מוסקבה - לא רק הכיכר האדומה

מוסקבה, בירתה של רוסיה, מלאה בקתדרלות, מנזרים, כנסיות, מוזיאונים, המייצגים את התרבות הכל כך עשירה שלה. רינה שבתאי יוצאת לטיול מאורגן ברוסיה, טיול בן עשרה ימים, הכולל ביקור בעיר מוסקבה. אתם מוזמנים לקרוא על חוויותיה בכתבה שלפניכם.
רינה שבתאי
תמונה ראשית עבור: מוסקבה - לא רק הכיכר האדומה

היערכות לטיול

לצורך חיפוש מידע כתוב על מוסקבה וסנט פטרסבורג, שיטוט באינטרנט ובדיקות נוספות במקורות מידע שונים, הסתבר לי שבודדים יוצאים לרוסיה לבד וכי הרוב נוסעים במסגרת טיול מאורגן. בנוסף, תהיתי אם גילם המבוגר של הנוסעים, שלא מודע לפוטנציאל אתר זה וסגולותיו ולא מיומן לחלוק מידע באינטרנט, הם סיבה נוספת לחוסר המידע.

האמת, זו הפעם הראשונה שהחלטנו להצטרף לטיול מאורגן. לא מקובל למצוא באתר מידע על טיולים מאורגנים ובמידה רבה של צדק. לכן לא ננקוב בשם החברה דרכה נסענו אבל נשתדל לתת טיפים, הסברים ונקודות מבט למה אנחנו ממליצים על טיול מאורגן ברוסיה ועל מה צריך לשים דגש כשיוצאים לשם בטיול מאורגן או לבד. מניסיוננו - המידע הזה חשוב על מנת לקבל החלטות ואני גם מאמינה שלאלו שיחליטו בכל זאת לטייל לבד המידע יועיל על אחת כמה וכמה. הטיול שאליו יצאנו התקיים בתאריכים מה- 21/7/07 ועד ה- 30/7/07.

ברצוני לציין שלתיאור מסלול הטיול נעזרתי בתקציר שנעשה בשקידה רבה על ידי מטיילת מקבוצתנו בשם גילה איל.

יום 1 - מגיעים למוסקבה

יום שבת. המראה בשעות הבוקר המוקדמות והגעה למוסקבה ב- 9.00 בבוקר. יוצאים לכיוון מוסקבה -; מרחק מהעיר 60 ק"מ בערך -; כשעה וחצי נסיעה בסוף שבוע או עד שלוש שעות ביום חול בגלל עומס רב בכבישים. עם ההגעה לעיר, סיור ראשוני בנסיעה דרך האתרים המרכזיים של העיר (מסייע לאורינטציה ומיקום יחסי של כל אתר). ראשונים הם השיכונים בפרוורי מוסקבה מתקופת הקומוניזם, אחריהם פארק גורקי, חוצים את נהר מוסקבה, כניסה לאזור טבעת הגנים ומגדלי "שבע האחיות" שבנה סטאלין.

בצהריים אנחנו יוצאים למדרחוב המרכזי של מוסקבה - אוליצה ארבט (ארבט הישן), שאורכו כ- 1.25 ק"מ -; המדרחוב הומה מאדם, כנראה בגלל שהגענו בסוף השבוע. במקום דוכנים רבים לממכר מטרושקות, צעיפים ומזכרות. ציירי פורטרטים, נגנים ואמני רחוב ונשים מבוגרות, המנסות לקבץ מעט כסף בריקוד ומחול וגם הרבה בתי קפה קטנים וחביבים. בסמוך לקצה האחד של הרחוב עומד אחד ממבני שבע האחיות בניין "משרד החוץ", המיתמר לגובה של 27 קומות ובחזית סמלי ברית המועצות. לאורך הארבט ניתן לראות את מוזיאון פושקין הקטן, קיר השלום, בית מלניקוב, פסלו של בולאט אוקודג`אבה -; זמר ומשורר לאומי ועוד. הרחוב חביב וביתיו צבועים בצבעי פסטל.

