הסנטרל פארק

לסנטרל פארק יש את הזמן שלו. המקום רגוע ושלו, ולחלוטין שונה משאר העיר הסואנת והמהירה. כאן תוכלו להבחין בפעילויות הפנאי של הניו יורקרים, ולקבל נקודת מבט נוספת, ואולי אפילו שונה.
תמיר רוזנבלום
תמונה ראשית עבור: הסנטרל פארק
© Hackman/Depositphotos

פסטורליות בפארק

הסנטרל פארק הינה פינת החמד של ניו יורק. כולנו מכירים את הפארק, אפילו אם לא היינו מעולם בניו יורק, הרי הוא מופיע בכל הסרטים והסדרות שהעלילה מתרחשת בעיר. אחדים טוענים שזהו הפארק המצולם ביותר. ברשימת הסרטים תוכלו למצוא את "כשהארי פגש את סאלי" (When Harry met Sally), "מגרשי השדים" (Ghostbusters), "גרין קארד" (Green Card) ו-"סיפורי ניו יורק" (New York Stories). גם כותבי הסדרה הפופולרית "סיינפלד" הקדישו כמה פרקים לסנטרל פארק.

מיקומו של הפארק הינו מרכז מנהטן, בין השדרות החמישית והשמינית, ובין הרחובות ה-59 ל- 110. שטחו כ- 3.5 קילומטרים מרובעים של מובלעת ירוקה ופורחת, מקוטרת במגדלים מרקיעי שחקים ומיטב המוזיאונים בעיר. בצידו הימני, תמצאו את מוזיאון מטרופוליטן (The Metropolitan), אחד הגדולים והמרשימים בעולם לאומנות, מוזיאון גוגנהיים לאומנות (The Guggenheim) עם חזותו הספרילית המיוחדת ומוזיאון קופר-יואיט לעיצוב (Cooper-Hewitt). בצידו השמאלי נמצא המוזיאון להיסטוריה (American Museum of Natural History).

את החלום לרוץ כל יום בסנטרל פארק כבר גנזתי מזמן. הרבה יותר מהנה להגיע לפארק על תקן צופה, ולהנות מהפסטורליות שלפארק יש להציע מאשר להתאמן ולקחת את הסבווי הביתה כשאתה מזיע ומתנשף. החוויה הראשונה שלי מהפארק היא ההתכווצות השרירים שקיבלתי אחרי שלושים דקות ריצה עם הרצים האחרים (מה לעשות? לא הייתי בכושר באותו זמן) ומצאתי את עצמי בקצה השני של הפארק. לא הייתי רגיל למסלולים באורכים שהפארק מציע. בין אם החוויה הזאת השאירה את חותמה, או שאר התירוצים הקונוונציונליים, לא מצאתי את עצמי רץ פעם נוספת. הדבר אינו פוסל את העובדה שאני לא מגיע לשם לפחות פעם בשבוע, בין עם מבקרים מחוץ לעיר או לבדי.

ברגע שתכנסו לפארק, תוכלו להבחין ברצים וברוכבי האופניים והרולר בליידס המתאמנים בעיקר בשעות הערב ובסופי שבוע. לכן הזמן המועדף להגיע לפארק הינו דווקא בזמן זה. קונים נקניקיה באחד הדוכנים המפוזרים הפארק ומסתכלים על הרצים. הרי הכל מסתכם בסופו של דבר בבחינת האנשים שמסביבך. לפארק מסלולים רבים. המפורסם ביותר הינו המסלול שמסביב ל-Reservoir, האגם הגדול במרכז הסנטרל פארק. אפשר להגיע אליו ישירות דרך הכניסה ברחוב 90 מהשדרה החמישית. בנקודה זו, דרך אגב, מתארגנים מדי יום בבקרים ובערבים קבוצות ריצה של האירגון לרצי ניו יורק (New York Road Runners) ומתאמנים יחדיו. הפעילות חינם, וההצטרפות אינה מחייבת הצטרפות למועדון. אפשר להגיע ולרוץ עם הקבוצה בלי הודעה מוקדמת. המסלול מסביב לאגם הינו 2.5 קילומטרים ונוף מרהיב במיוחד, אולי לנוכח העובדה שהוא מצולם בסרטים רבים.

מהכניסה הדרום מזרחית של הפארק תוכלו להגיע בקלות לשדרה (The Mall) ולטרסת בטסדה (אך הכניסה הקרובה ביותר לשדרה הינה מרחוב ה-66). השדרה מכוסה בעצי בוקיצה אמריקאים. העצים האלו היו החביבים על מעצבי הפארק והם משמשים מעין תקרה חיה לאורך השדרה בימי בקיץ. הבילוי המועדף עלי בימי הקיץ הוא לשבת על אחד הספסלים בשדרה ולקרוא בנחת. יש משהו מרגיע במיוחד המקום הזה.

בקצה הצפוני של השדרה תגיעו לרחבה, טרסת בטסדה (Bethesda Terrace) המשקיפה על אגם והעצים הרבים שמקטרים את האיזור וכן על מזרקת בטסדה ועל הפסל Angel of Waters שתוכנן ע"י אמה סטבינס (Emma Stebbins) בשנת 1873. זאת אחת מנקודות התצפית המרהיבות של הפארק וחובה לכל תייר.

