בס"ד

פורטוגל 10-24/7/19

טיסה: 577 ד' לשבועיים = 2,100 ₪ (בימי רביעי בערב).

לינה: 14 לילות כ-2,100 ₪

רכב:4 מטיילות. רנו סניק 7 מקומות (כסאות אחוריים מקופלים) = 553 יורו = 2,600 ₪.

(*בפועל קבלנו Daicha 2019 – היה מצויין !).

טיפים:

• כשנוחתים בשדה התעופה, רצוי לקחת בחינם מפות מהדוכנים שלפני היציאה מהשדה.
  • בימי א' ולעיתים ב' רוב המקומות סגורים והרחובות ריקים.
  • הכבישים והתמרורים ברורים. הנהיגה סובלנית ואדיבה. בערים מצוקת חנייה - להחנות בחניון / מדחן.
  • מומלץ להשתמש בכבישי האגרה: זולים, טובים וחוסכים זמן. בפורטוגל הרבה כבישי אגרה (מצויינים). כדאי לבקש בחברת ההשכרה תוספת של מכשיר שמאפשר לעבור במסלול הירוק בכבישי האגרה ולא להתעכב בנקודות התשלום.
  • מומלץ להשתמש ב-Waze - בעברית, הרבה יותר ברור וקל. עדיף לתת שם של אתר מסויים שנמצא במרכז העיירה.
  • מחיר הדלק דומה לארץ.
  • בליסבון ופורטו במוצאי שבת יש חגיגות אוכל ומוזיקה, והמון אנשים ברחובות.
  • מופע פאדו - אחת מחוויות התרבות טמונה בסגנון המוסיקאלי המסורתי. זמרי הפאדו ירטיטו את לבבותיכם בשירי נשמה מלאים בתשוקה, געגוע, כמיהה למחוזות רחוקים מעבר לים, מלווים בגיטרה פורטוגלית בעלת 12 מיתרים. בליסבון ובפורטו תוכלו להתארח בבתי פאדו המציעים יינות, מאכלים אותנטיים ומוסיקת פאדו מלודית. במוזיאון הפאדו בליסבון MUSEU DO FADO תוכלו להכיר את המסורת מקרוב, כולל תקליטים, כלי נגינה ותיעוד של היסטוריית הפאדו.
  • שדה התעופה - ניתן להגיע ולצאת משדה התעופה בליסבון ברכבת התחתית. ניתן לקבל מפה והסברים במידת הצורך במודיעין ביציאה מהאולם. הירידה לרכבת הינה ביציאה מאולם הנכנסים בצד ימין. השירות אמין ונוח מאוד

יום 1 – 10/7 - יום רביעי:

הגעה לשדה התעופה ליסבון ב-21:30. איסוף הרכב מהסוכנות.

הגעה למלון Hotel Canada

יום 2 – 11/7 - יום חמישי:

315 ק"מ מפרידים בין ליסבון-בירת פורטוגל, לפורטו-העיר השנייה בגודלה במדינה. אפשר לגמוע את המרחק הזה בפחות משלוש שעות בכביש המהיר A1, אבל בין שתי הערים היפות האלה יש כל כך הרבה מה לראות ומה לעשות.

מנזר מאפרהMafra (צפונה 3/4 שעה).

בכניסה למאפרה תחנת מידע (פספסנו). חניה ליד - בית העיריה City Hall. מרכז תיירותי חביב. גינת Jardim do Cerco. ארמון מאפרה Palacio Nacional שהוא גם בי"ס צבאי.(ימים ד'-ב' 9:00-18:00. בתשלום).
 את ספרו "דברי ימי מנזר" כתב ז'וזה סאראמאגו בהשראת בניית המנזר הזה, ובחיבורו לא חשך את שבטו מהפזרנות של המלך ז'ואו החמישי ומהשעבוד ההמוני של בני עמו לשם בניית המנזר המגלומני. המלך נהג לפזר כסף (שהיה לו בשפע מהזהב והיהלומים של ברזיל) באקסטרווגנטיות, והבטיח לבנות במאפרה (Mafra) מנזר ל-13 נזירים פרנסיסקנים אם ייוולד לו יורש עצר. בסופו של דבר הוא בנה מנזר ענקי ל-300 נזירים ול-150 מתלמדים. הבנייה נמשכה 13 שנה ובחלק מהזמן הועסקו במקום כ-45 אלף פועלים. יש בו 5,200 דלתות, 2,500 חלונות ושני מגדלי פעמונים שבכל אחד כחמישים פעמונים בתכנון פלֶמי (המלך הכפיל את שכר בוני הפעמונים ודרש שני מגדלים במקום אחד מתוכנן). אל תחמיצו את הספרייה היפה המכילה 35 אלף כרכים. כשלורד ביירון ביקר במקום, שאל אותו מדריכו בגאווה מקומית: "האם יש בכלל ספרים באנגליה?".…

ליד הארמון היה פארק, שבו התכוננו למן אירוע 'פסטיבל החקלאות” – מן יריד בו חקלאים מציגים את מרכולתם. חזרנו לשם לאחר שסיימנו את הסיור באיזור - אז כבר היריד היה מלא פעילות.

X(לא היינו) 6 ק"מ צפונה משם משתרעים שדות הציד של מאפרה- (Tapada de Mafra) אזור של יערות וטבע שאליו יוצאים טיולים מאורגנים של שעה וחצי.

אובידוש (מהמם!) (נסיעה צפונה כשעה)

אובידוש (Óbidos), "עיר הנישואין", היא עיירה קטנה יפיפיה. רובע עתיק כרחוב אחד ראשי שממנו מסתעפות סמטאות ציוריות של בתים לבנים עם נגיעות של צבע כחול וצהוב, מדרכות מרוצפות ורחובות שהפריחה בהם היא עניין קבוע. חומות שאפשר לטפס עליהן להליכה של 1.5 ק"מ מעל העיר ולצפות משם על העיר העתיקה ועל בתי העיירה שגולשים מחוץ לחומות.

תחנת המידע Parque cinegeticoאמת המים Aquedotoשני שערים Portal וחומות – בצפון העיר הטירה והשוק.

במאה ה-13 ניתן המקום במתנה על ידי המלך דון דיניש למלכתו דונה איזבל, ומאז העניק אותו כל מלך כמתנת נישואין לאשתו. בכנסיית סנטה מריה התחתן המלך אפונסו החמישי (בן עשר) עם בת דודתו איזבל (בת שמונה). מסביב לכנסייה נותרו שרידי הרובע היהודי. שימו לב בכיכר המרכזית לעמוד הקלון המאפיין את פורטוגל.

המצודה הפכה לפוסאדה שאפשר ללון בה וגם רק לשתות קפה. (מומלץ להתנסות בחוויית לינה פורטוגלית יוצאת דופן - לינה בפוסאדה. הפוסאדות, בדומה לפארדורים של ספרד, הם מלונות הממוקמים בארמונות, מנזרים, טירות ובתים היסטוריים, הנמצאים במיקומים יפים במיוחד. הפוסאדה של אובידוש, Pousada Castelo de Obidos, ממוקמת במבצר ימי ביניימי מרשים (טירה ענקית) שהוספו לו חלקים מודרניים לנוחות האורחים).

פניצה (מערבה כחצי שעה)Peniche

עיירת נמל היושבת על חצי אי סלעי המשקיף על האוקיינוס. מהכניסה לעיירה להקיף את חצי האי מימין, עם עצירות מידי פעם:

תצפיות – נמל – מצודה - טחנות רוח לבנות ונמל דייגים פעיל, שבסביבתו תמצאו מסעדות. בקצה חצי האי יש מגדלור ומולו, בים, מזדקר סלעNau dos Corvos, שהפך לסמל של העיירה – בית העיריה - שוק.

טיפ: אפשר 'לתקתק' סיבוב בשעה-שעתיים.