משם ממשיכים בנסיעת הכרות תיירותית דרך ארבט החדש, הגדול והרחב, העמוס בתי קזינו ומסעדות פאר, לאזור הכיכר האדומה והקרמלין ולכנסיית ישו המושיע. הכנסייה עומדת בסמוך למוזיאון האמנות על שם פושקין, שעתיר באוצרות הזהב של טרויה ועוד (לא בקרנו בו אבל הבנו שהוא מומלץ). כנסיית ישו המושיע בנויה בסגנון סלבי עתיק, במקור הנציחה את ניצחון הרוסים על נפוליון. היא נהרסה על ידי סטאלין ונבנתה לאחרונה מחדש. מרשימה במיוחד, בעלת היסטוריה מעניינת ושווה ביקור. בסופו של יום - מגיעים למלון אלפא ברובע איזמאילובו.

יום 2 - תחנות הרכבת, בית הכנסת ומנזר נובודביצ`י

יום א`. הבוקר ניצלנו את השקט היחסי של סוף השבוע וירדנו לסיור בתחנות הרכבת התחתית של מוסקבה. הן משמשות עד היום כמוזיאון מרתק לתקופה הקומוניסטית. כל תחנה והאופי הייחודי שלה. במהלך השבוע עמוס מדיי כדי להסתובב וליהנות מחמדות האומנות שכל תחנה מציעה. רובן מכוסות שיש ותבליטים:

• תחנת טגאנסקאיה- מציגה עיטורי קיר, שנושאיהם המרכזיים הם גיבורי מלחמות ברית המועצות.
  • תחנת נובוסלובודסקאיה - מצטיינת בחלונות הויטראז` הססגוניים, המתארים את העבודה, התעשייה והחקלאות.
  • תחנת בלורוסקאיה -; מכוסה בפסיפסי תיקרה, המתארים אירועים מחיי היום יום במדינה הקומוניסטית ומציגה את העם על הלבוש המסורתי שלו.
  • תחנת קומסומולסקאיה -; מתארת בציורי פסיפס ענקיים על קירות התחנה את גיבורי רוסיה השונים במשטר, בספרות ובאומנות.
  • תחנת פלושצ`אר רבוליוצי -; בתחנה זו מוצב פסל ארד, המתאר את עיסוקיהם של פשוטי העם בתקופה הקומוניסטית.

בחלק מהתחנות תמצאו בנוסף גם פסלים, נברשות מפוארות וקישוטי קיר ייחודיים המאפיינים את התקופה הקומוניסטיים. הסיור בתחנות ייחודי מסוגו ומומלץ מאוד.

מהתחנה אנחנו צועדים רגלית למוזיאון טרטיאקוב. הביקור במוזיאון זה מומלץ. המוזיאון מציג את האוסף הפרטי של משפחת טרטיאקוב, שתרמה את המבנה וכן אוסף עשיר של ציירים רוסיים מהמאות ה -; 18-19. האוסף מצטיין באיקונות הרוסיות ובאומנות הרוסית. הביקור אורך כשעתיים לפחות. במקום קפיטריה נחמדה.

משם ממשיכים לשייט על נהר מוסקבה -; השיט מומלץ. אנחנו יוצאים ממעגן סירות מול חומת הקרמלין, שטים מעט לכיוון מזרח כדי לראות את אחד ממבני "שבע האחיות" - בית הדירות קוטלניצ`סקאיה. זהו מבנה מפואר במיוחד ומקושט עם צריחים ומגדלים. בנייתו הושלמה ב- 1952 וגובהו 133 מ`. משם מסיבים לאחור ומתחילים שייט לאורך הנהר, כשבדרך אנו צופים על הכניסה הדרומית לכיכר האדומה, כנסיית ואסילי הקדוש המפורסמת, מגדל השעון, חומת הקרמלין לכל אורכה, תעלת וודוטבודני, כנסיית ישו המושיע בה בקרנו אתמול, פיסלו של פטר הגדול בלב הנהר, הלונה פארק בפארק גורקי ומשרדי הצבא, עליהם כתוב בגדול CCCP.

