לגלות את סרביה: המלצות לטיול שלא חשבתם עליו

סרביה. תמחקו את כל הקונוטציות שעולות לכם לראש ותנו לי להפתיע אתכם. מסתבר, שבקפיצה קצרה בת שלוש שעות טיסה תוכלו להיות ביעד חדש ואחר במזרח אירופה, שלא הרבה ישראלים ביקרו בו. עם חיי לילה תוססים, תרבות עשירה, אתרים יפהפיים, מאכלים מסורתיים ואנשים חברותיים, אין פלא שהיא מתוארת כ"קוקטייל צבעוני ומרהיב של הבלקן". טיסה ישירה אל הלא נודע.
ליאור כהן - מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: לגלות את סרביה: המלצות לטיול שלא חשבתם עליו
Baloncici/Depositphoto ©

יצאתי לסיור של מספר ימים לסרביה - המדינה הלא מוכרת, עבור רוב המטיילים הישראלים. באחד הימים נתקלתי בתיירים מהארץ, זוג ישראלים. לשאלתי מדוע הם בחרו דווקא לטייל בסרביה, ענתה לי האישה בפשטות: "טיילנו כבר בפראג, בבודפשט ובעוד ערים במזרח אירופה. חיפשנו מקום חדש שלא ביקרנו בו עדיין. יעד שונה, בלי הרבה ישראלים". במהלך הסיור שלי בסרביה גיליתי כמה וכמה נקודות זכות, שבגללן שווה לכם ללכת בעקבות אותו זוג ולבקר בה, אפילו לפני פראג ובודפשט.

מדרחוב בלגרד. צילום: ליאור כהן

העיר בלגרד - שקטה ביום, סוערת בלילה...

סרביה מפתיעה ואיתה בלגרד (Belgrade, Београд) בראש. נחתנו בבלגרד ועוד לפני שהכרנו את העיר ביום, קודם הכרנו אותה בלילה. מדהים לגלות אזור שלם של חיי לילה בועטים, תוססים, עם כל היפים והיפות של העיר, בארים ענקיים, שלא נופלים מהבארים בתל אביב. באזור שעל גדות הדנובה בבלגרד יש שלל מסעדות, בארים ומועדונים. לכאן מגיעים המקומיים כל יום בשבוע בתקופת הקיץ וגם בחורף מקומות הבילוי כמעט תמיד מלאים. מקום מומלץ במיוחד הוא Cantina de Frida שכולנו התלהבנו ממנו. מדובר במקום מודרני, מעוצב ודי גדול, עם בר מרכזי, ספות ישיבה וחוץ מהמוזיקה המקפיצה, נהננו מההופעה החיה שהתקיימה כאן. מלבד אזור המזח, רבים יוצאים לפאבים ברחוב Strahinjica Bana, הידוע בכינויו "עמק הסיליקון". תוכלו להבין זאת לבד "בזכות השיפוצים" של הנשים הרבות כאן. כבר לאחר ערב אחד בעיר הבנתי מדוע הלונלי פלאנט הכניס את העיר בלגרד לרשימת 10 ערי המסיבות הטובות בעולם. חוץ מפאבים ומסיבות, אתם מוזמנים לנסות את מזלכם בקזינו שבעיר.

לאחר ערב של בילויים, יצאנו בבוקר לגלות את העיר בלגרד. שוטטנו באזור כיכר הרפובליקה (Trg Republike), הכיכר המרכזית בעיר. זהו מקום אהוב על המקומיים וגם אתם תאהבו לבקר בו. כיף לטייל במדרחוב הרחב והארוך קנז מיכאלובה (Knez Mihailova), להסתובב בין החנויות ולהיכנס לקצב של בלגרד. במרכז הכיכר ממוקם פסלו של הנסיך מיכאלו (Mihailo) רכוב על סוס. ממש כאן היה שער העיר לדרך שהובילה לאיסטנבול, בזמן שלטון הטורקים. הביטו מעבר לכביש ותוכלו לחזות בתיאטרון הלאומי. לאורך 700 שנה, המדרחוב והמבנים סביב שופצו כ-40 פעם ולכן ניתן להבחין בשלל סגנונות של ארכיטקטורה.

