מדינת קראלה: לחוות את הודו קצת יותר רגועה, נקייה ומזמינה

על מה רובנו חושבים כשאנחנו שומעים את המילה "הודו"? פרות, לכלוך, רעש, קבצנים וכאוס. עכשיו תחשבו שוב ותחליפו את כל אלה בעצי קוקוס, חוף ים, מפלים, נהרות ויערות טרופיים
קובי סרדס
תמונה ראשית עבור: מדינת קראלה: לחוות את הודו קצת יותר רגועה, נקייה ומזמינה
© יח"צ

מדינת קראלה (Kerala) שנמצאת בחופה הדרום-מערבי של הודו, לצד חופו של הים הערבי, היא אחת המדינות העשירות והמפותחות בהודו כולה, שמלבד תרבות מקומית עשירה, גולת הכותרת שלה היא טבע פראי ורטוב הכולל רצועות חופים אינסופיות, צמחייה טרופית ותעלות מים המחברות אגמים ונהרות. לא תמצאו פה פרות ואת הבלגן ההודי המוכר, ואפילו תופתעו לגלות שיש חוק האוסר עישון סיגריות במקומות ציבוריים (כולל הרחוב) במדינה כולה.

הכירו את הודו האחרת

התחנה הראשונה בקראלה היא ללא ספק העיר השנייה בגודלה בקראלה - קוצ'ין (Cochin), עיר נמל ששימשה במהלך ההיסטוריה כנקודה אסטרטגית של מרכז סחר עולמי, בעיקר של תבלינים, מה שגרם לאירופאים רבים להתיישב בה ולהשתלט עליה. ההשפעה האירופאית על העיר ניכרת עד היום בארכיטקטורה הייחודית של המבנים שמקיפים את העיר.

קוצ'ין היא עוף זר בנוף הכאוטי ההודי, ומתוקף היותה עיר עשירה, לא תתקלו בה בהמולה ההודית המוכרת, מה שהופך אותה לנקודת פתיחה טובה ונחיתה רכה ופסטורלית לזוגות או למשפחות שמעוניינים לחוות את הודו, מהזווית הנקייה והתרבותית שלה, בייחוד כעת, כשיש אליה טיסות ישירות של חברת "ארקיע".

האטרקציות המרכזיות בקוצ'ין

האיזור התיירותי והשלו של העיר הוא איזור "פורט קוצ'ין" (Fort Kochi), שם מרוכזים מרבית המלונות, המסעדות והשווקים. בין מסגדים, כנסיות וקתדרלות מסתתר גם בית כנסת אחד מפורסם וידוע, שמשמש תזכורת לקהילה היהודית הוותיקה ביותר בהודו – יהדות קוצ'ין. בית הכנסת נמצא ברובע היהודי שנקרא "Jew Town" (עיר היהודים), אבל תתכוננו להתאכזב - כנראה שלא תמצאו שם הרבה יהודים. רוב יהודי קוצ'ין עלו כבר לארץ ישראל ונכון להיום נשארו בעיר שניים בלבד – גבר ואישה. לפני כחודש נפטרה שרה כהן, שהייתה דמות מוכרת מהקהילה היהודית ששמה הולך לפניה בעיר כולה. אז אולי יהודים לא תמצאו פה, אבל כן תמצאו חנויות רבות עם כיתובים בעברית שמוכרות תשמישי קדושה – החל מחנוכיות ומזוזות ועד לכיסויי חלה רקומים בעבודת יד.

מרחק הליכה קצר מהרובע היהודי נמצאת הטיילת המפורסמת של העיר שלכל אורכה פרושות רשתות דייג על מקלות עץ ארוכים - טכניקת דייג סינית בת מאות שנים. רשתות הדייג, שמתנשאות לגובה של יותר מעשרה מטרים, עושות לדייגים את החיים קלים. לפני הגאות הם מורידים אותן למי הים והגאות כבר דואגת למלא אותן בדגים. ממש מאחורי הרשתות נמצא גם שוק דגים שבו תוכלו לקנות את כל מה שהדייגים העלו ברשתם באותו היום עם דגש על סרטנים ופירות ים בכל הגדלים והצבעים. זהירות – רוב הדגים והסרטנים עדיין חיים ומתהלכים ללא הפרעה, לא להיבהל.

אל תפספסו את התרבות המקומית

אחרי שביקרתם ב"פורט קוצ'ין" (Fort Kochi), אכלתם דגים טריים והתחברתם למסורת היהודית, הגיע הזמן להתחבר גם לתרבות המקומית. אחד מסימני ההיכר המזוהים ביותר בקראלה הם מופעי הקתקאלי (Katakali). מדובר בהצגות שרצות באופן שוטף ובפסטיבל המוני בו הן מוצגות במשך שעות רבות לאורך הלילה. המופע הוא סוג של תיאטרון מחול הודי אשר מגולל סיפורים שלקוחים מהמיתולוגיה ההודית ולרוב גיבורי הסיפור הם אלים, שדים ומה שביניהם.

במופע הקתקאלי משתתפים גברים בלבד, שחלקם משמשים זמרי רקע וחלקם מאופרים באיפור כבד ולבושים בתלבושות ססגוניות וצבעוניות. המופע עצמו הוא ברובו אילם כשהדמויות מתקשרות בפנטומימה עם מימיקה מוגזמת, שתשאיר אתכם פעורי פה ובנסיונות חיקוי שכנראה לא יצלחו (ללא ספק מדובר באמנות). בקוצ'ין יש מופעים רבים כאלה בכל פינה וכל מי שתשאלו יפנה אתכם לתיאטרון מקומי.

