אל סלבדור - מידע כללי, אטרקציות, ערים שכדאי לבקר, מלונות, מחירים ודרכי הגעה.

תיאור מפורט של הביקור שלי באל סלבדור, דצמבר 2015
רקע

* כמות תיירים: המדינה הכי פחות מתויירת במרכז אמריקה. טיול במקום לא קונבנציונאלי, מייצר חוויות לא קונבנציונאליות (קרדיט לאבא על הציטוט). רב התיירים בוחרים לא להגיע לכאן, או להגיע רק לאל טונקו - חוף הגלשנים (פירוט בהמשך). לאל סלבדור יש שם רע של מדינה מסוכנת. בפועל, אני לא חושב שמסוכן יותר מכל מדינה אחרת במרכז אמריקה. כולם תמיד נורא נחמדים, רוצים לעזור, מתעניינים לדבר עם תיירים, לוקחים טרמפיסטיםם ולא מוכנים לקחת כסף. שאלתי תיירים ומקומיים - אף אחד לא הכיר מקרה של שוד/גניבה/תקיפה של תיירים. נסעתי בתחבור"צ מקומית (צ'יקן בס - פירוט בהמשך) לאורך ולרוחב המדינה והכל היה בסדר.
 * ישראל-סלבדור: האנשים באל סלבדור אוהבים את ישראל בצורה יוצאת דופן. במספר לא קטן של כנסיות ברחבי המדינה מתנופף דגל ישראל, על חלקן כתוב על דלת הכניסה לכנסייה "חברים של ישראל" ויש מגן דוד, וכשמקומיים ישמעו שאתם מישראל - הם יגיבו כאילו פגשו הרגע את ישו.

* מטבע רשמי: דולר אמריקאי! פעם היה מטבע שנקרא קולון, אך הוא יצא משימוש. יש שטרות של 1,5,10,20$. יש מטבעות של 1,5,10,25 סנט וכן של 1$. יחידת מידה אופיינית היא קוֹרה. קורה אחת = 25 סנטבוס, ולפעמים יגידו לכם שהמחיר הוא, למשל, 3 קורה, שזה אומר 75 סנט.

* שפה: ספרדית. שבטי מאיה יודעים לדבר שפות מאיה נוספות, אך כולם יודעים ספרדית. נדיר מאוד למצוא דוברי אנגלית.
 * תחבור"צ: "צ'יקן בס" (=אוטובוס תרנגולות), שזה אוטובוסים שדומים לאוטובוסים של בתי הספר באמריקה (למעשה הם לא רק דומים - אלה אותם אוטובוסים, שיצאו משימוש בארה"ב ונקנו ע"י חברות מקומיות במרכז אמריקה). הנסיעות זולות מאוד, כ-25 סנט לכחצי שעה נסיעה. משלמים לנהג בכניסה לאוטובוס או מחכים שיעבור כרטיסן במהלך הנסיעה ומשלמים לו (כרטיסן הוא דמות כלשהי שנעה בין ילד בן 13 ועד קשישה בת 80).
 * דת: אם אתם יודעים לדבר כמה מילים בספרדית, תמצאו שהמקומיים ממש ישמחו לקשקש אתכם! לרובם לא יצא לדבר עם תיירים מעולם, והם מתרגשים מהסיטואציה. אחת השאלות הראשונות שהם ישאלו אתכם, זה במה אתם מאמינים. כשתסבירו שאתם לא מאמינים בישו, ואולי לא מאמינים גם ביהוה, הם ישכחו תוך רגע את כל כללי ההקשבה של דו-שיח, ויתחילו מונולוג שיימשך לנצח, על למה צריך להאמין בישו. ניסיתי כל מיני אסטרטגיות להתחמק ממונולוג ההטפה הזה, הדבר היחיד שעובד זה להגיד שאתה מאמין בישו. 90% מהאוכלוסיה נוצרים מאמינים, ולרובם לא יצא לפגוש אנשים שמאמינים בדברים אחרים.
