אטרקציות בסקופיה: הכירו את בירת מקדוניה

סקופיה היא בירתה הרשמית של מקדוניה, והיא עולם חדש בגבולות ישנים. אתם הולכים לפגוש בעיר מתפתחת, מסקרנת ומלאת עניין! אז כשתגיעו למקדוניה, עשו לעצמכם טובה ואל תפספסו את האטרקציות של סקופיה - רובן, אגב, חינמיות ובמרכז העיר!
אינה מנשה - אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: אטרקציות בסקופיה: הכירו את בירת מקדוניה
© אינה מנשה

כיכר מקדוניה

כדי להתחיל ולהבין מה קורה בסקופיה (Skopje), התחילו את ביקורכם בכיכר מקדוניה (Ploshtad Macedonia), שנמצאת במרכז העיר ומהווה צומת מרכזית בין שלל אטרקציות. במרכז הכיכר ניצבת המזרקה של אלכסנדר הגדול (אפילו ענק!) על סוסו, יש בה גם לא מעט בתי קפה עכשוויים ומסעדות, פסלים, חנויות ומלונות. הכיכר שופצה ונבנתה מחדש במסגרת “פרוייקט 2014”, שבו השקיעה המדינה לא מעט כסף על מנת להפוך את העיר ליותר “אירופאית”, ולשקם את הנזקים הרבים שגרמו, בעבר, רעידות האדמה בעיר.

אז אמנם אין המון היסטוריה עתיקה במרכז הכיכר, אך יש בה המון עכשוויות שלא כדאי לפספס, ואף הכרזת העצמאות המקדונית וניתוקה מיוגוסלביה התרחשה ממש כאן.

דאגו לבקר בכיכר גם בשעות החשיכה, שכן הכל הופך מואר וצבעוני במיוחד.

הבית של אמא תרזה

מכיכר מקדוניה יוצא רחוב מקדוניה (Macedonia Street), אחד הרחובות הראשיים של העיר. מעבר לכך שאתם חייבים להגיע לרחוב מקדוניה כדי לומר שהייתם במקדוניה, נמצא בו גם בית המוזיאון של אגנס גונג'ה בויאג'ו, הלוא היא אמא תרזה – שמעתם עליה דבר או שניים, לא?

בויאג'ו נולדה להורים קתולים בסקופייה בשנת 1910 וב-1979 קיבלה פרס נובל לשלום על פועלה הטוב ותרומתה לעניים וחסרי הישע. המקדונים לא נתנו לכוכב הזה לדעוך, והקימו לזכרה מוזיאון קטן בן כמה קומות.

בקומה הראשונה מוצגות תמונות מחייה של אמא תרזה, מסמכים, חפצים וריהוט מקורי. בקומה העליונה נמצאת קפלה קטנה. הביקור במקום אורך כחצי שעה.

מיקום הבית ברחוב מקדוניה, לא נבחר במקרה – במקום זה שכנה לפניו כנסיית הלב הקדוש של ישוע, שבה הוטבלה אמא תרזה לנצרות, בחרה בה בשנית (טקס הקומיניון הראשון) ומצאה נחמה לאחר מות אביה. הכניסה בחינם.

גשר האבן

גשר האבן (Kaminey Most) הוא השריד האחרון והמקורי לתקופה הביזנטית. הוא נבנה במאה ה-6 על ידי יוסטיניאן ה-1, יחד עם עוד כמה בניינים ומונומנטים שבנה באזור. כלומר – זהו הסיפור הארכיאולוגי, שמספרות האבנים, אך אם תפשפשו עוד קצת בספרי ההיסטוריה, ייתכן שתמצאו הוכחות (סותרות לחלוטין) על כך שדווקא העות'מנים ששלטו פה שנים רבות בתקופה מאוחרת יותר, הם שאחראים על בנייתו.

עובדה ברורה וחד משמעית היא שגשר זה מחבר בין שתי גדות נהר הורדר (Vardar), כאשר על אחת נמצא “העולם החדש”, הבנייה החדשה, ובאחרת “העולם הישן” – של חמאמים, מצודות, שוק ומעשיות אלף לילה ולילה.

מוזיאון הארכיאולוגיה

אם אתם בכל זאת רוצים לראות מה היה בעיר קודם, טרם תקופת האורות המנצנצים והמונומנטים הגרנדיוזיים – תנו קפיצה למוזיאון הארכיאולוגיה. המוזיאון נמצא ממש ליד גשר האבן, ובקצה של הגשר החדש (כמובן!) – גשר האמנויות. המוזיאון מציג תחת קורת גג אחת את המיטב של האדריכלות והפיסול המקדוני, גם אם חלקו משוחזר, חפצים ארכיאולוגיים ואוסף מטבעות נרחב. שווה גם להתרשם מהבניין המרהיב, שנבנה אף הוא, כחלק מ”פרוייקט 2014”.

• שעות פתיחה: שלישי-ראשון, 10:00-18:00. סגור בשני.
  • עלות: 300 דינר, או 26 דינר לסטודנט
  • אתר אינטרנט (במקדונית): www.amm.org.mk
  • טלפון: 389-2-3233-999+
  • דואר אלקטרוני: contact@amm.org.mk

מרכז הזיכרון לשואה

מרכז הזיכרון לשואה בסקופיה (Muzei Na Holocaustot) הוא מוזיאון קטן ומרגש, שנבנה לזכר 7,148 יהודי מקדוניה, ויהודי הבלקן שנלקחו לטרבלינקה ושם נספו, בשנת 1943. ההסברים במקום מופיעים באנגלית ובמקדונית, ותמצאו בו גם תמונות מרגשות מחיי הקהילה, כמו: ילדים מחופשים בפורים, מסמכים רשמיים של השלטון הבולגרי דאז, מכתבים וסרטים. התחושה היא אינטימית ושקטה, מרגשת וכמו מוציאה את כל האוויר מהריאות בבת אחת.

