צפון איטליה - טיול יומי בדולומיטים בין מים לשמים

צפון איטליה הוא איזור יפהפה בין אגמים, מפלים, עיירות ציוריות והרים ענקיים. טיול יומי בדולומיטים אפשרי במגוון עיירות, אגמים ואיזורים - הפעם, ביקור בעיירה אורטיזי ואגם פדאיה משם לחמשת מגדלי הסלע וסיום בעיירה קורטינה.
מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: צפון איטליה - טיול יומי בדולומיטים בין מים לשמים
© סיון

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-14/06/2021

• הכניסה לאיטליה אפשרית לאזרחי האיחוד האירופאי ומספר מדינות מצומצם – כולל מישראל.
  • יש להגיש תוצאה שלילית בכניסה לאיטליה מה-48 שעות האחרונות ובמקרים מסויימים גם להכנס לבידוד ל- 14 יום.
  • לפני היציאה מישראל יש למלא ולשלוח טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל לינק .
  • לפני העליה למטוס יש למלא להדפיס ולקחת איתך טופס כניסה לרשויות האיטלקיות לינק
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת מגבלות.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות.
  • ישנו עוצר לילי בין השעות 22:00-05:00.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

ביקור באורטיזי בעמק ואל גרדנה

אורטיזי (Ortisei) היא עיירה מקסימה וציורית, הגדולה ביותר בעמק ואל גרדנה שבחבל הדולומיטים. העיירה אורטיזי מוקפת יערות ובנויה על מדרון האלפים של סיוזי, רחובותיה מלאים בבתים ציוריים ובמרכזה מדרחוב יפהפה! מומלץ לעלות על הרכבל באורטיזי איתו עולים לנקודת תצפית מדהימה על כל רכסי ההרים באזור: סלה רונדה, סאסולונגו ומרמלדה. שמה הגרמני של העיירה הוא סנט אולריך ובעת ביקור בה, הקדישו כמחצית יום למספר אתרי חובה: הכנסיה של אורטיזי - הכנסיה של אורטיזי בנויה בסגנון הבארוק, עם צריח עגול ומפואר. בתוך הכנסיה אפשר לראות פסלים יקרי ערך וציורי קיר יפים. כמיטב המסורת של עמק ואל גארדנה עשויים המושבים גילופי עץ תוצרת תעשית העץ המקומית. בין הפסלים שבכנסיה גם פסל גדול של הקדוש אולריך (St. Ulrich), על שמו קרויה העיירה בשמה הגרמני. לה קורטה - מעבר תת קרקעי להולכי רגל, המקשר את מרכז אורטיזי עם תחנת הרכבל לפסגת סשדה, אתר סקי המשמש את גולשי הסקי הרבים וכן את המטיילים הרבים העולים לפסגה בקיץ.

צפון איטליהצפון איטליה

בעיירה ניתן למצוא מספר מוזיאונים מקומיים ונחמדים: מוזיאון החלב (Museo del latte) - נמצא ליד המחלבה של העיירה ומציע סיורים בהם תוכלו ללמוד על תהליך יצור החלב ומוצריו, וכן חנות לממכר מוצרי המחלבה: חלב לשתיה, גבינות וחמאה.
 מוזיאון ואל גרדנה
נמצא בתוך בית הלאדין (Casa di Ladins), הכולל ספריה ומוזיאון. במוזיאון מוצגים הקשורים לתרבות, היסטוריה וגאולוגיה בעמק ואל גארדנה. כמו כן מוצגת במוזיאון המורשת של תרבות הלאדין, שהיא שפתם ותרבותם של מרבית תושבי העמק. בין המוצגים במוזיאון ניתן למצוא עבודות גילוף עץ, צעצועים מעץ, ציורים של אמנים מקומיים, ממצאים פרה-היסטוריים, מאובנים ומינרלים, תצוגה של החי והצומח באלפים.
 מוזיאון ארט 5
2 (Art 52) - במרכז הקונגרסים של אורטיזי מתקיימת תצוגה קבועה של יצירות גילוף בעץ של אומני ואל גארדנה. הגלריה נקראת על שם 52 האומנים שעבודותיהם מוצגות במקום. לעמק ואל גארדנה מסורת עתיקה של עבודת גילוף עץ, שהחלה עוד במאה ה-17. כיום נחשב ענף גילופי העץ לאחד ממקורות הפרנסה העיקריים של העמק, לצד התיירות.
מחוץ לעיירה נמצא פארק המים אורטיזי - זהו פארק מים קטן הכולל בריכת שחיה חיצונית ובריכת שחיה מקורה, בריכות לילדים וסאונה. הפארק נמצא בצידה הדרומי של העיירה אורטיזי, מדרום לנהר ריו גראנדה, ליד בית הספר לסקי. הפארק פתוח כמעט כל השנה.

