שופינג בליידן - החנויות השוות שכדאי להכיר

בליידן הציורית תמצאו טחנות רוח, תעלות וסמטאות צרות וקסומות שמסתירות בתוכן שלל חנויות בוטיק קטנות, שבהן תוכלו למצוא מגוון בגדים ואקססוריז ייחודיים ויוצאי דופן. כל המקומות שחייבים להכיר (וגם כמה אטרקציות, אם אתם כבר שם) בכתבה הבאה
לילך וינק-לוי
תמונה ראשית עבור: שופינג בליידן - החנויות השוות שכדאי להכיר
© לילך וינק-לוי

ליידן היא עיר קטנה וקסומה, עשירה בהיסטוריה, מלאה בתעלות, רחובות צדדיים ציוריים וטחנות רוח. כמו ערים רבות בהולנד גם ליידן הושפעה מהכיבוש הספרדי, שבשיאו הייתה תחת מצור במהלך כל שנת 1574. לאחר מאבק ממושך הצליחו ההולנדים לקבל את חירותם חזרה, ועד היום חוגגים ב-3 לאוקטובר את הניצחון, החגיגות מתחילות בערב שלפני, כש כל העיר הופכת לשוק אחד גדול מלא בדוכנים, מתקני לונה פארק מתמקמים באזורים שונים של העיר, וכולם יוצאים לרחובות. יום זה נחשב ליום חג בעיר (כל בתי-הספר והגנים סגורים, כך שמי שעובד מחוץ לעיר צריך לקחת יום חופש להיות עם ילדיו).

שנה לאחר מכן ב-1575 הוקמה בליידן האוניברסיטה הראשונה של הולנד, ועד היום היא נחשבת לעיר אוניברסיטאית, המושכת אליה צעירים רבים מכל העולם. ולא רק היום: איינשטיין לימד באוניברסיטה כפרופסור אורח, וילאם אלכסנדר, מלך הולנד ואימו ביאטריקס, המלכה לשעבר רכשו, בה את השכלתם הגבוהה.

אם יזדמן לכם להגיע למוזיאון הורטוס בוטניקוס, כדאי להיכנס לרגע לבניין האוניברסיטה שנמצא בכניסתו, שבו יש חדר שנקרא “חדר הזעה”. בחדר זה הסטודנטים מקבלים את תוצאות המבחנים ולומדים אם סיימו את לימודיהם בהצלחה, ובני המזל שקיבלו תשובה חיובית רשאית לחתום את שמם על הקיר. אפשר לראות את כל החתימות, כולל זו של המלך ויליאם אלכסנדר.

אי אפשר לכתוב על ליידן מבלי לציין את רמברנדט שנולד וגדל בה. האגדה מספרת שביום לידתו של הצייר המפורסם, הייתה סופה מאוד חזקה. האב, טוחן במקצועו, נאלץ לגשת אל טחנת הקמח שבה עבד, לוודא שלא נעשה נזק, לאחר הולדת התינוק, המיילדת שאלה את אמו לשמו של הילוד, אמו שלחה אותה אל אביו לקבלת תשובה. המיילדת שהגיעה אל תחנת הרוח צעקה לאביו מלמטה "נולד לך במזל-טוב בן, מה יהיה שמו?". האב שלא שמע או הבין את דבריה עקב הסופה צעק לה "Ren brand" שזה: "רוצי, שריפה" להזהירה מפני השריפה, המיילדת שלא הבינה את דבריו חשבה כי אמר רמברנדט, חזרה אל הבית והודיעה לאמו כי שם הרך הנולד יהיה רמברנדט.

בליידן ניתן למצוא גם מגוון רחב של מוזיאונים העוסקים בתרבויות שונות, כמו הרייקס מוזיאון המרתק, שלוקח אותנו למסע בזמן אל עבר מצרים העתיקה, כולל מומיות שנשמרו, חפצים מתקופת הרומאים ועוד; בטבע, כמו מוזיאון הורטוס-בוטניקוס, שבפתחו ניצבים שני עצים בני 400 שנה!) ועוד...

הייתי רוצה לציין את השניים המיוחדים מתוכם:

מוזיאון Naturalis

במוזיאון הטבע נטורליס ניתן לחוות את מקור החיים על כדור הארץ בתערוכות הקבועות, לצפות בתצוגה של מאובנים המציגים את ההיסטוריה של כדור הארץ ואת התפתחות החיים, מן המפץ הגדול עד להתפתחות האדם, כולל דינוזאורים ופוחלצים שונים. המוזיאון נפלא לילדים בכל הגילאים, ואפשר לבלות בו שעות ארוכות. בקיץ יש הרבה פעילויות שגם מי שאינו דובר את השפה יכול ליהנות מהן. קומת המשחקים, הממוקמת בקומה האחרונה, היא עולם ומלואו של משחקים אינטרקטיביים.

