קרואטיה וסלובניה - טיול של טבע ונופים יפהפיים

שמורות טבע מקסימות, מערות מסתוריות, נופים יפהפיים ואינספור של עיירות קטנות בדרכים, את אלה תוכלו למצוא בביקור שקרואטיה וסלובניה. על השילוב הזה, תוכלו לקרוא במסלול הטיול שלפניכם.
בועז סייר
תמונה ראשית עבור: קרואטיה וסלובניה - טיול של טבע ונופים יפהפיים
Depositphotos/Photogearch ©

מגיעים לקרואטיה

יצאנו לטיול לקרואטיה וסלובניה בספטמבר. המראנו מנתב"ג בשעה 22.40, נחיתה בשדה התעופה בדוברובניק בשעה 00.30 שם המתין לנו בעל הצימר שהזמנו מראש ל-2 לילות, אצל Tomic Ivanca בעיירה Chavatat בפרבר בשם Obot. בבוקר שלמחרת יצאנו לכיוון דוברובניק באוטובוס לטיול בעיר עמוסת התיירים. הגענו לדוברובניק ביום חם. הטמפרטורה היתה כ-33 מעלות. סיירנו בעיר העתיקה, בנמל, באקווריום, בבית הכנסת העתיק ואחר הצהריים עלינו לסיור על החומות המשקיפות על כל האתרים שראינו במהלך היום. בערב הפלגנו בסירה חזרה לצ`בטט, שם גם אכלנו ארוחת ערב במסעדה על הטיילת ולאחר טיול קטן לאורך החוף חזרנו באוטובוס ל- Obot.

למחרת שוב נסיעה לדוברובניק באוטובוס על מנת לקחת את הרכב השכור אופל אסטרה חדשה, שנסעה רק 5300 ק"מ. השכרנו מחברת SIXT. טיילנו בקור בגן הבוטאני ב-Trsteno, משם המשכנו למאלי סטון, חלפנו על פניה וראינו את גידול הצדפות בים. עצרנו את רכבנו ב-Veliki Ston והתקרבו אל החומה האדירה הממוקמת על צלע הגבעה. החלטנו לותר על ההליכה על החומה מאחר והלכנו יום קודם על חומת דוברובניק. המשכנו צפונה בדרך החוף המקסימה, לצידנו הים על כל גווניו כשפנינו מועדות ל- Makaraska. עצרנו בערב בעיירת החוף Podgora.

טרוגיר

בבוקר שלמחרת החלטנו לרדת אל החוף לטבילה בים. מצאנו מפרצון נחמד, שמפאת השעה המוקדמת, לא היו בו הרבה מתרחצים וקפצנו לשחיה בת כ- 45 דקות. משם יצאנו לכיוון Makaraska. טיילנו לאורך החוף ורצינו לבקר במוזיאון הקונכיות, אך לצערנו היה סגור בים א`. המשכנו בדרכנו לכיוון Omis אך עשינו עיקוף על מנת לראות את המפל Gubavica הפורץ מתוך ההר. משם המשכנו ל- Omis על צוקי הענק שלה. משם נסענו ל-Split, החנינו את הרכב ופנינו אל ארמון דיוקלטיאנוס המרשים. יעדנו הבא - העיר Trogir. לאחר מציאת מקום לינה ורכישת מצרכים לארוחת הבוקר יצאנו לראות את העיר המקסימה בלילה.

