סקנדינביה: שלושה שבועות בקרוואן

אין דבר מצליח כמו ההצלחה ואין דבר גם משכנע יותר ממנה. הטיול בקרוואן בעונה הקודמת היה כל כך מהנה, שהשאיר טעם של עוד. התאהבנו בשיטת טיול זו, לנוע "עם כל הבית". כזוג בני חמישים פלוס שילדיו צמחו אנו מטיילים בדרך כלל לבדנו, ומצאנו יתרונות רבים בצורת טיול זו דווקא לאנשים כמונו. כמובן שכמעט מיד כשחזרנו התחלנו לתכנן את הטיול הבא. והפעם - סקנדינביה.
דוד פרנקל
|
מפה
תמונה ראשית עבור: סקנדינביה: שלושה שבועות בקרוואן
Dollarphotoclub ©

תכנית הטיול

לרשותנו עמדו רק שלושה שבועות, ולכן לא יכולנו לעבור בכל סקנדינביה כמובן. כמעט מיד החלטנו לוותר בשלב זה על הצפון הרחוק. עוד נגיע אליו בעתיד. הפעם נקדיש זמן לאי זילנד ולאיים הסמוכים אליו שבדנמרק, לדרומה ומרכזה של שוודיה ולדובדבן שבקצפת – מרכזה של נורווגיה (אגב, המעוניינים לקרוא על הטיול הקודם ימצאו את הכתבה עליו בלחיצה כאן). יצאנו לטיול ב- 15 לאוגוסט 2006. תכנון הטיול, הזמנת הקרוואן והטיסות נעשו זמן רב מראש, ואז פרצה לה "מלחמת לבנון השנייה". כחיפאים שנצמדו לעירם והתעקשו על עבודה ועיסוקים כרגיל (עד כמה שניתן היה) חווינו אותה "היטב" וזאת בנוסף לדאגה לבן שבמילואים ולכל השאר. עד הרגע האחרון ממש לא ידענו אם נצליח להוציא את הטיול אל הפועל. אך הפסקת האש נכנסה לתוקפה עשרים שעות לפני המראתו המתוכננת של המטוס – ונסענו.

כפי שכבר כתבתי בעבר, תכנון טוב של טיול מצריך שעורי בית והרבה. קראנו חומר רב. נכנסנו להרבה אתרי אינטרנט ובראשם כמובן אתר "למטייל" עם הטיפים הטובים שמצאנו בו. הזמנו וקיבלנו גם חומר מחו"ל – דרך אתר Fjord Norway, והצטיידנו בשני מדריכי טיול לסקנדינביה בעברית – שיחור ופספורט. וכבר כאן חוות דעתנו האישית מאד לגבי שני מדריכים אלה: שניהם לא רעים אך על שניהם לא מומלץ להסתמך בעיניים עצומות. בשיחור יש הרבה חומר מעניין על האתרים השונים אך הוא דורש עדכון דחוף והצד החלש של הספר הוא מסלולי הטיול. פספורט לעומת זאת טוב מאד בהמלצה על מסלולי תנועה וטיול והשתמשנו בחלק ניכר ממסלוליו. יחד עם זאת מצאנו בו לא אחת חוסר דיוק בפרטים והעדר בולט של נקודות חשובות למדי. בנוסף למדריכים אלה לקחנו אתנו גם חומר נוסף.

לא חסכנו במפות. לצורך תכנון כללי הצטיידנו במפת דרכי סקנדינביה של ה- AA. בסקנדינביה המרחקים גדולים וזוהי מפה טובה למבט כללי ותכנון ברמה כוללת - בקנה-מידה של 1:800,000 בדרום סקנדינביה ו- 1:1,500,000 בצפונה. בנוסף, הצטיידנו בסט מפות FREYTAG & BERNDT של 1:250,000 לשוודיה ונורווגיה ו- 1:400,000 לדנמרק. כאן חשוב לומר כי במקומות רבים בסקנדינביה, ובמיוחד לגבי אזורי הפיורדים בנורווגיה, זהו קנה המידה המומלץ לתנועה ומפות בקנה מידה גדול יותר לא מספקות מספיק פרטים. כבר בתחילת התכנון נולדו כמה החלטות יסוד. את הקרוואן מזמינים בהמבורג שבגרמניה. הנימוק העיקרי ידוע: הרבה יותר זול מסקנדינביה ומאוד קרוב אליה. במקרה שלנו הדבר היה כדאי יותר גם מסיבה נוספת – פרטית. הקרוואן הוזמן (המון זמן מראש, כדי להבטיח קרוואן טוב ומחיר סביר) באמצעות חברת "מוטורהום ישראל" מחברת DRM הגרמנית, אותה חברה עמה נסענו בשנה שעברה. גם אנשי מוטורהום בארץ וגם אנשי DRM בגרמניה היו ממש בסדר ונתנו שירות טוב ויעיל.

בדקנו טיסות להמבורג. אין טיסות סדירות ישירות מן הארץ, אבל ניתן לטוס לשם בטיסות המשולבות בטיסת המשך עם חברות כגון סוויס, לופטהאנזה, לוט ואחרות. לאחר בדיקת מחירים וזמנים החלטנו על חברת מאלב ההונגרית. הצעתה הייתה בין הזולות, אך מה שהכריע בסופו של דבר הייתה העובדה שבאמצעותה ניתן להגיע לבודפשט בבוקר מוקדם ולצאת ממנה להמבורג בערב מה שמאפשר יום טיול בבודפשט, דבר שדי קסם לנו. הטיסות היו נוחות ובזמן והמטען עבר ישירות לטיסת ההמשך כמקובל בטיסות קונקשן – דבר שאכן אפשר את הטיול בבודפשט. היה כדאי ונחמד ולא היו תקלות. בשנה שעברה הזמנו וקיבלנו את הקרוואן באותו יום בו נחתנו. טעות. אז, לאחר לילה ללא שינה של ממש בשל הטיסה לפנות בוקר ויחד עם הפרוצדורה והבדיקות הכרוכות בקבלת קרוואן, ההתארגנות והקניות וכל השאר, נותר לנו רק לאתר קמפינג קרוב לקראת ערב ולצנוח תשושים. הפעם – למדנו. ללילה הראשון הזמנו חדר במלון קטן וחביב (עם גינה יפיפייה) בשם "וילהלם בוש" הממוקם כחמש דקות הליכה מתחנת הקרוואנים. כך, בתום לילה ויום ארוך של טיסות ושל טיול בבודפשט אכן צנחנו תשושים, אבל למיטה בחדר המלון. למחרת, לא מוקדם מדי ואחרי מנוחת לילה טובה קמנו כמו גדולים ליום יפה, אכלנו ארוחת בוקר מצוינת במלון, ורק אז פנינו לנו בניחותא ובלי לחץ זמן לאיסוף הקרוואן.