X בקיץ יוצאת מעבורת לאיי ברלגה (Berlengas)= שמורת טבע, בהם חלים חוקי שימור קפדניים (ועל כן אסור ללון שם).

נזארה Nazare (צפונה כחצי שעה)

טיפ:עיירת קיץ מקסימה ! המלון על החוף. החוף מלא בתיירים - כייף ! כדאי להגיע מוקדם כדי להנות מהים ומהאוירה.

העיירה מתחלקת לשתי שכונות - האחת נושקת לחוף והשנייה משקיפה עליו מעל תצפית המצוק בשם סיטיו (Sitio) שאליו מגיעים בפוניקולר (רכבת הררית) או ברכב (לא עלינו) . (בנזרה נערכות תחרויות גלישה בינלאומיות).

נזרה (Nazaré) שעל החוף קרויה על שם נצרת. במאה ה-12 רדף כאן אביר אחרי צבי שאותו ביקש לצוד. הצבי זינק מעל המצוק, ואילו לאביר התגלתה מריה בחיזיון ומנעה ממנו לקפוץ אחרי הצבי אל מותו. בעקבות הנס הוקמה כנסייה המוקדשת לגברת מנצרת וגם פסל אמו של ישו, ומכאן שם העיירה. הרוכלות ליד הכנסייה לבושות בתלבושת המסורתית של האזור: 7 חצאיות זו על גבי זו. בעיר התחתית יש חוף רחצה, מעט דייגים שעדיין מתגוררים בה, מערות, קניון, טיילת ומסעדות.

מלון Hotel Oceano

יום 3 – 12/7 - יום שישי:

טיפ:למצודת טומאר Convento Do Cristo למנזר המלחמה Mostiero da Batalha ולמנזר אלקובאסה Mosteiro de Alcobaça  ניתן לקנות בכל אחד מן האתרים כרטיס משולב ומוזל לכל השלושה, שאינם רחוקים כל כך זה מזה.

(מערבה):

מנזר סנטה מריה דה אלקובסה
המנזר הענקי סנטה מריה דה אלקובסה (Santa Maria de Alcobaça) הוא פשוט וסגפני למראה – מהמונומנטים החשובים הקשורים לסיפור אהבה טרגי: בכנסייה קבורים זה מול זו דון פדרו הראשון ודונה אינס דה קסטרו. בהיות פדרו יורש העצר, סירב אביו להתיר לו להינשא לאהובתו דונה אינס דה קסטרו, יהודייה ממוצא ספרדי, וכדי להבטיח שאהבתם לא תמומש, דאג האב שירצחו את העלמה. בזעמו מרד פדרו באביו, ואחרי שהומלך תחתיו ציווה להוציא את אינס מקברה, הכתירה למלכתו ופקד על כל אנשי החצר לנשק את ידה המשולדת. בתחיית המתים, כך לפחות קיווה, יקומו השניים מקבריהם ויביטו זה בזה. על הקברים נכתב "Até ao fim do mundo", שפירושו "עד קץ העולם". הכניסה לכנסייה בחינם, למנזר - בתשלום.

מהחניה: למנזר, לטירה, לעיריה, לפארק, לשוק. (דרומית מזרחית לעיירה – פארק שעשועים Parque dos monges).

Batalha בטאלייה

חניה חינם: פארק - מנזר בטאלייה (חובה)– אחד המבנים הגותיים המרשימים בחצי האי האיברי, שנבנה ב-200 שנה. (2 מבנים מרשימים מאוד).

Largo Infante Dom Henrique, 2440 Batalha, Portugal

Fatima

נחשבת למקום הקדוש ביותר בפורטוגל, ואחד הקדושים באירופה. ארכיטקטורה יפה. פסלים. אטרקציה מענינת.

מהחניה: למתחם הבזיליקה / כנסיה / מנזר / מתחם חנויות ססגוני.

טיפ: מי שמכיר את לורד בדרום צרפת - דומה ! למרות שמדובר במקום נוצרי קדוש פראקסלנס – כדאי לא לפספס כאתר מעניין.

אורם Ourem

יפה כמו אובידוש אך פחות מפורסמת ופחות תירותית. טירת אורם נמצאת על גבעה וממנה נשקף נוף מרשים (ממוקמת כ-1 ק”מ מהעיר החדשה והלא מרשימה).

טומר

המצודה הצלבנית המפוארת של המסדר הטמפלרי, שתחתיה שוכן בית הכנסת היהודי שמופעל ללא קהילה (לא להחמיץ). הביקור בו מרגש, יש ארון קודש וספר תורה. לא עולה כניסה רק תורמים לאישה שמפעילה את המקום. מומלץ לחנות בחניות ציבוריות המקיפות את מרכז העיר ולא להשתחל ברחובות הצרים סביב בית הכנסת. Rua du judearia 73 ,Tomar, Portugal

בית הכנסת הוא העתיק ביותר בפורטוגל. אולם התפילה שמור היטב ומשמש נם כמוזיאון קטן לתולדות המבנה והקהילה. המקום עבר גלגולים רבים בתקופת האנוסים ואף שימש בית כלא. הביקור מעורר התרגשות ומאד מומלץ. שעות הפתיחה משתנות. כדאי לברר מראש. אנחנו הגענו בשעות הצהריים, היה סגור וחזרנו מאוחר יותר. אנחנו השארנו תרומה לתחזוקת המקום.

ההמלצה שלי לאיך להגיע: במרכז העיר טומר, יש שלטי הכונה.

נסיעה לבלמונטה (מזחה וצפונה כשעתיים)

מלון הר סיני Belmonte Sinai Hotel

טיפ – לתשומת לבכם:מנהל המלון יהודי (דתי משהוא). בפרסום טוענים כי יש אפשרות לאוכל כשר. כדתיות שומרות שבת וכשרות, תכננו במיוחד את השבת בעיירה - בגלל אפשרות הארוחות הכשרות (בשאר הימים אנחנו אוכלות אוכל שהבאנו מהבית....). בפועל: יתכן והמוצרים כשרים, אך הם מוגשים לצד אוכל שאינו כשר, באותם כלים שמגישים לכלל האורחים, באותם שולחנות ובאותה מסעדה.....לדתיים שומרי כשרות – זה בעייתי !

ערב שבת: ארוחת ערב. טיול בסביבה.

יום 4 – 13/7 - יום שבת:

ארוחת בוקר. טיול בסביבה.

מוצ"ש: אירוע מקומי 'בקטנה' – מופע ריקוד ושירה בחצר המנזר (חינם).

מלון הר סיני Belmonte Sinai Hotel

יום 5 – 14/7 - יום ראשון:

סיור בבלמונטה:

בשנת 1493 (זמן הגירוש מספרד) יהודים רבים נמלטו לפורטוגל ביניהם היו 3 משפחות יהודיות, שרצו בכל כוחם לשמור על המסורת והדת היהודית. לכן, לא נסעו אל אחת הערים, אלא הם מצאו לעצמם איזור מרוחק, הר ירוק ושליו באיזור שנקרא Serra da Estrela ("יער הכוכב") והקימו בו כפר משלהם, הם אמנם הכריזו על עצמם כ"נוצרים חדשים" (מאראנוס) אבל בסתר שמרו על המסורת היהודית, בכל מה שיכלו. השכנים הנוצרים היו רחוקים, וידה הארוכה של האינקויזיציה לא השיגה אותם. אבל הכל נשאר בהסתר ומחבוא. כדי לא להתבולל בין הגויים, וכדי לשמור על המסורת התחתנו שלושת המשפחות היהודיות רק בינן לבין עצמן, כך ששמות המשפחה בכפר כולו הן תמיד דומים, (הנריקז, מנדס, אוליווירה) הכפר גדל במשך הזמן, אבל כמעט ולא הפריעו את מנוחתם. מי ששמר בעיקר על המסורת היו דווקא הנשים, הסבתות והאימהות, והן היו אלה שדאגו לגחלת שלא תכבה מאות שנים, הם חינכו את הילדים ושמרו את השבתות, כי הגברים היו חייבים ללכת לכנסיה, ולסחור עם הגויים, ולהיראות בפניהם כנוצרים.