המוזיאון נבנה בשנת 2011 (בתמיכה ממשלת ישראל) במקום בו בעבר שכנה שכונה יהודית, ואילו המבנה שלו היה בגלגולו הקודם תחנת אוטובוס. הכניסה בחינם.

• כתובת: Iljo Vojvoda, Skopje
  • שעות פתיחה: שבת– ראשון, 9:00-15:00, שלישי – שישי, 9:00-19:00, שני – סגור

הבזאר התורכי הישן

בלב העיר העתיקה, נמצא כבר שנים הבזאר הישן (Stara Charshija), שמהווה את השוק הבלקני הגדול ביותר מחוץ לגבולות איסטנבול. על אף שהאזור נפגע קשות באירועי רעידות האדמה הגדולים בשנים 1955 ו-1963, ובהרס של שתי מלחמות העולם – הוא שוחזר, ומזכיר מאוד את עיצוב הארכיטקטוני המקורי. זאת ועוד, שהוא הוכרז כמקום לשימור ותוכלו לגלות בו עוד כמה מבנים היסטוריים, כמו: החמאם התורכי, המסגד של מוסטפה פשה והכנסייה של המציל הקדוש.

ומה עוד? חנויות ממכר של חפצים ישנים, חנויות מסורתיות, שעוברות מאב לבן, מסעדות עם אוכל מסורתי, מקומות לשתות בהם קפה תורכי ותה, ברים והופעות חיות (בעיקר בסופי השבוע). זהו המקום להגיע ולספוג אווירה מקומית. רק שימו לב וקחו בחשבון – הבזאר נמצא בשיפוע חד יחסית, ויש בו לא מעט מדרגות. ראו הוזהרתם.

מבצר קאלה

מבצר קאלה (Kale, או בתרגום ישיר: “המבצר”), שנבנה במאה ה-6 תחת שלטון יוסטיניאן הראשון, מהווה את הנקודה הגבוהה ביותר בעיר, במקום שכונה בעבר “העיר העליונה” (הבזאר, היווה את “העיר התחתונה”, היכן שגרו עניי העיר). העיר העתיקה כולה נהרסה ברעידת האדמה הראשונה שפקדה את העיר, בשנת 513, ואבניה הרכיבו למעשה את החומה הראשונה של המבצר, המתוארכת למאה ה-6, תקופת השלטון הביזנטי.

המבצר עדיין נמצא בחפירות, וארכיאולוגים רבים מנסים לגלות את סודותיו, ולכן הוא עדיין לא פתוח רשמית ואין בו מידע תיירותי. יחד עם זאת, עדיין מומלץ להגיע ולהתחכך באבנים ההיסטוריות, ואם תעלו בשקיעה – תרוויחו כפליים.

• איך מגיעים: עולים עד סופו של השוק ומגיעים לרחוב Samoilova. את חומות המבצר לא תצליחו לפספס.

קניון מטקה

בקצה המערבי של הר וונדו (Vondu), שמשקיף על העיר, ובמרחק נסיעה של כחצי שעה ממרכזה, נמצא הטבע במלוא הדרו. בקניון מטקה (Matka Canyon) זורם נהר רחב ועצמתי, בין הרים ומזמן למבקרים בו חוויית טבע “מתורבתת”. יש לא מעט מסלולי טיולים שעוברים על יד הנהר, אך מומלץ גם לקחת שייט (כחצי שעה הלוך חזור) שיגרום לכם לחוש את הרוח על הפנים ויקח אתכם אל מערת נטיפים, שיורדת עמוק מתחת לפני המים.

צלב המילניום

לכל עיר ישנו המונומנט המרכזי שלה, ובמקרה של סקופיה – הוא נמצא על הר גבוה, ואין סיכוי שלא תבחינו בו. צלב המילניום (Millenniumski Krest) שוכן מאז שנת 2002 על קודקוד הר וונדו, ומסמל את 2,000 שנות שלטון הכנסייה האורתודוכסית במדינה. הצלב מתנשא לגובה של 66 מטרים של ברזל, ומאז שנת 2008 אף פועלת בתוכו מעלית, שתיקח אתכם מעלה בעורק הנצרות, ולנוף מרהיב באמת (למרות שניתן להסתפק גם בנוף ממרגלותיו). במקום פועלת מסעדה קטנה וחנות מזכרות.

גם אם אתם לא מעריצים צלבים ענקיים, אתם הולכים לאהוב את סביבתו היפה – מומלץ להצטייד בשמיכת פיקניק וכמה גודיז.

• איך מגיעים: אוטובוס יוצא מהתחנה המרכזית של סקופיה, שנמצאת כ-10 דקות הליכה ממרכז העיר. חפשו אחר המילה “KPCT”, “צלב” בשפה המקדונית. בכל חצי שעה יוצא אוטובוס. המחיר הוא 35 דינר (כ-0.8 דולר) לכיוון. בתחנה האחרונה שלו יעצור האוטובוס בתחנת הרכבל (Millennium Cross Ropeway ) שיקח אתכם היישר לראש ההר. העלייה ברכבל אורכת כ-7 דקות, ועולה כ-2 $ לכרטיס הלוך ושוב.