למחרת יצאנו לטיול בטרוגיר. ביקרנו בעיר העתיקה, בלוגה, במגדל השעון ובטיילת היפה שלאורך החוף, מראה שנהנינו ממנו גם אמש. משם המשכנו בנסיעה לעצירה קצרה בעיירת החוף החמודה Primosten והלאה לאחד האתרים היפים בטיול מפלי קארקא שליד העיירה Skardin. שטנו אל המפלים בספינה ועשינו מסלול רגלי לאורכם. שוב פגשנו את שלל גווני הירוק, הכחול והטורקיז בנוף מהמם, כשברבורים שוחים לצידנו באין מפריע. סיימנו את המסלול בטבילה באגם למרגלות המפלים וחזרנו בספינה לנקודת הסיום. משם ברכבנו המשכנו לחלק נוסף מהשמורה למפלי Roski Slap המרוחקים מהאתר המרכזי .טיילנו בין המפלים לעת ערב ונהנינו מהתוספת היפהפייה למסלול. בדיעבד כדאי היה להקדיש לשמורת קארקא יום שלם. מכאן נסענו לעיירת חוף יפהפייה ליד העיר Sibenik בשם Brodarica ובה מצאנו צימר חמוד ללילה הבא. הצימר היה לחוף הים בנוף משגע .הלכנו על הטיילת הנחמדה בלילה ומצאנו מסעדה חביבה.

ברודריקה וזאדאר

בבוקר החלטנו ללכת שוב לאורך החוף ב- Brodarica ורק צינת הבקר מנעה מאתנו לטבול שוב במים לפני שנמשיך בדרכינו. אחרי ארוחת הבוקר, שהכנו לעצמנו ואכלנו בגינת הצימר, המשכנו בדרכנו לעיר Sibeik. לאחר סיור בן שעתיים -; שלוש העיר הבאה שאליה הגענו היא Zadar. העיניים לא שבעו ממצודות הנמלים, הכנסיות והכיכרות ובסוף המסלול המתינה לנו הפתעה חביבה -; רציף האורגנים בחוף הים. זהו קונצרט המופק מגלי הים באמצעות צינורת החבויים מתחת לרציף והצלילים שאנו שומעים הם אלו המופקים מגלי הים. ישבנו לנו על הרציף והאזנו לצלילים המופלאים. משם נסענו לכפר Slunj והגענו אליו לעת ערב. לא יכולנו להפסיק להתפעל מיפי המפלים ברובע ראסטוק, מהבתים השוכנים על המפלים ומטחנות המים -; כאן נראה כאילו הזמן עצר מלכת. התושבים יושבים בפתחי הבתים ומולם כל היופי הזה - נפלא! נשארנו כאן ללינת לילה.

למחרת המשכנו בנסיעה לכיוון הפארק Plitvicka. הגענו בין הראשונים לשער הכניסה מס` 1, בחרנו במסלול C שהוא השני בדרגת הקושי שלו והלכנו כשפנינו אל מול המפלים. כל התיאורים שקיימים אינם מספיקים להכיל את כל היופי הזה. הטבע במלוא הודו. המפלים פשוט מדהימים בעוצמתם וביופיים. שלל הצבעים בהם מתגלים לעיני המבקר ומותירים אותך מתפעם ומתפעל מיפי השמורה הזו. סיימנו את המסלול ב-15.00 ונסענו לכוון Senj בדרכים די משובשות, כשפנינו מועדות לכיוון Rijeka. עצרנו ללינת לילה בעיירה Crikvenica.

ריג`קה ופולה

יום חדש. התחלנו בנסיעה לכיוון Rijeka. נסענו לתצפית על האזור מהכפר העתיק קאסטאב - על פי המלצת פספורט. המשכנו לסיור קצר בעיירה Opatija, אתר תיירות משופע בבתי מלון ועמוס בתיירים. ביקרנו בוילה אנגולינה ופסענו על הטיילת. שוב המשכנו על פי המלצת פספורט לתצפית מפסגת ההר Ucka. העפלנו בכביש מתפתל אל ראש ההר והגענו לתצפית מדהימה, ממנה יוצאים חובבי מצנחי רחיפה למי נהם.

משם הדרמנו לכוון העיירה Pula שבחצי האי איסטריה. עיירה זו מזכירה קצת את עתיקותיה של רומא -; האמפיתיאטרון שמתנוסס במרכזה ושער הניצחון. אחר כך המשכנו לעיר Pazin על מצודתה המרשימה ומשם המשכנו לעיירה היפה ביותר בחצי האי איסטריה - Rovinj. לאחר שמצאנו מקום לינה בעיירה עמוסת התיירים יצאנו לסיור ערב לאורך קו החוף והטיילת המקסימה. המוני התיירים גדשו את המקום להקת זמר ניגנה על במה להנאת המטיילים וכל זה מול חוף מדהים ומבצר מתנשא.