לאחרונה (ספטמבר 2016) הגיע לכאן שלד של דינוזאור טי רקס בן 66 מיליון שנה, באורך של 12 מ' וגובה של 4 מ'!

מחוץ למוזיאון ישנה חניה מסודרת בתשלום

• כתובת: Darwinweg 2, 2333 CR Leiden
  • שעות פתיחה: 10:00-17:00
  • דמי כניסה: מבוגר: 12 אירו, ילד (4-17): 9 אירו, סטודנט: 4 אירו.
  • אתר אינטרנט: www.naturalis.nl/en

מוזיאון Corpus

מוזיאון הקורפוס הוא יחיד במינו, הוא בנוי במבנה דמוי אדם בגובה של 35 מטר. עוברים בו מסע מרתק בתוך גוף האדם, ולאורך שעתיים תוכלו להסתובב ולהכיר את פנים גוף האדם עם תצוגות אינטראקטיביות, סרטוני תלת-מימד ומערכת שמע, הניתנת בשמונה שפות (בעברית דווקא לא).

המסע מתחיל בברכיים ועולה למעלה, לאורך האיברים השונים כמו מערכת העיכול, הרבייה, הלב, חלל הפה, ובסיום המסע מגיעים אל המוח ומשם יוצאים. המוזיאון דוגל בשמירה על אורח חיים בריא, וניתן לראות זאת גם בהדרכות השונות.

חשוב לדעת: יש צורך בהזמנת כרטיסים מראש דרך האתר או טלפונית. הסיור מתבצע בקבוצות של עד 16 איש. סיור יוצא כל 7-8 דקות, ובזמן קניית הכרטיס עליכם לקבוע את השעה הרצויה. המוזיאון ממוקם בכניסה לליידן, מכיוון כביש 44A ולא במרכזה, ניתן להגיע למקום בתחבורה ציבורית או ברכב. הכניסה לילדים היא מגיל 6 ומעלה

• כתובת: Willem Einthovenstraat 1, 2342 BH Oegstgeest
  • אתר אינטרנט: corpusexperience.nl

המצודה העגולה (Brucht Van Leiden)

המצודה העגולה ממוקמת על גבעה בלב ליבה של העיר. ניתן להשקיף ממנה על כל ליידן – מראה עוצר נשימה. הגבעה שעליה הייתה בנויה הטירה הוגבהה באופן מלאכותי מספר פעמים עד שהגיעה במאה ה-11 לגובה של 9 מטרים. באותה התקופה עמדת השמירה בה אוכלסה ע"י עדה ואן הולנד עד למות אביה בשנת 1203.

מעת לעת, הטירה שימשה גם כמקום מפלט לתושבי ליידן וחפציהם מפני הצפה. במאה ה-13 הטירה שנחשבה כבר למיושנת, איבדה את משמעותה ההגנתית. בשלב זה, חלק גדול מבתי הכפר נבנו סביבה בתחתית הגבעה, ולכן פנים המבנה נהרס וחומריו שימשו לבנייה ופיתוח נוסף של העיר.

בשנת 1651 העיר ליידן רכשה את המבנה כדי להפוך אותו למגדל מים לשימוש הציבור הרחב. את המערכת המסובכת של צינורות מים ניתן עדיין למצוא בעיר, הם עדיין ללא פגע. למרגלות המצודה ישנו בית קפה מקסים שבו ניתן בימי החורף הקרים לשבת על ספות ולהתחמם מסביב לאח הבוערת.

Hofjes – חצרות נסתרות

בליידן יש 37 חצרות נסתרות, הנקראות Hofjes. הראשון, Jeruzalemhof, הוקם בשנת 1467. החצרות ממוקמות בתוך קומפלקסים של מבנים נמוכים, שבעבר היו מיועדים למיעוטי יכולת מבוגרים, ובראשם נשים רווקות ואלמנות מהמעמד הנמוך ומעל לגיל 50 (שנחשב לגיל מופלג בזמנו) כדי לתת להן תחושת הגנה.

ישנה כניסה אחת ראשית, שממנה ניתן להיכנס פנימה. כיום החצרות פתוחות לכל מי שרוצה לבוא ולהתרשם מהן במהלך היום. הכניסות נסגרות בשעה שש בערב. פה תוכלו למצוא את רשימת החצרות עם הכתובות »

וגם… שופינג!

בתי קפה מפוזרים בכל מקום, בתחתית המצודה, לאורך ועל התעלות ובין הסמטאות, בכל מקום פה תוכלו לעשות עצירה קצרה כארוכה למנוחה קלה בסיור.