לפני כמה שנים הגיעו לבלמונטה כמה רבנים מעמותת "שבי ישראל" והרבנות הראשית, והיהודים ה"ישנים" חזרו ונעשו ליהודים "חדשים" כאשר לימדו אותם את כל הדינים ומסורות שנשתכחו מהם. לפני בערך כ-10 שנים יהודי-צרפתי תרם להם בית-כנסת ומקווה, וכיום יש שם חנויות עם שחיטה, מאפיות כשרות, מוזיאון יהודי ועוד.

עדיין, נשמרות בכפר מסורות מן הימים האפלים, מנהגים שמראים על העוצמה של האמונה היהודית, והרצון להמשיך אותה.

העיירה בלמונטה מבטאת את סיפור האנוסים בפורטוגל. רגלית מהמלון: גינה. בית העיריה. פארק. מבצר/טירה. בית הכנסת בית אליהו - מרשים ומצמרר כאחד. מוזיאון יהודי מרגש (סגור להפסקת צהרים).

Agroal(מערבה כשעיים וחצי)

אתר טבע - חוף נהר ב- Agroal הוא חוף מעולה לכולם "Affordable Beach, Praia para Todos" מ- 2016 : נעשו שיפורים - נגישות, בטיחות ונוחות לכל האנשים, עזרה ראשונה, איזור מוצל, חניה, שטחים ירוקים, מזנון, מוסיקה, שירותים ומלתחות, מציל...

טיפ: האתר מקסים, אך המים קפואיייייייים !!! לא חשבנו על האפשרות הזאת, ונסיעה שעתיים בלי להתרחץ – היתה מיותרת !

נסיעה לקוימברה (Coimbra)(צפונה כשעה וחצי)

מלון Hotel dona unes Coimbra (עם בריכה )

יום 6 – 15/7 - יום שני:

קוימברה

בירת פורטוגל בעבר!העיר השלישית בגודלה. קוימברה יושבת על גבעה מעל הנהר מונדגו. מעבר לכך שזוהי עיר שוק מקסימה, עם עבר יהודי מפואר, בקוימברה נמצאת אוניברסיטה מהמאה ה-13, העתיקה ביותר בפורטוגל ואחת העתיקות בעולם. אל תוותרו על ביקור! יש כאן בניינים מרשימים, פסלים, חצרות פנימיות והמון סטודנטים שבאים מכל קצות תבל, כשגולת הכותרת היא הספרייה המרהיבה, שנבנתה במאה ה-18 בסגנון בארוקי עשיר עם עץ ועיטורי זהב, והיא אוצרת אוסף עצום של ספרים וכתבי יד עתיקים. לאווירה המיוחדת תורמת להקה של עטלפים, שחיה בספרייה ותפקידה להדביר באופן ביולוגי.

יער/שמורת בוסאקו (צפונית לקוימברה) Mata Nacional do bucaco (לא היינו) X

ידוע בשמו 'היער המכושף' . הארמון שהפך למלון פאר ביער, מוקף בגנים מרהיבים, אלפי זנים של צמחים ובריכות דגים. אפשר לצאת מהמתחם למסלול הליכה. במתחם יש בית קפה וחנות מזכרות. R. Porta do Buçaco, 3050-261 Luso, Portugal

טיול רגלי ביער בוסאקו, לאורך נחל, שנעלם במערה מתחת להר וממשיך בצידו השני של ההר.

אביירו Aveiro(צפונה כשעה)

מכונה לא פעם כ"ונציה הקטנה של פורטוגל" - מוגזם ! אך זו עיר קטנה, מקסימה ואותנטית. תמצאו כאן אנשים פשוטים לצד בתי עסק קטנים ומסעדות עממיות. אביירו שוכנת על שפת האוקיינוס האטלנטי, בגדה השמאלית של נהר אווירו, והאטרקציה העיקרית שלה היא הלגונה הגדולה לה מתווספות תעלות רבות בהן שטות סירות (ומכאן ההשוואה לוונציה). בנוסף, העיר ידועה במוצרי המלח שהיא מייצרת בזכות בריכות המלח ששוכנות בה יחד עם האצות מהלגונה.

שייט בסירה: שייט בלגונה בסירות העץ המסורתיות. מדובר בסירות עץ המכונות Moliceiros ובעיצובן הן דומות מאד לגונדולות שבונציה. הסירות מעוטרות ומקושטות מה שמעניק לעיר צבעוניות רבה. בעבר הסירות הללו שימשו לקציר מלח אך כיום תפקידן בעיקר להושיט תיירים. אורך השייט כ-45 דקות והוא מלווה בהסברים.

לאביירו שני מוזיאונים מוכרים: האחד הוא מוזיאון העיר (Museu da Cidade de Aveiro) בו תוכלו להתוודות להיסטוריה של העיר, והשני הוא מוזיאון לאמנות חדשה (Museu de Arte Nova).

יש חנויות מזכרות עם מחירים נמוכים מאלו של הערים הגדולות, ובמכרז העיר יש קניון חביב העונה לשם Forum Aveiro.

חניה ציבורית: גינת רוסיו – משם שייט בסירות על נהר אביירו – הקניון – הקתדרלה – פארק דום פדרו אינפנטה – פארק אנטוני הקדוש – כיכר תנועה/פארק הנצחה.

המלצה:כשטיילנו בכיכרות אביירו, פגשנו ליצני רחוב ודברנו איתם על הא ועל דא. בין היתר, הם המליצו לנו על עיירה מיוחדת בשם אג'ודה Agueda שנמצאת 30 ד' מזרחית לאביירו. הואיל ופנינו היו לפורטו - צפונית לאווירו, לא גיליתי לנהגת שלנו את הפרט 'השולי', ונסענו בהתאם להמלצה. מצאנו עיירה מיוחדת במינה, שבכל פינה מקשטים אותה בעיקר במטריות (ברחובות, בבתים, בחנויות...), בבלונים, ובפרחים. כולנו נהנינו מכל רגע ! (*אני גם החלטתי להסתפר, ספונטנית, במספרה נחמדה שראיתי באחת הסימטאות.).

נסיעה לפורטו Porto(צפונה כשעה)

מלון Santa Clara Porto

הערה: נבהלנו מהאיזור ומלובי הכניסה שלא היה מלבב. כמו-כן, ביקשנו קומה עם מעלית, והציעו לנו שני חדרים רחוקים זה מזה וללא מעלית – אלא, דרך גרם מדרגות צר וארוך (והמזוודות שלנו ענקיות ושוקלות....!) לא הסכמנו להישאר ! לשמחתנו - ויתרו לנו - ועברנו למלון אחר (לא זוכרת), בלי שיחייבו אותנו. (בוקינג בקשו שבפעם הבאה, נתקשר אליהם כדי שהם יטפלו בעניין....).

יום 7 – 16/7 - יום שלישי:

פורטו

העיר השניה בגודלה ובחשיבותה. לב תעשיית יינות הפורט.

תחבורה בפורטו: התנועה בפורטו ובגאיה היא בעליות או מורדות. השימוש בתחבורה ציבורית מקל מאוד.

פורטו וגאיה הסמוכה מחולקות לאזורי נסיעה (z 1-9) ובהם תעריפי נסיעה שונים. ישנו כרטיס הנקרא andante tour שעלותו 7 אירו ליום או 15 אירו לשלשה ימים. ניתן לעשות בו שימוש בכל אזורי הנסיעה ללא תוספת מחיר. ניתן לרכוש אותו רק בדלפקים בתחנות הרכבת, בשדה התעופה ובחלק מתחנות המטרו בדלפק. בכל נסיעה צריך לתקף את הכרטיס - האישי !