בהמשך אנחנו חוצים מתחת לגשר זכוכית ממוזג להולכי רגל שהוקם לאחרונה וגשר כפול נוסף המשמש עורק תחבורה לכלי רכב ולרכבות בשני מפלסים נפרדים, הפקולטה למדעים באוניברסיטת מוסקבה עם המבנה הסולרי על גגו, אצטדיון לוזניקוב והכפר האולימפי, שנבנו למשחקים האולימפיים, מגדל האוניברסיטה, שגם הוא אחד ממבני "שבע האחיות", המרשים בגובהו היות וממוקם בנקודה גבוהה במיוחד בעיר וכן קומפלקס חדש בשם "מוסקבה סיטי" השופע מבנים וחדשנות. עוד אנחנו רואים את מבנה הממשל הנקרא גם הבית הלבן ובניין עיריית מוסקבה הנראה כספר פתוח וכן אתרים ומבנים רבים נוספים בעלי סיפוריים ייחודיים.

בתום השייט אנחנו מתפנים לחוויה היהודית, ביקור בבית הכנסת קוראל -; זהו בית הכנסת הישן והגדול במוסקבה, בית כנסת שפעל לאורך כל התקופה הסובייטית, מושא סיפורי "שלח את עמי" מתקופת הסירובניקים. גולדה מאיר ביקרה בו בשנת 1949 והוא שופץ לאחרונה בסיוע כספי העיר ונראה מסביר פנים. בסמוך אליו יד ושם לזכר הנספים בשואה ובפעולות טרור וכותל דמעות דמוי הכותל בירושלים. מבית הכנסת אנחנו ממשיכים למלון במטרה לסייר מעט בשוק איזמאילובסקי, שוק סוף שבוע הסמוך למלון בו אנו שוהים. השוק חביב מבחינה אנתרופולוגית, צבעוני למדי ודל מכל בחינה אחרת. ניתן לוותר אם אין זמן. אם רוצים מזכרות זה המקום לרכוש אותן.

בשעות הערב המאוחרות אנחנו יוצאים לסיור לילי. חשוב לציין שהימים בתקופה זו של השנה מתארכים ומתחיל להחשיך רק קרוב ל-11.00 בלילה, כך שאם רוצים לראות את העיר באורות לילה צריך לצאת בסביבות 10.00. אנחנו מתחילים את הסיור בהקפת אזור הכיכר האדומה והקרמלין דרך רחוב אוחוטני ריאד, המאפשר לראות את גגות הקניון התת קרקעי הנושא את אותו השם. אנחנו עוברים על פני כיכר הבולשוי ונכנסים לכיכר האדומה מהגב של כנסיית ואסילי הקדוש - הכנסייה המפורסמת והמייצגת את רוסיה בכל הגלויות. הכיכר האדומה המוארת התגלתה במלו הדרה. התאורה של בית הכולבו גום לאורכה של הכיכר מסייעת לרושם. בכיכר, בצד הסמוך לחומת הקרמלין, נמצא קברו של לנין. בסמוך אליו המוזיאון להיסטוריה ומימין לו קתדראלת קאזאן, שנהרסה גם היא על ידי סטאלין כדי לאפשר לבצע בכיכר מצעדים צבאיים ב -1 במאי. היא נבנתה לאחרונה מחדש במקומה המקורי.

משם אנחנו ממשיכים בנסיעה למנזר נובודביצ`י, מנזר הנמצא ברשימת נכסי העולם של אונסקו. זהו מנזר לנשים בו שוכנו גם נשות הארמון לאורך ההיסטוריה של המאה ה-16. המנזר יפה בתאורת הלילה שלו, אך כדאי גם לבקר בו ביום היות ובסמוך אליו נמצא אגם יפהפה, שאומרים שבהשראתו כתב צ`יקובסקי את יצירתו "אגם הברבורים". בצידו השני בית קברות מעניין וייחודי מסוגו בו ביקרנו למחרת.

משם אנחנו עולים לגבעת הדרור -; וורוביובי גורי ולכיכר האוניברסיטה של מוסקבה. משם יש תצפית מדהימה על העיר במיוחד בלילה. כל בני הנוער של מוסקבה מתכנסים שם בלילות הקיץ על מנת לבלות, לשתות ולהציג לראווה את האופנועים שלהם. המקום שוקק חיים ומעניין במיוחד בשעות הלילה. בגב התצפית ניתן לראות את בניין האוניברסיטה, אחד "משבע האחיות" על 36 קומותיו, מואר כולו ברוב הדר (שימו לב יש להגיע לפני חצות כדי לראות את כל המבנה מואר, אחרת רק גג הבניין יהיה מואר) ומצד שמאל לתצפית תראו גם את מקפצת השלג האולימפית. הגבעה ממוקמת בדיוק מול האצטדיון האולימפי של מוסקבה. בירידה מהגבעה אנחנו עוברים בפארק הניצחון, שבמרכזו אובליסק מואר ומרשים, שאליו מתנקזות שדרות של מזרקות מים המוארות כולן באורות אדומים ויפים. בסמוך אליו ממוקם שעון פרחים מואר ומעניין אף הוא.

