ספליט - אטרקציות מרכזיות

העיר ספליט, השניה בגודלה בקרואטיה, נחלקת לארבעה חלקים: העיר העתיקה, החלק הצפוני, המערבי והמזרחי. הנה מדריך קצר לכל מה שיש לראות בכל אחד מהם.
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: ספליט - אטרקציות מרכזיות
Depositphotos_dbajurinjpg ©

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-17/04/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת בתפוסה מצומצמת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות מרחק.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

העיר העתיקה

ליבה של העיר העתיקה נמצא בין חומות ארמון דיוקלטיאנוס (Diocletian`s palace). מומלץ להצטייד מראש בחוברת מידע אודות הארמון על מנת להבין את מה שעיניכם רואות. מימדי הארמון והאופן בו נשתמר בחלוף השנים מהווים עדות חשובה לאדריכלות רומית שהתקיימה בצד המזרחי של החוף האדריאתי. בניית הארמון החלה בסביבות שנת 300. המבנה הבסיסי הינו מלבני. המבנים בתוך הארמון נבנו בדומה לבניית וילה מלכותית גדולה בסגנון עיר הלניסטית עם מחנה רומאי. אורכו של החלק הדרומי של הארמון, זה הפונה לכיוון הים, הוא 181מטרים. מסדרון קמור (Porta Aenea) מחבר בין חוף הים לפנים הארמון. משמאל ישנה כניסה למרתפי הארמון שבנויים כמערכת מסדרונות ואולמות תת קרקעיים. הליכה לאורך הצד המזרחי של הארמון מובילה ל"שער הכסף" (Porta Argentea), כשממול נמצאת כנסיית דומיניק הקדוש מהמאה ה- 13.

החזית הנוכחית היא מ-1682. בשנים 1932-1934 עברה הכנסייה שיפוצים רבים. בתוכה מזבח בסגנון הבארוק וציורים המייצגים את "נס סוריאן" ואת "חזון ההתגלות במקדש" וכן צלב גותי. משער הכסף אפשר להמשיך ללכת לכיוון Plain of King Tomislav כשבדרך חולפים על פני כנסיית סן רוקו מ-1516 עד שמגיעים לחצר הפתוחה שמוקפת בשורת עמודים (חצר פריסטילית). שני צדדיו האנכיים מוקפים בקשתות עמודים. על הקשתות בצד המערבי סוגרים מבנים גותים ורנסנסיים. בין שני העמודים בכניסה ישנן קפלות. האחת- Our Lady of the Belt משנת 1544 והשניה Our Lady of Conception משנת 1650.

בקצה המזרחי של החצר נמצאת קתדרלה לכבודה של מריה הקדושה (בעבר היה זה המאוזלאום של הקיסר). המבנה שומר על צורתו המקורית ומסביבו 24 עמודים הניצבים במעגל התומכים בתקרה. החלק הפנימי עגול עם שתי שורות של עמודים קורתנים ורצועת עיטור עם מדליונים של דמויות הקיסר ואשתו). הגג נראה ככיפה ובעבר קושט במוזיאקות. כדאי לשים לב למזוזת שער העץ הענקית שמעוטרת בסצינות מחיי ישו , פרי עבודתו של Andrija Buvina (מ-1214). שימו לב גם לדוכן ההטפה מהמאה ה-13 שעשוי אבן משום שמדובר במיצג העתיק ביותר בקתדרלה. המזבח בצד ימין עם החופה הגותית נבנה ע"י בונינו דה מילאנו (1427). הכיפה שמעל למזבח מקושטת בפרסקאות של Dujam Vuskovic מהמאה ה-15. משמאל נמצא המזבח של סן אנסטסיוס.

