לצ'וורט סטייט פארק: הגרנד קניון של החוף המזרחי

אזור אגמי האצבעות שופע באגמים, שבילים, מפלים ויערות עבותים ומתאים במיוחד לשמש כנקודת פתיחה לטיולי טבע לכל המשפחה. האם כבר הכרתם את הפארק שזכה בתואר הפארק המצטיין בארצות הברית? אם עדיין לא, אתם מוזמנים לצאת לטיול נפלא בגרנד קניון של החוף המזרחי
נתי הדר
תמונה ראשית עבור: לצ'וורט סטייט פארק: הגרנד קניון של החוף המזרחי
© נתי הדר

לצ'וורט סטייט פארק (Letchworth State Park) הינו פארק אדיר מרחבים, שממוקם בצפון מדינת ניו יורק ומשתרע על כ-60,000 דונם לאורכו של נהר הג'נסי. גילו של הפארק משוער במיליוני שנים והוא נמצא כ-100 קילומטרים דרום-מזרחית לעיר באפאלו, במרחק שעתיים נסיעה ממפלי הניאגרה ובאזור המכונה אגמי האצבעות.

הפארק הוקם בשנת 1858, כאשר ווילאם לצ'וורט החל לרכוש אדמות, לצורך הקמת תשתית לפארק רכבות, אולם מושל האזור החל להשתלט על השטח, ומטרתו הייתה להפוך אותו לפארק הלאומי של מדינת ניו יורק. הנשיא האמריקני, ג'יימס ביוקנן, תמך ביוזמה זו ונתן עידוד מהותי ליוזמת המושל. צעד זה היווה את האות להקמת הפארק.

טיולים, פעילויות ואטרקציות

שטח הפארק העצום יציע לכם מגוון רחב של פעילויות בטבע ונופים מרהיבים. במקום ניתן למצוא ביתנים, אזורי פיקניק, גני שעשועים ולמעלה מ-100 קילומטרים של שבילי הליכה ושבילי רכיבה לאופניים. ישנם 28 שבילי הליכה בדרגות קושי שונות, החל ממסלול של קילומטר בהליכה מתונה, ועד מסלול של כ-40 ק"מ, המשלב גם מדרונות תלולים.

במהלך חודשי הקיץ ניתן לבצע רפטינג, קניוניג, קייקים, דיג וסיור בשמי הפארק בכדור פורח הצופה על המפלים, ומגלה את גודלו הנרחב של השטח.

מתי כדאי להגיע: הפארק פתוח לקהל מתחילת חודש מאי ועד סוף חודש אוקטובר. חודשי הקיץ הם המתויירים ביותר, אך עם זאת, העונה המומלצת ביותר לביקור בפארק היא בחודש אוקטובר, אז ניתן לצפות בעלים המתחלפים בשלל צבעים מרהיבים ולחזות בשלכת. כמו כן, ניתן להנות במרחב הירוק משלל הרצאות, פסטיבלים, סדנאות וסיורים מודרכים. מומלץ להתעדכן מראש על אירועים אלה באתר הפארק.

גולת הכותרת של הפארק היא שלושת המפלים: העליון, האמצעי והתחתון אשר מקורם הוא נהר הג'נסי. המפלים נמצאים באזור הדרומי ביותר של הפארק, הנקרא פורטג' קניון. הנהר זורם בתוך נקיק עמוק המתפתל ועובר בין קירות הסלעים של הפארק אשר מגיעים לגובה של 170 מטר בחלק מהמקומות. המפל האמצעי בפארק נחשב למפל הגבוה ביותר במדינת ניו יורק (110 מטרים). מפל זה נקרא Inspiration Falls והוא נמצא כ-600 מטרים מערבית למרכז המבקרים של הפארק. מעל המפל עוברת מסילת רכבת, שפעולתה הופסקה עקב שיפוץ הגשר. אזור זה שימש השראה למספר סרטים.

לאורך הפארק ניתן לעצור בפינות פיקניק מוצלות, שכוללות שולחנות ישיבה וציוד לצליית בשר על האש. במקום שירותים נקיים הפזורים בין שבילי ואתרי הפארק. בנוסף ישנו מרכז מבקרים, שבו ניתן להצטייד בחומר פרסומי על אזור "פינגר לייק" ועל השמורה. במוזיאון הפארק ניתן למצוא את אוספים שונים של המייסד, ויליאם פריור, ובינהם מוצגים ארכיאולוגיים, שמספרים על ההיסטוריה של השבטים האינדיאנים והחלוצים, שחיו בעמק הג'נסי. המוזיאון ממוקם באזור המפל התיכון, ליד מלון Glen Iris Inn.