לתחילת הכתבה

המעבורת

השלב הבא בהחלטות הוא מתכונתו הכללית של הטיול ובמקביל לכך - באיזה מסלול עוברים מגרמניה לסקנדינביה. כבר כשהתחלנו בתכנון, נראה היה שנוותר על החלק היבשתי של דנמרק כדי להשאיר זמן לחלקים שנראו לנו מעניינים ממנו. בהתאם לכך נפסל גם מעבר במעבורת ממנו לנורווגיה ישירות. לאחר קריאה ועיון במפות החלטנו ללכת על מסלולים מעגליים המתחילים משוודיה דווקא (כפי שיפורט בהמשך). לצורך כך, נוח היה לנו לבחור את המעבורת מפוטגארדן שבגרמניה לרודבי שבדנמרק. נסיעה בדרך מרודבי לגשר החדש המגשר בין קופנהגן שבדנמרק למאלמה שבשוודיה היא כשעתיים נטו (בקרוואן). המעבורת - גדולה ומרווחת (בדרך חזרה עלתה על המעבורת וחנתה לצד הקרוואן שלנו רכבת ארוכה...), אין כל צורך להזמין בה מקום מראש, פועלת 24 שעות ביממה ותדירות יציאתה – אחת למחצית השעה. השייט לוקח רק 45 דקות והעלות זולה יחסית (ראה בהמשך). 

חשוב להדגיש שמבחינתנו אחד היתרונות הגדולים ביותר של מעבורת זו היא העובדה שאין צורך להזמין בה מקום מראש וזאת בניגוד לקווי מעבורות אחרים בין גרמניה לדנמרק. אנו אוהבים גמישות במסלול הטיול ולכן הזמנה מראש בה יש צורך להתחייב על היום והשעה של החצייה במעבורת איננה רצויה לנו. מתכונת המסלול כפי שהחלטנו עליו הייתה של שלושה מעגלים. ראשית דבר, נסיעה מהמבורג לפוטגרדן ואז מעבורת ותנועה זריזה לכיוון קופנהגן. קופנהגן עצמה והטיול בדנמרק מושארים לסוף ועוברים למאלמה שבשוודיה. מתחילים את מעגל שוודיה: מסלול חצי מעגלי בדרומה ומזרחה עד לסטוקהולם. מסטוקהולם מערבה - השלמת קטע נוסף מן המעגל דרך מרכז שוודיה ומעבר לנורווגיה, לאוסלו.

מעגל מרכז נורווגיה: מאוסלו לברגן במסלול צפוני חצי מעגלי דרך אונדאלסנס, הרי הטרולים וארץ הפיורדים. מברגן חזרה לאוסלו בקטע הדרומי יותר דרך כביש 7 וסביבותיו. מאוסלו דרומה, יציאה מנורווגיה והשלמת מעגל שוודיה: דרך גוטנבורג והחוף המערבי בחזרה לדנמרק. חוזרים לקופנהגן וממנה טיול מעגלי באי זילנד (ובאיים מון ופאלסטר) וחזרה למעבורת מרודבי לפוטגארדן לכיוון המבורג – להחזרת הקרוואן. כך טיילנו את המעגל הגדול (מבחינת קילומטרים) בשוודיה, המעגל הבינוני בנורווגיה, והמעגל הקטן בדנמרק. החזרנו את הקרוואן עם תוספת של כ- 4,500 ק"מ על מד הקילומטרים שלו.

לטובת הקוראים, החלטתי להשקיע קצת ולצרף פרוט מדויק של המסלול אשר עשינו. הרעיון הוא לחסוך לקורא המתכנן טיול דומה חלק גדול מן העבודה ולאפשר לו להעתיק את המסלול או חלקים ממנו לשימושו. עם זאת, מסלול היורד לפרטים הוא יריעה רחבה יותר ולכן מצורף בסוף כתבה זו, בנספח. כמובן, מי שקורא את הדברים לצורך עניין כללי בלבד יכול רק לרפרף על המסלול המפורט או פשוט להתעלם ממנו.

לתחילת הכתבה

רשמים לנוסעים בקרוואן

לאור ניסיוננו בטיול הקודם בחרנו שוב במוטורהום (אם תרצו - "מעונוע" או קרוואן מתנייע - בניגוד לקרוואן נגרר) מקטגוריה 2E. ישנה גם קטגוריה 1E זולה יותר ומתאימה לזוג ובניגוד לעבר היא מצוידת בשירותים ומקלחת. אך מפונקים שכמונו רוצים קצת יותר מרווח ותנאים. לטעמנו, גם כשמדובר רק בזוג, קטגוריה 2E היא הקטגוריה הקומפקטית אך המרווחת ביותר. היא מצוינת גם עבור משפחה עם ילד או אפילו שניים קטנים. חברת DRM מציעה השנה בקטגוריה זו את הדגם Eura Mobil Profila 580 LS מודל 2006, עם תכנון פנימי משופר, נבון ונוח (ישנם עדיין גם דגמים קודמים טובים כגון ה- 500 שהיה לנו בשנה שעברה וה- 515, אך הם ישנים וצריך קצת מזל כדי לקבל את החדשים.) המיטה בגומחה שמעל הקבינה ענקית: החברה מדווחת על רוחב של 1.60 מ` אך אנו מצאנו שזה קרוב יותר ל- 1.8 מ`, ואורכה כרוחב הקרוואן – 2.4 מ`. הגומחה גם גבוהה מספיק למצב ישיבה. פינת האוכל הופכת למיטה נוספת, השירותים והמקלחת יעילים ונוחים למדי ובדגם הנוכחי גם נוספה ספה לאורך הקרוואן. המטבחון הוא מאחור ומצויד כנדרש.

