אטרקציות מרכזיות בקרקוב: אתרי החובה בעיר

העיר היפהפייה קרקוב שימשה במשך שנים כמקום מושבם של מלכי פולין וכיום היא מושכת אליה תיירים רבים, שבאים להתרשם מהמבנים ההיסטוריים, מסמטאות ימי הביניים הצרות ומחיי הלילה התוססים. אז מה כדאי לראות בעיר? קבלו את הרשימה
עמית פלד - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: אטרקציות מרכזיות בקרקוב: אתרי החובה בעיר
© איתמר ברק

העיר העתיקה

כיכר השוק (Rynek Glowny) היא כיכר יפה מתקופת ימי הביניים, והיא גם אחת הגדולות מסוגה באירופה. אם תביטו על הכיכר מלמעלה, תוכלו לראות כיצד יוצאים ממנה הרחובות בצורה אידיאלית ממש. סביב הכיכר מבנים יפים, כרכרות עם סוסים שממתינות לתיירים, חנויות ובתי קפה ועוד.

כיכר השוק של ורשה היא המקום ליהנות עם המקומיים בפאבים, מסעדות, מועדונים, תערוכות ועוד. המקום יפה במיוחד בשעות הלילה, אז התאורה מוסיפה לו מימד רומנטי נעים. שווה לבדוק. במרכז הכיכר ניצב לו מבנה אבן בסגנון גותי, הידוע בשם אולם הבדים (Cloth Hall). מבנה זה שימש בימים עברו כמרכז לממכר בדים וכיום פועל בו שוק לממכר עתיקות.

מבנה מרכזי נוסף ומרשים ביותר הוא בזיליקת מריה הקדושה (Kosciol Mariacki), השוכנת בחזית הכיכר ולה שני מגדלים בסגנון הגותי הפולני. כתובת: מרכז העיר העתיקה.

בזיליקת מריה הקדושה (St. Mary`s Church): המבנה המרשים שנמצא בקדמתה של כיכר השוק, ידוע במזבח הגותי הגדול שבו, שנבנה במאה ה-15. מדי רבע שעה נשמעת תרועת חצוצרה מאחד ממגדלי הכנסייה, ארבע פעמים בשעה, פעם לכל אחד מכיווני הרוח. אנשי מכבי האש של קרקוב הם החצוצרנים, אשר משמרים מסורת של מאות שנים שהחלה לאחר שחצוצרן שביקש להתריע על פלישת האוייבים הטטארים, נורה ונהרג. לציון המוות הפתאומי נפסקת גם תרועת החצוצרה במפתיע והחצוצרן נפרד מהקהל שצופה מלמטה בנפנוף יד קצר.

שימו לב להבדל בגובה ובצורה בין שני מגדליה של הכנסיה. מי שיעמוד בכניסה לאולם הבדים, שנמצאת מול כנסיית סנט מארי יבחין בסכין תלוייה. האגדה מספרת, שהכנסייה בת שני המגדלים נבנתה על ידי שני אחים, שכל אחד מהם היה אחראי למגדל אחר. עם הזמן התעוררה בין השניים יריבות בשל ההבדלים בין המגדלים ובשל קצב העבודה השונה. לפי האגדה, בסכין זו התאבד האח הגדול אחרי שרצח את אחיו הצעיר בפרץ של זעם. מסורת אחרת קובעת, שהסכין היא אות אזהרה לגנבים שלא לגנוב את התוצרת השמורה במקום.

גבעת ואבל (Wawel Hill): על גבעה זו שכן הקומפלקס המלכותי, ששימש במשך שנים רבות כמקום מושבם של מלכי פולין, עד אשר ורשה הפכה לבירת המדינה. בקרו בטירה המלכותית ובקתדרלה המפוארת, שבנויה מערב רב של סגנונות, דבר המעיד על עברה הארוך, במהלכו נוספו לה חלקים שונים בתקופות שונות.

הכניסה לחצר הטירה היא חינמית, אך אם תרצו להיכנס פנימה, תצטרכו לשלם עבור כל אחד מחלקיה בנפרד. הכניסה לקתדרלה, בה נערכו טקסי ההמלכה, היא חינמית, למעט הכניסה למגדל הפעמונים ולמרתף התת קרקעי, בו נמצאים ארונות הקבורה (10 זלוטי).

