טיול 12 יום קרואטיה וקינוח שלושה ימים באיטליה
הכול התחיל במחשבה לצאת לטיול קצר של שבוע בנופשון אחרון לפני פיזור החבורה, זוג +שלושה גדולים 22,21,15 לא פשוט להוציא ילדים מצבא וגם מבית ספר לרצות את כולם בכל המובנים טיול טבע ,היסטוריה וקניות. לאחר עיון קצר במה שקרוי נופשונים הבנו כי המינימום זה 1000 $ לאדם ואז צדה את עיני מודעה חופשה באיטליה 572 $ רכב +לינה ודירה בבדיקה קצה הבינותי כי אני יכול לשפר את העסקה וכרטיס בתקופה של ספטמבר אחרי החופש עלותו רק 327 $ עד לתקופה של 14 יום וזה נתן לי אפשרות ולהגשים את רצונות של כולם לטייל בקרואטיה (שבסלובניה כבר היינו )מדינה זולה יחסית לאיטליה ולאחר בירורים בחברות השכרת השונות החלטנו לקחת רכב מסוג פולספגן טוארן (ל 5 + המדרגה הבאה זה מיניבאן ל 7 כפול בכסף ) ובחרנו בחברת איוויס (לבן יש הנחה יפה כאיש "חבר" )והתחלנו בתכנון הטיול. לא פשוט לדחוס את כולם ברכב אחד ל 14 יום , חבית נפץ עם פתיל שחייב להיות במים ולא להידלק ואכן לאחר עזרה בכל אתרי האינטרנט השונים ותכנון מודפס כ 50 דפים שכוללים הוראות נסיעה של גוגל מפות על פייה יכולתי לתכנן את המרחקים והזמנים השונים הכבישים בקרואטיה זה כבישים של הרי הכרמל או רמת הגולן של פעם. ארזנו את שני הלפטופים שהצדיקו את סחיבתם בחיבור דרך הסקייף לעולם מכונת הקפה ועוד מספר בגדים ויצאנו לדרך לא הזמנו לינה מהארץ אך לקחנו עימנו טלפונים בערים שבהם אנו עומדים להגיע מאחר והחיים דינמיים ולא רצינו להתחייב מראש .
היעדים נחיתה ורונה איטליה -;אופטייה -;שמורת פליציבה -;שמורת קרקא -;טרוגיר-ספליט-דוברובניק -;חזרה לספליט-זאדר-ריקה-חצי האי איסטרה פולה -;רוביני- טיראן-קופר -;ורנוה איטליה -;לוגנו איזולה בלה -;ביקור במילנו -וחזרה ממלפנסה מילנו לארץ טוב נגמר הפתיח
טיפים -;אתר לצימרים בקרואטיה -www.croatiaapartments.net
 ועוד לדירות אתר מומלץ www.ljeto.com/eng
אתר מעולה לדירות נופש סביב גרדה www.gardalake.it
גוגל מפות -;לבחינה של דרכים שמנים וק"מ ממקום למקום חוסך זמן במקום
ומי ששומר על כשרות או מעוניין במאכילים שונים עדיף שידפיס מבעוד מועד את שמות המאכלים בשפה הקרואטית כך קל יותר לתקשר עם הסובבים
שימו לב כי זו לא ישראל ואין רשתות אלחוטיות של אינטרנט חופשי וקשה למצוא בכל מקום אינטרנט קפה המחירים לשעה גלישה כ 3-6 יורו
 אנו דאגנו לפתוח את הטלפון שלנו לסיים זר ורכשנו סיים מקומי בעלות 25 קרונות הכי זול לחייג ממקום למקום
בוקר יום א - ב 29-09-10 שעה 07:00 יציאה מנתב"ג -;יעד ורונה איטליה
 נחתנו בשלום בטרמינל בורונה איטליה השעה 11:00 בבוקר אספנו את הרכב הנהדר שבני הבכור הזמין לנו פורד ... ארזנו את מזוודתנו ויצאנו על כביש המהיר
כ 330 קמ לכיוון קרואטיה היעד מס אחד אופטיה בדרך עברנו את הגבול עם סלובניה. חשוב לציין כי בעת כתיבת שורות אלו, האוטוסטראדות באיטליה וקרואטיה גובות כסף לפי נקודות הכניסה והיציאה, בעוד שכדי לנסוע באוטוסטראדה של סלובניה יש לקנות מדבקה מיוחדת במחיר של 15 יורו. לכן נמנעו מלנסוע על האוטוסטראדה הסלובנית ונסענו על מה שהוצג במפה כ- High way, למעשה כביש מפותל של נתיב אחד. לא נעים, אבל גם לא נורא. עצרנו על אחת מעשרות העיירות הקטנות שבין איטליה לאופטיה לצהריים ובערך בשעה 6-7 בערב היינו באזור אופטיה. כבר ממרחק של מאה ק"מ מהעיר, הדרכים משובצות בשלטי צימרים ודירות. מבדיקה קלה שערכנו, המחירים שם (עיירה שאת שמה אינני זוכר, 30 ק"מ צפונית לאופטיה) היו דיי יקרים והחלטנו שאם כבר להוציא סכום כזה של כסף אז לפחות נישן באופטיה עצמה. ומשם לאחר ארוחת צהרים קצרה הגענו לפנות ערב לאופטיה בחצי האי איסטרה . לאחר כ חצי שעה של חיפושים הגענו לצימר או יותר נכון לדירת חדרים נחמדה עם סוכת גפנים נהדרת, לקחנו שני חדרים (70 יורו ל 5 איש ) התארגנו על ארוחת ערב,ויצאנו לבלות .חיפשנו את בית חב"ד ערב שימחת תורה אך ללא הצלחה נסענו כ רבע שעה לעיר ריקה ישבנו בבית קפה נכנסנו לעדכוני אינטרנט ולבסוף פנינו חזרה לשינת לילה נפלאה .
בוקר יום שני -; 30-09-10 ביקור באופטיה ונסיעה על כביש A1 עד ל karlovac פנינו לכיוון slunj סלוני -; כביש E71 לעיירה רסטוק -(1-2 שעות ) היעד להגיע לרסטוק עד 16:00 ללינה לילה קרוב לשמורת פליצבה
 הכנו את חפצנו, הכנו את ארוחת הצהרים בקופסאות שלנו הכנסנו לצידנית, ופנינו לטיול רגלי לאורך מרכז התיירות של אופטיה לכיוון פסל הנערה והשחף
אשר פונה לים- הפסל דמותה של המדונה הפך לאחד מהסמלים הבולטים של העיר מ 1956 ומעביר מסר של אופק קדימה
הנערה והשחףP1140068 - יום 2 (66).JPG
 כ 100 מטר משם ניצבת הכנסייה כנסיית סנט יעקבמהמאה ה 15 ושופצה מס פעמים ופעילה עד היום והמשכנו לכיוון פארק ווילה אנג'יולינה-בפראק ישנם סוגים רבים של צמחים מעין גן בוטני שבמרכזו עיצוב ססגוני בחזית הבית וילה אנג'יולינה.
 וילה אנגלינהP1140068 - יום 2 (85).JPG
 המבנה משמש כיום כמוזיאון התיירות של קרואטיה, אך בעבר היה זה משכן הקיץ של אצילים קרואטים, בו התארחו אישים אירופאים רמי מעלה משם
המשכנו לאורך הטיילת לאחד מבתי הקפה המקסימים של החוף לקפוצינו קטן -;
קפה ומאפה

והילדים איך לא ....לחנות המזכרות . נכנסנו למכונית ופנינו לכיוון העיירה המפורסמת רסטוק
 העיירה ראסטוק
היא מקבץ של בתי עץ מטופחים היושבים על נחל מים שזרימתם בים הבתים בגבהים השונים מאפשרת מפלים קטנים ויוצרים אבירה פסטורלית עברנו את גשר העץ הישן וקפיטריה ממוקמת על מפל המים קרצה לנו ובעוד אנו יושבים לנער את אבק היום מעלנו
ואז !!אשתי המדהימה מוציאה מכיסה טבעת -;כן טבעת נישואים,
 עונדת על ידי וקוראת ברכה מדהימה והכול מונצח כמובן בוידוי לרעש המים הזורמים כן חברים אז אני נשוי טרי 25 שנה +3 גודלים
ראסטוקהטבעת
 טוב לאחר ששוטטנו בין הבתים בחיפוש אחר דירה נתקלנו בשלט "הדירה של מירה" אומנם אצל מירה לא היה מקום, אך בזכותו של בני שמצא בבית מאחוריה דירה שלושה חדרים מדהימים של דניאלה מטבח שני חדרי אמבטיה אינטרנט וסלון התמקמנו ללילה השני (ב50 יורו לכולנו בלבד טל 385-098-130-65-00 מיל Daniela.rooms@gmail.com אתר www.Daniela-rooms.com). יש לציין כי בעוד שהדירה של דניאלה היא מאוד פרקטית (3 חדרי שינה, מטבח מצויד, 2 אמבטיות, אינטרנט) היא לא נמצאת "על המים" כמו בתים אחרים בראסטוק והנוף הנשקף ממנה הוא של קירות לבנים ולא של נוף. מצד שני, היא פתרון אידיאלי לאלו מאיתנו שלא יכולים להירדם עם רעש של מים זורמים כל הלילה. ו אחר התמקמות קצרה המשכנו לטיול רגלי בעיירה והילדים נהנים מכל רגע נתון
ריקודראסטוק
והגענו למסעדת דגים על המפלים (המסעדה העליונה ) ביום מקום מדהים, בערב פחות הזמנו דגים בגדול לא משהו -;ציפיתי ליותר.