בסוף המדרחוב, ליד הספרייה הציבורית והפקולטה לאמנות, שוכן לו פארק קאלמגדן (Kalemegdan) הירוק ורחב הידיים ובתחומו נמצא המבצר של בלגרד (Београдска тврђава, Beogradska tvrđava). המבצר הוקם עוד במאה הראשונה לספירה והגן על העיר מכובשים שונים ולמעשה, לאורך השנים, הוא נכבש, נהרס ונבנה מחדש. בכניסה למבצר ישנו המוזיאון הצבאי (מחיר: 200 דינר סרבי, 10:00-17:00 מלבד יום שני), בו ניתן לראות אמצעי לחימה שונים ממלחמת העולם הראשונה והשנייה. מעבר לחשיבות ההיסטורית של המבצר, מכאן תוכלו להשקיף על נופיה הרומנטיים והמדהימים של בלגרד ועל מפגש הנהרות היפה של הדנובה (Danube) והסאבה (Sava). ללא ספק, מיקום אסטרטגי למצודה המגנה על העיר. כאשר תעמדו בנקודת התצפית מול נהרות הדנובה והסאבה, בקשו משאלה. אומרים כי מי שרואה לראשונה את החיבור בין נהר הדנובה לנהר הסאבה משאלתו תתגשם. מנקודת התצפית היפה תוכלו גם להבחין בקלות ב"אי המלחמה הגדולה" (Veliko ratno ostrvo), ממנו חשבו הטורקים להסתער על המבצר, בדרכם לכיבוש העיר. המשכנו להתהלך ברחבי המבצר ונתקלנו ב"פסל ויקטור" - פסל הניצחון והשלום של בלגרד. אם תתרחקו ממנו קצת, תוכלו לחזות בו במלוא הדרו. מנקודת התצפית למרגלות הפסל, יתפרשו לעיניכם אזור חיי הלילה של בלגרד ואזור בלגרד החדשה (Novi Belgrade). אתר נוסף לביקור בבלגרד היא כנסיית סנט סאבה (Church Saint Sava) הגדולה, אשר בנייתה החלה בשנת 1935 ואף נמשכת עד היום. כנסייה זו היא המבנה האורתודוכסי הסרבי הגדול ביותר, הקתדרלה הגדולה ביותר בכל הבלקן וללא ספק, אחד מסמלי בלגרד. כתובת: Krušedolska 2a, 11000 Beograd.

במהלך השהות בבלגרד, אני ממליצה לבקר גם בזמון (Zemun), אחד מתוך 17 המחוזות בעיר. רובע זמון ממוקם ממש על שפת הדנובה ומרתק להתהלך ברחובות האותנטיים שלו, להיכנס לאחת ממסעדות הדגים הרבות באזור או להגיע בשעות הערב וליהנות מחיי הלילה כאן. 173,000 התושבים בזמון מחשיבים אותה כעיר בפני עצמה, מה גם שעד שנת 1934 היא אכן נחשבה עיר מופרדת מבלגרד. התושבים המתגוררים כאן גאים בתרבות ובמנטליות הייחודית להם.

אסכם את החוויה בבלגרד עם מילותיו של שגריר ישראל בסרביה, יוסי לוי, עמו נפגשנו במסעדה חביבה בעיר: "בלגרד היא עיר עם חן. קצת בלויה ומרופטת, פשוטה, אוהבת את החיים הטובים, עם אנשים חייכנים, סימפטיים ומלאי אנרגיות". ואכן, בלגרד היא האישה הטובה, החייכנית, שלא כל כך יפה ולא בת 16, אבל יודעת משהו על העולם הזה.

