טיול ללוקסמבורג - היכרות עם דוכסות קטנה וקסומה

טיול ללוקסמבורג יאפשר לכם להכיר עיר מלכותית ועשירה, עם שדרות מטופחות ומבנים אלגנטיים, אתרים מעניינים ונופים יפים. לוקסמבורג אמנם לא כל כך מוכרת לתייר הישראלי, אז הגיע הזמן להכיר, עם מסלול טיול מרתק...
מוטי ציליבון, מגזין "עולם הצילום"
תמונה ראשית עבור: טיול ללוקסמבורג - היכרות עם דוכסות קטנה וקסומה

מי את לוקסמבורג?

לוקסמבורג שוכנת בין בלגיה, צרפת וגרמניה. מדינה קטנה שאורכה 82 קילומטרים ורוחבה 58 קילומטרים. מדינה קטנה זו, לא כל כך מוכרת לנו הישראלים ולכל היותר, מי שביקר בה, עשה זאת בדרכו מגרמניה לצרפת או לבלגיה. מאחר והזדמן לי לבקר בה, בעיקר בעיר הבירה, הנקראת אף היא לוקסמבורג (או כפי שמופיעה בכתובים כ"ויל דה לוקסמבורג"), גיליתי עיר יפהפיה. העיר שוכנת בראש צוק, המתנשא מעל העמקים פטרוס ואלזט. מאחר ולוקסמבורג היא דוכסות, ארמון הדוכס הגדול נמצא בעיר הבירה. הדוכס לא גר כיום בארמון, אך מגיע מדי יום כדי לעבוד בו.

Place Des Martyrs-צילום: מוטי מילבוןPlace Des Martyrs-צילום: מוטי מילבון

רחובות העיר

שיטוט ברחובות הבירה, משאיר את הרושם של עיר אלגנטית ועשירה. הכל מבהיק מניקיון, המבנים ממלכתיים, השדרות רחבות ומוקפות בגנים. כאשר מטיילים ברחובות העיר מרגישים שמטיילים בדוכסות. מאחר והעיר לא מתוירת כל כך ומספר תושביה די קטן, אפשר לטייל בנחת ולצלם מכל זווית שרוצים. ניתן לצלם מבנים, שרידי מצודה ומגדלי שמירה, בשילוב טבע של גנים ויערות המשתרעים למרגלות הצוק.

שרידי המצודה של לוקסמבורג

בשנת 963 לספירה החל זיגפריד נסיך הארדנים לבנות את המצודה, שלימים הפכה לוויל דה לוקסמבורג. כיום המצודה איננה עוד, אך ניתן להבחין בשרידיה. מהצוק שעליו שוכנת העיר הנקרא בוק (Book) מתפתלת טיילת, הנקראת שמין דה לה קורניש (Chmain De La Cornish).

במעלה הטיילת ניצבת סיטדל דו סנט אספרי - מצודה עם תצפית נהדרת על העמקים ועל הגשרים הנמתחים מעליהם. התצפית מכונה "המרפסת היפה ביותר באירופה". מהתצפית ניתן לצלם נוף מרהיב, אם אילו הגשרים, היערות או הגנים בעמק. כמו כן, ניתן לצלם ביום עם ראות טובה, עד לאזור תחנת הרכבת המזוהה עם מגדל השעון.

תצפית מהמרפסת, צילום - מוטי צילבוןתצפית מהמרפסת, צילום - מוטי צילבון

רובע גרונד הוא למעשה החלק העתיק של העיר, בו נמצא את ארמון הדוכס, בית העיריה, מסעדות, בתי קפה וחנויות.

הנקודה היהודית

ואי אפשר בלי הנקודה היהודית - בעיר לוקסמבורג חיים כ-1000 יהודים. בעיר נמצא בית הכנסת, שבו נערכים, בנוסף לתפילות, כל האירועים - אם זו חגיגת בר מצווה או אירוע לכבוד חגים, כמו זה שזכיתי להשתתף בו - אירוע יום העצמאות ה-63 למדינת ישראל. האירוע נערך על ידי קבוצת נשים יהודיות, הנקראת קבוצת ה-35 (Group De 35) ומנוהלת על ידי קלוד היימן, שבעלה מיכאל הוא החזן בבית הכנסת.

ניתן לטייל באזורים נוספים של הדוכסות ולהנות מיערות ומפלים. לי הזדמן גם לבקר בעיירה רמיש, שנמצאת על הגבול עם גרמניה ולגדת נהר המוזל. זהו אזור משופע בכרמים והיינות שלו ידועים באירופה. לאלה שרוצים להגיע ללוקסמבורג, רצוי לשלב טיסה לפריז ומשם ברכבת ללוקסמבורג. הנסיעה ברכבת היא חוויה בפני עצמה. הרכבות מפוארות ונוחות והנוף הנשקף מבעד לחלון הוא מדהים, ירוק בשלל גוונים.

מוטי ציליבון הוא צלם וכתב במגזין "עולם הצילום" ומנכ"ל עמותת "כן אנחנו יכולים", העמותה לקידום הנכים ובעלי צרכים מיוחדים, www.wecan.org.il