טיול בדרום אפריקה -; טיול של שלושה שבועות לזוג

קודם כל אקדים ואומר שאנחנו זוג בני 28-9 שאוהבים מאוד לטייל (היינו כבר באוסטרליה-ניו זילנד, סין, מיאנמר ותאילנד) והטיול הזה היה טיול הירח דבש שלנו והיא שונה מאוד במהותו מכל הטיולים שקדמו לו וגם התפנקנו הרבה יותר. אנחנו טיילנו בין סוף ספטמבר לאמצע אוקטובר ולכן המחירים הם כבר מחירי עונת שיא אבל מצד שני כמעט ולא היינו צריכים להזמין מקומות מראש. סוג הטיול הזה הוא שונה במהותו מטיול של מטיילים רגיל והוא הרבה יותר מסודר וקצת יותר דומה לטיול אירופאי שבו ישנים במלונות/אכסניות ונוסעים ברכב שכור.
במידה ואתם קוראים את הבלוג הזה ויש לכם שאלה אשמח מאוד לענות (לפני הטיול שלנו נורא הסתבכתי ולא מצאתי כמעט מידע שימושי על המדינה ולכן שמחה לעזור לכל מי שהולך לאיבוד)
הכנות של לפני הטיול
1.מטבע -; המטבע המקומי היינו ראנד (Rand/ZAR) והוא שווה ערך לקצת פחות מחצי שקל.
2.כסף -; הכי קל להסתדר במדינה באמצעות כרטיס אשראי (ויזה/מסטרקארד). בכל מקום גדול ובכל מסעדה מקבלים את הכרטיסים ועל מנת לחייב אתם תהיו חייבים להזין את הקוד שלכם ולכן אין חשש של גניבה. אך חשוב מאוד לשים לב שנותני השרות לא הולכים עם הכרטיס שלכם למקום אחר ובכל מקום שתשלמו בכרטיס אשראי יביאו לכם את המכונה עד אליכם כדי שתראו במו עיניכם שלא גונבים לכם את הכרטיס. תוכלו גם למשוך כסף בכמעט כל מקום ולשלם במקומות שבהם לא מקבלים כרטיסי אשראי (כגון מקומות לינה -; לרובם אין מכונה לכרטיסי אשראי). בנוסף, תצטרכו כסף קטן בשביל טיפים במסעדות וטיפים ל"שומרי הרכבים".
עדיך שיהיה עליכם מזומן אך תעדיפו להשתמש בכרטיס אשראי (מה גם שעל עסקאות בכרטיס תשלמו פחות עמלה ממשיכת מזומן)
3.עלויות -; העלויות שלנו הסתכמו בכ28 אלף שקלים לשנינו (כולל כרטיסי טיסה, אוכל, רכב, מקומות לינה, אטרקציות ובעצם הכל) עבור שלוש השבועות במדינה. אופי הלינה היה בעיקר לינה במקומות מאוד טובים אך לעיתים גם באכסניות הכי פשוטות. שימו לב שרוב מקומות הלינה כוללים במחיר גם ארוחת בוקר. בטיול שלנו אכלנו במסעדות וגם בישלנו בעצמנו (בערך חצי חצי).
4.כרטיס טיסה לדרום אפריקה -; אנחנו הזמנו כחודשיים לפני שטסנו ולכן לא היו כבר טיסות מוזלות של חברות זולות וגם לא רצינו טיסה ארוכה לכן טסנו עם אל-על טיסה ישירה ליוהנסבורג (חברות תעופה אחרות עושות עצירה בדרך).
5.טיסות פנים -; בהנחה ואתם הולכים לטייל את המדינה בזמן קצוב (כמו שהיה לנו) תצטרכו לעשות טיסות פנים. אנחנו הזמנו 2 טיסות פנים: יוהנסבורג->פורט אליזבת' (שבוע אחרי הנחיתה) ו-קייפטאון->יוהנסבורג (ביום הטיסה חזרה לארץ). ישנן מספר חברות תעופה במדינה והכי טוב לעשות השוואת מחירים בינהם:
·British Airways-; טסנו איתם והיה ממש מצויין.
·KULULA- חברת הבת הזולה של בריטיש -; טסנו גם איתם והיה גם כן מצויין
·South African Airways(SAA) -; החברה הלאומית ולכן גם היקרה ביותר
·Mango-; חברת הבת הזולה של SAA.
·1Time-; חברת תעופה זולה, אך כאשר אנחנו תכננו את הטיול הודיעו על קשיים כלכליים ולכן פחדנו להזמין טיסה דרכם
6.רכב -; אנחנו טיילנו את המדינה ברכב וזהו הכלי תחבורה המומלץ במדינה שכן ככה מגיעים לכל מקום ויתר קלות. ישנו גם אוטובוס תיירים שנקרא באזבאס והוא נוסע בכל המקומות המתוירים והוא עוצר בבאקפקרים (אכסניות של מטיילים) הגדולים. אנחנו הזמנו רכב מהארץ דרך חברה ישראלית גדולה -; שלמהSIXT - הם היו הכי זולים בהשוואת מחירים אך הם גם היו קצת מבולבלים לגבי התנאים בדרום אפריקה עצמה. החברה המקומית ששלמהSIXTעובדים איתה נקראת 1first car rentalוייתכן ויצא לכם יותר זול להזמין ישירות דרכם. הסיבה שאנחנו כן הזמנות דרך הסוכן בארץ היא העובדה שיכלו לתת לנו הצעה שכוללת ביטול השתתפות עצמית (אך שווה לעשות טלפון לחברה בחו"ל ולברר אם הם יכולים לתת את אותו הדיל). עוד דרך שניתן להוריד את עלות ההשכרה היא לשאול אותם בטלפון אם ישנם מבצעים לחברות מסוימות/חברות אשראי וכולי (הוריד לנו ב-15% את העלות). חברות נוספות וגדולות שקיימות בדרום אפריקה הם Thrifty, europcar, avis, budget, hertzוכו'. שווה להשוות את המחירים שנותנים לכם גם בטלפון וגם באתר של החברה בדרום אפריקה. חשוב לשים לב שיש תשלומים נוספים שתאלצו לשלם בסיום ההשכרה (פתיחת תיק, שטיפת רכב, החזרת הרכב ביעד שאינו המקום בו הושכר וכו') וגם זה צריך להתווסף להשוואת המחירים שלכם. עוד דבר חשוב לבדוק הוא את סוג הרכב שקודם כל יהיה בו מזגן ושנית שיהיה מקום למזוודות מאחור. הרכב שאנחנו בחרנו היה ניסן מיקרה ידני, שהתאים בדיוק למזוודה אחת של 20 ומזוודה של 24. לעומת המיקרה, השברולט ספארק החדשה הייתה קטנה מידי. וזה מאוד חשוב שכל הציוד שלכם יכנס לבגאז כדי שלא ירצו לפרוץ לכם לרכב. בכל הרכבים היה רדיו דיסק (על אף שלא מתחייבים על כך בחברה הישראלית).
7.ביטוח נסיעות -; טריוויאלי אך חשוב לי רק להוסיף שעבור הטיול שאני אפרט לא תצטרכו את הביטוח המוגדל של חילוץ והצלה שכן הטיול מאוד ברור ולא תצאו לטראקים שאפשר ללכת לאיבוד בהם (על אף שיש אופציה לעשות זאת -; ואם תחליטו לעשות זאת אז כדאי מאוד להגדיל את הביטוח)
8.חיסונים -; אנחנו התחסנו לפני הטיול. חשוב לבדוק אילו חיסונים צריך ולהתחסן בהתאם. בנוסף, חייבים להצטייד בכדורי מלרייה עבור הימים שבהם נמצאים בפארק קרוגר הנגוע במלריה. הכדור שקנינו היה מלרון ויש לקחת אותו יום לפני הכניסה לאזור הנגוע, כל יום במהלך השהות באזור הנגוע, ויום אחד אחרי היציאה מהאזור הנגוע. על אף היותו כדור יקר, הוא הכדור הכי טוב כיום בשוק והוא אמור להיות ללא תופעות לוואי (לנו לא היו).
9.לינה בפארק קרוגר -; כיוון שזהו ההיילייט של הטיול ומקום פופולרי מאוד יש להזמין לינה בפארק מספיק זמן מראש כדי שתוכלו לישון במחנות השווים (או בכלל לישון בתוך הפארק).
