אימפריית האינקה

אחת התרבויות המרכזיות באמריקה הלטינית וללא ספק המפורסמת ביותר בחלקה הדרומי של היבשת הינה האימפריה האדירה המוכרת כיום בשם אינקה. בפרק זה תוכלו לקרוא על הקמתה, מהלכה ונפילתה של אימפריית האינקה.
גבי בן לביא
תמונה ראשית עבור: אימפריית האינקה
© איתי אמוזה

האינקה - אימפריה שנעלמה

אחת התרבויות המרכזיות באמריקה הלטינית וללא ספק המפורסמת ביותר בחלקה הדרומי של היבשת הינה האימפריה האדירה המוכרת כיום בשם אינקה. ממלכת האינקה היא ממלכה שמסתורין רב אופף את קיומה ואת תולדותיה עד היום. היסטוריונים רבים שניסו לפענח את תולדותיה נתקלו בקשיים, בין היתר בגלל העובדה שלאינקה לא היה כתב משלה והממלכה, על כל האספקטים שלה, התנהלה בעל פה! בנוסף לכתב החבלים, קיפו, בעיקרה שיטה מספרית עשרונית.

באופן מסורתי כשמדברים על הציוויליזציה שהתפתחה בחלק זה של היבשת החל מ 1200 לספירה מדברים על תרבות האינקה, ציוויליזצית האינקה, אימפרית האינקה, מדינת האינקה עוד. למעשה, זה איננו השם הראוי ביותר לקרוא לה בשל העובדה שקודם לכיבוש הספרדי היה אינקה שמו של אדם אחד: המלך, שליט האימפריה, מנהיג המדינה, המארגן או כל שם אחר שנבחר לתארו. אינקה היה רק אחד-Sapan Inka או בתרגום לעברית: אינקה יחיד במינו, שעמד בראש האירגון החברתי ההיררכי. את בני עמו של האינקה נוהגים לכנות בשם אינקאס או ה-קצ`ואס, ע``ש השפה המדוברת- קצ`ואה.

טריטוריית שבטים אלה נקראה טוואנטינסויו Tawantinsuyo, שם בקצ`ואה שמשמעותו- ארץ ארבע חלקי העולם או ארבע כיווני העולם כשהכוונה היא לאיזור תרבותי של הציוויליזציה שאין בו ברברים, עולם מתורבת. מדינת האינקה עצמה Inqa-Runan כשבתוך מדינה זאת יש ארבעה חלקים ומרכזה היא קוסקו - טבור העולם.

חלק ראשון- Chinchaysuyo: מתחיל במזרקה שבמרכז קוסקו וכולל את כל האדמות במערב פרו כולל אקוודור וקולומביה.

חלק שני- Antisuyo: החלק ההררי הקרוב לקוסקו ואדמות הג`ונגלים שתחת שלטון האינקה.

חלק שלישי- Qullasuyo: כל הדרכים שיוצאות מקוסקו דרומה ומזרחה, בוליביה של ימינו ואף ארגנטינה.

חלק רביעי- Kuntisuyo: דרומית לקוסקו, איזור ארקיפה (arequipa), מדבר אטאקמה וצ`ילה.

מוצאה של אימפריית האינקה בשתי תרבויות עתיקות יותר מהן למדו האינקה כיצד לבנות את האימפריה שלהם ושהיוו את הבסיס שעליו קמה האימפריה החדשה (מבנים, דרכים, אלים, אדמיניסטרציה). אימפריית ווארי (Wari) שהתקיימה בין השנים 700-950 לספירה ואימפריית טיוואנאקו (tiwanaku) 600-1150, שאת מרכזה ניתן לראות כיום בעיירה בשם זה הנמצאת על אם הדרך בין לה-פאז ואגם טיטיקקה שבבוליביה. אימפריית האינקה נוסדה למעשה ע``י אנשים שאבותיהם עזבו את איזור טיוואנאקו ויסדו מרכז פוליטי חדש בקוסקו.

אגדת הבריאה כפי שידועה מתוך מיתוסים וידיעות שעברו בעל פה הכרחית להבנת מוצאם, אמונתם, ייעודם ומעשיהם של האינקאס, שהביאו בסופו של תהליך לבניית אימפריה אדירה כל כך.

על פי האגדה, קדמו לעולם מספר עולמות שהכילו אנשים שונים (שתי שמשות). בשמש השלישית הופיע האינקה, בנו של אל השמש, בן לאדמה ולשמים, מביא הסדר והשפע לעולם. השמש והירח נוצרו ע``י וויראקוצ`ה -; האל הבורא, ברחם העולמית -; אגם טיטיקקה, שעל גבול פרו ובוליביה.

האל הבורא ציווה את השמש והירח לעזוב את האגם ולעלות לשמים; כדי להיוולד בזהות אחרת ירדו בני האינקה לבטן האדמה כשבראשם מאנקו קאפאק (Manco capac) מלך האינקה הראשון, קיבלו את המלוכה והשלטון על הארץ והופיעו שוב על פני האדמה במערת פאקארינטאמבו (Ppakariqtanpu)- בית ההיווצרות- כ 25 ק``מ דרומית לקוסקו.