וכמובן, שופינג. פה תוכלו לשוטט בין הרחובות הקסומים ולמצוא מבחר רחב של חנויות, אם במדרחוב הראשי שבו ניתן למצוא את הרשתות הגדולות, עד לסמטאות צדדיות שבהן חבויות חנויות וינטג', יד שנייה ובוטיקים מיוחדים והכל במרחק הליכה אחד מהשני. השימוש בתחבורה הציבורית לחלוטין מיותר כאן.

אז בואו נתחיל:

Haarlemmerstraat

מדרחוב הקניות הראשי. זהו רחוב ארוך, שבו ניתן למצוא בעיקר את הרשתות הגדולות כמו H&M, שיש להם פה שתי חנויות – אחת המתמחה בנשים והשנייה בילדים. C&A כוללת נשים וילדים, מנגו, Cool Cat ועוד. בנוסף, אפשר לראות ברחוב יותר ויותר חנויות קטנות בבעלות פרטית, שמוכרות ביגוד ונעליים במחירי רצפה ובסגנון החנויות של רחוב אלנבי בת"א.

Flamingo – באחת הסמטאות (הנקראת סמטת הנשים) היוצאות מרחוב הקניות ממוקמת חנות יד שנייה קטנה ומיוחדת. בעלת החנות מביאה את הפריטים שבה משווקי וינטג' שונים וגם מאנשים פרטיים. בפלמינגו, שהיווה סמל תרבותי בשנות ה-50, הם זיהו את הייחודיות, התשוקה והרעיונות שרצו להביא לידי ביטוי בבחירת הפריטים לחנות. אין ספק שהחנות מהללת את גוף האישה על קימורה הרבים. המחיר הממוצע נע בין 15-30 אירו לפריט.

רחוב Breestraat

במרחק הליכה של מספר דקות מרחוב הקניות ומאחורי עיריית ליידן ניתן למצוא את ה-Breestraat, רחוב אופנתי ארוך, המתאפיין בבוטיקים איכותיים, בתי קפה ואפילו בית קולנוע קטן לסרטי איכות (הסינימטק המקומי).

לאחרונה שינו את חוקי התנועה ברחוב, וכעת אין כניסה לרכבים והרחוב מיועד רק לרוכבי אופניים ואוטובוסים, אמנם אין רכבים, אך לא פחות מסוכנים הם רוכבי האופניים, על-כן יש צורך להסתכל טוב טוב לפני שחוצים את הכביש.

Heerenleed – בוטיק שעיצוב חלון הראווה שלו מושך אותך להיכנס פנימה ולהיחשף לחנות בעלת עיצוב פנים לא פחות מיוחד. המקום בבעלות שתי אחיות ששמות דגש על קניית מותגים שלא ניתן למצוא בקלות, בגדים נשיים עם טוויסט ליצירת עניין, מיועד למי שמעוניינת לשים דגש על אמירה אישית. אפשר למצוא שם גם בגדים לאירועים ומקבץ תכשיטים להשלמת ההופעה. טווח המידות הוא 34-44.

Vera Van Der Voorst – בוטיק המשתרע על שטח גדול ועם זאת בעל מראה מינימליסטי, בגדי מותגים יוקרתיים, איכותיים, קלאסיים, ספורטיביים, שיקיים ובעלי קו נקי.

Hartendief – חנות וינטג' עם פריטים חדשים ויד שנייה עם קולקציית מותגים שנבחרה בקפידה וכוללת ביגוד, תיקים, מזוודות עתיקות ואקססוריז. לא הכי זולה. מה שמייחד אותה משאר חנויות היד שנייה הוא ירכתי החנות, שבו ניתן למצוא אזור של פריטים הנמכרים לפי משקל: 15 אירו לקילו. הסוד, לבחור פריטים מבדים קלים למיקסום הרכישה.

לא רחוק מסופו של ה-Breestraat מגיעים לרחוב Hogewoerd שם ניתן למצוא בוטיקים נוספים, אני בחרתי לציין פה שניים מתוכם.

Kaa's – בוטיק מעצבים אלגנטי, שבו בנוסף לרכישת בגדים, תיקים, נעליים ותכשיטים, אפשק לשבת לכוס קפה או תה. בין המעצבים הנמכרים בחנות ניתן למצוא קולקציה של: Majestic ,Filippa K ,Monique van Heist ,Sofie D'hoore Rue Blanche ,Just in Case ועוד. תכשיטים ותיקים: Isabel Marant ,Les Nereides ,Eva Schreuder ,Old Schoolbags .Royal Republiqנעליים: Moma ,Premiata ,Chie Mihara ועוד.