על מנת להבין כיצד להזמין מקומות בפארק תצטרכו פשוט לפתוח מפה של הפארק (שגודלו כמדינת ישראל) ולהבין היכן אתם רוצים להיות כל לילה. ההמלצה של כולם היא להיות באזור הדרומי של הפארק כי שם יש את מצבור החיות הרב ביותר. אנחנו היינו בפארק חמישה ימים (4 לילות) וישנו 2 לילות במחנה satara(בצפון של הדרום) ו-2 לילות במחנה lower sabie(בדרום). אני מאוד מאוד ממליצה על המחנות הללו שכן הם ממוקמים באזורים מאוד אסטרטגיים. כמו כן, ממליצה לישון במקום יותר מלילה כי זה הרבה יותר נוח. בעקרון היה עדיף לנו לישון קודם במחנה השני ואח"כ בראשון אך כיוון שהזמנו רק חודש לפני הטיול אלו המקומות היחידים שנשארו (וגם זה ממש במזל כי אלו מחנות ממש ממש פופולריים). לגבי סוג הלינה -; אנחנו ממליצים על לינה בבונגלו שיש בו מטבח (במידה ותבשלו לעצמכם). אנחנו ישנו 2 לילות בלי מטבח וזה היה מאוד קשה לבשל ואילו במקום השני היה ממש מצויין ובכלל ההאט היה הרבה יותר מפנק. מחנה נוסף שביקרנו בו וגם ממש אהבנו היה olifants(במרכז - צפון). בכל מקרה אפשר לראות את כל סוגי הלינה כאשר אתם מזמינים מקום וגם תוכלו לראות תמונות של כל מקום. על מנת לבצע הזמנה אונליין הכנסו לאתר: http://www.sanparks.org/parks/kruger/
10.ציוד  - במידה ואתם מתניידים ברכב אז תאלצו להיפרד מהתיק טיולים שלכם ולעבור למזוודה (זה הרבה יותר נוח) ולא יהיה לכם צורך במגבת טיולים שמתייבשת מהר כי בכל מקום שתשנו יספקו לכם מגבות (ולעתים גם סבונים). בתאריכים שבהם טיילנו באזור של פארק קרוגר היה חם (גופיה, מכנס קצר וסנדלי שורש) ואילו באזור הדרום היה קר ולעתים גם גשם (מכנס ארוך, חולצה ארוכה, פליז, נעלי טיול סגורות ומעיל רוח שמאוד חשוב בעיקר בקייפטאון שלעתים יש שם רוח חזקה ברמות שלא הכרנו). בכמעט כל מקום שתשנו בו יותר מלילה תהיה לכם אפשרות לשים את הבגדים שלכם בכביסה על הבוקר ולקבל באותו יום אחר הצהרים -; בין אם במקום בו אתם ישנים ובין אם במכבסה עירונית.
ציוד נוסף וחשוב:
·אייפון (או כל מכשיר דומה) -; במידה ואכן תשכרו רכב תצטרכו גם GPSעל מנת להתמצא במדינה ובדרכים. השכרת GPSבחברות השכרת הרכב מאוד יקרה ולכן הדרך הכי פשוטה ונוחה היא פשוט להביא אייפון ולהוריד אליו אפליקציית GPS. המומלצת ביותר לטעמי היא Telmap Nev. בתחילת הטיול תקנו סים קארד מקומי ותטעינו אותו בחבילת גלישה וכך גם תוכלו להשתמש כל הזמן בתוכנת הניווט וגם תוכלו לגלוש באינטרנט ואף להזמין מקומות לינה. אנחנו קנינו סים מקומי בחברת MTNבשדה התעופה בסכום כולל של 290 ראנד הכללו 500 מגה גלישה ו60 ראנד לשיחות/הודעות. חברה נוספת שגם לה יש את אותם שירותים היינה Vodacom. חשוב לציין שבכמעט כל מקום בדרום אפריקה יש קליטה (בפארק קרוגר יש רק במחנות).
·כרטיס סטודנט -; אם יש לכם אז תביאו כי זה מקנה הנחות שוות בכניסה לאתרים מסוימים -; תשאלו בכל מקום אם יש הנחה לסטודנטים כי לא מציינים זאת בשום מקום.
·משקפת -; בפארק קרוגר תוכלו מאוד להנות ממשקפת כדי להבחין בחיות שנמצאת רחוק (לדוגמה נמר אפריקאי ששוכב על עץ)
·מצלמה -; אנחנו לקחנו מצלמת SLRשמאוד נהנינו לצלם איתה את החיות בספארי (פארק קרוגר).
11.הזמנת מקומות לינה -; במידה ואתם מאוד מסודרים ומתוכננים (הדבר אפשרי בהחלט בדרום אפריקה) תוכלו גם להזמין את מקומות הלינה מראש. האתר שהכי אהבנו להזמנת המקומות ולצפיה בהזמנות הינוwww.safarinow.com . האתר מאוד נוח לשימוש וכתובים בו מחירים והמלצות של אלו שהזמינו את המקומות. בנוסף, אפשר לבקש ממקומות הלינה הצעות מחיר ולבקש הנחות. זה עוזר כי באמת נותנים הנחות, בייחוד אם נשארים יותר מלילה אחד.
בהמשך הכתבה אכתוב על מקומות מומלצים. בנוסף, אני מאוד ממליצה להזמין מקום לינה ללילה הראשון כדי לא להתעסק עם זה ברגע שאתם נוחתים עייפים ומבוהלים.
12.בטיחות -; שימו לב שדרום אפריקה היא באמת מדינה לא בטוחה במיוחד וכמעט כל אחד חוזר עם סיפור שבו גנבו לו משהו או שדדו אותו ולכן יש מאוד להיזהר. מאז נפילת האפרטייד נכנסו לארץ הרבה שחורים שאינם דרום אפריקאים והם אלו שאחראים ל-90% מהפשע. שימו לב שרוב תחושת חוסר הביטחון היא בעיקר בערים מרכזיות (יוהנסבורג וקייפטאון). חשוב שלא תיבהלו מכל הסכנות שכן זאת באמת מדינה מדהימה ומסוכנת רק במקומות מאוד מסוימים. ברגע שתכנסו למקום בו יש תשלום על כניסה כבר תרגישו הרבה יותר נוח ובטוח.
להלן כמה כללי בטיחות:
·לנעול את הרכב כאשר אתם נוסעים (שמענו סיפורים שפותחים את הדלתות וגונבים תוך כדי שאתם מחכים ברמזור).
·לא לנהוג בחושך (מאוד מפחיד ולא תרצו להיתקל בחבורת שודדים באמצע הלילה).
·לא להראות תיירים -; הם מזהים אותנו מרחוק ויודעים שאנחנו ארנק מהלך ולכן ישר ירוצו לכיוונכם.
·להפריד את הכסף שלכם ולא לשים הכל במקום אחד. שימו בארנק מעט כסף למקרה בו תצטרכו "להביא את כל הכסף" תוכלו להוציא מהארנק מה שיש (לא הרבה) ולתת הכל (כפי שקרה לנו).
·בכמעט כל מקום חניה יהיה "סדרן חניה" שיבקש כסף על כך שהוא "שומר" לכם על הרכב. תנו לו כמה ראנדים (~5) ואל תתווכחו. זאת עוד אחת מהדרכים שלהם להמציא משרה שאינה קיימת ושלא נדרשת. אבל עדיף שיעשו את זה מאשר שיתעסקו בפשע.
·לא להתעסק עם גנבים/שודדים -; אם אומרים לכם להביא כסף אז תתנו כי הם עלולים להיות מסוכנים ולא לחשוב בהיגיון.
·לנעול במנעול טוב את המזוודות בטיסות פנים שלכם.
13.למקרה שתהיתם - אין צורך בויזה
ימים 1 - 7 -; פארק קרוגר ובלייד קניון
28.9 -; נחיתה ונסיעה לכיוון פארק קרוגר.
ראשית, טסנו בטיסה ישירה מתל אביב ליוהנסבורג עם חברת אל על אשר יצאה רק ב-100 דולר יותר יקרה מהחברות האחרות שטסות בטיסה לא ישירה. הטיסה עלתה לנו 1280 דולר לאדם
(שימו לב: משרתים בעלי כרטיס אשראי של חבר זכאים ל-7% הנחה בטיסות אל על אז אם אתם מכירים מישהו שיש לו כרטיס תבקשו ממנו ואז זה יוזיל את המחיר).
הטיסה שלנו התעכבה ונחתנו ב-15:00 (במקום ב- 14:00) ביוהנסבורג. בנוסף, היה לנו מטוס ממש ישן ומזעזע והאוכל היה נוראי והדבר הכי גרוע -; הנחיתה, הייתה ממש רועדת ומפחידה.