תוכלו להעביר שעות בקומפלקס, ולשם כך יש שם גם בית קפה נחמד לרגעי העייפות. מומלץ. אל תפספסו את פסל הדרקון, שניצב למרגלות הקומפלקס ועל שפת הנהר. מדי כמה דקות פולט הדרקון להבת אש ומהווה מזכרת לדרקון, שהתגורר במערות שמתחת לגבעה והטיל אימה על התושבים, עד שנסיך פולני אמיץ שם קץ לחייו. מנקודת התצפית שבקצה הגבעה נשקף נוף יפה של הנהר ושל הר Kościuszko - הר מלאכותי, שהוקם לזכרו של הגיבור הלאומי Tadeusz Kościuszko.

• כתובת: גבעת Wawel (בקצה העיר העתיקה)
  • שעות פתיחה: השעות משתנות לכל אגף בקומפלקס. בקרו באתר לפרטים מדויקים
  • אתר אינטרנט: www.wawel.krakow.pl/en

הדרך המלכותית (The Royal Route): בדרך זו עברו שיירותיהם של מלכי פולין, אשר עשו את דרכם בחזרה לטירה המלכותית. הדרך הזו מתחילה ממבנה הברביקן, הצמוד לשער St. Florian, אחד משרידיה האחרונים של חומת העיר העתיקה, ממשיכה לאורך רחוב Floriańska, חוצה את כיכר השוק את הרחוב המרכזי Grodzka ואת רחוב Canonicza ומסתיימת בגבעת ואבל. אין פלא שדרך זו נבחרה להוביל את כרכרות המלכים, שכן כאשר חוצים אותה נחשפים לכנסיות המפוארות ולמבנים היפים ולכל ההוד שקרקוב ידועה בו.

האוניברסיטה היגלונית (Uniwersytet Jagielloński): אוניברסיטה זו, שהוקמה במאה ה-14, היא העתיקה ביותר בפולין ואת העתיקות באירופה. בין תלמידיה המפורסמים ניתן למנות את המדען המהולל ניקולאי קופרניקוס ואת האפיפיור יוחנן פאולוס ה-2. המבנים המפורסמים ביותר נמצאים דרומית מערבית לכיכר השוק והם כוללים את הקולג' המרכזי, המבנה העתיק והשמור ביותר של האוניברסיטה, שנבנה בסגנון גותי ואת הקולג' החדש, שנבנה בסגנון ניאו - גותי.

• כתובת מוזיאון האוניברסיטה: Jagiellońska 15
  • אתר אינטרנט (בפולנית): www3.uj.edu.pl/Muzeum

כנסיית St. Adalbert`s: אחת הכנסיות העתיקות בעיר קרקוב, בעלת עיצוב המעיד על שנותיה הרבות. האגדה אומרת, שהקדוש אדלברסט הקים את הכנסייה בשנת 997, בטרם יצא להביא את הנצרות לפרוסיה. אמת או בדיה, המקום ירשים כל חובב ארכיטקטורה. כתובת: בפינה של כיכר השוק.

הכנסייה הדומיניקנית: אחת הכנסיות היפות בעיר. נוסדה בשנת 1250, והפכה למקום קבורתו של הקדוש Jacek. חזית הכנסייה מרשימה במיוחד, לאחר עבודות השיפוץ שנעשו בה. כדאי לבקר, בייחוד אם אתם אוהבים מבני דת עתיקים. כתובת: 12 Stolarska St.

לפרטים על סיור מודרך בעיר העתיקה הקליקו כאן »

רובע קז'ימייז'

הרובע היהודי של קרקוב, רובע קז'ימייז' (Kazimierz), היה בעבר עיר נפרדת, ששכנה מעברו השני של נהר הוויסלה. בשנים האחרונות עבר הרובע שיקום וחידוש, הבניינים בו שופצו וכיום זהו אזור שוקק חיים של קרקוב, שנמצא דרומית מזרחית לכיכר השוק, במרחק הליכה מהעיר העתיקה ובו כמה אתרים מסקרנים ומרגשים.

