אי של טורקיז, כחול ושקט: לטבול את הרגליים בגן עדן ושמו סרדיניה

שני דברים גרמו לי להתאהב בסרדיניה: הטבע הפראי והאוכל המצויין ועכשיו היא קרובה מתמיד הודות לטיסה ישירה, שמביאה אתכם ישר לשם. אושר. האי, שיש לו אופי סרדיני והשפעות איטלקיות, מציע יופי שאינו נגמר, בצבעים שעוטפים מכל עבר. החופים היפים בעולם יציצו אליכם מתחת למצוקים עצומים, שדות ירוקים עם כתמים לבנים של כבשים יתפסו את מבטכם והאוכל הוא שילוב של טריות, ים ואיטליה. קחו פסק זמן מהחיים ובואו להתאהב בסרדיניה.
יעל כפיר - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: אי של טורקיז, כחול ושקט: לטבול את הרגליים בגן עדן ושמו סרדיניה
© יעל כפיר

הירוק שאינו נגמר

אז מתברר שיש סרדינים בסרדיניה והם בני אדם מאוד חביבים. על פני שטח בגודל של כמעט מדינת ישראל, שחיים בו רק מיליון וחצי תושבים, מלחכות את העשב של השכן בנחת גם שלושה מיליון כבשים. האי ממוקם בים התיכון בצמוד למגף האופנתי של איטליה ותחת חסותה ולכן השפה השולטת בו היא איטלקית, לצד השפעות בולטות מהמטבח האיטלקי.

נוף מפורטו צ`רבו - צילום: יעל כפירנוף מפורטו צ`רבו - צילום: יעל כפיר

כל אזרח סארדי גאה ישמח לספר לכם על האמונה, כי בשעה שאלוהים יצר את העולם הוא אסף את שאריות הבריאה מכל היבשות, קיבץ אותן יחד ודרך עליהן בכף רגלו ובכך יצר את האי סרדיניה. באמת לא קשה לי לדמיין את אלוהים מהלך על החולות הלבנים בחופים המבודדים של סרדיניה ומשאיר את טביעות כף רגלו אחריו. גם אני הרגשתי שהשכינה נחתה עלי כבר ביום הראשון, באזור קוסטה סמרלדה (Costa Smeralda), בשעה שהמדריך שהתלווה לסיור, דווידה בקו, הוביל אותנו בירידת אספלט יפה, הישר לחוף שומם ובתולי. לא נראה לי שראיתי אי פעם מי ים כל כך שקופים ונקיים. השלט Stop באדום, שניצב שם עבור כלי רכב, דיבר גם אלי, חייבים לעצור, לנשום ולעכל את כל המראות היפים האלו.

הטיסה הישירה לכאן מתחילה ביוני וזה מעורר קנאה, שתוך שעות ספורות תוכלו להגיע משדה התעופה בן גוריון לשדה התעופה אולביה בסרדיניה. הביקור שלי התמקד בחלקו הצפוני של האי, כן, זה שידוע באזוריו היוקרתיים ונוטפי הסלבס. אותי פחות עניין מי גר איפה, היכן ב של פיטר גבריאל, נעמי קמפבל וברלוסקוני ומתי ביונסה קנתה בחנות מסויימת, אבל תמיד מרתק לדעת שאני דורכת היכן שדרכו הסלבים הכי נוצצים בעולם, שאולי ניסו לעקוב אחרי צעדיו של אלוהים או שפשוט חשקו בבגד של פראדה. גם הפפראצי נוהגים לפקוד את אחורי השיחים בעונה החמה ואם תגיעו לכאן בין יוני לספטמבר, יתכן שתוכלו להתחכך בכוכבי על והרבה שיק. בפורטו צ'רבו (Porto Cervo), שהיא העיר המרכזית ברצועת החוף קוסטה סמרלדה, בנוסף לאבק כוכבים וחופי ים נוצצים, תוכלו לבקר בכנסיית סטלה מאריס (Stella Maris), המתהדרת בציורי קיר מרשימים.

בחלק הדרומי של קוסטה סמרלדה נמצא כפר הדייגים סן תאודורו (San Teodoro), שפרט לחופים יפהפיים ומסעדות טובות, מציע הרבה פעילויות ימיות כגון: צלילה, גלישה ושייט וכן רכיבה על סוסים, טניס, גולף ועוד. אפשרי לבקר גם בשתי כנסיות מרשימות: סנט אנדריאה (Sant Andrea) וסנט אנטוניו (Sant Antonio), ככה בשביל התרבות.

