משפחות רבות המטיילות עם ילדים קטנים מעדיפות להימנע מביקור בערים גדולות. ילדים נוטים להשתעמם בעיר, קשה יותר לנוע איתם בתחבורה הציבורית ובאופן כללי האטרקציות ומוקדי הבילוי שקוסמים למבוגרים והופכים טיול בעיר גדולה לחוויה אינם מושכים בדרך כלל את הזאטוטים והם רק "מפריעים" לאווירה...
עם זאת לכל כלל יש כמובן יוצא מהכלל, ודווקא לונדון יכולה לשמש כיעד מצוין לחופשה משפחית מוצלחת.
בפסח 2011 ערכנו טיול של 4 ימים (נטו) בלונדון עם שני ילדים בני 9 ו- 6. ביקרנו בעיר כמה וכמה פעמים קודם לכן ללא ילדינו, כך שהספקנו להכיר אותה, לטייל ברבים מאתריה ולהינות ממה שיש לעיר המדהימה הזו להציע. הפעם בחרנו כמובן להתמקד בעיקר ביעדים שמתאימים לטיול עם ילדים.

לינה

לונדון אמנם יקרה, במיוחד בתקופות של חגים וחופשים כגון פסח/פסחא (גם החתונה המלכותית הקרובה לא תרמה להורדת המחירים), אבל למרות זאת אנו ממליצים בחום ללון במלון או בדירה שממוקמים במרכז העיר. מערכת התחבורה הציבורית אמנם יעילה ונוחה מאוד, אך קחו בחשבון שבמקרים רבים תצטרכו כמה רכבות תחתית ו/או אוטובוסים כדי להגיע ליעדיכם, ונסיעה בתוך העיר יכולה להימשך כחצי שעה ואף יותר. ככל שמתרחקים ממרכז העיר מגוון הקווים קטן, ולכן הופכים להיות תלויים ברכבת או באוטובוס אחד מסוים. בנוסף לכך כדאי שתהיה אפשרות לחזור לחדר באמצע היום כדי לנוח במידת הצורך, במיוחד אם יש לכם תוכניות לערב, ולכן רצוי שהמרחק למלון יהיה סביר.
בביקור הנוכחי ישנו במלון Marriott Regent Park אשר נמצא מצפון לפארק רג'נט (בו ממוקם גן החיות של לונדון). קיבלנו חדר גדול ומרווח עם מיטת King Size וספה נפתחת. המלון מרוחק מעט ממרכז העיר, העדפנו אמנם ללון במיקום מרכזי יותר אך בגלל החג היה קשה מאוד למצוא מלונות פנויים. עם זאת המיקום של המלון סביר בהחלט, הוא מרוחק כ- 5 דקות הליכה ממרכז מסחרי קטן שבו נמצאים תחנת הסאבווי Swiss Cottage ומספר קווי אוטובוס שנוסעים למרכז.

