תחבורה והתמצאות

אל חצי האי איסטריה ניתן להגיע ברכב ממספר שדות תעופה, שנמצאים בטווח נסיעה סביר. בסמוך לעיר הדרומית פולה (Pula) יש שדה תעופה קטן יחסית אולם אין כל צורך להתאמץ להגיע אליו וניתן לבחור טיסות שנוחתות בזאגרב, רייקה, ליובליאנה או טרייסט ואפילו ורונה ומשם בנסיעה של שעתיים עד שלוש להגיע לחצי האי. הנה מה שצריך לדעת על תחבורה והתמצאות באיסטריה:
יצחק בן עוזר
תמונה ראשית עבור: תחבורה והתמצאות

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-17/04/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת בתפוסה מצומצמת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות מרחק.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.
  • כל החוזרים מחו״ל צריכים להציג בכניסה לארץ בדיקת קורונה שלילית מה-72 שעות האחרונות ולעשות בדיקה נוספת עם חזרתם ארצה (תקף גם למחוסנים).
  • עבור אזרחי ישראל, ישנה חובת בידוד של 14 יום בשובם לארץ או 10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות. מחוסנים אינם צריכים בידוד.
לוגו וירוס קורונה

טיסה

מיקומו של חצי האי איסטריה הוא בסמוך לגבולות עם סלובניה ואיטליה, מה שהופך את חצי האי לנגיש ביותר הן במסגרת טיול ברכב בקרואטיה, סלובניה ואפילו בחבל הדולומיטים של איטליה. מיקום זה מאפשר מספר רב של חלופות טיסה למספר שדות תעופה ומשם בנסיעה ברכב להגיע לחצי האי איסטריה. אם מדובר בקרואטיה אזי ניתן לטוס לזאגרב (חברת התעופה Croatia Air טסה מהארץ לשדה תעופה Pleso) ומשם בכביש המהיר שעובר בסמוך לקארלובץ לרייקה (גם אליה ניתן להגיע בטיסה של חברת ארקיע) שמהווה מעין גבול בין מפרץ קווארנר לחצי האי איסטריה.

אפשרות אחרת היא לטוס לשדה התעופה של ליובליאנה (שדה התעופה נמצא במחצית הדרך שבין ליובליאנה לאגם בלד ונוחתות בו טיסות שכר של סאן דור, ארקיע וישראייר) ומשם נוסעים דרך האזור של מערות הקארסט (הזדמנות טובה לבקר את מערת הנטיפים פוסטוינה) לכיוון חצי האי. אפשרות נוספת היא להגיע בטיסה לצפון איטליה (טרייסט, ורונה ואפילו מילאנו) ומשם ברכב דרך הכבישים המהירים המובילים מזרחה. אם מתעקשים לאתר שדה תעופה בשטחו הקטן יחסית של חצי האי איסטריה אזי תמצאו כזה בסמוך לעיר פולה (Pula) שבקצה הדרומי. שדה התעופה של פולה אינו נגיש לטיסות מישראל אך מי שנמצא בלונדון, אדינבורו, אמסטרדם, אוסלו, סטוקהולם או זאגרב יכול להגיע לכאן בטיסה ישירה. חברות כמו: SAS, קרואטיה איירליינס וחברות שכר כמו טראנסאויה ההולנדית,טומסון וריאנאייר הבריטיות ו-Flyglobespan פוקדות שדה זה. שדה התעופה הקומפקטי הזה (קוד יאט"א שלו הוא PUY) משרת חצי מיליון נוסעים בשנה ואם נתייחס לכך שהוא משמש לצרכי תיירות קיץ בלבד (לא מגיעים לכאן אנשי עסקים או גולשי סקי) הרי שהפעילות שלו בחודשים יוני-ספטמבר גדולה למדי.

הפלגה

מי שאוהב את הים יכול להגיע לחצי האי בספינה ממספר נמלים באיטליה. מוונציה ניתן להגיע לפולה שבקצה הדרומי תוך שלוש שעות או לפורץ` (Porec) שבחוף המערבי תוך שעתיים וחצי. אלה שבאים מטרייסט יכולים להפליג לפורץ` או רוביניי (Rovinj). נמל יציאה נוסף הוא רימיני (Rimini) ממנו ניתן להפליג לפולה (מרחק 3 שעות) או לפורץ` (שעתיים וחצי). אפשרות נוספת היא הפלגה מהעיר בארי שבדרום איטליה עד לרייקה. הפלגה כזו נמשכת כ-33 שעות (2 לילות). החברה שמפעילה חלק מההפלגות מאיטליה ואת מרבית ההפלגות לאיים שסמוכים לחצי האי איסטריה היא חברת Jadrolinija:

• פרטי ההתקשרות:
    Riva 16
    51000 rijeka
    tel: 051-666-111
     fax: 051-213-116
    www.jadrolinija.hr

פרטים נוספים על הפלגות של חברות אחרות ניתן למצוא באתרי האינטרנט הבאים: www.directferries.co.uk www.findcroatia.com www.tirrenia.it

המארינות מאד מפותחות בחוף המערבי כך שבעלי יאכטות יוכלו למצוא מקום עגינה באחת המארינות שבערי החוף. כמו כן יש הפלגות מערי החוף לאיים שנמצאים בקירבתם. כך למשל ניתן להפליג מפורץ` במשך 5 דקות ולנחות באי סט. ניקולה. יש כאלה שבוחרים ללון במלון שבאי והם עושים את דרכם הלוך וחזור ליבשה בספינה. מפזאנה (Fazana) שממוקמת מספר קילומטרים צפונית לפולה ניתן להפליג לאי בריוני. האי הוא כיום שמורת טבע אך בעבר נודע כמעון הקיץ של הנשיא טיטו.

אלה שמעונינים לסייר באיים שבמפרץ קוארנר (ממזרח לחצי האי איסטריה) יוכלו להפליג ממעגן ברסטובה (Brestova) לפורוזינה (Porozina) שבאי קרס (Cres). המעגן ממוקם מספר קילומטרים צפונית למקום שבו מתחבר פיורד פלומין לים (מוטל ומסעדת Vidikovac). תדירות ההפלגות היא אחת לשעה ומשך ההפלגה פחות מחצי שעה.

רכבת

ככלל ניתן לומר שהרכבת אינה מפותחת בחבל ארץ זה. היו בעבר כמה נסיונות לפתח את התשתית הרכבתית אולם ההיצע הקיים כיום הוא מזערי וההסבר לכך הוא שמדובר באזור קטן יחסית שכלכלתו מושתתת על תיירות ולא על מפעלי תעשייה. ניתן להגיע ברכבת לפאזין (Pazin), רייקה או פולה. לפאזין ניתן להגיע מטרייסט בקו שעושה דרכו דרך סלובניה. מפאזין ניתן להדרים עם הרכבת עד פולה. מי שמגיע לזאגרב או לליובליאנה יכול ליסוע מהן לפולה ברכבת. מאחר ובתוך חצי האי מומלץ להסתובב ברכב יש לשכור רכב . בחירת תחנת הרכבת תביא בחשבון את הנוחיות/כדאיות של השכרת הרכב בסמוך לתחנה.

• פרטי תחנות הרכבת:
    Rijeka railway station
    tel: 051-213-333

רכב

חצי האי איסטריה מתחבר לקרואטיה באזור רייקה. מהכביש המהיר A7 שמגיע מדרום מזרח (כביש A6 מזאגרב מתמזג לתוכו כמה קילומטרים ממזרח לרייקה) פונים במחלף שנקרא Matulji לכביש A8 שעובר דרך מנהרת Ucka למרכז האזור. הנסיעה דרך המנהרה כרוכה בתשלום ומי שרוצה לחסוך את אגרת המעבר (לנופש הממוצע אין כל סיבה ליסוע יותר מפעם אחת דרך המנהרה) יוכל לפנות בנקודת היציאה מהכביש המהיר A7 לכביש מספר 21. כביש זה איטי יותר בפרט בקטע שעובר ברחובותיה של אופטיה אך גם מעניין יותר.
מצפון וממערב גובל חצי האי איסטריה בסלובניה.
יש מספר מעברי גבול שמאפשרים תנועה דו סיטרית ביניהם:
א. מעבר Secovlje-Plovanicja (כביש 200 שמתחבר לכביש 21)
ב. מעבר Dragonja-Kastel (מתחבר לכביש 21)
 ג. מעבר Socerga-Pozane (כביש 201 צפון מערבית ל- Buzet)

אוטובוס

ניתן להגיע לפולה מטרייסט (שלוש שעות) או ונציה (כחמש וחצי שעות) באמצעות אוטובוס. לפולה מגיעים אוטובוסים מזאגרב, רייקה וכל הערים הגדולות בחצי האי איסטריה (אופטיה, לאבין, פאזין, רוביני, פוראץ, נוביגראד).