 לראסטוק יש חיסרון בולט אחד: בעוד העיירה בנויה כמו חלום, עם בתי עץ מהספרים שאפילו בשוויץ לא ראיתי, היא לא מציעה שום דבר מבחינת חיי-לילה (לפחות לא בספטמבר) ואין גם עיר נורמאלית במרחק נסיעה. זה מקום שבהחלט אפשר לוותר על הלינה בואו, אבל חייבים לפחות לשתות בו קפה.
בוקר יום שלישי -; 01-10-10 נסיעה של חצי שעה לכיוון מפלי פליציבה על כביש E71 (ביקור בשמורה כ5 שעות ) ומשם נסיעה כ שעתיים עדין על E71 עד לעיר קינין -Knin, ללינת לילה.
 טיפים לשמורה פליציבה מחיר כניסה 110 קרונות למבוגר ו 90 קרונות לילד עד 15 או סטודנט יש להציג תעודה הכרטיס כולל שיט ורכבת וחנייה שילמנו 40 קרונות (טיפ לאורך הדרך מראסטוק וכ 30 ק"מ מהשמורה של פליציבה לכיוון קינין יש צימרים על כל מטר )
נכנסנו משער 1 ולקחנו את המסלול הארוך של 7 ק"מ שלקח 5 שעות. המסלול כולל בחלקו עליות, אך ההליכה לא קשה כלל ליופי המתגלה לפנינו כמו מהאגדות והסיפורים והמראה של האגמים והמפלים הרבים שווה כל דקה הלכנו משער 1 ל P3 משם לוקחנו ספינה עד P2 והמשכנו על פי סימון C עד ST4. שם ועליה קצרה וחזרה נוסענו בקרונית ל ST1. ו15 דקות נוספות בחנייה-; דעתי האישית בלבד החלק ביןלst3 לst4 ברגל מיותר אפשר לקחת את הסירה השנייה ולקצר אל אף שההליכה ברגל בשמורה בין המים הזורמים הפיכה בכולנו אוירה של כיף ושרנו שירי ילדות
טוב אז קצת על אגמי פליטביצה www.np-plitvicka-jezera.hr/en/index - שמורת פליטביצה הוכרזה כשמורת טבע בשנת 1928, אך הפארק הלאומי וגבולותיו נקבעו רק בשנת 1949. ואשר במשך שנים הרבות משכו מיליוני מבקרים כיום הוכרז בידי ארגון אונסק"ו כ"אתר מורשת לאומי", וקיבל תמיכה מהאו"ם ומארגונים בין-לאומיים אחרים. אלה עזרו לפתחו והפכו אותו לזמין וידידותי לתיירים השמורה משתרעת על פני שטח ענק כ 200 קילומטרים רבועים ומורכבת מ 16 אגמים של מים בגבהים שונים דבר המהוה אין ספור של מפלים שונים ומגוונים ומדהימים ביופיים

פליציבהשמורת פלציבה
היופי הפסטורלי של השמורה מדהימה נובע מכך שישנו הפרשי גובה בים האגמים שנשפכים זה אל זה, כאשר האגמים הדרומיים הם הגבוהים יותר והצפוניים הם הנמוכים יותר. אל האגם הצפוני ביותר נשפך גם מפל גדול, שבא מראש המצוק שממערב לאגם. על גדות האגמים נסללו שבילים להולכי רגל, ובכמה מקומות נבנו גשרי עץ בין הגדות. וההליכה מסודרת ומשולטת ההווי המיוחד של השמורה הוא בזה שהכול מים צלולים ואפשר לראות בברור את קרקעית האגמים ואת הצמחייה הרבה והמגוונת של המקום ההליכה קלה ונוחה ושבילי הליכה הנוחים שחלקם עוברים על גשרי עץ שאורכם מאות מטרים ושמזכירים את שמורת החולה שלנו כן גם לנו יש במה להתגאות בארצנו הקטנה

P1140504 יום 3 (36).JPGהמפלים