 * המאכל הלאומי: פופוסס - .Pupusas: מזכיר במידה מסויימת פיתה קטנה ממולאת. זה בצק תירס (ולעתים אורז) מטוגן, שבפנים יש בד"כ פריחולס (שעועית שחורה) וגבינה או בשר. נראה כמו סנדוויץ' טורטיות. מטעמי טבעונות, תמיד ביקשתי לשים רק פריחולס. המנה תמיד מגיעה עם רוטב - בד"כ עגבניות ולפעמים רוטב ירוק מעט חריף, וכן סוג של סלט מעט חמוץ, שעשוי בעיקר מכרוב. אפשר להוסיף כמובן חריף - צ'ילה וטבסקו.
 * כספומטים: אחת הבעיות שצריך לקחת בחשבון. לא חסרים כספומטים, אבל רובם עובדים רק למקומיים. כל מקום שאתם מתכננים להגיע אליו - בררו לפני האם יש שם כספומט שעובד לתיירים, ואם לא - הוציאו הרבה כסף. מקומות שאפשר להוציא בהם כסף: סן סלבדור (מרכז קניות גדול במרכז העיר), לה ליברטד - La libertad. מקומות שאי אפשא להוציא בהם כסף: לה פלמה, אל טונקו (אבל אפשר בעיר שלייד). בנקים וכספומטים שלא עובדים לתיירים: sistema fedecredito, banco agricola.

פופוסס, המאכל הלאומי

לה פלמה - La Palma
* הגעה - קופאן רואינס (הונדורס) לאל סלבדור: יש שאטל ישיר ויקר. אם רוצים תחבור"צ מקומית, יש לקחת אוטובוס ל-La Entrada (כשעתיים וחצי, כ-70 למפירה) או ל-Santa Rosa De Copan (כ-4 שעות, כ-100 למפירה). שם להחליף אוטובוס ל-Ocotepeque (כ-3 שעות וכ-130 למפירה מ-La Entrada). משם לקחת מונית קולקטיבו למעבר הגבול El Poy. מייד אחרי מעבר הגבול אפשר לקחת אוטובוס לסן סלוודור, ולרדת בדרך ב-La Palma. יש אוטובוס ישיר, מהיר ונח שעולה כ-10 דולר לסן סלבדור ונמצא ממש לייד החתמת הדרכון, ויש אוטובוס מקומי ואיטי שעולה 1.6 דולר לסן סלבדור - ופחות מחצי דולר עד La Palma. הנסיעה כחצי שעה עד La Palma או כ-3 שעות עד סן סלבדור.
* תיאור כללי: העיירה הכי מצויירת באל סלבדור! כל הרחובות הראשיים מלאים בציורים פסטוראליים, צבעוניים ופשוטים. כל פיסת קיר פנויה - התמלאה צבע. ממש נחמד להסתובב ולראות, וזו בעצם האטרקציה העיקרית ואולי היחידה באיזור. הסגנון הזה התחיל ממש כאן בעיירה ע"י אומן אחד, ואומץ בהמשך בכל המדינה, אבל אין כמו המקור.
* דוכני מזכרות: זה כמובן עניין של טעם, אבל לדעתי מתחם דוכני המזכרות בעיירה הכיל את הדברים הכי יפים במרכז אמריקה! יש שם סגנון מסויים שאופייני רק לשם. המחירים סבירים.
 * כספומט: רק 2 כספומטים בעיירה. עם ויזה בינלואמי ואמריקן אקספרס - לא יכולתי למשוך כסף באף אחד מהם (גם כשנעזרתי בבנקאי).

אגם קואטפקה - Lago de Coatepeque
* הגעה ומחירים: מ-La palma לוקחים אוטובוס לסן סלבדור (כ-3 שעות, 1.6$), יורדים בטרמינל - תחנה אחרונה. לוקחים אוטובוס פנימי לטרמינל אחר שממנו אפשר לקחת אוטובוס לכיוון סנטה אנה (כ-45 דק', פחות מדולר). לוקחים אוטובוס לכיוון סנטה אנה (כשעתיים, דולר אחד). יורדים בכביש הראשי בכניסה ל-El Congo, עיירה שקרובה מאוד לאגם. משם לוקחים מוטור-טקסי (לא יותר מדולר אחד) ל-El Congo. אפשר לקחת הוסטל בעיירה ולתפוס אוטובוס לאגם, או להמשיך עם המוטור-טקסי עד למלון שקרוב מאוד לאגם.