מלון Villa del golfo, צילום: יעל כפירמלון Villa del golfo, צילום: יעל כפיר
על ארוחת הצהריים הראשונה והנפלאה התענגתי במלון Villa del golfo, שהוא אחד הריזורטים המדהימים שראיתי, עם חדרים מפוארים ומבודדים, אווירה רומנטית מיוחדת ונוף כזה, שאם תצלמו אותו ותדפיסו, תוכלו להדביק על זה מייד בול ולשלוח למי שאתם אוהבים. יכול להיות שהוא יהיה מעט יקר עבור חלקכם - יש גם אופציות זולות יותר. (אתר אינטרנט: www.hotelvilladelgolfo.it).

בלילה חלמתי במיטה הענקית במלון Le Palme, שהוא מלון המתהדר בעיצוב פסטלי על טהרת הצביעה הדקורטיבית, עם הרבה גווני אפרסק, איורים של פרחים וקצת קיטש. המרפסת שישבה מול אגם פרטי המיסה אותי. סביב המלון אגם וגשרים דקורטיביים ובמרכזו בריכת שחיה מזמינה. (אתר אינטרנט: www.hotellepalmeportocervo.it).

פריחת הכבשים

השקט הוא מוטיב מרכזי באזורים שהייתי בהם. בלילה הקשבתי החוצה ממרפסת המלון ושמעתי כל כך הרבה שקט מכל עבר. שקט של ים שמוקף בהרי גרניט, של צמחיה טבעית בהמון גוונים וצורות של ירוק, שקט של שמיים זרועים בכוכבים. דממה אמיתית כזו של טבע פראי ובתולי. לא תמצאו כאן זבל ושקיות במבה מוטלות בצידי הדרך, גם לא בקבוקי פלסטיק ושקיות ניילון אבודות. הטבע עבור הסארדים הוא דבר קדוש והם שומרים עליו, כי הוא זה שהעניק להם את הפרנסה, התיירות, החקלאות והיופי.

"סרדיניה האמיתית היא ההרגשה, האהבה לטבע, לחופים, לאוכל המקומי, זה בעיקר החיבור בלב", תארה לי ג'וזי לארדו, נציגת חברת התיירות Wokita את מקום הולדתה עבורה. היה לה קשה לבחור במקום אחד שהיא אוהבת בכל האי, אבל היא ציינה את קאלה גונונה (Cala Gonone) מקום קסום במרכז סרדיניה עם שני אגמים קטנים, המעוטרים בסלעים ענקיים ואת העיר הקטלונית אלגרו (Alghero). היא גם הראתה לי תמונות שצילמה מהעיר Orgosolo murals, שנמצאת במרכז האי וניתן למצוא בה רחובות שלמים שצויירו על ידי אמנים צעירים ועבור חובבי ציורי קיר וגרפיטי מחאתי - זו חוויה עם הרבה גוונים.

בארכיפלג לה מדלנה (Arcipelago di La Maddalena) יש שבעה איים מרכזיים, שמתחברים יחד לפארק לאומי שלם. שלושה מתוכן מאוכלסים: סנטו סטפנו (Santo Stefano), קאפררה (Caprera) ומדלנה (Maddalena). זה מרגיש כמו שבמגע מכחול עדין, הוסיף האמן נגיעות של ירוק לציור בגווני הכחול שצייר.

חוף פרטי באמצע הדרך, צילום: יעל כפירחוף פרטי באמצע הדרך, צילום: יעל כפיר
בדרך למעבורת שתוביל אותנו לעיירה לה מדלנה הבטתי מבעד לחלון וראיתי חופים בגווני שקוף, כחול וטורקיז, שבכל אחד מהם רציתי לעצור לרגע. בכל עיקול ופניה הטבע הפתיע במתנה אחרת: עצי זית עם גזעים עבותים, עץ תאנה עם פירות כהים, פרחי בר יפים, הדס וגרדניה, שנתנו את ריחם החזק באוויר ובין הירוק לטורקיז גיליתי חוות חקלאיות נסתרות, בתים צבעוניים או לבנים עם גג אדום וחלונות בסגנון ים תיכוני, כפרי נופש, פרות לבנות וכבשים צחורות ובריאות, יש כאן גם זן של חמורים קטנים עם עיניים ורודות, שבטח רואים את העולם בצורה אופטימית ומעל, מקשטים את השמיים הרי הגרניט העצומים, בגוונים כהים ומעניקים לנוף צורות שונות. בכל פעם שהבטתי רחוק, ראיתי סלעי גרניט מחזירים לי מבט, לעיתים הם דמו לחיות, לעיתים לפרצופים או צורות.