יום 3 - בית הקברות, הכיכר האדומה והארמונות

יום ב`. אנחנו מתחילים את הבוקר בביקור בבית הקברות נובודביצ`י, הסמוך למנזר. זהו בית קברות בו קבורים גדולי האומה או אנשי שם כמו: אומנים, שחקנים, ספורטאים, מדענים ועוד, אלו שיהיה בידם דיי כסף לשלם על הקבורה במקום. בית הקברות הזה הינו השני בחשיבותו, לאחר בית הקברות בחומת הקרמלין. מאלו שקבורים בו תמצאו את חרושצ`וב, ילצ`ין, מאיאקובסקי, סטניסלבסקי, פרוקופייב, אייזנשטיין, גרומיקו, רוספוטוביץ, מיקולין, גוגל, צ`כוב, לויטאן, מהרשק, שוסטקוביץ, מולוטוב, שלייפין ועוד ועוד. בית הקברות ייחודי מסוגו ומהווה מוזיאון לפיסול בפני עצמו. הקברים מתחרים על תואר הפסל המקורי, הגדול, המהודר והאומנותי (ומה שעוד תרצו להוסיף) ביותר. ביקרתי בהרבה בתי קברות, אך כזה עוד לא ראיתי. מומלץ לביקור בגלל האומנות, התחזוקה והאישים הקבורים בו. תנו לעצמכם שעתיים לסיור במקום ורצוי עם מדריך.

אנחנו נוסעים לכיכר מנש, אזור המפגש בין חומת הקרמלין והעלייה לכיכר האדומה. משם אנחנו מתחילים את הסיור של המשך היום. במרכז הכיכר פסלו של מרשל זוקוב רכוב על סוסו (הראשון שניכנס לברלין הכבושה), משמאל מלון מוסקבה, שבשלבי בניה מחדש, בצד שמאל כיפת השעון הבינלאומי, המהווה את גגו של קניון אוחוטני ריאד ושדרת הכיפות לאורך הפארק. אנחנו עולים לאזור קתדראלת קאזאן על מנת להיכנס לכיכר האדומה, בחזית הקתדרלה נמצאת נקודת ה-0 של מוסקבה, המשמשת אטרקציה למקומיים. אנחנו נכנסים לאזור הכיכר ועורכים ביקור בכולבו גום היוקרתי והיקר. אנחנו מסיירים לעבר כנסיית ואסילי הקדוש וקבר לנין בלי להיכנס. משם חוזרים לאזור כיכר מנש ונכנסים לגן אלכסנדר הגדול המשתרע לכל אורך חומת הקרמלין. בכניסה, בצד שמאל, ניתן למצוא את קבר החייל האלמוני ולצפות באש התמיד ובהחלפת משמר הכבוד בכל שעה עגולה. האזור שוקק חיים בתיירים ומקומיים. הרבה מסעדות ופרחים ודשא, מקום נפלא להתרווח וליהנות לפני הכניסה לקרמלין

שער הכניסה הראשי לקרמלין הוא שער קוטאפיה, העובר כגשר מעל לגינת אלכסנדר. מתחם הקרמלין כולל מספר אטרקציות מרכזיות - ביקור על פי המסלול שלנו:

• ארמון פוטשני שנבנה במאה ה-19 ושימש למגוריו של סטאלין -; צפייה מבחוץ.
  • ארמון הקונגרסים של הקרמלין, שנבנה ב- 1961 ומשמש כיום כהיכל הסובייט לכנסים וקונצרטים -; צפייה מבחוץ.
  • מבנה הנשקייה מהמאה ה- 18 מוקפת בתותחיו של נפוליון -; צפייה מבחוץ.
  • מבנה יפה בצורת טרפז שנבנה במאה ה-18 ושימש בנין הסנט (ממזרח לנשקיה) ומשמש כיום כמשרדו של נשיא רוסיה פוטין -; צפייה מבחוץ.
  • תותח הצאר -; תותח גדול ברוסיה שמעולם לא נעשה בו שימוש.
  • פעמון הצאר -; במשקל 200 טון שמעולם לא צלצל כי היה כבד מדי ונפגם בתהליך היצור.
  • קתדרלת הבשורה -; הקפלה הפרטית של משפחת הצאר -; כניסה פנימה.
  • כנסיית מיכאל הקדוש -; כנסיית ההכתרה מהמאה ה-16, ששימשה להכתרת כל הצארים וטקסי הקבורה. בתוכה נמצאים קבריהם של כל שליטי רוסיה בין השנים 1320-1690 למעט בוריס גודונוב -; כניסה פנימה.
  • כנסיית העלייה לשמיים -; המוקדשת לחג העלייה -; כניסה פנימה.
  • ארמון הקרמלין הגדול -; שנבנה במאה ה-19 ושימש למגורי המשפחה המלכותית. כשהולכים מבחוץ לכל אורכו ולקראת הכניסה למוזיאון הנשקייה ניתן להציץ דרך שער ברזל ולחוש קצת מהמראות הפנימיים של המבנה -; צפייה מבחוץ. כשהולכים לאורך הארמון בסמוך לחומת הקרמלין שגובהה כ- 3 מ` ניתן גם לראות את המראות של נהר מוסקבה והמבנים שבגדה השניה ואת כנסיית ישו המושיע.
  • מוזיאון הנשקייה -; גולת הביקור במתחם הקרמלין. המוזיאון מכיל את אוצרותיהם של כל הצרים שנצברו בתקופת מלכותם. האוסף מרשים במיוחד ומשתווה לאוצרות מלכת אנגליה למי שביקר במצודת לונדון. האוסף נמצא במבנה ששימש במקור כבית המלאכה להכנת כלי הנשק. המוזיאון כולל: תכשיטים, בגדי המלכות ממגפי פטר הגדול דרך בגדי המלכות, גלימות ההכתרה, כובעים ועוד. כתרים, כיסאות המלכות, כרכרות המלכות, קישוטי הסוסים והאוכפים, שיריוני אבירים, בגדי כמורה, מסגרות של איקונות, כלי אוכל ומתנות שנשלחו לקיסרי רוסיה מכל רחבי תבל, אותות הצטיינות, פורצלנים מהמאה ה-18 ובעיקר ביצי פבראג`ה (ביצי הצאר) המפורסמים. הרבה זהב, כסף ואבנים טובות מלוא העין. שריינו שעתיים לפחות לביקור ורצוי עם מדריך.

בערב נסענו לבניין המוזיאון לגיאולוגיה, הסמוך לכיכר מנאש, למופע ווקאלי של מקהלה בשם "קולות הזהב" של מוסקבה. חמישה גברים ונשים נתנו מופע ווקלי, שכלל מוזיקה כנסייתית ושירי עם רוסיים. אם מזדמן לכם שווה. בתום המופע ערכנו סיור ברובע טברסקוי ורחוב טברסקאיה אוליצה שבמרכזו. הרחוב הומה אדם ומלא בבתי עסק ובתי קפה. ניתן ללכת לאורכו מכיכר מנש ועד לכיכר פושקינסקאיה, בה ניצב פיסלו של פושקין, מאחוריו גם ניצב בית הקולנוע פושקין ובקומת הקרקע יש בית קזינו. בין שני הכיכרות תמצאו בניין בן חמש קומות, המשמש משרדו של ראש עירית מוסקבה ומולו פיסלו של יורי דולגורוקי (ארוך הידיים) שנחשב למייסד העיר. בנוסף, תוכלו לראות את "חנות המכולת יליסייב" (במספר 14), הנקראת ע"ש מייסדה פיוטר יליסייב ונחשבת לחנות יוקרתית במיוחד. כדאי להיכנס ולעשות סיבוב. אם תרצו להיכנס לאחד מבתי הקפה נא להצטייד בהרבה סבלנות.