* מלון Hotel Amacuilco. המחיר הוא 8$ לדורמיטורי, 20$ לחדר זוגי. יש בריכת שחיה, שולחן סנוקר, אינסוף ספרים ועוד הפתעות. בעבר ההוסטל היה ממש על האגם, אך הוא עבר מקום, וכיום נמצא כרבע שעה הליכה מתצפית על האגם וכ-30 דק' הליכה עד לחוף על האגם. מצד אחד המלון נראה יוקרתי ושהושקעו בו הרבה כסף ומחשבה, ומצד שני המקום נראה מוזנח ועזוב. זוג מקומי גר שם ומטפל בהכל, כולל ארוחות, אם תרצו. אני מאוד נהניתי שם, אבל אם ממש חשוב לכם ניקיון - אולי עדיף מקום אחר. יש 2 מלונות אחרים, עם נוף לאגם, במחירים הרבה יותר יקרים. בעיירה עצמה El Congo יש הוסטל נוסף, בסיסי ולא מתוחזק מי יודע מה, בכ-10$ לחדר פרטי.
* חוף אגם ציבורי חינם. קחו אוטובוס לכיוון האגם ושאלו איפה לרדת. מקומיים המליצו לי ללכת לחוף פרטי כי יותר בטוח שם.
* חוף רחצה פרטי, מקומית אמרה לי שזה החוף הפרטי היחידי באיזור שניתן לשלם ולהיכנס אליו, ובאמת לא ראיתי נוספים. 3$ כניסה לכמה זמן שתרצו. יש בריכת שחיה, מסעדה, דוכן שייקים, וחוף לאגם. המקום יפה, אבל החוף עצמו לא מתוחזק במיוחד, והדרך לרחצה באגם היא קפיצה מהדק או שחיה מעל צמחיית מים עד שמגיעים למקום מספיק עמוק. אפשר לשכור אופנוע ים - 30$ לחצי שעה (אני הורדתי אותם ל-10$ ל-15 דק'). אפשר לשכור סירת מנוע קטנה.
 * הר געש סנטה אנה - Volcano Santa Ana שנמצא בפארק הלאומי סרו ורדה - Parque Nacional Cerro Verde, ויש כאלה שקוראים לו פארק לאומי לוס וולקנוס - Parque Nacional Los Volcanos. כנראה נקודת התצפית היפה ביותר במדינה והאטרקציה השווה ביותר! מטפסים על הר געש סנטה אנה, ומשם אפשר לראות: אגם רותח שבתוך הר הגעש, הר געש איסלקו - מושלם ומעשן, אגם יוחואה, ו-Cerro Verde - הר ירוק יפהפה. הגעה ומחירים: מאגם קואטפקה קחו אוטובוס לסנטה אנה ומשם לכיוון סונסונטס ובקשו לרדת בפארק. נסיעה של כשעה וחצי. עולה 2-3$ להיכנס לשמורה + 1$ מדריך + 1$ לעבור בשטח פרטי. בכל יום יוצא רק סיור אחד לטיפוס על הר הגעש, בשעה 11:00. כארבע שעות הלוך ושוב, כולל הרבה טיפוס וירידה.

לוע הר הגעש סנטה אנה, ובו אגם עם מים רותחים

בדרך לפסגת הר הגעש סנטה אנה, נשקף לו הר הגעש איסלקו – פעיל ומעשן

רוטה דה לאס פלורס (דרך הפרחים) – Ruta De Las Flores
* תיאור כללי: כביש שעובר בכ-5 יישובים קטנים, יפים ויחסית קרובים אחד לשני, לכל יישוב ייחוד משלו; ציורי קיר, עבודות פסיפס, עבודות קליעה בקש, אגמים ומפלים. פסטיבל מזון אופייני לאיזור בסופ"שים.
* פסטיבל מזון: בכל שבת-ראשון מתקיים פסטיבל מזון: מוקמים המון דוכנים של אוכל מגוון, כולל הרבה חיות קטנות ומסכנות (צפרדע?!). הפסטיבל מתקיים בשעות שונות בכל עיירה. הפסטיבל הכי גדול מתקיים ב-Juayua, והוא פועל מ-11 ועד 17. גם ב-Ataco יש פסטיבל די גדול יחסית, והוא פועל בערך מ-17 ועד 21.
