סיינה על קצה המזלג

עמקים עם עצי זית וגפנים, מוזיאונים, כנסיות וקתדרלת הדואומו הגדולה הם בין הסמלים של סיינה, יריבתה ההיסטורית של פירנצה ושכנתה למחוז טוסקנה.
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: סיינה על קצה המזלג
© איתמר ברק

מרכז סיינה

יריבתה ההיסטורית של פירנצה מציעה רבות למבקרים בטוסקנה. סיינה בולטת למרחוק בגגותיה האדומים, שמעטרים שלוש גבעות עגלגלות. העיר משקיפה על שני עמקים פוריים, בהם שתולים גפנים, עצי זית כסופי עלים וגידולי שדה שונים. בין חומותיה המדיאבליים מסתתרים אוצרות אמנות ותרבות מרובים, ואין לשכוח שבימי הביניים היתה זו אחת הערים העשירות, המצליחות והגדולות באירופה כולה. העיר העתיקה מחולקת לשלושה אזורים מרכזיים- Terzo di citta, בו מצויה הקתדרלה של העיר, שמכונה דואומו וכיכר פיאצה דל קאמפו, Terzo di Camollia שבצפון העיר, ובה ממוקמות כנסיות רבות שנבנו על ידי הדומניקנים והפרנסיסקנים, ו-Terzo di San Martino שבחלק הדרום-מזרחי.

ניתן להגיע לסיינה באוטובוס, רכבת או רכב כמובן. מי שיבחר באוטובוס, ימצא עצמו קרוב לודאי ב-Via Curtatone, סמוך לכנסית סאן דומניקו. משם המרחק אל מרכז העיר העתיקה קצר. נוסעי הרכבת לעומת זאת יורדו בתחנה המרכזית שנמצאת במיקום פחות מרכזי, אך יש אוטובוסים שמחברים את התחנה אל מרכז העיר. עם ההגעה אל העיר, כדאי למצוא מקום לינה ולהצטייד במפות ומידע במשרד התיירות: כתובת: Piazza del Campo 56. המשרד פתוח בחודשי הקיץ (יוני עד ספטמבר) בימים שני עד שבת משעה 8:30 עד 19:30. בשאר החודשים - מהשעה 8:30 עד 13:00 ומהשעה 15:30 עד 19:00, בימי שבת עד 13:30 בלבד. במשרד התיירות ניתן לרכוש כרטיס, שכולל כניסות לאתרים המרכזיים של סיינה: Libreria Piccolomini, Battistero, Museo dell` Opera Metropolitana, ו- Oratorio di San Bernardino. כרטיס משולב שכזה ניתן להשיג גם בדואומו.

מרכז העיר מחזיר כל מבקר אל ימי הביניים - לבה של העיר- הקאמפו עדיין מהווה מרכז חי והומה של העיר, וגם Palazzo Comunale חולש על הנעשה בעיר עם מגדל הפעמונים- Torre del Mangia, שהפך לאחד מסמליה המפורסמים של העיר. זהו מגדל הפעמונים הגבוה ביותר באיטליה, והנוף הנשקף ממנו מדהים. אמנם יש לטפס 503 מדרגות כדי לזכות בעונג, אבל המאמץ משתלם. המגדל נבנה בשנת 1348, השנה בה השתוללה המגיפה השחורה ברחבי אירופה וכינויו נובע משם החיבה שהדביקו התושבים לנער המגדל השמנמן (Mangiaguadagni = "אוכל הרווחים") שכנראה היה חובב פסטה מושבע, שכן אפילו הריצה במדרגות המגדל לא הפכוהו לצנום יותר.. ניתן לבקר במגדל כל יום משעה 10:00 ועד שעת השקיעה. הכניסה בתשלום.

הפיאצה כולה בנויה על יסודותיו של הפורום הרומי העתיק, ומונחת כיום כעין צדפה ענקית בבסיס שלושת הגבעות של העיר. הקאמפו רוצף בשנת 1347, ותשעת חלקיו מסמלים את השלטון המקומי דאז ומדגימים עד כמה היה משמעותי לבני סיינה. הקאמפו מצודד גם כיום, עם מבניו המקוריים, דגלים ססגוניים ומונומנטים כמו המזרקה- Fonte Gaia שיצר Jacopo della Quercia, ומתיזה את מימיה בפינה הצפונית של הפיאצה. הפנלים המקוריים של השיש הוחלפו באמצע המאה התשע עשרה וניתן לראותם כיום בלוג`יה של הפאלאצו פובליקו. למרות שהסייניזים עדיין משתמשים במבנה הפלאצו מלא ההוד כבנין העיריה, חלקו הוקדש לאצירת יצירות אמנות מרהיבות של העיר, חלק זה מכונה- Museo Civico. המוזיאון פתוח כל יום, בחודשי הקיץ, בין השעות 9:00 עד 19:00, ובימי ראשון משעה 9:00 עד 13:30. בחודשי החורף פתוח כל יום בין השעות 9:30 עד 13:30. הכניסה בתשלום.
כתובת: Palazzo Pubblico, Piazza del Campo
טלפון: 0577292230
טלפון נוסף: 0577292263