מומלצת נסיעה בחשמלית כדי לחוות נסיעה אותנטית בעיר.

המסלול:

איזור 1 – (Porto העתיקה והיפיפיה- בחשמלית 22 לתחנת clerigos):

קניון ויה קטרינה, לשוק בולהו, לכיכר בטלהה, ברכב או בחשמלית 22למגדלTorre Dos clerigos מגדל קלריגוש הגבוה 75 מ' עם 200 מדרגות לתצפית על העיר, ולידו כנסיית קלריגוש Igreja Dos clerigos (תשלום יחד כ-4 יורו).

לאוניברסיטה ולפארקים היפים, למזרקת Virtues....

איזור 2 – (אפשר ברגל או תחנה אחת בחשמלית 18 לתחנת Palacio):

ברכב לגני הקריסטל: פארק קסום המוכר בזכות כיפת קריסטל ענקית המחפה היכל אירועים המשמש לקונצרטים ואירועי ספורט. אגם, נדידה בין טרסות ירוקות המשקיפות אל עבר נהר הדואורו, כשטווסים ססגוניים מהלכים בחופשיות בין העוברים והשבים.

ברכב לבית הכנסת כדורי (מקור חיים), בפורטוגזית: Sinagoga Kadoorie, הוא מרכז חיי הקהילה היהודית בפורטו. הוקם בשנות השלושים של המאה ה-20 ביוזמת גר מצאצאי האנוסים, שהיה קצין בכיר בצבא הפורטוגזי - ארתור קרלוש דה בארוש באשטו. זהו בית הכנסת הגדול ביותר בחצי האי האיברי. בבית הכנסת עורכים את התפילות מידי יום כמו בארץ, ארוחות חג וסעודת שבת, נערכים בו סיורים- ההדרכה מרתקת ע”י צעיר מהקהילה היהודית בשם הוגו מיגל. הוא סיפר על תולדות בית הכנסת והקהילה היהודית בפורטו דרך המוצגים השונים במוזיאון הקטן שנמצא בתוך מבנה בית הכנסת. יש בבית הכנסת מכולת המציעה דברי מזון כשרים. בית הכנסת פתוח לביקורים בתיאום מראש בלבד (במייל מספר ימים לפני הטיול) בימי שני עד שישי בשעות 14:30-17:00. הביקור עולה 5€ לאדם. rue de guerri junqueiro 340 4150-386 porto.

אוכל כשר בפורטו: Hotel da Música בפורטו יש אפשרות להזמין מראש (גם יום קודם) ארוחות כשרות המוכנות ע”י הקהילה היהודית. המחיר סביר, וגם המבחר. הזדמנות טובה להנות מאוכל חם וכשר בפורטוגל.

כמו כן, יש במלון חנות למוצרים כשרים.

פלאפל בפורטו! BoLaFalafel לדף הפייסבוק שלהם.

Mercado do Bom Sucesso, Largo Ferreira Lapa, 21 a 183, 4150-323 Porto, Portugal

איזור 3 - Ribeira - ששמר על חזות מימי הביניים (לתחנת Elevador guindais):

קתדרלת סה Se Catedralמשלבת בין עיצוב גוטי לסגנון הבארוק, דקורציה מרהיבה, גילופי עץ מוזהבים, קשתות אציליות. להעפיל למעלה וליהנות מהנוף הנפלא אל עבר הקלויסטר - חצר העמודים הפנימית מוקפת הארקדות.
שוק Mercado Ferreira borges

ארמון Palacio da Bolsa וקתדרלת סאן פרנצ'סקו Igreja de Sao Francisco .

ששת הגשרים המרהיבים שמרחפים מעל נהר הדואורו, כשגשר דום לואיס Dom Luis bridgeהוא המפורסם מביניהם - גשר אייקוני, שכשנבנה היה גשר הברזל הארוך ביותר בעולם (היחיד שראינו)..

Muralha Fernandina – צריח וחומה עתיקים.

רכבל Funicular: פורטו ממעוף הציפור ברכבל שקוף שמשקיף על כל הנוף. חוויית צפייה מושלמת.

Xשיט בנהר הדואורו: שיט קצר או ארוך בנהר הדואורו על סירה מסורתית צבעונית. מכל עבר יתגלו בפניכם גשרים אלגנטיים, כרמים, כפרים ציוריים ונופיה הרומנטיים של פורטו.

ביכנ"ס בפורטו:

1) בשנת 2003, תוך כדי שיפוצים שנערכו במרכז יום לקשיש בפורטו נמצאה גומחה בקיר ונתגלה היכל בית כנסת חשאי מימי האנוסים. משערים שבו התפלל הוגה הדעות ר' עמנואל אבוהב. המקום נפתח לקהל ב-2012. כדאי לצלצל בפעמון ולברר בעדינות אם הביקור אפשרי באותו הזמן, ולהתנהל בשקט. R. de São Miguel 9 ,Porto, Portugal

איזור 4 - מרכז העיר (חשמלית 22 לתחנת Batalha):

כיכר Batalha square

Estacao/Porto de Sao Bento תחנה הרכבת הראשית: ההיסטוריה של פורטוגל מצויירת שם באריחים כחולים. מאוד מרשים. אולם הכניסה פעיל מאוד עם נוסעים רגילים וקבוצות תיירים.

צפונה - שדרות Dos Aliados. בית העיריה. כנסיית טרינידד.

מזרחה - שוק Mercado do Bolhao.

נסיעה לליסבון (כשלוש שעות)

מלון Hotel 3K Madrid

יום 8 – 17/7 - יום רביעי:

ליסבון הענקית בנויה על גדות נהר הטאז'ו. היא מתפתלת בין גבעות לסמטאות צרות ורחובות ציוריים, ולכל רובע אופי משלו.
זהירות! מבלדרי סמים במדרחוב הראשי (Rua do Agusta) .

זהירות! כייסים בטראם הצהוב. צפוף. חם. המתנה ארוכה. תור ארוך.

תחבורה - להשתמש באוטובוסים לתיירים (עם הגג הפתוח) שאומנם עולים יותר מתחבורה ציבורית, אך בסופו של דבר משתלמים ביותר: הם מציעים מספר מסלולים מקיפים בתדירות גבוהה ומאפשרים להגיע לאתרים מרכזיים בקלות ונוחות (לא צפוף) ולחסוך זמן (של ההמתנה), וגם להכיר את העיר בזכות שמיעת ההסברים באוזניות. יש הטוענים שהם איטיים מידי!

בליסבון טובים האוטובוסים של חברת Yellow Bus שיוצאים מהכיכרות המרכזיות בעיר עולה 16 אירו ליום שלם וגם הוא עוצר בכל מוקדי התיירות. אפילו מקבילה לטראם E28 המפורסם והצפוף יש לאותה חברה להציע (טיפ: לא להשתמש בקו E28 -חם, צפוף, המתנה למעלה משעה, מלכודת של קייסים, התחנות לא מוגדרות בתוך האוטובוס ויורדים בניחוש או עזרת האנשים).

האוטובוס האדום עולה 24 אירו ל-48 שעות, והוא עוצר בכל מוקדי התיירות הכרטיס שלו נועד לו בלבד.

מונית לשדה התעופה ממרכז העיר תעלה כ- 12 אירו (שאטל של המלון לפעמים זול יותר צריך לברר)

כרטיס לתיירים ניתן לרכוש בשדה התעופה במשרד התיירות. כרטיס ל-24 שעות עולה 18.5 יורו. 48 שעות 31.5 יורו. 72 שעות 39 יורו. מקנה נסיעה חופשית בתחבורה בליסבון אוטובוסים. מטרו חשמלית 28 ונסיעה ל-Sintra וגם ל-Cascais ברכבת.כניסות למוזיאונים וגם הנחות. מקבלים חוברת עם קופונים קופון עם הנחה בנסיעה באוטובוס משדה התעופה לעיר במחיר 2 יורו ( אירובס). יש לרשום את תאריך התחלת הנסיעה. טוב גם למעלית Santa justa. לשמור על הכרטיס שלם אחרת יתקלקל. שווה למרבים לנסוע גם לסינטרה וקאשקאי.