Bus station Pula
Trg i. Istarske brigade bb
tel. 060 304 090
ticket sale and reservations
tel. 052 500 012

בעיר פולה תחנת האוטובוסים המרכזית (Autobusini Kolodovor) נמצאת לא הרחק מהאמפיתאטרון. יש כ-10 קווים בעיר ומרביתם עוברים דרך התחנה המרכזית. תחנות אוטובוס נמצאות בסמוך לכניסות לרובע העתיק, ליד האמפיתיאטרון, ליד ככר הרפובליקה ואזור Verudela שבו נמצאים בתי המלון והחופים של העיר. מידע נוסף ניתן לקבל אצל חברות האוטובוסים :

בכל אחת מהערים יש תחנת אוטובוסים מרכזית שממנה מופעלים קווים בין עירוניים. אמצעי זה יעיל במעבר בין הערים אך לא לצורך הגעה לאתרים/חופים. מידע על קוי האוטובוסים הפנימיים בפולה באתר www.pulapromet.hr. בעיר פורץ` תחנת האוטובוסים ממוקמת ליד מלון Porec ברחוב קונצ`ארה (Koncara). מכאן יוצאים אוטובוסים לקומפלקסי התיירות שבחופי העיר וגם לערים אחרות בחצי האי איסטריה ומחוצה לו.

רכבת מיניאטורית

אחד מאמצעי התחבורה שהולך וכובש לו מקום של כבוד בערים הומות מתיירים הוא הרכבת המיניאטורית. זהו אמצעי זול הן ברכישה והן בתפעול שוטף וניתן להפעילו תוך זמן קצר כאשר הוא משתמש בתשתית תחבורתית קיימת ויכול להוביל את התיירים גם ברחובות צרים יחסית. דוגמא טובה לשימוש בכלי זה אפשר לראות בפורץ`. בשני צידי הרובע העתיק יש שתי תחנות שכל אחת מהן משמשת כתחנת מוצא לקו אחר. מהתחנה המזרחית שליד מלון Porec נוסעים דרומה לשלושה מתחמי תיירות, שהמפורסמים שבהם נקראים הלאגונה הכחולה והלאגונה הירוקה. בשני המתחמים חופים יפים, מתקני ספורט ומספר בתי מלון, בתי דירות ושאר השירותים הדרושים לתיירים. מי שבוחר ללון כאן ולא הגיע עם רכבו משתמש ברכבת המיניאטורית כאמצעי תחבורה שמוביל אותו לרובע העתיק של Porec ולמרכז העיר. מצידו השני של הרובע העתיק (בסמוך למגרש החנייה הגדול) יוצא קו נוסף קצר יותר (במרחק, בזמן ובעלות הנסיעה) לכיוון בתי המלון שנמצאים מצפון לרובע העתיק. לקו הקצר יש תחנת ביניים אחת ולקו הארוך שתי תחנות ביניים שמאפשרות לעלות ולרדת (במידה ויש מקום). גם אם הינכם מלווים ברכב מומלץ לקחת את הקו הדרומי לרדת ב-Zelena Laguna לנוח על החוף ואולי לטבול מעט במים ואז לחזור לתחנת המוצא.

התמצאות- לשכות מידע לתיירים

חצי האי הקטן הוא מאד נוח מבחינת התמצאות. מרבית התנועה מתבצעת בשני הכבישים שמשיקים לחוף המערבי ולחוף המזרחי. במרכז ניתן ליסוע בכביש מהיר שאינו בתשלום שיש לו נקודות השקה עם הכבישים שהוזכרו וגם הכבישים שנמתחו ממזרח למערב. הרובעים העתיקים בערי החוף נמצאים סמוך לקו המים ושם ממוקמות גם לשכות התיירות המקומיות. ניתן להסתדר בנהיגה עם מפת קרואטיה שכוללת גם את חצי האי איסטריה אולם יש לתת עדיפות למפה של חצי האי איסטריה (מפה כזו בקנה מידה 1:150000 הופקה על ידי מועדון המכוניות ונהגים האוסטרי OAMTC). בכל מקרה, מומלץ לקנות מפה חדשה שיש בה גם את הכבישים החדשים שנסללו. מידע ניתן לקבל לשכות התיירות הרבות שמפוזרות באי:

הקידומת הבינלאומית של הטלפונים בחצי האי איסטריה היא 385 (זהה לקידומת של כל האזורים שבקרואטיה). מי שמתקשר מחוץ לקרואטיה יצרף קוד זה וישמיט את האפס המוביל במספר.

עדכון סטטוס קורונה נכון ל-17/04/2021

• הכניסה לקרואטיה מותרת לאזרחים ישראלים.
  • יש להציג בדיקת קורונה מה-48 השעות האחרונות.
  • חובה לעטות מסכות במרחב הציבורי.
  • התחבורה הציבורית פועלת בתפוסה מצומצמת.
  • המסעדות ובתי הקפה פתוחים, אך מוגבלים לישיבה בחוץ בלבד.
  • מרבית העסקים פתוחים, תחת הגבלות מרחק.
  • אטרקציות שונות פתוחות תחת הגבלות.