אוכל ומסעדות באיסטריה

יחסית לגודלו מציע חצי האי איסטריה מספר רב של חוויות גסטרונומיות. מטעמי פטריות כמהין, יקבים רבים, סעודה על רקע רובעים עתיקים וקפה מול הגלים הם סיבה מספיק טובה להפסיק את הדיאטה רגע לפני שמגיעים למקום.
יצחק בן עוזר
תמונה ראשית עבור: אוכל ומסעדות באיסטריה

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/04/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת כסדרה.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

כמהין ואוכל איטלקי

חצי האי איסטריה מספק לא מעט חויות גסטרונומיות. גולת הכותרת לחובבי הגורמה היא ללא ספק פטריית הכמהין. אחד מהאזורים המשופעים בפטריה יקרה זו הוא האזור הממוקם בחלקו הצפוני של חצי האי במחצית המרחק שבין החופים. אם נרצה להיות ממוקדים יותר העיירות בוזט (Buzet), מוטובון (Motovun) וליבאדה (Livade) הן המקומות שבהם ניתן למצוא אותה בחנויות ובמסעדות שכל אחת מתגאה במנות שיש בהן נגיעה או קמצוץ של מוצר יוקרתי זה. זוהי אחת המנות שהמחיר בתפריט מתייחס לגרם אחד (חובבי הדגים שבינינו מודעים לתופעה שהמחיר בתפריטים מסוימים מתייחס לקילוגרם אחד ולא למנה). אלה שמנסים כאן את אחת המנות שמשלבות פטריה זו יתאכזבו לגלות שכמעט לא ניתן להבחין בנוכחותה של הפטריה בחביתה או במנה הבשרית ולרגע נדמה שהפטריה נחתכה במכשיר לייזר מדויק שמשמש לצרכים רפואיים.

יש שני סוגים של פטריות כמהין. הבהירה שנחשבת יוקרתית יותר, גדלה בסתיו (בחודשים אוקטובר-דצמבר) והכהה ניתנת להשגה/הגשה גם בעונת התיירות ה-"חמה" (גדלה בין מאי לנובמבר). הפטריה גדלה מתחת לקרקע ולכן קשה לגלותה. "ציידי" הפטריות נעזרים בכלבים או בחזירים שנעזרים בחוש הריח המפותח שלהם כדי לגלותה. המקומיים סיפרו לי שהם מעדיפים להשתמש בכלבים כיון שהחזירים מתנהגים בחזיריות ומנסים לאכול מפטריות לאחר שגילו אותן. אחת המסעדות שבהן ניתן להנות ממנות שמכילות את הפטריה שנקראת בפי המקומיים "טארטופי" (Truffles) היא מסעדה שממוקמת בעיירה מוטובון. המסעדה השייכת למלון Kastel משקיפה על הסביבה כולה מהפסגה. כאשר מזג האויר טוב מומלץ לתפוס מקום באחד השולחנות, שמוצבים מתחת לעצי הערמונים אך אם אין ברירה אזי ניתן להסתפק באחד השולחנות שבחלק המקורה של המסעדה. השילוב של מיקום מהמם ואוכל מעולה שכולל קמצוץ של טארטופי הוא חוייה שלא תישכח.

המותג המפורסם ביותר של פטריית הכמהין הוא Zignate . אחד מבני המשפחה שמפעילה מסעדה ורשת של מספר חנויות שמתמקדות בשילובים שונים של פטרית הכמהין גילה בשנת 1999 פטריה במשקל 1.31 קילוגרם ונרשם בספר השיאים של גינס. לרשת חנויות במספר מקומות בחצי האי (פולה, ליבאדה, בוזט ועוד) והמסעדה ממוקמת בלב האזור שבו גדלה הפטריה. המסעדה נחשבת לאחת מעשר המסעדות המובילות בקרואטיה והיא מדורגת במדריך גומיו.

המטבח המקומי הושפע בצורה ניכרת מהמטבח האיטלקי והדבר מוסבר בקירבה הפיזית לאיטליה. הפיצות, הפאסטה, גבינת פרמאז`ן, מבחר גלידות (נסו את אלה עם פירות היער, שניתן למצוא כדוגמתן בכל גלידריה ברובעים העתיקים) וקפה משובח הם מספר דוגמאות להשפעה של השכנים. בצידי הדרכים בולטים הדוכנים, שמציעים גראפה, שמן זית, גבינות עיזים וכבשים, דבש ולעתים גם ירקות ופירות. העובדה שחצי האי מוקף מים משלושת צדדיו תורמת לשילוב של דגים ופירות ים (שרימפס,קאלאמארי ומולים) בתפריטים ואם צריך לבחור תפאורה מתאימה לארוחה שכזאת אז המסעדה המשקיפה על פיורד בשם לימסקי (Limski) היא המתאימה ביותר. המסעדה נמצאת על חופו של הפיורד שמגיעים אליו בנסיעה לכיוון רוביניי (Rovinj) או מכיוון ורסאר (Vrsar, כ-12 קילומטרים מזרחית ל-Vrsar סמוך לקצהו של הפיורד) או שמגיעים מהכביש המהיר A9 ויוצאים ביציאה שנקראת Medaki. במפלס החניה יש בית קפה והמסעדה נמצאת במפלס העליון כשמהמרפסת שלה נשקף הפיורד.