בליסבון קווי מטרו: כחול, אדום, כתום וירוק. 1.90 יורו לכרטיס בודד. הקו האפור זאת רכבת. ניתן לקנות כרטיס יומי המתאים למטרו, אוטובוס וטראם (כולל קו 28 צהוב). מחיר יומי 6.5 אירו ומתאים ל 24 שעות מרגע הדפסה ראשונית. כרטיס חד פעמי עולה 1.40 אירו. כל כרטיס ניתן להטעינו מחדש, כל כרטיס בנפרד. הטעינה נעשית במכונות הנמצאות בכניסה למטרו. המכונה מחזירה עודף- רצוי כסף קטן.

ניתן להגיע לרוב אתרי ליסבון באמצעות החשמליות. חוסך המון הליכה ובעיקר בעליות הרבות והקשות. העיקרית והחדישה,חשמלית 15, נוסעת מאזור בלן בנתיב קרוב או צמוד לקו המים ומסתיימת בכיכר figueire. האחרת, חשמלית 12, מכיכר Figueire דרך כיכר מרטין מוניז עולה למצודה באלפמה במסלול קצר וירדת משם דרך Se חזרה לנקודת היציאה. החשובה והמעניינת, חשמלית 28. חוצה את האזור העתיק באזור הגבוה ואת כל אלפמה. תחילתה ממערב ממול בית הקברות באזור Campo De Ourique וסוף המסלול הוא בכיכר Figueire. חשמלית זו עוברת באתרים רבים ביותר הכוללים את אסתרלה, הפרלמנט, תצפית קטרינה, כיכר שאיידו, כיכר קומרסיו, הסה, המצודה, הפנתאון והשוק, הרובע הסיני וכיכר מרטינז. חשמלית 25 מתחילה ליד בית הקברות יחד עם חשמלית 28 אולם מסלולה שונה. היא יורדת לכיוון המעגן Cais Do Sodre.חשמלית 18, מתחילה באזור Ajuda (ליד בית הקברות) ויורדת עד כיכר סאנטס שבקרבת המעגן. בדרכה עוברת ליד הארמון הלאומי אג'ודה וחוברת לחשמלית 15. הנסיעה בחשמליות מחויבת בתשלום של 2.45 אירו. למחזיקים כרטיס הטעון בנסיעה יומית, אין צורך בתשלום. חשמליות 12, 28, עמוסות בדרך כלל. עדיף לעלות עליהן בנקודות קצה. יש להדגיש שכל נסיעה בחשמלית מתחילה בנקודת יציאה ומסתיימת בנקודה סופית. לא ניתן לבצע מסלול חוזר ללא תשלום נוסף. אלא, אם ברשותכם כרטיס נסיעה טעון לנסיעה יומית. המלצה, תכננו את מסלול הטיול בהתאם לקווי החשמליות והצטיידו בכרטיס טעון יומית. טעינה שכזאת תאפשר שימוש ללא עלות נוספת במעלית ובפונקולרים.

סיור בליסבון (יום אחרון עם החברות)

*השארת המזוודות של חברותי באכסניה שלי, עד לעזיבתן את העיר לטיסת חזרה בלילה (אני נשארתי לשבוע נוסף).

רובע בלם (חובה) בצפון מערב העיר *להיזהר 'מעוקץ' בחניה-לא לשלם לכל דורש.

רובע זה מציג שרידי היסטוריה מופתיים, כשהמפורסם מביניהם הוא מנזר ג'ירונימו, Jerónimos Monastery שהיווה מקום קבורתו של וסקו דה גמה וכן נקודת מוצא אסטרטגית להפלגות, והינו הוא יצירת מופת שמשקפת את שיא האדריכלות המנואלית, זרם אמנותי שנקרא על שם מלך פורטוגל מנואל ה-1, ולכן המקום הוכרז על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. המנזר נבנה במחצית המאה ה-15 כבית תפילה לנזירים ובשל קרבתו לנהר הטז'ו, ימאים רבים שחיפשו מעגן בטוח ומחסה מרוחות נהגו לעצור במקום ולהתפלל להצלחתם לפני היציאה למסע הימי. באולם התווך של הכנסייה נמצא קברו של ואסקו דה גאמה שגם הוא כמו רבים אחרים, התפלל במקום לילה לפני שהפליג למסע בו גילה את הדרך להודו. חצר הקלויסטר יפה, ובמנזר עצמו נמצא קברו של מנואל הראשון שיזם את בניית המנזר. במתחם שוכנים גם המוזיאון הימי והמוזיאון הארכיאולוגי. בנוסף Monument to the Discoveries האנדרטה למגלי היבשות והימים השוכנת ברובע בלן, נבנתה בשנת 1940 לכבוד עידן התגליות שהתרחש במאה ה-15 וה-16 ולכבוד מגלי הארצות הפורטוגלים (כמו פדרו קברל, ואסקו דה גאמה ופרדיננד מגלן) שעמדו בראש מסעות הכיבוש של הארצות החדשות. האנדרטה מזכירה בצורתה חרטום של ספינה ומפוסלים בה דמויותיהם של כמה מהאנשים החכמים והמוכשרים ביותר בפורטוגל ביניהם משוררים, מתמטיקאים, מגלי ארצות, אנשי דת ומפקדים כאשר בראשם ניצב הנסיך הפורטוגלי אנריקה הספן שמסעותיו סימלו את תחילת עידן הקולוניאליזם במדינה. מבקרים יכולים לעלות אל ראש האנדרטה ולקבל תצפית טובה על האזור, ובנוסף להתפעל מפסיפס ענק על המדרכה ובו מצוירת שושנת רוחות ענקית כשמסביבה מפת העולם ודרכי הניווט שגילו הפורטוגלים בזמנם. במגדל בלם (מהמם) שנקרא גם מגדל ויסנטה הקדוש מבלן, נמצא על גדות נהר הטז'ו במערב ליסבון והוא נחשב לאחד מסמלי העיר. המגדל המרשים הזה נבנה בשנת 1515 משתי סיבות; האחת כדי להגן על העיר ליסבון מפני פולשים, והשנייה כדי לברך לשלום את ידידיה. במגדל המבוצר ישנן 5 קומות, כאשר הקומה העליונה שימשה לתצפית והתחתונה בתור מחסן לתחמושת. בתקופות מאוחרות יותר המגדל שימש גם כמגדלור, תחנת טלגרף ואפילו כבית סוהר בו נהגו להשליך אסירים אל בור מלא מים שנמצא בקומת הקרקע. כשהגענו למגדל בלם המפורסם בליסבון, השתרע לו תור ארוך בכניסה לתשלום עבור העליה במעלית ובמדרגות. כשהגענו כבר לקופה, הציעו לנו כרטיס משולב למגדל ולמנזר המרהיב ג'רונימוס. מזל שעשינו זאת וכך חסכנו לנו תור עוד יותר ארוך בכניסה למנזר. נכנסנו ישר בלי לחכות רגע נוסף.

Vasco da Gama Bridge
בצפון מזרח העיר נמצא גשר ואסקו דה גאמה, שנקרא על שם מגלה הארצות הנודע, נחנך ב-1998 וזכה לתואר הגשר הארוך ביותר באירופה (17.2 ק"מ). גשר המיתרים הזה חוצה את נהר הטז'ו ומקשר בין צפון העיר ליסבון לעיירת אלקושטה. במזג אוויר ערפילי תוכלו לצאת להרפתקה אמיתית אל הלא נודע מאחר ואי אפשר לראות היכן הגשר הזה מסתיים, ממש כפי שואסקו דה גאמה יצא אל ההרפתקה הגדולה והמפתיעה שלו וגילה את הדרך אל הודו.מקום מקסים: פארק גדול מול הים. מרכז מסחרי. קרוניות רכבל העוברות מעל הנוף לתצפית ממעל....(אתר חובה !).