למרות כל זאת נשמרו מידותיו הקומפקטיות של הקרוואן: גובהו פחות מ- 3.3 מ` ואורכו, וזה חשוב במיוחד בסקנדינביה, כ- 5.9 מ`. למה זה כל כך חשוב? כי סקנדינביה, ונורווגיה בעיקר, מרובות מעבורות. כידוע מגיעים כבישים רבים לשפת הפיורד והמשכם הוא בצידו השני כך שחייבים מעבורת, והתשלום על ההפלגה איננו זול (ראה בהמשך). כאשר אורך הקרוואן קטן משישה מטרים - התעריף נמוך יחסית, כמו זה של רכב פרטי. עבור העברת קרוואנים ארוכים יותר במעבורת משלמים הרבה יותר. קחו זאת בחשבון.

קיבלנו קרוואן חדש יחסית – כ- 12,500 ק"מ ובמצב מעולה ואכן ניצלנו אותו היטב: לפחות כמחצית מלילות הטיול לא חנינו בקמפינג אלא ב"חנייה יבשה" (ללא שימוש בשירותים חיצוניים לאלה הנמצאים בקרוואן עצמו). וכאן המקום להרחיב. לפני הטיול שמענו האומרים שלא ניתן ולא כדאי לחנות בסקנדינביה מחוץ לאתרי קמפינג מסודרים. ולא היא! מלכתחילה בחרנו להיכנס לקמפינגים בעת שהותנו בערים הגדולות והטעם לכך ברור: לא להתברבר עם הקרוואן בתנועה העירונית הסואנת בחיפוש חנייה המותרת לקרוואנים ומקום נוח. נוסעים ישר לקמפינג, מתמקמים, ואז מטיילים בעיר ברגל. כמעט כל אתרי הקמפינג העירוניים קשורים למרכזים המתויירים בתחבורה ציבורית טובה. כניסות אלו לקמפינג נוצלו גם לצורך שימוש במכונות הכביסה והייבוש שבו. אבל בכל זמן אחר – למה להגביל את עצמך? נסענו וטיילנו על פי תכנית כללית גמישה וסמוך לשעה 19:00 בכל יום היינו מתחילים לחפש מקום ללילה, יורדים מן הדרך הראשית ותמיד מצאנו חניון קטן וחביב, פינה בטבע או סתם מגרש חנייה של מרכול. הקפדנו על שמירת החוק הנורווגי האוסר על חניית לילה במרחק של פחות מ- 150 מ` מבקתה או בית מגורים ולמעשה הכללנו אותו על כל סקנדינביה. וזהו!

אגב, "חנייה היבשה" היא נושא מוכר ומקובל ובמקומות רבים מציעים שירותי עזר למטיילים. לדוגמא: בנורווגיה, בכפר Valldal שעל גדות הנורדאלס-פיורד, הגענו לעת ערב למרינה ובחרנו לחנות ללילה במגרש החנייה על המזח. מצאנו במקום מבנה של לשכת תיירות קטנה שהייתה נעולה בשעה זו ובעורפו – חדרים מבריקים מניקיון הפתוחים לשימוש ציבור המטיילים ובהם שירותים ומקלחות חמות, מכונת כביסה ומייבש – כולם מופעלים במטבעות. בלא מעט תחנות דלק ישנם בנוסף לשירותים הרגילים, גם מקלחות. הקרוואן מצויד כמובן בכל הנדרש לבישול, אכילה ושינה. המקלחת יעילה ביותר וחימום המים מספיק ואף יותר מכך. השירותים הם שירותים כימיים, ואם מרוקנים אותם אחת ליום-יומיים ומשתמשים בכימיקלים הנדרשים (ומנצלים גם כמה שיותר את השירותים בתחנות הדלק ובאתרי הביקור השונים...), אין כל בעיה.

לתחילת הכתבה

טיפים לנוסעים בקרוואן

מיכל המים הטריים בקרוואן מן הסוג ששכרנו מספיק מניסיוננו, כשמדובר בשני אנשים, ליממה וחצי מלאים של חיי שיגרה הכוללים מקלחות ורחצה, בישול, ניקוי וכל שימוש נוסף. אין כל בעיה בסקנדינביה למלא אותו מדי יום: כמובן בקמפינגים, אך גם כמעט בכל תחנת דלק, במרינות וברציפים ובהרבה מקומות נוספים ישנם ברזים מיוחדים לצורך כך ומעולם לא דרשו מאתנו כסף תמורת המילוי. ברוב המקומות ישנם גם חיבורים מתאימים לצינור הכלול בציודו של הקרוואן, אבל אנו דאגנו להביא עמנו ערכת חיבור מהיר לברז ("זכר" ו"נקבה" של חצי צול ושלושת רבעי צול – עולה פרוטות בכל החנויות למוצרי גינון) ועשינו בה שימוש במקומות הנדרשים. את מי הביוב ("המים האפורים") ואת השירותים הכימיים מרוקנים במקומות המיועדים לכך באתרי הקמפינג, אבל רבות תחנות הדלק המאפשרות זאת גם הן במתקן המיוחד לכך ואף מסומנות בתמרור מיוחד על הכביש.