אווירה ונוף

הרובעים העתיקים בערי החוף (יומאג, נוביגראד, פורץ`, רוביניי, פולה) מרכזים את האטרקציות ההיסטוריות והארכיטקטוניות שבאזור ולכן הם מושכים אליהם תיירים רבים. בתוך הרובעים האלה ניתן למצוא שפע מסעדות. לחלק מהן ייחודיות מסוימת שמבליטה אותן יחסית לאחרות. כדוגמא בחרתי את מסעדת Opola בקצהו של הרובע העתיק בפולה. המסעדה, שממוקמת בקומה השנייה משקיפה על קשת סרגיוס, אחד המונומנטים הרומאים ששרדו בעיר זו. השילוב של ארוחה טובה אגב צפייה בקשת סרגיוס מצדיק את המאמץ שהושקע באיתור המקום.

• Opala Bistro
    Trg Portarata 8
    Tel:098-211-666
     Pula

אם כבר מגיעים לפולה ומעונינים בארוחה טובה במקום מקסים אזי ניתן לצאת מהעיר וליסוע דרומה לכיוון Pjesscana Uvala. במסעדת המלון שנקרא Valsabbion ניתן לשלב בין ארוחת גורמה לצפייה במימי המפרץ. במסעדה, שיכולה לקלוט כ-90 סועדים, ניתן לבחור (אם יש מקום) בין ישיבה בפנים או בחוץ.

• Valsabbion
     Pjescana Uvala Ix/26
    Tel:052-218-033
     Fax:052-383-333
    www.Valsabbion.hr

אם נספור את הדוכנים לאורך הכביש בחוף המערבי שבהם מציעים ניתן לרכוש בקבוקי גראפה הרי שניתן היה לייחס לו את התואר "דרך הגראפה". המקומיים לא הטמיעו הגדרה זו אך לעומת זאת כמו במדינות אחרות ביבשת כמו צרפת, גרמניה או איטליה יש להם "דרך יין" משלהם. היינות המקומיים הבולטים הם:

• Malvasia- יין לבן שמופק מענבים ירוקים (בשני שליש מהכרמים באיסטריה מגדלים ענב זה).
  • יין האדום Teran
  • יין שמתאים לקינוחים שבסוף הארוחה Momjan Muscatel

דרך היין

דרך היין האיסריאנית ממוקמת באזור הצפון מערבי. נקודת מוצא היא סאבודרייה (Savudrija) שמצפון ליומאג. משם נוסעים מזרחה בכביש שמשיק לגבול הסלובני עד Momjan ולאחר ביקור ביקבים שבמקום נוסעים דרומה בכביש מספר 21 למקום שנקרא Vizinada. כאן ממוקמים שני יקבים ואם נדרים לכיוון Visnjan נוכל לפקוד שני יקבים נוספים. מאחר ואנו נוהגים, ברור שמתוך ההיצע המגוון נסתפק בטעימות ביקב אחד או שניים.

בתי קפה

הקפה המוגש בבתי קפה ומסעדות טוב למדי (בחלק מבתי המלון מוגש נוזל שחור שאמור לתפקד כקפה אך מומלץ לותר עליו ולדחות את שתיית הקפה לאחת העצירות במהלך הטיול). אחד מבתי הקפה/מסעדות המענינים מבחינת הנוף הנשקף מהם הוא קפה וידיקובאץ. הקפה ממוקם בעיקול של כביש מספר 21 שמחבר את רייקה עם פולה. במסעדה/בית הקפה יש כ-80 מקומות ישיבה בתוך המבנה ועוד כ-100 מקומות על המרפסות מהן ניתן לתצפת על מפרץ Plomin.

• Motel Vidikovac
    52234 Plomin
    Tel: 052-864-420
     Fax:052-864-426

לסיום נאזכר את עיר הקייט אופטיה (Opatija) שנחשבת לאחת הפנינות על מפת מקומות הנופש באירופה. בשדרות המרשל טיטו ניתן למצוא מספר בתי מלון בעלי מוניטין וישיבה בבית הקפה של אחד מהם על כוס קפה ועוגה יהוו סיום הולם לחויות הגסטרונומיות שזכינו לטעום מהם בחבל ארץ זה. מי שיתעקש לאכול ארוחת צהריים (מזנון חופשי או תפריט) במרפסת הצופה על המים יוכל לעשות זאת במלון גראנד הוטל. אחד מיתרונותיו של מלון זה הוא מגרש החניה שנמצא במרתפו ומי שחיפש מקום חנייה באופטיה ידע להעריך יתרון משמעותי שכזה.

• Grand Hotel
    Victoria Cara Emina 6
    51410 Opatija
    Tel: 051-278-003
     Fax:051-278-021
    www.Ugohoteli.hr

אם שכרתם דירה שמצוידת במטבחון על כל אביזריו או שהתחשק לכם להכין ארוחת ערב אזי מומלץ לבקר באחד הסופרמרקטים המקומיים שמגוון המוצרים המוצעים בו מכובד למדי. זוהי הזדמנות מצוינת לראות ולהכיר את המוצרים המקומיים ואת העדפותיהם של המקומיים אם כי צריך לזכור שבמוקדי התיירות חלק לא מבוטל מהקונים הם נופשים ותיירים שסל הקניות שלהם מעט שונה מזה של התושבים המקומיים. רשת סופרמרקטים שיש לה פיזור טוב ברחבי קרואטיה נקראת Konzum.

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/04/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת כסדרה.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.