טיול טבע בקרואטיה וסלובניה -; שבוע ימים
בטיול של שבוע ניתן לראות את מיטב הטבע המדהים של קרואטיה וסלובניה.
הקדשנו יומיים לקרואטיה והשאר לסלובניה שהיא הרבה יותר מעניינת.
יום 1
נחתנו בזאגרב בשבע וחצי בבוקר בשעון קרואטיה , בשעה שמונה ורבע התייצבנו בסניף SIXT שבנמל התעופה מוכנים נפשית לכל תרמית(אחרי האזהרות שקראנו בפורומים) להפתעתנו תוך דקות נגמר התהליך, חתמנו על כמה טפסים , בין היתר התבקשנו להכניס קוד האשראי לתוך "מכונת גיהוץ האשראי" שנראה כאילו מחייבים אותנו ב 5000 קונה, אחרי בירור הפקיד הסביר שזה נגבה במידה ולא מחזירים את הרכב כקנס ראשוני.הזמנו מרצדס A CLASS , קיבלנו סיטרואן C3 רכב חדש 2011 היינו הראשונים שלוקחים אותו.
נסענו כחצי שעה לזגרב ZAGREB, הבנו שלעיר אין כל כך מה להציע , טיילנו שעתיים במרכז שלה , בכיכר המרכזית BAN JELACIC, נכנסנו ל IMPORTANCE CENTER , מין "קניון" קטן מתחת לאדמה , אכלנו פיצה טעימה וזולה מדוכן.
נסענו כשעתיים לסלוני-SLUNJ מרחק של 217 ק"מ , סלוני היא עיירה קטנה,יפה מאד שבה עוברים מפלי מים בין הבתים, ישנו לילה ב SLOVUN UNIQUE המקום נמצא בלב הכפר , הם מציעים שלושה אופציות, 2 חדרים בקומה שניה , מעל הקבלה והמסעדה שלהם, וחדר שלישי שהוא בעצם צימר שנקרא BUNGALOW (VIR) אותו לקחנו , הצימר יושב ממש על מפל , המיקום הכי יפה בסלוני,הצימר מעץ,בכניסה לצימר יש מקלחת (צפופה) ומייד מדרגות צפופות לקומה שניה שבה המיטה, שולחן ,פינת ישיבה ,טלוויזיה ומרפסת מדהימה. הריהוט מיושן טיפה אך המיקום מפצה!! עלה לנו 500 קונות ללילה , סביבות 370 ₪ , הוספנו ארוחת בוקר(די בסיסית:גבינה צהובה,סלמי,חמאה,חלב\תה) בעלות של 70 קונה.
הכתובת : SLOVIN UNIQUE-RASTOKE d.o.o
Rastoke 25 b
Slunj 47240
בצהריים אכלנו במסעדת פניקס , 10 דקות מסלוני לכיוון פליטוויצה , סטייק בקר וחזה עוף,האוכל נחמד 100 ₪ לזוג.בערב ישבנו בבית קפה פיטרו ברסטוק , שתינו שוקו חם ובירה במחיר מגוחך של כ 17 ₪, ישבנו ממש על הנהר, מומלץ!
יום 2
נסיעה של חצי שעה-40 דקות והגענו לפליטוויצה PLITIVICKA JEZERA שעות פתיחה מ 9:00-19:00 שמורה גדולה של מפלים ואגמים שהוכרזה כפארק לאומי כבר בשנת 1949 ואזור האגמים הוכרז כאתר מורשת לאומית של אונסקו ב 1979. זהו אתר התיירות מס' 1 של קרואטיה ושווה להקדיש לו לפחות חצי יום. בחרנו במסלול C שבמהלכו חוצים מקטע מסוים באונייה(כרבע שעה) ובסיומו רכבת פנימית מסיעה לכיוון היציאה. המסלול ארך כ 5 שעות , ההתקדמות במסלול אל כיוון המפלים(יותר נח לצלם, בחלק מהמסלולים המוצעים יורדים עם הפנים כנגד המפלים). במהלך המסלול(לפני שעולים לאונייה) ישנה נקודת התרעננות עם מסעדה בתוך הפארק המציעה בשרים על האש ,שטרודלים,גלידה ושתיה.