• כתובת: Hogewoerd 33
  • אתר אינטרנט: kaa-s.nl

Rinda Refuge Mode - Acceessories – חנות ססגונית לאקססוריז, הכוללת תכשיטים, צעיפים, תיקים, ובעצם ניתן למצוא בה הכל מהכל. בשיחה עם בעלת החנות גיליתי כי היא עובדת ב-KLM ועל-כן מטיילת הרבה בעולם, ואין ספק שהשפעת הטיולים ניכרת בקולקציה המוצגת בחנות. כשסיפרתי לה שאני מישראל היא מיד טרחה לומר שהיא מוכרת גם עיצובים ישראליים. הפריטים בחנות לא זולים, החל מ-40 אירו עד כמה מאות. שווה בכל זאת להציץ ולהתרשם.

אזור Pieterskwartier​

האזור מתאפיין בסמטאות המתחילות ברחוב Breestrat ומגיעות אל כיכר וכנסיית Pieterskerk. ההליכה ברחובות קסומה, הרגשה של חזרה בזמן, חנויות קטנות ומיוחדות, גלריות, בתי קפה קטנים והכל באווירה של רוגע. זהו המקום למצוא את חנויות הוינטג' והיד שנייה.

Second Trend – חנות היד-שנייה הראשונה של ליידן והשנייה בכל הולנד, קיימת כבר 35 שנה! בהתחלה הייתה מיועדת לבגדי נשים, גברים וילדים, אך עם הזמן שינתה כיוון והיום מיועדת לנשים בלבד. בחנות נמכרים בעיקר בגדי מעצבים כמו דולצ'ה וגבאנה, שאנל, ארמני והחברים, עם זאת יש לפעמים גם פריטים של H&M ורשתות זולות יותר.

בגלל שהחנות כה ותיקה, מגיעות אליה לקוחות מכל הולנד. הקונות יכולות גם לשבת לכוס קפה ולקשקש עם בעלת החנות, ועבור רבות זהו חלק בלתי נפרד מחוויית הקנייה. הבגדים מתקבלים מלקוחות פרטיים, ובחירת הפריטים קפדנית – איכות הבגד ושימורו הם תנאים הכרחיים לקבלתו לחנות. באזור קטן של החנות ניתן למצוא מתלה עם בגדים למידות 44-46.

Vintage Island – חנות וינטג' חדשה ומדליקה. זהו הסניף השני של החברה שהתווסף לפני מספר שבועות לחנות בדלפט, בקרוב ייפתח סניף נוסף באוטרכט. הפריטים בה מיובאים מארה"ב ומאופיינים בסגנון אמריקאי של המערב הפרוע והארלי דוידסון. הרבה מגפי בוקרים מעור לצד נעלי אולסטאר, מכנסי ליוויס, ג'קטים מעור, חולצות ג'ינס, שמלות, חולצות מטורפות ועוד. למי שמעוניינת בפריטים ייחודיים, זה המקום.

Olive Oyl's Rusty Zipper  חנות לבגדי יד שנייה לילדים ונשים. הרבה פריטים לנשים בסגנון שנות ה-60 וה-70. כפי שניתן לראות בתמונות, אוליב (של פופאי) מהווה השראה לחנות, "האישה הראשונה" של הקומיקס. מעבר לבגדים יש מבחר של תיקים, נעליים ותכשיטים.

החלוקה באזור הנשים היא לפני קטגוריות, שמלות, חצאיות, חולצות וכו', אזור הילדים לעומת זאת מחולק על פי מידות, על-מנת לאפשר חיפוש יעיל יותר. המחירים מאוד ידידותיים, והממוצע עומד על כ-20 אירו.

הזכרתי לפני כן את שרידי המצודה הממוקמת במרכז העיר, אז בכל הנוגע לשופינג גם בסמטאות המובילות אל המצודה ניתן למצוא חנויות בוטיק מיוחדות ולא רק של בגדים, גם ריהוט וחפצים נוי, שווה להעיף מבט ואם לא לקנות אז לפחות לקבל השראה. חנות אחת שראויה לציון במיוחד:

Van Gendt – בשנייה הראשונה שנכנסים לחנות זה כאילו חוזרים אחורה בזמן – לבית של סבתא בשנות ה-70, או לחנות של עניבות או דברי תפירה מפעם. אך בוטיק זה הוא אף אחד מהנ"ל, גם לא חנות יד שנייה, כפי שנדמה בהתחלה. מדובר במקום שמציע בגדים איכותיים ותכשיטים שמונחים בתוך ויטרינות – המחירים ממוצעים ומעלה.

כותבת הכתבה היא לילך וינק-לוי, סטייליסטית אישית ב”סטייליל” ומעבירה סיורי סטיילינג אישיים בעברית באמסטרדם. מוזמנים גם לדף הפייסבוק שלה.