נופש באמצע העיר: מרחצאות וגנים

בזמן טיול תמיד מגיע הרגע בו צריך לעמוד, לשאוף אויר ולחשוב היכן עוצרים למנוחה והתרגעות. כל האפשרויות לפניכם..
צוות למטייל ברשת
תמונה ראשית עבור: נופש באמצע העיר: מרחצאות וגנים
© Depositphoto/Varsescu

מרחצאות

בניגוד לאופניים, טבילה במרחצאות, היא חלק בלתי נפרד מהתרבות המקומית ואין סיבה שהתיירים לא יפנימו מעט מדרך החיים הזאת. כיוון שההליכה מעייפת מאוד, ושרירי הרגליים זקוקים לפינוק ומנוחה, אין דבר נפלא יותר משעתיים של שלווה ורוגע ברביצה באחד המרחצאות בעיר.

המים חמימים ונעימים במיוחד כשהטמפרטורות בחוץ יורדות, ואפשר לתבל את הטבילה בהם בטיפולים שונים כמו פדיקור ומסג`, להנאה מושלמת שתשכיח כל סימן לכאב ועייפות.

המעיינות הבוקעים ממשטחי אבן הגיר שעליהם בנויה בודה, משכו מתיישבים אל העיר מראשיתה ובמשך מאות שנים (ויש אפילו עדויות לשימוש במעיינות בתקופת האבן).

ב-1541, עת נכבשה בידי הטורקים, בנו אלה עשרות חמאמים בעיר, אשר ניצלו את 30,000 מ"ק המים אשר נבעו באזור מדי יום בטמפרטורה של 21 עד 76 מעלות. כשנכבשה העיר, ב-1686 בידי האוסטרים, נהרסו רוב המבנים הטורקיים, ורק המרחצאות שרדו, ועמם תרבות הרחצה. כיום פועלים בעיר יותר מ-20 מרחצאות, בריכות שחייה ומעיינות להנאת התושבים והמבקרים.

בחלק מהמרחצאות יש הפרדה בין נשים לגברים (לעתים הבריכות נפרדות, ולפעמים הימים שונים), ויש כמה מרחצאות הפתוחים לגברים בלבד. המרחצאות סגורים בימי ראשון.

בתי מרחץ נבחרים:

גלרט- Gellert: אלו המרחצאות המפוארים ביותר בעיר (רק הציצו בתמונות...), העיצוב יוצר מראה של חדר רחצה בארמון עתיק. האתר מציע מבחר טיפולים, סאונות, בריכות שחייה גדולות (גם מתחת לכיפת השמים) ובריכת גלים שהיא חביבת הילדים. אין הפרדה בין נשים וגברים, ולכן המקום פופולרי בקרב תיירים ועמוס בשיא העונה על אף שהוא יקר מכל האחרים. כתובת: XI. Szent Gellert ter 1 טלפון: 4666166. חשמלית: 18, 19, 47 אוטובוס: 7 ל- Gellert ter

קיראלי- Kiraly: שריד נדיר מהתקופה העותמאנית, שנבנה בין השנים 1566-1570 עם תוספות בנייה מתחילת המאה ה-18.זהו מבנה מסורתי של בריכה ראשית מתומנת וסביבה בריכות קטנות יותר, סאונות וחדרי אדים. הטורקים בנו את המרחצאות בתוך חומות העיר, כדי שגם במקרה של מצור יוכלו חיילי המשמר ליהנות בבריכות כאילו אין דאגות בעולם... בימים שני, חמישי ושבת פתוח המקום לנשים בלבד, ובשאר ימות השבוע לגברים, אז מגיעה גם אוכלוסיית ה"גייז" למקום. ביום ראשון סגור. כתובת: II. Fo utca 82-86 טלפון: 2014392
 מטרו: M2 ל- Batthyany ter

רודאש- Rudas: זהו כנראה בית המרחץ היפה ביותר מבין אלו ששרדו מהתקופה העותמאנית. הבריכה המרכזית מתומנת ונתמכת על ידי שמונה עמודים. קרני השמש חודרות מבעד לחלונות הכיפה שמעל, ומשרות אווירה נינוחה, כאשר ברקע נשמע קול זרימת המים. יש במקום סאונות, שני חדרי אדים ובריכות בטמפרטורות שונות. הבריכות התרמיות בדרך כלל פתוחות לגברים בלבד. מפעם לפעם נערכים כאן אירועי "קולנוע מים" (Vizimozi) מופלאים, במהלכם מוקרנים סרטים אילמים על מסכים, המלווים במוזיקת טריפ-הופ, טכנו, טראנס ועוד. אפשר לרקוד או לשחות בבריכות, והאירוע פתוח לשני המינים. פרטים נוספים על האירוע באתר: ww.cinetrip.net. כתובת: I. Dobrentei ter 9 טלפון: 3561322. חשמלית: 18, 19 אוטובוס 7 ל- Dobrentei ter

ראץ- Rac: מבנים באדריכלות מהמאה ה-19 מסתירים בין כותליהם חמאם מהתקופה העותמאנית. הימים הזוגיים מוקדשים לבנות המין היפה, והאי-זוגיים לגברים שבחבורה, ולאלו שביניהם ... בחוץ יש בית קפה חביב, המשקיף על אזור טאבאן. כתובת: I. Hadnagy utca 8-10 טלפון: 3561322
 חשמלית: 18, 19, 47, 49