ארוחה צהרים אכלנו במסעדת הבשרים בכניסה לפארק , צריך לצאת מהפארק, לחצות את הגשר שמעל הכביש הראשי, וללכת לכיוון החניה , ארוחת סטייקים טובה עלתה בסביבות 200 ₪ לזוג , מומלץ!
בסביבות שעה שתיים וחצי ,אחרי פליטוויציה והארוחה הטובה , נסענו כשלוש שעות לאופטיה OPATIJA נסענו דרך כביש החוף, הדרך יפה.
לנו ב VILLA ROSES
ISTARSKE DIVIZIJE 8
ICICI
וילה של 4 כוכבים ,שילמנו 452 קונה ללינה בלבד ללא ארוחת בוקר, החדרים חדשים ומאד נקיים ובהם מטבח קטן עם מקרר וכיריים וכלי מטבח בסיסיים,רשת אינטרנט אלחוטית, ג'קוזי עמידה,טלוויזה,מרפסת עם נוף יפה. במקום יש בריכה מקורה שפותחים בקיץ ,ג'קוזי בתשלום נוסף. מרחק של כשתי דקות נסיעה ממרכז אופטיה,במבנה ישנן שתי דירות סטודיו (לזוגות) ועוד שתי דירות משפחתיות, מומלץ!
בערב טיילנו לאורך הטיילת באופטיה , מחוסר זמן לא נכנסנו לוילה אנג'ולינה, אכלנו בbella vista ברחוב הראשי פיצה(כ7 ₪ למשולש), המבורגר,קרפ,סלט , האוכל די זול וטעים והנוף בחוץ יפה אל הים.
יום 3
קנינו קפה ומאפה מהסופר (ארוחת בוקר J) והתקדמנו בנסיעה של כשעה ורבע אל POSTOJNA JAMA מערת נטיפים יפה מאד. נפתחת בתשע עד חמש בערב. בכל שעה עגולה יוצאים סיורים מודרכים בכמה שפות אל תוך המערות, הסיור אורך כשעה וחצי וכולל נסיעה ברכבת מיוחדת אל תוך המערה. הכניסה 22 יורו לאדם. הספקנו לסיור של 10 , אכלנו מאחד הדוכנים בחוץ המבורגר ונסענו כ3\4 שעה לכיוון מערת SKOCJANSKE JAME , במערה מתקיימים סיורים מודרכים כל שעה עגולה בקיץ , מהשעה 10:00-17:00 , עלה לנו לזוג בסביבות 30 יורו, אורך הסיור כשעה וחיצי,מתאספים בקבוצה והולכים מסלול קצר של כ 10 דקות עד שנכנסים למערה. למרות שהמערה הזו פחות מתויירת ,בעינינו המערה הזו יותר מעניינת ממערת פוסטוניה, אבל חובה לבקר בשתיהן ,כי שתיהן מאד יפות ושונות זו מזו.
בשעה שלוש בצהריים סיימנו את שתי המערות והתחלנו להתקדם לכיוון בלד, היעד שלנו היה כפר ZG. RADOVNA , בחרנו ללון לילה בחוות פסנק אחרי הרבה המלצות. בחרנו במכוון לא לנסוע דרך כבישים מהירים אלא דרך נופים מרהיבים!!
בנסיעה לבלד היינו צריכים "לחזור" לכיוון פוסטוניה ומשם להתקדם לכיוון לובליאנה (במפה הכביש בצבע צהוב) , נסענו דרך כביש 407 לכיוון SKOFJA LOKA , ZELEZNIKI , KRUPA , ומשם לבלד. זו הדרך הכי מהממת שעברנו אי פעם!! נוף הררי מקסים, שדות, כפרים, הנסיעה בכביש צר במעלה ההר , וכל פעם נשקף כפר קטן ושדות ירקרקים מדהימים, הנסיעה ארכה כשלוש שעות , עשינו אותה ברוגע עם הרבה עצירות של התלהבות מהטבע הבתול המרגיע! המסלול הזה חובה!!!