יצאנו משדה התעופה וניסינו למהר כמה שאפשר כדי לצאת לנסיעה באור היום לעיר בה הזמנו מקום לינה. בהתחלה קנינו סים קארד והוצאתנו כסף מקומי. משם המשכנו ישר לסוכנות השכרת הרכב ולקחנו את הרכב. (קצת התעכבנו שם כי הם לא שמרנו לנו את הרכב כי איחרנו בשעתיים מהשעה שאמרנו שנבוא לקחת). חשוב לבדוק את הרכב ולרשום כל שפשוף שיש כדי שלא יחייבו אתכם אחר כך. בנוסף חשוב לוודא, כפי שציינתי בהתחלה, שהמזוודות/תיקים שלכם נכנסים במלואם לבגאז של הרכב. אחרי שהתמקמנו ברכב התחלנו בנסיעה. שימו לב: הנסיעה היא בצד שמאל של הכביש (כמו באנגליה) וכך גם הרכב. זה קצת קשה בהתחלה ודורש זמן הסתגלות. מסוכנות הרכב יצאנו ישר לנסיעה של שעה וחצי מחוץ ליוהנסבורג לכיוון פארק קרוגר. העיירה שנמצאת שעה וחצי מיוהנסבורג וכחמש שעות מפארק קרוגר היא Witbankאו בשפה המקומית eMalahleni. לצערנו הגענו בחושך וזה היה ממש מפחיד ומאוד לא מומלץ.
מקום לינה מומלץ: Witbank Castle Hotelאו Emalahleni Castleבעיר Witbank
ממש מקום חמוד. מיטה ומקלחת מאוד מפנקות. והם היו ממש נחמדים אלינו. הגענו ממש מאוחר בלילה ולא הייתה להם ארוחת ערב במקום והיינו מורעבים ולא רצינו לנסוע בחושך למקום אחר לאכול בו. והם פשוט אירגנו לנו פיצה והביאו לנו אותה מהמרכז. בקיצור, ממש חמודים.
לינקים: http://www.witbankcastlehotel.co.za/
או דרך safarinowhttp://www.safarinow.com/go/EmalahleniCastle
מחיר: 500 ראנד כולל ארוחת בוקר. (הזמנו את המקום מראש).
** טיפ: אם תרצו לעשות קניות של אוכל עדיף ברשתות גדולות כמו Pick and Payאו Spar.
29.9 -; נסיעה לפארק קרוגר
קמנו בבוקר, אכלנו, התארגנו ויצאנו לכיוון פארק קרוגר. הנסיעה מאוד ארוכה ומעייפת ולכן עושים הרבה עצירות בדרך. לפני הכניסה לפארק ניתן להצטייד באוכל שכן האוכל בחנויות שבפארק קצת יותר יקרות וחסרונן העיקרי שאין הרבה מבחר. סיבה נוספת שלפי דעתנו יותר נחמד לבשל בתוך הפארק היא העובדה שהמסעדות בכל מחנה מגישות את אותן מנות וזה קצת ממצה את עצמו אחרי פעם-פעמיים. בנוסף יש אפשרות מאוד נוחה להכין BBQ (מנגל). ליד כל בקתה במחנה יש מנגל אישי אשר מנקים בכל יום.
קצת הבהרות לגבי פארק קרוגר: זהו פארק ענק בערך בגודלה של ישראל. השערים לפארק והשערים במחנות נפתחים בשעה 5-6 ונסגרים בשעה 5-6 (תלוי בחודש -; יש להתעדכן) ולכן חייבים להגיע למחנה לפני שנסגרות הדלתות (איחור יעלה לכם במדריך צמוד וכ-500 ראנד שיובילו אותכם למחנה). על כל לילה בפארק יש לשלם עבור דמי כניסה (בנוסף לעלות הלינה) וזה עולה 192 ראנד ללילה לאדם. במידה ואתם נשארים יותר מ-5 לילות יש לכם טעם לרכוש כרטיס שנתי שנקרא WILD cardשעלותו היא 2330 לזוג. הכרטיס מקנה לכם כניסה חופשית (לשנה) לפארק קרוגר וגם לכל הפארקים במדינה וזה יכול לחסוך כסף רב. מהירות הנסיעה בפארק קרוגר מוגבלת ל-50 קמ"ש בכביש ו-40 קמ"ש בדרך עפר ולכן יש לקחת את ההגבלות האלו בחשבון הזמנים וגם בנוסף עוצרים כמעט כל הזמן אז המהירות הממוצעת בפארק היא 25 קמ"ש. חשוב לא לעבור את המהירות המותרת כי גם שם יש מצלמות מהירות. הנסיעה בפארק היא ברכב ולא ניתן לצאת מהרכב אלא במקומות מסודרים.
לפארק קרוגר נכנסנו בשעה 16:30 מהשער Orpenכי זה מה שהמליץ לנו הGPS על מנת להגיע בזמן למחנה שלנו Satara. כבר בכניסה לפארק מרגישים את הטבע והחיות. אחרי נסיעה קצרה כבר רואים חיות מכל צד ומאוד קרובות לכביש. החוויה מאוד מאוד מרגשת ומרתקת וכל הזמן עסוקים בלמצוא חיות. החוויה של הפארק היא כמו "צייד" כי כל הזמן עסוקים בלחפש ולמצוא חיות בטבע.
5 החיות שאנשים אוהבים לסמן עליהם Vובכלל נורא רוצים לראות נקראים ה-Big5והם פיל,באפלו,קרנף,אריה ולאופרד (שזהו נמר אפריקאי) - פילים ובאפלו יש בשפע ואילו לגבי השאר צריך מזל, עונה ובכלל רצון לחפש. אנחנו מאוד נהנינו מכל החיות ומכל המגוון העצום ולכן אני לא חושבת שצריך להתבאס אם לא ראיתם את כולם.
הגענו למחנה Sataraממש רבע שעה לפני הסגירה. הלכנו לקבל את המפתח לחדר והתמקמנו בחדר. החדר היה ממש חמוד, דיי סטנדרטי וישן קצת עם 2 מיטות, שירותים ומקלחת צמודים, מזגן ובחוץ היה מקרר ומנגל צמודים. על מנת להגיע ל"מטבח" המשותף היה עלינו לעבור מרחק מה וגם שם יש רק פלטות לבישול וברזי מים. כיוון שאין ציוד מבטח קצת קשה לבשל ככה אך ניתן להשכיר ציוד מבטח בעלות של 10 ראנד וככה אפשר גם לבשל וגם לעשות מנגל (אומנם בפחות נוחות אבל זה עדיין נחמד). אפשר לקנות מצרכים בחנות של המחנה ובאמת יש שם את רוב המצרכים הבסיסיים ובעלות של כ-15% יותר מסופרים מחוץ לפארק. במחנה יש גם מסעדה נחמדה עם אוכל לא מגוון במיוחד אבל עדיין דיי נחמד.
דבר נוסף שאפשר להזמין בכל מחנה שנמצאים בו זה טיול לילה או טיול בוקר. טיול בוקר יוצא לפני פתיחת השערים לקהל הרחב והוא נמשך כשלוש שעות ורואים את החיות עוד לפני הזריחה. טיול לילה יוצא אחרי השקיעה ואחרי סגירת השערים לקהל והוא גם כן נמשך שלוש שעות ורואים את החיות עם פנס בלילה בסביבה טבעית כאשר אין עוד מכוניות לידכם. בכל מחנה יש את הטיולים שהוא מארגן והמחירים גם כן קצת שונים (סיור בוקר באזור ה-200 ראנד לאדם ואילו סיור לילה באזור ה-300 ראנד לאדם). אנחנו לא עשינו אף אחד מהסיורים כי היינו מספיק זמן בפארק ויכולנו למצות אותו לבד וגם כשרצינו כבר לצאת המקומות נגמרו ולכן וויתרנו על כך. יש כאלו שמאוד התלהבו מהחוויה הזו ויש כאלו שיגידו שזה לא שונה מהנסיעה האישית ולכן עליכם לשקול כל אחד לעצמו.
לינה: Bungalowבמחנה Sataraללא מטבח (BG2) -; ההמלצה שלי היא דווקא בונגלו עם מטבח כי הם הרבה יותר טובים ויותר חדשים.
עלות: 785 ראנד ללילה.
**שימו לב שהצ'ק אין במחנות הוא מ-14:00 והצ'ק אאוט הוא עד-10:00
30.9 -; פארק קרוגר
קמנו בבוקר, התארגנו ויצאנו לחפש חיות. לא ממש ידענו לאן וכיצד אנחנו צריכים לנסוע אז פשוט נסענו לכיוון צפון דרך שבילי אפר. יש שבילי אפר שממש קשה לנסוע דרכם אבל עדיין זה נורא נחמד. ויש גם מקומות שנוסעים ממש הרבה ולא רואים כלום. מכיוון שיצאנו מהמחנה שלנו רק ב-10 כל החיות המעניינות (אריה ונמר) היו כנראה כבר עייפות אז לא ראינו אותם בכלל כל אותו היום. וממש התאכזבנו כי אמרו לנו שאזור Sataraזה המיקום האידאלי לאריות ונמרים. בכל מקרה, נסענו צפונה לכיוון המחנה Olifants-; מחנה ממש חמוד וגם האזור מאוד יפה ומשקיף על נהר Olifants. אכלנו שם צהרים ומאוד נהנינו מהנוף. בדרך ראינו בעיקר פילים. פארק קרוגר מאוד יפה ומגוון וכל חלק בו שונה בנוף שלו ובצמחיה וכתוצאה מכך גם בחיות שרואים. באזור הצפוני של המחנה Olifantsהייתה צמחיה שונה מאוד מאזור המחנה שלנו ולכן זה היה ממש יפה גם להצפין לשם.