חדרים מפוארים, עטורי פרסקאות מרהיבות של טובי האמנים עדיין מפליאים ביופיים. מפורסם מכל הוא אולם ה- Museo Civico, בו יצירתו של סימונה מארטיני "המאסטה", מתחילת המאה הארבע עשרה. אל תחמיצו גם את "חדר התשעה" Sale dei Nove, שעל קירותיו יצירת המופת של לורנצטי- האליגוריות על השלטון הטוב והרע, מסוף המאה הארבע עשרה. אפשר ללמוד משהו מאנשי ימי הביניים-שביקשו להזכיר לנבחריהם את מחויבויותיהם כלפי עירם גם בחדרי חדרים של מוקד השלטון. יצירות נוספות בחדר- Sala della Pace יקרבו אל הרוחות והערכים שנישבו בעיר במהלך הרנסנס - יצירות מאת גווידו דה סיינה, מטאו די ג`יובני, שחיו גם הם בסוף המאה הארבע עשרה.

בקצה הקאמפו, Loggia di Mercanzia, מושך אליו מבקרים רבים, וגם מסמן את צומת הרחובות המרכזי של העיר. בעבר היה זה נקודת מפגשם ההומה של סוחרי העיר, וגם כיום התנועה כאן רבה. בנקודה זו תבחינו ודאי ברחוב Via Banchi di Sotto, שמוביל אל Palazzo Piccolomini בו נמצא הארכיון של העיר. ניתן לבקר כאן בימים שני עד שישי משעה 9:00 ועד 13:00, הכניסה בחינם.

כשממשיכים דרומה, על רחוב Via di Pantaneto, מגיעים לרחוב ויה רומא, ולכנסיית סנטה מריה דיי סרוי. בחלל הכנסייה שתי יצירות שממחישות היטב את התפתחות האמנות מהסגנון הגותי המאוחר, אל עבר רוח הרנסנס במיטבה. היצירה המוקדמת היא של לורנצטי, ומציגה את הסצינה "רצח החפים מפשע", בתיאור גותי מאוד. היצירה ממוקמת בקפלה שמאחורי המזבח המרכזי של הכנסיה. תוכלו להתרשם מיצירה רנסנסית של מתאו די ג`יובני, שבקפלה החמישית מימין.

בצדו השני של הקאמפו נמתח רחוב via di citta, לאורך הרובע העתיק של העיר. לאורך הרחוב ארמונות העיר הישנים בהם שכנו אצילי העיר. בקצה הרחוב, מוביל רחוב ויה סאן פייטרו אל ה- Pinacoteca Nazionale. כאן מצויות יצירות יפהפיות של הסגנון הגותי המקומי, שתפאורת הארמון בן המאה הארבע עשרה תואמת לרוחן. הפינאקוטה פתוחה למבקרים בחודשי הקיץ (מאי עד ספטמבר) משעה 8:30 עד 13:30, בימי שני, ובימים שלישי עד שבת משעה 9:00 עד 19:00. בחודשי השנה האחרים המקום פתוח משני עד שבת משעה 8:30 עד 13:30, ובימים שלישי וחמישי גם בין השעות 14:15 עד 17:30. הכניסה בתשלום.
כתובת: Palazzo Buonsignori, Via San Pietro 29
 טלפון: 0577281161

קתדרלת הדואומו וסביבתה

אם בוחרים לטייל בכיוון ההפוך, על רחוב Via di Capitano, מגיעים אל הדואומו - הקתדרלה ההדורה והמונומנטלית שהיא גאוות העיר מאז היווסדה. מבנה עצום זה נחנך בצורתו זו בשנת 1215, ולאורך מאות שנים טיפחו הסייניזים תכניות להרחיבו ולהגדילו כדי להתחרות בדואומו של פירנצה. עד היום אפשר להבחין בקצה הצפוני של הקתדרלה בסימני תכניות שכאלה שלבסוף לא יצאו לפועל במלואן. המאפינים הרומנסקיים והגותיים בקתדרלה מרובים, וכולה עטורה לוחות שיש לבנים ושחורים מהאיכות המעולה ביותר. לוחות אלה מהווים מוטיב שחוזר גם בפנים המבנה. חמישים וששה לוחות עם תבליטים מדהימים ביופיים מציגים לראווה את יכולותיהם של אמני העיר השונים. בתוך חלל הקתדרלה ישנן גם יצירותיו המהוללות של ניקולה פיזאנו - סצינות מחיי ישו ויום הדין האחרון וכן פסלו של דונטלו, שמתאר את יוחנן המטביל בזרוע הצפונית של הכנסיה. הדואמו פתוח בחודשי הקיץ משעה 7:30 עד 19:30, הכניסה בחינם.
טלפון: 0577 47321.