בר Cantina de Frida. צילום: ליאור כהן

נובי סאד - עבר, הווה ועתיד במקום אחד

נובי סאד (Нови Сад ,Novi Sad) היא העיר השנייה בגודלה בסרביה וממוקמת כ-80 קילומטרים צפונית-מערבית ממנה. השם 'נובי סאד', משמעותו 'נטיעה חדשה' והוא ניתן לה רשמית בשנת 1748, כאשר קיבלה מעמד של עיר מלכותית חופשית. אזור מרכזי בעיר הוא הרחוב הכי עתיק בנובי סאד, מדרחוב Dunavska Ulica. מדובר במדרחוב יפהפה, עם אדריכלות של המאה ה-19, חנויות מקומיות ובתי קפה. אל תטעו, גם בנובי סאד חיי לילה מצוינים, עם פאבים וברים מדליקים. טיילנו במדרחוב היפה, לאורכו ניצבים מבנים היסטוריים, כמו הבנק העתיק ביותר בנובי סאד, הפועל עד עצם היום הזה. לא רחוק ממנו ממוקמים בניין העירייה, הקתדלה של נובי סאד, מלון ותיק בעיר ועוד. לאחר הטיול במדרחוב הצבעוני, הרעב החל להציק. נכנסו למסעדת "Zak" הנהדרת. מצאנו תפריט מגוון, עם מנות מהמטבח העולמי (אתר אינטרנט: www.restoranzak.com). לאחר הארוחה הטעימה, המשכנו מרחוב Šafarikova הקטן והצדדי, בו ממוקמת המסעדה, לרחוב הראשי בו נמצא בית הכנסת של נובי סאד.

בית הכנסת בנובי סאד נבנה בין השנים 1905-1909 על ידי האדריכל היהודי ליפוט באומהורן (Lipót Baumhorn), יליד הונגריה, אשר תכנן מספר רב של בתי כנסת. בית הכנסת נבנה ברחוב היהודים (Jevrejska Street) וזהו בית הכנסת החמישי שהוקם בנובי סאד (כתובת: Jevrejska Street 11 Novi Sad). חזית המבנה מעוטרת בפסוק מספר ישעיהו: "כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים". לפני מלחמת העולם השנייה חיו בנובי סאד 4,200 יהודים, אשר היוו 8% מהאוכלוסייה בעיר. בשנת 1944, כאשר הגרמנים נכנסו להונגריה, עצרו את היהודים בבית הכנסת והעבירו אותם למחנות בפולין. כיום, מבנה בית הכנסת משמש בעיקר כאולם קונצרטים ולהופעות, אך גם לקיום טקסים יהודיים בחגי ישראל הגדולים כמו ראש השנה ויום כיפור. בשאר ימות השנה, היהודים המעטים שנותרו בעיר מקיימים את טקסי התפילה דווקא במשרדי הקהילה היהודית, שבקרבת מקום. בעת ביקורנו בבית הכנסת, פגשנו את סגן נשיא הקהילה היהודית בעיר, מר פדור פיסל (Fedor Fisl). "הורי אמנם שרדו את השואה, אך הסבים והסבתות נרצחו באושוויץ", הוא סיפר והתרגש עד כדי דמעות. זה היה רגע מאוד מיוחד, שגרם לי להתחבר למקום ולעיר ובעיקר לאהבה ולקשר הרגשי לישראל. כנראה בכל אחד מאיתנו יש הרצל קטן.

מצודת פטרוברדין בנובי סאד. צילום: ליאור כהן

אחד האתרים התיירותיים והגדולים בנובי סאד היא מצודת פטרוברדין (Petrovaradinska tvrđava ,Petrovaradin Fortress) על הגדה הימנית של נהר הדנובה. בנייתה נמשכה בין השנים 1692-1780 והיא מורכבת ממצודה עליונה ותחתונה ומרשת של מחילות תת-קרקעיות, באורך 16 קילומטרים! המבצר הלך והתחזק בשל האיום מהפלישה הטורקית. יחד עם זאת, המבצר נפל לאחר מצור של שבועיים בשנת 1526. לאחר 150 שנים של שליטה טורקית, הצבא האוסטרי כבש את אזור Petrovaradin בנובי סאד, במהלך המלחמה הטורקית הגדולה בשנת 1687. האוסטרים החלו להרוס את המבצר הישן ולבנות ביצורים חדשים, בהתאם לסטנדרטים העכשוויים. לא ניכנס להיסטוריה ארוכת השנים המגוללת מלחמות רבות, כיבושים וביצורים, עם שלל סיפורי קרב, למרות שהמדריך שלנו שמח עד מאוד לפרט עליהם. אגב, אחת מנקודות הציון העיקריות של נובי סאד הוא מגדל השעון שבתחומי המצודה. עברנו בין נקודות התצפית על חומות המצודה והשקפנו אל עבר הנופים היפים של נהר הדנובה ונובי סאד כולה, שנפרשה לרגלינו. ממליצה לכם לבקר בנובי סאד, אפילו רק ליום אחד ואם יש באפשרותכם ללון כאן לילה זה בהחלט כדאי. אנקדוטה קטנה - טומי לפיד נולד בנובי סאד ואף יש רחוב על שמו בעיר.