לה מדלנה זה המקום לרכוש מזכרות בדמות הדגל הסארדי, המיוחד, לחם מקומי, פסטות, יין ועוד. אפשר גם לראות את המוזיאון הלאומי המוקדש לג'וזפה גריבלדי, שהתגורר וגם סיים את חייו באי קפררה הסמוך. בדרך עצרנו בפיסת גן עדן (ויש כאן הרבה כאלה), בדמות חוף עטוף בגרגרי חול אפורים ומים שקופים, שממש ניתן לראות דרכם. פיסות סלעי גרניט קטנות הציצו מהמים ואפשרו לנו להתמקם עליהן. אם אתם מעוניינים להחשף לשרידים היסטוריים מהתקופה הנאוליטית, תוכלו לראות מבנים כאלו באי סנטו סטפנו. לאיים מגיעים תוך 20 דקות של שייט במעבורת היוצאת מהעיירה סן פלאו (Palau).

משם המשכנו לריזורט Valle dell'erica, המשתרע על פני שטח עצום עד כדי כך, שרכב קטן ומיוחד נע במדרונות האתר ומסיע איש איש לחדרו ואחרי כמה כוסות יין הייתי זקוקה ל-GPS כדי למצוא את הדרך לחדר... מלון זה מיועד למשפחות וזוגות ומציע חדרים מרווחים עם מרפסת הפונה לים, חוף ים פרטי, בריכת שחיה יפהפיה, מסעדה, בר וספא עם חמאם, בריכות מחוממות ומגוון רחב של טיפולים. המלון נטוע בתוך שמורת טבע ותוכלו להתמכר כאן לנופים ולשקט (אתר אינטרנט: www.hotelvalledellerica.com). המלון הוא חלק מרשת מלונות הפרושה בסרדיניה, ביניהם מלון ייחודי למשפחות, שבו תוכלו להעסיק את הילדים במעון, משחקיה ושלל מתקנים.

מלון Valle dell erica, צילום: יעל כפירמלון Valle dell erica, צילום: יעל כפיר

מעיר ספרדית ליער צוקים נסתר

כדי לבקר באחת הערים היפות באזור, נסענו מכאן כשעתיים וחצי אל העיר הקטלונית אלגרו (Alghero), בדרך אליה עוברים בנוף פראי וירוק, שטחים חקלאיים, חוות אגריטוריסמו, בהן ניתן ללון, להתארח, לאכול ואף לרכוש מוצרים כמו גבינות ויינות מקומיים. רציתי לעצור בכל אחת מהן ולמצוא בפנים איזו גרציה שמכינה פסטה ומחייכת חיוך רחב בשעה שבעלה חולב את הכבשים. כולם כאן עוסקים בתיירות בדרך כזו או אחרת. אנחנו ממשיכים בכביש המפותל ואני עדה להסכם לא כתוב בין נוסעי האזור: מי שרואה ראשון את הרכב שמגיע, עוצר ואף נוסע לאחור על מנת שזה שמגיע ממול יעבור, כשהם נפגשים הם מסמנים זה לזה לשלום. מעניין לראות את זה נעשה בצורה נעימה כל כך, כי נראה שבסרדיניה יש זמן. בדרך תוכלו לראות את סלע הפיל ומערת הקבורה הנאוליטית החצובה בתוכו. מדי פעם תבחינו בצבעי הפסטל המקשטים את גב ההר וכשתתקרבו תראו שמדובר בכפר מימי הביניים או עיירה צבעונית אחרת. אם תמצאו את עצמכם מצלמים מעל ומעבר, אל תיבהלו - זה אופייני לאזור.

סמטאות אלגרו - צילום: יעל כפירסמטאות אלגרו - צילום: יעל כפיר

אלגרו היא עיר יפהפיה, שבכל חלק ממנה רואים את השפעתה של האחות הגדולה ספרד. הרחובות שלה כולם קרויים על שם מקומות מוכרים בספרד והתושבים מדברים בניב קטלוני מקומי. סמטאות אלגרו מזכירות במראה את סמטאות הרובע הגותי בברצלונה, הן צרות וארוכות, המדרכות מרוצפות באבנים עגולות, הבניינים נגמרים גבוה ומותירים פס צר של שמיים, מקושטים בכביסה צבעונית, עיטורים שונים וגגות שלא רואים את סופם. תוכלו לבקר בכנסייה העתיקה במרכז העיר Cattedrale di Santa Maria, ללכת על הטיילת לאורך חומות העיר ולאכול במסעדה מקומית או להתפנק באחת מהגלידריות הרבות. מהנמל יוצאים סיורים בסירות אל מערת נפטון (Grotto di Nettuno), שהיא אחת מערות הנטיפים היפות ביותר באי. מערה נוספת היא Grotta Pizzi e Ricami. אתר אינטרנט: www.grottedinettuno.it. לנקרופילים שביניכם מומלץ לנסוע 10 קילומטרים לעיר המתים Anghelu Ruju Necropolis, בה נתגלו 36 מערות קבורה ושלדים נדירים.