יום 4 - ביקור בעיר זאגורסק ומופע פולקלור

יום ג`. אנחנו יוצאים בבוקר לעיר זאגורסק. העיר היא אחת מערי "טבעת הזהב" מסביב למוסקבה, המשמשת כמרכז הכנסייה הרוסית אורתודוקסית, ידועה גם בשם "סרגיי פוסאד" ונמצאת במרחק של כ- 60 ק"מ ממוסקבה, על הכביש ליארוסלאבל. הלונלי פלאנט מציין בספרו על מוסקבה "אם יש לכם זמן רק לטיול אחד אל מחוץ למוסקבה, זו הבחירה המתבקשת". העיר בנויה מסביב למנזר השילוש של סרגי הקדוש ומוגדר כ"לאברה" -; מנזר בעל מעמד רם במיוחד. עושרו גדל בזכות מתנות מהצארים ומעמדו הרם שניתן לו לאורך ההיסטוריה. מראהו יפה במיוחד במבט מרחוק. אם יתאפשר לכם - בקשו למצוא תצפית מתאימה לראות אותו ממרחק, יש כאלו בעיירה. שווה גם לעשות טיול רגלי קצר בתוך העיר ולנשום קצת מראות כפריים יותר של רוסיה. במתחם המנזר ניתן להיכנס כמעט לכל הכנסיות והמבנים ואני ממליצה לעשות זאת. הכנסיות עשירות במיוחד באיקונות, פסלים ומוטיבים דתיים, המאפיינים את הכנסייה הרוסית בתקופת ימי הביניים.

בערב אנחנו יוצאים למופע של להקת הפולקלור הרשמית של רוסיה. המופע מתקיים כל ערב באולם מופעים גדול במלון קוסמוס. המופע מרהיב וברמה גבוהה מאוד וכולל בעיקר קטעי מחול עם תלבושות פולקלור מרהיבות וצבעוניות, המבוצע על ידי רקדנים ברמה גבוהה מאוד. למי שיש הזדמנות למצוא כרטיסים בהחלט מומלץ. כפי שהבנתי רצוי להזמין הרבה זמן מראש, היות והרבה קבוצות מאורגנות מזמינות כרטיסים מראש.

יום 5 - בית חב"ד, מוזיאון הפנורמה ופארק הניצחון

יום ד. את יומנו האחרון במוסקבה אנחנו מתחילים בביקור במרכז היהודי של חב"ד הממוקם ברובע "מארינה רושה". זהו מרכז קהילתי ודתי מרשים בן שבע קומות שנבנה לפני 12 שנה. המרכז ייחודי וכולל : בית כנסת, מסעדה כשרה במחירים נמוכים במיוחד, אולם אירועים לחגיגות בר מצווה חתונות וכו`, אולם קונצרטים, מגרש כדורסל, חדר כושר ומשרדי הקהילה. כל מה שאדם זקוק לו מבחינה דתית וקהילתית ניתנים לו תחת קורת גג אחד. כיום מנהל את המקום הרב פרידמן שערך לנו סיור מקיף במבנה והסביר לנו את תפיסת הקהילה ותפיסתו את תפקיד המרכז.

המרכז גם מסייע בניהול 500 קהילות שונות ברחבי מדינות חבר העמים. לדבריו, קרוב למיליון יהודים חגגו את ליל הסדר בזכות היין והמצות שהמרכז סיפק. לקהילה כיום 150 בתי ספר, 100 בתי כנסת ועשרות בתי תמחוי המסייעים לנזקקים בכל מדינות חבר העמים. קיימת פעילות ענפה של מחנות קיץ לבני נוער, יש חלוקה של 1300 מנות חמות ליום לנזקקים, טיפול באסירים יהודיים ועוד. הקהילה מסייעת בעליה איכותית, לדברי הרב, של 200 איש בשנה לארץ במטרה שלא יחזרו לרוסיה. המקום פועל כל השבוע ומשרת כ- 5000 איש בחודש הבאים בשעריו. חלקם באים לצורך תפילה וחלקם לבילוי וספורט. לטענת הרב אין כפיה אלה מטרה לקרב ליהדות. המקום פועל בסיוע עיריית מוסקבה ובכספי תרומות של יהודים מישראל ומארה"ב. המרכז מודרני מאוד ולמרות חילוקי הדעות שהתעוררו אחרי הביקור בו לדעתי אין להתעלם מחשיבותו לאור תהליך ההתבוללות המתקיים היום במדינות חבר העמים (הכול עניין של השקפה).