בבוקר השלמנו את טיולנו ב- Rovinj טיילנו בעיר העתיקה בבטחה לאחר שערב קודם קצת הלכנו לאיבוד בסמטאותיה. העיר נראית כאילו נלקחה מאיטליה ובאמת מצאה חן בעיננו מאד. העיירה האחרונה שהחלטנו לבקר בה בקרואטיה היא Porec. החנינו את הרכב ושמנו פעמינו אל העיר העתיקה, שם ציפתה לנו הפתעה נעימה -; בדיוק אז נערך שם פסטיבל מקומי. בני העיר לבשו תלבושות מיוחדות וערכו מופעים נחמדים להנאת הקהל. עמדנו ונהנינו וכמובן לא הפסקנו לצלם.

פיראן והמערות

בצהרים חצינו את הגבול והמשכנו לעיירת החוף Piran שאף היא חלק מחצי האי איסטריה. טיילנו לאורך הנמל היפה ופסענו בסמטאותיה היפות. המשכנו בנסיעה לעבר מערות שקוציאן שבחבל הקארסט הסלובני. הגענו לסיור האחרון בשעה 17.00. לאחר שהתפעלנו מיפי הנטיפים בסיור הקבוצתי, שבו פגשנו ישראלים נוספים, יצאנו מהמערה לחפש מקום לינה ללילה זה. מודעה שראינו בפתח המערה הציעה צימר בכפר בו נמצאת המערה Matabon. זה היה בית כפרי, מעין פונדק בכפר קטן בן כ-10 בתים. למטה הייתה מסעדה ובקומה שמעל היו חדרי אירוח נקיים ונעימים. בשלב מסויים מזג האוויר התחלף לגשם סוער וכמובן שאכלנו שם ארוחת ערב מיוחדת -; פסטה עם פטריות כמהין.

בבוקר כמובן שלא ויתרנו ארוחת הבוקר המיוחדת והטעימה, שבסיומה שמנו פעמינו למערת פוסטוניה המתויירת. אלפי תיירים מציפים את המקום וכולם נכנסים אל המערה ברכבת מיוחדת. האולמות הגדולים מלאי נטיפים, המוארים בתאורה מיוחדת שמשווה להם מראה מיוחד ויפה. אחרי הביקור במערות נסענו לטירת פרדיאמה הנמצאת מעל המערות.

משם עשינו את דרכינו לכיוון בלד. גשם שוטף ליווה אותנו כל הדרך ולא אפשר לנו ליהנות מיופייה. קבענו את מגורינו בכפר בוהינסקה - בלה 3 ק"מ אחרי בלד. מאחר והגענו בגשם שוטף לא יכולנו לחפש צימר כפי שהתכוונו מראש. החנינו את רכבנו מול הדואר והסופרמרקט וחצינו את הכביש לבית שממול, בית מס` 7. למארחת שלנו קראו אנה אנטלוגה והיא אישה לבבית ונעימה.

רדלוביצה, קרופה וליובליאנה

בבקרים הקרובים יצאנו לטיול ארוך מידי יום, שממנו שבנו רק בערב למקלחת ושינה. אחרי התמקמות בחדרינו נסענו על פי עצתה של אנה לעיירה רדלוביצה שליד בלד. עיירה קטנה וחביבה. סיירנו במרכזה, תוך שגשם שוטף יורד. ביקרנו במוזיאון לחם הגניגר וראינו את היצירות שהם אופים. אכלנו במסעדה המיוחדת הצמודה למוזיאון.