אשר לגז בישול, יש לדעת כי בקרוואן גרמני כמו זה שלנו חיבורי הגז והבלונים שונים מאלה שבסקנדינביה ולכן תתקשה במילוי גז או החלפת בלון. הקרוואן מגיע מצויד בשני בלוני גז של 11 ק"ג כ"א ודאגנו שלא יספיקו, אך הרגיעו אותנו בתחנת הקרוואנים: לא נצטרך למלא גז נוסף. ואכן אחרי שלושה שבועות של טיול בהם השתמשנו בגז לצורך בישול (שלוש ארוחות ביום), לחימום מים למקלחת ולפעולת המקרר בעת חנייה, כלומר לכל מה שצריך, ממש יום לפני הסוף נגמר הבלון הראשון ופתחנו את השני. כמובן, כאשר עושים טיול חורפי בסקנדינביה ומחממים בגז כל הזמן, אבל ממש כל הזמן, ייתכן ששני בלונים לא יספיקו. אבל כמה מכם מתכננים טיול קרוואן בסקנדינביה בחורף דווקא?

מיד לאחר קבלת הקרוואן בהמבורג (ולא לשכוח בדיקות יסודיות: שאין נזקים, שכל הציוד קיים ותקין, שכל המערכות השונות פועלות וכו`), יצאנו לקניות. בעקבות טיפים שקיבלנו על היוקר בסקנדינביה ביצענו קנייה גדולה במרכול Lidl הקרוב והצטיידנו, על פי רשימה שהכנו מראש עוד בבית, בכל מה שנצטרך בשלושה שבועות ואפשר לקנותו מראש: מצרכי ניקוי, כביסה ורחצה, מצרכי מזון יבשים (כגון פסטה, אורז, קפה וכיו"ב), שימורים שונים (ואגב, שימורי הבשר בגרמניה הרבה יותר טעימים מאלה של מנות הקרב הצה"ליות...), משקאות קלים ויין, תבלינים ורטבים, מוצרי בשר קפואים (המקפיא קטן – אבל עם סידור נכון הוא בעל תכולה סבירה יחסית) וכו`. כמובן שגם במוצרים טריים לימים הקרובים. למעשה במהלך כל הטיול היינו קונים מדי יום-יומיים רק מוצרי מזון טריים כגון לחם, ירקות ופירות, מוצרי חלב ובשר טריים. שאר הדברים הספיקו מאותה קנייה ראשונה. כך הושג חסכון משמעותי בתקציב הטיול כי המחירים בגרמניה נמוכים יותר.

בציוד הנמסר עם הקרוואן כלולה ערכת כלי מטבח הכוללת כלי זכוכית וחרסינה. בקשר לכך כדאי לשים לב להערה הבאה: כשמסדרים את הארונות ומכניסים בהם את כל הציוד והבגדים סביר שתרצו לסדר את כלי המטבח בארון שבקרבת פינת המטבח. מאחר והמטבחון הוא מאחור, תסדרו אותם בארונות שמאחור. ובכן כך גם אנו עשינו וככל שמדובר בכלים השבירים זו טעות. בסקנדינביה - בנורווגיה בעיקר - עוברים הכבישים הבין עירוניים דרך עיירות וכפרים רבים וחצויים במעברי חצייה. מעבר חצייה נוהגים להגביה שם בדרך כלל על גבשושית בכביש כדי לגרום לכלי הרכב להאט, אבל משום מה נמנעים מלספר על כך מראש לנהג באמצעות שילוט או תמרור. מה לעשות, ומערכת המתלים והקפיצים בקרוואן איננה כמו של רכב פרטי וכשעולים בטעות על גבשושית שכזו במהירות (ושנבין – במונח "מהירות" הכוונה ל- 50 קמ"ש במקום 10-20 קמ"ש הרצויים במקרה זה) החלק האחורי של הקרוואן מנתר קשות. מה קורה במקרה זה לכלי הזכוכית והחרסינה? ניחוש אחד יספיק. אז שתי מסקנות: הראשונה - גם כשברור לכם שאתם נוסעים לאט האטו הרבה יותר כשנראה לכם, לא תמיד זה ברור, שנכנסתם לכפר או עיירה. אל תחפשו תמרור שיודיע לכם על כך. ואת הכלים השבירים אכסנו בארון שבקדמת הקרוואן ולא באחוריו.

אתרי קמפינג בסקנדינביה יש המון. בנורווגיה אפילו יותר. הם מדורגים בכוכבים, כמו בארצות אחרות באירופה, בהתאם לרמת המתקנים והשירות אותה הם מציעים. הרוצה להיכנס לקמפינג ללינת לילה ימצא תמיד את מבוקשו ללא חיפוש רב מדי (אגב – במפות האזוריות בעלות קנ"מ קטן מסומנים אתרי הקמפינג.) אבל שימו לב כאן יותר מבמדינות אחרות לסוגי הקמפינגים ולסיווגם. מרבית הקמפינגים בנורווגיה מיועדים לקרוואנים נייחים קבועים ו/או לבקתות – אותם שוכרים במקום. אם תיכנס עם מוטורהום לא תמיד תמצא את השירותים הנדרשים - כמו למשל פינות ריקון לשפכים. בחלק מהם יש מכונות כביסה, אך לא מייבשים, כי אפשר לתלות את הכביסה מחוץ לבקתה על חבל (אך לא מומלץ לנסוע בקרוואן שמתחת לחלונו מתנופף חבל עם כביסה מתייבשת...). קמפינגים רבים מסומנים בשלטי הדרכים בסימון אוהל מצויר, אך בהעדר סימול מצויר נוסף של מוטורהום, שאל בכניסה לסוג השירותים אותם מציע הקמפינג. מובן ש"חנייה יבשה" אפשר לחנות בכל אתרי הקמפינג תמורת תשלום, אבל חנייה כזו אפשר לעשות במקומות רבים גם ללא תשלום - כאמור.

