קראלה: כך תוכלו לטייל בדרום הודו, אבל בסטייל

חשבתם שבהודו אפשר לטייל רק עם תרמיל ושההיגיינה שם לא משהו? אז מסתבר שיש גם הודו אחרת. מדינת קראלה מציעה חופשה מפנקת בין חופים לבנים, סירות דייגים ושקיעות מרהיבות, בתים צפים שהפכו לסוויטות, מטבח עשיר, איורוודה ואפילו שופינג
גילי מצא
תמונה ראשית עבור: קראלה: כך תוכלו לטייל בדרום הודו, אבל בסטייל
© גילי מצא

קראלה (Kerala) שוכנת בדרום-מערב הודו, גובלת בקרנאטקה ובטאמיל נאדו בצפון ובצפון-מזרח ובאוקיינוס ההודי ממערב. הישראלים גילו אותה בקיץ 2019 ובניגוד לתפיסה שהודו היא שם נרדף לתרמילאים, קראלה מתאימה למשפחות ולמי שאוהב לטייל בסטייל. "המקום שבו הודו צפה על מי מנוחות" - כך קבע "הניו יורק טיימס" וכמובן שלא נחלוק עליו.

קראלה מצטיינת ב-14 שמורות טבע שהן ביתן של חיות אקזוטיות ולכן אין פלא שהחיפושית סר מקרתני אמר עליה שהיא "החלקה הפרטית של אלוהים". על רצועת החוף שלה, המתפרסת על פני כ-600 ק"מ נמצאים רוב החופים של הודו והיא גם מתגאה במתווה נוף הררי שעל מורדותיו גולשים מפלים שהם מאסט לחובבי טרקים.

ככה שטים בסטייל: סוויטות צפות

קראלה היא פאזל של תעלות באורך כ-900 ק"מ ובתוכם 44 נהרות, נחלים ולגונות. לכן לא פלא, ששיט בסירות מסורתיות (Backwater) היא אחת מהאופציות החביבות על מטיילים באזור.

במחוז אלפי (Alleppy) יוצאות הפלגות בסירות, שבעבר שימשו לניוד טונות של מטען והוסבו לסוויטות צפות. אחד היתרונות של הפלגת נהר הוא האופציה להגיע למקומות מיוחדים. כמו למשל בהפלגה בסירת נהר בשם טירווולאם (Thiruvallam), כאשר בדרך לקובאלם (Kovalam), מבקרים במקדש בן 2,000 שנה, על גדות נהר קארמנה (Karamana).

עוד אופציה ידועה לשיט ב-Backwater היא ולי (Veli), שמרוחקת 8 ק"מ מהעיר טירווטאפודרם (Thiruvanathapuram) והיא דחוסה בין הלגונה של ולי לים הערבי .יש אפשרות לשהות בכפר תיירותי במקום, שמציע מגוון פעילויות של ספורט ימי ופארק מים עם גשר צף, שמקושר לחוף.

קולאם (Kollam) הוא אחד הנמלים הוותיקים במדינה, שממנו יוצאת ההפלגה הכי ארוכה בקראלה שנמשכת כשמונה שעות, מפה לעיר אלפוזה (Alappuzha) שידועה בכינוי "ונציה של המזרח".

על הצלחת: המטבח הקראלי

"אחת מארוחות הבוקר הטובות בעולם", כך דירג אותה ירחון התיירות והפנאי Travel & Leisure. המטבח הקרלאי מושפע ממדינות כובשות ביניהן פורטוגזים, הולנדים, בריטים וגם מהשפעות ערביות. המדינה עשירה באלפי דונמים של מטעי תה, פלפל, קפה, הל, קינמון, פירות אקזוטיים ותבלינים.

מה כדאי לטעום בארוחת הבוקר? פוטו (Puttu) שמורכב מקמח אורז וקוקוס, אידיאפם (Idiappam) שטעמו מזכיר עוגיית אורז, אפאם (Apam) שזה מעיין פנקייק/לביבה.

ארוחה קרלאית בת חמש מנות נקראת סאדיה (Sadya) והיא כוללת 27 מטעמים צמחוניים, ביניהם ואפלים מטוגנים בשמן קוקוס, חמוצים ומנות מתוקות ופריכות.

עם כ-44 נהרות, מאכלי ים הם חובה בביקור במדינה. מי שחובב את הסצינה הקולינרית הזו, ימצא פה שרימפסים, קלאמרי, סרטנים, צדפות, לובסטרים מבושלים עם תבלינים אקזוטיים. הדג הכי מפורסם בקרלה הוא קרימן (Karimeen).