משם אנחנו בדרכנו למוזיאון הפאנורמה של קרב בורודינו, הקרב המכריע במלחמת רוסיה צרפת ב- 1812, קרב בו נהרגו תוך 15 שעות 100,000 חיילים. המוזיאון כולל פריטים מהתקופה וציור פנורמי של 360 מעלות, המשולב בדמויות מפוסלות ופריטים המעוצבים בצורה ייחודית ומשתלבים בתמונה הפנורמית. אורך התמונה 15 מ` והיא מכילה 3000 דמויות במצבים שונים המתארים את מהלך הקרב. בצמוד למוזיאון על שדרת קוטוזוב בדרך לפארק הניצחון ניתן לראות את שער הניצחון המוקדש למלחמת רוסיה צרפת.

האתר האחרון בו ביקרנו במוסקבה היה פארק הניצחון השוכן למרגלות גבעת הדרור. פארק הניצחון הינו מתחם מרשים וגדול, המנציח את ניצחון רוסיה במלחמת העולם השניה, בפי הרוסים "המלחמה הפטריוטית הגדולה". בפארק ממוקמים שפע מזרקות, כנסיה, מסגד ובית כנסת, אך האנדרטה הבולטת היא אובליסק בגובה 142 מ`, שבראשו אילת הניצחון היוונית נייקה מכריזה על ניצחון ומתחתיה מלאכים מחצצרים. כמו כן קיים בפארק מוזיאון מרשים הכולל את שמותיהם של כל 7 מליון האזרחים שנהרגו במלחמה. מן התקרה באולם ההנצחה משתלשלות 27 מליון חוליות שרשרת כמספר הרוגי ברית המועצות במלחמה ופסל של חייל חבוק בידי אמו כאלגוריה לישו ומריה. כמו כן כולל המוזיאון 6 דיארמות מרשימות (ציור של חצי עיגול) המתארות שש קרבות ממלחמת העולם השניה, בכל אולם קרב אחר:

• באולם 1 -; הקרב על מוסקבה ב- 1941.
  • באולם 2 -; הקרב על סטלינגרד חורף 1942.
  • באולם 3 - זהו האולם המרשים במיוחד, בו מתוארת עמידתו האיתנה של העם הרוסי במצור על סטלינגרד (מעניין לצפייה לפני או אחרי ביקור בסנט פטרבורג המודרנית והיפה ולדמיין את המראות אז והיום).
  • באולם 4 -; הקרב בעיר קורסק -; 600 ק"מ ממוסקבה ב- 1943.
  • באולם 5 -; הקרב על הנהר דנייפר באוקראינה.
  • באולם 6 -; הקרב על כיבוש ברלין.

הביקור במוזיאון מומלץ מאוד. בחלקו האחורי של המוזיאון עומדת אנדרטה, שאותי הרשימה וריגשה במיוחד. זהו פסל המייצג לכאורה את קורבנות הנאצים של כל העמים, אך אי אפשר להתעלם מהקונוטציה היהודית החזקה גם לאור הכיתוב בעברית "קדוש לנצח זיכרונם מדור לדור יזכור לעולם". הפסל מורכב מדמויות אדם העומדות עירומות ובצפיפות בטור אחד בדרכם להשמדה ולצדם שורת פריטים אישיים, הכוללים נעליים, מזוודות ופריטים אחרים. במקור הפסל אכן היה אמור להנציח את ההשמדה של העם היהודי והוסב למטרתו הנוכחית, אך אין זה גורע מעוצמתו. אל תפסידו אותו בביקורכם. הוא ממוקם מאחורי המוזיאון.

בדרכנו לשדה התעופה במוסקבה אנחנו עוצרים לאכול ולהתרענן בקניון מודרני וחדש. טיסתנו יוצאת בשעות אחר הצהריים המוקדמות ואנחנו לסנט פטרבורג בשעות הערב המוקדמות. זמן טיסה בסביבות שעה וחצי.

חלקו השני של הטיול מופיע בכתבה "סנט פטרסבורג - הפנינה האמיתית של רוסיה"