אחרי יום מלא בחיות חזרנו עייפים למחנה ועשינו שוב אוכל על האש.
לינה: כמו בלילה הקודם (זה היה נוח כי היה ניתן להשאיר את הדברים שלנו וגם את המצרכים במקרר)
01.10 -; פארק קרוגר
ביום הזה הבנו שצריך לקום מוקדם ולנסוע מוקדם כי החיות הכי פעילות על הבוקר. אבל לא השכלנו שאנחנו צריכים להיות הראשונים שיוצאים מהשער ולכן רק יצאנו ב-6 אבל זה כנראה היה מאוחר מידי. ועם זאת ראינו המון חיות בשעות הזריחה וזה גם מאוד מיוחד. ובדרך גם ראינו משפחת קרנפים (וזה דווקא דיי נדיר). באותו היום נסענו לכיוון המחנה הבא שלנו -; Lower Sabie. עצרנו בדרך במחנה Skukuzaוהוא היה ממש עמוס ומלא תיירים (שמחנו שלא ברחנו בו בתור מקום לינה), עשינו שם עצירת אוכל והמשכנו הלאה למחנה שבו אנו לנים. הגענו בשעות הצהריים לאחר מספר שעות נסיעה והחלטנו לקחת את היום ברוגע. הבקתה הפעם הייתה מאוד נקיה ומאובזרת להכנת אוכל ולכן פשוט נרגענו על המרפסת של הבונגלו הצופה לנהר. מזג האוויר היה חם באופן יוצא דופן וזה דווקא היה נחמד. בנוסף, כיוון שהבונגלו ממוקם מעל הנהר שומעים כל הזמן את ההיפופוטמים וגם זו חוויה מרתקת. בכל מחנה יש גם בריכה אז אפשר כמובן ללכת להתפלש שם אך אנחנו היינו דיי עייפים ולכן רק נהנינו ממזג האוויר והאווירה במחנה.
לינה: Bungalowבמחנה Lower Sabieעם מטבח (BD2U) -; בונגלו ממש טוב ויפה המשקיף על הנהר. מטבח מאובזר צמוד ליחידה שבה ישנים שהייתה ממש נקיה וחדישה.
עלות: 860 ראנד ללילה.
02.10 -; פארק קרוגר
ביום הזה השכלנו שצריך להיות הראשונים בשער ויותר מזה, אנחנו צריכים להיות לפני שהשער נפתח כדי להיות הראשונה שיוצאים ממנו. ולכן, קמנו מאוד מוקדם והיינו בשער כבר ב-5 בבוקר והיינו השניים שחיכו בשער כאשר השער נפתח רק ב5 וחצי. כאשר השער נפתח החלטנו לנסוע לאזור המחנה Sataraכי שם נאמר לנו כי יש את מרבית האריות (אשר עוד לא יצא לנו לראות עד כה). ולכן יצאנו בנסיעה מהירה (עד כמה שניתן ב-50 קמ"ש) לכיוון המחנה בכביש הראשי לשם. והפלא ופלא, דווקא איפה שלא ציפינו לראות אריות כלל דווקא ראינו. בפעם הראשונה הייתה זו לביאה השכבה על הכביש ואנו היינו הראשונה להיות שם ולכן גם הראשונים לראותה וכך גם הראשונים "לסלק" אותה (האריות שוכבים על הכביש להתחמם בלילה וכאשר באות מכוניות הם זזים מהכביש). ולאחר כ-20 ק"מ שוב היה לנו מזל וראינו להקה של אריות חוצים את הכביש ממש מולנו (זוג אריות עם 2 גורים). החוויה הזאת הייתה מדהימה במיוחד ובייחוד כי לא ציפינו לכך. אז הבוקר שלנו נפתח ממש טוב והיינו מאוד מרוצים מעצמנו ולכן כל היום אחר כך פשוט נסענו באיטיות. ועם זאת, גם בהמשך ראינו שוב אריות. אך הפעם, ראינו קבוצה של מכוניות ליד עץ ושם נאמר לנו כי יש אריות וכך צפינו גם באריות הנחים להם בצד הכביש (זה היה קצת פחות מיוחד בגלל כל ההמולה של הרכבים ליד).
03.10 -; פארק קרוגר ונסיעה לגראסקופ
שוב החלטנו לקום מוקדם ולהספיק לראות את האריות. ולכן, שוב חיכינו בשער לפני הפתיחה וכאשר נפתחו הדלתות החלטנו לנסוע בדיוק לאותו מקום כמו ביום הקודם. אך הפעם כל הכביש הזה היה ריק מאריות (ואז הבנו כמה מזל צריך בשביל לראות חיות). המשכנו בנסיעה ואף על פי שלא ראינו בכביש ההוא אריות בהמשך ראינו אריות במספר מקומות ואפילו אריה דומיננטי עם 2 לביאות. לקראת השעה 12 יצאנו מהפארק דרך שער Numbiונסענו לכיוון גראסקופ (עיירה קטנה וחמודה). שם הגענו למקום אותו הזמנו יום לפני דרך SafariNow. המקום הוזמן דרך Blue Swallow Challet'sאך כאשר הגענו דווקא מיקמו אותנו במקום שצמוד לשם אשר נקרא Gold Digger House. ואני חייבת לציין שהופתענו בטירוף. המחיר היה ממש זול אך המקום היה פשוט מדליק ומיוחד. זהו בית שנבנה ועוצב כאילו מתקופה אחרת של לפני 100 שנה. ההרגשה היא כאילו אתה חי בסרט של פעם (בית ויקטוריאני כזה עם מיטה רטרו ואמבטיה כזאת מיוחדת ומטבח שבו כל פרט ממש ברוח התקופה). כל מה שהרגשנו היה שזה ממש כמו סט של סרט היסטורי. בקיצור, ממש ממש מיוחד. בערב הלכנו לאכול במסעדה שנקראת Glass Houseוהאוכל היה ממש טעים וטוב.
לינה מומלצת: Gold Digger House
לינק: http://www.safarinow.com/go/GoldDiggerHouse
עלות: 380ראנד ללילה (יכול להיות שנתנו לנו הנחה בגלל שהיינו 2 לילות)
04.10 -; Graskopוהסביבה
היום כולו הוקדש לקניון בלייד ולכל המקומות שמקיפים אותו. היום מאופיין בנסיעה קצרה ועצירה בכל מקום שבו צופים על משהו ודיי מוסדר ותיירותי.
אנחנו עצרנו באתרים הבאים לפי הסדר בו אנחנו החלטנו לעצור (שימו לב שבכמעט כל אתר יש לשלם דמי כניסה לרכב):
·The Pinnacle-; מקום עצירה מאוד יפה לראות את הנוף של הקניון.
·God's Window-; במקום הזה יש מסלול הליכה קצר ובסופו רואים את הקניון מלמעלה.
·Three Rondavels viewsite-; שימו לב שהשילוט לשם הוא באפריקנית (מה שגרם לנו לפספס את המקום). מקום מאוד יפה לראות גם כן את הקניון ואת 3 ההרים ממול.
·Lowveld viewsite-; גם כן מקום יפה שמשקיף לאותו מקום כמו הקודם.
·Bourke's Luck Potholes-; זהו המקום הכי יפה מכולם (וגם היקר והתיירותי יותר). יש שם מסלול הליכה קצר למפלים ולבורות שנפערו עקב זרימת המים ומה שנותן למקום את שמו. באמת מקום יפה ומיוחד במינו.
·Berlin Falls-; מפלים מאוד יפים
·Lisbon Falls-; גם כן מפלים יפים.
הגענו חזרה לגראסקופ בשעות הצהרים המאוחרות ובילינו את היום בשוטטות קלה ואוכל.
05.10 -; נסיעה חזרה ליוהנסבורג וטיסה לפורת אליזבת'
בבוקר קמנו, אכלנו והתארגנו לנסיעה הארוכה חזרה ליוהנסבורג. הגענו ליוהנסבורג לאחר 5 שעות נסיעה עם עצירה קטנה בדרך. החזרנו את הרכב והלכנו לחכות לטיסה שלנו לפורט אליזבת'.