*הגעה לאכסניה להתארגנות, ארוחת ערב ופרידה מהחברות.

אכסניה Lisbon Economy Guest Houses (באלטו בריו – ליד ביהכנ"ס שהיה סגור !).

יום 9 – 18/7 - יום חמישי – טיול מחוץ לליסבון:

ארמון קלוש- (Queluz)  בולט בצבעו הוורוד ובסגנונו המצועצע. הוא נבנה על ידי המלך דום פדרו השלישי כמתנה לאחייניתו, שעימה התחתן, המלכה מריה הראשונה. זו בילתה כאן כ-50 שנה (1826-1777), מתוכן 27 האחרונות במצב נפשי רעוע אחרי מות בכורה. בארמון מבקרים בסיור מודרך שבו עוברים באולם הכס, בחדר המוזיקה ובחדר הפסל (כן, אחד- של המלכה). הגנים היפים שמסביב כלולים במחיר הכניסה. בקיץ, בימי רביעי בשעה 11:00, מתקיימת כאן תצוגת סוסים. חלק מהארמון משמש כיום פוסאדה (מלון במבנה עתיק). המקום מקסים.

אל קלוש מגיעים בנסיעה של עשרים דקות ברכבת מליסבון ועוד רבע שעה ברגל מהתחנה (יש שילוט מכוון). הכניסה בתשלום.
אשטוריל Estoril-  מתחנת הרכבת חוצים כביש למרכז קניות קטן, גינה יפה עם נחל ומים מפכים, קזינו, מלונות ווילות שבהן התגוררו עשירי תבל ומלכים גולים. ביום אפשר לשוטט בין הבתים היפים ולהשתזף בחוף היפה, בקיץ, מדי מוצאי שבת בחצות, מאירים זיקוקים את השמים. בלילה אפשר לצפות במופע של הקזינו שכולל רקדניות בנוצות וכיוצא באלה (בתשלום). בית הקזינו ההדור של העיירה נפתח ב-15:00 ונסגר רק ב-3:00 לפנות בוקר, והכניסה אליו היא בלבוש הולם.
 ((אל קשקאיש אפשר להגיע בהליכה של עשרים דקות מאשטוריל).
קשקאיש Cascais - מהמם – חובה ! עיירת החוף השקטה והנעימה קסקאיס (לא לשכוח מגבת ובגד-ים). הפרבר הנפלא הזה שוכן בחלקה המערבי של העיר והוא שימש בעבר כאתר דיג, אך הפך עם השנים למוקד משיכה לאנשים רבים. יש בקסקאיס מקומות אירוח רבים ותיירים נוהרים אל העיירה הזו כדי ליהנות מימים נינוחים תחת השמש בין חופיה הזהובים ומי התכלת שלה. מלבד החוף, ניתן לבקר בעיר העתיקה – במבצרים הישנים שנועדו להדוף שודדי ים, או לאכול מנת דגים באחת מהמסעדות המקומיות.

כדאי ללכת או לנסוע לאורך החוף אל בוקה דו אינפרנו Boca do Inferno, (פי הגיהנום). את מיקומו מזהים בקלות, לפי דוכני המזכרות הרבים. יורדים אל המצוקים בשביל, ומשם אפשר לצפות (ולהירטב) בגלים המתנפצים אליהם. בימי ראשון ורביעי מתקיים שוק נחמד, וביום ראשון לפנות ערב נערכת מלחמת שוורים, שבה, לפי המסורת הפורטוגלית, משאירים את הפר בחיים.

אכסניה Lisbon Economy Guest Houses (באלטו בריו – ליד ביהכנ"ס שהיה סגור !).

יום 10 – 19/7 - יום שישי:

רובע אלפאמה *ניתן לקנות כרטיס משולב משולש גם למוזיאונים שברובע. זהו הרובע ההיסטורי והעתיק ביותר בליסבון , ומשמעות שמו בשפה הערבית הוא "מזרקות חמות". הרובע נמצא בין טירת סאו ז'ורז'ה ומגיע עד למרגלות נהר הטז'ו, ובנוסף לאתרים ולאנדרטות הנמצאים בו, הקסם האמיתי שלו מצוי דווקא בין הסמטאות המתפתלות, בתוך המועדונים העממיים שמשמיעים בקביעות את המוזיקה המסורתית של פורטוגל - הפאדו . טירת סאו ז'ורז'ה Sao Jorge Castle היא האטרקציה הפופולארית ביותר בעיר שימשה את הפורטוגלים עד המאה ה-16 כארמון מלוכה וכיום היא משמשת כמוזיאון בו מוצגות תערוכות ארכיאולוגיות. מלבד המייצגים ההיסטוריים, דבר נוסף שאסור לפספס הוא הליכה על החומות וטיפוס אל אחד מהמגדלים שבטירה שמציג תצפית פנורמית מרהיבה אל העיר העתיקה - מכל כיוון רואים נוף שונה. *מומלץ לעלות עם טוקטוק ולרדת ברגל. פתוח בכל יום משעה 9:00-21:00 .בתשלום. R. de Santa Cruz do Castelo, 1100-129 Lisboa, Portugal (הזמנתי כרטיס מראש, מהארץ. 29 ד' = 110 ₪ כולל 15 ד' הדרכה).

רובע באיישהBaxia  (המרכז), שנבנתה מחדש לאחר שנהרסה ברעידת האדמה שפקדה את ליסבון בשנת 1755 והיא שוקקת מחנויות ובתי קפה. על קו הטיילת כיכר קומרסיו היא לב העיר אשר במרכזה ניצב פסל של המלך ז`וז`ה הראשון רכוב על סוסו והוא המתנשא לגובה של 14 מטרים. סביב בתי קפה, מסעדות, חנויות בלי סוף. במרינה היפהפייה יש יאכטות לבנות המציעות תצפית אל עבר מראהו הכובש של גשר ואסקו דה גאמה. ברובע באישה שוכן לו אתר ייחודי מתחת לבנק המילניום הקרוי נוקלאו ארכיאולוגיקו. - Núcleo Arqueológicoבעת חפירות במקום, נתגלו מכלים לשימור דגים מתקופת הרומאים, שרידי כלים מתקופת המוסלמים ומבני קבורה שהקימו הנוצרים. עם הזמן הגילויים התרבו וארכיאולוגים מצאו עוד ועוד ממצאים שהוקם עבורם מבנה ייעודי – הנוקלאו ארכיאולוגיקו. ניתן לעשות במקום סיורים מודרכים ללא תשלום וליהנות מהסיפורים המרתקים על עברן של פורטוגל וליסבון, שאכלסו עמים שונים רבים במהלך ההיסטוריה שלהן. תוכלו להמשיך את מסע המחקר בבטן המבנה, מתחת לאדמה, ולראות את מה שהוא הסתיר תחתיו במשך מאות שנים (לצערי, לא היינו).

הולכים ברגל ברובע באיישה על רחוב סנטה ג'וסטה לכיוון מערב עד שפוגשים במבנה המעלית היפהפה- Santa Justa Lift -מעלית סנטה ג'וסטה נבנתה בשנת 1902 בהשראת מגדל אייפל שבפריז, ומציעה למבקריה ליהנות מהנוף של רחובות העיר ליסבון. בנוסף, המבקרים יכולים לטפס במדרגות שמגיעות למרפסת המשקיפה אל חורבות כנסייה גותית, שנהרסה בשנת 1755 בשל רעידת אדמה קטלנית. המעלית מגיעה לגובה 45 מטר ומעוצבת בסגנון ניאו-גותי כדי להתאים עצמה לאופי המבנים הסובבים אותה. בנוסף, זהו אחד הסמלים של בירת פורטוגל שנבנה במיוחד עבור בית המלוכה הפורטוגזי.עולים לתצפית נפלאה על ליסבון - רובע באיישה שמתחת, מנזר סאו ז'ורז' ורובע אלפאמה, כיכר רוסיו וכמובן נהר הטז'ו. מומלץ ביותר.