הגענו לחווה בערב, החווה ממוקמת בהרי טריגלב, כחצי שעה נסיעה מבלד לכיוון הגבול האוסטרי,קיבלה אותנו טניה , אישה מדהימה , בדיוק כפי שתיארו אותה בטיפים רבים באתר, אישה חמה,חרוצה ונדיבה , קיבלה אותנו בחיוך עם ליקר דבש. לקחנו חדר זוגי , החדר חדש ומבריק, הנוף מהחלונות מקסים, החווה ממוקמת באמצע שדה בין ההרים הגבוהים, בחדר יש מטבח קטן עם מקרר, כיריים. יש רשת אינטרנט אלחוטית, טלוויזיה ומרפסת אל נוף נפלא! ארוחת הבוקר היתה הכי טעימה שאכלנו, חוץ מהעגבניות הכל מהחווה של טניה , החלב,התה , החמאה,הביצים , הגבינות, הריבה ואפילו הדבש היא מכינה, הכל אורגני מהחווה שלהם, הארוחה היתה טעימה ובשפע , מומלץ בחום!! ׁהמקום נמצא כרבע שעה נסיעה מkranjska gora
כתובת החווה :
ZGORNJA RADOVNA 18
MOJSTRANA 4281
יום 4
עשינו הליכה קצרה סביב החווה (יש גם נהר ליד החווה , מרחק קילומטר , אפשר לטייל סביבו), נפרדנו מטניה והתקדמנו אל ערוץ וינטגר BLEJSKI VINTGAR, נסיעה קצרה של כרבע שעה לכיוון הכפר GORJE וממנה אל PODHOM ומשם השלטים מכוונים אל הערוץ , מסלול קל שבו עוברים בגשרים מעץ מעל לנהר , המסלול אורך כשעתיים הלוך חזור(חוזרים מאותו מסלול), הנוף יפה מאד , הנהר נמצא בין שני צוקים. בסוף המסלול מגיעים אל מפל SUM (שאותנו קצת איכזב) הבנו שניתן לפנות ימינה מהקיוסק שבסוף המסלול ולרדת במדרגות לכיוון המפל מלמטה , שם נאמר שהנוף יותר מעניין.לשיקולכם!
התקדמנו אל אגם בוהיני, עצרנו לאכול במסעדת GOSTILNA RUPA בכפר SREDNJA (ממוקמת כחמש דקות נסיעה לפני שמגיעים לבוהיני מבלד)המסעדה ממוקמת בכפר קטן , מעוצבת בסטייל אוטנטית , המלצריות לבושות שמלות סלובניות, הזמנו מרק פטריות טעים, עוף בציפוי פירורי לחם, סלט ירקות ולקינוח עוגת שוקולד וקצפת טובה , עלה לנו כ 200 ₪ לזוג , האוכל היה טעים, ישבנו במרפסת בחוץ , האווירה טובה, המלצריות חמודות.
כתובת המסעדה :
GOSTLINA RUPA
SREDNJA VAS 87
נסיעה של כ 5 דקות מהמסעדה והגענו אל אגם בוהיני. (המרחק מאגם בלד לבוהיהי כחצי שעה)
אגם בוהיני BOHINJSKA BISTRICA, אגם מקסים , טיילנו לידו ומשם עלינו ברכבל אל הר ווגל VOGEL, עלות הכרטיסים לזוג כ 25 יורו, גובהו 1540 מ' , הנוף הנשקף מלמעלה מדהים! רואים את אגם בוהיני למטה ואת כל ההרים והכפרים הסמוכים,בחורף האתר מיועד לסקי, בקיץ יש קפה\מסעדה , עשינו הליכה קצרה למעלה, הצטלמנו ואחרי חצי שעה ירדנו ברכבל בחזרה למטה.
