אתרים מרכזיים בראוונה

רוואנה נמצאת על חוף הים, כשעתיים נסיעה מונציה או פירנצה. יש בה אתרי נופש מפנקים ושלל מבנים קדושים מפוארים ומרשימים שמעידים על גדולתה בימים עברו.
תמי בר סלע - מערכת אתר למטייל
|
שמור לעצמי
תמונה ראשית עבור: אתרים מרכזיים בראוונה
Shutterstock/Taiga

הכירו את רוואנה

רוב התיירים מבקרים בקתדרלות והכנסיות המוכרות של רומא פירנצה וונציה, מעטים יודעים שראוונה היתה לפני מאות בשנים עיר בירה חשובה, ושיש בה מבנים קדושים לנצרות שבהם פסיפסים מרהיבי עין, מהיפים בעולם כולו. שמונה מהמונומנטים הנוצריים של רוואנה הוכרזו על ידי אונס"קו כאתרים לשימור, מהמעלה הראשונה. סיפור גדולתה של רוואנה מתחיל בעצם עם הקיסר הגדול קונסטנטין שבשנת 313 פרסם את הצו הידוע שהפך את הנצרות מדת נרדפת, לדתה של האימפריה הרומית. קונסטנטין גם העביר את מרכז השלטון של האימפריה מרומא אל ביזנטיון, שנקראה על שמו, קונסטנטינופול. הסגנון הביזנטי הפך משום כך למוכר גם בשאר ערי האימפריה החשובות, כמו רוואנה למשל, בה מצויות הדוגמאות המובהקות לאדריכלות ועיטור ביזנטיים בעושר ופאר שאין כמוהם. מתחילת המאה החמישית מתחילה האימפריה הרומית להתפורר ולאבד מכוחה. שבטים שונים כמו הויזיגותים, האוסטרוגותים ואחרים נוגסים בחלקי האימפריה ומשתלטים עליהם. הקיסר הרומי מחליט להעביר את בירתו אל רוואנה, מכאן ואילך ייבנו בה מבנים שמשקפים את הכוח והטעם של השלטון הכביר הזה. אפשר לטייל בין המונומנטים ברוואנה על פי סדר כרונולוגי כדי לעקוב ולראות את התפתחות האמנות והשינוי שחל מהמאה החמישית ועד השביעית. אם אתם לא מחובבי האמנות הנוצרית - אל דאגה, גם בלי דוקטורט בנושא, תוכלו להנות מאוד מהפסיפסים המרשימים.

לתחילת הכתבה

הבפטיסטריום האורתודוכסי

אחד המבנים העתיקים ביותר בעיר הוא הבפטיסטריום האורתודוכסי. כיפתו מעוטרת בעושר בפסיפים המנצנצים עם המון טסאריי של זהב שמחזירים את האור, ליצירת אפקט מלא הוד וקדושה. טסאריי, למי שמתענין, הן אותן החתיכות המלבניות מהן מורכב כל פסיפס. הפסיפס, טכניקה ביזנטית במקורה, דורשת בעצם סדנה מיומנת שלמה של אמנים- רב אמן אשר מתכנן ומצייר את הכל ועוזריו הרבים, אשר אמונים על הכנת הטסאריי והרכבת הפסיפס עצמו. הטסאריי חלקם עשויים מאבנים יקרות וצבעוניות כמו שיש בגוונים שונים, לאפיס לאזולי (אבן כחולה), פורפיר (אבן אדמדמה-ארגמנית) ועוד. יש גם טכניקה שבה מכינים טסאריי מוזהבים. כיצד עושים זאת? לוקחים שתי לוחיות זכוכית וביניהם מכניסים עלה זהב מרודד. את כל זה ביחד, כמו "סנדוויץ`" קטן מכניסים לתנור מיוחד, על חום גבוה, ואז הזהב נמס ונדבק יחד עם שכבות הזכוכית לעד...הטסאריי מוצמדות יחד ליצירת הרקע ברוב התיאורים הקדושים בפסיפסים ביזנטיים. כשעומדים מול פסיפס שמכסה תקרה או קירות שלמים, וחושבים על כמות הזהב, על העבודה שנעשתה כאן, בתקופה די מוקדמת, ועל החשיבות הקדושה, המאגית שהוענקה למונומנטים עד ימינו...מתבררת לאשורה כוחה של רוואנה...

 מי שמתפעל ומתענין, יוכל גם היום, להיכנס אל סדנאות הפסיפסים שפועלות ברוואנה. אפילו אפשר להשתתף בקורס ללימוד הטכניקה ולהכין פסיפסים. רוואנה, אז וגם היום נחשבת בירת הפסיפסים, ואמנים בני זמננו מגיעים לשם על מנת להפוך את יצירותיהם לפסיפסים. אפילו בארצנו הקטנטונת יש לכך דוגמא ססגונית שמצויה ב"מגדל שלום" בתל אביב (קצה רחוב אחד העם), שם ממוקם על הקיר בקומת הכניסה (פתוח כל יום והכניסה בחינם) פסיפס ענק של נחום גוטמן ומולו יצירה של דוד שריר.
פרטים נוספים על סדנת הפסיפסים ברוואנה-
Mosaic Art School
כתובת:Via Francesco Negri 14
טלפון: 00393496014566
פקס:00390544361920
 דוא"ל: [email protected]

 ובחזרה אל רוואנה .ואל הבפטיסטריום האורתודוכסי. המבנה עצמו מתומן, משום ששמונה הוא סמל לחיים , בדומה לכך, כמעט כל דבר שתראו במבנים מסמל ברבדים שונים רעיונות נוצריים. בתוך בית הטבילה, רצוי להעיף מבט אל הכיפה. היא כולה עשויה בפסיפסים ססגוניים . במרכז, רואים את טבילת ישו על ידי יוחנן המטביל, בנהר הירדן. בטבעת הבאה מתוארים שנים עשר שליחיו של ישו. מהבפטיסטריום אפשר להמשיך אל המוזולאום של גאלה פלצידיה, שממוקם באזור יפהפה של העיר, ובקרבתו, סן ויטאלה (San Vitale) והמוזיאון הלאומי. סמטאות צרות שבהן בתים ישנים ששומרו בטוב טעם וגם עצי אורן יוצרים כאן אווירה שלווה ומיוחדת.

לתחילת הכתבה

המוזולאום של גאלה פלצידיה ומבנים נוספים

מאוזולאום של גאלה פלצידיה (Galla Placidia), שנבנה בתחילת המאה החמישית (425-450), הוא מבנה כנסייה יחסית קטן וקומפקטי, עם חיצוניות צנועה, פשוטה, ומטעה ביותר. מי שנכנס אל תוך המבנה מוקף מכל עבריו בפסיפסים צבעוניים מדהימים, על הקירות ועל התקרה. בתוך המבנה הסימטרי והקטן הזה מסתתרים פסיפסים מדהימים ביופיים. קשה להחליט לאן להפנות את המבט - לתקרה שכולה בכחול עמוק עם מעין כוכבים אדומים וכסופים או אולי אל הקירות שבכל אחד מהם פסיפס צבעוני שונה ומקסים. בלונטות, אותו אזור מקושת שבחלק העליון של הקיר יש פסיפסים שכל נושאיהם נוצריים כמובן, כיאה לנפטרת האדוקה שקבורה כאן, בסרקופג שסמוך לדלת. בלונטה אחת אפשר לראות את ישו, מתואר כרועה צעיר ונאמן, יושב בלב אחו מלבלב ולידו עדר הכבשים. זו הצגה מאוד ראשונית של יום הדין האחרון. הכבשים לימינו של ישו מיצגות את המאמינים המבורכים אשר יזכו באחרית הימים לגן העדן, ואילו לשמאלו העיזים שמייצגות את הכופרים והחוטאים למיניהם אשר ירשו גיהנום. כמובן שעם התפתחות הנצרות והאמנות שלה יום הדין האחרון זכה להיות מיוצג בצורה משוכללת ומפורטת יותר. זוהי רק ראשית הדרך.

עם חלוף השנים, זכתה רוואנה לככב שוב כעיר משמעותית, בתקופת שלטונו של תיאודוריק הראשון. לכו אל הבפטיסטריום האריאני (Arian Baptistery) ואל מבנים נוספים מתקופה זו, כמו קפלת הארכיבישוף (Archbishop`s Chapel), המאוזולאום של תיאודוריק (Theodoric`s Mausoleum), כנסיית סנט אפולינרה נואבו (Sant`Apollinare Nuovo) וכנסיית סנטו ספיריטו (Santo Spirito), כדי להתרשם מהתרבות המרתקת והיצירות היפות שמעידות על התקופה הזו. מתוך כל אלה מומלץ לא לוותר על כנסיית סנט אפולינרה נואבו. המבנה של הכנסייה הזו פשוט מאוד. זו בסיליקה, מבנה אורך שפתחו במערב, וכולו מוביל אל החלק הקדוש ביותר, האפסיס שבמזרח. קירות הספינה המרכזית נתמכים על שורת עמודי שיש ומכוסים פסיפסים בעלי רקע זהב וצבעוניות חמה, עזה. בחלק העליון של הקיר בתוך מלבנים ממוסגרים מתוארות סצינות מחיי ישו בזו אחר זו. מתחת, כבתהלוכה חגיגית ורבת הדר "צועדים" קדושים וקדושות ופניהם אל האפסיס. כל אחד ואחת מהם, עם גלימה זכה ולבנה וכף תמר ביד, דבר שמיד גורם למאמין לעמוד על מהותם. כשמתקדמים מבחינים במריה שמתוארת כקיסרית הדורה, מחזיקה בחיקה את ישו התינוק. מולה ניצבים שלושת מלכי המזרח, או המאגים, ובידיהם מנחות לתינוק- הלוא הוא ישו המשיח. בנוסף, יש תיאורים של ארמונו של תיאודוריק ושל הנמל באזור שנקרא עד היום קלאסיס, ועוד ייצוגים של קדושים ונביאים. החוקרים חושבים כי גם המלך האוסטרוגותי תיאודוריק הוצג כאן בפאנל מיוחד, אך כנראה שפסיפס זה הוסר על ידי הקיסר יוסטיניאן מאוחר יותר.

