אודסה - מידע כללי

אודסה, עיר נמל לחוף הים השחור, היא העיר הרביעית הכי מאוכלסת באוקראינה ומהווה אזור נופש אהוב על תושבי אוקראינה וגם על תיירים. הכירו אותה בכתבה הבאה
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: אודסה - מידע כללי
Shutterstock/Efesenko

אודסה - עיר נמל לחוף הים השחור, העיר הרביעית הכי מאוכלסת באוקראינה, ונכון לשנת 2017, אוכלוסיית העיר מונה מעל מיליון איש. בימי הסובייטים אודסה הייתה עיר הנמל החשובה ביותר של ברית המועצות. העיר בנויה על גבעות, הצופות אל המפרץ והים. אחת העובדות שתרמו לפיתוחה כעיר נמל היא מי הים השחור שאינם קופאים בחורף. כיום יש בה שני נמלים שונים, שהופכים אותה למרכז כלכלי משמעותי לא רק לאוקראינה אלא גם לרוסיה והאיחוד האירופי.

בעיר אודסה (Odessa) מומלץ לראות את האתר המפורסם של מאה תשעים ושתיים המדרגות של פוטמקין (Potemkin), המופיעות בסרטו של הבמאי סרגיי אייזנשטיין (Sergei Eisenstein) "אוניית הקרב פוטמקין", אחד הסרטים הרוסיים האייקוניים ביותר, משנת 1925. הסרט מתעד את הטבח של שנת 1905, במסגרתו מאות אזרחים רוסים מצאו את מותם במקום.

אטרקציה נוספת היא ה"קטקומבות" – סך הכל 2,500 ק”מ של מנהרות תת קרקעיות, שהיו מחצבות פעילות במאה ה-19, ומהן נבנו בתי העיר. מומלץ להיעזר במדריך מקומי ולהצטייד בלבוש חם.

מטיילים שרוצים להירגע ולנפוש בנחת מוזמנים להכיר את המרחצאות הרפואיים הרבים שפזורים בעיר, בסביבתה ובעיקר לאורך החוף, או לחילופין להשתרע על החול בחוף ארקדיה (Arkadia).

אודסה היא מרכז התחדשות התרבות היהודית. במאה ה-19 התגבשה בעיר קהילה יהודית גדולה, שהיוותה מעל שליש מאוכלוסיית העיר. במהלך המאה ה-19 סבלה הקהלה מפוגרומים, ולמרות זאת גדלה והתפתח בה בסיס תמיכה לציונות. לאורך המאה ה-20 הגרו רבים מיהודי אודסה למדינות אחרות ובהן ישראל וארה"ב. כיום יש באודסה קהילה יהודית המונה כמה אלפי בני אדם, וכן מרכז גדול של חסידות חב"ד.