טראסט - איזור המצודה של רייקה

בואו לבקר את אחד מאתרי ההתיישבויות העתיקים ביותר בעולם ומצודה שעדיין חבויים בה פריטי אמנות, כנסיות ומונומנטים רבים אחרים.
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: טראסט - איזור המצודה של רייקה

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/04/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת כסדרה.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

על טראסט והכנסייה

כנראה שהשם טראסט הגיע מהמילה הקלטית "Trasa" שמשמעותה "גבעה מעל הנהר". ואכן, הטראסט היא שם הגבעה שמתנשאת לגובה של 135 מטרים בצד המזרחי של העיר רייקה ועליה ממוקמת הכנסייה של גבירתנו, Trsat and Our Lady Sanctuary, שמבטאת את ההערצה הנמשכת של הבתולה הקדושה. האגדה מספרת כי הבית של מריה הקדושה הועברה מנצרת אל Trsat (בעזרת המלאכים..) ואז הוא נלקח ללורטו. בזכות הכנסייה היתה טראסט במשך 700 שנה אתר של טקסים והתאספויות דתיות לא רגילות. כיום ההיסטוריה לא מצליחה להפריד את העובדות מהסיפורים סביב. בכל מקרה- מסמכים מאשרים כי ציילנים הגיעו לכנסייה של גבירתנו עוד במאה ה-14. כיום, המקום הקדוש, ממשיך לקבל עולים לרגל ומעריצים של האם מריה. בתחילת המאה ה-15, מספר חנינות ופריווילגיות מיוחדות הוענקו על ידי האפיפיור למקדש של גברתנו בגבעת Trsat. הפרנקופנים בנו לראשונה את את הכנסייה לכבוד גבירתנו ואת המנזר ששניהם חודשו והורחבו מספר פעמים לאחר מכן. המנזר והכנסייה כפי שהם ידועים היום- רכשו את מראה הבארוק שלהם לאחר שנת 1641 כאשר ניקולה פרנקופט ה-5 חידש את שני הבניינים באורח מלא.

כיום מעטרים את הכנסייה ציורי המזבחות של St. Michael, St. Catherine ו- St. Nicholas שצויירו על ידי הנזיר הפרנציסקני Serafin Schon (1642) ועבודת בארוק מוקדמת של St. Anne שנעשתה ע"י Giovanni de Pomisa (+1633), וציור הבשורה על ידי צייר הבארוק Kristofor Tasche. אווירת הבארוק המיוחדת מועשרת על ידי מזבחות השיש והעץ. במשך יותר מ-500 שנה משגיחים רבים על המבנה הקדוש חיו במקדש הפרנציסקני ושירתו אותו בדרכים רבות. המבצר ממוקם בגדה המערבית של נהר Rječina ונמצא שם עוד מימי השבטים ה- Liburnian. מאוחר יותר בימי הרומים במאות הראשונות לספירה, התפתחה שם התיישבות קטנה שנקראה Trsatica. ההגירה של העמים גרמה להרס ההתנחלות הזאת. העיר נבנתה מחדש בשנת בחצי הראשון של המאה ה-13 ונקראה רייקה of St. Vitus. Tarsata העתיקה הפכה להיות נודעת בשם Trast. רק בעשורים האחרונים נהר ה- Rječina איחד את רייקה עם Trsat בעוד שבעבר הגבול שימש כגבול מנהלי, כנסייתי, ותרבותי וגם גבול בין שתי מדינות.

