הקדמה
טיול משפחתי לדולומיטים ואיזור האגמים גארדה קומו ולוגאנו.
הרכב משפחתי של זוג הורים ושלושת ילדיהם הבוגרים. החיילת נשארה מאחור בבהד 1 :-(
תאריכי הטיול יצאו מיוחדים נומורולוגית. מיום שני 9.9.19 עד חמישי 19.9.19.
11 ימים מלאים, נחיתה בוונציה ב 9 בבוקר וחזרה ממילאנו ב 11 בלילה (רק בתיאוריה :-)
טיסות אלעל כ 390$ לכרטיס מלא שהוזמנו במאי.
מאות שירים ממצעד העשור המחודש של גלגלצ הנעימו לנו את הזמן בכבישים.
 מיקרא: gps – קואורדינטות GPS לחנייה של האתר המדובר.
 (בגלל מגבלות האתר, צריך ללחוץ על התמונה בכדי לראות את כולה, בנוסף אם תעבירו את העכבר על התמונה, תקבלו את שם המקום, כל זה רק אם צופים מהמחשב )

יום 1 - יום שני בשבוע - 9.9 : מתחילים ברגל שמאל
הטיסה ב 6 בבוקר, אז יצאנו ב 2:30. לא צריך וויז בשעות האלו, נכון ?
טוב, אז בכביש מספר 4 הפנייה לכביש 1 סגורה. שיפוצים.
נאלצנו לפנות לכיוון תל אביב , עיקוף של רבע שעה. לא נעים אבל לא נורא.
נכנסים לשדה התעופה ובדיוק לפנינו נתקע רכב כשיש רק נתיב אחד, אין קדימה ואין אחורה.
דקות יקרות עוברות, אבל בסוף הגרר מפנה אותו ורק ב 4.15 אנחנו בכניסה לתור עם המזוודות.
וצרות תמיד מגיעות בשלשות ,נכון? אז בעודנו על המסלול, הקפטיין מודיע תקלה במטוס חוזרים לחנייה. שעה במטוס, אף נוסע לא התלוננן (יפה, לא?), וב 7 ממריאים. נחתנו בוונציה ב 10. בון ג'ורנו איטליה.
הרכב שהזמנו ב אוטו-יורופ היה של 9 מקומות מחברת מאג'ורה, אחד שיכול להכיל 5 נוסעים בוגרים, 4 מזוודות גדולות, טרולי וכמה תיקי גב. אבל כשקיבלנו את הרכב ראינו שאין לו את הכיסוי האחורי של תא המטען. לאור ריבוי הדיווחים על פריצות לרכבים באיטליה, התעקשנו והחליפו לנו את הרכב לאופל ששם יש את הכיסוי אבל אין את שורת הכסאות האחרונה, כך שכל המטען גלוי. סקרנו את הרכבים בחנייה, זיהינו רכב שעונה לנו על הדרישות וחזרנו לנציג עם מספר הרכב, קצת חוצפה ישראלית ומלחמת התשה ויצאנו לדרך ב 12:15 עם רכב שמתאים לנו. היו לנו קצת חששות לגבי רכב ידני גדול, אבל לא היתה בעיה, לא במעברי הרים ולא בחניות.
 נסיעה קצרה לסופר בעיירה MARCON להצטיידות שתחזיק עד יום שישי, ניתן לקנות פה גם סים. gps
 היעד הראשון (והיחיד) שלנו להיום הוא Caves Caglieron שילוב של ערוץ נחל זורם עם מערות בתים וגשרים עתיקים. מסלול יפה וקל של שעה הלוך חזור. אמורות להיות שם מסעדה וחנות גבינות שלא מצאנו. זה שובר את הנסיעה הארוכה לדולומיטים. gps

ב 16:15 יצאנו לכיוון הלינה שלנו על אגם ALLEGHE. בדרך עצרנו להפסקה ספונטנית קצרה על אגם Lago Morto היפהפה. gps או gps.

