מרידה והדרום

בדרך דרומה, לאורך מערב ספרד, מומלץ לעצור במרידה. זוהי עיר שהוקמה על ידי הרומאים לפני יותר מ-2000 שנה והאתרים ההיסטורים בה מרשימים במיוחד. ספרה ועיירות נוספות הן תחנות מומלצות נוספות וחבל שתיירים רבים מחמיצים אותן.
עליס אוקו
תמונה ראשית עבור: מרידה והדרום

מרידה

מרידה (Merida), אשר נוסדה בידי הרומאים בשנת 23 לפנה"ס בשם Augusta Emerita כבירת הפרובינציה לוזיטאניה, היא היום עיר שדה נעימה, שמאום לא מזכיר בה את תפארת העבר ואפילו אוכלוסיתה גודלה כמחצית מזו שהיתה בימי השלטון הרומי. תיירים לא מגיעים לכאן, וחבל- כי האתרים העתיקים שבה אינם נופלים מאלה של רומא ואפסוס, ובנוסף יש פה מבצר מורי ומוזיאון נהדר.

לעיר נכנסים ברחוב מקביל לנהר הגואדיאנה, ובנקודה מסוימת ניתן לראות ביחד את המבצר המורי מתרומם מעל הנהר ואת הגשר הרומאי, שעדיין מתפקד ומקשר בין שני חלקי העיר. מכאן עולים שמאלה לתוך העיר לביקור באלקזבה, המבצר המורי. אמנם רוב המבצר נהרס ואבניו נלקחו לבניית המסקיטה בקורדובה, אולם יש פה שני דברים ששווה לראותם: מאגר מים תת-קרקעי והחומה שמעל הנהר. אל מאגר המים יורדים במסדרון אבן ארוך, ומגלים בריכת מים קרירה וצוננת. מקור המים הוא בנהר, שמספק את מימיו לבריכה בשיטת הכלים השלובים, וכך עשה את דרי המקום בימם עברו לבלתי תלויים במקור מים חיצוני.

מהטיילת שמעל החומה הכפולה נגלה מבט אל הנהר ואל הגשר הרומאי, ולרגע יש הרגשה שהזמן עמד מלכת. זה המקום לשבת לרגע בצל קירות האבן העתיקים ולהתבונן בנהר: עדרי עיזים משתרכות בטורים ארוכים על איי החול שבלב הנהר, מתחת לקשתות האבן של הגשר בן אלפיים השנים, ומעליו חולפים כלי רכב בני זמננו.

בחלק הדרומי של העיר מצויים שרידי התפארת הרומאית- אמפיתאטרון, תאטרון ומוזיאון המציג את כל הממצאים שהתגלו בעיר וסביבתה. האמפיתאטרון המעוגל הוא ענק, ומצב השימור שלו טוב מאוד. ניתן להכנס מבעד למעברים, לשבת ביציעים ולדמיין את הקרבות הימיים ושאר מיני השעשועים, שהיו נערכים כאן בעבר לפני קהל של 15,000 איש. ממש לידו נמצא התאטרון המשומר ביותר בספרד, המתחרה בתאטרון המפורסם של אפסוס באסיה הקטנה (תורכיה). המושבים מתנשאים לגובה רב בחצי מעגל, והמראה מכאן נפלא: מבנה הבמה בן שלוש הקומות, ששרד את אלפיים ומשהו השנים, מעוטר בעמודי שיש ופסלים יפהפיים. לא פלא שבחודש יולי מתקיים כאן פסטיבל של מחזות קלאסיים.

המוזיאון לאמנות רומאית: ליד האתר הוקם מבנה מיוחד במינו, בנוי כולו בלבנים אדומות כדרך הרומאים, המשלב בתכנונו מוטיבים עתיקים ומעברים תת-קרקעיים. בשלושת קומות הבנין מוצג שפע של פסלים, מוזאיקות, מטבעות ושאר שרידים מהתקופה הרומית, שנמצאו בעיר ובמקומות אחרים בספרד. עושר המוצגים, כמו גם הארכיטקטורה המרשימה והאסתטיקה של התצוגה, עושים אותו ללא ספק לאחד מהמוזיאונים הטובים בעולם לאמנות רומית. בזמן החפירה ליסודות הבנין התגלו מתחתיו דרך רומאית ומספר שרידים של העיר העתיקה, וניתן לרדת אליהם עם סיור מודרך.