בערב הגענו אל HOTEL-PENSION PIBERNIK בבלד , בו החלטנו ללון את 3 הלילות שנותרו ומבלד לצאת כל בוקר אל טיולים בסביבה.
המקום מנוהל ע"י אב ובנו (שלא סימפטנו כ"כ) כשהגענו לקבלה (לפני שראינו שהם ענו לנו במייל שאכן נמצאים חדרים פנויים עם מרפסת בעלות של 64 יורו לזוג ללילה פלוס א.ב) הבן נתן לנו מפתחות לחדר קטן , עם חלון גבוה קטן שלא רואים דרכו, בלי מרפסת בעלות של 67 יורו,קיבלתי את המייל שלהם(היות ויש להם אינטרנט אלחוטי בחדר) ירדנו לקבלה עם המפתחות זועמים, הבינו שהם במצב לא נעים, נתנו חדר עם מרפסת בעלות של 64 יורו לזוג עם א.ב. אז יש להיזהר מהם!!
בחדרים יש טלוויזיה , מחשב עם אינטרנט חופשי, מרפסת עם ערסל, אך המקלחת והשירותים מיושנים, החדרים לא כ"כ נקיים.
ארוחות הבוקר בגינה המטופחת והיפה מאד בחוץ מפצים, הבופה עשיר יחסית , יש כמעט הכל חוץ מירקות, אפילו ניתן להכין חביתות על האש באח בחוץ(חוויה J).
המיקום של החווה נח,בתוך יער, כשתי דקות נסיעה ממכרז בלד , יש סופר ליד .
הכתובת של החווה
LJUBLJANSKA C.40 BLED
לפני שלט "ברוכים הבאים" לבלד יש פניה שמאלה , נכנסים אל "יער" , בפניה הבאה שוב שמאלה , להמשך ישר ומגיעים לחווה.
יום 5
נסיעה של כחצי שעה מבלד אל BOHINJSKA BISTRICA , משם לקחנו רכבת מכוניות אל העיירה MOST NA SOCI .
היעד שלנו היה עיירת הסקי KRANJSKA GORA.
הרכבת הראשונה יוצאת בשעה 7:42 , 8:35, 11:36 , 14:10 , 16:48 , 21:02 . הגענו ראשונים לרכבת של 8:35 , יש להגיע כחצי שעה לפני הזמן מפני שמעלים רק 9 מכוניות . החנינו לפי הסימון בכביש (בטור , מכונית אחרי מכונית) , כשהרכבת הגיעה, יצא ממנה בחור ופנה לכל אוטו וגבה תשלום עבור הכרטיסים , 13 יורו לאוטו. הנסיעה ארכה 43 דקות,במהלכה עברנו במנהרות רבות בחושך מוחלט (חוויה!) היתרון שחוסכים זמן וכסף(דלק) ונהנים מחוויה יוצאת דופן.
הגענו ל MOST NA SOCI ומשם התקדמנו לכיוון KOBARID.
בכניסה לקובאריד יש פניה ימינה , עוקבים אחרי השילוט ל KAMP KOREN , היעד שלנו מפל KOZJAK , המפל היפה ביותר שראינו בטיול! עוברים את הקמפינג וממשיכים בדרך עפר לכיוון המפל.
אנחנו עצרנו בקמפינג, לקחנו מפה מהמודיעין והסבירו לנו איך להגיע, לא מסומן באופן ברור. אורך המסלול כשעה , במהלכו חוצים את נהר ה SOCA הכחלחל המדהים בגשר עץ תלוי מתנדנד, במהלך המסלול ישנם גשרים, חלק בלי מעקה . מגיעים אל מפל קוזיאק המדהים ומשם הדרך חזרה באותו מסלול.
אחרי מנוחה קצרה התקדמנו לכיוון העיירה BOVEC , הנוף מדהים , לאורך כל הדרך מלווה אותנו נהר הsoca הכחול. קצת לפני העיירה ישנו חניון קטן שניתן לעצור בו ולראות את מפל בוקה SLAP BOKA המרשים , הבנו שהדרך אליו קשה ואורכת כשלוש שעות ושהנוף מלמטה מהחניון דומה גם מלמעלה לכן ויתרנו עליו.