ליד המערה נמצאת גבעת בית החלונות בתוכה שלושה חלונות כשמהמרכזי יצאו בני האינקה (4 אחים) לעמק הקדוש (העמק בקרבת קוסקו בו זורם נהר האורובמבה, Urubamba ,ובו נמצאת העיירה פיסאק- Pisaq). שלושת החלונות הוא מושג סימבולי דתי בו השתמשו האינקה במרכזים פולחניים רבים כשהדוגמא הטובה ביותר היא במאצ`ו-פיקצ`ו במקדש שלושת החלונות.

התאריך המדויק בו עלו בני האינקה והפכו לממלכה חזקה אינו ברור. הסברה היא כי מאנקו קאפאק היה מייסד השושלת, שהקים בשנת 1200 לספירה את ביתו בקוסקו. הוא ומאמה אוקלו (Oclo)- אחותו שהיתה גם אישתו, הגיעו לאיזור קוסקו ושם נתקע באדמה מקל הזהב שנשאו עמם, דבר שהוכיח כי זהו טבור העולם, כלומר- מקום טוב לחקלאות.

מאנקו הרחיב את משפחתו והצליח לנצח בקרבות מקומיים רבים. בנו פצאקוטי הוביל קרב בין שבט האינקה לשבטים החזקים האחרים והצליח להשיג שליטה מלאה, להעצים את כוחו ועושרו ולהביא את שושלתו למעמדה הרם. הבא בתור היה הבן טופה - לוחם מעולה ומנהיג, שהרחיב בעקשנות ובאכזריות את ממלכתו.

האינקה קיימו את ממלכתם באיזור קוסקו (שהיתה בירת הממלכה) עד שב 1350 לערך, החל המלך השישי- אינקה רוקה, לצאת מגבולות עירו ופתח במסעות כיבוש והתפשטות. בתקופת פאצ`אקוטי, המלך התשיעי, הפכה הממלכה לאימפריה.

כנראה שטקסי הפולחן לאלים כללו קורבנות אדם, אולם נקודה זו לא הוכחה ומהווה וויכוח בין החוקרים. בנוסף, מרקחות עשבים שונות, סמים חזקים, וסגפנות קיצונית היו מנהגים קבועים בתרבות.

גילוי האימפריה

הראשונים להתוודע לאימפריה הגדולה ביותר ביבשת אמריקה- טוואנטינסויו, היו קבוצת ספרדים בראשות דון פרנסיסקו פיסארו שהגיעו לאיזור מפרץ גואיאקיל ב 1527. האימפריה שגילו השתרעה על פני שטח עצום של יותר מ-3,000,000 קמ``ר, שאורכו היה למעלה מ 5,200 ק``מ ובו התגוררו כתשעה מליון תושבים.

שטחה כלל את פרו, אקוודור, בוליביה, צפון -;מערב ארגנטינה, וצפון צ`ילה של ימינו: מהרי האנדים ויערות הגשם בואכה אגן האמזונס ממזרח ועד חוף האוקיאנוס השקט ממערב, מנהר Maule שבצ`ילה מדרום ועד גבול אקוודור וקולומביה של ימינו מצפון, שטח עצום של רכסי הרים ענקיים, פסגות מושלגות, קרחוני עד, אגמים ,נהרות, מדבריות צחיחים וג`ונגלים עבותים.

ב-29 באוגוסט 1533 הוצא אטאהואלפה, Atawalpa, מלך האינקה האחרון להורג בכיכר בקאחאמרקה (Cajamarca), ובכך הקיץ הקץ על האימפריה. על פי האמונה האינקאית אלים לבנים אמורים היו להגיע לממלכה ובעצם אטהואלפה התכוון לקדם את פני המשלחת בכניעה ובכבוד מכיוון שחשב שהם אלים בעצמם.

מה היה קורה אלמלא פקודת ההרג הנמהרת של פיסארו - אין לדעת. ההיסטוריה דיברה אחרת ובתמורה לשיחרורו של אטהואלפה, שנלכד על ידי הספרדים, קיבל פיסארו כופר זהב עצום. למרות השוחד פיסארו לא שיחרר את אטהואלפה, והוציא אותו להורג מתוך כתב אישום שהגדירו כמסוכן לספרד. בשנת 1533, עם תלייתו של אטהואלפה, החלה שקיעתה של האימפריה.

המומיות, שנשתמרו עד ימינו, מלמדות על תיחכום רב בשיטות השימור, כמו גם על החשיבות הרבה שייחסו בני האינקה לנושאי קבורה והחיים שלאחר המוות.

השרידים המשמעותיים ביותר שנשארו מממלכת האינקה הם, כמובן, השרידים הארכיטקטוניים המרהיבים. משרידים אלה אפשר ללמוד על הרמה הגבוהה ועל הידע הרב שהגיעו אליו בני האינקה.

נכתב על ידי: גבי בן לביא- סטודנט ללימודים ספרדיים ולטינו אמריקאים באוניברסיטה העברית ועורך מחקר אודות אימפריית האינקה.