על אתרי טראסט

1. מדרגות טראסט של Petar Kruzic: פטר קרוציק בנה את המדרגות האלו כחלק מנדר שנעשה בשנת 1531. כאשר נכנסים בכניסת מרפסת הבארוק עם התבליטים של Holy Virgin of Consolation אנחנו עוקבים אחר המדרגות של עולי הרגל העצומים, שעשו את הדרך למעלה במדרגות, לרוב על גבי ברכיהם, על מנת להשפיל עצמם בפני הגברת המופלאה של טראסט. כאשר עוברים דרך המרפסת והקפלות , מטפסים יותר מ-500 מדרגות, אנחנו מוצאים את עצמנו גבוה מעל הקניון של נהר ה- Rječina.
  2. חדר הקריאה הקרואטי של טראסט: כאן בצל העצים שתוחמים את הרחוב, אנחנו מוצאים את חדר הקריאה הקרואטי של טראסט שנבנה בשנת 1897. בעבר, הוא היה גם ספרייה וגם חדר קריאה איפה שהרבה מהאירועים החברתיים התרחשו.
     כיום המקום משמש כמקום מפגש וכמרכז תרבותי של Trast.
  3. הכנסייה של גברתנו הקדושה והמנזר הפרנציסקני: במרכז של טראסט, בכיכר פרנקופאן, 135 מטרים מעל פני הים עומדת הכנסייה של גברתנו הקדושה, המקום הקדוש הקרואטי העתיק ביותר שמוקדש למריה הבתולה. למקום יש הערצה עתיקת יומין לאם האלוהים. אגדה בקשר למקדש הזה בן 7 המאות מספר לנו כי המקום הועבר מנצרת אל Trsat (בעזרת המלאכים..) ואז הוא נלקח ללורטו. מכיוון שהאנשים של המקום לא הצליחו להשתקם לאחר האובדן של הבית הקדוש האפיפיור אורבן ה-5 שלח איקונה של גברתנו לטראסט בשנת 1367. מנזר פרנציסקני ממוקם לאורך הכנסייה. במשך יותר מ-500 שנה, הוא היה הבית למגינים של המקום. המקום מכיל חומרים אסטתים יוצאים מגדר הרגיל, ציורים, מנורות גביעים, גלימות כנסיותיות. הקפלה של מתנות Votive מאכסנת מתנות שמתוארכות מהמאה ה-19 ועד היום.
  4. הכנסייה של ג`ורג` הקדוש: אם נרד ברחוב Zrinski לכיוון מבצר הגבעה, אנחנו נראה את הכנסייה של גורג הקדוש. הכנסייה נבנתה באמצע המאה ה-13 ע"י הנסיך הפרנקופני של קרק. בכנסייה מזבחות נבנו לכבוד ג`ורג` הקדוש, סבסטיאן הקדוש וגבירתנו של הכרמל והקפלה של דיזמו הקדוש הוספה לכנסייה.
  5. מבצר הגבעה של טראסט: צעד או שניים מהכנסייה של ג`ורג` הקדוש, אנחנו פוגשים את מבצר הגבעה של טראסט, עדות לעבר העשיר של של העיר שהתפשטה אל מעבר גדת הנהר. ההיסטוריה של המבצר חוזר אחורה אל תקופות פרה-היסטוריות. מתחיל עם שבטי Illyrian של Yapod עובר על פני התקופה הרומית שבנו את המבצר שלהם באתר הזה שיש לו בעלים רבים, כל אחד השאיר את העקבות שלו באתר הנפלא הזה. המראה והמטרה של המבצרעוצבו ושונו במשך המאות על ידי הפרנקופונים, ההסבורגים, הקפיטנים של באקאר ולבסוף הדוכס Laval Nugent. המראה של העיר ומפרץ קווארנר הוא יחודי ומהמם. במשך הקיץ המבצר הוא המרכז התרבותי והאמנותי של העיר רייקה, מקום לתערוכות רבות, קונצרטים, הופעות תאטרון וסוגי בידור אחרים. בעוד אתם נהנים מהמשקאות המרעננים ביושביכם במרפסת, אתם יכולים לצפות בקלטת וידאו על ההיסטוריה של מבצר הגבעה.
  6. אולם הספורט לנוער: כ-200 מטר מזרחה מכיכר פראנקופן אנחנו מוצאים את אולם הספורט הגדול ביותר בעיר רייקה. כיום, אין זה מרכז לסוגי ספורט רבים, אלא גם מרכז תערוכות שמושך אנשי עסקים ותיירים כאחד.
     במשך השנים שבע תערוכות בין לאומיות בנושאים שונים הציגו באולם במסגרת יריד רייקה. תערוכת הספנות- היא האטרקטיבית ביותר עבור התיירים.
  7. פארק טראסט: טראסט הוא גן העדן הירוק של העיר. הפארק נוסד בשנת 1926 כחלק מפרוייקט של הארכיטקט Prikril ושל הגנן הנודע Kulfanek. חדר זיכרון לקורבנות של המאבק האנטי פאשיסטי ממוקם גם כן בפארק.

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-08/04/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת כסדרה.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.