בימים שלפני מלחמת העולם השניה היה זה אזור יהודי שוקק ופעיל, הקהילה היהודית של קרקוב מנתה בסביבות 70,000 איש לפני מלחמת העולם השנייה. כיום חיים שם בסביבות מאה איש, מה שיכול להסביר את גודל הזוועה שהתרחשה כאן בימי השואה. ביקור ברובע יאפשר הצצה אל חיי הקהילה העשירים שהתנהלו פה בימים שלפני המלחמה.

רחוב Szeroka מהווה למעשה את ליבו של הרובע היהודי. כאן למעשה התיישבו היהודים הראשונים במאה ה-14, שהגיעו הנה וגם היום אפשר לחוש את האווירה שליוותה את האזור בתקופת ימי הביניים. ברחוב זה תמצאו מסעדות יהודיות (לא כולן כשרות) בעלות שלטים הכתובים בעברית וחנות ספרים יהודית. ברחוב זה נמצאים שניים מבין שבעת בתי הכנסת בעיר.

בית הכנסת ובית הקברות ע"ש משה איסרליס - Remu: בית הכנסת הושחת במהלך מלחמת העולם השנייה, אך שוחזר לאחריה. זהו בית הכנסת היחיד שפעיל בקרקוב ומדי שבוע מתקיימים בו טקסים. צמוד לבית הכנסת שוכן בית הקברות, בו נמצאים, למרבה הפלא, קברים ומצבות שלמים שלא ניזוקו בתקופת המלחמה, זאת בשל העובדה שבזמן המלחמה המקום היה כל כך מוזנח עד שלא ניתן היה בכלל לראות אותם. מומלץ מאוד לבקר בבית הקברות ולהתרשם מהמצבות היפות, ששייכות לתקופות שבין המאה ה-16 למאה ה-18, על רבות מהן כתובה השפה העברית.

שימו לב לקיר בית הקברות המרוצף בשרידי מצבות שנהרסו. בית הקברות משמש מקום עלייה לרגל ליהודים אורתודוקסים המבקרים את קברו של הרב משה איסרליס, שחי במאה ה-16 בקרקוב.

• כתובת: Szeroka 40
  • מחיר: 5 זלוטי

בית הכנסת העתיק: בקצה רחוב Szerok ניצב מבנה העשוי מלבנים אדומות. זהו בית הכנסת העתיק והשמור ביותר בפולין. הוא נבנה במאה ה- 15 ולאורך השנים נוספו לו. כיום הוא משמש מקום תצוגה לתערוכות זמניות, שקשורות ליהדות.

בית הכנסת הרפורמי (Temple Synagogue): בית כנסת רפורמי שהוקם במאה ה-19 ואשר שוכן בבניין מרשים, שנבנה בסגנון הניאו - רנסאנס. בתקופת המלחמה הוא ניזוק מאוד, אך לאחריה הוא שופץ ושוקם. כיום בית הכנסת פעיל רק מספר פעמים בשנה, אך מתקיימים בו קונצרטים של מוזיקה יהודית וקלאסית.

• כתובת: Miodowa 24
  • שעות ביקור: 10:00-15:00
  • מחיר: 5-10 זלוטי

המוזיאון היהודי - גליציה (Galicia Museum): מוזיאון לחקר מורשתם של יהודי פולין. בניגוד למוזיאונים רבים המתמקדים בתקופת השואה, מציג מוזיאון זה אספקטים שונים בעולמם של היהודים, שחיו במדינה. במוזיאון מתקיימים הרצאות, תערוכות וקונצרטים של מוזיקה יהודית. התערוכה הקבועה במוזיאון נקראת "עקבות של זכרון" (Traces of Memory) והיא סוקרת את חיי היהודים בעיירות וכפרים ברחבי המדינה.