היערות מרשימים בגודלם ועצים בני מאות שנים מהווים פנינת נוף מדהימה שמדיטציה והקשבה לזרמי המים תוך כדי הליכה החזירה אותנו שנים רבות לאחור ואת אט התחלנו לפזם שירי ילדות ולשמוע את הילדים שרים בכול כל אחד בתורו היה שווה כל שקל מחוויה זו לאחר הליכה קצרה הגענו לאגם ענק וסירה אספה אותנו לעברו השני של הגדה כ 15 דקות הפלגה משם המשכנו בהליכה תוך עצירה קצרה לארוחת הצהרים שלקחנו עימנו בעוד מועד לבסוף הגענו לרצף ענק של מפלים אשר מהווים את גולת הכותרת של השמורה פשוט רואים מספר רב של מפלים שאוכם הכולל כ 300-400 מטר מצד אחד של ההר לצד השני -;פשוט אין מילים בשקט הנפלא שרק קולות פכפוך המים מפרים אותו, אפשר לשמוע ציפורים רבות ודגים מרהיבים במים הצלולים
המפליםP1140504 יום 3 (119).JPG

משם לאחר שעלינו על הקרונית ונסיעה של כרבע שעה הביאה אותנו חזרה לנקודה מס 1 ו 15 דקות נוספות של הליכה ואנו ברכב. ממשיכים בנסיעה לכיוון העיר קנין ששוכנת מצפון לשמורת קארקה ללינת לילה, הדרך מובילה בשטחי מרעה ועל כל מטר עומדים התושבים להציע את מרכולתם גבינות ויינות עגבניות וכל פרי מגינתם .
ככל שמתקרבים לקנין מתחילים לראות את "קרואטיה האחרת" -; הפרחים נעלמים את מקומם מחליפים קירות שבורים ללא טיח, גגות שנפגעו במלחמה ואיש לא טרח לתקנם ושדות מוזנחים בעליהם כנראה אבד ואין מי שיטפל בהם.חברים, העיר קנין פשוט עצוב לראות עיר ענקית וחצי שוממת כנראה ספגה מהלומה קשה בזמן המלחמה והיינו בטוחים כי נמצא מקומות רבים של צימרים אך לשווא, לאחר חיפוש נרחב בעיר והגענו למסקנה או להמשיך לכיוון השמורה או לקחת מלון, טוב התפשרנו על המלון בתחילה רצה 80 יורו אולם לאחר הלילה הקודם הבנו כי עם קצת רצון אפשר גם להוריד מחירים ולאחר דין ודברים דיבר הפקיד עם מישהו בטלפון וזה הסכים להוריד לנו ל 50 יורו ללילה בלבד (על שני חדרים זוגי וחדר של שלוש ואינטרנט טלפון 385-022-664-444 www.hotelmihovil.com ) יצאנו לארוחת ערב -;אסדו של עגל נחמד וקינחנו איך לא בקפוצינו קטן (5 קרונות -4 שקל )
בוקר יום רביעי -; 02-10-10 מקינין לשמורת קארקה על כביש 33 עד ל LOZVAC הכניסה לשמורה -; ומשם דרך כביש A1 לעיר טרוגיר על חוף הים
קמנו מוקדם ולאחר ארוחת הבוקר נפרדנו מבית המלון ונסיעה של כ 40 דקות בדרך לא דרך עם עיקולים רבים הגענו לשמורה קרקא לחלקה התחתון דרך LOZVAC שמורת קרקא (Krka)
טיפים החנייה ללא תשלום הכניסה 90 קרונות לאדם ו 50 קרונות לילדים וסטודנטים כוללת נסיעה של 20 דקות עד לאגם התחתון וכניסה לכל המוזיאונים במקום .היה נהדר, מראה מלבב, מומלץ ביותר- שלוש שעות במקום, מספר רב של דוכנים של התושבים המקומיים שמציעים את מרכולתם שוק איכרים קטן)
טוב באמת פשוט מדהים ומומלץ ביותר, מה גם שהינו יום קודם בשמורת בפליטביצה. גם בשמורה זו ישהמון מפלים, אך הזרימה כאן הרבה יותר חזקה ויש מגוון רב מוזאונים קטנים אך מרהיבים שמרכיבים את החלק הדרומי של השמורה לשומרה מספר מוקדים ואנו הגענו לעיירה LOZVAC והתחלנו את דרכנו מכאן
כבר בתחילת המסלול הגענו לחצר תצפית שנבנתה במאה ה 13 עבור הקיסר הרומי שהגיע לביקור במקום

P1140738 יום 4 (77).JPGממעוף הציפור