נוף נהר הדנובה מהמבצר. צילום: ליאור כהן

אתר הסקי קופאוניק - אדרנלין ופינוקים! מה עוד צריך?

אתר הסקי קופאוניק (Kopaonik) ממוקם במרחק של ארבע-חמש שעות נסיעה מבלגרד והוא שוכן על מורדות ההר הגבוה ביותר במרכז סרביה. לא לחינם הוא מכונה "הר השמש", בזכות 200 ימי שמש בשנה וטמפרטורות נוחות ששוררות בו גם בחורף. שלג מתחיל לרדת באזור זה בסוף חודש נובמבר ועד חודש מאי, עם 159 ימים בשנה בממוצע. כ-32 אלף גולשי סקי נהנים כאן בכל שעה נתונה מ-23 מעליות סקי, הנמתחות על פני כ-2,000 מטרים של גובה ההר. אני מודה, שכגולשת מתחילה, רוצה לומר - מעולם לא גלשתי, לא הגעתי לגבהים האלה.

קופאוניק הוא מרכז הסקי הגדול ביותר בסרביה ונחשב לפופולארי מאוד בקרב צעירים. בנוסף, משפחות יכולות ליהנות כאן ממזחלות והחלקה על קרח וממגוון רחב של משחקים ופעילויות בפארק השלג. אם אתם כמוני ומעולם לא גלשתם, המתחם המיוחד ללימוד סקי לכל הגילאים הוא המקום להתחיל. "אני למדתי לגלוש לפני שלמדתי ללכת", חייך אלי המדריך ג'ורג והכניס בי בטחון, למרות שהייתי טירונית על השלג. בשיעור הגלישה הראשון קצת פחדתי, אבל אחרי שתופסים קצת ביטחון, החשש הופך להנאה רצופה, שלא רוצים שתיגמר.

מסלול הגלישה הארוך ביותר בקופאוניק הוא באורך שלושה וחצי קילומטרים ואורך המסלולים הכללי באתר מגיע ל-60 קילומטרים. מספר המסלולים הכחולים (הקלים): 21, מספר המסלולים האדומים (בינוניים): 9 ומספר המסלולים השחורים (קשים): 6. מחירי סקי פס באתר: www.eng.infokop.net.

סקי בקופאוניק. צילום: ליאור כהן

אחרי הסקי בשעות הבוקר, ממתינות לכם שפע של אפשרויות להמשך בילוי מהנה ומפנק. במלון Grand Hotel & Spa תוכלו להשתכשך בבריכה המקורה או החל מהשעה 17:00 לטבול בבריכה המחוממת שבחוץ, בה הטמפרטורה מגיעה ל-34 מעלות. חוויה מטורפת - טבלתי לי במים שחוממו לטמפרטורה של 34 מעלות וראשי בלט החוצה, בעולם שכולו אפס מעלות. הרגשתי כאילו אני חיה בשני יקומים שונים במקביל. בנוסף, במתחם הספא העשיר תוכלו ליהנות מהסאונה הרטובה, יבשה, חדר עם נטיפי מלח בו הטמפרטורה היא בת 10 מעלות - חוויה מרעננת ומרגיעה, במיוחד אחרי הסאונה המייבשת. כמו כן, תוכלו להזמין מסג' שמנים ל-50 דקות (3,500 דינר סרבי), אבנים חמות וכדומה, ותמיד אפשר פשוט להתפנק במכון היופי או במספרה שבמקום. מעבר לכך, במתחם המלון עוד שפע של אפשרויות בילוי כמו באולינג מדליק, שיעור יוגה, חדר ביליארד, מגרש כדורסל מקורה, מגרשי טניס וכמובן חדר כושר. משעמם לא יהיה לכם (אתר המלון: grand-kopaonik.com). בשעות הערב מומלץ ליהנות מסצנת חיי הלילה בקופאוניק ולבלות באחד הפאבים שבעיירת הסקי. לא לשכוח להרים כוסית לחיים! ובסרבית - ג'יווילי (Живели)!