אתרים ואטרקציות

לונדון היא אחת מהערים המרהיבות בעולם (לפחות לדעתנו), ויש בה היצע מגוון ואינסופי כמעט של אתרים ואטרקציות -; מוזיאונים מהטובים בעולם, ארמונות ובניינים היסטוריים למכביר, שדירות וכיכרות מרשימות, פארקים רחבי ידיים, הצגות ומופעים מכל סוג ומין, בתי כלבו ושווקי רחוב, ועוד ועוד. אין כמובן טעם לנסות ולתכנן טיול רומנטי בזוג "ולגרור" את הילדים למקומות שאינם מתאימים להם, ומנגד ניתן למצוא בקלות רשימה ארוכה של אתרים ואטרקציות שיהפכו את הטיול למהנה עבורכם ועבורם גם יחד.
המסלול שלנו כלל את היעדים הבאים:
יום 1
ביקור בטקס חילופי המשמר בארמון באקינגהם. למרות שהביקור בטקס פופולרי מאוד ונחשב ל- "הכרחי", הוא לא ממש חובה וניתן בהחלט לוותר עליו. בכל מקרה זוהי דרך טובה להיכנס לאווירה, אבל אם הגעתם במקרה ביום חם או צפוף במיוחד (כמו במקרה שלנו) כדאי לכם לשקול לוותר ולהגיע ביום אחר. כדי לתפוס מקום צפייה סביר מומלץ להגיע כחצי שעה עד שעה לפני תחילת הטקס, ולכן כדאי להביא ספר או משחק כלשהו כדי שהילדים לא ישתעממו.
עם תום הטקס המשכנו לטייל בפארק סנט ג'יימס הסמוך עד לכיכר טרפלגר, ולאחר ארוחת צהרים המשכנו למוזיאון המלחמה האימפריאלי (Imperial War Museum). המטרה במקרה זה הייתה דווקא התערוכה המרשימה מאוד בנושא השואה שמוצגת במוזיאון ואינה מתאימה כמובן לילדים קטנים, למרות שבני נוער יכולים בהחלט לבקר בה. עם זאת המוזיאון מלא במטוסים, טנקים, רכבים וכלי משחית אחרים מההיסטוריה הצבאית המפוארת של האימפריה הבריטית, עם דגש מיוחד על שתי מלחמות העולם, ואזורים אלה מהווים אטרקציה גם לילדים הקטנים יותר.
לקראת ערב חזרנו שוב למרכז העיר וביקרנו בחנות הצעצועים הידועה המליס שנמצאת ברחוב Regent, ולאחר מכן קינחנו בארוחת ערב מצוינת באחת מהמסעדות היפניות בסוהו.
יום 2
את הבוקר פתחנו בצפייה בבנייני הפרלמנט ובביג-בן המפורסם, ולאחר מכן חצינו את גשר ווסטמינסטר אל האקווריום של לונדון. ביקרנו כבר בכמה אקווריומים במקומות אחרים בעולם, ולמרות ששמענו שהאקווריום של לונדון אינו גדול במיוחד הופתענו מאוד לטובה וגילינו שהוא עשיר ומרשים.
לאחר מכן עלינו לסיבוב ב- London Eye, הגלגל הענק (הבאמת ענק) על גדת התמזה. המשכנו לשוטט ב- South Bank וצפינו בפסלי האדם ובמופעי הרחוב המשעשעים, אכלנו צהרים מאוחרת וחזרנו למלון. בשלב זה התפצלנו, חציינו (עם הבת הגדולה) הלכו למחזמר פנטום האופרה, בעוד שהחצי השני (עם הבן הקטן) השתובב בבריכה של המלון.
יום 3
הבוקר הוקדש לביקור בקיו גארדנס (Kew Gardens), גנים בוטניים רחבי ידיים שבהם אספו הבריטים השקדנים עצים וצמחים מכל רחבי האימפריה רחבת הידיים שבה שלטו. בשטח העצום מפוזרות חממות ויקטוריאניות ענקיות שבהן צמחים מיוחדים המאפיינים אזורים שונים בעולם, החל מיערות הגשם, דרך זנים שונים של דקלים ועד לצמחים טורפים. ישנה גם רכבת שנוסעת במסלול מעגלי המקיף את הגן, וכדאי להתעדכן בכניסה ברשימת הפעילויות המתאימות למשפחות. אפשר בקלות לבלות בגנים יום שלם, אם אתם בעניין תוכלו להתמקם באחת מאינספור פינות החמד, להביא (או לקנות במקום) אוכל ושתייה ולערוך פיקניק רגוע באווירת Country Side אנגלית קלאסית. קחו בחשבון שהגנים מרוחקים מעט מהמרכז (תחנת הסאבווי שלהם נמצאת ב- Zone 3).
בצהרים יצאנו חזרה למרכז העיר, אכלנו פיש אנד צ'יפס בפאב בריטי טיפוסי והמשכנו למוזיאון הטבע (Natural History Museum). אם אתם חובבי טבע מושבעים תוכלו לבלות במוזיאון ימים שלמים לפני שתמצו אותו, אולם קחו בחשבון שמלבד התצוגות הקבועות יש בו גם תערוכות ואירועים מיוחדים. כשאנו ביקרנו בו הייתה תערוכה מרהיבה של פרפרים בחממה שהוקמה במיוחד לשם כך ליד הכניסה, ולאחר הביקור בה הספקנו עוד לטעום מכמה מהאטרקציות המרכזיות של המוזיאון ובראשן תצוגת הדינוזאורים המרשימה.
בערב חזרנו שוב לבריכה של המלון, משום שכפי הנראה הילדים לא היו מותשים מספיק (למרות שאנחנו דווקא כן)...
יום 4
החצי הראשון של היום עבר בנפרד. הבת הגדולה ביקרה המוזיאון הבריטי (British Museum), שגם בו אפשר כמובן לגור שבוע שלם. התמקדנו רק בחלק קטן מהתצוגות ובראשן הגלריות המפורסמות של הפרתנון, מצרים העתיקה וימי הביניים, אין כלל טעם לנסות ולהקיף את הכל בכמה שעות ולכן כדאי לבחור מראש מה מעניין אתכם. הבן הקטן בילה במקביל בגן החיות של לונדון, וצפה בהנאה רבה בכל אחד ואחד ממופעי החיות השונים (מסתבר שהם די מוצלחים, כדאי לקחת את התוכנייה היומית בכניסה).
משם היינו אמורים להמשיך ביחד לסיור רגלי בעקבות הארי פוטר שיוצא בשעה 14:00, אך מכיוון שהביקור בגן החיות התארך מעבר לצפוי הגענו בהרכב חלקי. יש בלונדון חברות רבות שעורכות טיולים מסוגים שונים, חלקם באוטובוסי התיירים המוכרים וחלקם ברגל. אחת מהחברות הותיקות והידועות ביותר היא London Walks, אשר עורכת עשרות טיולי הליכה ברחבי העיר. כל טיול נמשך כשעתיים ועוסק בנושא מסוים, החל מההיסטוריה של העיר או של אזור מסוים שלה וכלה בפולקלור כגון ג'ק המרטש והביטלס. זוהי דרך שונה להכיר את העיר טוב יותר, ובנוסף לכך המדריכים הם "מומחים" או "משוגעים" לנושא שבו הם עוסקים והסיפורים שלהם מעניינים ומרתקים. הסיור של הארי פוטר מתחיל בתחנת ווסטמינסטר ומסתיים ליד לסטר סקוור בסימטה שהיוותה את ההשראה ל- Diagon Alley, אם אתם או ילדיכם אוהבים את הקוסם הממושקף אין ספק שהסיור יכניס אתכם לאווירה.
אחה"צ חזרנו למנוחה במלון ולאחר מכן יצאנו בהרכב מלא למחזמר Mamma Mia, שמתאים מאוד גם לילדים. קחו בחשבון שהוא מסתיים בערך בשעה 22:00, ולכן אם אתם חוששים שילדיכם לא יחזיקו מעמד יש אפשרות לצפות בהצגת צהרים (לפחות בחלק מהימים). נפרדנו בצער רב מהעיר בארוחת ערב סינית באחת מהמסעדות ב- Chinatown.