למבקרים בדואומו - אל תחמיצו ביקור גם בספריה- Libreria Piccolomini. הליברריה פתוחה בחודשי הקיץ כל יום, בין השעות 9:00 עד 19:00. בחודשי החורף- משעה 10:00 עד 13:00 ומשעה 14:30 עד 17:00, הכניסה בתשלום. שווה להיכנס פנימה כדי להציץ בפרסקאות הססגוניות של Pinturicchio ותלמידיו. בין תלמידיו של האמן הנודע נמנה גם רפאל בכבודו ובעצמו ומרתק לראות מאילו מקורות ינק רב אמן זה בתחילת דרכו. הליברריה נמצאת במחצית הדרך בין הכניסה המערבית לאפסיס, על הספינה המרכזית.

מאחורי הדואומו שוכן מבנה הבפטיסטריום מלא החן. ניתן לבקר בבית טבילה זה, בחודשי הקיץ, כל יום, בין השעות 9:00 עד 19:30, ובשאר החודשים משעה 10:00 עד 13:00 ומשעה 14:30 עד 17:00 הכניסה בתשלום. חלל הבפטיסטריום מציג לראווה יצירות של דונטלו וכן פאנלים שמתארים סצינות מחיי יוחנן המטביל, מאת della Quercia.

מוזיאון Museo dell`Opera del Duomo נמצא סמוך לדואומו מכיל אוצרות כנסיה שונים ויצירות אמנות קדושות שקישטו את הדואומו לאורך הדורות. המוזיאון חושף את המבקר בו לפסליו המקוריים של פיזאנו שהוצבו במקור בחזית הדואומו, פאנלים מצוירים של אמנים רבים ביניהם- סימונה מארטיני, פייטרו לורנצטי, וסאנו די פייטרו. גם המזבח המקורי של הקתדרלה כלול בתערוכה העשירה הזו. מזבח זה ידוע בכינויו Madonna dagli Occhi Grossi - "המדונה בעלת העיניים הגדולות" ומצטיין בסגנון ביזנטי מפואר והרטי. גולת הכותרת של התערוכה היא דווקא מזבח אחר שזכה לפרסום והלל מאז חשיפתו לראשונה בשנת 1311. זהו המזבח שעשה דוצ`ו ומתאר את המאסטה. מזבח זה נחשב לפאר היצירה והסגנון הסייניזי. המוזיאון פתוח כל יום, במהלך חודשי הקיץ, משעה 9:00 עד 19:30, בחודשי החורף המוזיאון פתוח משעה 9:00 עד 13:30. הכניסה בתשלום.
כתובת: Piazza del Duomo 8.
טלפון: 0577 283 048.

בכיכר הדואומו מצוי מבנה ה-Ospedale di Santa Maria della Scala, בעבר הרחוק- בית חולים ואכסניה לעולי רגל ונזקקים למיניהם, וכיום- מוזיאון מרשים. המוזיאון פתוח כל יום משעה 10:00 עד 18:30. בחורף - פתוח עד 16:30. הכניסה בתשלום. בית החולים שנוסד במאה התשיעית היווה נקודת מפגש לעולי הרגל הרבים שחלפו בעיר במהלך ימי הביניים, חדר עולי הרגל Pellegrinaio מעוטר בפרסקאות של דומניקו די בארטולו, שמגוללים את עלילותיו של המבנה והחיים הדינמיים שהתחוללו בו בזמנים עברו. כיום, מוזיאון עשיר ביצירות נהדרות מקדם את פני הבאים, במיוחד של אמנות אטרוסקית ואמנות רומית.
כתובת: Piazza del Duomo 2
טלפון: 0577224811.

הכנסיה שמצפון לדואומו, סאן דומניקו, הוקמה בראשית המאה השתים עשרה, המבנה האדמדם הוא אחד המנזרים הדומנקניים הראשונים בטוסקנה, ובתוכו קפלה מיוחדת לכבוד הקדושה קתרין של סיינה. קפלה זו שוכנת בצידה הדרומי של הכנסיה ומעוטרת כולה בפרסקאות של סודומה מאמצע המאה השש עשרה. כלי מיוחד מכיל את שרידיה של הקדושה, ליתר דיוק- את ראשה, לכן נחשבת הקפלה לקדושה מאוד. פתוח כל יום משעה 7:00 עד 13:00 ומשעה 15:00 עד 18:30, הכניסה בחינם.