גסט האוס לציפורים נדירות

בקראלה תמצאו את שמורת טטקד (Thattekkad), הנחשבת כגן עדן לציפורים. דמיינו שזה ה”גסט האוס” הכי גדול בקראלה לציפורים נדירות. המקום ידוע גם בשם "המקלט של ד"ר סאלים עלי", הקרוי על שמו של האיש שהיה אורינתולוג, שזו וריאציה על זאולוג. בשמורת טטקד יש כ-320 זני ציפורים ופרפרים אנדמיים וזו חוויה לכל אוהב טבע באשר הוא.

צפו בחמש דקות מהשמורה המקסימה:

לא רק לחובבי צילום: שקיעות וזריחות בצ'וווארה ביץ'

חול לבן, סלעים, צוקים בזלתיים על רקע עצי קוקוס שומטי לסת ונשים שמוכרות ציורים וצעיפים - כך נראה צ'וווארה ביץ' (Chowara Beach), שנמצא כ-8 ק"מ מדרום לעיר קובלם (Kovalam) וידוע בזכות סצנת הדייגים שלו, שנמתחת על פני רצועת חוף ארוכה ומהווה חלון הצצה לתיירים, לשיטת דייג מסורתית.

את העבודה המיוחדת של הדייגים בחוף המיוחד הזה לא רציתי לפספס. כיוונתי שעון לזריחה והלכתי לצפות בסוג של מיומנות שנמצאת בסכנת הכחדה. עשרות סירות של דייגים יוצאות ללא מורא וחת לים גבה גלים וחוזרים לפנות בוקר עם השלל. בריטואל שייחודי לכל סירה, הם מושכים אותה לחוף תוך כדי קריאות עידוד, שירה והברות מקוטעות. קטע שווה במיוחד לחובבי צילום.

שימו לב – החוף הוא סלעי בקטעים מסויימים ולא מומלץ להכנס למים הסוחפים, שיכולים לנפץ אותך על הסלעים.

מדעי החיים בגירסה ההודית

את השיטה ההוליסטית איורוודה (Ayurveda) שפירושה מדע החיים העבירו לעולם חכמים הודים כבר לפני כ-5,000 שנה. ההודים פיתחו שיטה מנצחת לחידוש, שימור והחייאת הגוף והנפש באמצעות השילוש הבסיסי: שיקויים צמחיים, עשרות סוגי עיסויים ותפריט מוקפד. האיורוודה עשתה קאמבק רציני בהודו בעשורים האחרונים בגלל האיכויות שלה כרפואה חלופית לקונבנציונלית שלעיתים אין לה מזור יעיל. קראלה נחשבת לערש האיורוודה.

בארץ, בכל ספא שמכבד את עצמו, יציעו לכם עיסוי מפנק בשמן שומשום חם שמסתיים בנסך על המצח, דהיינו פאנצ'ה-קארמה (Panchakarma), אבל זו ממש לא תמצית השיטה, שהיא פילוסופיה שכוללת ענפים שונים.

גם היוגה והמדיטציה נחשבים לטרנד שמתחבר לאיורוודה כחלק מסדר היום בכל ריזורט שמכבד את עצמו. ההאסנות (Asana), התנוחות של היוגה, הן הרבה מעבר לקיפולי אוריגמי לגמישים בלבד והשפעתם הפסיכולוגית המבריאה כמעט מדעית. יחד עם זאת חשוב להבין שאין דבר כזה יוגה ברגע כמו שאין איורוודה מזורזת, אלא מדובר בתהליך שדורש סבלנות, אבל מאוד משתלם לטווח הארוך. מניסיון, כאשר מתרגלים בריזורט איורוודה סדר יום ממושמע שכולל יוגה ומדיטציה, מרוויחים שקט מפתיע ופחות סבל, שזו שאיפת העל במרוץ החיים המודרני.

ריזורטים שווים שמתרגלים שקט ואורח חיים בריא

קבוצת סומטירם איורוודה (Somatheeram Ayurveda group) כוללת את הריזורט הראשון לאיורוודה בקראלה, שנכנס לנישה הכה פופולארית בימינו - תיירות מרפא. בשנת 1985 באבי מתיו (Baby Mathew) הגיע לחוף הים של צ'וווארה וחש את האנרגיות המיוחדות מהסלעים הממגנטים שבו. הוא עוד לא ידע שהוא מתחיל קונספט חדשני - בית חולים לאיורוודה באווירת חופשה וטבע.

לא משנה מה המיחוש שהבאת מהבית - מיגרנה, קושי להרדם, בעיות נשימה, חלודת מפרקים, עודף כולסטרול, פסוריאזיס, חרדה או מתח, האיורוודה תנסה לעזור לך. בשני הריזורטים המובילים, סומטירם (Somatheeram) ומנלטירם (Manaltheeram) הצמוד אליו, ישנו צוות כולל של 20 רופאים, חלקם פנסיונרים שניהלו בתי חולים או מחלקות איורוודה ועוד כחמישים מטפלים.

