אלסקה - ביקור בקאצ`יקאן המיוערת

ביקור בעיירה קאצ`יקאן, הנמצאת בלב ליבו של יער טונגאס הענק, ממחיש עד כמה לעיתים הטבע והעצים הם חלק בלתי ניפרד מחיי היומיום. עוד אפשר לפגוש שם את הילידים וללמוד גם לא מעט על הפולקלור המקומי. אם אתם באזור, אל תפספסו את הביקור בעיירה המיוחדת הזו.
יצחק בן עוזר
תמונה ראשית עבור: אלסקה - ביקור בקאצ`יקאן המיוערת
Depositphotos/Harvey Ster ©

מופע של חוטבי העצים

קאצ`יקאן (Ketchikan) נמצאת בליבו של יער Tongass (שטחו מגיע ל-17 מיליון אקרים). אוכלוסייתה כללה כורים, דייגים וחוטבי עצים ושלושת הענפים הללו, בתוספת התיירות בעונה הקצרה שבין מחצית מאי למחצית ספטמבר, היוו את התשתית הכלכלית שלה. בתחילת המאה ה-20 היתה פריחה כלכלית, שנבעה מכריית זהב ונחושת לצד דייג סלומונים. אחד הכינויים לה זכתה העיר הוא "בירת הסלומונים של העולם". כעבור 50 שנה ירד משקלם של המכרות והמקום החל לשווק עץ ומוצריו וזכה למעמד עולמי במוצרי העץ שיוצרו כאן.

באזור הסמוך גדלים עצים שאיכותם מעולה והבולטים שבהם נמנים על הסוגים הבאים:

1. Red Cedar
  2. Yellow Cedar
  3. Western Hemlock
  4. Sitka Spruce

לא מפתיע שאחת האטרקציות הבולטות כאן היא מופע של אמנים - Great Alaskan Lumberjack Show - שהתמחו בענפי ספורט שקשורים בתעשיית העץ. במופע הזה הם מדגימים את היכולת המקצועית של בני המקום. המופע שמתקיים באוירה מבדחת מציג שתי קבוצות בנות שני אנשים כל אחת שמתחרים ביניהם בענפי ספורט שאינם מקובלים במקומותינו, כדוגמת: הטלת גרזן, טיפוס על עץ, כריתת עצים, ניסור, ריצה על גלילי עץ הצפים במים. זהו מופע קצר, אבל מאד מעניין ומיוחד ובהחלט כדאי לכלול אותו בתכנית הביקור בקאצ`יקאן. פרטים נוספים בטלפון: 888-320-9049 ובאתר האינטרנט: www.lumberjacksports.com.

כפר הילידים סאקסמאן

אתר נוסף שמרבית המטיילים פוקדים אותו הוא כפר הילידים סאקסמאן (Saxman Native VillageI). הוא מרוחק כ-4 קילומטרים ממרכז העיר. בכפר ניתן לראות מספר עמודי טוטאם שלכל אחד סיפור משלו. ניתן לשים לב לעמודי הטוטאם שבראשם מגולף עורב שיש לו תפקיד לא מבוטל באגדות ובפולקלור המקומי.

עמודי הטוטאם הם חלק בלתי נפרד מהתרבות של הילידים ובפרט של שבטי ה- Tlingit וה- Haida. עמודים אלה שימשו כדי לתמוך במבנים, לכבד אנשים או אירועים ולהעביר מסרים תרבותיים. עמוד הטוטאם יכלול בדרך כלל דמות אנושית, שד, סירה או בעל חיים. בעלי החיים היותר שכיחים הם: עורב, נשר, בונה, דב, זאב, צפרדע או לויתן. לכל בעל חיים מיוחסות תכונות אחרות, כך שלמעשה עמוד הטוטאם מגלם בתוכו סיפור שבהעדר שפה כתובה משמש כאמצעי לביטוי ולהעברת המסר לאחרים. אחד הטוטאמים המענינים בסאנדמאן נקרא "אברהם לינקולן" (די בהצצה בראש הטוטאם כדי להבין מדוע).

בכפר ניתן לבקר בסדנה של אחד האומנים המובילים באלסקה בגילוף טוטאמים ולראות עמוד טוטאם שנמצא בתהליך עיבוד (נמשך כמה חודשים) וטרם הושלם. לחדי העין מצופה כאן הפתעה קטנה בדמות כתובת בשפה העברית "ברוכים הבאים לסאקסמאן" שמופיעה על הקיר ונכתבה על ידי בת המקום שלומדת עברית (מי היה מאמין שבמקום נידח זה לומדים את שפתו של אליעזר בן יהודה). האירוח כולל מופע של ריקודים ושירים עם תלבושות ססגוניות שבו נוטלים חלק נציגי כל הדורות כולל ילדים קטנים. מתנדבים מקרב המבקרים מוזמנים לבמה לקחת חלק בריקוד. מידע נוסף בטלפון: 907-225-4846 או באתר האינטרנט: www.capefoxtours.com.

מצפון לעיר התחתית במרחק של כ-10 מייל ממוקם ריכוז נוסף של עמודי טוטאם, ב- Totem Bight Park שבכתובת: 9883 N. Tongass Highway. טלפון למידע נוסף: 907-247-8574.

פרט לשתי האטרקציות הבולטות ניתן לסייר במספר רחובות בעיר. לשכת התיירות המקומית (Ketichikan Visitor Bureau) ממוקמת ברחוב פרונט המקביל לקו המים במס` 131, שבו מרוכזות מרבית החנויות (פרוות, תכשיטים, מלאכת יד של הילידים). כאן ניתן לקבל מפה והסברים על הנקודות המענינות בדאונטאון. טלפון: 907-225-6166.

רחובות מענינים נוספים:

• הקשת שקיבלה את פני הבאים לקצ`יקאן ברחוב Mission.
  • בעבר ריכז את הסלונים (רובע החלונות האדומים). כיום טיילת עם מבני עץ, רחוב Creek, כאשר מרבית המבנים ששימשו כבארים ובתי זונות הוסבו לחנויות. אחד המבנים - Dolly`s House, ששימש בעבר את אחת ה-"גבירות" שנקראה דולי ארתור, משמש כמעין מוזיאון קטן שנועד להציג למבקריו את האוירה של אותה התקופה. בסמוך ניתן לבקר ב-"שביל הגברים הנשואים" ששימש בעבר את הגברים הנשואים בדרכם לבילוי ברובע החלונות האדומים ולעלות בפוניקולאר לתצפית במלון Cape Fox Lodge. המלון נמצא על גבעה שמשקיפה על הדאונטאון ומצידו האחורי יער. במלון יש כ-70 חדרים, מסעדה ובית קפה ואם מתעלמים מהמחיר אזי השהייה בו חוויה מרשימה. טלפון: 907-225-8001, אתר אינטרנט: www.capefoxlodge.com.

אלה שמגיעים לקצ`יקאן ואינם מוגבלים בזמן יוכלו לארגן סיור בפארק מיסטי פיורדס (Misty Fjords National Park). פארק זה מפריד בין קצ`יקאן לפרובינציה בריטיש קולומביה, השייכת לקנדה. ניתן להגיע אליו מקצ`יקאן במטוסים קלים או בשייט קיאקים (משך הטיול בקיאקים נע בין מספר שעות לבין מספר ימים).