אזור נוסף שמומלץ לבקר בו הוא טמפיו פאוסניה (Tempio Pausania), שבאזור גאלורה. מקור המשיכה אליו נובע משפע של עצי אגוז מוסקט, צמחיה ירוקה וגם הקרנבל השנתי, שמתרחש שם בחודש פברואר (Carrasciali timpiesu). בעיר פועלים גם מספר מעיינות מרפא מינרליים - למי שמעוניין. רכס הגרניט מונטה לימברה (Monte Limbara), העשיר באוצרות טבע כגון מערות ויערות, מהווה רקע דרמטי בתפאורה היפהפיה.

בין פיתולי הדרך תוכלו לבקר באתר הנסתר קאפו טסטה (Capo Testa) הסמוך לכפר סנטה תרזה (Santa Teresa di Gallura), שהוא הצפוני ביותר באי. בעליה למעלה מתגלה פתאום יער צוקים סודי ומהפנט שמונח ממש מעל הים. בין הסלעים ניבטו אלינו צורות שונות, פאליות ברובן, שעוצבו במהלך שנים רבות על ידי הרוח ומזג האוויר ועתה מזדקרות ברקע הכחול העמוק של הים שמתחת. אפשר לעצור כאן לקפה או ארוחת צהריים ואפשר רק לטפס על המצוקים ולהרגיש איך זה להתחבר עם השמיים ולהביט מטה ולראות את הגלים.

קאפו טסטה, צילום: יעל כפירקאפו טסטה, צילום: יעל כפיר

את סוף הטיול אנו עושים באולביה (Olbia), כאן ממוקם גם שדה התעופה. אולביה היא עיר עם טווחי מחירים גמישים יותר ואף מלונות זולים והיא מציעה שפע של אפשרויות לבילוי, חיי לילה ומסעדות ברמות שונות וגם קניונים וחנויות לשופינג מקומי, כמו שמצופה מעיר אמיתית. את העיר חוצה תעלת מים ולאורכה רצועת חופי ים. תוכלו להתרכז באולביה וממנה לנסוע למספר מקומות בקרבת העיר, ארכיפלג לה מדלנה, קפררה, ארצ'זנה (Arzachena), שהוא כפר סרדיני עתיק בקוסטה סמרלדה, במרחק של כחצי שעה וסביבו אתרים ארכיאולוגים, קברים עתיקים ואטרקציות פרה היסטוריות. העיר הגדולה סאסארי והעיר אלגרו הן יחסית מרוחקות ומצריכות כשעתיים נסיעה ברכב.

באולביה לנו במלון DoubleTree של הילטון, אחד המלונות המפוארים והמרשימים שראיתי וכיוון שהוא חדש יחסית ולא ממש במרכז העיר, המחירים שלו סבירים לאזור. אתר אינטרנט: doubletree3.hilton.com. בעיר עצמה מומלץ לבקר בקתדרלת סנט סימפליצ'ו (Basilica di San Simplicio), המקושטת בציורי קיר. ניתן לראות את חומות העיר ועוד שרידים, שנותרו מימי הביניים. Isola Tavolara הוא אי קטן בדרום אולביה, אשר ידוע בזכות הסלע המרשים המתנשא מעליו לגובה של מעל 500 מטר והוא מצויין לחובבי צלילות וטבע.

אם ברצונכם להגיע לאחד המקומות המיוחדים באזור, יהיה עליכם לנסוע כשעה וחצי לכיוון מרכז האי, לאזור המכונה הגרנד קניון של סרדיניה - Gola di gorropu, שם, ממליצה רמונה צ'רצ'י, סגנית מנהל המלון, פרט לנופים המדהימים המזכירים בצורתם את הגרנד קניון של ארצות הברית, תוכלו לטייל ברגל, לטייל באמצעות רכבי ריינג'רים או סוסים או אפילו להתארח אצל רועי צאן ולצאת איתם למסלול בהרים. מומלץ להיות שם יום או יומיים, כי האזור עמוס בפלאי טבע בדמות צוקים ומערות וכמובן שהקניון מסתיים בחוף ים קסום. "בשבילי זה תחושה של לחזור אחורה בזמן, אני מנצלת כל חופשה ומגיעה לשם לרכוב על סוסים, שזו האהבה שלי", היא מספרת בהתרגשות.