נוף אתר הסקי. צילום: ליאור כהן

העיר טופולה - ביקור מלכותי

בדרך חזרה מקופאוניק לבלגרד, עצרנו בעיר טופולה (Topola), הממוקמת כשעה נסיעה ממנה. ביקרנו במאוזולאום של שושלת המלוכה קראג'ורג'ביץ (Карађорђевић, Karađorđević) הסרבית והיוגוסלבית, שבפסגת גבעת Oplenac. רק בחודש מאי 2013 התקיים במאוזוליאום זה טקס קבורה ממלכתי למלך יוגוסלביה לשעבר, פטר השני ושלושה מבני משפחתו. בכנסייה זו קיימים 41 קברים, שישה דורות של משפחת קראג'ורג'ביץ. חלל המאוזוליאום מרשים מאוד ומורכב מ-725 תמונות פסיפס צבעוניות של סיטואציות חשובות מהמאה ה-9 ועד ה-14 לספירה, הכוללות 1,500 דמויות. סך הכל יש כאן 40 מיליון| (!) חתיכות פסיפס, בעלות 15 אלף גוונים שונים. בגבעת Oplenac נמצא גם ביתו של המלך פיטר משושלת קארגורג'יביץ', אשר ירש את הכתר בגיל 54. הבית הוסב למוזיאון קטן המתאר את חיי בני השושלת. אתר אינטרנט: www.oplenac.rs.

נופי טופולה. צילום: ליאור כהן

אז למה סרביה וכמה זה עולה לנו?

לוי, שגרירנו בסרביה, השוהה בה שנתיים וחצי, סיפר כי הוא נהנה מכל רגע כאן. "לחברי הישראלים שטיילו בכל מקום באירופה, אני אומר בביטחון מלא לבוא לסרביה. יעד חדש, לא נודע, קרוב וסימפטי. האנשים כאן חברותיים, ידידותיים, מלאי שמחת חיים. יש כאן אווירת קרנבל תמידית, חיי לילה סוערים שמזכירים את תל אביב, נהרות שוצפים, אתרים מעניינים ועוד". בנוסף, ציין כי: "זוהי מדינה נהדרת, שאיננה מוכרת לתייר הישראלי. מהווה תחליף לאתרים שהיינו בהם כבר מלא פעמים. אני מזמין את כולם לגלות מקום קרוב וקוקטייל צבעוני ומרהיב של הבלקן". ניתן לטוס לסוף שבוע וליהנות מבלגרד, בעלות של כ- 40-50 יורו ללילה במלון בעיר. במהלך סוף שבוע כאן תוכלו לבקר באתרים השונים בעיר, ליהנות מהאוכל הבלקני והאלכוהול הזול וכמובן מחיי הלילה המדליקים בבלגרד. אופציה נוספת היא לצאת לטיול ארוך יותר ולשלב את סרביה עם טיול במונטנגרו, הממוקמת במרחק של חצי שעה טיסה ממנה. כמו כן, ניתן ליהנות מחופשה ארוכה בסרביה, בת חמישה לילות ולטייל בערים, בעיירות, בפארקים הלאומיים ועוד.

אז כמה התענוג הזה יעלה לכם? בחודש אוקטובר האחרון, רכשה חברת "איתיחאד איירוויז" (Etihad Airways) כ-49% ממניות חברת התעופה הלאומית הסרבית Jat Airways, שמותגה מחדש עם השם "אייר סרביה". כיום, אייר סרביה מפעילה חמש טיסות שבועיות בקו בלגרד-תל אביב והחל מחודש מרץ 2014 תעבור לטיסה יומית. סרביה מהווה שער יציאה לכל אזור הבלקן ולשאר מדינות אירופה. "אייר סרביה" מציעה טיסות המשך, בהמתנה קצרה של עד שעה, ליעדים שונים ביבשת, כגון: בוקרשט, בודפשט, פראג, סופיה, ורנה, פריז, אמסטרדם, בריסל ועוד. טיסה עם אייר סרביה מתל אביב לבלגרד (כ-3 שעות טיסה) עולה 334 דולר, כולל מיסים. אז בין אם אתם גולשי סקי, זוג שרוצה לצאת לטיול במזרח אירופה או חבורת צעירים שמעוניינים בסוף שבוע מסיבתי - סרביה מחכה לכם בזרועות פתוחות וחמות.

הכותבת הייתה אורחת חברת "אופן סקיי", המייצגת את חברת אייר סרביה בישראל, ולשכת התיירות הסרבית.