במהלך הביקור נחשפים המבקרים למגוון ענק של סוגי צמחייה, בעלי חיים ומדי פעם צצים איילים מפינות נסתרות, נשרים חגים בשמיים ומאות סנאים חוצים את הדרך. פארק לצ'וורט הינו אזור בעל חשיבות רבה עבור "אגודת אודובון העולמית לצפרות", והמקום מהווה גן עדן לצלמים וצפרים חובבים. בפארק למעלה מ-100 קינים של אנפות כחולות, ו-75 מינים שונים של ציפורי שיר נודדות, אשר חלקן מוגדרות כזנים נכחדים. במהלך חודשי החורף מתמלא סכר מוריס הסמוך, באלפי אווזים המגיעים אליו מקנדה.

אפשרויות לינה

בפארק ניתן למצוא שתי ברכות שחיה גדולות, מתחם גדול לקרוואנים ושטח גדול להקמת אוהלים. בנוסף, ניתן ללון בבקתות העשויות עץ אורן או בחדרי אבן. גולת הכותרת היא מלון Glen Iris Inn, מלון ברמה גבוהה עם מסעדה איכותית, הפועלת משנת 1914 ומציעה ארוחות בוקר, צהריים וערב. מהמסעדה נשקף נוף מדהים אל המפלים, ומומלץ לעצור בה לצורך תצפית על האזור. המלון הוקם על ידי איריס גלן, שקבע כאן את מקום מגוריו. באזור המלון שכן בית המועצה של העיירה סנקה, אשר הייתה עיר המחוז העיקרית. המלון פופולארי מאוד בחודשי התיירות והתפוסה בו גבוהה, לכן מומלץ להזמין מקום חודשים מראש. אתר המלון: www.glenirisinn.com

מידע נוסף והוראות הגעה

• כתובת הפארק: Letchwwod State Park, Castile, NY 14427
  • שעות הפתיחה: מדי יום בין השעות 23:00-06:00
  • דמי כניסה: שמונה דולר לרכב פרטי ו-75 דולר לרכב גדול ואוטובוס
  • לפארק ניתן להגיע ברכב בלבד.

הגעה לפארק:

מכיוון באפלו ומפלי הניאגרה: יש לנסוע על כביש 90 לכיוון Batavia ומשם בכביש 63 לכיוון הר מוריס (Mount Morris). זמן הנסיעה הוא כשעה וחצי. כיוון נסיעה זה מומלץ, משום שכך ניתן לצפות בכל אתרי הפארק באופן הדרגתי. מ-Mount Morris ממשיכים לנסוע על כביש 408 עד לכניסה לפארק, שם מקבלים את פני המבקרים ה"ריינג'רים" – פקחי הפארק שמציידים במפות והסברים על המקום. לאורך ציר הנסיעה בכניסה מכיוון זה ניתן למצוא פינות תצפית רבות, אשר הולכות ומעצימות את תחושת החוויה בפארק, כאשר שיא הסיור במקום הינו תצפית מרהיבה על המפל הגדול למרגלותיו של גשר הרכבת.

מכיוון ניו יורק: יש לעלות על כביש 280 לכיוון מערב, משם לכביש 80, 380 וכביש 81 עד ל-Mount Morris ומשם לפארק. משך הנסיעה הוא כ-5.3 שעות. לבאים מכביש זה, מומלץ לעצור לביקור במוזיאון הזכוכית בקורנינג הפתוח מידי יום בין השעות 9:00-17:00. במוזיאון מוצגים 45 אלף מיצגי זכוכית לאורך 3,500 שנים של היסטוריית ייצור זכוכית. אתר המוזיאון: www.cmog.org

מצפון לפארק ניתן לבקר באגמי האצבע, 11 אגמים שנוצרו כתוצאה מהפשרת קרחונים, באזור השופע יערות עבותים, מפלים, מערות ושמורות טבע.

הכותב הינו מדריך טיולים בכיר בחברת "טיולי מילניום", המציעה טיול מאורגן מחוף אל חוף בארצות הברית, המשלב טיול בפארק לצ'וורט, בין החודשים מאי לאוקטובר