טסנו עם British Airways(שעלתה 1,315 ראנד לאדם) הטיסה הייתה מתוכננת ל- 15:45 אך התאחרה בחצי שעה. בטיסה הוגש לנו סנדוויץ' שהיה טעים מאוד (בהשוואה לאוכל המזעזע של אלעל) ודווקא הייתה מאוד נעימה. ועם כל זה שאיחרנו, הגענו רק באיחור של רבע שעה ב-18:00 בשדה התעופה של פורת אליזבת' ולקחנו משם את הרכב. שדה התעופה ממוקם כחמש דקות מהעיר ולכן הגענו גם מהר מאוד למקום לינה שלנו. הפעם החלטנו להזמין מקום לינה הכי פשוט שיש כיוון שאנחנו רק רוצים לישון שם ולנסוע ביום למחרת. בנוסף, הבעלים היה מאוד נחמד והסביר לנו איך כדאי לנו לתכנן את המשך המסלול שלנו (כי אנחנו היינו לגמרי מבולבלים מהנושא).
לינה לא כל כך מומלצת: King's Beach Backpacker
עלות: 350 ראנד כולל קפה תה ולחם לבוקר
הלינה מאוד מאוד פשוטה ולא מומלצת למי שרוצה מקום מכובד לישון (המקום בסגנון אכסנייתי אבל הסוג הפחות מוצלח).
06.10 -; בדרך לנתיב הגנים עם עצירה בפארק אריות
התחלנו את היום בנסיעה לכיוון Storm Riverאשר נמצא ליד פארק ציציקמה.
בדרך עצרנו בפארק חיות בשם Sea View (כניסה 50 ראנד) -; מקום חמוד מאוד עם אריות, נמרים וחתוליים נוספים בכלובים. המרחק שבו החיות נמצאות ממך מאוד קרוב ולכן זה מאוד מאוד יפה ומיוחד. דבר נוסף מאוד מגניב הוא שניתן תמורת 70 ראנד ללטף גורי אריות (כשאנחנו היינו הגורים כבר היו כמעט בני שנה) ולהצטלם איתם. חוויה ממש מגניבה. אפשר גם ללטף גורים מסוגים אחרים (צ'יטה, נמר שחור, נמר אסייתי ועוד) בסכומים גבוהים יותר ואפילו יש חבילות ליטוף. הסיבה שהרבה ישראלים מכירים את המקום היא כי יש שם הרבה מתנדבים ישראלים (ההתנדבות במקומות כאלו מסתבר שגם עולה כסף). לאחר הבילוי הנחמד הזה המשכנו בנסיעה ועצרנו לארוחת צהרים במסעדה בשם Kitchen Windowsאשר ממוקמת בעיירה בשם Jeffreys Bay. האוכל היה פשוט מדהים (שנינו הזמנו דגים) וזאת אחת המסעדות שזכורות לנו מהטיול כמסעדה ממש מוצלחת. המסעדה ממוקמת על חוף הים וניתן לעשות הליכה לאורך הים. כשאנחנו היינו היה קצת מזג אוויר סגרירי ונשבו רוחות ולכן ויתרנו על ההליכה והמשכנו בנסיעה. הגענו למקום לינה שלנו הממוקם בעיירה Storm River- מקומות הלינה בעיירה דיי יקרים ולכן ניתן גם לישון בפארק עצמו באותה העלות. על מנת לבלות בפארק ציציקמה החלטנו לישון בעיירה שלידו אך ניתן גם לישון בתוך הפארק אך בנוסף לעלות הלינה תצטרכו לשלם גם תוספת על הכניסה והלינה בפארק (בעוד שאם ישנים מחוץ לפארק משלמים רק כרטיס כניסה יומי).
לאחר שהתמקמנו במקום הלינה שלנו יצאנו למסלול הליכה של שעה אשר היה צמוד לאיפה שישנו.
בערב הלכנו לאכול במסעדה של המקום (כיוון שהבנו שהמסעדה אמורה להיות מאוד איכותית) אך בניגוד למה שנאמר האוכל היה סביר אך השירות היה זוועתי. תחילה רצו שנזמין לשתות ופתחו עלינו עיניים שאנחנו לא רוצים לשתות יין ואז כאשר הזמנו אוכל שאלו למה אנחנו לא רוצים מנת פתיחה ועוד יותר התעצבנו כאשר אני בסך הכל רציתי מרק ("את בטוחה שזה מספיק לך?"). אך המרק שהגיע היה חריף מידי (לאחר ששאלתי האם הוא חריף) ולאחר שהחלפתי אותו הסלט היה מלא בתולעים (בגלל שזה אורגני) ולבסוף לא פיצו אותנו על כלום והיו ממש דוחים. בקיצור, האוכל לא שווה את היחס המתנשא.
לינה: Armagh Lodge
לינק:http://www.thearmagh.com
עלות: 900 ראנד ללילה כולל ארוחת בוקר (אחרי שהתמקחנו בטלפון על המחיר ובגלל שנשארנו 2 לילות)
המקום לינה באמת מאוד מאוד מפנק אך לא בטוחה ששווה את המחיר ששילמנו עבורו. הרגשנו שזה קצת יותר מידי פלצני עבורנו. הבעלים לא היו נחמדים במיוחד והרגיש לנו שהם רק רוצים להוציא מאיתנו כסף (וגם הרגשנו שהם לא כל כך אוהבים ישראלים).
07.10 -; פארק ציציקמה
את הבוקר פתחנו בארוחת בוקר מפנקת במיוחד, כיוון שזה היה סוף שבוע והיו הרבה אורחים הארוחה הייתה ארוחת בופה עם כל סוגי הפינוקים (ביצים, בייקון, פנקייק, סלט פירות, מוזלי ועוד).
לאחר שהיינו מלאים מארוחת הבוקר המפנקת יצאנו לכיוון פארק ציציקמה (108 ראנד כניסה לאדם).
עשינו בפארק תחילה את המסלול לעבר הגשרים (Mouth Trail) שארך כחצי שעה לשם ומשם המשכנו לעבר העליה לתצפית (Viewpoint Trail). המסלול הלוך חזור לקח לנו כשלוש שעות.
לאחר מכן נסענו קצת למסלול הליכה קשה יותר (Waterfall Trail) ומיועד למטיבי לכת וחייבים לשם כך להצטייד גם בנעלי הליכה טובות. המסלול מאוד מאוד יפה ורואים את הגלים מתנפצים מאוד יפה על הסלעים. אך המסלול דיי מסוכן כי הוא כולל הליכה על סלעים צרים מאוד לאורך הים. המסלול נגמר במפלים ויש לחזור באותה הדרך חזרה. המסלול אורך כ3-4 שעות.
הצמחייה בפארק מאוד ייחודית ויפה וגם השפני סלע מאוד חמודים ומופיעים בכל מיני מקומות.
לאחר המסלול חזרנו לעיירה שבה אנחנו ישנים Storm Riverוהחלטנו לנסות מקום אחר לאכול בו לאחר החוויה הלא נעימה יום קודם. הגענו לגמרי במקרה למסעדה של מלון בשם Tsitsikamma Village Inn. המסעדה הייתה ממש מגניבה והיא הייתה בסוג של פאב עם חיות מפוחלצות על הקירות. האוכל היה מאוד טעים והבירות היו מגניבות.
לינה: כמו בלילה הקודם
** יש עוד אטרקציה תיירותית שיוצאת מסטורם ריבר ונקראת Tsitsikamma Canopy Tour-; פעילות אקטיבית שבה עוברים בין עצים בעזרת אומגות. הסיור יוצא מסטורם ריבר - העלות: 450 ראנד לאדם. לנו הפעילות נראתה תיירותית ויותר מתאימה לילדים.
08.10 -; נתיב הגנים -; Wilderness
הבוקר פתחנו בארוחת בוקר הרבה פחות מלהיבה מהיום לפני (מאוד קמצנית).
מזג האוויר לא היה לטובתנו והיה אפרורי עם מעט טפטופים. החלטנו שנשתדל לעשות פעילויות במקומות סגורים יותר. בהתחלה נסענו לעבר הגשר שממנו קופצים באנג'י (הבאנג'י מהגשר הכי גבוה בעולם). הגשר הזה נמצא ממש על הדרך של נתיב הגנים (מספר קילומטרים מסטורם ריבר).
הסתכלנו על מספר אנשים קופצים והודנו על כך שיש לנו פחד גבהים (למקרה שרציתם בכל זאת, התענוג עולה 700 ראנד). החלטנו גם לעצור בעוד חוף יפה שגם כן מחובר לציציקמה והוא Nature's Valley. עשינו סיבוב קצר על החוף אך כיוון שהיה קצת מעונן וקריר המשכנו הלאה.