בצד האחר של העיר נמצא המיתראום, המקדש של כת המיתראס, שהמיסטיקה שלה ופולחניה היו נפוצים ביותר בתקופת היווסדה של העיר. בסמוך, בקאזה דל מיטראו, יש רצפת מוזאיקה מרהיבה של אלי הנהר. בערב נעים מאוד לשבת בככר היחידה בעיר, פלאסה דה אספניה. הכיכר מלאה במסעדות ובתי קפה, לא רק מסביבה אלא גם בתוכה, והיא מהווה מרכז חברתי לכל אנשי העיר. הילדים משחקים, האנשים מפטפטים והתאורה זוהרת בין עצי הדקל. חוויה מקומית.

לינה: בככר שקטה במרידה יושב הפראדור (הפראדורים הם רשת ממלכתית של מלונות מיוחדים, בדרך כלל בתים עתיקים משופצים, ברמה של 3 עד 4 כוכבים). Via de la Plata הוא מבנה יפה שהיה פעם מנזר, שהפאטיו שלו הפך ללובי. גם המלון Hemperatriz (בעל 3 כוכבים) שוכן בארמון עתיק. הוסטלים עממיים יותר ניתן למצוא במרכז העיר, לפי השילוט על הכניסות. כמו ברוב ספרד, גם כאן אין צורך להזמין מראש, אלא אם כן מדובר בפראדור או מלון מיוחד אחר.

אוכל: מסעדה מעולה היא המסעדה של הפראדור, וטובות גם Borroso ו- Meson el Emparador, שתיהן ליד הככר.

ספרה

במרחק 66 ק"מ דרומה למרידה, על הדרך לסביליה (140 ק"מ דרומה ממנה) נמצאת ספרה (Safra), היפהפיה של אקסטרמדורה. זוהי עיר קטנה וקומפקטית, שמזכירה - בבתיה הלבנים הצמודים, ברחובותיה הנעימים ובככרות המקסימות- את הכפרים הלבנים של אנדלוסיה. בלב העיירה נמצאת הפלאסה מאיור, שכאן היא מורכבת משתי ככרות - פלאסה גראנדה (ה"גדולה"), עטורת הדקלים, ופלאסה צ`יקה (ה"ילדה") הקטנה והאינטימית, ש"נשפכות" האחת לשניה בצורה מקסימה דרך מעבר קשתי מקורה. סביבן, רחובות הקניות היפים של מרכז העיר מלאים אדם ונעים מאוד לטייל בהם.

האלקזר, שנבנה על ידי הדוכס מפריה ב- 1437, מתרומם מעל מרכז העיר עם חזיתו הלבנה ומגדליו העגולים. היום שוכן בו אחד מהפראדורים היפים ביותר בספרד, וגם אם לא מתגוררים בו- שווה להכנס ולהתרשם מיופיו.

לינה: הפראדור האמור נקרא Hernan Cortes (בעל 3 כוכבים), משום שקורטס לן בו פעם כאורחו של הדוכס מפריה. יש בו בריכה, כנסיה וחצר רנסנסיים וכן מטבח מעולה. מלון טוב נוסף הוא Huerta Honda, גם הוא עם מסעדה מצוינת, בריכה ופטיו. בשני המלונות האמורים ישנן מסעדות מצוינות.

חרז דה לוס קאבאיירוס (Jeres de los Caballeros
): נמצאת ממערב לספרה. עוד עיר קטנה מקסימה, שגאוותה על היותה מקום ישוב עתיק יומין (שרידים מגאליתיים נמצאו מחוץ לעיר, ביניהם דולמן עם גילופים לא רגילים של סמלי שמש- Dolmen del Torinuelo). שמה ניתן לה במאה ה-13, עת ישבו פה אבירי המסדרים של הטמפלרים ושל סנטיאגו. העיר מצטיינת בשלושה מגדלי חירלדה, שצלליתם מצטיירת על פני קו הרקיע. היפה שבהם הוא מגדל ברתולומה, המעוטר באריחי קרמיקה תכולים הנקראים Azulejos, אמנות עתיקת יומין שהועתקה גם לאמריקה הלטינית. בככר המרכזית אפשר גם לבקר במבצר הטמפלרי.

אפשר גם לשקול ביקור בפרחנל דה לה סיירה (Frejenal de la Sierra), דרומה לחרז. זהו כפר קטן ויפה ובו מספר גדול של מקומות קדושים ומסתורי התבודדות של נזירים. יירנה (Llerena), עוד כפר קטן יפהפה, בעל אופי אנדלוסי (הגבול קרוב מאוד כאן), עם פלאסה מאיור יפה ומגדל חירלדה גדול המתמר מעל הכנסיה שבה.