באריו-אלטו Bairro Alto (רובע הבילוי בערב) וצפונית לו הגן הבוטני. מתחנת מטרו רסטורדס למעלית גלוריה- פוניקולר מעין רכבל עם שתי תחנות, שמביא מדאון טאון לבאריו אלטו. דרך טובה לחוש את העיר על הגבעות שלה. המעלית מגיעה למעלה למרפסת תצפית יפהפיה ומשם אפשר להמשיך לטייל בבאריו אלטו. מאוד מומלץ להגיע בין ערביים ולראות את השקיעה מהמרפסת . Calçada da Glória 6, 1250-096 Lisboa, Portugal

2 נקודות התצפית מרשימות:

על העיר ליסבון ועל נהר הטז'ו – תצפית סאו פדרו די אלקנטרה (Sao Pedro De Alcantara) ותצפית סנטה קתרינה (Miradouro da Santa Catarina).

אכסניה Lisbon Economy Guest Houses(באלטו בריו – ליד ביהכנ"ס שהיה סגור !).

יום 11 – 20/7 - יום שבת:

*פארקים בליסבון (מקסים)
פארק אדוארד השביעי - פסטורליה מענגת מחכה לכם בפארק הגדול ביותר במרכז ליסבון, שבילי פסיפס, חממות עם צמחים טרופיים, קקטוסים, בריכות מפכפכות, פסלים ומזרקות באווירה חלומית. אם אתם בענייני פארקים, ארגנו לעצמכם בילוי גם בפארק מונסאנטו ובו טחנות רוח גדולות שנבנו באמצע המאה ה-18.
פארק העמים- כולל כמה מהאטרקציות המרכזיות בעיר המפוזרות בטיילת ארוכה אחת ומרהיבה, שנמתחת לאורך החוף מקושטת במזרקות ובקניון נוצץ.

אכסניה Lisbon Economy Guest Houses(באלטו בריו – ליד ביהכנ"ס שהיה סגור !).

יום 12 – 21/7 - יום ראשון – (3 ימים טיול מחוץ לליסבון):

*שמתי את המזוודה שלי בשמירת חפצים בתחנת הרכבת בליסבון, עד חזרתי מסינטרה.

סינטרה(מהמם!)
שימו לב: רוב האתרים בסינטרה סגורים בימי שני.
 כ-30 ק"מ מערבית למרכז ליסבון, נמצאת סינטרה, עיירה שכונתה "גן עדן" בשירים שתיארו את יופייה. בעיירה הייחודית הזו ישנן גבעות עטורות בצמחייה וגם בתים מקסימים וקטנים ברחובות מרוצפים באבן. גולת הכותרת בסינטרה היא ארמון פנה, ששימש כמקום מפלט רומנטי עבור המלכה מריה השנייה ובעלה, ובאופן הולם לתפקידו, הוא עומד על ראש אחד מהרי סינטרה. בסינטרה מומלץ ללכת עם נעליים נוחות שכן יש הרבה גבעות לטפס עליהן וגם אתרים רבים לראות כמו ארמון מונסרט, טירת המורים ואחוזת קווינטה דה רגליירה, שנבנתה בסגנון האדריכלות הרומנטי ומאגדת בתוכה תמונות ייחודיות ומזכרות עתיקות של המורשת הפורטוגלית.

*נסעתי ברכבת לסינטרה (ירידה בתחנה האחרונה). ליד התחנה מומלץ לבקר בלשכת התיירות המקומית, הנמצאת -Praça da República - ולהצטייד שם במפת אתרים.

העיירה מחולקת לשלושה חלקים: המרכז העתיק סינטרה וילה (Sintra Vila) פרבר אשטפאניה (Estefânia) ופרבר סאו פדרו (São Pedro). כל יתר אתרי סינטרה אינם נמצאים בתחומי העיירה עצמה אלא במרחקים קצרים ממנה: במרכז סינטרה נמצא הארמון הלאומי של סינטרה.

*ליד תחנת הרכבת יש תחנות אוטובוס. קו 435 (חופשי יומי – לרדת ולעלות חופשי):

1. אחוזת רגליירה  Regaleira – מקום יפיפה. נבנתה בסגנון האדריכלות הרומנטית, ומאגדת בתוכה תמונות יחודיות ומזכרות עתיקות של המורשת הפורטוגלית. 8 יורו לסיור עצמאי. 9:30-20:00.

2. סטיאייש Seteais(שבע האנחות) מהאלגנטיים בפורטוגל. הארמון נבנה בסוף המאה ה-18 ורובו משמש כמלון יוקרה. חינם.

3. הארמון הוויקטוריאני מונסרט  (Monserrate) ניצב ממול ושוכן ביער רומנטי. בשנים 1796-1793 גר בו וויליאם בקפורד שנאלץ לברוח מאנגליה בגלל שערורייה הומוסקסואלית. אחר כך נקנה המקום על ידי בריטי עשיר, סר פרנסיס קוק, שהביא לכאן גנן מאנגליה והוא שנטע את היער הנפלא. הכניסה בתשלום (יקר יחסית).

*טיול ערב בעיירה:

קוריוז: בדרך חזרה מסיור הארמונות, ראיתי מחלון האוטובוס פארק יפה (?לא זוכרת), ובערב החלטתי לשוב אליו (10 ד' באוטובוס). פתאום, בהפתעה גמורה - גיליתי, כי הגעתי לפסטיבל ימי הביניים. איזה יופי ! ילדים ומבוגרים מחופשים בהתאם עם חרבות וגלימות, התנגנה מוסיקה מתאימה, פעלו דוכני אוכל ומזכרות. איזה אירוע - חלומו של כל תייר ! . נהניתי מאוד !

בשעה 20:30 המתנתי בתחנת האוטובוס לחזור למרכז סינטרה - לדירה. רק בסביבות 21:00 מישהו מקומי אמר לי שהאוטובוסים כבר אינם פועלים. ניסיתי לתפוס מונית, אך כזו לא ניראתה באופק. חזרתי למקום הפסטיבל, ושאלתי את השוטרת שהיתה במקום: - "האם יש אוטובוס או מוניות?". - "כבר אחרי 21:00 !!! (ענתה בטון של כאילו: מה זאת אומרת? ברור שלא!). - "אז כיצד אני מגיעה למרכז סינטרה?". - "ברגל !" – ענתה בפשטות.

ואכן, צעדתי חצי שעה, בלילה, בחושך, לבד, כאשר מידי פעם פגשתי בודדים או קבוצות, צועדים כמוני בכיוון שלי או בכיוון הנגדי.... – זה היה שילוב של מפחיד (בעיקר כשהייתי לבד ולימיני יער....), אבל גם היה נעים ומרגש.....

מה שלא הבנתי: הרי את 'הכסף הגדול' של המוניות, הם עושים במיוחד כשאין תחבורה. לא ? וזו עיר תיירותית !

אז, איפה בדיוק ההגיון שלהם 'לסגור את הבסטה' ב-21:00…?!?!

דירה Brunus&Tininha (דירת קרקע יפיפיה במרכז העיירה !)

יום 13 – 22/7 - יום שני:

קו 434 (חופשי יומי – לרדת ולעלות חופשי):

1. המבצר המורי - (Castelo dos Mouros) טירה לא שגרתית. המבנה העתיק הזה הוקם בסביבות המאה השמינית לספירה על ידי המורים, פלג מוסלמי עתיק, על מנת להגן על האזור שנועד לחקלאות וכן על התושבים שבו. מהטירה שנמצאת על ראש גבעה ניתן לצפות בנוף מרשים לעבר כל סינטרה ולסייר במבנה עצמו אשר השתמר בצורה נפלאה.