לתחילת הכתבה

הפסיפסים של סן ויטאלה

יוסטיניאן הקיסר שלט ברמה במאה השישית, וצריך לציין שלצד הגבר המצליח הזה ניצבה במלוא כוחה, אשתו המפורסמת תיאודורה. מה לא אמרו על תיאודורה? הכרוניקאים של התקופה (פרוקופיוס הוא הידוע מביניהם) "עשו מטעמים" מתיאור דמותה כשערוריתית, בוטה, עסיסית. סיפרו עליה שהיא גדלה בקרקס, שהיתה שחקנית ולהטוטנית, לא ממש מקצועות שהולמים רקורד של קיסרית מכובדת, ואם לא די בכך, מרחיבים ומספרים שהיתה לא פחות ולא יותר מאשר פרוצה, שילדה ממזר קטן, וננטשה על ידי מאהבה הסורי. כשיוסטיניאן הקיסר פגש אותה היא היתה חסרת כל, אבל כנראה שבכל זאת היה בה משהו, כי הקיסר ירום הודו התאהב בה עד כלות. על מנת שיוכל לשאתה לאישה, שונה החוק שמגביל את הקיסר להתחתן רק עם נשות אצולה מכובדות. זה לא הדבר היחיד שהשתנה בגללה. תיאודורה שינתה את חייו של יוסטיניאן מקצה לקצה. היא מלכה לצידו, קיבלה החלטות עמו, והיתה קיסרית פעילה ביותר. פעילה עד כדי כך, שעוררה אימה והתנגדות בקרב רבים, כולל אותם כרוניקאים, בעיקר משום שהיתה אישה חזקה עד כדי כך, לא דבר שבשגרה בימים ההם. הדרך בה בחרו להנציח את אישיותה משקף זאת יותר מכל.

בפסיפסים של סן ויטאלה תוכלו לראות את תיאודורה מוצגת בפסיפס יפהפה, כקיסרית רבת עצמה, מלווה בפמליתה, ומוקפת סמלים שמעידים על היותה קיסרית נוצרית טובה. על הקיר שמול יצירה זו, מוצג הקיסר יוסטיניאן. הזוג האימפריאלי הזה מתואר בתחתית ההררכיה, מתחת לנביאים, השליחים והקדושים, ובראש הסולם, וגם הקיר של האפסיס, מופיע ישו כמובן, שהוא הרי מלך העולם כולו. סן ויטאלה ידועה גם בגלל היותה מבנה מתומן שכולו מקושט ומעוטר בעושר שמשאיר כל מבקר משתאה . סן ויטאלה נבנתה בשנת 526, בהוראתו של הארכיבישוף אקלסיוס. אקלסיוס מופיע גם כן בפסיפסים, ליד ישו, יחד עם הקדוש סן ויטאליס לו מוקדשת הכנסייה. הפסיפסים של סן ויטאלה נעשו באמצע המאה השישית, בתקופת שלטונו של הקיסר יוסטיניאן ואשתו תיאודורה, תקופה בה שלט בעיר הארכיבישוף מקסימיאנוס, שנראה סמוך לדמות יוסטיניאן בפאנל התחתון בקיר האפסיס.