הסתכלנו מהחניון למעלה ושמאלה , צלמנו והמשכנו הלאה לכיוון BOVIC .
אחרי BOVIC מגיעים לצומת T ופונים ימינה לכיוון TRENTA , SOCA , KAL KORITNICA , הדרך מהממת, במהלכה אנחנו מטפסים לכיוון ההר הגבוה ביותר בסלובניה TRIGLAV(שלושת הראשים 2864 מ' ) הנסיעה בתוך פארק טריגלב (הפארק הלאומי היחיד בסלובניה) בדרך 50 פיתולים מסומנים וממוספרים, ההר נמצא מימין לכביש . נסיעה של כ45 דקות מובילה אל KRANJSKA GORA , עיירת סקי שבה אתר הסקי הטוב ביותר בסלובניה, ישנן מסעדות ובתי קפה , בתי מלון , קזינו. אכלנו במסעדת KOTNIC במרכז הכפר, המסעדה מאד מומלצת אכלנו מרק פטריות מוקרם עשיר וטעים , סטייק אנטריקוט טוב, סטייק חזה עוף, סלט , עלה לנו כ 200 ₪ לזוג , המסעדה מומלצת.
עשינו סיור במרכז , נסענו אל אתר הסקי(שלא פעיל בקיץ) צילמנו את הרכבלים והמסלולים ומשם נסענו כחצי שעה חזרה לכיוון בלד.
למעשה ביום הזה עשינו מסלול הקפה מבלד אל בלד .
יום 6
שבעים ממפלים ומירוק, החלטנו לנסוע ללובליאנה LJUBLJANA בירת סלובניה , נסיעה של 40 דקות בכביש המהיר מבלד.בדרך עצרנו בכפר KROPA, כפר נפחים , נכנסנו לחנות נפחות, הכפר מזכיר קצת את סלוני , מפלים עוברים בין הבתים (אך סלוני בעינינו הרבה יותר יפה)הכפר נחמד אך לא חובה , ניתן לוותר עליו.
לובליאנה יפה מאד ,אכן דומה לפראג ,החנינו בחניון טיבולי(למרות שצוין בטיפים באתר שהחניה חינם, היא לא , עולה 3 יורו לארבע שעות-זול) החיסרון שהחניה רחוקה ,יש ללכת כעשרים דקות למרכז העיר , לכן עדיף להחנות את האוטו בכיכר הרפובליקה REPUBLIKE TRG או בכיכר הקונגרסים KONGRESNI TRG שהם יותר קרובים ובהם יש חניה.
בלובליאנה טיילנו לאורך הנהר, ראינו את הגשר המשולש , כיכר פרסרוב שבמרכזה פסלו אל המשורר הלאומי פראנץ פרסרנוב, ראינו את הכנסייה הפרנציסקאנית, גשר הדרקון, לאורך הנהר יש מסעדות , דוכנים ובתי קפה , ישנו שוק ססגוני לפירות וירקות ומזכרות , ישנו גם רכבל המוביל אל עבר המצודה , הרכבל יוצא כל 10 דקות , ניתן לעלות ולטייל בין החומות המשקיפים אל העיר היפה .
אחר הצהריים נסענו לכיוון קניון BTC מסתבר שמדובר בסוג של BIG עם חנויות ענקיות של מותגים מכל תחום. הלבשה, הנעלה ,מזון , תינוקות, יש מציאות!
יום 7
את היום האחרון הקדשנו לבלד . בבוקר עלינו ברגל (מסלול לא קל , עם הרבה מדרגות) לכיוון הטירה בבלד , הטירה יושבת על צוק , הנוף ממנה מרהיב! עלות הכרטיס 8 יורו לאדם. באתר יש מסעדות עם נוף מדהים , מוזיאון עם מופעים אור קוליים המסבירים איך נוצר אגם בלד, ישנו "בית דפוס" ישן . האתר חובה! הנוף עוצר נשימה!