ב 18:30 הגענו לדירת AIRBNB . הדירה גדולה ומאובזרת, המארחים איטלקים (כאילו דא) שהבן שלהם דובר אנגלית אבל לא גר שם. gps

המסלול להיום: https://goo.gl/maps/Xks8HtgC4bYeiuwz7
 זמן כבישים: 3.30 גוגל מפס אמר 2.40

יום 2 – יום שלישי - 10.9: מעברי הרים
הבחירה ללון פה יומיים הייתה בכדי שיהיו לנו שתי הזדמנויות לעלות ל Marmolada. אתמול בלילה התחזית הראתה שבבוקר בהיר במרמולדה, אבל כשתעוררנו התחזית הייתה שדווקא בצהריים יהיה בהיר.
 לכן איפשרנו לילדים לישון ויצאנו רק ב 10:30 למרמולדה. הגענו לחנייה ,השמיים בהירים כחולים והתחלנו ללבוש עוד שכבות מפחד הקור שלמעלה. הגענו לקופה אבל הדודה אומרת: נו נו ,פוג פוג. מרימים את הראש - שמיים כחולים בהירים, אבל הגברת מתעקשת: פוג פוג. בראותה את חוסר האמון שלנו, אומרת גו טיוי ומצביעה על טלביזיה שמשדרת מה קורה למעלה, ואכן לא רואים כלום, רק ענן אחד גדול. מקבלים את הגזירה, מתפשטים מכל השכבות ונוסעים לאגם Fedaia הסמוך. אגם יפה עם הרים מושלגים מסביבו וסכר גדול שאפשר ללכת עליו. gps

לאחר מכן המשכנו לביקור קצר בעיר Canazei. עיר חמודה ותיירותית, הרים סביב לה, נחל זורם ומלא אנשים יושבים בבתי קפה ומסעדות. gps

משם המשכנו למעבר Sella. שם בשעה 13:40 עשינו את מסלול 526 הלוך-חזור לבקתה העונה לשם COMICI. מסלול יפה ולא קשה של כשעה לכיוון עם נופים של מצוק סלה והמרחבים שסביבו. בבקתה (שהיא בעצם מסעדה) יש כסאות נוח, שירותים מפוארים ובית קפה עם נוף משגע. קפה, עוגה, כסאות נוח, נוף מדהים, מה צריך יותר?! gps

חזרנו באותה דרך וסיימנו את המסלול בשעה 17. משם נסענו למעבר Pordoi המשקיף מצד אחד לכיוון קנזיי ומצד שני על העיירה ארבה. הרכבל שם כבר היה סגור 17:40. gps gps

ירדנו לעיירה Arabba, אכלנו פיצה מקומית וחזרנו לחדר ב 20.
מחר מוקדם בבוקר ננסה לכבוש שוב את המרמולדה ולכן אורזים הכל כבר הערב כדי שהצ'ק אאוט יהיה מהיר.
 המסלול להיום: https://goo.gl/maps/zRVUXQpqBJvfy93E6
 זמן כבישים: 3 גוגל מפס אמר 2.40

יום 3 – יום רביעי - 11.9: מרמולדה ואגמי הדולומיטים
 קמנו מוקדם, תיקתקנו את העמסת הרכב והצ'ק אאוט, וב 8:30 יצאנו מהדירה לכיוון מרמולדה. הוספנו שכבות, פיספסנו את הרכבל הראשון של 9 ,אבל יש כל רבע שעה, ועלינו 3 תחנות עד לפסגת המרמולדה. הנוף למעלה מהמם: כל הפסגות מסביב, אגם FEDAIA למטה ושלג מסביב. אחרי הרבה צילומים מהמרפסת ירדנו לשלג והשתובבנו כמו ילדים קטנים ומאושרים. ב 11:30 ירדנו מההר. ישבנו למטה לקפה ועוגה . gps

קניון Sottoguda סגור עקב מפולת אז המשכנו ליעד הבא אגם Misurina שאליו הגענו ב 13:40. gps כמה צילומים, האכלת ברווזים והלאה לאגם דוביאקו. gps שני האגמים מאוד יפים עם הרים מסביב שמשתקפים במים. ב Dobbiaco עצרנו גם במחלבה הזו , אפשר לוותר כי יש שם חנות מפעל די קטנה וזהו.