והמשקיפה על עבר המפל הגדול ונוף מרהיב ביופיו המוזיאוניים השונים מציינים את המהפכה של התרבות בשטח ארץ זה כאן גם נבנה מפעל החשמל הראשון בקרואטיה של היום מראים איך בנו תחנת כוח ,בנוסף יש תחנת קמח הכוללת כ 6 מתחנות המופעלות כולם על ידי זרם המים ועובדות עד היום בנוסף מראים איך הקמח נארז לשקים ועובר תהליכים שונים במקום ממוקמת נפחייה ואבני משחזת המופעלים על ידי זרם המים ,במקום כנסייה קטנה וכן אוסף מרהיב של טולים והסבר על דרך האריגה של הנשיים שחייו במקום בימי עבר. אלו האמונים על ההסברה במוזיאונים הקטנים השונים דוברי אנגלית טובה מאוד, מאירי פנים ושמחים ביותר לענות על כל שאלה. לאחר הליכה של כ שעה וחצי חזרנו אל תחילת המסלול עלינו חזרה באוטובוסים לחנייה ומשם בנסיעה של כ 40 דקות פנינו לכיוון עיר הדייגים העתיקה טרוגיר
 העיר טרוגיר
טוב רבות כבר נכתב על עיירה זו פשוט עיר מהממת אשר נגלתה לעינו עיר שוקקת תיירים יפיפייה מהמאה ה 14 שבנויה על מבצר רומי עתיק חנינו את רכבנו ליד השוק המקומי הצטיידנו במזון ירקות ופרות יותר זול מהארץ (טיילנו בזמן "משבר העגבניות" של 2010) ובתוך חיפוש צימר צדה עיננו זוג מבוגרים הממתינים על מרפסת ביתם לאורחים שכמותנו וכמובן בעזרת סימניי ידיים לא דוברים אנגלית אלא גרמנית ואיטלקית סיכמנו על מחיר 65( יורו ללילה טל ) הדירה ממוקמת 5 דקות ברגל ממרכז העיר העתיקה לדירה ענקית שלושה חדרי שנה מטבח ענק שתי אמבטיות ושולחן במרפסת תחת פרגולה של ענבים שחורים מתוקים ועסיסיים -;חסרון יחידי שאין אינטרנט במקום (בכלל, בכל העיר יש רק אינטרנט-קפה אחד) התמקמנו וירדו לשותת בעיר הילדים טיפסו על מיגדל המצודה שהשקיפה על כל הסביבה
המצודהP1140738 יום 4 (163).JPG
בערב נהנינו ממופע של להקות צעירות בין חומות המבצר (מוזיקת רוק) . הילדים הזמינו שוקו חם ושייק בננה . ואנו כמו בכל ערב קינחנו בקפוצ'ינו קטן

בוקר יום חמישי -; 03-10-10 נסיעה של חצי שעה לספליט -;ביקור קצר 4 שעות והמשך נסיעה לדוברובניק לינה בדוברובניק דרך כביש A1 -; ל כביש 62 -; לploce ומשם על כביש 8 או E65 עד דוברובניק
נפרדנו בבוקר מהזוג הנפלא ואף סיכמנו איתו כי נחזור ללון אצלם בחזרה מדוברובניק ובנסיעה רציפה של כ חצי שעה על האוטוסטראדה הגענו למרכז העיר העתיקה ספליט
 ספליט
עיר רומית עתיקה שהשתמרה להפליא הבנויה כמבצר מרובע ומחולקת לשני רחובות ראשים ומספר רב של רחובות מקבילים חנינו את הרכב בחניה הראשית (10 קרונות לשעה ) ונכנסנו דרת השער המרכזי בכנסה נתגלו עשרות רבות של חנויות המזכרות השונות ואולם לאחר חצית הרחבה הגענו לכיכר המרכזית וארמון והכנסייה לפנינו בזכות עקשנותו של בני לקחנו הדרכה מקצועית (30 יורו לכולנו ) הינו שתי משפחות ואחת מדיירי המקום לוותה אותנו במשך שעה וחצי שלמות והסיפורים על המקומות רבים ונפלאים הארמון והאופן בו נשתמר בחלוף השנים מהווים עדות חשובה לאדריכלותרומית שהתקיימה בצד המזרחי של החוף האדריאתי. בניית הארמון החלה בסביבות שנת 300. המבנה הבסיסי הינו מלבני