מתרחצים בבודפשט

``מה שאותי הצחיק אלו ההבדלים התהומיים שבין היוקרה של חלל הבריכות לעולב של המלתחות והשירותים. בערך כמו להזמין חדר ב``קינג דייוויד`` ולגלות שם שירותי בול-פגיעה עם ירוקת על המרצפות...``
איציק מזרחי - צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: מתרחצים בבודפשט
© Depositphoto/Varsescu

המרחצאות

אם אצלנו חוף הים הוא המגנט הלאומי בחודשי הקיץ, הרי שלתושבי בודפשט המרחצאות הם הבילוי העיקרי. לפני יום העבודה או לאחריו, עם הילדים או בלעדיהם, תיכוניסטים ועד קשישים- את כולם תפגשו במרחצאות. לכן, ביקור בבירה ההונגרית בלי טבילה אחת לפחות בבריכות המענגות שלה ישאיר בכם טעם של החמצה, כזה שגם הפלצ`ניטה הכי מתוקה (בלינצ`ס בהונגרית) לא תצליח להעלים. לכן, פיניתי לי מקום בלוח הזמנים בין בית הפרלמנט לבית האופרה, דחפתי בגד ים לתיק, ויתרתי על מגבת (טעות גדולה- פרטים בהמשך) ויצאתי לדרך.

הכיבוש הטורקי הביא לבודפשט את מסורת המרחצאות במאות ה-16 וה-17, ואת שרידיו ניתן לראות במרחצאות הטורקיים האותנטיים דוגמת רודאס (Rudas) או ראק (Rac), עם הבריכות המתומנות והדקורציה האוריינטלית. אני, שטיילתי באותו יום בגבעת המצודה (Castle Hill) הציורית והנעימה, ניצלתי את הקרבה היחסית ובחרתי לבקר בגלרט (Gellert), שנחשבות למרחצאות הפופולריות ביותר בקרב תיירים בבודפשט. ה"לונלי-פלנט" שלי הזהיר כי הצוות שמפעיל את המקום מתנהג כאילו בחוץ הקומוניזם חי ובועט, מה שמתבטא במפלס אנטיפתיות גבוה במיוחד. קניתי כרטיס (1800 פורינט, בערך 7.5 יורו), ניסיתי לשחזר שיר רוסי שאני מכיר לכל צרה שלא תבוא, לקחתי אוויר ונכנסתי פנימה. בשורה התחתונה, מלבד גברת יבשושית במודיעין שהתעקשה לענות לשאלותיי בהונגרית כבדה, המקום מתפקד כמו שצריך. כנראה שמחבר ה"לונלי" קם על צד שמאל באותו יום.

הלוקסוס של גלרט

בגלרט תמצאו פאר והדר כמו שלא תמצאו במרחצאות האחרים בעיר: ציורי הקיר והנברשות בלובי הכניסה, ויטראז`ים ופסלים בכל פינה- איפה זה ואיפה הקומוניזם. מה שאותי הצחיק אלו ההבדלים התהומיים שבין היוקרה של חלל הבריכות לעולב של המלתחות והשירותים. בערך כמו להזמין חדר ב"קינג דייוויד" ולגלות שם שירותי בול-פגיעה עם ירוקת על המרצפות. נו טוב, לא זה מה שיהרוס את הכיף. לאחר שמצאתי את דרכי לבריכה הראשונה (משימה לא פשוטה במקום כל כך גדול) חבשתי כיסוי ראש מפלסטיק (מחלקים במקום) ונכנסתי פנימה. המים החמים העבירו בגופי זרמים נעימים ומשכרים, תחושת שלווה מושלמת שקשה לתאר במילים. לאחר הליכה של חצי יום בין שלל כנסיות, ארמונות ומצודות, אין ספק שזה הפרס הראוי לרגליים העייפות שלי.

יצאתי מהמים (היה קשה, אבל הצלחתי) וחיפשתי אחר מגבת. בתור בוגר מלונות אילת ודומיה, משום מה ראיתי בעיני רוחי ערימת מגבות הממתינה לכל דורש (לכן לא הבאתי איתי אחת מראש). לצערי נאלצתי להפרד מעוד 400 פורינט לטובת מגבת פיצפונת, שייבשה בקושי את ברך שמאל שלי. הבנתי כי הדרך היחידה להתחמם תהיה בזינוק מיידי לבריכה נוספת, וכך מצאתי את עצמי בחלל צדדי ומרשים, מרוצף כולו בעיטורי חרסינה צבעוניים, ובו שתי בריכות מעלות אדים. חיוך הילד בן ארבע חזר שוב לפני כשחשתי את מגע המים, אך נעלם בן רגע כשהבטתי שמאלה: ישבן ענק בצבע ורוד צף לו מעל למים באדישות מוחלטת. הישבן היה מחובר לגוף גדול מימדים של גבר (הונגרי, כנראה), שהסתפק במין כיסוי בד זעיר על אזור החלציים. האחוריים, כאמור, נושמים אוויר פסגות. עוד כמה מבטים מסביב הבהירו לי שזו בריכה לגברים בלבד, ושהרחצה בעירום חלקי היא דבר מקובל לחלוטין (ואף מסורתי) בבודפשט. בקיצור, אין ממה לחשוש.