בקפלה, באולם הכי צפוני, ישנו מזבח בארוקי של סן דוימוס, פרי עבודתו של פסל ונציאני בשם ג`. מ. מורליטר (1767). כיפת הקפלה מקושטת בציורים של מ. קפוגרוסה. המזבח המרכזי הינו מהמאה ה-13 כשהכיפה ממעל מעוטרת בציורים של מ. פונצון. השטח בו ניצבה המקהלה מרוהט עם מושבים בסגנון רומנסקי ובציורי קיר שונים. מתחת לקתדרלה ישנו אולם תת קרקעי ובצמוד חדר תשמישי הקדושה ואוצרות מימי הקיסרות הרומית, כולל אוסף יוקרתי של אמנות דתית. בבית האוצר ישנו אוסף של עבודות זהב ואין ספור גלימות בסגנון רומנסקי, גותי ובארוקי. המימצא בעל הערך היקר ביותר הינו זה הכולל חלק מסעודת הקודש. לרגלי מגדל הפעמון נבנו במאה ה- 13 שלושה אולמות המובילים לכניסה הראשית. תמו את הדעת לשני פסלי אריות שלמרגלות המגדל.

ממול למאוזילאום ישנו מקדש קטן כנראה לכבוד יופיטר שבימי הביניים המוקדמות הפך למנזר בפטיסטי. המבנה המרכזי של המקדש מקושט היטב. החלק הפנימי מקורה. אגן הטבילה צופה אבן במאה ה- 19 כשבמרכז ישנה דמות של שליט קרואטי ועל הסרקופגים ישנן דמיות של הארכיבשוף הראשון של ספליט (מאה ה-7) ושל יוחנן המטביל. רחוב Diocletian מתחיל מהחצר הפרסטילית לכיוון "שער הזהב" (כשהפנים פונות צפונה). ארמון Agubio עם השער הגותי והחצר הפנימית נמצא מצד שמאל, בעוד שמימין בחלק בו מתחיל רחוב Papaliceva נמצא ארמון Papalic מהמאה ה-15 שנחשב למבנה האדריכלי החשוב ביותר שנבנה בסגנון גותי בספליט. בתוך הארמון ישנו המוזיאון העירוני של ספליט.

מרחוב צדדי קרוב, מובילות מדרגות לכנסיית סן מרטין שממוקמת בפרוזדור מעל לשער הזהב. בכנסיה מזבח אבן שמעוטר בקישוטים וכן כתובת מהמאה ה-11. הדרך מ"שער הזהב" מובילה לשטח פתוח בו ניצב פסלו של Grgur Ninski, מנהיג קרואטי דתי שחי במאה ה- 10 . פסלו פוסל בידי הפסל הקרואטי איבן מסטרוביק ב-1957. הפארק הקטן שמצפון מערב לשער מכיל את שרידי כנסיית St. Euphemia שהתמוטטה בשנת 1877.

רחוב Kresimir מוביל מהחצר הפרסטילית ל"שער הברזל" (Porta Ferrea). מצד שמאל ניצב ארמון Cindro מהמאה ה-17 שנחשב לארמון היפה ביותר בספליט שנבנה בסגנון הבארוק. כשממשיכים ללכת מגיעים לכיכר Na-rodni Trg. מגדל השעון (מהמאה ה-16) בולט מעל שער הברזל ומשקיף על כל הכיכר. מכל המבנים שסגרו על הכיכר מצפון, נותר על כנו כיום רק בית העיירה המוזהב שנבנה במאה ה- 15. בקומת הקרקע שלו ישנה מרפסת. כיום, בתוך המבנה שוכן המוזיאון האתנו-גרפי (מ-1910) המציג תלבושות מסורתיות מדלמטיה. מימין לבית העיריה, מעבר לגשרון קטן, ישנו ארמון Karepic מהמאה ה- 16 ובקצה הצפוני מערבי של הכיכר ניצב ארמון Cambi מהמאה ה-15. רחוב דומלד Domald יוצא לכיוון צפון ומוביל דרך כניסה מפוארת לכנסיה ומנזר ישנים בשם St. Mary de Taurello. רחוב Trogir מתחיל מהקצה המערבי של Narodni Trg לכיוון דרום ומסתיים בכיכר Braca Radic שבמרכזה פסל של Marko Marulic. בפינה הצפונית ביותר של הכיכר ישנו ארמון Milesi המציין את גבולה הצפוני של הכיכר. בצד הדרומי בולט מגדל Hrvoje, שריד של מבצר ונציאני מהמאה ה15. המעבר שבתוך המגדל מוביל עד קו החוף.

