חוואר ומלייט - איי גן העדן

צפונית לדוברובניק, בים האדריאטי צלול המים, צפויות למבקרים חוויות נפלאות בשני איים מהיפים שראיתי מעודי - חוואר (Havar ) ומלייט (Mljet). מומלץ במיוחד להקדיש לכל אחד מהם יום טיול מלא.
יובל לימון - מנכ"ל קבוצת למטייל. צילם: זאב יריב
תמונה ראשית עבור: חוואר ומלייט - איי גן העדן
Dollarphotoclub ©

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/05/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת בתפוסה מצומצמת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות מרחק.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

המסלול

כחובב מושבע של אוכל ויין, גיליתי את האי חוואר דווקא דרך המלצה חמה ליין המקומי שקיבלתי ממלצר יין מדופלם של מסעדה בצפון קרואטיה, במרחק מאות קילומטרים מהאי. לאחר כחצי שנה, כשחזרה ההמלצה ליין מתוצרת חוואר מפי מלצר במסעדה בדוברובניק, החלטתי לא לדחות סיפוקים, שכרתי רכב ויצאתי מוקדם בבוקר צפונה, לכיוון האי.

מסלול הנסיעה - אל האי מגיעים במעבורת היוצאת מנמל קטן בדרבניק (Drvenik) ומגיעה לאחר כחצי שעה לנמל סוג`וראיי (Sucuraj) - הנקודה הכי מזרחית באי הירוק. בכביש צר ומתפתל (2960) בין חורשות עצי פרי, זיתים וגפנים חוצים את האי בכיוון כללי מערבה. לאחר נסיעה לא ארוכה מתחברים לקו החוף הצפוני. זה הזמן להוריד הילוך ולנסוע בכביש היפהפה הצמוד רובו לקו החוף. בעיירה ילסה (Jelsa) כדאי לאכול גלידה מצוינת ולהמשיך בדרך המתפתלת בצד מי הקריסטל עד לעיירה ורבוסקה (Vrboska), הנמצאת בקצה של פיורד קטן. לאחר מנוחה קצרה עוזבים את קו החוף, מתחברים שנית לכביש הראשי (2960) ונוסעים לכיוון העיר סטאריגראד (Satrigrad) המשמשת נמל למעבורות המגיעות מספליט, אך אינה מצדיקה ביקור מיוחד. לאחר שעוברים את הפנייה המערבית לעיר, פונים שמאלה לדרך צדדית ונוסעים לאורך רכס הפסגות המערביות בואכה העיירה ברוסיה (Brusia). הדרך עוברת בנוף מדהים המספק תצפיות לכל עבר, עד שגולשים מההרים ליעד העיקרי באי - העיר הוונציאנית חוואר. העיר העתיקה הנשפכת אל הנמל אינה פתוחה לכלי רכב. הסמטאות הציוריות המרוצפות שיש מתפתלות בין בתים ישנים שרובם נבנו בתקופת הרנסנס בידי הוונציאנים ששלטו באי. החנויות והמסעדות מרוכזות סביב הנמל והפיאצה המרכזית. לאחר ביקור בעיר התחתית מומלץ לטפס בסמטאות הקטנטנות היוצאות ממזרח לפיאצה המרכזית לכיוון המבצר השולט על העיר.

טיפוס אטי מביא אתכם לתצפית נהדרת על העיר והנמל ולמבצר שנבנה בימי הביניים, נהרס ונבנה שוב על ידי הוונציאנים, נהרס חלקית ונבנה שוב בידי הטורקים והאוסטרים שהחזיקו בו עד למאה ה-19. אמנם הגעתי לחוואר בגלל היין, אך גיליתי שלא קיימים יקבים פתוחים באי. את היין המצוין שמייצרים במקום ניתן לקנות בחנויות המכולת באי במחיר שווה לכל נפש. ואגב, אם תרצו לחפש חנות או מסעדה בעיר בעזרת כתובת או שם רחוב, תופתעו לגלות שאין כאלה, ההמצאה טרם הגיעה לכאן... אפשר לבלות בעיר הקסומה שעות רבות והפעם לעשות את הדרך חזרה לעבר המעבורת, על הכביש הראשי (2960) דרך מנהרה החצובה בהר, חזרה לסוג`וראיי - מרחק כשעה נסיעה. כדי למצות את יום הבילוי באי מומלץ לברר מראש את מועדי ההפלגה של המעבורת אל האי וממנו. פרטים באתר האינטרנט: www.jadrolinija.hr

שמורת הטבע באי מלייט

כחובב טבע מושבע וכבוגר בית ספר ימי, החזקתי תמיד בדעה שביקור בשמורות טבע ימיות הוא חובה המספקת הנאה אולטימטיבית. על שמורת הטבע באי מלייט קראתי בירחון טבע אמריקני לפני כמה שנים, ושמועות נוספות סיפרו לי על הקושי הגדול להגיע לאי, אבל נתנו חיזוק לכדאיות הביקור. האי ממוקם בין קבוצת האיים הגדולה צפונית לדוברובניק, וכדי להגיע לשמורה הצטרפתי לטיול מאורגן של חברת "אטלס" שהיא היחידה שעורכת סיורים כאלה מדוברובניק (פרטים באתר האינטרנט: www.atlas.hr). יצאנו להפלגה, ולאחר כשעה וחצי הגענו ליעד. גם מהאי קורצ`ולה יוצאת מעבורת למלייט, ובדרך זו אפשר להגיע אל האי גם ברכב.

האי מלייט מכוסה ביער טבעי ובכרמי ענבים ובולט מרחוק בצבע הירוק שלו. שמורת הטבע היפה ממוקמת בחלקו המערבי של האי וכוללת שני אגמים פנימיים מלו יזרו (Malo Jezero) - האגם הקטן, ווליקו יזרו (Veliko Jezero)- האגם הגדול, ואת האזור שמסביבם. האגם הקטן מחובר באמצעות תעלה לאגם הגדול, והגדול מחובר באמצעות מצר יפה לים הגדול. הביקור בחלקת האלוהים הקטנה הזאת מתמצה בחצי יום של שחייה באגמים, בטיולים רגליים בשבילים שמסביב, בשיט בסירה לאי הקטן שנמצא באגם הגדול ובביקור במנזר היפהפה שנמצא עליו (השיט בסירה כלול במחיר החבילה). אפשר גם לשכור קיאק ולשוט בין שני האגמים. כדי ליהנות מכל האטרקציות כדאי להתארגן מראש ולהביא ציוד שחייה מלא, כולל שנורקלים, מגבות, קרם הגנה ועוד וכן נעלי הליכה. אפשר כמובן גם לערוך פיקניק הגון במקום, ולפיכך מומלץ להביא אוכל ושתייה ולא לשכוח בקבוק יין להעצמת החגיגה.

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/05/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת בתפוסה מצומצמת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות מרחק.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.