוד עברנו בעיקר לסופרמרקט.