משם נסענו לצמד מקומות תיירותיים בהחלט שנקראים birds of eden ו- monkeyland(העלות לכרטיס שמשלב את שני המקומות היא כ-200 ראנד עבור סטודנט). שני המקומות נמצאים בצמוד אחד לשני אך בכניסה נפרדת לכל אחד. התחלנו במונקילנד -; שם עושים סיור של שעה בתוך מתחם של קופים מסוגים שונים ומקבלים הסבר על כל קוף (יש שם 8 סוגים). הסיור מאוד אינפורמטיבי ודיי נחמד. למזלנו עוד לא ירד עלינו גשם ולכן יכולנו להנות מהסיור. לאחר מכן הלכנו לבירדס אוף אידן שם עושים סיור לבד בין כל מיני הציפורים. המקום הוא כמו צפארי שבו יש המון סוגים של ציפורים מתעופפות להן בחופשיות. לצערנו ירד עלינו גשם ולכן רצנו מהר במסלול של המקום ויצאנו משם. בסך הכל שני המקומות חמודים אך לא מרשימים במיוחד ואולי שווים יותר כאשר באים עם ילדים (בכל מקרה נחמד לעצור שם אם יש לכם זמן). משם המשכנו לעיירה בשם Knysnaושם הלכנו לתצפית בשם Knysna Headsשזה בסך הכל מפרץ יפה שבו נפגשים שני קצוות היבשה. ניתן גם לעשות שם שייט אך אנחנו לא עשינו זאת בגלל מזג האוויר והעובדה שהיינו צריכים לנסוע הלאה. אומרים שאפשר לישון בעיירה הזו אך אנחנו המשכנו הלאה למקום קצת יותר נחמד ופחות תיירותי בשם Wilderness.
לינה מומלצת ביותר: Interlaken
לינק: http://www.interlaken.co.za/
עלות: 800 ראנד ללילה (הזמנו 2 לילות) כולל ארוחת בוקר
המקום פשוט מקסים ומשקיף ללגונה של פארק Wilderness. יש נוף פרטי והמקום באמת מושקע (אך ללא מבטח לאלו שרוצים לבשל). והדבר הכי חשוב זה שהמארחים נחמדים בטירוף והם גם אלו שמתחזקים את 3 החדרים בעצמם (ואין להם עובדים שחורים כמו במקומות האחרים -; שמרגיש כאילו עוד לא יצאו מתקופת העבדות). החדר מאוד נעים, עם טלוויזיה ושירותים מקלחת נחמדים. יש מרפסת שיוצאת לנוף המקסים וחדר יש מקרר עם יין ופחיות (כמו במלון) ומשלמים בסוף על כל שימוש (רק שהמחיר הוא המחיר של הפחית/יין ולא מחיר מופקע). את ארוחות הבוקר הם מכינים בעצמם ואנחנו ממש אכלנו אצלם בסלון (כי הם גרים מתחת ל2 החדרים). אנחנו בטוחים שאצלם הייתה ארוחת הבוקר הכי מפנקת שהייתה לנו וגם הכי מיוחדת (הבעלים לא חוזר על אותה ארוחת בוקר פעמיים) והם גם מכינים את המוזלי הכי טעים שאכלנו. הם אנשים מאוד נחמדים ומרתקים ואפילו למדנו קצת על דרום אפריקה בזמן שאכלנו אצלם ארוחת בוקר.
09.10 -; Oudshoorn
כשקמנו בבוקר ראינו שהמזג אוויר לא מדהים ולכן שוב החלטנו לעשות פעילויות פנים ולא חוץ. החלטנו שנסע ל- Oudshoorn. על אף שניתן לישון שם החלטנו שנשאר במקום בו ישנו ורק נעשה נסיעה יומית לשם (כי ממש אהבנו את המקום בו ישנו - אינטרלקן). אודסהורן נמצאת צפונית לווילדרנס ולכן המזג אוויר שם קצת יותר טוב אז עד שהגענו לשם התגלתה קצת השמש והחלטנו ללכת לאטרקציה הראשונה במקום: חוות יענים. יש מספר חוות יענים במקום כי זהו המקום בו הכל התחיל וכאן עשו את הכסף הגדול כאשר נוצות יענים היו שוות הרבה כסף. כיום המקומות משמשים לתיירים וישנן פעילויות הזויות כמו עמידה על ביצי יענים ורכיבה על יענים. אנחנו הלכנו לחוות יענים בשם Cango Ostrich Show Farm-; המדריכה הייתה ממש נחמדה והסיור היה חמוד ומהנה (עלות: 50 ראנד לסטודנט). אחרי הבילוי הזה נסענו לאטרקציה נוספת באזור: Cango Caves-; מערות נטיפים מאוד תיירותיות. הדבר המעניין שם זה דווקא ה- Adventure Tour(כ-70 ראנד לסטודנט): זוחלים במערה במקומות מאוד מאוד צרים עם מדריך. יש גם את הסיור המודרך הרגיל אבל הוא נראה דיי משעמם בגלל שהמערה אומנם גדולה אך לא כזו מרשימה ביופיה (דיי הרוסה מרוב תיירות ונגיעות). הסיורים יוצאים בשעות מסוימות והם מתמלאים מהר ולכן עדיף להזמין מקום מראש.
בערב חזרנו לווילדרנס וחיפשנו מקום טוב לאכול בו. הגענו למקום בשם זוקיני, על פי המלצת הזוג אצלו התארחנו. אך לצערנו איך שהגענו הייתה הפסקת חשמל ולא היה ניתן לבשל כלום. ולכן היינו צריכים לעזוב את המקום (על אף שהייתה בו אווירה ממש נחמדה ורומנטית) ונסענו למרכז העיר שם הם עובדים עם גנרטורים וישבנו לאכול במסעדת פומדרו ואכלנו פיצה ולזניה. הלזניה הייתה מצוינת ובכיף יכלה להאכיל 2 פיות. דווקא הפיצה הייתה סתמית. בכל מקרה, המקום היה ממש מפוצץ והשירות היה מהיר.
10.10 -; קאנו בפארק wildernessונסיעה לHermanus
בבוקר מזג האוויר השתפר מעט ולכן החלטנו שנעשה את הטיול קאנו בפארק Wilderness.
הכניסה לפארק עצמו עולה 96 ראנד ומגיעים שם למקום בשם Eden Adventureששם משכירים את הקאנו (250 ראנד לקאנו). עושים שיט בקאנו לאורך הנהר עד תחילתו של מסלול הליכה. שם משאירים את הקאנו ואז עושים מסלול הליכה עד למפלים ואז עושים את אותה הדרך חזרה (הליכה וקאנו). זהו מסלול מאוד נחמד ויפה ואורך בערך 3 שעות. בצהרים כאשר סיימנו יצאנו לנסיעה ארוכה להרמנוס (כ-4 שעות רצוף). הגענו להרמנוס בשקיעה אז רק נותר לנו לעשות הליכת ערב על הטיילת וללכת לישון.
לינה: Hermanus Backpacker
לינק: http://www.hermanusbackpackers.co.za/
עלות: 390 ראנד ללילה כולל קפה/תה ולחם/דייסה לארוחת בוקר
הלינה היא באכסניה, אך האכסניה הזו דווקא דיי נחמדה ונקיה ומטופחת. יש בהרמנוס גם מקומות אחרים יפים וטובים אך קיבלנו המלצה על המקום ולכן החלטנו לבדוק אותו. יחסית לאכסניה זהו מקום טוב למדיי. אם אתם לא בקטע של אכסניות עם הרבה צעירים ותיירים אז יש המון אופציות לינה בהרמנוס בכל טווחי המחירים.
11.10 -; צפיה בלווייתנים ב- Hermanus
בבוקר החלטנו להתפנק בארוחת בוקר במרכז של הרמנוס על הטיילת שצופה לים. יש במקום מגוון רחב של מקומות וזה אפילו מרגיש טיפה תל אביבי באווירה (רק שאפשר לראות לווייתנים מהחוף).
לאחר ארוחת הבוקר נסענו לכיוון הנמל החדש מאיפה שיוצאות הספינות לצפות בלווייתנים. יש שם בערך 3 חברות שעושות את הטיולים הללו. אנחנו מאוד נהנינו עם Whale WatchersThe-;
לינק: http://hermanuswhalewatchers.co.za/ - היה להם מדריך נחמד, ספינה מצוינת, מעט אנשים ויחס מצוין. המחירים של כל החברות זהה (600 ראנד לאדם, 500 לסטודנט). השייט נמשך כשעתיים ובתקופה טובה רואים מספר לווייתנים. אנחנו ראינו גם לוויתן גדול ולוויתן בייבי (הנקבה באה קרוב לחוף לגדל את הילד שלה). בזמן השייט הלווייתנים היו מאוד קרובים וזאת הייתה באמת חוויה נחמדה. הבעיה היחידה הייתה שבעלי חטף מחלת ים ועל אף שלפי המדריך יש לנו ים שטוח ומזג אוויר מצוין היו בכל זאת תנודות בים. אז חשוב מאוד לצאת במזג אוויר טוב ובים שאינו גלי כדי להנות מהחוויה ולא לבלות את הזמן מול שקית הקאה.