החלק המערבי

החלק המערבי (Veli Varos, Marjan, Meje) במרכזה של כיכר קטנה שבחלק המערבי של קו החף ישנם מנזר וכנסייה בשם St. Francis. המנזר נוסד במאה ה-13. הכנסייה במאה ה-19 ויש בה מבחר יצירות אמנות של פסלים וציירים מהמאות ה-13 עד ה-17. מצפון לכנסיה על מורדות הר Marjan נמצא עמק Veli Varos עם רחובות שתי וערב ונוף ציורי יפיפיה. כשפונים מרחוב Krizeva, לרחוב Stagnija מגלים כנסיה מעניינת בשם St. Nicholas מהמאה ה-12 כשמימין, בהצטלבות נמצאת כנסית Holy Cross מהמאה ה-17 (שהורחבה במאה ה-19) עם מגדל פעמון בסגנון הבארוק ובתוכה ציור של צלב גותי, פסל של מריה נושאת ילד וכן כמה ציורים בסגנון הבארוק.

רחוב Senjska מוביל לאורך המדרונות של הר Marjan עד למערכת המדרגות משם מטפס במתינות לכיוון כנסיית ניקולאס הקדוש (כשהנוף הנשקף ממעל הוא נוף יפיפה של כל נמל ספליט). גרם המדרגות מימין מוביל למוזיאון הלאומי למדע ולגן הזיאולוגי. מנקודה זו הדרך מובילה ל- Marjan. הדרך יורדת מטה עד להצטלבות. בהמשך הירידה, בצד ימין נמצאת כנסיית Our Lady of Bethlehem מהמאה ה- 15. אחרי העיקול מובילה הדרך לכנסיה נוספת בשם כנסיית St. Jerome ולידה ישנה מערה עתיקה. הטיילת מכנסיית St. Francis מובילה למלון Marjan ואח"כ למרינת ACI של ספליט. משם הדרך מתפצלת שמאלה לכיוון חצי אי קטן בשם Sustipan. מן העבר השני מובילה הדרך לחלק אחר בעיר שנקרא Meje שבצידו הימני, ברחוב Gunja-cina נמצא המוזיאון הקרואטי לארכיאולוגיה. מורד הרחוב מוביל למבצר מסטרוביץ שפעם שימש במאה ה-17 מעונן של משפחות Capogrosso ו- Kavanjin . קצה הרחוב מוביל עד לתעלת Marjan.

החלק הצפוני

החלק הצפוני (Dobri, Poljud) רחוב Marmontova יוצא מהקצה המערבי של חוף הים של Croatian National Revival צפונה לכיוון המקום בו ניצב Bulatova Poljana. מימין ישנו בית מרחץ תרמי - Splitske Toplice כשמשמאל רואים את חומות מבצר מהמאה -17. מונומנט Luka Botic ניצב על ה- Poljana. על הפינה המערבית של הכיכר סוגר בניין התיאטרון הלאומי של קרואטיה (מ-1893) ועל הפינה הצפונית סוגרת כנסיית Our Lady of Health. מגב התיאטרון בכיוון צפון מתחיל רחוב Zrinsko-Frankopanska וקצת יותר שמאלה נמצא רחוב Lovretska בו נמצאים הגלריה הלאומית והמוזיאון הארכיאולוגי. כנסיית הולי טרינטי (Holy Trinity) נמצאת לא רחוק מ"פארק הצעירים" (Holy Trinity) וממולה ישנו איצטדיון הכדורגל Hajduk.

החלק המזרחי

החלק המזרחי (Lucac, Bacvice): בחוף הים של Kneza Domagoja ישנם רציפי אוטובוסים ורכבות וכן מעגן סירות ומעבורות. על הרמה הגבוהה המיתמרת מעל קו החוף ניצב מגדלור. הדרך המובילה מארמון דיוקלטיאנוס לגשר שמעל מסילת הברזל מגיעה עד הארמון הבישוף שבנוי בסגנון ניאו-רנסאנס. רחוב Kralja Zvonimira יוצא מהארמון לכיוון מזרח ובו מנזר וכנסיית St. Clare. מצפון לארמון הבישוף נמצא הפרבר הישן Lucac הבנוי סימטאות צרות ותלולות. מצודת Gripe מהמאה ה-17 בולטת ממרומי הגבעה. ממזרח לתחנת הרכבת משתרע רובע Bacvice שלאחרונה שופצו חופיו הציבוריים.

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-17/04/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת בתפוסה מצומצמת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות מרחק.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.