יעדנו הבא הוא אגם Braies שאליו הגענו ב 16. נסענו בכביש עד הסוף וחנינו ממש קרוב לאגם. צעדנו קצת מסביב לאגם וגם עשינו שייט קצר. היה כיף. gps

ב 18 עזבנו, עצרנו ב Brixen לקניות בסופר, וב 19.30, למזלנו קצת לפני החושך (כי הדרך בכפר היא די צרה וחשוכה), הגענו לדירה היפה gps בכפר Velturno .
מפס אומר 3.30 בפועל 4.20
 המסלול היום: https://goo.gl/maps/cT2GsQat9LR6BNyF7

יום 4 - יום חמישי – 12.9: איך טעות קטנה דופקת לך 3 ימים
התכנון להיום נסיעה ל Ortisei , לעלות ברכבת ל Seceda, מסלול הליכה של שעתיים, מפל Tervela, ולסיום ערוץ Gilfenklamm. טוב, תכנון לחוד ומציאות לחוד.
 קמנו בבוקר והנוף מהדירה ממש יפה. כרמים ומטעים ממש מסביבך.

ב 10:15 יציאה לכיוון אורטיזיי וב 11:30 הגענו עם שני רכבלים לפסגת הססדה. gps
 הנופים למעלה משגעים, כל העמק פרוש לפניך, רואים למטה את העיירות וממול ההרים שקצותיהם מושלגים. ב 12:30 התחלנו את המסלול. במקור תכננתי לרדת לעיירה סנטה כריסטינה, אבל אחרי שהסתכלנו במפת המסלולים שקיבלו ברכבל, החלטנו לשנות ולרדת לתחנת הרכבל האמצעית ברגל , ומשם ברכבל לאורטיזי. תחנה ראשונה בדרך היתה baita curona hute. לאחר 3 דקות הגענו לצומת שבילים שבו החלטנו לפנות לאופציה היחידה ימינה, כי במפה שלנו הפנייה היחידה ימינה מגיעה לתחנת הרכבל האמצעית. איך אומרים היוג' מיסטייק. הטעות הזו גרמה לנו לצעוד כ 6 שעות בירידה ארוכה ומתישה עד לאורטיזי. המסלול עצמו הוא יפה מאוד אבל לא היה מתוכנן , וחוסר הוודאות, הדאגה ושרירי הירידה הכואבים פגמו בהנאה.

פיצינו עצמנו בקפה ועוגה בקפה אדלר, ונסענו לטרמה Acquarena ב Brixen להשרות את שרירנו הכואבים בבריכות החמות (חינם עם BrixenCard שמקבלים מהצימר). ב 22 יצאנו מהטרמה , אכלנו במסעדת גריסינו וחזרה לדירה.

יום 5 - יום שישי – 13.9 הקבוצה הגריאטרית
 השרירים של כולם תפוסים וכואבים אחרי אתמול. אף מסלול לא בא בחשבון. קמנו מאוחר, הסתובבנו קצת בכרם, עשינו צ'ק אאוט, ונסענו ב 11 לרכבל פלוסה gps הקרוב שהוא חינם עם BrixenCard . התחלנו ללכת מוזר ולהאנח בגלל הכאבים, ואנשים הפנו אלינו מבטים משתהים ⁦:-)⁩. למעלה עשינו מסלול קצר לאחר שווידאנו שהוא מישורי, כי כל ירידה הכי קלה ישר שלחה כאבים לשרירי האתמול. המסלול שם כולל הרבה תחנות לילדים, וגם הרבה פרות שהסתובבו איתנו בשביל.

לאחר מכן נסענו לבולצאנו לחנות לואקר שבעצם נמצאת בתוך קניון. ניתן לוותר. משם המשכנו לריבה דל גארדה למלון ריזורט דו פארק. הגענו ב 18.10. דידנו לבונגאלו. אכלנו גלידה פלורה. והתכוננו לשבת. gps

בתיכנון המקורי היה אגם טובל או טנו ומפלי ווארונה.
מפס אומר 2.30 בפועל 2.45
 מסלול היום: https://goo.gl/maps/PafU3CeUDq5s5wyN7

יום 6 - יום שבת - 14.9: מזל שיש שבת
 הריזורט הוא מלון מפואר עם גנים טרופיים באמצע העיר. אגמונים וברווזים. שוכן ממש על החוף של האגם . יש לו ספא ובריכות חיצוניות ופנימיות. איכשהו זה עזר לשרירנו הדואבים. בערב צעדנו על הטיילת עד לעיר העתיקה. למעשה לא ממש חווינו את ריבה.