בריזורט פגשתי להפתעתי תרמילאים מכל העולם שבאו לפרגן לעצמם, אחרי טרקים בהימאליה וסובב הודו. היו לא מעט אורחים שבאו לחבילת הרזייה, טיפולי יופי של אנטי אייגינג' או הצטרפו לסדרה ממוקדת בכאבי עמוד שדרה וצוואר. במשך שבועיים דגמתי כ-15 טיפולי גוף שעשו שימוש בכ-150 שמנים ואבקות, שיוצרו במעבדה הפרטית של סומטירם, שתיתי פעמיים ביום שיקוי שנרקח עבורי בהתאם לתלונות שהבאתי מהבית וטעמתי אחת מ-250 מנות צמחוניות, שהן חלק מהבופה היומי

הכירו את קוצ'ין

לעיר קוצ'ין (Cochin) מומלץ לדעתי להקדיש יומיים, כלומר לינה של לילה אחד. ומה חובה לראות?
בית הכנסת העתיק נמצא פה משנת 1568 בקצה הרחוב היהודי של העיר. הסתבר לי שהקשישה האחרונה שחיה פה, שרה כהן, מתה לאחרונה בגיל 96 ואת ביתה מתחזק המטפל האישי שלה, שפותח את הדלת בתאום מראש.

בבית הכנסת השכן, שימו לב לכתובות אבן בעברית, תחריטי נחושת ובעיקר לרצפת האריחים ולתקרה שמשובצת בשנדלרים מבלגיה. בחוץ מחכות חנויות עם יופי של שופינג ובחלק מהן הופתענו לראות כיפות, כיסויי חלה ופמוטים. לא משנה על איזה שופינג תלכו, אל תשכחו כמו תמיד בהודו, חובה להתמקח.

רשתות הדייגים הסיניות בכיכר וסקו דה גאמה הן מלכודות תיירים שעלולות לאכזב, בעיקר למי שבא כמוני לאטרקציה שמתוארכת למאה ה-14. זוהי שיטת דייג שיש הסבורים שהנכד של גינגי'ס חאן ייבא אותה לפה. הדייגים לא יוצאים לים אלא פורשים את הרשתות שעשויות מעץ טיק ומוטות במבוק והדגים באים בעצמם. כדאי לדעת שבתנאי שפל בים לא פורשים רשתות.

5 המלצות וטיפים נוספים

1. לקחת טיסה פנימית של כעשרים דקות מק'וצין לטריבנדרום, הקרובה לריזורט סומטירם, במקום לבלות בשעות העומס כשמונה שעות בשביל לגמוע בסך הכל כמאה ק"מ. אם נוחתים בבומבי יש טיסות ישירות ממנה לטריבנדרום וגם מבומבי לקוצ'ין.

2. לא מומלץ לנהוג את הדרך משדות התעופה גם אם אתם נהגים מיומנים. הדבר הכי חשוב בבחירת נהג ורכב – לוודא שיש לו מזגן טוב, במיוחד אם אתם בתקופת המונסון כשהלחות מקשה על הנשימה. נסו לקבל המלצה ספציפית על נהג שיודע אנגלית ולא ממלמל בחוסר אונים, או מהנהנן מצד לצד בסגנון מסורתי, כשתרצו לקבל ממנו מידע בסיסי כמו איפה יש מסעדה ראויה לבטן מערבית.

3. סאג'יב (Sajeev) החביב – מדריך דובר אנגלית טובה מומלץ לעיר קו'צין. הוא סיפר לי על החלק היהודי, על מקדשים, הינדואיזם והוא אפילו מבין קצת במסתרי הקבלה. סאג'יב יכול לתאם אתכם טיולים במחוזות סמוכים ושווה לבדוק איתו זמינות באמצעות מייל [email protected]
 או בטלפון 9995381810

4. עונות השנה בקארלה: חורף - מדצמבר עד פברואר, קיץ – מפברואר עד יוני, עונות המונסון - בין מאי לספטמבר ובחודשים אוקטובר-נובמבר.

5. האיים המלדיביים נמצאים מול חופה הדרומי של קארלה כך ששווה לשלב אותם בטיול.

הכותבת הייתה אורחת של קבוצת סומטירם איורוודה

רוצים לקרוא עוד על איורוודה כחלק מיומן מסע ולהתרשם מצילומים שמתעדים הרפתקאות? בבלוג "לטייל עם גילי" תוכלו לקבל טיפים על נישת הסולו של גילי מצא, שמטיילת לבד ונהנית מזה.