בערב הלכנו למסעדה שהייתה מומלצת בלונלי פלנט אך היא בסך הכל הייתה נחמדה ולא יותר ולכן לא אמליץ עליה.
12.10 -; Simon's Town
לאחר ארוחת בוקר באכסניה, ארזנו את חפצנו ויצאנו בנסיעה לכיוון סימונס טאון, שהיא ממוקמת דרומית לקייפ טאון. העיירה מתגאה בקולוניית הפינגווינים שלה וזאת באמת חוויה אדירה. הכניסה לשם עולה כ-40 ראנד לאדם ואפשר לעשות הליכה קצרה עד חוף הים על טיילת ולראות את הפינגווינים מרחוק ויש שם להקה מאוד גדולה. בעונה חמה יותר ניתן גם ללכת לחוף הים שצמוד למסלול ולשחות שם (לעתים מתגנב לשם פינגווין). גם מחוץ לאתר עצמו יש המון פינגווינים שמסתובבים בחניה ובכל האזור שליד הכניסה בתשלום (אז אם אתם לא מתלהבים אתם יכולים רק קצת להציץ עליהם בחניה ולהמשיך הלאה). לקראת הצהרים החלטנו לנסוע למקום הלינה שלנו וזה היה השיא במקומות הלינה שלנו. הסטודיו המקסים נמצא ממש ליד הפארק של מושבות הפינגווינים רק במעלה ההר עם נוף מרהיב על הים ומרפסת מדהימה.
לינה מומלצת: Rocky Beach Holiday Lets
לינק: http://www.safarinow.com/go/rockybeachholidaylets
עלות: 500 ראנד ללילה
המקום הזה פשוט מושלם. למקום יש 2 יחידות: אחת קטנה ואחת גדולה. אנחנו התארחנו בגדולה עם הנוף המדהים לים. ביחידה יש כל מה שצריך לבישול ובכלל מחיה (כולל מכונת כביסה ומכונה לשטיפת כלים). יש לה מרפסת מדליקה עם מיטות שיזוף ובכלל המקום פשוט מעוצב בצורה יוצאת מהכלל עם חשיבה על כל פרט קטן. מה שהכי הפתיע אותנו כמובן היה המחיר, שיחסית לכל המקומות שהיינו בהם היה פשוט נמוך יחסית לתמורה המדהימה הזאת. גם בעלת המקום מאוד נחמדה ועזרה לנו בכל דבר שביקשנו. המקום היה כל כך מצוין שנשארנו שם לעוד לילה (בנוסף ל-2 שהזמנו). אומנם סימונס טאון היא מחוץ לקייפטאון עצמה אך היא עדיפה על פני הרבה מקומות במרכז קייפטאון ושווה את הנסיעה של החצי שעה לתוך קייפטאון במידת הצורך (ולא ממש היה צורך). בקיצור מקום ממש מומלץ!
13.10 -; Cape Pointו- הגנים הבוטנים Kirstenbosch
בבוקר קמנו ובישלנו לעצמנו ארוחת בוקרבמקום הלינה המפנק שלנו. לאחר ארוחת הבוקר ווידאנו שיש מזג אוויר טוב וללא רוח ונסענו לפארק כף התקווה הגדולה שממוקמת מאוד קרוב לסימונס טאון (20 דקות דרומית מהעיירה). הכניסה לפארק Cape of Good Hope היא 90 ראנד לאדם. חושב להגיע לכאן במזג אוויר טוב ולהצטייד במעיל רוח טוב כי הרוחות כאן יכולות להיות מאוד חזקות. בהתחלה עשינו הליכה ב- Cape Pointלעבר המגדלור. בהתחלה יש טיפוס לאזור של המגדלור ואז יש הליכה לעבר המגדלור החדש יותר. אפשר לקצר את הדרך ולקחת רכבת מיוחדת שעולה את ההר (לנו זה היה קצת מיותר כי ההליכה למעלה הייתה דיי קצרה ודווקא מהנה). המסלול מאוד יפה ומיוחד ובו רואים את הנקודה הכי דרומית של דרום אפריקה איפה ששני האוקיינוסים מתחברים. כאשר ירדנו מההר עצרנו לארוחה קלילה בפיצריה שם והסיבה שאני מזכירה את זה היא כי אחת הציפורים החצופות שם פשוט חטפה לנו את הפיצה מהיד (ציפור שחורה עם מקור אדום -; התנהגות של עורב).
לאחר מכך נסענו לנקודה השניה המרתקת בפארק והיא Cape of Good Hopeשזהו גם מקום מאוד יפה שרואים בו את הים. בעקרון ישנו מסלול של כ-4 שעות בין שתי הנקודות אך כאשר אנחנו היינו המסלול היה בשיפוצים. בעקרון בכל הפארק הלאומי הזה יש מסלולי הליכה ואפשר לבלות זמן רב כאן.
לאחר שנהנינו מהפארק החלטנו שיש לנו עוד זמן ונסענו לגנים הבוטנים של קייפטאון. הגנים נקראים Kirstenbosch ועלות הכניסה לגנים היא 40 ראנד. בסך הכל הפארק חמוד אך לא היה יוצא דופן. פשוט פארק ירוק בתוך עיר מזוהמת (שמנו לב שיש בפארק רק לבנים -; כאילו זה המקום הירוק היחיד שהם יכולים למצוא ולא להיות מוקפים בעוני של השחורים ובפשע שבא בעקבות כך. השחורים היחידים שהיו בפארק היו העשירים מבניהם וגם הם היו מועטים). אם אין לכם זמן אפשר לוותר על התענוג.
בערב חזרנו לסימונס טאון לעוד בישול טעים והנאה מהנוף שנשקף מחלון הסטודיו.
14.10 -; נתיב היין Stellenbosch
לאחר ארוחת הבוקר יצאנו מוקדם לכיוון Stellenbosch(כשעה נסיעה). האזור של העיירה מוקף ביקבים מכל הסוגים -; קטנים, גדולים, ביתיים, יוקרתיים וכו'. וכל היום ההתעסקות היא בלעבור בין יקב ויקב ולעשות טעימות יין. ישנם גם מקומות בהם אפשר לקנות יין ופשוט לשבת בפארק ליד. בקיצור, אם אתם רוצים לשתות הרבה עדיף שתשנו בעיר Stellenbosch. הטעימות מתחילות באזור 10-11 ואם אתם מגיעים ביום ראשון (כמו שקרה לנו) תוודאו שהיקב אליו אתם נוסעים פתוח. אנחנו ביום הזה ביקרנו ב-3 יקבים כדלקמן:
·Morgenhof-; אחוזה ענקית ודווקא המקום של הטעימות קטן ולא ממש מזמין. הטעימות עלו לנו 25 ראנד לאדם עבור 4 טעימות והיינות לא היו יוצאים מהכלל. בסך הכל לא ממש התחברנו.
·Neethlingshof - אחוזת יין נוספת. החלטנו שהפעם גם ניקח את הקומבו של הטעימות יין יחד עם טעימות אוכל (60 ראנד לאדם עבור 5 טעימות). היין היה מושלם וגם הטעימות הקטנות שאמורות כל אחת להתלוות ליין אחר היו מושלמות ומתאימות בצורה יוצאת מהכלל ליין. גם האחוזה עצמה מאוד יפה ונעימה. אכלנו שם גם במסעדה שהייתה ממש טובה ומציעה גם ארוחת צהרים בצורת בופה בעלות של 150 ראנד לאדם. זהו היקב שהכי התלהבנו ממנו, גם מאיכות היין וגם מהאווירה.
·Spier-; אחוזת יין מאוד מפוארת. אומנם היין כאן לא היה הכי טוב אך האווירה הייתה מצוינת. וגם כאן הזמנו בנוסף לטעימות היין גם גבינות קשות לנשנוש. מה שנחמד במקום הזה הוא הפארק שלו. כאן אפשר להתארגן עם אוכל מלפני ולקנות את היין ולשבת בפארק הנחמד בצלו של עץ ליד האגם.
אחרי שהתפכחנו קצת נסענו חזרה לסימונס טאון.
15.10 -; Cape Townמרכז
היום ארגנו את חפצנו ושמנו אותם ברכב ויצאנו לסיור במרכז העיר של קייפ טאון. כיוון שזה היה הביקור הראשון שלנו בעיר גדולה בדרום אפריקה הכנו את עצמנו מראש ופיזרנו את הכסף שלנו בכל מקום ובארנק שמנו מעט כסף למקרה שיחליטו לשדוד אותנו.
