קרקסון: העיר המבוצרת היפה בצרפת

קרקסון שבדרום צרפת היא העיר המבוצרת היפה במדינה ומהרגע שנכנסים בשעריה ומתהלכים ברחובות העתיקים ומרוצפי האבן שלה, נשבים בקסמה. היכנסו לקרוא עוד על קרקסון
יעל כפיר מערכת אתר למטייל
תמונה ראשית עבור: קרקסון: העיר המבוצרת היפה בצרפת
צילום: יעל כפיר

לעיר קרקסון (Carcassonne) שבדרום צרפת יש קסם מיוחד. לא סתם היא נחשבת לאחת מהערים המבוצרות היפות בצרפת, וגם אחת מהערים שנשתמרו בצורה יוצאת דופן מימי הביניים.

קרקסון היא עיר טירה מימי הביניים, שידועה בזכות החומות והצריחים המקיפים אותה. בשנת 1997 הוכרזה כאתר מורשת עולמי על ידי ארגון אונסק"ו, מה שהעלה את כמות המבקרים כאן. כשתטיילו בין החומות שלה תרגישו בתוך בועה, כי הכל בעצם מסתתר בתוך החומות, וככל שתתקדמו תגלו עוד ועוד הפתעות.

חוץ מהעובדה שהיא מרשימה מאוד מבחוץ, ברגע שתיכנסו בשערי האבן ותעברו בגשר העתיק שמאפשר אליה גישה, תרגישו כמה שאתם קטנים אל מול חומות האבן הענקיות. ליד הכניסה יש חניון ובית קברות עתיק, שאני באופן אישי הוקסמתי ממנו, אך גולת הכותרת כמובן, היא העיר שמסתתרת בתוך החומות.

ואכן בין קירות האבן הענקיים מחכה לכם עיירה קטנה וחמודה, מאוד מטופחת וצבעונית, שאפילו מתגוררים בה 50 אנשים באופן קבוע! נשמע חלום להתגורר בעיר מיוחדת שכזו.

כשתתקדמו בשביל הראשי אל הטירה, תחלפו על פני חנויות מזכרות שמוכרות הרבה מאוד מוצרים ייחודיים, כמו מוצרים מעץ, כלי נשק, בובות של מכשפות, מסכות, תחפושות של אבירים ועוד הרבה מאוד דברים הקשורים לאווירה.

כשתטיילו בתוך הביצורים ובין קירות האבן הקרירים, תשתלט עליכם האווירה הייחודית. כנראה שתרגישו צורך ללבוש שיריון ולדהור על סוס, למרות שסוסים לא ראיתי כאן. אם תיכנסו לחנויות המזכרות, בטוח תמצאו מזכרת נחמדה כלשהי שתזכיר לכם את הביקור כאן.

קרקסון בעצם מחלוקת לשתי ערים שנחצות לשניים על ידי נהר האוד (Aude): העיר הנמוכה, שבה מתגוררת רוב האוכלוסייה והיא בעצם פחות קסומה ומעניינת, אך ניתן בהחלט ללון בה, ו"העיר העתיקה", שנמצאת מעל העיר החדשה ובה בעצם נמצא כל הקסם.

קצת היסטוריה

המצודה נוסדה בתקופת האימפריה הגאלית. והיא כוללת חומות כפולות הבנויות לאורך 3 קילומטרים ולאורכן 52 מגדלים. העיר קיימת לאורך 2,500 שנים של היסטוריה. בשנותיה הראשונות היא הייתה יישוב של האימפריה הגאלית ואז במאה ה-3 לספירה, הרומאים החליטו להפוך אותה לעיר מבוצרת. היא סופחה לממלכה הצרפתית בשנת 1247 לספירה, בשנת 1659, לאחר הסכם הפירנאים, מחוז רוסיון הפך לחלק מצרפת. מאוחר יותר, בשנת 1853 החלו עבודות שיקום לעיר. לבסוף, המצודה שוחזרה בסוף המאה ה-19.

האטרקציות המרכזיות

מרכז העניין בקרקסון הוא אזור העיר העתיקה (LaCite) הבנויה על גדות נהר האוד. הכניסה למתחם העיר העתיקה אינו כרוך בתשלום, אך כניסה לאתרים המרכזיים כרוכה בעלות, ולכן מומלץ לברר מראש את שעות הפתיחה. מומלץ לקחת את אחד מהסיורים המודרכים המתאימים לקבוצות ואף משפחות. תוכלו למצוא מידע נוסף על כך באתר: www.tourism-carcassonne.co.uk

קתדרלת סן נז'אר (Snt.Nazarire) היא הקתדרלה היפה והמבוצרת הממוקמת בלב העיר העתיקה. היא נבנתה בין המאות ה-11 עד ה-14 ונותרה מאז על מקומה. חלונות הויטראז'ים שבה נחשבים מהמרשימים שבצרפת כולה וסגנון הבנייה הגותי מוסיף לה יופי ייחודי.

ארמון שאטו קומטאל (Chateau Comtal) – לא מדובר בארמון פאר כמו ארמון ורסאי למשל, אלא ארמון שהוא טירה מבוצרת. תוכלו לטייל בין הצריחים, החדרים השונים ולראות את המוצגים העתיקים. מומלץ לצאת לסיור על החומה העבה והכפולה ולהציץ מבעד לחרכי הירי. במקום נערכים סיורים מודרכים על ידי מדריכים בצרפתית ובאנגלית. אפשר גם להקיף את העיירה הקטנה באמצעות צעידה לאורך החומה והביצורים שלה – מסלול של כ-2 קילומטרים.

לינה במתחם: בתוך מתחם העיר יש מספר מלונות, ביניהם מלון La Rapiere הממוקם כ-200 מטר משער נרבון שהינו אחת הכניסה לעיר. מלון קטן וחמוד מאוד ברמה של 2 כוכבים. וגם מלון De La Cite המצויין, שנמצא ממש בלב המתחם, ובדרגת 5 כוכבים, לכן הוא גם יותר ועולה כ-160 אירו ללילה לזוג.

אם תרצו ללון במחירים זולים יותר, תוכלו להתרחק ממרכז העיר וללון בעיר התחתונה.

איפה לאכול: אחד מהמקומות המומלצים לאכול בו הוא Comte Roger Restaurant שאותה מנהל שף צרפתי מעוטר מישלין ואחד מהשפים הטובים בעיר, למידע נוסף: www.comteroger.com. בנוסף, יש פה מספר בתי קפה ומסעדות פשוטות יותר.

מתי להגיע: קחו בחשבון שהטירה גבוהה ומבוצרת והחללים בה קרירים, ולכן אם תגיעו לכאן בחורף, קחו אתכם לבוש מתאים. מומלץ להגיע בכל עונות השנה למעט יולי, אז מתקיים פה פסטיבל שמושך אליו אלפי מבקרים.

אירועים: במהלך השנה מתקיימים במתחם הטירה הרבה מאוד אירועים, מופעי מוזיקה, קונצרטים ועוד וכדאי לבדוק אותם לפני שאתם מגיעים.