למחרת בקרנו בכפר הנפחים קרופה. מאחר והיה יום א` לא ראינו את הנפחים בפעולה, אך המוזיאון המקומי היה פתוח ובקרנו בו. נסענו בדרך יפה ומפותלת דרך Zelesniki, משם נסענו לעיירה שקופיה-לוקה העתיקה והוקסמנו מיופייה. אחר כך נסענו לעיר הבירה ליובליאנה. טיילנו על הגשרים החוצים את הנהר, עלינו לטירה שממנה ישנה תצפית מרהיבה על העיר. היו שם מופעים נחמדים, כנראה לרגל יום א`, אך החנויות היו סגורות. סיימנו את היום בפיצה פוקולוס הידועה בטעמה הטוב. נסענו לבלד והקפנו את האגם לעת ערב ברגל. קינחנו בקפה ועוגת גביניצה בקונדיטוריית מלון פארק וחזרנו לכפר החשוך הנם את שנתו.

בוהינסקה, טירת בלד והאי בלד

בבוקר קמנו ליום גשום קמעא והחלטנו לעשות סיבוב היכרות רגלי בכפר בוהינסקה בלה שבו השתכנו למשך 4 לילות. הלכנו רגלית לאורך הכפר וגילינו שהוא ארוך משחשבנו. חזרנו למרכז ועל פי עצתה של אנה ירדנו לעבר הגשר שמעל הנהר ונהנינו מיפי הכפר, בתיו וגניו. לאחר מכן נסענו לעבר קניון וינטגר, הנמצא כ-4 ק"מ מבלד. פסענו על גשרי העץ ומתחתינו ולצידנו הנהר השוצף והמפלים - יפה! משם המשכנו לטירת בלד המכילה בתוכה מוזיאון על תולדות האזור. מהטירה צפינו על הנוף המרהיב.

מהטירה ירדנו אל החוף לנקודה שממנה אפשר לשוט אל האי בלד. הכוונה הייתה לשוט בסירת משוטים אך הגשם וקוצר הזמן הכריעו לטובת שיט בגונדולה .שטנו יחד עם זוג נוסף לעבר האי בלד. עלינו במדרגות אל הכנסייה וכמובן משכנו בחבל של פעמון המשאלות. אחר כך נסענו לכיוון אגם בוהיני. לאחר שהשקפנו אל האגם המשכנו לעבר מפל סביצה, שאליו מובילות 500 מדרגות בעליה לא קלה, אך כשהגענו למעלה היה שווה! שוב ירדנו אל האגם וראינו את יופיו מזוויות שונות. צילמנו והתפעלנו, אכלנו ארוחת ערב במקום וחזרנו לבלד. הורדנו את הארוחה בהליכה לעבר וילה בלד ושוב שמנו פעמינו לקונדיטורית מלון פארק והפעם לקרם-שניט וקפה.

שמורת טולמניסקה גוריתה

השכמנו הבוקר קצת יותר מוקדם כדי להספיק להגיע לרכבת המכוניות בכפר בוהינסקה ביסריצה שיוצאת ב-8.35 לעבר העיירה מוסט נא-סוצי. דרך זו חוסכת נסיעה בכביש פתלתל וקשה לנהיגה והנסיעה ברכבת חביבה. נסענו לעיירה טולמין ובלשכת התיירות הציעו לנו לעשות מסלול יפה בשם טולמינסקה-גוריתה. זוהי שמורת טבע יפהפייה. המים זורמים בשפע, הצמחייה נהדרת והאוויר צלול ונקי. המשכנו ברכבינו לכוון מפל קוזיאק, עליו קראנו המלצות באתר למטייל ליד העיירה קובאריד. המפל אכן יפה והדרך אליו קלילה למדי. חזרנו לקובאריד אל המוזיאון המקומי להנצחת הקרבות המרים שהתחוללו באזור בזמן מלחמת העולם הראשונה. בדרך לעיירה בובץ עצרנו להשקיף על מפל בוקה המגיח מתוך ההרים. החלנו להתקדם לעבר מעבר ההרים ורציץ ובדרך עצרנו במקורות הסוצה. שוב דרך יפה ועליה תלולה. אני הלכתי כשלושת רבעי ממנה ובעז המשיך לבדו עד לקצה.