 * מלון Casa Mazeta, שנמצא ביישוב Juayua, הוא ללא שום ספק ההוסטל הטוב ביותר שהתארחתי בו ב-3 החודשים האחרונים. 9$ למיטה בדורמיטורי, ויש מגוון מחירים סבירים לחדר פרטי עם/בלי שרוקלחת פרטיים. מטבח מאובזר בצורה מושלמת! כל ההוסטל נקי ביותר. גינה מקסימה, כולל צמחי תבלין לשימוש. WIFI מעולה. טלויזיה וספריית דיוידי ענקית, ובה כל הסרטים מקוריים. קלסר שמכיל את כל המידע הנחוץ לגבי האיזור. אפשר לבקש מגבת. קשה לעזוב את המקום הזה. הבעלים נוטה להזמין אורחים למשקאות על חשבונו, וחולק את הבעלות עם בחורה מפינלנד שהגיעה כאורחת ולא הצליחה לעזוב.
* תחבור"צ: קו 249 הוא קו האוטובוס הבין עירוני היחידי באיזור, והוא נוסע במסלול שבין סונסונטה Sonosnate לבין אאואצ'פן Ahuachapan ל-2 הכיוונים, תוכלו לתפוס אותו לכל אחד מהצדדים בכל אחת מעיירות דרך הפרחים Ruta De Las Flores.
* אאואצ'פן - Ahuachapan: ציורי קיר ברחבי העיירה. אחת האטרקציות הכי פופולאריות באיזור: מעיינות חמים סנטה טרזה - Termales Santa Teresa. מתחם גדול מאוד (לטענתם המעיינות החמים הגדולים ביותר במרכז אמריקה), עם מעל 20 בריכות בטמפרטורות שונות. 10$ כניסה, תוספת של 5$ למי שרוצה להתמרח בבוץ. יש במתחם כמה מסעדות וברים, הרבה כיסאות נח ושולחנות, וזה אחלה מקום לרבוץ. למי שמעדיף לשלם פחות או מעדיף מקום פחות עמוס: אליקנטה - Alicante הוא מתחם נוסף של מעיינות חמים, עולה 5$ כניסה, מכיל כ-10 בריכות, מסעדה ושלל סוגים של כיסאות נח לרביצה. 2 מתחמי המעיינות החמים נמצאים ממש סמוכים זה לזה, אבל רחוקים כ-40 דק' הליכה מתחנת האוטובוס. אפשר ללכת או לתפוס טרמפ - כולם עושים את זה.
* קונספסיון דה אטקו - Concepcion de Ataco או בקיצור Ataco - אטקו: הרבה ציורי קיר, בעיקר ברחובות שמסביב למרכז. בנוסף, אפשר לטפס כרבע שעה לתצפית יפה על העיירה, בשם סרו דה לה קרוס Cerro de la Cruz.
* אפנקה - Apaneca: אם תרדו בכניסה לעיירה תוכלו ללכת ל-2 מסלולים שונים, שמובילים כל אחד מהם לאגם אחר, וכל אחד מהם לוקח כשעה הלוך ושעה חזור. המומלץ מביניהם, שבו הדרך סלולה וברורה (לא צריך מדריך), נקרא לה לגונה ורדה - La Laguna Verde. הרבה עליות וירידות בדרך, אבל יחסית מתונות והדרך נוחה, כפרית ויפה. כשמגיעים לאגם אפשר לאכול במסעדה מקומית, להינות מהשקט, ואם רוצים, יש מסלול של כרבע שעה שמקיף את האגם (נחמד, אבל התצפית הכי טובה על האגם היא מהנקודה שבה מגיעים לאגם). לא צריך לשלם כלום. אפשר היה להתרחץ באגם, אבל כשאני הגעתי, שומר אמר לי שאי אפשר להתרחץ באגם מכיוון שהם בהתליכי בדיקה אם אפשר להשתמש במים לשתיה. האגם השני נקרא לה לגונה דה לס נימפס - La Laguna de las Nymphas. לא הלכתי אליו, אבל אומרים שקשה למצוא את הדרך ללא מדריך, ושהאגם לא במצב טוב לרחצה - נראה קצת כמו ביצה ומלא בצמחי מים. לפעמים עוברים בדרכים הללו רכבים ואפשר לנסות לתפוס טרמפ. אפשר לשכור רכב שטח, דומה לטרקטורון, שנקרא בוגי - Buggy, ולנסוע איתו לאגם, המחיר הוא 20$ לשעתים לכל אחד, כל רכב יכול להכיל 2 אנשים, ניתן להזמין דרך הוסטל Casa Mazeta.