לתחילת הכתבה

כנסיית סנט אפולינרה בקלאסיס

על מנת להמשיך אל כנסיית סנט אפולינרה בקלאסיס (Sant`Apollinare in Classe) צריך לנסוע כשמונה קילומטרים מהעיר עצמה, ולמרות שבדרך אין שילוט שמכוון אל הכנסייה, אל תוותרו. בסופו של דבר, מבחינים באופק במגדל הפעמונים הגלילי של הכנסייה שבולט למרחוק. זוהי כנסייה מהחשובות שנבנו, עם פסיפסים מופלאים, סרקופגים מגולפים ועוד ועוד אוצרות נהדרים. הכנסייה נבנתה בשנת 530 בקירוב, על ידי הארכיבישוף אורסיסינוס. מגדל הפעמונים נוסף במאה העשירית, ובדרך נס לא נפגע בזמן ההפצצות על האזור במלחמת העולם השניה. בתוך הכנסייה, החלל מחולק לשלוש סטראות באמצעות שתי שורות עמודי שיש מפוארים. באפסיס, הוא החלק המזרחי, יש פסיפסים מדהימים ביופים. בקונכיית האפסיס רואים מיד את הקדוש הפטרון של הכנסיה סנט אפולינריס, שניצב בלב גן העדן המושלם והפסטורלי. הדשא ירקרק, בעלי החיים רגועים, ומעל הכל שמיים בצבעוניות עזה, צלב ענק שמסמל את נוכחות ישו, ויד אלוהים שמבצבצת מבעד לעננים. מעל, שתים עשרה כבשים חביבות שמיצגות את תלמידי ישו, צועדות בנחת בתהלוכה אל האל. ישו מברך ומחייך לעומתן, פשוט אידליה טוטאלית, כזו שמובטחת למאמינים בפרדיסו.רוואנה על כל אוצרותיה נחשבה מרכז אמנות ואדריכלות ומקור של השראה וכוח גם הרבה אחרי תור הזהב שלה. כאשר הוכתר קרל הגדול כקיסר, בשנת 800, היה לו ברור שכנסייתו המלכותית בעיר אאכן תיבנה בדומה למבנה של סן ויטאלה. הוא לקח מרוואנה כותרות עמודים, ועוד שלל נוסף ששיבץ במבניו שלו בצפון אירופה.

לתחילת הכתבה

מידע שימושי

  • מונומנטים שהוכרזו כאתרים לשימור על ידי אונס"קו - The Mausoleum of Galla Placidia - The Cathedral Baptistry - Sant`Apollinare Nuovo - Arian Baptistry - The Archiepiscopal Chapel - Theodoric`s Mausoleum - The Basilica of San Vitale - Sant`Apollinare in Classe
  • שעות פתיחה ומחירי כניסה-כל המונומנטים פתוחים כל יום משעה 9:00 בבקר ועד 19:00, אלא אם צוין אחרת.
  • Sant`Apollinare in Classe
    כתובת: Via Romea Sud, 216
    טלפון:390544473661
    פתוח כל יום משעה 8:30 ועד 19:30, בימי ראשון משעה 13:00עד 19:00.
    תחבורה: ניתן להגיע באוטובוס, קווים 4-44, ברכב יש לנסוע כשמונה קילומטרים מהעיר רוואנה עצמה, לכיוון דרום. הדרך אינה משולטת היטב, אך במשרד התיירות או בכנסייה ניתן לקבל פרטים מדויקים על דרכי ההגעה.
     דמי כניסה: 2 ארו .
  • Mausoleum of Galla Placidia
    כתובת:Via Fiandrini
     טלפון:00390544219938
  • Basilica of San Vitale
    כתובת: Via Fiandrini
     טלפון: 00390544219938
  • Basilica of SantApollinare Nuovo
    כתובת: Via di Roma
     טלפון: 00390544219938
  • Basilica of the Holy Spirit
    כתובת: Piazzetta degli Ariani
    טלפון:00390544219938
     הערה-פתוח כל יום משעה 9:30 ועד 12:30 ומשעה 15:00 עד 18:30.
  • Cathedral Baptistry
    כתובת: Piazza Duomo
     טלפון: 00390544219938
  • Archiepiscopal Chapel
    כתובת:Piazza Arcivescovado
     טלפון:00390544219938

להזמנת כרטיסי כניסה מראש ניתן לפנות בימים שני עד שישי בין השעות 9:00 עד 12:30 או משעה 15:30 עד 18:30, בימי שבת בין השעות 9:30 עד 12:30 טלפון:00390544219938, פקס:00390544246833.
מחירי כניסה לאתרים - ילדים מתחת לגיל עשר בחינם, ניתן לקנות כרטיס כניסה לכל האתרים או לחלקם- במחיר 6 ארו שמקנה כניסה אל Archiepiscopal Museum - Chapel of Sant`Andrea - Ivory Throne - Neonian Baptistery - Basilica of S. Apollinare Nuovo - Church of Holy Spirit - Basilica of S. Vitale - Mausoleum of Galla Placidia.

למידע נוסף ניתן לפנות אל משרד התיירות המקומי-
 Ravenna Tourist Office

טלפון: 0039054435404
פקס: 0039054435094
דוא"ל: [email protected]
 לאתר הרשמי של משרד התיירות- www.turismo.ravenna.it.

לתחילת הכתבה

יעדי הכתבה

הזמנת חופשה לרוונה

הכתבות הכי נצפות השבוע

הפוסטים הכי נצפים השבוע

הטיפים הכי נצפים השבוע

עקבו אחרינו לכל העדכונים החמים בארץ ובעולם