זרקור על איי הדודקנס

איי הדודקנוס, או הספורדיים הדרומיים, שוכנים בסמוך לחוף התורכי, עד כי נראה טבעי יותר לשייך אותם לתורכיה מאשר ליוון. האיים נכללו ביוון המודרנית בשנת 1948, לאחר שנים בהם נשלטו על ידי הצלבנים, התורכים והאיטלקים. אין זה מפתיע שרודוס (rodus) נחשב לאחד האיים המתויירים ביותר בין איי יוון. בין החופים החוליים והצלולים שלו ועד לעיר הבירה שלו שנשתמרה עוד מימי הביניים, קשה לעמוד בפיתויים שמציב האי.
מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: זרקור על איי הדודקנס
© איתמר ברק

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-27/10/21

• נכון לתאריך עדכון זה, יוון הוגדרה כמדינה כתומה.
  • מי שחוסן במנה השלישית ועבר שבוע, או מי שהחלים או חוסן במנה השניה בחצי השנה האחרונה, פטור מבידוד בחזור מיוון.
  • כל השבים מיוון שאינם עונים על קרטריונים אלו, נדרשים לבידוד של שבועיים, אותו ניתן לקצר לשבוע לאחר שתי בדיקות קורונה שליליות.
  • לא מחוסנים נדרשים בכדי להכנס ליוון בדיקהת קורונה שלילית התקפה ל-72 שעות.
  • לפני היציאה מישראל ליוון יש למלא ולשלוח 2 טפסים עד 24 שעות לפני ההגעה: טופס הצהרת נוסע ליציאה מישראל וטופס כניסה לשלטונות יוון.
  • חזרה לישראל : יש למלא ולשלוח טופס כניסה ארצה, עד 24 שעות לפני הטיסה לארץ.
  • התחבורה הציבורית פועלת בהיקף חלקי.
  • חובה לעטות מסיכות במקומות סגורים ובהתקהלויות באזורים פתוחים
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, תחת מגבלות מרחק ורק מחוסנים או המציגים בדיקת קורונה שלילית, יכולים לשבת בתוך המסעדות.
  • מרבית העסקים פתוחים.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
לוגו וירוס קורונה
גולשים יקרים, אנו עושים כמיטב יכולתנו להציג כאן את המידע העדכני ביותר האפשרי. כיוון שהמצב משתנה באופן תכוף, המידע המוצג כאן הוא להתרשמות בלבד ואינו מחייב. לקבלת מידע מחייב על מצב ומגבלות הקורונה ביעד הנסיעה שלכם, יש לפנות אל חברת התעופה/חברת הנסיעות או רשויות המדינה ביעד הנסיעה שלכם. תודה!

העיר העתיקה של רודוס

העיר רודוס מתחלקת לשניים: העיר העתיקה מוקפת החומה והעיר המודרנית שורצת התיירים המקיפה אותה. העיר העתיקה היא המרתקת מבין השתיים כשה-Palace of the Grand Masters שבפינה הצפון-מזרחית של ביצורי העיר, צד את העין מיד עם הכניסה אליה. הארמון נהרס בפיצוץ בשנת 1856, אך שופץ מחדש על ידי האיטלקים כבית הקיץ של מוסוליני וויקטור עמנואל השלישי, למרות שאף אחד מהם לא השתמש בו במיוחד. בתוך הבית, גרם מדרגות משיש מוביל אל החדרים המרוצפים במוזאיקות שהובאו מקוס. הארמון פתוח בימים שלישי עד ראשון בין השעות 08:30 עד 15:00

ה-Odhos Ippoton, רחוב האבירים המשוחזר מוביל מזרחית מחזית הארמון, כשפונדקים השזורים לאורכו אכלסו את אבירי סט ג`ון במשך מאתיים שנים, כשבקצה המדרון נמצא בית החולים של האבירים ששוחזר, וכיום הוא משמש כמוזיאון ארכיאולוגי, המציג שני פסלים מרהיבים של אפרודיטה. שעות פתיחה: שלישי עד ראשון 08:30 עד 15:00. ממול נמצא המוזיאון הביזאנטי, במקום ששימש בעבר כקפלה של האבירים והוא מלא בסמלי האי ובציורי קיר. שעות פתיחה: שלישי עד ראשון 08:30 עד 15:00.

לאחר שעוזבים את הארמון, מומלץ להמשיך דרומה לעבר המונומט התורכי הבולט ביותר בעיר, מסגדSüleymaniye במורד הגבעה מזרחית למסגד נמצא ה-Odhós Sokrátous שהיה בעבר ליבו של הבזאר הישן, וכיום הוא מלא בחנויות מזכרות. בתי המרחצאות הם התרומה המוסלמית הניכרת ביותר ברודוס, והם בין היחידים שעודם פועלים ביוון. שעות פתיחה: שלישי 13:00 עד 19:00, רביעי עד שישי 11:00 עד 19:00, שבת 08:00 עד 19:00.

