העיר ליבורנו (Livorno) - טיול חוויתי בחבל טוסקנה

עיר החוף הטוסקנית ליברנו, הממוקמת בסמוך לפיזה, מציעה למבקרים סמטאות עקלקלות, מבצר עתיק, מוזיאונים ואפילו בית כנסת במרכז ההיסטורי של העיר. הכירו אותה בכתבה הבאה
ליאור כהן - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: העיר ליבורנו (Livorno) - טיול חוויתי בחבל טוסקנה
Depositphotos/pitrs

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/04/2021

• הכניסה לאיטליה אפשרית לאזרחי האיחוד האירופאי ומספר מדינות מצומצם. לא כולל ישראל.
  • ניתן להכנס לאיטליה במידה ויש לכם קרובי משפחה במדינה, אולם תדרשו להכנס לבידוד של 14 יום.
  • יש להגיש תוצאה שלילית בכניסה לאיטליה מה-48 שעות האחרונות ובמקרים מסויימים גם להכנס לבידוד ל- 14 יום.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים באיזורים הנחשבים צהובים פתוחים עד השעה 18:00 ובאיזורים כתומים פתוחים לטייק אווי ומשלוחים בלבד.
  • כרגע, רוב איטליה נחשבת אדומה ולכן כל העסקים הלא חיוניים סגורים.
  • ישנו עוצר לילי בין השעות 22:00-05:00.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

ליבורנו (Livorno) היא עיר נמל תעשייתית, לחוף הים הליגורי, בקצה המערבי של טוסקנה, שבאיטליה. בנוסף, ליבורנו היא העיר הגדולה של אזור החוף האטרוסקי.

רקע על ליבורנו

העיר ליבורנו הוקמה ככפר דייגים קטן, מדרום לשפך נהר הארנו (Arno). ליבורנו הוא שם רומאי ממוצא אטרוסקי (Liburna, Liburnius, Leburna, Leburnius). יחד עם זאת, יש הטוענים כי מקורו הוא לטיני, ליבורנה (Liburna) או על שם העם איליריקו דה ליבורני (Illirico Dei Liburni).

בשנת 1577, בית מדיצ'י הזמין את האדריכל האיטלקי, ברנרדו בונטלטני, בכדי לתכנן את העיר ליבורנו. בשנת 1618 ליבורנו זכתה למעמד של נמל חופשי והפכה לנמל חשוב באגן הים התיכון, ובהמשך אף הפכה למוקד חשוב ליהודים אנוסי ספרד.

דוכס טוסקנה, פרדיננדו הראשון, הזמין אנשים מספרד, יוון, גרמניה ומטורקיה לגור בעיר, זאת בכדי לגרום לסחר בעיר לפרוח ולשגשג. בשנת 1629 פרדיננדו השני דה מדיצ'י, הדוכס הגדול של טוסקנה, בנה רובע חדש, שחיבר 23 איים על ידי גשרים. הוא נקרא ונציה החדשה (Venezia Nuova), מאחר שהוא נבנה על ידי ונציאנים.

במאה ה-18 שלטון בית מדיצ'י הופסק בליבורנו וכך החל לו שלטון בית לוריין. במהלך המאות ה-18 וה-19, ליבורנו קיבלה מראה נאו-קלסיציסטי, שבא לידי ביטוי במוזיאונים, בבתים, במוסדות התרבות ועוד. בזמן מלחמת העולם השנייה, נמל ליבורנו היווה את הנמל המרכזי, אשר שירת את הצי הגרמני בים התיכון וליבורנו הופצצה על ידי בעלות הברית.

ליבורנו - ביקור בעיר

בעת ביקור בעיר ליבורנו, לא תוכלו להתעלם מתעלות המים והחומות הגדולות, שסביב הסמטאות העקלקלות שלה. המרכז ההיסטורי של ליבורנו הוא החלק העיקרי כאן ותוכלו לראות את הפסל Fortezza Vecchia, פסל חשוב בעיר. כמו כן, בית הכנסת והמוזיאון היהודי (Museo Ebraico), שוכן במרכז ההיסטורי וכדאי לבקר במקומות הללו. לשימושכם, מפת טוסקנה.