שורה תחתונה: כשעה לפני תחילת המופע, השחקנים מתכוננים ומתאפרים על הבמה. מדובר בחלק הכי מרתק של המופע, אתם לא תאמינו למראה ה"לפני" מול ה"אחרי" - לא לפספס.

וככה זה נראה על הבמה:

מה עושים מחוץ לעיר הבירה

העיר אלפי (Alleppey) או בשמה המלא אלאפוזה, שנמצאת במרחק שעת נסיעה מקוצ'ין, היא למעשה כפר פסטורלי וירוק, הבנוי על תעלות מים וצמחייה טרופית מלאה מטעי קוקוס. מדובר במקום מושלם להוריד הילוך, למרוח את הזמן בריזורט הנמצא על חוף הים, להתפנק במאכלי ים טריים ולנסות את טיפולי האירוודה המקומיים.

בנוסף, שמה של אלפי הולך לפניה בזכות האטרקציה המרכזית שלה - שייט בתעלות המים הייחודיות והמפורסמות של מדינת קראלה.

הדרך המומלצת להגיע לאלפי ובכלל להתנייד בתוך מדינת קראלה היא עם מונית או נהג פרטי. כל מקום לינה יוכל לסייע לכם בכך.

שייט בתעלות המים של אלפי

סימן ההיכר של מדינת קראלה הוא תעלות המים הייחודיות שלה שנקראות Backwaters. אחת החוויות שאסור לפספס היא שייט בתעלות הללו שמתחברות לאגמים, לנהרות ולים עצמו, ומוקפות בעצי קוקוס ושדות אורז.

באלפי תוכלו לעלות על ה-Houseboats, בתי סירות פופולריים עשויים עץ עם מרפסת שיזוף, שירותים, מקלחת וחדר שינה. בתי הסירה יארחו אתכם ללילה ויכניסו אתכם ללב התעלות הציוריות שאפילו יזכירו לחלקכם את ונציה. במהלך השייט תעברו בין אגמים לנהרות, בצמחייה טרופית ובין בתים של מקומיים שמתרחצים במים, עושים כביסה או שטים בעצמם.

במהלך השייט עוצרים בכפרים מקומיים, משוטטים קצת וחוזרים לסירה. על הסירה אמון צוות שיפנק אתכם בארוחות חמות ומקומיות עם דגים טריים, תבשילים הודיים ופירות, תה וקינוחים. בסירה חדר שינה מפנק עם מיטה זוגית, שירותים, מקלחת ומזגן. בבוקר הצוות מכין ארוחת בוקר ולאחריה תצאו לשייט חזרה לנקודת המוצא. עלות טיול זוגי בסירה הכולל לינה, ארוחות ופינוקים (מחיר ללילה): כ-25 אלף רופי (כ-1,200 ₪).

שורה תחתונה: מדובר בחוויה יוצאת דופן וייחודית לקראלה. במחיר של לילה בצימר בארץ תשכרו בית סירה עם צוות משלכם, ארוחות טריות מהים לצלחת ועל הדרך תטיילו בסביבה. אם תבקשו יפה מהצוות הם גם יתנו לכם לקפוץ לטבילה באמצע לב ים. עסקה טובה. אחת מחברות הטיולים המומלצות להזמנה היא Kerala voyages

זה לא סתם חוף – זה המקום ללינה באלפי

אחד החופים המומלצים והיפים באלפי הוא חוף מרארי (Marari Beach). בחוף מספר ריזורטים מפנקים ברמה גבוהה ביותר. אחד ממקומות הלינה המומלצים הוא קסנדרי פרל ריזורט (Xandari Pearl Resort), שהוא חלק מרשת המלונות היוקרתית Xandari (בקוצ'ין נמצא מלון נוסף שלהם בשם קסנדרי הרבור).

הריזורט בנוי בלב הג'ונגל ומציע וילות עם פרטיות מוחלטת. לכל וילה מיטה זוגית, גן פרטי עם בריכה אקולוגית, ערסל, כספת ומקרר. המקלחת חסרת תקרה והרחצה נעשית תחת כיפת השמיים בזמן שאתם מוקפים עצי קוקוס וציוצי ציפורים.

למלון חוף ים פרטי, ספא המציע טיפולים אירוודיים ובריכה גדולה לרחצה, ומכיוון שהמלון מתפרש לרוחב, המלון דואג לנהג טוק טוק שישמח לקחת אתכם ממקום למקום למקרה שתתעצלו ללכת ברגל.
 אבל גם בגן עדן, הודו היא עדיין הודו והאבטלה הסמויה ההודית המוכרת לכולם מרימה את ראשה גם כאן וצוות גדול מדי של לפחות שמונה אנשים יברך אתכם בכל פעם שתחלפו על פניהם, וגם יאחל לכם (כל אחד בתורו) עיסוי נעים כשיראה אתכם צועדים בחלוק לעבר הספא של המלון.

• עלות וילה פרטית עם בריכה: 160-200 דולר (תלוי בתאריכים)

נדמה לכם שזה חלום? ממש לא – בואו לראות!

הודו מחולקת ל-25 מדינות שונות כשכל אחת מהן היא ייחודית בנופים שלה, בתנאים הגיאוגרפיים, במנהגים המקומיים, בחוקים ואפילו באוכלוסייה עצמה. מדינת קראלה מתאימה למטיילים שרוצים לחוות הודו קצת יותר רגועה, נקייה ומזמינה. כאן לא צריך תרמיל, רק מזוודה.