* סלקואטיטן - Salcoatitan: העיירה מתהדרת בעבודות פסיפס לאורך הרחובות. כדאי לרדת מהאוטובוס בכיכר המרכזית, להתרשם ממנה (ולאכול פופוסס באחד מדוכני הרחוב) ומשם לרדת כ-350 מטר ברחוב הראשי. בדרך עוברים הרבה ציורי קיר יפים, כולל גן קטן ומקסים. אחרי 350 מטר, מגיעים לגן קטן נוסף, שבמרכזו עץ עצום בן 300 שנה מסוג Ceiba.
* חואיואה - Juayua: עיירה מקסימה מלאה בציורי קיר, כיכר מרכזית מעוצבת, והרבה מפלים מסביב. אפשר ללכת ברגל, ללא מדריך, למפלים בשם לוס צ'ורוס דה לה קלרה - Los Chorros de la Calera. כ-45 דק' הליכה ממרכז העיר. מגיעים ל-3 מקומות בהם יש מפלים לא גבוהים אך רחבים. יש בריכות שאפשר להיכנס, ואפילו מערה קטנה ומלאה במים שאפשר ללכת דרכה בקושי, אבל במערה כדאי ללכת עם מדריך או עם מקומי, כי היא חשוכה, וצריך לדעת איפה להיכנס ואיפה לצאת - חלקים ממנה חסומים. מי שרוצה, יכול לקחת טור של כ-6 שעות בשם סיאטה קסקדס - 7 Cascadas (שבעה מפלים), שהאחרון שבהם הוא Los Chorros de la Calera. את הטור אפשר להזמין דרך Casa Mazeta, והוא עולה 20 דולר לכל אחד, אם אתם 4 או יותר - המחיר יורד בהתאם לכמות. הטור כולל הליכה בלב מטעי קפה, רחצה בכמה מפלים בינוניים, מפל בגובה 80 מטר (לטענת המדריך, לדעתי - לא יותר מ-40), ירידה תלולה תוך שימוש בחבל, ארוחת צהרים והסברים מפי אחד המדריכים של משפחה שגרה ממש שם בלב המטעים כבר כמה דורות.
 * נאויסלקו - Nahuizalco: המאפיין של העיירה הזו הוא עבודות קליעה בקש במגוון צורות וגדלים. הכיכר המרכזית מרוחקת כ-20 דק' הליכה מתחנת האוטובוס, אפשר לקחת אוטובוס אחר פנימי, אך לא כדאי, כי כל דוכני המזכרות (שכוללים עבודות קש) נמצאים בדרך הזאת. הכיכר המרכזית גדולה במיוחד ויפה, ויש בה המון מסעדות מקומיות. בשוק המקומי, שנמצא ממש לייד הכיכר, תוכלו לטעום כמה מאכלים מקומיים שעשויים מיוקה (ירק-שורש, קרוב של הבטטה) במגוון צורות, וכן מאכל ייחודי ואופייני לעיירה: Ticucos, דומה לתמלס - Tamales. עשוי מתירס, ממולא במשהו, ועטוף בעלה גדול (צורת ההגשה הייתה הדבר העיקרי שהלהיב אותי, הטעם הרבה פחות). סמוך לעיירה יש מפל יפה ומרשים בגובה 40 מטר. קצת קשה למצוא את הדרך לבד, ומקומיים המליצו לי לקחת מדריך גם מבחינה בטחונית - עשויות להיות גניבות. אומרים שאפשר לקחת מדריך בכ-15$. אבל גם אפשר לבוא לתחנת המשטרה המקומית, ממש קרובה לכיכר המרכזית, ולבקש ליווי משטרתי בחינם. הזוי, אבל זה חלק מהתפקיד של המשטרה כאן - ללוות תיירים. בחרתי באופציה החינמית, ומצאתי את עצמי ברכב משטרה 4*4 עם 5 שוטרים, כולם חמושים. הסיעו אותנו כרבע שעה, ואז ירדתי למסלול למפל יחד עם 3 שוטרים. הם קטפו פאפיה ענקית ממטע באיזור, והלכנו כרבע שעה עד המפל. הסיעו אותי גם חזרה, כמובן, ולא ביקשו שום טיפ או תשלום. אפילו הסכימו שנצלם סלפי.