הגעה לאורטיזי: מקאנזאי נוסעים בכביש s48, עוברים לכביש s242. המשך הדרך עובר בעמק ואל גרדנה. ממשיכים עד שמגיעים לאורטיזי. הכניסה לרכבל - שמאלה מהכביש הראשי, קרוב למרכז העיירה.

אגם פדאיה - מפגש של טורקיז וכחול

בנסיעה מאורטיזי דרך כביש s48 ו-s641 b תוכלו להגיע לאגם פדאיה (Lago di Fedaia) היפהפה. מהעיירה קנזאי פונים לכביש 641. בכביש זה נהנים מתצפיות נוף מרהיבות לעבר רכס המרמלדה. עוברים במנהרה ארוכה, וכאשר מגיחים מתוכה, מתגלה פתאום אגם פדאיה שרכס המרמלדה מתנשא מעליו. קיים במקום זה סכר שניתן לנסוע עליו. האגם, על מימיו בכל גווני הכחול וההשתקפות המושלמת, ביחד עם קרחון מרמולדה (Malga Ciapela Marmolada) המתנשא מעליו, הם אחד המראות היפים ביותר של הרי הדולומיטים, בדרך עוברים את מעבר ההרים Passo Pordoi. קצת לפני המעבר יש נקודת תצפית על הנוף המרהיב של ההרים, כמה בתי מלון ומסעדה לאחר עצירה קצרה / הפסקה קטנה, במעבר ובאגם, ממשיכים מזרחה על כביש s641 לרכבל שמעלה להר המרמולדה, הרכבל נמצא בפסגה הגבוהה ביותר ברכס הדולומיטים.

חמשת מגדלי הסלע

לאחר מכן ממשיכים מזרחה על כביש s641 ועוברים לכביש sp638 בדרך חולפים על מעבר ההרים Passo Giau (מומלץ לעצור להתרשמות מהנוף מק רחב ידיים מוקף בקצהו הרחוק בהרי הדולומיטים היפים והלבנים ומשם ממשיכים על כביש SP638 וכביש SR48 למקום יפה שאפשר לטייל בו ונקרא חמשת מגדלי הסלע (Cinque Torri) - קבוצה של סלעים שלמעשה כוללות 12 סלעים שבולטים מהאדמה. המקום מתאים לטיול רגלי של 90 - 60 דקות (תלוי בקצב). למי שרוצה אפשר לעשות מסלול רגלי ארוך יותר וכמובן שהוא מתאים למטפסי הרים וגולשי סנפלינג.

ביקור בעיירה הציורית קורטינה

משם נסענו מזרחה דרך כביש SR48 לעיירה המקסימה קורטינה (Cortina d'Ampezzo) יש שם מדרחוב יפה ומגוון מסעדות לארוחת ערב. קורטינה ממוקמת רק שעתיים של נסיעה מונציה, שבאיטליה. האוירה באתר הסקי מרתקת את גולשי הסקי וגם את אלו שאינם גולשים. הקסם האלפיני נמצא ממש בתוך הכפר החמוד הזה, שמציע אטרקציות לכל סוגי האנשים מכל העולם. בקורטינה יש אינספור אירועים ופסטיבלים במשך כל השנה. יש כמה מוזיאונים קטנים במקום, בהם תוכלו לבקר ולמעלה מ - 200 חנויות.

המסלול מבוסס על טיפ, שפורסם במדור הטיפים של אתר "למטייל". לקריאת הטיפ המלא לחצו כאן.

רוצה לקרוא עוד על צפון איטליה? הנה כמה קישורים נוספים באתר למטייל שיעניינו אותך:

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-14/06/2021

• לפני היציאה מישראל יש למלא ולשלוח טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל לינק .
  • לפני העליה למטוס יש למלא להדפיס ולקחת איתך טופס כניסה לרשויות האיטלקיות לינק
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת מגבלות.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות.
  • ישנו עוצר לילי בין השעות 22:00-05:00.