החננו את הרכב ליד המבצר בשם Castle of Good Hope-; בדיעבד זהו המקום האחרון להשאיר את הרכב. שילמנו כמובן לשומר והלכנו למבצר Castle of Good Hope. זהו מבצר עתיק עם היסטוריה נחמדה אבל לא נפלנו מהרגליים. וגם עושים מיצג מצחיק לתיירים שבו עושים תהלוכת "שומרים" ויורים בתותח (התותח קטן ונראה כמו צעצוע). לאחר מכן יצאנו לכיוון District 6-; המוזיאון אמור קצת לתאר את התקופה של האפרטהייד ולשמוע קצת סיפור על הפינוי של השחורים מהאזור הזה. אנחנו ממש לא התלהבנו מהמוזיאון הזה. אולי אם היינו עושים אותו עם מדריך היינו יותר מתחברים אבל בגדול זה היה בזבוז של זמן. אחרי האכזבה של המקום הזה הלכנו למוזיאון היהודי בעיר- המוזיאון באמת מאוד מפואר ובנוי על הבית כנסת הראשון בעיר. ממש הרגשנו את ההבדל בין המוזיאון שקדם לו. המון היסטוריה ומיצגים נחמדים שמראים כמה היהודים היו מוצלחים בדרום אפריקה וכיצד היגרו לכאן.
לאחר המוזיאון הלכנו לכיוון ה-Long Street-; זהו הרחוב של המסעדות והבארים בעיר. שם אכלנו המבורגר והסתובבנו קצת ברחוב . שוב, גם כאן לא היה משהו מיוחד חוץ מהרבה תיירים.
לאחר מכן הלכנו ברגל לרכב. אך משום מה התבלבלנו קצת בדרך ועברנו דרך התחנה המרכזית של העיר. ואיך שהתקרבנו לרכב בחור שחור נצמד לבעלי וביקש ממנו כסף. ברגע שהוא התחיל ללכת במהירות הוא נצמד אליו ואמר לו שהוא מכיר את כל השומרים, הראה לו שיש לו סכין בשרוול ואמר לו להביא את כל הכסף. בעלי, בלי לחשוב פעמים, הוציא את הארנק ואת כל תוכנו והביא לבחור. הבחור שם את הכסף בכובע גרב ונד לתודה (כך שמהצד זה היה נראה כאילו בעלי נתן לו נדבה). רצנו מיד לרכב ונסענו במהירות אל המקום בו אנו אמורים לישון. המסקנה שהייתה לנו מהחוויה היא קודם כל בכל מקרה שבו מבקשים ממכם כסף או מאיימים בכל צורה שהיא תתנו את הכסף ואל תתווכחו והמסקנה השניה הייתה שמרכז העיר לגמרי מיותר ועדיף בכלל לוותר על הסיור הזה. לא מפסידים שום דבר.
עדיף לטייל באזורים הסגורים, שעליהם משלמים כסף, ובכך נמנעים מכל סוגי הפושעים.
עוד טיפ חשוב: עדיף לישון באזורים המרוחקים ממרכז העיר, שכן הם הרבה יותר נעימים והרבה פחות מסוכנים. אך כיוון שכבר ישנו 3 לילות בסימונס טאון החלטנו לגוון ועברנו ל-Camps Bayשזהו אזור ליד החוף, מאוד מתויר אך עם זאת יותר רגוע מהעיר ואמור להיות בטוח. אך כיאה לעיר גדולה, המקום בו ישנו היה ממוגן מאוד עם גדרות חשמליות שהרגיש לנו כמו בית כלא (בניגוד לסימונס טאון ששם הכל היה הרבה יותר כפרי ורגוע).
לינה: Bay To Stay
לינק: http://www.safarinow.com/go/BayToStay
עלות: 650 ראנד ללילה
זוהי דירת סטודיו מרווחת עם מטבחון קטן, שירותים ומקלחת, טלוויזיה עם כבלים, מזגן, חימום תת רצפתי וזוהי דירה מאוד מטופחת וחדשה. ממש הרגיש לנו כמו צימר בצפון. לצערנו לדירה לא היה נוף וזה היה קצת מבאס אך מצד שני גרם לנו לצאת מהבית ולא להישאר בו. דבר נוסף שקצת היה מבאס היא העובדה שזאת דירת חדר 1 שבה הכל נמצא באותו חדר (מטבח, סלון ומיטה) ולמי שיש בעיה עם לישון עם אור אז יש שם המון חלונות וזה גרם לי להתעורר מוקדם מידי. בעלת הבית היא אשה קצת סנובית ועשירה שיש לה housekeeperשחורה -; מה שגם כן מוריד למקום נקודות. בסך הכל מקום טוב ובמחיר מאוד אטרקטיבי יחסית למיקום המצוין (5 דקות מהר השולחן ו-5 דקות מחוף הים).
16.10 -; Table Mountain
האתר של הר השולחן, או יותר נכון, הרכבל שעולה לשם לא פתוח כל הזמן. כאשר יש רוחות חזקות או עננות באזור ההר, הרכבל אינו עובד ולכן לפני יציאתכם לעבר הר השולחן תתעדכנו בטלפון או באתר שלהם האם הרכבל פתוח או לא (tablemountain.net).העלות כניסה היא 185 ראנד לאדם למזמינים באתר עבור רכבל הלוך וחזור.
הגענו לרכבל ב-9 אך כנראה בגלל שזה היה יום מצוין, ללא עננות, אחרי כמה ימים מעוננים היה ממש עמוס. חיכינו שעה עד שעלינו לרכבל. הר השולחן נבחר לאחד משבעת פלאי עולם ואכן הנוף מההר מדהים. אנחנו החלטנו לעשות יותר מסיבוב קצר ועשינו הליכה של כ-3 שעות על ההר והנוף מכל מקום מפתיע ומאוד מאוד מיוחד, כמו גם הצמחייה על ההר. בצהרים ירדנו מההר ונסענו לCamps Bay ליד איפה שאנו ישנים. האזור שלאורך הים מזכיר את הטיילת של תל אביב בימיה הטובים. יש שם מגוון מסעדות יקרות עם אוכל ים. אנחנו ישבנו באחת מהמסעדות ונהנינו מאוד מהמנות דג ושרימפס שהזמנו. אני לא זוכרת את שם המסעדה אך אני גם מניחה שרוב המסעדות דומות במגוון המנות ובסטנדרט (או שתברחו במסעדה שיותר מלאה באנשים). לאחר מכן חזרנו לסטודיו בו אנו מתגוררים.
17.10 -; Robben Island
ביום הזה כבר הבנו שהשארנו יום אחד יותר מידי לקייפ טאון ושיכולנו להאריך זאת במקום אחר (אך אחרי שחשבנו על זה לא ממש ידענו איפה). ולכן, החלטנו לעשות אטרקציה תיירותית למדי והיא ביקור באי רובן, שבו היו כלואים האסירים הפוליטיים בזמן האפרטייד כולל נלסון מנדלה. העלות של הסיור היא 230 ראנד לאדם וכוללת ספינה הלוך ושוב לאי וסיור מודרך על האי. הסיור יוצא מאזור V&A Waterfront שזהו האזור של הנמל והוא מאוד מתויר ומלא במסעדות וחנויות. הסיור היה מאוד נחמד (אם כי לא מאורגן ממש), בהתחלה ביקרנו בבית כלא עצמו (מה שהיה קצת משעמם) עם אסיר פוליטי לשעבר ולאחר מכן עשינו סיור באוטובוס על האי עם מדריך צעיר ומצחיק ומאוד אינפורמטיבי (מה שהיה מאוד מעניין ומוסיף). המסקנה כאן היא שהמדריך הוא זה שעושה את המקום ליותר מעניין.
לאחר הסיור עשינו עצירת אוכל באחת המסעדות על המזח ועשינו קצת קניות של מזכרות.
18.10 -; טיסות חזרה לישראל
כיוון שהטיסה חזור הייתה בשעת צהרים התארגנו באטיות ויצאנו לכיוון שדה התעופה (הממוקם כחצי שעה מהעיר). את הטיסה ליוהנסבורג עשינו בשעה 12:45 עם חברת Kulula, שהייתה מאוד נחמדה, ללא אוכל כמובן (זוהי חברת Low Cost). הטיסה עלתה לנו 860 ראנד לאדם. הטיסה ארכה כשעה וחצי והגענו לשדה התעופה הרבה שעות לפני הטיסה שלנו הביתה (שכן הזמנו את הטיסות הפנימיות רק כחודש לפני הטיול ואלו היו הטיסות היחידות שנשארו במחירים שפויים). טיסת ההמשך שלנו המריאה ב-20:00 ודווקא הייתה הרבה יותר נעימה מהטיסה הלוך (אבל האוכל עדיין היה מזעזע). והגענו עייפים אך מרוצים הביתה לסוף שבוע!