קדרות פינוקים של ים ואושר

העם הסארדי הוא אחד העמים עם תוחלת החיים בין הארוכות בעולם. האנשים כאן חיים עד גיל מופלג באושר ובריאות. אפשר להבין את זה כשרואים את כמות הטבע המקיפה כאן כל בית וכל כביש וגם האוכל והתבלינים המיוחדים הם גורם מכריע בעניין החיים הבריאים של הסארדים, לצד הפעילות הספורטיבית (נסו אתם לטפס יום יום לבית שנמצא בראש ההר). וזה לא רק האוכל: "אנחנו לא מתייחסים לטבע כסתם גלויה, זה מקור הפרנסה שלנו והדבר הכי חשוב לנו זה הטבע ובעלי החיים", אומר דווידה המדריך. באותה נשימה הוא מספר לי על המקום האהוב עליו בסרדיניה - ביתו היושב על צלע ההר בכפר הבארוקי בוזה (Bosa). "אני מתעורר בבוקר ומתיישב מול הים, שם עולים לי הרעיונות הכי טובים ושם אני הכי רגוע".

האוכל הסארדי מבוסס על מוצרים מן הים, הכוללים בין היתר, נתחי טונה טריים (שמקורם בדרום האי), דגי הליבוט וסלמון, פירות ים מסוגים שונים, צדפות ועוד. כל ארוחה מתובלת בלחם המקומי: קראסאו, שהוא למעשה פרוסות דקיקות של לחם יבש המתובל בשמן זית. זהו לחם רועים, שתהליך הכנתו ארוך במיוחד והוא זקוק לאפיה כפולה. הוא יבש ודקיק ויכול להחזיק זמן רב כיוון שבעבר שימש את רועי הצאן, שיצאו לשדות לזמן רב.

הסארדים מייצרים שמן זית איכותי, חיטת דורום, יינות שונים, לבנים ואדומים. ליקר מירטו, המופק מפרי ההדס הוא הליקר המקומי, יש כאן שפע של משקים המיייצרים גבינות פיקורינו, מונצ'גו, ריקוטה ומוצרלה והכל על טהרת המזון האורגני. הסארדים מייצרים גם דבש מסוגים שונים וידועים בתערובות התבלינים שהם משתמשים בהן. אחד מהמאכלים המקומיים הם פתיתי פסטה עגולים ברוטב דגים, שבו שוחים בהנאה נתחי דג ופירות ים יחד עם צדפות ומולים. לקינוח אתם מוכרחים לטעום לפחות פעם אחת את מאפה הסֶאָדַס (Seadas), שהוא הקינוח המסורתי, זה מעין כיס בצק עטוף בדבש וממולא גבינה מותכת. סוג של מופלטה משודרגת.

פירות ים ודגים למנה ראשונה, צילום: יעל כפירפירות ים ודגים למנה ראשונה, צילום: יעל כפיר

חובבי יין מוזמנים לעבור במרכז המבקרים המטופח והמעוצב להפליא של יקב Sarrau לטעום, לקנות ואפילו לעבור בדרך ביער עצי השעם, שלאורך הגזע שלהם צומחת קליפה עבה, אותה מקלפים מהעץ, שנותר ערום וגזעו אדמדם ומעבדים אותו לשעם.

ובעודי מבושמת מיין ומגלי הים המרגיעים, אני נאלצת להיפרד מחבר טוב, כזה שמרגישים אצלו בבית, שאין אצלו לחץ, שיש בו דברים טובים ושתמיד נעים לחזור, חבר שאפשר לספר לו הכל והוא מקשיב בשקט, זהו קסמו של חברי החדש - האי סרדיניה.

כמה זה ביורו? חבילות, מחירים, טיסות

"אנו צופים כי השנה יטוסו ליעד מעל ל-2,500 איש אשר ייהנו מהחוויה של האי", מציין יורם מוטעי, מנכ"ל קבוצת קשרי תעופה, שהשיקה את הטיסה הישירה, אז קדימה - זה הזמן להיות ביניהם ולהרוויח חופשה שלא תשכח. חברת קשרי תעופה מציעה מספר אפשרויות נופש בסרדיניה:

• חבילות נופש: מחירי חבילות נופש לסרדיניה ביולי 2013 נע בין 634-919 יורו, לארבעה לילות עד שישה לילות, כולל מלון ורכב שכור לאדם.
  • כרטיסי טיסה: לעצמאים בשטח, אפשר להזמין כרטיסי טיסה בלבד בעלות של החל מ-475 דולר לאדם.