סצ`ניי- Szechenyi: מקום אידאלי ליום מנוחה, גם למטיילים עם ילדים, בתוך הנוף המרגיע והנינוח של הפארק העירוני (Varosliget). זהו קומפלקס ספא ענק, מהגדולים באירופה, עם שלוש בריכות בחוץ (תרמיות ורגילות), בריכות מקורות, סאונה וחדרי אדים. המקום עמוס לעייפה בסופי שבוע קיציים ומלא בנופשים מכל הגילים: החל בילדים המשתעשעים בבועות ובזרמי המים, וכלה בקשישים הטובלים בבריכה החמה ומשחקים שחמט על לוחות צפים כשערפל האדים מסביב. את המעיין הנובע במקום גילה ב-1879 זיגמונד וילמוס, שפסלו מתנוסס בסצ`ניי, וכך החלה דרכו של הספא הראשון בפשט. המבנה הנוכחי הוקם ב-1913, ובריכת השחייה הגדולה נבנתה ב-1927. הקומפלקס פתוח לשני המינים. תענוג של מקום.כתובת: XIV. Alletkerti korut 11 טלפון: 3210310. מטרו: M1 ל- Szechenyi furdo.

פארקים וגנים

הפארק העירוני- City ParkVarosliget: מטרו: M1 ל- Hosok tere, תחנת נוספת בפארק: Szechenyi furdo הפארק, שנמצא ברובע XIV בפשט, הוא אחד מהפארקים הגדולים בעיר. הכניסה לפארק היא מכיכר הגיבורים Hosok ter, שנבנתה במיוחד לרגל חגיגות המילניום של 1896, וכמוה גם מרבית הפארק. במסגרת תנופת הבנייה הזאת נבנה דגם של הטירה הטרנסילבנית Vajdahunyad, אשר הפך לבניין קבע על האי שבמרכז האגם (The Pond), ומשמש מוזאון לחקלאות.האגם המלאכותי משנה פניו לאורך השנה.

בקיץ הוא מתמלא סירות וכלי שיט, ובחורף הופך למשטח החלקה על קרח. עבור ילדים הפארק הוא חוויה ובו: גן חיות קטן, פארק שעשועים ישן (Vidam Park), הופעות קרקס מלכותי, ומגרשי משחקים שבהם שלל מתקנים כמו: מגלשות, בית עץ וטרמפולינות. ההורים יכולים בו בזמן, לתפוס שלווה באחד מבתי הקפה שבפארק. לחובבי הספורט הבוגרים יש מבחר מגרשים - כדורגל, כדורסל, טניס וגם שולחנות פינג-פונג. וזה עדיין לא הכול.

במתחם הפארק יש גן בוטני, מוזאון תחבורה, ורחבת מופעים (Petofi Csarnok) שוקקת, המארחת בימי שבת בבוקר שוק פשפשים מקסים. גולת הכותרת של הפארק היא מרחצאות סצ`ניי. הבריכות התרמיות פתוחות מתחת לכיפת השמים, ועליהן צפים לוחות שח-מט. מי שרוצה להתפנק עד הסוף, מוזמן לאכול במסעדה היוקרתית (והיקרה) ביותר בבודפשט, גונדל (Gundel), הסמוכה לגן החיות, בכתובת - Allatkerti utca 2 (טלפון: 3213550), וצריך להזמין מקום מראש.

אתרים קרובים לפארק שאותם ניתן לשלב באותו ביקור הם: אנדרטת המילניום שבכיכר הגיבורים, המוזאון לאמנויות יפות והגלריה Mucsarnok.

האי מארגיט Margaret Island- Margit sziget הואמפלט ירוק, שקט ורגוע מהעיר הסואנת, הנמצא דווקא בלב הדנובה בין בודה לפשט. האי נקרא על שם הנסיכה מארגיט (מרגרט) שהייתה בתו של המלך בלה הרביעי, והתגוררה במנזר שבאי מגיל תשע ועד מותה ב-1271. רוב שטחו של האי הוא פארק מקסים, הסגור לכלי רכב פרטיים ולכן משמש מקום מצוין לרכיבה על אופניים. בקיץ נפתחות שתי בריכות Palatinus Strand ו Hajos Alfred, אם כי יש גם בריכות תרמיות חמות ב- Thermal Hotel Margitsziget ובפאלאטינוס סטרנד.

ילדים ישמחו להשתובב במקום, המציע אפשרויות רבות כמו: נסיעה בכרכרות סוסים, רכיבה על אופניים, שכשוך בבריכות, וריצה חסרת מנוח על המדשאות. ההורים שאינם שרועים על הדשא במנוחה ייהנו ממסעדות ובתי קפה, ישחקו טניס או יטיילו בגן הוורדים. אירועי תרבות רבים נערכים באי בקיץ, ואפשר להירגע ולהקשיב לקונצרטים. חשמלית 4 או 6 ל- Margit hid, אוטובוס 26 .