לתחילת הכתבה

על דרכים וכבישים

על הדרכים הצרות והמסוכנות של סקנדינביה, בדגש על נורווגיה, צריך לומר כך: בגדול הפכו זאת למיתוס – הרבה יותר דמיון ממציאות. נכון שמרבית הכבישים צרים יחסית ומחייבים נסיעה זהירה ואיטית יותר, ונכון שישנם קטעים מפותלים ותלולים (למשל בנורווגיה - דרך הטרולים, דרך הנשרים, העלייה מגייראנגרפיורד לתצפית דאלסניבה וכו`) אבל הקרוואן מגיע לכל מקום כמו כל רכב פרטי. אתה פשוט נוהג ברכב רחב יותר וגבוה יותר ויש לקחת זאת בחשבון. בחלק לא מבוטל מן הכבישים הצרים יותר ישנן מדי פעם הרחבות המיועדות למעבר צד בצד – וממתינים בהם בסבלנות לרכב הבא ממול. אבל הכבישים סלולים ומתוחזקים היטב בדרך כלל, ודרכים צרות מאלה מצאנו לא אחת גם בסקוטלנד ובאירלנד ואף פה ושם במדינות אירופאיות אחרות. עומסי התנועה בסקנדינביה בדרכים הבין-עירוניות קטנים בדרך כלל (אנחנו טיילנו כבר אחרי העונה הבוערת) וזה כמובן מסייע. 

למרות זאת יש כמובן יוצאים מן הכלל. סמוך לעיירה אייד פיורד בנורווגיה קיים כביש צר ביותר, תלול ומתפתל, חלקו פתוח וחלקו בתוך מנהרה בת 2.5 ק"מ, חשוכה וצרה, לכיוון Kjeasen- חוה מעניינת שהוקמה על צוק גבוה מעל הפיורד. משך הנסיעה עד למעלה - כרבע שעה. הכביש והמנהרה צרים כל כך שרק רכב אחד יכול לעבור בהם ולכן מדובר בכביש חד סטרי לפי שעות: כל שעה עגולה מותר רק לעלות וכל שעה חצויה – לרדת. קיימים שלטים ברורים במספר שפות המודיעים זאת. איש לא נמצא שם כדי לאכוף את ההוראה אך נהג שאינו מקפיד לציית לה יתקע במנהרה מול זה שנסע בה כנדרש על פי לוח הזמנים ואז – שניהם בבעיה. עלינו עם הקרוואן למעלה ומשביקשנו לרדת (לפי הזמנים המוקצים לכך) ונכנסנו למנהרה ראינו לפתע את אורותיו המגששים של "חכם" כזה (תייר כנראה, ולא מקומי), העולה למעלה בזמן ירידה. במזל היינו רק בתחילת המנהרה ומצאנו שם איזו מגרעת צדדית להמתין בה עד שיעבור, אבל אם היה המפגש מתרחש פנימה יותר היה אחד משני כלי הרכב נאלץ לנסוע קילומטרים תלולים לאחור במנהרה צרה ולא מוארת.

כשנסענו בכביש 16E לכיוון Oppheim, ניסינו לעלות ב"דרך העתיקה" לכיוון Stalheim. ירד גשם שוטף והכביש היה חלק מאד. הדבר, בצרוף תלילותו הרבה של הכביש, גרם לגלגלי הקרוואן פשוט להחליק ולהסתובב במקום ואילץ אותנו לסגת לאחור בהילוך אחורי לאחר שטיפסנו כבר למעלה מקילומטר ולעשות את המסלול בכביש הראשי. קרוואן נוסף שנסע אחרינו וויתר גם הוא. זה היה למעשה המקום היחידי בכל הטיול שנאלצנו לעשות שינוי במסלול בגלל חוסר עבירות של הקרוואן, אבל במזג אויר יבש יותר היינו כנראה מצליחים גם כאן לעלות ללא קושי מיוחד.

לתחילת הכתבה

הערות חשובות

ועוד כל מיני הערות (כן, גם על כסף). קצת דברים שזכרנו ורצינו לומר, לאו דווקא בסדר כלשהו ובלי יומרות להגיד את הכול: טיול לסקנדינביה הוא טיול נופים. כמובן שלא רק. יש ערים יפיפיות, אנשים נחמדים (לא כולם), בילויים ואף חיי לילה (בערים הגדולות) למי שרוצה, מוזיאונים מעניינים ועשירים, טירות, מצודות וארמונות, יצירות אומנות, תרבות ובידור. אבל מי שאיננו מעוניין בראש וראשונה בטיול נופים – שלא יבוא לכאן. ומי שאוהב נופים – כאן, ובמיוחד בנורווגיה, הוא מקומו. אין אפשרות לתאר במילים את יפי הנופים ולא ננסה. רק נאמר: היינו כבר בהרבה ארצות וראינו נופים נהדרים אך כאן – השיא. כמעט ואי אפשר להצביע על הנופים היפים ביותר; כל כך הרבה מקומות מרהיבים!

ובכל זאת, הנה רשימה חלקית של כאלה שלא תרצו להחמיץ: בשוודיה – התצפית ממצודת קאלמאר והארכיפלג של סטוקהולם, בדנמרק – הצוקים הלבנים של האי מון, ובנורווגיה, אוי נורווגיה: הרי הטרולים ודרך הטרולים, דרך הנשרים וגייראנגרפיורד, תצפיות פלידאל ודאלסניבה, קרחון בריקסדאל, הסוגנפיורד והנורדאלספיורד, המראות מקו הרכבת פלאם-מירדאל, מראה ברגן ממגדל רוזנקרנץ (או מהר פלויין אם מזג האוויר מתמזל לכם), חלקו המערבי של כביש 7 והארדנגרפיורד, תצפית קייסן על האיידפיורד, רמת הארדנגרווידה הפראית, ועוד, ועוד, ועוד... (לשמות הלועזיים - הנכונים יותר, ולמיקום אתרים אלה – עיינו במסלול שבנספח).