2.יער פנה והארמון הלאומי פנייה - ארמון מפואר שבנה המלך פרננדו השני לרעייתו במחצית המאה ה-19. האתר הוא פנטזיה דמיונית שנבנתה באמצע המאה ה-19 עבור בעלה הגרמני של המלכה מריה השנייה. האיש היה כנראה משועמם ובנה מקום ביזארי בסגנון שנע בין קיטש לאקלקטי. הארמון עצמו מרשים מאוד מבחוץ וכן הטרסות שלו. ניתן לתצפת ממנו על טירת המורים ועל כל הסביבה הקרובה. במקום ישנו מזנון וגם מסעדה והביקור במקום שווה בהחלט.

*טיול ערב בעיירה.

*אשטפאניה: אפשר להגיע בהליכה של עשרים דקות מהעיר העתיקה או באוטובוס. כדאי לבקר במוזיאון לאמנות מודרנית שליד תחנת הרכבת והאוטובוס. התצוגה במקום משתנה מדי חודשיים.
*סאו פדרו: ביום ראשון השני והרביעי בכל חודש מתקיים כאן שוק עתיקות. הפרבר שוכן במרחק של עשרים דקות ברגל מהמרכז העתיק.
דירה Brunus&Tininha (דירת קרקע יפיפיה במרכז העיירה !)

יום 14 – 23/7 - יום שלישי:

סיור במרכז סינטרה:

סינטרה וילה ופלסיו נסיונל: העיר העתיקה של סינטרה, מקדמת את פני הבאים אליה בארמונה היפה, פלסיו נסיונל-הלאומי (Palácio Nacional) מהמאה ה-16 - המקום שימש מעון קיץ למלכי פורטוגל, שהאחרונה שבהם, המלכה מריה-פיה, היא סבתו של מלך פורטוגל האחרון. מהמטבח המרשים עולות צמד ארובות ענקיות שנראות היטב גם מבחוץ. באחד החדרים נעצר המלך פדרו השני על ידי אחיו לתקופה ארוכה, ובסופה מת כאן בהאזינו למיסה מבעד לסורגים. האטרקציה של המקום היא אולם העורבים (Sala das Pêgas) על קירותיו מצוירים עורבים כמספר נשות החצר בימי המלך ז'ואו הראשון שנתפס על ידי מלכתו, פיליפה מלנקסטר, כשהוא נושק לבת לוויה. כל ציפור נושאת את הכתובת "Por-Bem", התשובה שנתן המלך למלכתו ולנשות החצר, כאומר: איני מתבייש במעשי, להפך - לכבוד הוא לי. (תור ! אפשר לוותר ולראות את קלוש ופנה).

כתובת: Largo Rainha D. Amélia, בתשלום. (לא נכנסתי).

הכיכרות, בית העיריה, כרכרה מציעה סיור רכוב, מוסיקה מתנגנת מהמסעדות...

*ברכבת - חזרה לליסבון.

קוריוז:עליתי לרכבת בסינטרה, במטרה להגיע לליסבון. מבחינתי - אני צריכה לרדת בתחנה הסופית, כך שאני לא צריכה לדאוג. במהלך הנסיעה צפיתי בנוף-עיירות לחוף הים, צילמתי, קראתי, כתבתי...אך מסתבר שבעיקר חלמתי... לאחר זמן אני שומעת בכריזה של הרכבת: "סינטרה". איך זה יכול להיות? הרי יצאתי מסינטרה!

ובכן, בכשרוני כי רב, מסתבר שנסעתי עד התחנה הסופית (שהיא אחרי ליסבון), וחזרתי בסיבוב פרסה לסינטרה ((שעה כל כיוון !!!) . בתחנה בסינטרה בקשתי עזרה מבחורה מקומית, והבנתי ממנה שאני צריכה לרדת בתחנת אוריינט (3-4 תחנות לפני הסוף).

ברור לכולם, שבנסיעה הזאת לא מצמצתי עין לרגע, והייתי דרוכה שעה שלמה, עד הירידה המיוחלת !

אכסניה Lisbon Economy Guest Houses (באלטו בריו – ליד ביהכנ"ס שהיה סגור !).

יום 15 – 24/7 - יום רביעי:

רובעChiado Square בכיכר צ'יאדו, הנמצאת בין הרחובות באיירו אלטו ובאיחה פומבלינה, בתי קפה וחנויות בגדים של רשתות מפורסמות וגם של מעצבים מקומיים, מוזיאונים ותיאטראות. בשנת 1988 נשרפו 18 בניינים בכיכר, ואמנם לקח 10 שנים עד שהם שופצו, אך כיום האזור שוב שוקק ובמרכזו מוצב פסל של המשורר הפורטוגלי המפורסם לואיש דה קמואש.

הכיכר המפורסמת ביותר בליסבון ממוקמת במרכז העיר ומהווה מקום מפגש מרכזי עוד מימי הביניים. מאז ומתמיד כיכר רוסיו הייתה "שוקקת חיים", בתקופת האינקוויזיציה נהגו להוציא להורג את מי שהואשם בכפירה במרכזה של הכיכר, אך כעת לא נותר לכך שום זכר. כיום מתקיימות כאן התהלוכות וההפגנות הגדולות של העיר, ומבקרים רבים מגיעים למקום כדי להציץ בתוך תחנת הרכבת המרכזית של העיר שנמצאת בסמוך לכיכר או ליהנות מאחת ההצגות בתיאטרון הלאומי הממוקם שם.

שוק האוכל של טיים אאוט / (צמוד) למרקדו דה רביירה

שוק אוכל עם מגוון אפשרויות טעימות. אווירה, מוזיקה ואוכל טעים. מאוד מומלץ!

*המוזיאונים והארמונות בליסבון (לא הייתי בפנים).

מוזיאון האריחים -צריך להיות בליסבון על מנת להבין את החשיבות של האריחים. ההגדה מספרת שבמקור נועדו להגן מפני שריפות והפכו לשיגעון לאומי. המוזיאון נמצא במרחק מספר דקות נסיעה במונית או אובר (זולים) בבנין שהיה בעבר ארמון. ישנה חצר יפה ובתצוגה אריחים בציורים שונים ויפים ושחזור של חדרים מצופים באריחים. מקום קטן יחסית וחמוד.

(בפארק העמים) - האקווריום הגדול, המוזיאון לאמנות מודרנית ולאמנות עתיקה שבו המיטב של האמנות הפורטוגלית מתקופת ימי הביניים, מוזיאון הכרכרות המציג אוסף מרהיב של כרכרות שנאספו במהלך השנים, מוזיאון התיאטרון הרומי שכולל שרידים מתיאטרון רומי עתיק ומפואר, מוזיאון אז'ולז'וס בו תיהנו מתצוגה של אריחים עבודת יד עם עיטורים ואלמנטים מיוחדים. כמו כן, הממלכה הפורטוגלית כוללת כמה ארמונות מיוחדים, כמו ארמון Fronteira בו היכלים גרנדיוזיים, גינה מושקעת, פסלים, ציורים וכלי נגינה וארמון אג'ודה שהוא עולם אריסטוקראטי של ריהוט עתיק וציורים מיוחדים.

קאמפו פיקנו (Campo Pequeno)

מבנה ייחודי ויפהפה ששימש ומשמש למלחמות שוורים (בניגוד לגרסה הספרדית, כאן לא הורגים את השור בסיום), מופעים קונצרטים ועוד. בקומה התחתונה שלו מרכז מסחרי שכולל גם מתחם מסעדות חביב. אוטובוס התיירים של ליסבון עוצר בסמוך למבנה ויש מתחם חנייה.(לא הייתי).

חזרה לאכסניה לארוחת ערב, להתארגנות

נסיעה ברכבת מטרו אדומה VM לשדה התעופה – חזרה הביתה.