ישראלים בחו"ל: אלונה - כתבת היכרות

אלונה נולדה באוקראינה ובשנת 72 עלתה לארץ. 32 שנים אח"כ חזרה לרוסיה ולאוקראינה כשליחת הסוכנות היהודית ומאז מתגוררת במוסקבה. בכתבות שלה תספר לנו על העיר הכך כך מיוחדת הזו ותאפשר לנו איתה מפגש יוצא דופן ומעניין.
אלונה גולדנברג
תמונה ראשית עבור: ישראלים בחו"ל: אלונה - כתבת היכרות

כל האנשים בעולם נולדים, מתבגרים, חיים ומתים. באפריקה, אמריקה רוסיה או גינאה החדשה. אם כן מה מבדיל בינינו? כנראה רק באופן בו אנו עושים זאת והמשמעות שאנחנו מיחסים לתופעות טבעיות אלה. זוהי התרבות האנושית שלעולם תמשיך לרתק אותי, על הדקויות הכי קטנות. בפרטים הקטנים מתגלה הקשת המרהיבה של התרבות האנושית המתהווה תמיד ב"תבנית נוף מולדתה" - האקלים, הסביבה והנוף. המפגש בן האדם עם סביבתו (בין אם נולד לתוכה או היגר אליה) יוצרים את הזהות העצמית ומובילים ליצירה התרבותית הייחודית לכל עם וחברה.

מי אני? שמי אלונה, נולדתי בנופה הגיאוגרפי של מערב אוקראינה. כילדה, גדלתי בברית המועצות וקיבלתי חינוך במשפחה יהודית- ציונית. בשנת 1972 עלינו ארצה. מאז אני בודקת זהויות, תרבויות ואת הדינאמיקה המורכבת, ביניהן נושאים המאפיינים מהגרים תרבותיים. בפעם הראשונה "חזרתי" לרוסיה ולאוקראינה 32 שנה אחרי עלייתנו. שלוש שנים עבדתי כשליחת עליה מטעם הסוכנות היהודית. במסגרת העבודה הרחקתי למחוזות הנידחים ביותר של רוסיה -; מהים הצפוני של צפון סיביר עד חבל אלטאי בדרום, מהרי אורל במערב ועד קמצ'טקה, איי סחלין וולדיבוסטוק שבמזרח הרחוק.

היום אני ובעלי מתגוררים ועובדים במוסקבה (משנת 2008). פסק זמן, קוראים לזה בארץ. אני מרגישה פה כתיירת ישראלית בארץ מולדת וכמוסקבאית ותיקה... העיר הענקית הזאת כל הזמן בתנועה ובשינוי. בשבילי זהו מרחב עצום ללמידה ומחקר תרבותי והיסטורי. רק כשמתרחקים מן המוכר והמובן מאליו ניתנת לנו מראה להתבוננות עצמית. רוסיה בשבילי היא אתגר והזדמנות של עשייה חדשה. החורף הרוסי ארוך וקר, המרחב עצום, כך שאין לאן למהר... הקצב פה מאפשר תהליכים רגשיים שאין להם מקום במערב המודד הכול במונחים של תפוקות מיידיות.

יש לי שני בנים גדולים בארץ. שניהם מוסיקאים מוכשרים -; כל אחד בתחומו. בעבר הייתי מורה למוסיקה, מורה לעברית באולפן לעולים, מטפלת במוסיקה ותנועה ושנים רבות פעילה ומתנדבת בארגוני נשים. במוסקבה אני עוסקת בתיירות אישית: עובדת עם קבוצות קטנות ו"תופרת" חבילות תיירות על פי מידה לאנשים שרוצים יחס אישי והעמקה. רוסיה, על אף זרותה ומוזרותה לאנשים מן המערב די קרובה עבור ישראלים רבים. גם אלה, שאין להם שורשים משפחתיים ברוסיה, בוודאי זוכרים את העידן הקומוניסטי, הסימבוליקה והאידיולוגיה של העליות הראשונות והקיבוצים. כולנו גדלנו על השירים הרוסיים -; "שירי ארץ ישראל היפה" לכן בבואכם לכאן תחוו את כל מגוון הרגשות שבין הזר והמפתיע למוכר ונוגע ללב. לשוחרי ספרות, אמנות ומוסיקה רוסיה היא חגיגה של ממש! כאן נולדו ויצרו פושקין, טלסטוי, צ'כוב, דוסטוייבסקי ובולגקוב. מוסקבה משופעת תיאטראות, תזמורות ולהקות בלט וגולת הכותרת -; הבולשוי. גם חיי הלילה סוערים בעיר הזאת שאף פעם אינה נרגעת. אלה מביניכם, המתעניינים ביהדות וקהילה או שומרי כשרות ומצוות, יש במוסקבה שישה בתי כנסת פעילים, קהילה יהודית וישראלית חמה ואף מסעדות כשרות.

אני מאוד נהנית מהעבודה, וכמדריכה משתדלת לא רק להעביר אינפורמציה, אלא להפוך את הביקור לחוויה רגשית ואינטלקטואלית. המפגש עם תיירים ישראלים תמיד מחמם את ליבי!

אתם מוזמנים לפנות אלי בכל שאלה ואשתדל לעזור.