לניו יורקרים אין חופי רחצה קרובים. הנסיעה לקוני איילנד רק בשביל לתפוס קצת צבע ולראות אנשים אחרים רחוקה בשביל מרביתם. לכן הפארקים בתקופת הקיץ מלאים עד אפס מקום במקומיים ואף בתיירים המשתזפים להנאתם על כרי הדשא הגדולים. בסנטרל פארק ישנם שני כרי דשא גדולים המלאים באלפי אנשים בימי הקיץ: The Sheep Meadow ו-The Great Lawn.

אטרקציות במקום

אחד האטרקציות היותר מהנות, אם לא המהנה ביותר, הינה רחבת הריקודים לרוכבי הרולר בליידס. בסדר, אני חייב להודות שלא התנסתי בזה עדיין, אבל רק מפני שאת הרולר בליידס שלי השארתי בישראל. המוזיקה רועשת, והרוכבים מפזיזים לצלילי המוזיקה. איכות הרוכבים מדהימה. חלקם טובים לא פחות מהמחליקים המקצועניים, והתוספת של הצעדים והקפיצות למשמע המוזיקה הופכת את חווית הרכיבה למסעירה במיוחד. התבוננתי שעות במחליקים, והקנאה לא אחרה לבוא. איך אפשר שלא? הלא הם נהנו כל-כך. ההחלקה הינה בחינם. האירוע כולו מנוהל ע"י האירגון לרקדני רולר בליידס בסנטרל פארק (Central Park Dance Skater Association) ומתרחש כל ימי שבת וראשון בשעות אחר הצהריים בימי הקיץ ברחבת ההחלקה (Skate Circle).

את ההופעה הראשונה שלי בבימה המרכזית בסנטרל פארק ראיתי בשבוע השני לשהותי בעיר. במהלך חודשי הקיץ מופיעים אמנים שונים בבימה זו והכניסה חינם בחלק מן המקרים. לי הזדמן להכיר את הזמרת הפורטוגזית מריצה (Mariza). מסתבר, שהייתי היחיד שלא הכיר אותה לפני ההופעה. ההופעה היתה פשוט מחשמלת והאווירה היתה מיוחדת במינה.

מרתון ניו יורק מתרחש כל שנה בחודש נובמבר. האירוע סוחף מאות אלפי צופים המתרכזים לאורך המסלול שמתחיל בסטטן איילנד (Staten Island) ומסתיים בסנטרל פארק. אפשר לקנות כרטיסים ולהכנס לאיזור הסיום התחום לקוני הכרטיסים. אני המתנתי ביחד עם חברים ומאות אנשים נוספים בכניסה הדרום מערבית של הפארק, לקדם את פני הרצים. במרתון משתתפים טובי הרצים בעולם כולו, ולכן האירוע חשוב מבחינה ספורטיבית ומאתגר לצפיה.

בתקופת החורף, הפארק מציע כמה אטרקציות נוספות. רחבת ההחלקה על הקרח בחלקו הדרום המזרחי שוקקת חיים. כדאי לבוא גם בערב, כאשר האיזור מואר ואפשר להבחין בשלל האורות שמשתקפים במי האגם הסמוך. החורף האחרון בניו יורק היה מושלג במיוחד. הפארק מתכסה כולו בלובן מלאכותי, ורק השבילים עצמם מפונים משלג. ילדים ואף מבוגרים מביאים משטחי החלקה ומתגלשים איתם. האגמים קופאים בגלל הקור העז, שיכול להגיע למינוס 10 מעלות ואף יותר, והמראה מרהיב. חדי ההבחנה יוכלו לגלות גם בתקופה זו של השנה בדוגמניות חטובות בבקיני קטקטן מדגמנות לקטלוגים על רקע הסנטרל פארק. ואני לא טועה, הצילומים מתרחשים בכל השנה, ובפעם הראשונה שהבחנתי בצילומים אלו, לא יכולתי שלא לרחם על הדוגמניות הקפואות (כמובן שלא לקח לי הרבה זמן להוציא את המצלמה שלי מהנרתיק ולבצע סדרת צילומים משל עצמי).

הסנטרל פארק יכול היות רומנטי במיוחד אם מחפשים מקום שקט ושליו להליכה. המסלול בין הכניסה הדרום מערבית (Columbus Circle) לכניסה הדרום מזרחית מואר והאורות הבאים מחוץ לפארק מלווים את המסלול. אפשר גם לשכור כרכרה ולעשות סיור בפארק עצמו. על הכרכרות עם הסוסים ישנה מחלוקת בין הניו יורקרים, בין אם הן מתאימות לעיר או לא. הסיורים מוגבלים לפארק עצמו, ולפי דעתי, באווירה המתאימה עם בן/בת הזוג המתאים, הסיור יכול להיות מהנה.

כשמגיעים לפארק, אפשר לעבור אותו בדרך לאחד המוזיאונים ולקחת כמה תמונות בדרך, ואפשר לקחת חלק פעיל יותר, להשתתף באחד הפעילויות הרבות, בין אם לשכור אופניים או לקחת ספר ולשבת על אחד הספסלים ולספוג את האווירה. נסו להגיע בשעות שתושבי המקום נוהגים לבוא, בשעות הערב המוקדמות או בסופי שבוע. לסנטרל פארק יש את הזמן משלו. המקום רגוע ושלו, ולחלוטין שונה משאר העיר הסואנת והמהירה. כאן תוכלו להבחין בפעילויות הפנאי של הניו יורקרים, ולקבל נקודת מבט נוספת, אולי אפילו שונה.