הנהג הסקנדינבי. איזה סופרלטיבים לא קראנו על הנהג הסקנדינבי ושוב, במיוחד בנורווגיה? על המתינות, האדיבות, ההתחשבות שלו? על שמירת החוק הקפדנית, הנהיגה הזהירה והמיומנת שלו? אז ככה: חלק גדול מזה נכון. איננו רוצים לנפץ את המיתוס לרסיסים. בהשוואה לכבישים הרותחים אצלנו, שם הם אדיבים ומסבירי פנים יותר. אבל גם בסקנדינביה ראינו נהגים קצרי רוח, נהגים מסוכנים ומסכני-אחרים, נהגים שאינם מתחשבים. הרבה פחות מאשר אצלנו – אבל הם קיימים.

מועד הטיול- אם אתם חייבים לתכנן את הטיול בסקנדינביה לפי לוח חופשות הילדים בבית-הספר אז ההערה הבאה איננה עבורכם. אבל אם אינכם חייבים, עשו כל שביכולתכם להימנע מן התקופה שבין מחצית יוני למחצית אוגוסט. בסקנדינביה, בשל אקלימה הצפוני, מסתיימת העונה הבוערת במחצית אוגוסט. הרווח הישיר לנוסעים בקרוואן אחרי תקופה זו הוא מחיר שכירות זול יותר, אבל הרווח הגדול לכולם הוא סיומה של המהומה. מזג האוויר נשאר נוח ונעים לפחות עד מחצית ספטמבר. לימים הקרים והרטובים כל מה שצריך זה סווטשרט ומעיל גשם. בחלק גדול מן הימים - גם פחות. בגדים חמים יותר שלקחנו עמנו נשארו ללא שימוש גם באזורים הקרים יותר. והעיקר – כמעט ואין תורים באתרי התיירות, יש המון מקום פנוי בקמפינגים, אין עומס בכבישים ובתור למעבורות ואפשר לטייל, ולחוות, וליהנות, ולקחת הרבה אוויר - ממש בכיף.

קרחון בריקסדאל- קראנו על כרכרות הרתומות לסוסי פוני המשמשות כהסעה לקרחון. אז להלן מבזק עדכון: אין יותר סוסי פוני. ההסעה מתבצעת באמצעות רכבי שטח קטנים שיש עליהם ציור של כרכרות פוני – לזיכרון השיטה הקודמת. הרוצה לעשות שימוש בהסעה כדאי שיזמין מקום מראש מאחר ולא אחת כל כלי הרכב מוזמנים למשך שעתיים או יותר על ידי קבוצות מאורגנות של תיירים יפנים... אנו לא עשינו שימוש בשירות זה והלכנו ברגל מאתר היציאה לקרחון. מסלול ההליכה הזה, קצת פחות משלושה ק"מ לכל כיוון וקצת קשה בעלייה (אבל לא יותר מדי לאנשים ממוצעים ובריאים) הוא פשוט מסלול מרהיב. מלא ירק ומים זורמים, מראות נוף נפלאים של שולי הקרחון והמפלים הרבים היורדים מכל עבר ולבסוף – הקרחון עצמו: מפל ענק וקפוא של קרח כחול ומבהיק שבתחתיתו אגם מים צלולים ובהם צפים גושי קרח גדולים. מכל עבר מתנשאים מעל הצוקים העצומים. מי יכול לבקש יותר.

דרך פר-גינט בנורווגיה מאכזבת. מדובר בדרך נופית המקבילה לכביש 6E בין לילהאמר לוינסטרה. זוהי דרך שהכניסה אליה טעונה תשלום משום מה (60 כתר נורבגי), אף שהיא דרך משובשת ורעועה שחלקה הגדול איננו יותר מדרך עפר במצב סביר. קרוואנים לא ממש מאושרים לנסוע בה. הנוף נחמד ולא יותר מזה - בהשוואה לשאר הדרכים אשר תגיע אליהם בקרוב אין כאן יותר מדי ממה להתלהב. אפשר לפסוח עליה במצפון נקי ובכך לקצר את זמן התנועה מלילהאמר לוינסטרה משמעותית. 

במוזיאון Skansen בשטוקהולם הבחנו במנהג נחמד שאחר כך ראינו אותו גם במקומות אחרים דוגמתו. במוזיאון הפתוח הגדול הזה, וגם במוזיאונים פתוחים אחרים הקיימים בלא מעט מקומות בסקנדינביה, לבושים אנשי הצוות ובעלי המלאכה המדגימים את אמנות העבר בבגדים מסורתיים - להשלמת אווירת התקופה ממנה נלקחו המוצגים. מסתבר שבסופי שבוע כשמגיעים למוזיאון הרבה אזרחים מקומיים כמבקרים ומטיילים ליום של בילוי, נוהגים רבים מהם לבוא מן הבית לבושים בבגדים מסורתיים גם הם. ממש נחמד לראות משפחות שלמות על זקניהן וטפן לבושות באופנה הלקוחה מן העבר, בבגדים מרהיבים, צבעוניים ורקומים, ומשתתפות בהתלהבות באירועי המוזיאון.

יש הרבה מה לספר גם על אתרים אחרים אך לא נחזור על טיפים של אחרים ונרחיב כאן שלא לצורך. נעבור הלאה, ובואו נדבר קצת על מחירים ועלויות. כולם כבר שמעו שבסקנדינביה, ובנורווגיה בפרט, יוקר המחייה אינו דבר של מה בכך ויוקר הטיול – בהתאם. מטיילים, בצדק, מציבים נושא זה בראש רשימת הנתונים המשמשים להחלטה על טיול כאן ועל מרכיביו.

לתחילת הכתבה

גייראנגרפיורד

ראשית - שייט ומעבורות. את המעבר בין גרמניה לדנמרק בחרנו כזכור, לעשות במעבורת בקו פוטגארדן-רודבי ואת המעבר בין דנמרק לשוודיה – בגשר החדש מקופנהגן למאלמה. מאחר ותכננו גם את הדרך חזרה באופן דומה רכשנו כרטיס משולב, הלוך וחזור, למעבורת וגם לגשר יחד. הכרטיס נרכש בתחנת המעבורות בפוטגארדן ואין צורך להזמינו מראש. עלותו לקרוואן עד 6 מ` היא 176 אירו. מחיר זה זול יחסית למחירם של ארבעת הכרטיסים כל אחד בנפרד ולכן מומלץ לעשות כך לכל המתכננים מסלול דומה.