ניצלתי את קרני השמש האחרונות להתייבשות טבעית במרפסות השיזוף הנאות, המשקיפות על בריכת הגלים הגדולה ועל גבעת גלרט הירוקה. יופי של דרך לסיים יום טיול בבודה (Buda), החצי המערבי והפחות מסחרי של העיר. המלצות: להביא מגבת, להתעלם מהמלתחות המיושנות ולצפות להרבה מבקרים. מי שמעוניין, אגב, יוכל להנות ממגוון טיפולי בריאות הניתנים במקום.

האווירה של סזצ`ני

מסלול טיול ידוע ומומלץ בפשט (Pest), הנמצאת ממזרח לנהר הדנובה, הוא זה של רחוב אנדראשי (Andrassy). הרחוב הארוך מלא בנקודות חן שהן בגדר "חובה" לכל תייר בבודפשט, החל בבזיליקה של סנט אישטבן (St. Istvan Bazilika), דרך בית האופרה המהודר וכלה בכיכר המילניום, שנמצאת בקצהו השני. את "הפסקת העוגה", הרגל מגונה על בסיס יומי בו פתחתי מיד עם הגעתי, ביצעתי בבית הקפה (המומלץ) שממול לאופרה. אין מה לעשות, ככה זה כשהעוגות כל כך אסתטיות וצבעוניות, ועולות רק 6 ¤ לפרוסה (קראתם נכון).

לאחר שסקרתי את הרחוב הקסום הזה והגעתי לכיכר המשכתי לתוך פארק ירוק מרחק כמה מאות מטרים, עד שהגעתי למרחצאות סזצ`ני (Szechenyi), היחידות בבודפשט בהן ניתן לרחוץ תחת כיפת השמיים. הבריכות נבנו בשנת 1913, ופופולריות במיוחד בקרב המקומיים, שמגיעים לכאן להתחמם גם בחורף ההונגרי הקפוא. נחמד לראות אותם משחקים שחמט בשולחנות חרסינה עתיקים, נרגעים מההמולה של העיר הסואנת. העיצוב כאן, לטעמי, לא נופל מזה של גלרט אם כי משדר פחות יוקרה ויותר אווירה. רמת המלתחות, לעומת זאת, בהחלט יכולה להתחרות בקטגוריה "איפה אפשר לחטוף פטרת בכפות הרגליים מהר יותר". לכן, בנוסף למגבת, חשוב להצטייד בכפכפים. אם תסתכלו טוב למרכז הבריכה השמאלית תראו חבורת רוחצים, שנעה במהירות בצורה מעגלית. לא, אין הרקדות "הורה בריכה" בסזצ`ני. מדובר בבריכת זרמים מהנה, מעין אטרקציה מקומית שכדאי לנסות.

ביציאה מהמרחצאות השומר הפנה אותי לקופה, בטענה כי מגיע לי סכום כסף בחזרה כיוון ששהיתי במקום זמן קצר. שמחתי כאילו כרגע זכיתי בחישגד, ומיהרתי לאסוף את 300 הפורינט שלי (כמה שקלים זניחים, אבל בכל זאת נחמד מצידם. אנצל אותם מחר ל"הפסקת העוגה"). בגד הים עוד לא הספיק להתייבש וכבר הגעתי לתחנת המטרו (דקה הליכה מהכניסה).

ולסיום- איך מגיעים?

• מרחצאות גלרט: נמצאות במלון "גלרט", רחוב Kelenhegyi 4-6. חשמליות 18,19,47 ו-49 מגיעות לכאן (שעות פתיחה- שש בבוקר עד שש בערב).
  • מרחצאות סזצ`ני: נמצאות בפארק הסמוך לכיכר המילניום, רחוב Allatkerti 11. קו המטרו הצהוב יביא אתכם כמעט עד לשערי הכניסה (שעות פתיחה- שש בבוקר עד שבע בערב).