באיים

האי סימי השכן הוא אי קטן שבשל בעיית מים שומר על ממדי תיירות קטנים יחסית - מה שעלול להיחשב כיתרון לא קטן בהתחשב בצפיפות האיים הקרובים. רוב התיירים מגיעים לביקור קצר של יום, וחוזרים לרודוס עוד בתום היום. עיר הבירה של סימי, ידעה בעבר ימים של עושר ושגשוג, אך האחוזות המפוארות מהמאה ה-19 שמילאו אותה עומדות היום כשהם הרוסות ומוזנחות. קוס זהו האי השני בחשיבותו מבין איי הדודקנוס, אחרי רודוס. גם בקוס, כמו ברודוס,ניתן למצוא טירה שהשתייכה בעבר לאבירי מסדר סט ג`ון, השומרת על הנמל, קו החוף מלא בבניינים איטלקיים עצומים, ומינרטים ועצי דקל שזורים בינות לעתיקות הרומיות והיווןיות. הטירה פתוחה בימים שלישי עד ראשון, בין השעות 08:30 עד 15:00.

עושר השרידים הרומים וההלניסטים בעיר כולל את האגורה העתיקה, המשתרעת מהטירה ועד לכיכר המרכזית שבסמוך למוזיאון הארכיאולוגי. האגורה מהווה את חלקו הצפון מערבי של האקרופוליס, והיא שימשה כמרכז החיים העירוני, בה התחרו על מקומם גופי האדמיניסטרציה, המסחר, הציבור והשוק השונים. האתר עצמו נראה כמו ערבוביית הריסות גדולה, הכוללת מבנים מתקופות שונות החל במאה ה-6 לפני הספירה ועד למאה ה-5 אחרי הספירה. למי שמעוניין בהדרכה מסוימת על הפריטים שבמקום, מומלץ לבקר במוזיאון שבמקום הנמצא במקום שהיה בעבר ה-Stoa of Attalos האגורה פתוחה בימים שלישי עד ראשון, בין השעות 08:30 עד 15:00.

המוזיאון הארכיאולוגי של העיר מארח אוסף צנוע של חפצים, ברובם רסיסי פסלים שנמצאן במהלך החפירות באזור. שעות פתיחה מידי יום בין 10:00 עד 17:00, למעט יום שישי מלבד עץ הדולב על שמו היפקרטס, ופסלו הגדול המוצב במוזיאון, על עקבות הרופא הידוע ניתן להתחקות גם ב-Asclepion מקדשו של אסקלפיוס, אל הרפואה, ששימש כמרכז לימודים של היפוקרטס. המקדש פתוח בימים שלישי עד ראשון, בין השעות 08:30 עד 15:00. בין החופים האהובים באי נמצא Tigáki, במרחק של 12 קילומטרים מערבית לעיר קוס, Kardhámena, שעל החוף הדרום מזרחי של האי, ו-Áyios Stéfanos, שם ניתן ליהנות מרצפת המוזאיקות של הבזיליקה מהמאה ה-5 שבמקום. קרפטוס, דרומית מערבית לרודוס, מפגר במקצת אחרי חבריו לקבוצה, ועל אף רצועת החוץ המדהימה רצופת הצוקים והנוף הסלעי, התיירות בו עודה מצומצמת יחסית.

בקצה הארכיפלג נמצא האי פטמוס העשיר בנופים ובארכיטקטורה מקומית. על מערה באי נכתב ספר ההתגלות על ידי הקדוש סט ג`ון, והמנזר לזכרו, שנוסד על האי בשנת 1088, הוא אחד האתרים הבולטים ביותר באי. אמנם הנזירים אינם מנהלים את האי, כפי שעשו בעבר, אך השפעתם מנעה את התפתחותו של האי בעקבות רודוס וקוס, למעט סקלה, עיר הנמל והעיר המרכזית באי, שהינה בין המקומות התיירותיים ביחידים באי. מנזר סט ג`ון מתחבא מאחורי ביצורים מסיביים, שעל גבעת הבירה – הורה. ניתן לקחת אוטובוס במעלה הגבעה, אך מומלץ ללכת בשביל המקסים והיפה, אם לא בשביל הנוף – אז לפחות בשביל האווירה. במחצית הדרך נמצא מנזר האפוקליפסה שנבנה מאחורי המערה בה שמע הקדוש את קולו של אלוהים מהפער שנפער בסלע המערה.

המנזר עצמו שופע באוצרות דתיים מימי הביניים שאין להחמיץ. שעות פתיחה במקום משתנות, אך מומלץ להגיע בשעות הבוקר. העיר הורה היא עיר קטנה ויפה, מלאת בסמטאות עתיקות ביניהן מסתתרים מעל 40 כנסיות ומנזרים שונים. במרבית הכנסיות ניתן למצוא סמלים מקסימים ודוגמאות לכשרון המקומי בגילופי עץ. רוב הכנסיות סגורות, אך ברוב המקרים ניתן למצוא מישהו הגר בסמוך, שיפתח את הדלת. בין חופי האי ניתן למצוא את אתר הנופש Gríkou, ואת החופים Stavrós ו-Psilí Ámmos, כשבצפון האי נמצאים עוד מספר חופים טובים כמו Livádhi Yeránou ו-Lámbi

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-27/10/21

• נכון לתאריך עדכון זה, יוון הוגדרה כמדינה כתומה.
  • לא מחוסנים נדרשים בכדי להכנס ליוון בדיקהת קורונה שלילית התקפה ל-72 שעות.
  • חזרה לישראל : יש למלא ולשלוח טופס כניסה ארצה, עד 24 שעות לפני הטיסה לארץ.
  • התחבורה הציבורית פועלת בהיקף חלקי.