חייבים להודות: השיטה שבה מרכיבים הנורווגים את מחירי החצייה במעבורות איננה ברורה לנו. ניסינו להעריך עלויות לפי אורך ההפלגה או לפי זמן ואורך הנסיעה שהמעבורת חוסכת (כפי שקראנו באחד המקומות) אך לא הצלחנו למצוא את המפתח. למה, למשל, עלות המעבורת בקו Dragsvik–Hella היא 66 כת"נ (כתר נורווגי), ואילו בקו Mannheller– Fodnes היא 128 כת"נ, כמעט פי שניים? מדוע מעבורת בקו LInge–Eidsdal עולה 72 כת"נ, ואילו מעבורת בקו Bruravik– Brimnes תעלה 95 כת"נ? המרחקים ומשכי ההפלגה אינם שונים דרמטית זה מזה. ובכן, לנורווגים פתרונים. 

אנו מצטרפים לכל החושבים שאחת הדרכים הטובות ליהנות מנופיו המרהיבים של גייראנגרפיורד היא לשוט בו. לכו על זה; חוויה שלא תשכחו במהירות. שייט של שעה וחצי בגייראנגרפיורד - 100 כת"נ ליחיד. לא נורא. אבל במקום אחר הבנו שלפעמים צריך למתוח קו ולוותר. מדריך פספורט ממליץ על שייט במעבורת בסוגנפיורד מ- Kaupanger עד ל- Gudvangen, משהו כמו שעתיים ורבע של הפלגה. תכננו כך ובאחד הערבים הגענו למזח המעבורות בקאופנגר כדי להפליג במעבורת הראשונה בבוקר. בינתיים פגשנו את צוות המעבורת שהגיעה לעגינת לילה ובררנו פרטים. מסתבר שהשייט היה אמור לעלות לנו, שני נוסעים בקרוואן עד 6 מטר, לא פחות ולא יותר מ- 880 כת"נ. כ- 634 שקלים! אז לא. הצבנו קו אדום והמשכנו ברכב ל- Mannheller, ממנה חצינו את הסוגנפיורד ל-Fodnesבמעבורת אחרת, למרחק קצר יותר ובמחיר סביר יותר.

לתחילת הכתבה

מחירים ועלויות

ולכל המתכננים טיול בסקנדינביה, בקרוואן או בדרך אחרת, להלן מדגם מחירים בנושאים רלוונטיים לתכנון שכזה:

  • רכבת נופים: כרטיס רכבת הלוך וחזור לנסיעה בקו פלאם-מירדאל: 550 כת"נ לזוג (זה יוצא פחות משני כרטיסים ליחיד).
  • פארק שעשועים: כניסה לטיבולי בקופנהגן, לא כולל מתקני שעשועים: 75 כת"ד (כתר דני) למבוגר יחיד. המחיר במזומן. על תשלום בכרטיס אשראי חלה תוספת/עמלה של 2.5%.
  • מוזיאונים, טירות וארמונות: כניסה למוזיאון Skansen בשטוקהולם: 80 כת"ש (כתר שוודי). מוזיאון VASA בשטוקהולם: 80 כת"ש. ארמון Drottningholm בשטוקהולם: 70 כת"ש. טירת GRIPSHOLM בשוודיה: 60 כת"ש. מוזיאון הספינות הויקינגיות באוסלו: 50 כת"נ. מגדל רוזנקרנץ בברגן: 60 כת"נ. טירת קרונבורג ("טירת המלט") באלסינור: 60 כת"ד. כולם מחירים למבוגר יחיד.
  • אתרי קמפינג : מחיר לקרוואן (או לקרוואן פלוס שני נוסעים) ללילה אחד, כולל התחברות לחשמל חיצוני: שוודיה: קמפינג BREDANG בשטוקהולם, 250 כת"ש. קמפינג Liseberg בגוטנבורג, 265 כת"ש. נורווגיה: קמפינג Ekeberg באוסלו, 260 כת"נ. קמפינג בריקסדאל: 120 כת"נ. קמפינג ברגן-פארק: 170 כת"נ. דנמרק: קמפינג Hundige בקופנהגן, 145 כת"ד ועוד 25 כת"ד - כרטיס קמפינג ללילה אחד (חובה בדנמרק). גרמניה: קמפינג Itzstedt סמוך להמבורג, 17.85 אירו ללילה (ומניסיון קודם אנו יודעים –מחיר זה זול יחסית לקמפינג ממוצע בגרמניה). 
  • מחירי הדלק: מדובר אמנם בדיזל אך הוא יקר בסקנדינביה, בדגש על נורווגיה, והקרוואן בולע ליטר על כל ששה ק"מ. לא עשיתי חשבון מדויק, אך בחישוב גס צרכנו כ- 750 ליטר דיזל בערך. במחיר ממוצע של 7 שקלים לליטר (מחיר המביא בחשבון את המרחק היחסי אותו נסענו בכל אחת מן המדינות), הייתה ההוצאה הכוללת על דלק, כ- 5250 שקלים. מאחר וכל תחנה שונה במחירה מן השנייה, להלן המחיר הממוצע לליטר דיזל ששילמנו: גרמניה - 1.11 אירו; שוודיה - 10.88 כת"ש; נורווגיה - 10.6 כת"נ; דנמרק - 9.07 כת"ד.
  • ואנקדוטה: במקומות לא מעטים בסקנדינביה ישנן אגרות כבישים. הדבר ידוע ומוכר לנו מהרבה ארצות אחרות. אגרה ממוצעת היא בסך 20 כתרים. אבל ישנה אגרה אחת שקצת הדהימה והצחיקה אותנו: כאשר נסענו בכביש 6E מצפון ועברנו את הגבול (הווירטואלי) לשוודיה, נדרשנו לשלם ביציאה מנורווגיה אגרה של 17 כת"נ. "קנס" על שהעזנו לעזוב? טוב, פעם נוספת – רק לנורווגים פתרונים. 