אם במוזיאונים עסקינן, ליבורנו מציעה למבקרים בה, שלל מוזיאונים מעניינים. מוזיאון Museo Civico Giovanni Fattori, שוכן בווילה מימבלי (Villa Mimbelli), מבנה יפהפיה ועתיק. במוזיאון מוצגות תערוכות אמנות מרתקות ברמה עולמית.

ליבורנו ידועה כמקום הולדתם של אמנים ידועים, כגון: הצייר והפסל אמדיאו מודליאני (Amedeo Modigliani), האמן והפסל ג'ובני פטורי (Giovanni Fattori) והסופר Pietro Mascagni. מוזיאון Museo Mascagnano מפאר את פועלו של המלחין הידוע, פייטרו מסקאני (Pietro Mascagni)‏ ותוכלו לראות חפצים שונים, אשר קשורים באופרות ובחייו האישיים. כמו כן, מדי שנה מנגנים מאופרותיו, בתיאטרון העיר. כתובת: Via Calzabigi 54.

בנוסף, כדאי לבקר במבצר העתיק מהמאה ה-16, הנקרא Fortezza Vecchia. המשיכו לכנסיית סאן פרדיננדו מהמאה ה-19, הבנויה בסגנון הבארוק ואל הקתדרלה Porto Mediceo. הנמל בליבורנו Porto Mediceo, תוסס ומלא חיים.

לבסוף, אל תחמיצו את אחת המצבות החשובות בליבורנו - מצבת ארבעת המורים (Monumento dei quattro mori). מצבה זו מוקדשת ללקיחתם בשבי של שודדי ים. פייטרו טאקה (Pietro Tacca) פיסל אותו, במהלך השנים 1623-1626, לזכר האירוע בו שודדי ים, המורים, היו נוהגים לפשוט על חופי איטליה. הם בזזו, הרגו ואנסו את תושבי איטליה, אשר התגוררו ליד החופים. כאשר אנשי העיר הצליחו לתפוס אחדים, הם כבלו אותם ליד הנמל, היכן שמוצב הפסל. זאת, בכדי שהשודדים ידעו את הצפוי להם, כאשר הם יתקיפו את ליבורנו בעתיד.

פסטיבל האפקט הווניציאני בליבורנו

פסטיבל האפקט הווניצאני (Effetto Venezia) הוא אירוע חגיגי המתקיים מדי שנה ביולי או אוגוסט. ליבורנו נקראת ונציה החדשה, בזכות התעלות והגשרים הציוריים אשר מזכירים את ונציה. במהלך הפסטיבל, רחובות העיר מתמלאים בדוכנים עמוסי כל טוב, עבודות יד, חפצי נוי ומטעמים שונים. אם יתמזל מזלכם לבקר כאן בתקופת הפסטיבל, תחושו במהרה את האווירה הפואטית במקום.

במסגרת החגיגות, מתקיימים ערבי משוררים, מספרי סיפורים, תיאטראות בובות, קונצרטים ומופעי מוסיקה אתנית. יותר משבעים מופעים סביב השעון ואף בחינם. אל תחמיצו את שעת זיקוקי הדינור ואת הסיורים המודרכים, לאור נרות ופנסים, דרך המעברים והפינות בליבורנו. אתר אינטרנט: www.livorno-effettovenezia.it

הגעה לליבורנו

ניתן לקחת רכבת מפירנצה ומפיזה לליבורנו, לתחנת Livorno Centrale. בנוסף, משדה התעופה בפירנצה, קיימים קווי אוטובוס, המקשרים ישירות, לערים נוספות, כגון: לוקה, סיינה, ויה-רג'יו וגם לליבורנו. אלה ערים באיטליה, שכדאי לבקר בהן. כמו כן, ניתן לשכור רכב וכך תהיה בידכם האפשרות לרדת מהכבישים הראשיים ולבקר בעיירות נוספות ומעניינות בדרך. בחבל טוסקנה - מסלולי טיול רבים ונפלאים. לבסוף, ניתן להגיע לכאן גם בדרך הימית, עם קרוזים שונים, לאורך הים התיכון.

רוצים לקרוא עוד על טיול בחבל טוסקנה? הכתבות הבאות עשויות לעניין אתכם:

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/04/2021

• חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת.
  • כרגע, רוב איטליה נחשבת אדומה ולכן כל העסקים הלא חיוניים סגורים.
  • ישנו עוצר לילי בין השעות 22:00-05:00.