עצות נוספות

כמה עצות נוספות המבוססות על ניסיוננו האישי:
- הדרך הנוחה ביותר לנוע בתוך העיר היא כמובן התחבורה הציבורית, ובראשה הסאבווי. קחו בחשבון שבעקבות ההכנות לאולימפיאדת 2012 לונדון עוברת תנופה של שיפוצים ובנייה, ולכן חלק מהתחנות והקווים מושבתים לעיתים וכדאי להתעדכן. מבחינת עלויות הדרך המשתלמת ביותר היא לרכוש בתחילת הטיול כרטיס Oyster ל- Zones 1 + 2 אשר מכסה את רובם המכריע של האתרים במרכז העיר ותקף לסאבווי ולכל האוטובוסים, הילדים נוסעים בחינם.
- זוהי הפעם הראשונה שלנו בלונדון שבה השתמשנו באופן אינטנסיבי יחסית באוטובוסים, וגילינו שיש להם כמה יתרונות על הסאבווי. ראשית אפשר לשבת בקומה השנייה (אטרקציה בפני עצמה עבור הילדים) ולראות את העיר, בניגוד לנסיעה המשעממת יחסית בסאבווי. מבחינה זו הנסיעה בקווי האוטובוסים הרגילים מהווה תחליף משתלם ומוצלח לנסיעה באוטובוסי התיירים היקרים יחסית. מלבד זאת הנסיעה באוטובוס מאפשרת מנוחה קצרה לרגליים בעת המעבר מיעד ליעד בתוך העיר. בקשו מפה של האוטובוסים בכל תחנת סאבווי, בתחילה קצת קשה להבין מי נגד מי אבל אחרי שקולטים את העקרון זה פשוט יחסית.
- כדאי מאוד לבחור מלון שיש בו בריכה, אפילו אם היא קטנה. הילדים ישמחו תמיד להשתולל בה (יש סיכוי שלעיתים הם אפילו יעדיפו אותה על פני האלטרנטיבות האחרות...), ובאופן כזה אפשר לנוח קצת מהטיול מדי פעם ולתת להם להוציא אנרגיה. בנוסף לכך כשחוזרים מיום ארוך ומייגע של שוטטות בעיר יכול ביקור קצר בבריכה להמריץ ולרענן אתכם ואותם.
- הדרך המומלצת לדעתנו להגיע משדה התעופה ואליו (לא משנה איזה, היתרו או לוטון) היא באמצעות אחת מחברות ההסעה של הנהגים הישראלים הפועלים בלונדון. העלות אינה גבוהה משמעותית מנסיעה בתחבורה הציבורית אם לוקחים בחשבון רכבת לעיר + סאבווי או סביר יותר מונית, ואין מה להשוות את הנוחות -; במיוחד כשאתם אחרי טיסה עם כמות מכובדת של מטען. בביקורים האחרונים שלנו בלונדון נסענו עם אריק ואנחנו ממליצים עליו בחום, תוכלו ליצור עימו קשר באתר www.arikcars.com.

- במידת האפשר (תלוי כמובן במספר הילדים ובגילם) כדאי בהחלט להתפצל מדי פעם -; לא את הכל חייבים לעשות ביחד. חלק מהאתרים מתאימים לילדים גדולים יותר, ולעיתים כדאי שאחד מבני הזוג ייקח פסק זמן של כמה שעות -; ישאף קצת אוויר, ינוח מההמולה ויבקר באתר שמעניין אותו או ייעשה קצת שופינג, בכל זאת לונדון...
אם יש לכם שאלות נשמח לנסות ולעזור, ניתן להשיג אותנו גם בכתובת אימייל [email protected].