יום 7 - יום ראשון -15.9: גק'ל - גארדה, קומו, לוגאנו
 איכשהו יש הקלה בכאבים הבוקר. יצאנו ב 9.15, מילאנו דלק, ונסענו בדרך המהירה ל Borghetto. gps בדרך ראינו את הפקקים האינסופיים לגארדהלנד. ב 10.50 הגענו והסתובבנו בעיירונת החמודה.

לקח לנו שעה להגיע ל Sirmione ולמזלנו מצאנו חנייה קרובה בכניסה לעיר העתיקה. הסתובבנו שם כשעתיים ואכלנו כמובן גלידה. gps

לאחר מכן נסענו כ רבע שעה לקארטינג של 10 דקות בעלות של 15 יורו. נחמד מאוד. מכאן נסענו כ 3 שעות לדירה שלנו ממש על אגם לוגאנו. הגענו ב 19. gps
 וואוו , איזה מיקום. ממש על אגם לוגאנו. דירת שתי קומות , עם מרפסת ומתחתיה ברווזים וברבורים.

מפס אומר 4.40 בפועל 5.40
 מסלול היום: https://goo.gl/maps/EPGLQewh5L4RXvpp9

יום 8 - יום שני – 16.9: קומו
 יש איזושהיא הרגשה של נפילת מתח בטיול. קמנו מאוחר, ארוחת בוקר על המרפסת .

ורק ב 11.30 יצאנו לכיוון Cadenabbia ששם יש את המעבורת לבלאג'יו gps.
 צעדנו על הטיילת עד לוילה קרלוטה, זה חלק מהמסלול הירוק. נכנסו לוילה קרלוטה עם הגנים המטופחים.

לקראת 15 עלינו למעבורת לבלאג'יו. סיירנו בסימטאות ולאחר כשעתיים חזרנו.

היעד הבא הוא המרפסת של איטליה. gps

ב 18 התחלנו לחזור לדירה.
מפס אומר 2.10 בפועל 2.40
 מסלול היום: https://goo.gl/maps/BLwYaneV1hKK8eBUA

יום 9 - יום שני – 17.9: עמק ורסצ'ה
 יצאנו ב 11 והגענו ב 12 לסכר בעמק Verzasca, שם גם קונים כרטיס חנייה לכל העמק. gps
 ניתן שם גם לעשות בנג'י , אבל זה היה סגור כשהגענו.

עצירה הבאה היא גשר עתיק Ponte dei Salti , שם אנשים עושים פיקניק על הסלעים וקופצים מהגשר. מקום יפה מאוד, עם בריכות צלולות. gps

המשכנו עד סוף הדרך לכפר Sonogno, ששם עשינו מסלול קליל דרך הכפר היפה עד למפל . gps

לקראת השעה 18 יצאנו מהעמק ונסענו לטרמה spa & splash שנמצא על הדרך חזור.

מפס אומר 3 בפועל 3.40
 מסלול היום: https://goo.gl/maps/CHHZnNtLYN5ppQrW9

יום 10- יום שלישי – 18.9: לוגאנו
 קמנו לאיטנו וב 12 יציאה לתצפית מסאן סלבטורה. gps הראות בינונית.

לאחר מכן טיילנו קצת על הטיילת ובעיר העתיקה.

ב 17 התחלנו את שביל הזיתים שלקח בערך שעתיים הלוך חזור. gps
 מסלול יפה, מוצל ולא קשה שיוצא מ Castagnola עד לכפר Gandria.

ב 19 חזרנו לדירה. מחר יום אחרון אז מתחילים לארוז.

יום 11- יום חמישי – 19.9: קניות
 ארזנו הכל, עזבנו את הדירה ושמנו פעמינו לקניון il Centro.
 פרימארק , סופר וכל השאר. gps
ב 20 מילאנו דלק ויצאנו לכיוון שדה תעופה.
וכמו ביום הראשון , שוב תקלה במטוס שעיכבה את ההמראה בשעה וחצי.
 תם ונשלם.

סיכום
לדעתנו, הדולומיטים הרבה יותר מרשימים מאיזור האגמים.
דוז פואה (המומלצים): מרמולדה, ססדה , סלה, עמק ורסצ'ה, הדירה בלוגאנו.
 10 פוינטס: אגמי הדולומיטים ותצפית המרפסת.