מהטירה ירדנו לאגם , השכרנו מהמודיעין שבמכרז בלד אופניים , עלות 3 יורו לאופניים לשעה או 5 יורו לאופניים חשמליות . בחרנו באופניים רגילות , לקחנו לשעה (הזמן מספיק להקפת האגם, אם רוצים יותר זמן , ניתן להשכיר לשלוש שעות או יותר)
הקפת האגם היתה חוויה , הנופים יפים מאד.
בצהריים נסענו מבלד לזגרב (נסיעה של כשעתיים בכביש המהיר) בזגרב בילינו את 4 השעות הנותרות עד לטיסה בקניון ארנה.
טיפים:
1.סלובניה יותר מעניינת מקרואטיה , לכן עדיף להתחיל את המסלול מקרואטיה , שהיא גם יותר זולה, ומשם לעלות לסלובניה .
2.יש להיזהר מכבישי אגרה בסלובניה!!! אנחנו קיבלנו קנס של 150 יורו. מסתבר שבסלובניה ,בניגוד לקרואטיה שבה יש עמדות תשלום בכניסה לכבישים המהירים, בסלובניה צריך לקנות מדבקה מתחנות הדלק ולהדביק על השמשה מקדימה -; זהו התשלום. אנחנו לא ידענו(ויחסית,עשינו עבודת בית טובה), ובמעבר הגבול מסלובניה לקרואטיה ביום האחרון קיבלנו קנס של 150 יורו!!! בחברת השכרת הרכב SIXT שיתפנו את הפקיד והוא אמר שהרבה תיירים משלמים קנסות על זה ושהסלובנים מנצלים זאת ולא משנים את השיטה . אותו פקיד אמר שהוא תמיד מזהיר את מי שבא להשכיר רכב ממנו , אך למזלנו הרע היה פקיד אחר באותו יום שלא טרח לעדכן אותנו!!
3.לכל אתר מהאתרים המוזכרים יש אתר אינטרנט , כך שעדיף לפני הטיול להיכנס, להתעדכן לגבי שעות פתיחה ,שעות סיור , מחירים , כי לפעמים יש שינויים.
4.האוכל גם בקרואטיה גם בסלובניה מאד טעים , בכל מקום , במיוחד בסלובניה נמצאות פיצריות טובות וזולות. בבלד ישנן כמה פיצריות טובות במרכז. המליצו לנו לאכול ב PENZION MAYER ברחוב ZELESKA CESTA 7 אך מחוסר זמן לא הספקנו .
5.רצוי להשכיר אוטו מהארץ , אחרי בדיקה מעמיקה מסתבר שאכן המחיר יותר זול. רצוי לבקש אוטו דיזל(יותר זול, לנו עלה דלק 500 ₪ למרות המרחקים הרבים שנסענו)
6.ניתן מבלד לנסוע לאוסטריה לחבל קירינתיה לערים קלגנפורט ופלדן או לאיטליה לטארויסיו, מרחק של כחצי שעה מבלד לכל יעד.
7.אנחנו עשינו עבודת בית טובה מאד לפני הטיול , באינטרנט יש מלא טיפים ומאמרים רבים על היעדים האלו , ריכזנו את כל המאמרים , הצלבנו מידע , כבר מהארץ הקלדנו את שמות האתרים ב GPS , בgoogle maps בדקנו את המסלול והמרחקים בין היעדים, ב google earth ראינו תמונות פנורמיות של הערים ולפי כך החלטנו איזה ערים יותר יפות.
8.החלטנו לוותר על חצי האי אסטריה מפני שהאקלים בהם הוא ים תיכוני , הנופים הם נופים שאנו רגילים אליהם בארץ , ערי מפרץ עם חומות וחופים (עכו לדוגמא) . אבל למי שמחליט בכל זאת לנסוע , הרוב מסכים שהעיירה רוביני ROVINJ היא הכי היפה מבין השאר.