 

זהו להפעם. בהתאם לקהל היעד בחרתי לכתוב כאן בעיקר על נושאים שימושיים. על החוויות הקטנות והגדולות, אישיות יותר או פחות, לא כתבתי. וודאי אזכר בהמשך הזמן בדברים שבכל זאת רציתי לכתוב ושכחתי. ישנו שלל שלם של השקעה ומאמצים, הנאות ורשמים, תובנות, לקחים קטנים וגדולים והעיקר – זיכרונות, הכרוכים בהוצאתו לפועל של טיול כזה ונשארים אחריו. איך מסכמים אותו? אינני יודע, חוץ מלהגיד שהיה נפלא, והיה. אפשר לעשות טיול כמו זה שלנו בסקנדינביה, ואפשר לעשות טיולים שונים ואחרים בסגנון, במסלול, באורך הזמן ובכיוונים. רק דבר אחד רציתי לומר: אם תוכלו, סעו לטייל שם. סקנדינביה הוסיפה לנו הרבה יותר ממה שהוספנו לה. ועם התוספת הזאת, אנו מתחילים בתכנון הטיול הבא.

לתחילת הכתבה

מסלול הטיול 15-19.8

שלישי 15.8 – 06:00 - טיסת חב` Malev מס` 215 לבודפשט. נחיתה בבודפשט סמוך ל- 08:30 (זמן מקומי) ויציאה לסיור בעיר. הזמן מוגבל, ומצטרפים לסיור "City Tour Panoramic" באוטובוס עם הסברים מוקלטים במספר שפות, כולל עברית: פשט – בית האופרה, כיכר הגיבורים, מרכז העיר, גשר Erzsebet, גשר מרגיט, בניין הפרלמנט; בודה – פסל הבישוף גלרט ואנדרטת השחרור, תצפית נוף העיר מגבעת גלרט, סיור רגלי בגבעת המצודה: ארמון המלך, כנסיית מטיאש, מצודת הדייגים, מוזיאון המרציפן. לאחר הסיור ארוחת גולש טובה וטיול על גדת הדונה (הדנובה). חזרה לשדה התעופה וטיסת המשך – מאלב 542 – להמבורג בגרמניה. הגעה להמבורג סמוך ל-2000. נסיעה במונית כרבע שעה והתמקמות ללילה במלון Wilhelm Busch, הנמצא ב- Segeberger Chaussee מס` 45 ב- Norderstedt, מהלך חמש דקות מתחנת הקרוואנים.

רביעי 16.8 – הליכה לתחנת הקרוואנים של חברת Drm הנמצאת ב- Segeberger Chaussee מס` 3 וקבלת הקרוואן. בדיקת הקרוואן והתארגנות, כולל נסיעה למלון לאסוף את המזוודות וקנייה גדולה של מצרכים בסופרמרקט Lidl קרוב. בשעות אחר הצהריים המאוחרות - תחילת תנועה צפונה ל- Puttgarden שבחופה הצפוני של גרמניה. כביש 432B לכיוון 1A/22e ואחרי כן בכביש 47E עד פוטגרדן שב-Fehmarn (כ- 140 ק"מ). עולים על מעבורת של חברת Scandlines מפוטגרדן ל- Rodby שבחופו הדרומי של האי Falster שבדנמרק. 45 דקות הפלגה ואנו כבר בסקנדינביה. נסיעה קצרה צפונה והתמקמות ללילה בחניון של סופרמרקט בעיר Maribo.

חמישי 17.8 - המשך צפונה לכיוון קופנהגן על 47E (ואח"כ 47E/55e) והתמזגות עם 20E ליד Koge. המשך ב- 20E ופניה, דרומית לקופנהגן, לכיוון הגשר החדש לשוודיה. המשך ב- 20E. מעבר על הגשר ל- Malmo שבשוודיה (מרודבי למאלמה - 196 ק"מ). המשך ממאלמה ל- Lund וטיול רגלי בעיר ואתריה: הקתדראלה, המרכז העתיק, האוניברסיטה והכיכר המרכזית סטורטורגט. יציאה מלונד בשעות אחה"צ ונסיעה ב- 22E לכיוון כריסטיאנסטאד. המשך דרך Karlshamn ול- Karlskrona. לילה בחניון של מועדון הגולף ב- Gangle Torp שליד קרלסקרונה.

שישי 18.8 – המשך נסיעה מזרחה וצפונה בכביש 22 ל- Kalmar. ביקור בטירת קאלמאר - Kalmar Slot ותצפית על העיר. המשך צפונה בדרך לסטוקהולם כל הדרך הארוכה צפונה בכביש 22E, ומ- Norrkoping כביש 4E לכיוון צפון-מזרח. הגעה לסטוקהולם והתמקמות בקמפינג Bredang . ממאלמה לסטוקהולם כ- 700 ק"מ.

שבת 19.8 - סטוקהולם. נסיעה קצרה לעיר ברכבת. טיול בעיר העתיקה - Gamla Stan – בית האצילים, הליכה דרך הגשר לאי קונגסהולמן, למזח שליד בית העירייה ויציאה לשייט בין האיים בארכיפלג לכיוון ארמון Drottningholm. טקס חילופי המשמרות וסיור בארמון עצמו ובגנים. שייט חזרה. סיור בבית העירייה. רחוב ואסטרלנגטן והסמטאות הצדדיות, הארמון המלכותי, ככר סטורטורגט והופעה נהדרת של התזמורת הצבאית. לילה – בקמפינג ברדאנג.

להמשך הכתבה לחץ כאן

לתחילת הכתבה

יעדי הכתבה

הזמנת חופשה לאירופה

הזמנת מלון השוואה בין מאות אתרים ברחבי העולם הזמנת טיסה כל האתרים המובילים במקום אחד ביטוח נסיעות דרך למטייל יוצאים לחו"ל בראש שקט
סגור
0
×