עכשיו היינו בראשיתו של המעבר המפותל. הסיבובים הממוספרים מורים על גובה המקום לעומת פני הים ואת מספרו של הסיבוב וכך עד לפסגה. עצרנו מידי פעם לתצפיות מרהיבות כשהמרהיבה מכולן היא זו שבפסגה. ירדנו מהרכב ושלג קל קידם את פנינו. נטיפים קלילים ירדו עלינו ובחוץ טמפרטורה של 2 מעלות. התלהבנו, צילמנו והמשכנו לעבר העיירה קרנסקה גורה האלפינית הציורית. משם עשינו את הדרך לבלד מבלי לעצור בה והמשכנו לארוחת ערב בבוהינסקה בלה במסעדה מקומית.

פטוי וזאגרב

לאחר ארוחת הבקר ניפרדנו בחם מאנה כשהכוון הפעם הוא העיר פטוי שבמזרח סלובניה. ראינו כנסיות מצודות והמשכנו לעבר דרך היין. נסענו דרך העיר אורמוז לעיירה ירוזלם, הטובלת בכרמים. מכל עבר רואים את שורות העצים עמוסי הגפנים-השחורים והירוקים והנוף מסביב מעורר התפעלות. פסטורליה לשמה. גם כאן כמובן הבתים יפים ומטופחים ובחצרותיהם גינות פרחים וירקות נפלאים. ערוגות כרוב וחסה, שיחי פלפל בשלל צבעים: אדום, ירוק, כתום וצהוב בכל מקום הגפנים. בשל יפי המקום החלטנו לאכול ארוחה אחרונה בסלובניה שם. במסעדה על ראש ההר, כשנוף מרהיב מסביב, ישבנו במרפסת ואכלנו גבינות מתוצרת מקומית ופיצה טעימה. בצער נפרדנו מאזור יפה זה ונסענו לעיר ליטמור הסמוכה ולאחר סיור קצר נסענו לכיוון מעבר הגבול חזרה לקרואטיה, לכיוון הבירה זאגרב לקראת החזרה ארצה למחרת. את הלילה העברנו במלון קטן בקרבת שדה התעופה.

לאחר ארוחת הבוקר במלון השארנו את מזוודותינו בקבלה עד הערב והמשכנו לכיוון העיר זאגרב לבית העלמין מירוגוי, הנמצא בראש גבעה. בית העלמין משותף לשלוש הדתות והגינון והטיפוח נמצאים בכל חלקיו. אחר כך נסענו למשרדי חברת ההשכרה להחזיר את הרכב ששרת אותנו נאמנה בכל הטיול. משם לקחנו חשמלית למרכז העיר וסיירנו בעיר העתיקה על כיכרותיה, פסליה, גניה ושעריה. ביקרנו גם בבית המרקחת העתיק השני בעתיקותו אחרי זה שבדוברובניק. סיירנו גם בעיר החדשה והמודרנית, מלאת חנויות האופנה, כשעל המדרכות פוסעים מקומיים ותיירים חתיכים וחתיכות לבושים כהלכה. בעיר שלל פארקים יפים וגן בוטאני חמוד, שבו סיירנו כחצי שעה שלווה.

עוד סיור קליל ו-תם הטיול. קיפלנו את ספרי ההדרכה אל התרמילים ופסענו אל תחנת האוטובוס המרכזית, ממנה לקחנו אוטובוס לשדה התעופה. משם פסענו רגלית לעבר מלוננו כדי לאסוף את המזוודות ובעל בית המלון החביב הסיע אותנו לשדה התעופה. ב-20.20 עלינו על טיסת קרואטיינס-איירליינס לתל אביב. אין ספק שהיה זה אחד הטיולים המהנים שהיו לנו שבנו הביתה עמוסי חוויות ורשמים . נוסיף כי עברנו בטיול 2500 ק"מ.