אל טונקו - El Tunco
* תיאור כללי: המקום המתוייר ביותר במדינה (ואולי - המקום המתוייר היחיד במדינה). עיירה פצפונת, בערך 2 רחובות, שנגמרים בחוף ים. האטרקציה העיקרית כאן היא גלישה. בכל רגע נתון תוכלו לראות במים עשרות גלשנים, יש כמה מקומות לשכור מהם ציוד גלישה או לקחת שיעור גלישה. כל סוג של אוכל באל טונקו - מאוד יקר יחסית לאל סלבדור, אם אתם אוהבים להכין אוכל לבד (או לחסוך כסף) - כדאי להצטייד לפני שמגיעים. משמעות השם של המקום, “אל טונקו”, הוא “החזיר”, מכיוון שבחוף הרחצה יש סלע גדול שאולי פעם נראה כמו חזיר.
* הגעה ומחירים: מסונסונטה יש רק 2 אוטובוסים ביום שנוסעים ללה ליברטד (ועוברים בכניסה לאל טונקו), בשעה 6:00 ובשעה 15:30. לא יודע זמנים ומחירים, כי נסעתי בטרמפ ישיר... מחואיואה ועד אל טונקו לקח פחות משעתיים. בתחבור"צ כנראה ייקח כ-5 שעות.
* מלון סונסליטו - Sunsalito, האופציה הזולה ביותר: 5$ ללילה בדורמיטורי של 6 מיטות, כולל מגירת אכסון גדולה לכל אחד ומגבת. יש בהוסטל בריכת שחיה בגודל בינוני, מטבח מרווח ומאובזר, מי שתיה קרים חופשי, ערסלים וכסאות שיזוף מפלסטיק, Wifi. נקי ונעים. באופן יחסי רחוק מהחוף עצמו - ועדין, רק 5 דק' הליכה. יש המון הוסטלים נוספים במגוון מחירים, זה הזול מכולם.
* גלישה: אפשר לשכור גלשן ב-10$ ליום (אין השכרה לפי שעה). אפשר לקחת שיעור גלישה במחיר של 10-15$ לשעה. אפשר להשכיר בוגי במחיר נמוך יותר. השמש חזקה ביותר, כדאי למרוח קרם הגנה ולוודא שחולצת מים כלולה במחיר השכרת הגלשן.
* מפלי טמניקה - Cascadas de tamanique. מהכביש הראשי, בכניסה לאל טונקו, אפשר לקחת אוטובוס לעיירה בשם טמניקה. הנסיעה עולה 50 סנט ולוקחת כ-45 דק'. יש אוטובוס פעם בשעה בערך. אפשר לנסות לקחת טרמפ בארגז האחורי של טנדר - כמעט כל מכונית שתחלוף בכיוון תגיע לעיירה. מהכיכר המרכזית אפשר ללכת לבד למפלים, או לקחת מדריך בכ-5$. גילאי המדריכים במקום נעים בד"כ בין 8-15. הילדים לא ידעו לטפל בכם אם נפצעתם או להסביר על האיזור, אבל הם ללא ספק יודעים להוביל אתכם בדרך הקצרה ביותר למפלים, שלא בהכרח כזה קל למצוא לבד (אבל אפשרי).
 * פלאפל-חומוס ישראלי. ממש בכניסה לאל טונקו, בתחילת הרחוב הראשי, צמוד למלון סונסליטו, תמצאו מסעדה קטנה בבעלות אלעזר, אחלה בחור ישראלי שהחליט להשתקע פה. תוכלו להזמין פלאפל בלאפה - מנה גדולה ומכובדת ב-3$ שלא נופלת מהפלאפל בארץ, או צלחת חומוס עם קצת סחוג באמצע ואחלה פיתה ב-4$. מושלם למי שמתגעגע לאוכל בארץ.

