מסלול ברובע העתיק של פורטו

הרובע העתיק של פורטו נכלל ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסקו. הדרך הטובה ביותר להיכרות עם הרובע העתיק שהוא קטן בהיקפו אך עתיר מבנים מרשימים היא בטיול רגלי.
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: מסלול ברובע העתיק של פורטו
© עמית להב

נקודת המוצא לשל המסלול המוצע הוא במקום בו מתחבר גשר דום לואיז הראשון לגדה הצפונית של הנהר במפלס התחתון. בקטע שמשיק לנהר מצפון יש מספר בתי קפה ומסעדות (המומלצת ביניהן היא Don Tonho שממוקמת ברחוב Cais Da Ribeira מספר 13) שמהן ניתן לצפות על הגדה הדרומית שבה מתנשא מנזר שנקרא Mosteiro Da Serra Do Pilar. המתחם מואר בלילה ומספק תפאורה טובה לאלה שמתמקמים באחד מבתי הקפה שברובע Ribeira שבגדה הנגדית.רובע זה הוא אזור הבילוי המועדף על חובבי הבארים והמוזיקה.

חלופה אחת לעבור בין שני המפלסים היא באמצעות פוניקולאר Guindais שנבנה לראשונה עוד במאה ה-19 אך נסגר כעבור שנתיים בגלל תאונה. הוא שופץ ונפתח מחדש לציבור בשנת 2004. הפוניקולאר שמורכב משני קרונות שכ"א יכול להכיל עד 25 נוסעים מטפס לגובה של 61 מטר מסלול נסיעה שאורכו 281 מטר בלבד. הנסיעה שנמשכת 3 דקות בלבד במסילה מאד משופעת (20% בממוצע ו-45% בקטע המשופע ביותר) שמאפשרת תמונה טובה הן של הנהר והן של הגשר והגדה שממול. תחנת המוצא במפלס התחתון Vale ממוקמת ברובע Ribeira (ברחוב Avenida Gustavo Eiffel) בעוד התחנה במפלס העליון ממוקמת בקירבת תחנת הרכבת סאו בנטו (רחוב Augusta Rosa).

החלופה השנייה היא להשתמש במערכת מדרגות צרות (Escadas Das Verdades) שמתחילות בקצהו הצפוני של הגשר. הן מטפסות בינות לדירות קטנות ופשוטות למפלס העליון של העיר שנמצא כ-70 מטר מעל פני הנהר. הבחירה בחלופה זו מאפשרת לנו הצצה לשכונה לא מפוארת שבדרך כלל אינה מופיעה במסלולי התיירות המקובלים. הנתיב מביא אותנו לקתדרלה של פורטו (SE) שממוקמת במרכזו של הרובע העתיק של העיר.

הקתדרלה נבנתה במאה ה-12. המבנה תוכנן בתחילה כשילוב של בית תפילה ומבצר ולכן ניתן למצוא בחומותיו חרכי יריה. בשנת 1387 נישאו כאן המלך ז`ואו הראשון ופיליפה מלנקסטר. בחזית הכנסיה שני עמודים מרובעים בסגנון רומנסקי אך בתוך הכנסיה ניתן למצוא חלקים בסגנון בארוקי מהמאות ה-17 וה-18 (מזבח של קאפלת כלי הקודש ואריחי אז`ולאז`וס שמעטרים את היציע).

מהקתדרלה כדאי להמשיך צפונה לתחנת הרכבת סאו בנטו. התחנה נבנתה על שרידיה של כנסיית אוה מאריה. קירותיו של אולם הכניסה מצופים באריחי אזולז`וס כחולים והם מצדיקים ביקור בתחנה גם אם לא מתכוונים להסתייע בשירותי הרכבת. מעט צפונה מהיציאה מתחנת הרכבת ממוקמת ככר החירות (Praca Da Liberdade). בככר ממוקם פסלו של דון פדרו הרביעי. מככר החירות שגובלת בתחנת הרכבת פונים ברחוב Clerigos לעבר מגדל פעמונים הנושא אותו שם המתנשא לגובה של 75 מטר. בראש המגדל תצפית וניתן לבקר בו בימי חול למעט יום רביעי. חובבי הכנסיות יוכלו לבקר בצמד כנסיות צמודות זו לזו (קארמו והכרמליטים) שממוקמות מדרום לככר קרלוס אלברטו.

חוזרים חזרה לכיוון הנהר כדי לבקר בבנין הבורסה (Palacio Da Bolsa). יורדים ברחוב Sao Bento לכיוון ככר סנטו דומינגוש. הככר מהווה צומת שממנה ניתן לפנות למספר כיוונים מענינים. פנייה דרומה תוביל לשוק הסגור Ferreire Borges שמתקיימות בו מכירות מזדמנות (במועד שבו נדגם המקום התנהל בו שוק ספרים גדול). אם ממשיכים דרומה אזי מצד שמאל ממוקמת ככר Infante D. Henrique ומצד ימין בנין הבורסה.

הבנין שייך לאגודת המסחר של פורטו. היקבים מיוצגים בצורה מאסיבית במועצה ואחד הנשיאים הבולטים היה בעליו של יקב Calem שנבחר מדי שנה במשך 32 שנים. בבנין יש סיור של כ-40 דקות ששיאו ב-"חדר הערבי" עם קישוטיו המהממים והחלונות עם הזכוכית הצבעונית. חדרים מענינים אחרים: חדר הנשיא, חדר מוזהב וחדר הפורטרטים (תמונות של הדוכסים לבית בראגאנצא).

חוצים את רחוב פראנסיסקו ומגיעים לאחת מהבולטות שבכנסיות העיר פורטו. כנסיית סאו פרנסיסקו הוקמה ע"י נזירים פרנציסקנים בשנת 1383. בכנסייה שנשרפה בשנת 1800 יש עיטורי עץ מצופים זהב (Talha Dourada) שמשקלו המצטבר מגיע ל-230 קילוגרם. מהכנסיה פונים מזרחה ברחוב Infante D. Henrique עד לפינה של רחוב Alfandega שם ממוקם הבית שבו נולד אנריקה הספן אחד מיורדי הים המפורסמים של פורטוגל – Casa Do Infante. מכאן ממשיכים לככר Infante D. Henrique ומשם דרך רחוב Flores שבו בתים מהמאה ה-18 לכיוון ככר החירות.

שדרות Aliados שמצפון לככר החירות נתפסות ע"י רבים כציר המרכזי של העיר. השדרות מגיעות לככר אומברטו דלגאדו, העיריה ותחנת טרינדאד בסמוך לכנסיה הנושאת אותו שם ומשמשת כתחנת מטרו מרכזית. מהככר פונים מזרחה לרחוב Formosa ובין הרחובות Bandeira ו-Alexandre יש מתחם מלבני ובו שוק Bolhao שהוא השוק המעניין שבעיר. פנייה מערבה מככר אומברטו דלגאדו לעבר ככר פיליפה מלנקסטר תוביל לשורה של רחובות קטנים ומענינים כמו: Fabrica ו-Picaria . מסיימים את הביקור ברובע העתיק של העיר ומכאן עוברים לאזורים האחרים של פורטו.