פסטיבל התרבות היהודי: מדי שנה, בחודש יוני, מתקיים בקז'ימייז' אירוע גדול וחגיגי, שכולל מופעי מוזיקה בינלאומיים, סיורים באתרים יהודיים, תערוכות ואירועי אמנות נוספים, כולם קשורים למורשת היהודית. האירועים השונים מתקיימים בבתי הכנסת ברובע, כמו גם בתיאטראות ובתי קפה המפוזרים בו. הפסטיבל מגיע לשיאו בקונצרט ענק המתקיים ברחוב Szeroka, שסוחף את המשתתפים לריקודים סוערים.

המוזיאון במפעל של אוסקר שינדלר (Fabryka Emalia Oskara Schindlera): בתוך המבנה המפורסם שאת חזיתו תזהו מהסרט זוכה האוסקר, שוכנים כיום שני מוזיאונים שונים: האחד שוכן באזור ששימש כמשרדים ומתאר את חיי היהודים ותושבי קרקוב האחרים, תחת הכיבוש הנאצי ואת פועלו של אוסקר שינדלר. השני, בתוך מה שהיו אולמות הייצור, הוא מוזיאון מדליק לאמנות בת זמננו (www.mocak.pl).

כרטיס כניסה למפעל מזכה בכניסה חינם למוזיאון הקטן שבבית מרקחת של תדאוש פנקייביץ' בפינת הכיכר (Apteka Pod orłem).

• כתובת: Lipowa 4, 30-702 Kraków, Poland
  • מחיר: 21 זלוטי לבוגר
  • אתר אינטרנט: www.mhk.pl/oddzialy

ניתן לצאת לסיורים מודרכים ברובע היהודי של קרקוב. לפרטים והזמנת כרטיסים »

נובה הוטה (Nowa Huta)

זהו הרובע התעשייתי של קרקוב, שנבנה בתקופת השלטון הקומוניסטי על מנת לשכן את עובדי תעשיות הפלדה שהוקמו במקום. מטרתם של אלה שהחליטו על הקמת הרובע היתה לערער את כוחם של הבורגנים בקרקוב וליצור פרבר המיועד למעמד הפועלים. למרבה הפלא, תוכלו למצוא כאן מבנים שאינם מתאימים בהכרח לסגנון הבנייה הסוציאל ריאליסטי המקובל, אלא נושאים קווים של עיצוב רנסאנסי ובארוקי.

כך למשל, כדאי לשים לב לעובדה, שרחובות הרובע יוצאים באופן סימטרי מכיכר השוק, דבר המאפיין ערים אירופאיות רבות. יחד עם זאת, עדיין ניתן לראות את ההשפעה הקומוניסטית, כמו בעובדה שלא נבנו כאן כנסיות. השלכות הפעילות התעשייתית ניכרות עד היום ומלבד נזק שנגרם למבניה ההיסטוריים של קרקוב, המפעלים הפעילים "תורמים" לזיהום הסביבה. הגעה: טראם 4, 15, משך הנסיעה: כ-25 דקות.

מחוץ לקרקוב

אושוויץ-בירקנאו: מחנה ההשמדה הנורא נמצא כשעתיים נסיעה מקרקוב, ולכן מומלץ מאוד להקדיש יום אחד לביקור בו. אושוויץ מכונה "בית הקברות הגדול בעולם", והוא הסמל הבולט ביותר לפשעיו של היטלר בפרט, ולכישלונו של המין האנושי בכלל. המחנה שוחרר על ידי הצבא האדום בשנת 1945, ועד היום נשמרו במקום הכניסה הראשית, מסילת הברזל ותאי הגז, בדיוק כפי שהרוסים מצאו אותם. כיום המחנה מתפקד על תקן של מוזיאון, בו תוכלו לסייר עצמאית או עם מדריך לפרטים והזמנה »
אתר אינטרנט: auschwitz.org

מכרה המלח ויליצ'קה: הוא למעשה אטרקציה תת קרקעית עם מבנים, פסלים וכנסיות עשויות מלח. המכרה פועל ללא הפסקה מאמצע המאה ה-13 ועד היום ומציע רשת של מנהרות חצובות מתחת לאדמה. ניתן לבקרב אמצעות סיור מודרך או באופן עצמאי.

להזמנת סיור מודרך באנגלית במכרות הקליקו »