סוצ'יטוטו – Suchitoto, אגם סוצ'יטלאן - Lago de Suchitlan
* הגעה ומחירים: מהכביש הראשי שבכניסה לאל טונקו לוקחים מיניבוס-שאטל מס' 102 ישיר לסן סלבדור (לכיוון לה ליברטד), 1.5$, כשעה נסיעה, עובר כל כ-20 דק'. בסן סלבדור לוקחים קו 7C לטרמינל דה אוריינטה - Terminal de oriente, עולה 20 סנטבוס, שעה נסיעה. משם מיניבוס-שאטל לסוצ'יטוטו, 90 סנטבוס, כשעה ורבע נסיעה.
* מלון Blanca Luna. המחיר הוא 6$ למיטת יחיד בחדר מרווח אך עם קירות מתקלפים ולא ברמת ניקיון גבוהה. החדר פרטי בערך - הקירות עשויים מחומר מאוד לא מבודד, ומגיעים רק עד מחצית מגובה התקרה הגבוהה. שרוקלחת משותפים ללא מים חמים. יש חדרים במצב תחזוקה הרבה יותר טוב ועם שרוקלחת פרטיים ב-10 וב-15$. המחירים כוללים מטבח (צפוף אך מאובזר), Wifi, שני ערסלים ופינות ישיבה נחמדות ומגבת. הבחור שעובד שם הציע לי כביסה ב-3$, וכשראה שיש לי שקית אחת של בגדים הוא הכריז שזה חינם. כל ערב באים חברים שלו לשתות שם בירה, הם ממש נחמדים ורוצים לעזור וכיף לקשקש איתם.
* הוסטל Lago Vista. מחיר קצת יותר יקר ועם נוף לאגם.
* אגם סוצ'יטלאן - Lago de Suchitlan. כדי להגיע לאגם ממרכז העיר תוכלו ללכת בירידה במשך כחצי שעה עד שתגיעו אליו, או לקחת מיניבוס-שאטל שעולה 30 סנטבוס, פחות מ-10 דק' נסיעה (או לתפוס טרמפ). רגע לפני התחנה האחרונה יש לשלם 1$ כניסה למתחם, בו תוכלו למצוא טיילת קצרה לאורך האגם, מקומות ישיבה, בריכת שחיה ומסעדות. כמחצית מהשנה האגם מלא כמעט לגמרי בצמח מים בשם נימפה, כך שאי אפשר לראות את מי האגם - רק מרבד גדול של נימפה. שיא הפריחה בערך בדצמבר, והפרח ממש יפה. בחצי השני של השנה, אפשר לקחת סיור באגם עם סירת מנוע תיירותית, המחיר תלוי בד"כ במס' המשתתפים ונע בערך בין 4-20$ לאחד. אפשר לעשות אומגה ב-6$ לאי שבתוך האגם.
* מוזיאון 1000 צלחות - Museo de 1000 Platos. ממש קרוב לכיכר המרכזית, מאחורי הכנסיה, תוכלו למצוא מוזיאון קטן וחמוד, שמכיל כמות בלתי סבירה של צלחות (להערכתי הרבה יותר מ-1000). הכניסה עולה דולר אחד. הבחור שעובד שם אמר לי שבד"כ אנשים ממצים את העסק ב-15-20 דק', אבל אני התעקשתי להתרשם מכל הצלחות, וזה לקח לי שעה וחצי. יש שם בעיקר המון צלחות מאויירות מכל רחבי תבל, אבל גם סוגים נוספים של מזכרות. נחמד וללא ספק שווה את הכסף.
* כנסיית סנטה לוסיה - Santa Lucia, בכיכר המרכזית. אחת הכנסיות הגדולות והמרשימות במרכז אמריקה.
 * מוסיאו דה לה מונדה (מוזיאון המטבע) - Museo de la moneda - לא קיים שם יותר, עבר לעיר אחרת! במקום יש עכשיו תחנת משטרה.